määrittely vai sokea leimaaminen

Anonyymi

Olisiko jo aika ruotia pohjiaan myöten, mitä näillä käsitteillä lakihenkinen ja evankeelinen ja eriseurainen tarkoitetaan? Tuntuu että niitä käytetään umpimähkään.
Onko vain tarve leimata muita?
Jos nyt aloitettaisiin että kukin kertoisi edes yhdestä sanasta, mitä itse sillä tarkoittaa, kiitos.

38

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä niitä ruotii vuosikymmeniä kun ei johda mihinkään,kitarat soimaan vaan.....

      • Anonyymi

        Esikoiset RY on eriseura

        * Eriseuraiinen on epäuskollinen Jumalan Sanalle
        * Eriseuran rakentaja ja eriseuran saarnamies myötäilee yleistä mielipidettä ja puhuu vain sitä, mitä yleisö haluaa kuulla
        * Eriseuraninen ja sen perustajt himoitisivat pää yhdistyksen omaisuutta ja rahoja
        * Eriseura on Jumalan silmissä kuin likainen huora
        * Eriseuran jäsenet ovat vastuussa johtajiensa syntisistä puheista
        * Jumala rakastaa lapsiaan niin paljon, että jos huora tekee parannuksen, Jumala ottaa hänet morsiamekseen antaakseen hänelle kaiken anteeksi ja rakastaakseen häntä sen jälkeen kuin puhdasta neitsyttä
        * Uskovilla tulee olla keskinäinen yhteys - etsi parempi seurakunta ja liity siihe

        Jumala vaatii, että saarna miesten tulee elää pyhää elämää ja näyttä koko ajan hyvää esimerkkiä. Pyhyys ei tarkoita askeettista elämäntapaa ja tekopyhää hurskastelua, vaan omistautumista noudattamaan Jumalan käskyjä ja säädöksiä (Mal. 2:7, 3. Moos. 19). Jumala vaatii, että saarnamiehetn tekevät kaiken, kuten Jumala on käskenyt (3. Moos. 19:5). Saarna miehillä ei ole oikeutta lisätä, poistaa eikä muuttaa mitään Jumalan säädöksistä, vaan velvollisuus toimia niiden mukaan (Matt. 5:17-20).

        Saarnaajan tehtävä ei ole politikoida eikä sosiaaliviranomaisen tehtävä, joka on vain lähimmäisen vierellä kulkeva korva. Se on raskas tehtävä, joka edellyttää suoraselkäistä luonnetta ja kykyä tarvittaessa nuhdella syntiä tekevää ihmistä. Jos saarnaaja ei opeta muita noudattamaan Jumalan Sanaa, saarnaaja joutuu henkilökohtaiseen vastuuseen niistä ihmisistä, jotka tekevät syntiä. Jos pappi opettaa oikein, niin pappi ei joudu vastuuseen muiden tekemistä synneistä.

        Hes. 44:23: "Pappien tulee opettaa kansalle, mikä on pyhää, mikä ei, ja opastaa sitä erottamaan saastainen ja puhdas."

        Jer. 48:10: "Kirottu olkoon jokainen, joka suorittaa veltosti Herran antaman tehtävän!..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esikoiset RY on eriseura

        * Eriseuraiinen on epäuskollinen Jumalan Sanalle
        * Eriseuran rakentaja ja eriseuran saarnamies myötäilee yleistä mielipidettä ja puhuu vain sitä, mitä yleisö haluaa kuulla
        * Eriseuraninen ja sen perustajt himoitisivat pää yhdistyksen omaisuutta ja rahoja
        * Eriseura on Jumalan silmissä kuin likainen huora
        * Eriseuran jäsenet ovat vastuussa johtajiensa syntisistä puheista
        * Jumala rakastaa lapsiaan niin paljon, että jos huora tekee parannuksen, Jumala ottaa hänet morsiamekseen antaakseen hänelle kaiken anteeksi ja rakastaakseen häntä sen jälkeen kuin puhdasta neitsyttä
        * Uskovilla tulee olla keskinäinen yhteys - etsi parempi seurakunta ja liity siihe

        Jumala vaatii, että saarna miesten tulee elää pyhää elämää ja näyttä koko ajan hyvää esimerkkiä. Pyhyys ei tarkoita askeettista elämäntapaa ja tekopyhää hurskastelua, vaan omistautumista noudattamaan Jumalan käskyjä ja säädöksiä (Mal. 2:7, 3. Moos. 19). Jumala vaatii, että saarnamiehetn tekevät kaiken, kuten Jumala on käskenyt (3. Moos. 19:5). Saarna miehillä ei ole oikeutta lisätä, poistaa eikä muuttaa mitään Jumalan säädöksistä, vaan velvollisuus toimia niiden mukaan (Matt. 5:17-20).

        Saarnaajan tehtävä ei ole politikoida eikä sosiaaliviranomaisen tehtävä, joka on vain lähimmäisen vierellä kulkeva korva. Se on raskas tehtävä, joka edellyttää suoraselkäistä luonnetta ja kykyä tarvittaessa nuhdella syntiä tekevää ihmistä. Jos saarnaaja ei opeta muita noudattamaan Jumalan Sanaa, saarnaaja joutuu henkilökohtaiseen vastuuseen niistä ihmisistä, jotka tekevät syntiä. Jos pappi opettaa oikein, niin pappi ei joudu vastuuseen muiden tekemistä synneistä.

        Hes. 44:23: "Pappien tulee opettaa kansalle, mikä on pyhää, mikä ei, ja opastaa sitä erottamaan saastainen ja puhdas."

        Jer. 48:10: "Kirottu olkoon jokainen, joka suorittaa veltosti Herran antaman tehtävän!..

        Todella hyvä kirjoitus ja kuvaa ehkä lähes jokaisen esikoislestadiolaisen ajatusmaailmaa?Onko kirjoittaja lähetysmies? Ei tuollaista teksiä rivijäsen tuota?

        "* Eriseura on Jumalan silmissä kuin likainen huora" kuinka hyvin on on asia sanottu.

        Arvailla vaan sopii kuka mahdollisesti jopa lähetysmiehistämme näin hyvin tänne virastaan meille kirjoitti.


    • Anonyymi

      pyydä hupsua kommentoimaan

    • Aloittajan huomio on aiheellinen. On keksitty leimaavia sanoja joita roiskitaan sinne ja tänne ja lyödään leimoja. Muistan erään Venäjän matkan. Kun lopulta palattiin ja erosimme, eräs henkilö sanoi minulle: Ethän sinä ole ollenkaan sellainen mitä puhutaan! Luonnehdintaa en saanut minkälaisena minun persoonaani yleisesti käsitellään. Enää ei ole haitaksi, olen kohtalaisen vanha enkä enää tarvitse suurta tuttavapiiriä.

      Eriseurainen on seurakunnan sisällä toimiva hajottaja.
      Liberaalit sanovat kaikkia lakihenkisiksi, jotka puhuvat synnistä ja parannuksen teosta. On toiki oikeitakin lakihenkisiä, jotka vaativat ihmisiltä sellaisia suorituksia joihin eivät itsekkään pysty.

      Evankeelinen voi olla oikea tai väärä. Evankeelisella oikeassa tarkoituksessa on tapana saarnata sellaista evankeliumia, jossa ei saarnata synniksi sellaista mikä ei syntiä ole
      Väärä evankeelisuus suodattaa parannussaarnan lähes pois ja antaa turvan perusteettomasti kasteen perusteella.

    • Anonyymi

      No nytkö se on tutkittu alun aihe?

      mikä siinäon ettei asioista voi keskustella, onko teitä kielelty puhumasta hvetinuhalla vai mikä on syy?

      kohtaamisissa ette saa puhuttua, seuroissa ei saa puhua, netissä ei puhuta!?

      • Ketä "teitä"on kielletty puhumasta? Oli mikä tahansa taho tuo "teitä", niin mistäs sinä olet saanut sen ymmärryksen, ettei saa puhua, missään?

        Minä olen vuosikymmenien aikana kyllä huomannut, että ihmiset, etenkin uskovat ihmiset, ovat hyvin arkoja ja/tai eivät halua osallistua keskusteluihin; kysyä, kommentoida ja tuoda omia uskonkokemuksiaan esiin siellä, missä Sana on keskipisteenä. Usein kun puheenvuoroja otetaan, niin puhujat ovat ihan samoja henkilöitä kuin aina.

        Vasta hiljattain sain kokea, että hiljaista väkeä on. Ihan sama ketä "teitä" ja meitä on paikalla, niin sama hiljaisuus on vallalla. Tuntuu kuin uskonasia ei olisi sellainen, josta on ilo keskustella.


      • Anonyymi
        tielläkenvaeltaa kirjoitti:

        Ketä "teitä"on kielletty puhumasta? Oli mikä tahansa taho tuo "teitä", niin mistäs sinä olet saanut sen ymmärryksen, ettei saa puhua, missään?

        Minä olen vuosikymmenien aikana kyllä huomannut, että ihmiset, etenkin uskovat ihmiset, ovat hyvin arkoja ja/tai eivät halua osallistua keskusteluihin; kysyä, kommentoida ja tuoda omia uskonkokemuksiaan esiin siellä, missä Sana on keskipisteenä. Usein kun puheenvuoroja otetaan, niin puhujat ovat ihan samoja henkilöitä kuin aina.

        Vasta hiljattain sain kokea, että hiljaista väkeä on. Ihan sama ketä "teitä" ja meitä on paikalla, niin sama hiljaisuus on vallalla. Tuntuu kuin uskonasia ei olisi sellainen, josta on ilo keskustella.

        Niin minä luulen etä lestalaislle on sanottu ettei pidä mennä keskustelupalstoille ja syitä on kerrottu kaikenlaisia.

        toivon olevani väärässä.

        mutt a jokin pelko on taustalla, vapaudessa uskalletaan puhua sama mistä asiasta.


    • Anonyymi

      Eriseuraisuus tarkoittaa sitä, että toimii muista erillään poiketen syystä tai toisesta Raamatun opetuksesta.

      Eriseuraa esiintyy herätysliikkeiden ja niiden haarojen kuten myös evl-kirkon sisällä siltä osin kuin jokin ryhmä alkaa soveltaa omia ihmisoppejaan ja perustaa omia kuppikuntiaan.

      Tällaisia ryhmiä ovat ne ryhmät jotka uskovat vainme-oppiin ja myös evl-kirkon sisällä ääriliberaalit papit ja piispat.

      • 1.Kor 11: 19. Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman, että ne, jotka koetellut ovat, teidän seassanne ilmoitettaisiin.

        Näyttäisi siltä, että apostoli asemoi eriseuran eri tavalla. Mistähän se johtuu?


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        1.Kor 11: 19. Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman, että ne, jotka koetellut ovat, teidän seassanne ilmoitettaisiin.

        Näyttäisi siltä, että apostoli asemoi eriseuran eri tavalla. Mistähän se johtuu?

        Tämä sana tuli toteen kun eriseuraan eksyneiden tila tuli julki.


    • Lakihenkinen on varmasti jokainen, omalla tavallaan. Sitä ihminen niin helposti ajattelee, että minä en kulje uskovana enää lain alla, kuljen armon alla. Mutta sitä voi silti lukea lakia lähimmäiselle, esimerkiksi minulle tullaan usein sanomaan eri tavoin, että parta pois, tai puku päälle. Yleensä laki kohdistuu ulkoisiin asioihin, etenkin jos saarnassa synti saarnataan nimeltä synniksi. Jos synti saarnataan siten, että keskitytään sydämen ja mielen synteihin, niin sitä ei kutsuta lakihenkisyydeksi. Näin tulisikin syntiä saarnata, sydämestä/lihasta/perisynnistä lähtevistä synneitä.

      Evankeelisiksi kutsutaan heitä, jotka hyväksyvät kirkon hengellisyyden, osallistuvat kirkon toimituksiin, ja hyväksyvät uskonystäviksi heidät, jotka uskovat Raamattuun ja elävät Sanan mukaan.

      Tuo eriseuran määrittely hengellisesti onkin sitten vaikeaa. Siitä on tullut pilkka- ja kirosana heille, jotka kuvittelevat olevansa oikeassa seurassa ja muut uskovat ovat eriseurassa. Yksinkertaista.

    • Lakihenkinen on sellainen henkilö, joka tarvitsee iankaikkiseen elämään pelastuakseen Kristuksen nasion lisäksi tai vallan Kristuksen teon sijasta ihmistekoja.

      Kristuksen ansio uskolla Kasteen kautta omistettu ei riitä hänelle.

    • Eriseura on sellainen seura jolle Kristus YKSIN ei riitä.

      Tästä johtuen tapahtuu vetäytyminen Kristuksen perustamasta YHDESTÄ seurakunnasta, monen nimisiin, ajallisiin, sulkeutuneisiin, "ainoisiin oikeassa oleviin", "vain me pelastumme", - yhteisöihin. Jeesuksen Kristuksen seura on siis ainoa oikea seura.

      • Anonyymi

        10. Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa.
        11. Sillä minun korvilleni on tullut teistä, rakkaat veljet, Kloen perheen kautta, että riidat ovat teillä keskenänne.
        12. Niin minä sanon sitä, että kukin teistä sanoo: minä olen Paavalin, minä olen Apollon, minä Kephaan, minä Kristuksen.

        1. Ja, rakkaat veljet! en minä taitanut teille puhua niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin lapsille Kristuksessa.
        2. Rieskaa minä olen teille juoda antanut, ja en ruokaa; sillä ette sitä vielä voineet, ja ette vielä nytkään voi.
        3. Sillä te olette vielä lihalliset, sillä niinkauvan kuin teidän seassanne kateus ja riita ja eripuraisuus on, ettekö te ole lihalliset ja vaella ihmisten tavan jälkeen?
        4. Sillä koska joku sanoo: minä olen Paavalin, ja toinen: minä Apollon: ettekö te siis ole lihalliset?


      • Anonyymi

        Paavali moittii niitäkin, jotka sanovat olevansa Kristuksen. Kuinka voi olla Kristuksen seurassa, jos ei usko hänen oppiaan ja sitä mitä Pyhä Henki tässä opissa hänen salaisuutensa huoneen haltijoiden kautta ilmoittaa?

        Missä sinulla on Kristus? Eikö hän ole seurakunnassa ja elävässä sanassa?


    • Evankeelinen on henkilö, tai yhteisö, joka ei muita pelastusteitä hyväksy, kuin YKSIN Jeesuksen Kristuksen, - ei siis mitään ihmistekoja.

    • Turha muuta (ihmisoppeja) sönkätä. - Rajat ovat selvät. Ja ne joiden sydämissä Jeesus Kristus asuu, ovat vanhurskaita pyhiä ja puhtaita. Eivät itsensä tai tekojensa tähden, vaan Jeesuksen Kristuksen tähden.

      Gal. 4:6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"

    • Anonyymi

      Lakihenkinen eriseuraninen ja evankelinen on joka sotii tämänkaltaisia vaipaiksi ostettuja oskovia vastaan.

      Jumala vaatii, että pappien ja uudestisyntyneiden seurakuntalaisten tulee elää pyhää elämää ja näyttä koko ajan hyvää esimerkkiä. Pyhyys ei tarkoita askeettista elämäntapaa ja tekopyhää hurskastelua, vaan omistautumista noudattamaan Jumalan käskyjä ja säädöksiä Jumalan voimalla (Mal. 2:7, 3. Moos. 19). Jumala vaatii, että papit tekevät kaiken, kuten Jumala on käskenyt (3. Moos. 19:5). Papeilla ei ole oikeutta lisätä, poistaa eikä muuttaa mitään Jumalan säädöksistä, vaan velvollisuus toimia niiden mukaan (Matt. 5:17-20).

      "2 Moos 19:22:ssa Jumala kehoittaa pappeja pyhittäytymään, jotta he eivät tuhoutuisi lähestyessään Pyhää Jumalaa. 3 Moos 10:1-7 kertoo, kuinka Aaronin pojat Naadab ja Abihu pitivät halpana Herran säädökset pyhittäytymisestä ja veivät vierasta tulta Herran eteen. Välittömästi Herra surmasi heidät ja antoi sanan Mooseksen kautta: "Niissä jotka ovat minua lähellä, minun pyhyyteni tulee näkyviin, ja koko kansa saa oppia tuntemaan minun valtani ja voimani." Edelleen Mooses kieltää Aaronin sukua suremasta poikiensa kuolemaa, koska suru osoittaisi todeksi sen, että poikien kuolema olisi ollut jotakin pahaa. Mutta se ei ollut! Vaan Herra toimi oikein ja vanhurskaasti tuhotessaan ne, jotka yrittivät välinpitämättömyydellään saastuttaa Herran majan. Kansaa Mooses sen sijaan kehottaa suremaan ja itkemään tätä pappien

      • Anonyymi

        Näistä raamatun jakeita kun saarnaa Eläväuskoinenn saarnamies saarnata alkaa
        Lain alla olevat Omanvanhuskauden palvejaat eriseuralaiset ja evankeliset uikuttamaan ja nimittelemään lakihenkisiksi.


        Jeesus varoitti, että vain hyvin harva uskova pääsee taivaaseen, mikä koskee myös pappeja, jotka ajattelevat olevansa uskossa. Jos haluaa palvella Jumalaa pappina, tulee varautua, että työ on erittäin raskasta eikä Jumalan Sanasta saa poiketa, vaikka kuka sellaista vaatisi. Pappi ei saa tehdä kompromisseja Jumalan Sanan kohdalla sen perusteella, että itse pääsee eroon kiusallisesta tilanteesta. Jos kirkon ylin päättävä kokous määrää papit toimittamaan Jumalan tahdon vastaisia rituaaleja, hänen on pakko etsiä toinen työnantaja kadotustuomion uhalla. Papin on tehtävä uskollisuuslupaus Jumalalle eikä kirkolle. Jos pappi tekee palkkarahan takia Jumalan tahdon vastaisia tekoja, raha vie hänet helvettiin. Turha sanoa, että papin palkka on pieni. Juudas Iskariot ei saanut suurta summaa, kun kavalsi Jeesuksen.

        Matt. 7:13-14: "Menkää sisään ahtaasta portista. Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen. Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen!"

        Luuk. 13:24: "Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene."

        Mark. 10:24: "..Jeesus jatkoi: "Lapseni, Jumalan valtakuntaan on todella vaikea päästä."


    • Anonyymi

      Vaito olet opin kiivalija, et sallisi kenenkään oll amitään mieltä ja jos on, lyttäät suunniilleen kaiken aina mitä joku toinen sanoo.

      kuten tälläkin sivulla, mutta ethän sinä sitä huomaa itse ollenkaan, tiedätkö miksi?!

      • Anonyymi

        Vaitolla on vati niin sekaisin kuin vaan voi olla,nuin suureksi kasvaneet olivat suurin osa ketkä lähtivät eriseuraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaitolla on vati niin sekaisin kuin vaan voi olla,nuin suureksi kasvaneet olivat suurin osa ketkä lähtivät eriseuraan.

        ”Vati sekaisin”? Onko kysymyksessä kiivailun tuoksinassa keksimäsi ilmaisu vai esikoislestadiolaisuudessa enemmänkin käytetty pilkkailmaisu kun yritetään ” lytätä” esikoislestadiolaisuutta arvostellut ilman minkäänlaista asiaperustaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Vati sekaisin”? Onko kysymyksessä kiivailun tuoksinassa keksimäsi ilmaisu vai esikoislestadiolaisuudessa enemmänkin käytetty pilkkailmaisu kun yritetään ” lytätä” esikoislestadiolaisuutta arvostellut ilman minkäänlaista asiaperustaa.

        Ei,oon ortodoxi.


    • Etteko te panettelijat huomaa mitä itsestänne vistitte? Jokapäiväinen huuto ja mekkala siitä, kuinka vastapuolenne on sekaisin, - käytännössä joka viestissä. Mitä tällainen todistaa teistä?

      Mitä te tuolla luulette voittavanne, kun sanoman Kristuksesta ohitatte pilkkaamalla, valehtelemalla ja halveksimalla Kristuksesta julistavaa henkilöä? Onko ainut tarkoitus pitää Jeesus Kristus ja hänen lahjavanhurskautensa erossa teistä itsestänne? 🤔
      Näin siinä käy, kun omat synnit peitetään itseltä ja evankeliumi hylätään.

      • Anonyymi

        Vatipa juurikin...sekaisin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vatipa juurikin...sekaisin...

        Älä anna periksi "vaitovainen" ,
        minä olen kanssasi samaa mieltä.
        -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä anna periksi "vaitovainen" ,
        minä olen kanssasi samaa mieltä.
        -

        Jatka sitkeästi vaan, käännä koko pelto ja lapiolla.

        Mitä meillä täällä olisi ilman vaitsukkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatka sitkeästi vaan, käännä koko pelto ja lapiolla.

        Mitä meillä täällä olisi ilman vaitsukkia.

        "Mitä meillä täällä olisi ilman vaitsukkia."

        Veikkaan, että jopa järkevää keskustelua. Ei vain yksipuolisia aivopieruja, joissa eriävät mielipiteet tulevat "mänteiltä" ja "saastaisilta".
        Tuskimpa nuo "mopopojatkaan" kauan viihtyisivät normaalin keskustelun kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä anna periksi "vaitovainen" ,
        minä olen kanssasi samaa mieltä.
        -

        Luovuta, ja tee parannus ennenkuin se on liian myöhäistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatka sitkeästi vaan, käännä koko pelto ja lapiolla.

        Mitä meillä täällä olisi ilman vaitsukkia.

        Sinä sen sanoit, ei mitään muuta olisi ilman vaitsukkia kuin esikoislestadiolaista hapantunutta sappea, jota heittelette kaikkian muiden päälle.
        "Vain meillä tässä yhdistyksessä taivaaseen mennään!"
        Mieti noita sanoja! Niitä siellä seuroissa sinulle kerrotaan. Eri sanankääntein toki, mutta asiasisältö on juuri tuo. Muualla et sinäkään Kristukseen voi uskoa kuin Esikoislestadiolaiset RY:SSÄ jos haluat helvetiltä pelastua. Ja tämä tarina on tosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitä meillä täällä olisi ilman vaitsukkia."

        Veikkaan, että jopa järkevää keskustelua. Ei vain yksipuolisia aivopieruja, joissa eriävät mielipiteet tulevat "mänteiltä" ja "saastaisilta".
        Tuskimpa nuo "mopopojatkaan" kauan viihtyisivät normaalin keskustelun kanssa.

        Millaista järkevää keskustelua? Sellaistako, että vain Esikoislestadiolaiset ry omistaa taivaan valtakunnan avaimet ja niitä ei edes lainata eriseuraan lähteneille Erikoisille Esikoisille?

        Naura nyt jo itsellesikin. Ja veikkaaminen on esikoislestaadiolaisuudessa syntiä. Käyppä sunnuntaina pönttökierros pilkkaaja.


    • Ei Kristuksessa ole mitään kaupankäyntiä. Nämä kirjoittajia kyttäävät ja panettelevat reppanat eivät tunne Kristusta eivätkä usko syntiensä sovitukseen.

      Kysyn vaan miten olette aikonut pelastua, kun Kristus ja hänen täydellinen vanhurskautensa ei teille lahjaksi kelpaa?

      Ei ole kahta tietä taivaaseen. Miksi petätte itseänne, käyttämällä aikanne pilkkaamalla ja tuomitsemalla Jeesuksen verellä Jumalan lapsiksi, pyhiksi puhtaiksi ja vanhurskaiksi pyhitettyjä. Omaa oksaanne te siinä shaatte poikki.

      • Anonyymi

        Katso vaito peiliin, niin näet suurimman valehtelijan ja panettelijan. Ole kahden vuosikymmenen ajan valehdellen pilkannut, nimeltä mainiten kristillisyyden vanhimpia, muita saarnaajia ja kristityitä. Samalla nostat itseäsi ja muita, jotka ovat langenneet pois totuudesta. Tämä nosto ei kuitenkaan auta, sill vajoat syvempään kuoppaan,

        Vaitosta ei saa keskustelukumppania. Hän heittää legendaa. mutta kun kysyy, mitä sillä tarkoittaa, niin ei tule vastausta. Samoja asiota ja valheita (omia mielipiteitä) kirjoitelee jatkuvasti, eikä ota huomioon sitä, mitä toiset sanovat siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso vaito peiliin, niin näet suurimman valehtelijan ja panettelijan. Ole kahden vuosikymmenen ajan valehdellen pilkannut, nimeltä mainiten kristillisyyden vanhimpia, muita saarnaajia ja kristityitä. Samalla nostat itseäsi ja muita, jotka ovat langenneet pois totuudesta. Tämä nosto ei kuitenkaan auta, sill vajoat syvempään kuoppaan,

        Vaitosta ei saa keskustelukumppania. Hän heittää legendaa. mutta kun kysyy, mitä sillä tarkoittaa, niin ei tule vastausta. Samoja asiota ja valheita (omia mielipiteitä) kirjoitelee jatkuvasti, eikä ota huomioon sitä, mitä toiset sanovat siitä.

        Olen seurannut keskusteluanne vaitovainen vastaan esikoislestadiolaiset kiivailija ja tämä 13:58 Anonyymi kiivailija kyllä osoittaa mistä on kysymys. On todella surullista nähdä kuinka alas ihmiset vajoavat kiivaillessaan täysin varmasti väärässä olevan "opintotuuden" puolesta.

        Aamenta varmaan moni tuollaiselle kirjoituksella laittaa.

        Käskee toista katsomaan peiliin vaikka ei koskaan ole sinne vilkaissutkaan. On aina ollut esikoislestadiolaisessa oikeassa opissa tietäen mikä on oikein ja mikä väärin. Ja kaikki perustuu esikoislestadiolaiseen seurakuntaoppiin. Eiköpä näin ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen seurannut keskusteluanne vaitovainen vastaan esikoislestadiolaiset kiivailija ja tämä 13:58 Anonyymi kiivailija kyllä osoittaa mistä on kysymys. On todella surullista nähdä kuinka alas ihmiset vajoavat kiivaillessaan täysin varmasti väärässä olevan "opintotuuden" puolesta.

        Aamenta varmaan moni tuollaiselle kirjoituksella laittaa.

        Käskee toista katsomaan peiliin vaikka ei koskaan ole sinne vilkaissutkaan. On aina ollut esikoislestadiolaisessa oikeassa opissa tietäen mikä on oikein ja mikä väärin. Ja kaikki perustuu esikoislestadiolaiseen seurakuntaoppiin. Eiköpä näin ole?

        Raattamaa on jo sanonut, että jos oppiin tule vika, niin tulee vika koko kristillisyyteen. Ei pelkkä seurakunta oppi riitä. Yhtä tärkeitä ovat sekä vanhurskauttamisoppi, että pyhitysoppi. Vanhurskauttamisoppi ei ole mikään automaatti, joka laittaisi seurakuntaopin paikoilleen.

        Olet yhtä sokea kuin vaitokin. Et huomaa millaista meuhkaamista hän pitää. Mutta kun häntä ystävällisesti neuvotaan, niin sinä pidät sen kiivailuna. Aivan samalla lailla kuin ennen oli homous synti ja sairaus, niin nyt sitä ei saa vastustaa, vaan se täytyy hyväksyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raattamaa on jo sanonut, että jos oppiin tule vika, niin tulee vika koko kristillisyyteen. Ei pelkkä seurakunta oppi riitä. Yhtä tärkeitä ovat sekä vanhurskauttamisoppi, että pyhitysoppi. Vanhurskauttamisoppi ei ole mikään automaatti, joka laittaisi seurakuntaopin paikoilleen.

        Olet yhtä sokea kuin vaitokin. Et huomaa millaista meuhkaamista hän pitää. Mutta kun häntä ystävällisesti neuvotaan, niin sinä pidät sen kiivailuna. Aivan samalla lailla kuin ennen oli homous synti ja sairaus, niin nyt sitä ei saa vastustaa, vaan se täytyy hyväksyä.

        Aamenta päälle


    • Anonyymi

      Mistä Raattamaalla oli se viisaus jota tarvitaan kun Raamattua selitetään?

      Oliko edes kiertokoulua käynyt mitään kieliä ei osannut, käytössä oli vain biblia kenties, miksi tällaiselle annetaan lähes jumalainen asema, kertokaa perustelut edes jonkinlaiset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1799
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1132
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe