Kaistanvaihto, oppitunti 1

Anonyymi

Näillä syyskeleillä alkaa taas korostuneesti näkyä, että pirun iso osa kuskeista ei osaa ajaa monikaistaisilla teillä oikein vaan tungetaan liian lähelle eteen. Tässä helppo perussääntö: jos se oikeanpuoleisella kaistalla oleva näkyy vain oikeanpuoleisesta sivupeilistä mutta ei sisäpeilistä, se on liian lähellä. Vasta sitten, kun sen valot näkyvät sisäpeilistäkin, voi sen eteen vaihtaa kaistaa.

20

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      osa ottaa varman päälle ja roikkuu ohituskaistalla koko matkan

      • Anonyymi

        Kun aikoo jatkaa ohitusta, eikä takana ole hälytysajoneuvoa, niin ei pidä turhaan palata joka auton tai joka toisen tai kolmannenkaan jälkeen oikeanpuoleiselle kaistalle muutamiksi sekunneiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun aikoo jatkaa ohitusta, eikä takana ole hälytysajoneuvoa, niin ei pidä turhaan palata joka auton tai joka toisen tai kolmannenkaan jälkeen oikeanpuoleiselle kaistalle muutamiksi sekunneiksi.

        Ohittajan ei pidä myöskään roikkua vasemmalla kaistalla kilometrikaupalla, jos oikealla kaistalla ohitettavien autojen välissä on puoli kilometriä tyhjää tilaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohittajan ei pidä myöskään roikkua vasemmalla kaistalla kilometrikaupalla, jos oikealla kaistalla ohitettavien autojen välissä on puoli kilometriä tyhjää tilaa.

        Varsinkaan jos roikkuu vasemmalla ja kerää letkaa peräänsä. Sellaisia onnettomia kaistanvaihto pelkureita riittää varsinkin ruuhkaiseen aikaan. Ajetaan hiljaa, mutta hieman nopeammin kuin rekka ja ei kun vasemmalle kaistalle ikuisiksi ajoiksi koska kilometrin päässä näkyy seuraava rekka enkä uskalla vaihtaa oikealle ettei vaan käy niin kun saavutan seuraavan rekan viiden minuutin päästä ja joudu pussiin odottelemaan ohitusvuoroa. Mukavampi on kerätä perään kymmenien autojen letkaa ja antaa oikean kaistan olla lähes tyhjänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinkaan jos roikkuu vasemmalla ja kerää letkaa peräänsä. Sellaisia onnettomia kaistanvaihto pelkureita riittää varsinkin ruuhkaiseen aikaan. Ajetaan hiljaa, mutta hieman nopeammin kuin rekka ja ei kun vasemmalle kaistalle ikuisiksi ajoiksi koska kilometrin päässä näkyy seuraava rekka enkä uskalla vaihtaa oikealle ettei vaan käy niin kun saavutan seuraavan rekan viiden minuutin päästä ja joudu pussiin odottelemaan ohitusvuoroa. Mukavampi on kerätä perään kymmenien autojen letkaa ja antaa oikean kaistan olla lähes tyhjänä.

        Raskaskalusto hartastaa tätä samaa usein. Iso yrittää toisesta isosta ohi, vaikkei ohittajan romu kulje kuin kilometrin tunnissa kovempaa kuin ohitettavan, mutta silti on ohi mentävä. Ei haittaa, vaikka ohitukseen kuluu useita minuutteja ja kilometrejä. Ei haittaa myöskään pitkä jono henkilöautoja ohittavan rekan perässä. Puukenkäpullukan on vaan päästävä ohi.


      • Anonyymi

        Monikaistaisella tiellä ei oo ohituskaistoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinkaan jos roikkuu vasemmalla ja kerää letkaa peräänsä. Sellaisia onnettomia kaistanvaihto pelkureita riittää varsinkin ruuhkaiseen aikaan. Ajetaan hiljaa, mutta hieman nopeammin kuin rekka ja ei kun vasemmalle kaistalle ikuisiksi ajoiksi koska kilometrin päässä näkyy seuraava rekka enkä uskalla vaihtaa oikealle ettei vaan käy niin kun saavutan seuraavan rekan viiden minuutin päästä ja joudu pussiin odottelemaan ohitusvuoroa. Mukavampi on kerätä perään kymmenien autojen letkaa ja antaa oikean kaistan olla lähes tyhjänä.

        Miksette sitten mene oikealta ohi jos kerran tilaa on? Tätä en ymmärrä näissä ylinopeuskuskeissa.
        Yleensä näille perässäroikkulika kun annan tilaa niin sitten jynssätään kolme kilometriä tunnissa kovempaa ohi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun aikoo jatkaa ohitusta, eikä takana ole hälytysajoneuvoa, niin ei pidä turhaan palata joka auton tai joka toisen tai kolmannenkaan jälkeen oikeanpuoleiselle kaistalle muutamiksi sekunneiksi.

        Mikä on sitten muutama sekunti? Jos siellä voi ajaa yli 15 sekuntia, niin sitten on syytä palata takaisin oikealle kaistalle. Tehdään uusi ohitus sitten 15 sekunnin jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on sitten muutama sekunti? Jos siellä voi ajaa yli 15 sekuntia, niin sitten on syytä palata takaisin oikealle kaistalle. Tehdään uusi ohitus sitten 15 sekunnin jälkeen.

        Perustele tuo "15 sekuntia"? Ei sellaista ainakaan lainsäädännöstä löydy. Ja kaistanvaihto 15 sekunnin välein on aikamoista poukkoilua.

        15 sekunnissa normaalia maantie-/moottoritienopeutta etenevä auto kulkee vain n. 330-450 metriä. Jos siinä ajassa jo on seuraava ohitettava "hollilla", ei se ole alunperinkään ollut kovin kaukana. Itse asiassa se on luultavasti ollut niin lähellä, että sen taakse ei voi mennä, jos haluaa asiallisen turvavälin pitää. Paluu ohituskaistalta pitäisi tapahtua niin, että sekä edessä että takana on normaali turvaväli, satasen nopeudessa yli 80 m ("kolmen sekunnin sääntö") eli yhteensä 160-170 m. Ja samaten ohitukseen pitäisi lähteä ennen kuin on turhan lähellä edelläolevaa.

        Jos ajaa rajoitusnopeudella, ei ole mitään syytä vaihtaa oikealle, ellei siellä ole tuota aukkoa. Ja jos siellä on esim. rekka kohta edessä, niin paljon pidempäänkään väliin on turha mennä moottoritielläkään. Tavallisella tiellä (esim. Kehä III) voi pysyä siellä vasemmalla, vaikka oikea kaista olisi tyhjä silmänkantamattomiin.

        Muuten, ylinopeutta ajavat ovat toisinaan motarilla ongelma sillä tavoin, että ne syövät oikeanpuoleisella kaistalla ajaessaan laillisesti ajavalta tilan vaihtaa oikealle. Ongelma se nyt tietysti on vain, jos haluaisi sinne vaihtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustele tuo "15 sekuntia"? Ei sellaista ainakaan lainsäädännöstä löydy. Ja kaistanvaihto 15 sekunnin välein on aikamoista poukkoilua.

        15 sekunnissa normaalia maantie-/moottoritienopeutta etenevä auto kulkee vain n. 330-450 metriä. Jos siinä ajassa jo on seuraava ohitettava "hollilla", ei se ole alunperinkään ollut kovin kaukana. Itse asiassa se on luultavasti ollut niin lähellä, että sen taakse ei voi mennä, jos haluaa asiallisen turvavälin pitää. Paluu ohituskaistalta pitäisi tapahtua niin, että sekä edessä että takana on normaali turvaväli, satasen nopeudessa yli 80 m ("kolmen sekunnin sääntö") eli yhteensä 160-170 m. Ja samaten ohitukseen pitäisi lähteä ennen kuin on turhan lähellä edelläolevaa.

        Jos ajaa rajoitusnopeudella, ei ole mitään syytä vaihtaa oikealle, ellei siellä ole tuota aukkoa. Ja jos siellä on esim. rekka kohta edessä, niin paljon pidempäänkään väliin on turha mennä moottoritielläkään. Tavallisella tiellä (esim. Kehä III) voi pysyä siellä vasemmalla, vaikka oikea kaista olisi tyhjä silmänkantamattomiin.

        Muuten, ylinopeutta ajavat ovat toisinaan motarilla ongelma sillä tavoin, että ne syövät oikeanpuoleisella kaistalla ajaessaan laillisesti ajavalta tilan vaihtaa oikealle. Ongelma se nyt tietysti on vain, jos haluaisi sinne vaihtaa.

        Tuo lopussa mainitsemasi ongelma on helppo ratkaista. Vilkku vasemmalle ja kaistanvaihto heti, kun kohdalla ei ole ketään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustele tuo "15 sekuntia"? Ei sellaista ainakaan lainsäädännöstä löydy. Ja kaistanvaihto 15 sekunnin välein on aikamoista poukkoilua.

        15 sekunnissa normaalia maantie-/moottoritienopeutta etenevä auto kulkee vain n. 330-450 metriä. Jos siinä ajassa jo on seuraava ohitettava "hollilla", ei se ole alunperinkään ollut kovin kaukana. Itse asiassa se on luultavasti ollut niin lähellä, että sen taakse ei voi mennä, jos haluaa asiallisen turvavälin pitää. Paluu ohituskaistalta pitäisi tapahtua niin, että sekä edessä että takana on normaali turvaväli, satasen nopeudessa yli 80 m ("kolmen sekunnin sääntö") eli yhteensä 160-170 m. Ja samaten ohitukseen pitäisi lähteä ennen kuin on turhan lähellä edelläolevaa.

        Jos ajaa rajoitusnopeudella, ei ole mitään syytä vaihtaa oikealle, ellei siellä ole tuota aukkoa. Ja jos siellä on esim. rekka kohta edessä, niin paljon pidempäänkään väliin on turha mennä moottoritielläkään. Tavallisella tiellä (esim. Kehä III) voi pysyä siellä vasemmalla, vaikka oikea kaista olisi tyhjä silmänkantamattomiin.

        Muuten, ylinopeutta ajavat ovat toisinaan motarilla ongelma sillä tavoin, että ne syövät oikeanpuoleisella kaistalla ajaessaan laillisesti ajavalta tilan vaihtaa oikealle. Ongelma se nyt tietysti on vain, jos haluaisi sinne vaihtaa.

        Ei löydy laista ei, mutta vasemmalla kaistalla kun ei saa notkuva vaan pitää siirtyä takaisin oikealle kaistalle aina kun sen on mahdollista. Pitää siis itse arvioida kannattaako sinne siirtyä ennen kuin taas joutuu tekemään uuden ohituksen. Tuo 15 s on vain suuntaa antava aikamääre eikä mikään fakta.

        Tieliikenneasetuksessa lähetään siitä, että moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Tietyissä tilanteissa tätä sitten lievennetään mutta tuo perusperiaate pätee aina.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Perustele tuo "15 sekuntia"? Ei sellaista ainakaan lainsäädännöstä löydy. Ja kaistanvaihto 15 sekunnin välein on aikamoista poukkoilua.

        15 sekunnissa normaalia maantie-/moottoritienopeutta etenevä auto kulkee vain n. 330-450 metriä. Jos siinä ajassa jo on seuraava ohitettava "hollilla", ei se ole alunperinkään ollut kovin kaukana. Itse asiassa se on luultavasti ollut niin lähellä, että sen taakse ei voi mennä, jos haluaa asiallisen turvavälin pitää. Paluu ohituskaistalta pitäisi tapahtua niin, että sekä edessä että takana on normaali turvaväli, satasen nopeudessa yli 80 m ("kolmen sekunnin sääntö") eli yhteensä 160-170 m. Ja samaten ohitukseen pitäisi lähteä ennen kuin on turhan lähellä edelläolevaa.

        Jos ajaa rajoitusnopeudella, ei ole mitään syytä vaihtaa oikealle, ellei siellä ole tuota aukkoa. Ja jos siellä on esim. rekka kohta edessä, niin paljon pidempäänkään väliin on turha mennä moottoritielläkään. Tavallisella tiellä (esim. Kehä III) voi pysyä siellä vasemmalla, vaikka oikea kaista olisi tyhjä silmänkantamattomiin.

        Muuten, ylinopeutta ajavat ovat toisinaan motarilla ongelma sillä tavoin, että ne syövät oikeanpuoleisella kaistalla ajaessaan laillisesti ajavalta tilan vaihtaa oikealle. Ongelma se nyt tietysti on vain, jos haluaisi sinne vaihtaa.

        No voihan perse kun on tuperä kirjotus ! Ei sinne ohitus kaistalle jäädä perkele asumaan vaan mennään ohi jumalauta ja sitten ois nopeanmin ajavien edestä saatana ! Ei ihme että jotkut hermostuu kun joku perkeleen rumkku roikkuu liikennettä tutkimassa perkele !


      • Anonyymi
        330d-ja-hajis kirjoitti:

        No voihan perse kun on tuperä kirjotus ! Ei sinne ohitus kaistalle jäädä perkele asumaan vaan mennään ohi jumalauta ja sitten ois nopeanmin ajavien edestä saatana ! Ei ihme että jotkut hermostuu kun joku perkeleen rumkku roikkuu liikennettä tutkimassa perkele !

        Sinunkaltaisiltasi kusipäiltä pitäisi ottaa kortti pois lopullisesti. Luoti päähän olisi vielä parempi ratkaisu.


    • Anonyymi

      Juu esim kehä ykkösellä ei todellakaan kannata palata keskikaistalle koska sut pussitetaan 95% varmasti jos annat tilaa.

      • Anonyymi

        Se on tämä ongelma kun kaikki tavoittelevat omaa hyötyä yrittämällä olla perillä ennen muita. Jos kaikki ajaisivat tismalleen samaa suurinta sallittua nopeutta, ei tulisi kaistanvaihtotarpeita eikä liikenne tökkisi niin pahasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on tämä ongelma kun kaikki tavoittelevat omaa hyötyä yrittämällä olla perillä ennen muita. Jos kaikki ajaisivat tismalleen samaa suurinta sallittua nopeutta, ei tulisi kaistanvaihtotarpeita eikä liikenne tökkisi niin pahasti.

        Koskaan kaikki ajoneuvot eivät voi ajaa samaa nopeutta, koska teillämme liikkuu niin monen nopeusluokan ajoneuvoja, henkilöautoista traktoreihin. Traktoreilla ei voi ajaa henkilöautojen nopeuksia, toisaalta henkilöautoilla harva haluaisi ajaa traktorien nopeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on tämä ongelma kun kaikki tavoittelevat omaa hyötyä yrittämällä olla perillä ennen muita. Jos kaikki ajaisivat tismalleen samaa suurinta sallittua nopeutta, ei tulisi kaistanvaihtotarpeita eikä liikenne tökkisi niin pahasti.

        Melkoinen utopia, vaikka kaikilla olisi samanlaiset autot. Toiset pelkää, toiset säästää, toiset haluaa tehdä kiusaa, toiset viettää muuten vaan aikaa ja useimmilla on kiire.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoinen utopia, vaikka kaikilla olisi samanlaiset autot. Toiset pelkää, toiset säästää, toiset haluaa tehdä kiusaa, toiset viettää muuten vaan aikaa ja useimmilla on kiire.

        Kerrottiin vain mikä vikana. Se että onko asialle jotakin tehtävissä, niin se on sitten asia erikseen. Hitaampia varmasti löytyy aina, mutta voi myös miettiä miksi jotkut ajavat ylinopeutta ja aiheuttavat toiminnallaan entistä suuremmat nopeuserot kaikkien ryhmien välillä.


    • Anonyymi

      Näitä hetkessä eläviä krapuassa roiskittuja ihmisiä pakkoliike tärisijöitä, eikö voi ajaa sen jonon hännille minkä saavutat, eikä mennä siihen jonon toiseksi viimeisen tai viimeisen eteen. En mä siinä pidä' paikkaa sulle vaan se on pumppausrako tasaiseen ajamiseen eikä sinua varten, aja taakseni missä on tilaa.

      Onkohan joillekkin minulla on oikeus olla perseen kautta maailmaan siitetty kuskeilla vaikea ymmärtää että liittymistä tulevat tarvitsee vähän tilaa. Joten miksi ajat niin lähellä edellä olevaa että aiheutat haittaa liikenteessä jolloin liittymistä tuleville ei jää kunnolla tilaa vaihtaa kaistaa.

    • Anonyymi

      Monelta puuttuu kyky hahmottaa kokonaiskuva ja miten oma tekeminen vaikuttaa muihin liikennetilanteissa. Lisäksi monet luulevat että kyseessä on yksilölaji jossa oma tekeminen ei vaikuta muihin. Puutteellista hahmotuskykyä, virheellistä toimintaa ja vääriä olettamuksia monien osalta siis kyseessä.

      Liikenne ei tosiaankaan ole mikään yksilölaji, vaan yhteispeliä. Tämä on se aivan ensimmäinen asia joka tulee sisäistää, kun ajokortin aikoo hankkia. Tätä ei valitettavasti mitenkään voida mitata. Jos voitaisiin, niin aika suurelta joukolta vietäisiin ajo-oikeus pois lopullisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe