Edullisesti keulapotkuri

vene 14m.

miten keulapotkuri kannattaisi itse tehdä isoon veneeseen. Suosittelevat 200mm. putkea, ehkä
hydraulinen on järkevämpi, koska sähkökäyttöinen vaatii n.400ah.akut. ja on käytön kannalta lyhytaikaista. Moni on itse tehnyt. Minulla suunnitelma on ostaa n.10hv perämoottorin alapää
ja hydraulimoottori,sekä hydraulipumppu moottorin
siiva pyörästä akselilla käyttö voima
pumpulle. tehot ja kieros tarpeet on ????.
jos on jollain kokemuksia, niin kertoisitko .

32

4780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvailijalta

      Perämoottorin alapäässä on se huono puoli, että potkurin teho ei ole pakilla sama kuin eteenpäin.

      Hydraulisysteemi vaatii käsittääkseni vapaakytkimen, muuten ajossa öljy pämpiää pumpussa liikaa ja hukataan muutoinkin tarpeettomasti tehoa.

      Toinen on pääkoneen käyttökierrokset, jotka ovat alhaiset satamamanööreissä. Eli pumpulle täytyy välityksin hakea sopivat kierrokset, jotta tehoa riittää.

      Hyhrauliputkista tulee pakosta pitkät, ja niidenkin tehonhukka pitää huomioida.

      Kyllähän tuo varmaankin onnistuu, mutta vaatii joko paljon kokemusta tai lukuisia kokeiluja. Ehkä valmis sähkömoottori olisi järkevämpi.

    • Poje

      ilman muuta.Mistä sä tommosen akkutarpeen oot repässy?

      • vene 14m

        Akut täytyy, olla riittävät jotta tehoa löytyy muuhunkin tarpeeseen,ettei keulapotkuri vie kaikkia virtoja ohje on vetuksella pelkälle keulapotkurille 75kgf 200ah ja lyhyt aikaista käyttöä.


      • Poje
        vene 14m kirjoitti:

        Akut täytyy, olla riittävät jotta tehoa löytyy muuhunkin tarpeeseen,ettei keulapotkuri vie kaikkia virtoja ohje on vetuksella pelkälle keulapotkurille 75kgf 200ah ja lyhyt aikaista käyttöä.

        Jos nyt todella puhutaan keulapotkurista jota apu-ohjailuun käytetään niin lyhytaikaistahan sen tarve todella on eli keskimäärin 10s/rantautuminen.Olen kyllä havainnut että kädettömimmät huudattaa sitä jo sadan metrin päässä laiturista tai sitten se on elvistelyä....anyway jos meinaat 200 ah akun tyhjentää keulapotkurilla niin suosittelen veneen ohjailun opettelemista tai laitteet on väärin toteutettu.Minkäs kokonen laturi sulla moottorissa on?


      • vene 14m
        Poje kirjoitti:

        Jos nyt todella puhutaan keulapotkurista jota apu-ohjailuun käytetään niin lyhytaikaistahan sen tarve todella on eli keskimäärin 10s/rantautuminen.Olen kyllä havainnut että kädettömimmät huudattaa sitä jo sadan metrin päässä laiturista tai sitten se on elvistelyä....anyway jos meinaat 200 ah akun tyhjentää keulapotkurilla niin suosittelen veneen ohjailun opettelemista tai laitteet on väärin toteutettu.Minkäs kokonen laturi sulla moottorissa on?

        laituriin mentäessä tuulen alapuolelle vene tahtoo karata hetkessä ja olisi mellevää pitää potkurit
        työntämässä venettä laituriin käsi, jos satun olemaan yksin liikkeellä aikaa menee kun pääset veneestä ja kiinnittelet köydet. Latureita on kaksi 12v.600W. ja 24v.1450W. Veneessä on nyt 2*2 12v 65ah. akkuja.


      • vene 14m
        vene 14m kirjoitti:

        laituriin mentäessä tuulen alapuolelle vene tahtoo karata hetkessä ja olisi mellevää pitää potkurit
        työntämässä venettä laituriin käsi, jos satun olemaan yksin liikkeellä aikaa menee kun pääset veneestä ja kiinnittelet köydet. Latureita on kaksi 12v.600W. ja 24v.1450W. Veneessä on nyt 2*2 12v 65ah. akkuja.

        Kumpi


      • Poje
        vene 14m kirjoitti:

        Kumpi

        noissa uudemmissa tommoset on jo valmiina osta semmonen.


      • 95kgf
        vene 14m kirjoitti:

        laituriin mentäessä tuulen alapuolelle vene tahtoo karata hetkessä ja olisi mellevää pitää potkurit
        työntämässä venettä laituriin käsi, jos satun olemaan yksin liikkeellä aikaa menee kun pääset veneestä ja kiinnittelet köydet. Latureita on kaksi 12v.600W. ja 24v.1450W. Veneessä on nyt 2*2 12v 65ah. akkuja.

        Teillä joilla on veneessänne vetuksen keulap.
        niin onko akku teho millainen.


      • janetti1

        Norppa 9 keulaan Motonetin 20kg sähköperämoottori vaihtoreleellä poikittain ja ilman moottorin omaa "ohjausyksikköä" (tyhmä koppa ja varkaille silmänilo)=pelkkä alapään moottori keulatikkaaseen poikittain ja se on sit siin!=Täys vasen 20kg ,oikeelle samat. Ja tikas ylös rantautuessa,jottei sohlo muussaudu,Toki se virveli on holkissa jotta sen puosu nostaa ennen laituria!!


      • janetti1

        Jatkoa tuohon moponetin tms.sähköperään..käyttö on tosiaankin alle puol minuuttia/rantautuminen.On niin laiturin päässä paks paikka jotta aina puomille jollei tuule;mut aina tuulee..ja sunnuntaina klo21.00 ei viiti kikkailla eestaas.Akkakin kattoo pöljäx ja kissaa pierettää.Tää ei o vitsi!!


    • empä tiedä

      Itse laittaisin sähköisen. Tulee maksamaan akkuinen noin 2000e.

      Noita on tehty itsekin, mutta kuulemani mukaan monet kärsivät lämpöongelmista, jos on käytetty tavallisia starttimoottoreita voimanlähteenä.

      Hydraulijärjestelmät ovat sen verran monimutkaisia, ettei niitä juuri ole tavallisiin veneisiin. Itse tehden joutuu kokeillen rakentamaan, joten on useamman kesän projekti.

      • v mies

        Halvimmalla saat kun käyt ostamassa rekka purkaamolta telipyörästön sähkömoottorin ja teho kyllä riittää ja ei montaa kymppiä maksa.Hitsaat potkuri akselin sähkömoottorin akseliin ja kylä toimii ja halvalla.


      • masentaja
        v mies kirjoitti:

        Halvimmalla saat kun käyt ostamassa rekka purkaamolta telipyörästön sähkömoottorin ja teho kyllä riittää ja ei montaa kymppiä maksa.Hitsaat potkuri akselin sähkömoottorin akseliin ja kylä toimii ja halvalla.

        Tehoa varmasti riittää, mutta onko tarkoitettu pitempiaikaiseen yhtäjaksoiseen käyttöön?

        Lisäksi tarvitsee perämoottorin alakerta kiinnittää vesitiiviisti tunneliin, ohjausreleet, ehjauspaneli ym rakentelua.

        Ei ole mitään järkeä hitsata akseleita yhteen. Parempi on käyttää kiinnitysmuhvia. Ei tarvitse tarkkaa kohdistusta ja on helposti purettavissa.

        Tuollaisella virityksellä ei ole minkäänlaista jälleenmyyntiarvoa. Itse katsoisin sen päinvastoin alentavan veneen hintaa.


      • v mies
        masentaja kirjoitti:

        Tehoa varmasti riittää, mutta onko tarkoitettu pitempiaikaiseen yhtäjaksoiseen käyttöön?

        Lisäksi tarvitsee perämoottorin alakerta kiinnittää vesitiiviisti tunneliin, ohjausreleet, ehjauspaneli ym rakentelua.

        Ei ole mitään järkeä hitsata akseleita yhteen. Parempi on käyttää kiinnitysmuhvia. Ei tarvitse tarkkaa kohdistusta ja on helposti purettavissa.

        Tuollaisella virityksellä ei ole minkäänlaista jälleenmyyntiarvoa. Itse katsoisin sen päinvastoin alentavan veneen hintaa.

        Aloittaa rakentamisen perämoottorin alakerrasta niin on jo lähtökohtakin viriviri viritys.Telin moottori jaksaa ja kestää onhan tarkoitettu kuorma-auton alle nostamaan teliä elikkä veneeseen se pääsee eläke hommiin.Moottori on suhteelisen pienikokoinen.Tottakai se pitää perä kiinnittää jokatapauksessa putkeen tiiviisti vaikka sitä meinataan pyörittää veivillä.Meinaatko että keulaputkuriin tarkoitetut sähkömoottorit poikkeavat kauheasti muusta sähkömoottori tekniikasta paitsi hintansa puolesta.Olen nähnyt kyseisiä virityksiä toiminnassa ja ei kyllä mielestäni huononna veneen käsiteltävyyttä.


      • masentaja
        v mies kirjoitti:

        Aloittaa rakentamisen perämoottorin alakerrasta niin on jo lähtökohtakin viriviri viritys.Telin moottori jaksaa ja kestää onhan tarkoitettu kuorma-auton alle nostamaan teliä elikkä veneeseen se pääsee eläke hommiin.Moottori on suhteelisen pienikokoinen.Tottakai se pitää perä kiinnittää jokatapauksessa putkeen tiiviisti vaikka sitä meinataan pyörittää veivillä.Meinaatko että keulaputkuriin tarkoitetut sähkömoottorit poikkeavat kauheasti muusta sähkömoottori tekniikasta paitsi hintansa puolesta.Olen nähnyt kyseisiä virityksiä toiminnassa ja ei kyllä mielestäni huononna veneen käsiteltävyyttä.

        Sähkömoottorit toimivat tietenkin kaikki samalla periaatteella, mutta pitempiaikaiseen käyttöön tehdyissä on puhallusjäähdytys. Telinnosto- tai starttimoottorissa sitä ei ole ja ne lämpenevät todella paljon, jos keulapotkurilla joutuu pitempään painamaan tuulta vasten. Niitä ei ole yksinkertaisesti suunniteltu siihen.


      • v mies
        masentaja kirjoitti:

        Sähkömoottorit toimivat tietenkin kaikki samalla periaatteella, mutta pitempiaikaiseen käyttöön tehdyissä on puhallusjäähdytys. Telinnosto- tai starttimoottorissa sitä ei ole ja ne lämpenevät todella paljon, jos keulapotkurilla joutuu pitempään painamaan tuulta vasten. Niitä ei ole yksinkertaisesti suunniteltu siihen.

        Ei kellään ole telin moottori palanut keulapotkuri käytössä.Ole mitä mieltä tahansa ja vastasin vain kysymykseen miten rakennetaan keulapotkuri halvalla.Et taida olla kovin hyvä veneen käsittelijä jos huudatat keulapotkuria minuutti tolkulla.Oletko muuten saanut koskaan starttimoottoria palamaan vai onko akku loppunut ensiksi minä en ole.


      • v mies
        v mies kirjoitti:

        Ei kellään ole telin moottori palanut keulapotkuri käytössä.Ole mitä mieltä tahansa ja vastasin vain kysymykseen miten rakennetaan keulapotkuri halvalla.Et taida olla kovin hyvä veneen käsittelijä jos huudatat keulapotkuria minuutti tolkulla.Oletko muuten saanut koskaan starttimoottoria palamaan vai onko akku loppunut ensiksi minä en ole.

        Kuulua niihin pääkaupungin vie merkkiliikkeeseen miehiin.Onko sinusta 2000€ halpa keulapotkuri.


      • masentaja
        v mies kirjoitti:

        Kuulua niihin pääkaupungin vie merkkiliikkeeseen miehiin.Onko sinusta 2000€ halpa keulapotkuri.

        En ole alalla enkä edes omista keulapotkuria, kun tulen ilman sitäkin toimeen.
        Starttimoottoriviritys on tuttavani veneessä ja siinä on juuri nuo mainitsemani ongelmat.

        Olen joskus miettinyt keulapotkurin tekemistä sähköperämoottorista. Tosin en ole selvittänyt kestääkä sen akselitiiviste jatkuvaa vedenalla olemista.


      • ana
        masentaja kirjoitti:

        En ole alalla enkä edes omista keulapotkuria, kun tulen ilman sitäkin toimeen.
        Starttimoottoriviritys on tuttavani veneessä ja siinä on juuri nuo mainitsemani ongelmat.

        Olen joskus miettinyt keulapotkurin tekemistä sähköperämoottorista. Tosin en ole selvittänyt kestääkä sen akselitiiviste jatkuvaa vedenalla olemista.

        tuossahan on ideaa, eipä ole tullut mieleen patentoida sitä sähköperämoottorista..

        itselläkin on suunnitelmissa starttimoottorista patentoitu keulapotkuri, terhin alakerta on jo hommattu tuota projektia varten mutta pitää laittaa uuteen harkintaan.

        kai tuommoinen tiivistys homma on helppo ratkaista kun moottoria ei huudateta montaa tuntia kesässä jos se ylipäätänsä tuottaa ongelmaa.


    • Jamo

      Otin traktorin voiman ulosotosta kulmavaihteen, asensin sen keulatunneliin ja rakentelin siihen sopivan symmetrisen potkurin,sitten otin 5 kW:n kolmivaihe sähkömoottorin jonka kytkin kulmavaihteen akselille kiilahihnoilla jolloin sain sopivan välityksen.Veneessä on 8 kva:n kolmivaihe generaattori,eli se käy kun rantaudutaan ja 20 tonninen vene kääntyy iloisesti keulapotkurilla ja sitä voi käyttää yhtä mittaa niin kauan kun löpöä tankissa riitää,vaikka viikon jos haluaa eikä lopu akuista puhti vaan päinvastoin tulevat ladattua.

    • Stefan

      Hydraulinen toimii hyvin jos se on asiallisesri tehty, ja edullinenkin. Hihnapyöriä ja pumppuja saa edullisesti käytettynä. Kokonaishinta vuonna 2000 oli 2200 mk itsetehtynä osa vanhaa osa uutta.Kaksi hihnaa vetää hammaspyöräpumppua jatkuvasti. Sen jälkeen tulee paineenrajoitus venttiili, virtauksentasaus venttiili, suunta venttiili, hydraulimoottori, paluusuodatin ja säiliö. Pumppua pitää mitoittaa niin että tuotto tyhjäkäynnillä vastaa hydraulimoottorin maksiminopeutta. Paineenrajoitusventtiili säädetään vastaamaan hydr.moottorin maksimipainetta. Virtaukensäätöventtiilillä säädetään hydr.moottorin maksimi kierroslukua jolloin se saavuttaa maks kierrokset jo tyjäkäynnillä ja pitää ne aisoissa vaikka kaasuttais kuinka paljon. Suuntaventtiili on hyvä olla käsikäyttöinen vipumalli, jolloin hydr.moottorin kierroket pystyy hallitsemaan nollasta täysille portaattomasti molempiin suuntiin. Hydraulimoottori voi hyvin asentaa suoraan tunneliin ja potkuri suoraan sen akselille. Tunnelin on oltava isompi kuin sähkökäyttöisissä vastaavissa koska kierroksia se ei ota ytä paljon. Potkurin halkaisija ja nousu on kohdallaan silloin kun hydraulipaine nousee käytössä lähes maksimipaineeseen tavallisessa käyttötilanteessa veneen ollessa vedessä. Minulla on tällainen systeemi ja olen tyytyväinen siihen. Muita keksintöjä löytyy yhtä paljon kuin keksijöitä, niihin en ota kantaa.

      • öljy

        Eikö öljy lämpiä liikaa sen kiertäessä jatkuvasti pumpussa?
        Ainakin sisäperäkonetten ohjaustehostimissa on mukana öljynlauhdutin. Nehän pyörivät myös jatkuvasti.


      • Stefan
        öljy kirjoitti:

        Eikö öljy lämpiä liikaa sen kiertäessä jatkuvasti pumpussa?
        Ainakin sisäperäkonetten ohjaustehostimissa on mukana öljynlauhdutin. Nehän pyörivät myös jatkuvasti.

        Öljy lämpenee hieman että jos kädellä kokeilee säiliötä niin tuntuu miellyttävältä. Tämä johtuu siitä että öljy kiertää vapaasti muutaman baarin vastapaineella putkiston sisäisesta kitkasta johtuen. Ohjaus tehostimessa se lämpiää enemmän koska potkuri kampeaa ohjausta toiselle sivulle ja tehostin pitää sen suorassa, ja se vaatii enemmän painetta kuin pelkkä vapaakierto. Pieni lämpö om hyvästä koska se pitää kosteuden poissa oljystä.


      • heh
        öljy kirjoitti:

        Eikö öljy lämpiä liikaa sen kiertäessä jatkuvasti pumpussa?
        Ainakin sisäperäkonetten ohjaustehostimissa on mukana öljynlauhdutin. Nehän pyörivät myös jatkuvasti.

        Lauhduttimella tarkoitetaan laitetta joka tiivistää höyryn nesteeksi.

        Jäähdytin on laite joka jossa olomuoto ei muutu.


      • Stefan
        heh kirjoitti:

        Lauhduttimella tarkoitetaan laitetta joka tiivistää höyryn nesteeksi.

        Jäähdytin on laite joka jossa olomuoto ei muutu.

        Kerro sitten samalla mitä tapahtuu sään lauhtuessa?


    • 19109

      Perämoottori keulassa poikittain on hyvä systeemi

      • Sahkorusteri

        No niimpä onkin, tekee vaan moottorikaivon keulakajuuttaan. Siitä voi ohjailla venettä, pilkkiä, käydä uimassa jne jne.. kauko-ohjauskin on helppoa kun siri (muija) ohjaa äänikomennoilla. Satamassa ollessa koneen voi siirtää jollan taakse. Tää on hyvä ja toimiva ratkaisu, patentti vain vetämään.


    • janetti1

      mikä kokoluokka?3,5t.riittää 20kg työntö tosi hyvi ja napakas tuules laituriin.NORPPA9

    • janetti1

      Runkoa elä puhko!Jos olet ammattimies lasikuituhommissa,miksi kyselet?Kallista on joka tapauksessa.Opetin muijan melomaan keulaan(sm tason painija vm.2016).Homma OK.

    • janetti1

      tuuba antaa voimaa.Myös puhallin orkassa.Voiha sen holkittaa sähkövatkimen.(pakki 10kg,eteen 20kg)Holkki parantaa tilanteen (hinureitten tunnelit)ei mikää avaruusteknologinen innovaatio
      TÄSSÄ KEULAPOTKURISSA ON PARAS HINTA JA YKSINKERTAINEN JA HALPA ASENNUS,jollei ole täys peukalokeskellä ja sähkölankomiehiä.Saa tikkaaseen kiinni ja ylös!

    • UusAvuttomuusVoimaa

      Ja jos viitsisi opetella veneensä käsittelyä, harvoin on tilannetta, ettei sitä hanskaa yksikoneisellakaan aluksella käyttän hyväksi propwash vuoron perää eteen päin.

      Se on sitten eri asia jos ei ymmärrä oman aluksensa manoverausta, niin sille ei sitten mahda mitään.

    • Anonyymi

      Aikoinaan tein ns.sisävesilaivoihin hydraulisia ja kaikki ovat käytössä edelleen. Perämoottorin perästä tein,vetää kyllä molempiin suuntiin kun tekee itse potkurin. Sähköisenkin voi tehdä myös laittamalla esim 4,5kw 400v dieselgeneraattorin (vajaa 1000e) ja siihen 3 vaihemoottori (ebay 250e). Kiinasta invertteri 250e. Niin ei tule käynnistysvirtaongelmaa. Voi samalla säätää portaattomasti.
      Bonuksena saa veneeseen oikeat sähköt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koronan levittäminen kapakoissa on perusoikeus ja rokotus&rokotepassi on pian pakko, hienoa Hjallis!

      Nyt Suomeen puuhataan rokotepassipakkoa - Hjallis Harkimo: sanktiot käyttöön rokottamattomille https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfdb73b1-d86e-481
      Maailman menoa
      303
      4245
    2. Sofia ja Stefan kihloissa

      Sormus on kuvissa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      2426
    3. Hyvinvointivalmentaja voi pahoin

      Kyllä niin kaikesta näkee että hyvin ei mene. Ktuota juoksua ja menoa on nyt jo liikaa . Miten käy kisojen. Keskeyttää tietenkin . Mitä sen jälkeen ..
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      2074
    4. "Marbella tuntuu niin kodilta, on aina tuntunut" sanoo Martina.

      Jep, nainen ei osaa edes vähän maan kieltä ja elää siellä turistielämää, urheilee ja syö dinnereitä. Ei mitään tekemistä oikean arjen kanssa kun pitää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1820
    5. Tuomo Ylipulli on kuollut

      Olympiavoittaja Tuomo Ylipulli on kuollut tänään perjantaina sairauskohtaukseen kotonaan Rovaniemellä. Tuomo oli kuollessaan vasta 56-vuotias.
      Rovaniemi
      30
      1602
    6. Sofia ja Stefan yhdessä!

      Tämä tieto henkilöllr, joka kyselee Sofian hinnastoa päivät. Ei ole sinkku, vaan lähes 2v parisuhteessa. Ei ole ollut Sofialla vuodessa 3 eri miestä!!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      1364
    7. Monen päivän Marttiinan ja Hannun erospekulaatiot meni hukkaan

      Tunnen suurta vahingoniloa että te suurimmat ja fanaattisimmat Mara vihaajat olette täällä antikliimaksissa viettäneet monta kesäpäivää iloiten heidän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1205
    8. Atlantis FC:n pelaajia syytetään lapsiin

      kohdistuneista raiskauksista ja seksuaalisista hyväksikäytöistä.
      Maailman menoa
      43
      839
    9. Tarvitsen sinua

      Mies. Ja sinä tiedät sen.
      Ikävä
      73
      838
    10. Cowboy Pikkarainen

      Mitä toi sen cowboy insta video tarkoittaa..
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      799
    Aihe