Syvyysnäkö

Anonyymi

Minun on helppo havaita missä välissä ehtii ohi ja missä ei.
Kun saavutan hitaammin ajavan auton, tietysti ohitan sen ellei se esim. ruuhkan takia tunnu mielekkäältä.
Vaikka ohituspaikkoja olisi niukalti, eikä pitkiä vapaita suoria olisi, ohitan edellämenijän, eikä vastaantulijan tarvitse hidastaa, sillä ehdin kyllä omalle kaistalleni ennen kohtaamista.

Jotkut vastaantulijat silti panikoi. Välkyttelee pitkiä ja ehkä jarruttavatkin, ja ihan ilman syytä.

Jonkinverran olen joutunut työmatkoilla istumaan toisten kyydissäkin ja havainnut, ettei kaikilla ole mitään pelisilmää siitä milloin voi itse ohittaa tai ehtiikö vastaantuleva ohittaja suorittamaan ohituksen loppuun ennenkuin ollaan kohdalla. Olen siis itsekin ollut kyydissä kun kuski jarruttaa ja mesoaa hullusta ohittajasta aivan aiheetta.
Varsinkin naiset pitävät jopa lähes kilometrin pituista suoraa liian lyhyenä ohitukseen jos suoran toisessa päässä näkyy vastaantulija.

Onkohan kyse puutteellisesta syvyysnäöstä. Olisi varmaan syytä ottaa lääkärintarkastukseen ajokortin saamiseksi myös hyvä syvyysnäkö edellytykseksi, sillä hyvä etäisyyden arviointikyky on monissa muissakin liikennetilanteessa erittäin tärkeä ominaisuus.

32

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toiset ei nyt vaan osaa arvioida mitään. On pelkoa, osaamattomuutta, kokemattomuutta ja toisten mielestä ohittaminen on itse pirusta ja valoja pitää vilkuttaa.

    • Anonyymi

      Sama täällä 50 vuotta liikenteessä olleen ja monenlaisia tilanteita nähnyt ja vielä hengissä. Vierailin ja talon rouva tuli ja sanoi hänen autoonsa törmättiin kun menimme paikan ohi ihmettelin miten voi kolmion takaa ajaa toisen kylkeen . Oli niin avoin risteys pitäisi kolaroijalta ottaa kortti pois

    • Anonyymi

      Jos sinulle useinkin vilkutellaan pitkiä valoja kun ohitat, niin kykysi on heikompi kuin luulet.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Jos huomaa että vastaantulijoiden valot vilkkuu usein vika ei todellakaan ole niissä vilkuttajissa, vaan itsessä ja omissa ajotaidoissa. Aloittaja on keksinyt kyllä näppärän ajatustavan siirtää omat virheet ja vaarallinen ajotapa muiden syyksi. Hehe, että parempi syvyysnäkö. Juu, niin varmasti. Tämä menee samaan kategoriaan kuin se, että keskivertoa paremmaksi kuljettajaksi itseään luulevat, eivät omasta mielestään tee virheitä vaan ongelmat ja vahingot johtuu muista. Ja nämäkin uskovat kivenkovaan omaan, kuvittelemaansa ylivertaiseen ajotaitoon.


      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä. Joku kuulemma oli saanut sakotkin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kun vastaan oli tullut poliisiauto, jossa oli jouduttu vähän hidastamaan vauhtia eli jarruttamaan tuollaisen ohittajan takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Jos huomaa että vastaantulijoiden valot vilkkuu usein vika ei todellakaan ole niissä vilkuttajissa, vaan itsessä ja omissa ajotaidoissa. Aloittaja on keksinyt kyllä näppärän ajatustavan siirtää omat virheet ja vaarallinen ajotapa muiden syyksi. Hehe, että parempi syvyysnäkö. Juu, niin varmasti. Tämä menee samaan kategoriaan kuin se, että keskivertoa paremmaksi kuljettajaksi itseään luulevat, eivät omasta mielestään tee virheitä vaan ongelmat ja vahingot johtuu muista. Ja nämäkin uskovat kivenkovaan omaan, kuvittelemaansa ylivertaiseen ajotaitoon.

        Aivan. Tilanteissa ohitettava vaihtuu, vastaantulija vaihtuu, ja silti valot vilkkuu. Kukahan pippeli on se tilanteiden yhdistävä tekijä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Tilanteissa ohitettava vaihtuu, vastaantulija vaihtuu, ja silti valot vilkkuu. Kukahan pippeli on se tilanteiden yhdistävä tekijä?

        Ei kaikki vilkuttele valoja vaan ne jotka ei osaa katsoa että hyvin se ehtii. Tosiasia se on että vaikka väliin jää usseita kymmeniä metrejä kun ohittaja palaa omalle kaistalle, puusilmille ei alle 100 metriä riitä, jos sekään.

        Tosin tästäkin väittelystä päästään vasta kun liikenneturva määrää kunnon tarkastukset kortin myöntämiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikki vilkuttele valoja vaan ne jotka ei osaa katsoa että hyvin se ehtii. Tosiasia se on että vaikka väliin jää usseita kymmeniä metrejä kun ohittaja palaa omalle kaistalle, puusilmille ei alle 100 metriä riitä, jos sekään.

        Tosin tästäkin väittelystä päästään vasta kun liikenneturva määrää kunnon tarkastukset kortin myöntämiseksi.

        Taitaa olla erimielisyyttä mikä on riittävä turvamarginaali. Kaikille ei riitä että jost selvitiin kun vastaantulija jarrutti.

        Ei oel mitään tarvetta ohitella riskillä. Kaikilla on ihan hyvin aikaa odottaa parempaa ohituspaikkaa. Jos kuvittelee ettei ole niin on iso ongelma omassa elämänhallinnassa. Kiire nimittäin on aina itse aiheutettua. Aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikki vilkuttele valoja vaan ne jotka ei osaa katsoa että hyvin se ehtii. Tosiasia se on että vaikka väliin jää usseita kymmeniä metrejä kun ohittaja palaa omalle kaistalle, puusilmille ei alle 100 metriä riitä, jos sekään.

        Tosin tästäkin väittelystä päästään vasta kun liikenneturva määrää kunnon tarkastukset kortin myöntämiseksi.

        Trollaat, mutta vastaan silti. Valtaosalle autoilijoista ei vilkutella valoja koskaan. Sinulle jos ei usein, niin melko taajaan kuitenkin.

        Muut tietävät, missä vika on. Ehkä sinäkin kohta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Tilanteissa ohitettava vaihtuu, vastaantulija vaihtuu, ja silti valot vilkkuu. Kukahan pippeli on se tilanteiden yhdistävä tekijä?

        Ei pippelit mitään tilanteita yhdistele. Voit fantasioida pippeleistä jossain muualla kuin täällä liikennepalstalla.


    • Anonyymi

      Jos vastaantulija joutuu jarruttamaan, ei ohitus ole ollut turvallinen. Ohitus on aina riski. Onhan noita ollut. Sadekeli mutkainen tie kuorma-auto ja kaksi autoa sen perässä. Takaa auto ohittaa mutkassa. Ja samantein tulee valot vastaan, oli vissiin näkyvyytä helvetisti riski sata ja vain vastaantulijan refleksi pelasti.
      Meinattiin ajaa nokkakolari vauvan nukkuessa etupenkillä ja perhe kyydissä, vastaan tulee pitkä paketti auto.
      Yhtäkkiä sen perseentakaa eteeni tulee iso mersun logo, seuraavan sekunnin ajatus on se meni pois ja sivupeilistä näkyy, kun mersu heittelehtii ja vääntää renkaita eestaas.
      Mieleenpainuva sekuntti, niin lamauttava, etten edes pysähtynyt. Melkein viimeinen sekuntti meidän elämää.
      Takapuskurissa paku, miksei ohita, tai jätä turvaväliä. Edessä rekka ja kolme autoa ja sadan metrin turvaväli. Pitkä suora. Voisit perässä hiihtäjä ohittaa, jaa tumma farkku ohittaa meitä, ei kiirettä pitkä tyhjä suora.PASKAT monttu josta nousee ajovalot.
      Ohittaminen on aina riski ja turvallinen ohitus ei ole aina turvallinen. Takanani perskärpänen sen rinnalla auto, ja vastassa auto.
      Ei kait siinä mitään, menin mahdollisimman reunaan ja heti. Farkku hoksaa sen ja kiihdyttää viereen.
      KOLME RINNAKKAIN OLTIIN SE HETKI.

      Älä ohita jos et oo ihan varma, äläkä varsinkan ilman näkyvyyttä tai ää koskaan aloita ohitusta 2 metrin päästä toisen takapuskurista.
      Näitä tarinoita on minulla enemänkin ja monella muulla tuhansia lisää.
      Pari sekunttia ne kumminkin on elävää elämää, jokka päätty hyvin tai sitten ei.

      • Anonyymi

        On totta että ohitus ei ole ok. jos vastaantulija JOUTUU jarruttamaan vaikka ohitettava ei kiihdytä. Se on silloin ohittajan moka.

        Mutta jos vastaantulija JARRUTTAA VAIKKA OHITTAJA EHTISI palaamaan omalle kaistalle ennen kohtaamista vaikkei vastaantulija olisi jarruttanutkaan, on se ihan vastaantulijan kyvyttömyyttä. Se on silloin vastaantulijan moka.

        Jos joku ohitettava alkaa kiihdyttämään ohituksen aikana, sitä ei voi ennakoida. Se on silloin ohitettavan moka.

        Sellaisilla marginaaleilla ohitetaan millaisia on tarjolla, mutta suutinta sallittua tasaisesti ajavaa en ohita lainkaan.
        Niinkuin jo aiemmin kerroin, olen ollut kyydissä jossa kuski panikoi vastaantulevaa ohittajaa vaikka ihan hyvin on ehtinyt ohittaa, eli toisilla puuttuu joku kyky, on se sitten syvyysnäkö tai joku muu, mutta tilanteen hahmottaminen ei toimi.

        On monia joilla se ei toimi koska useita kertoja vuodessa huutaa pelkääjän paikalla joko vaimo tai kaveri että JARRUTA kun joku vastaantulija on ohittamassa. Ihan turhaan. En jarruta kun näen että ehtii se ohittamaan. Aina on ehtinyt, muuten en täällä kirjoittelisi. Typerää jarrutella turhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On totta että ohitus ei ole ok. jos vastaantulija JOUTUU jarruttamaan vaikka ohitettava ei kiihdytä. Se on silloin ohittajan moka.

        Mutta jos vastaantulija JARRUTTAA VAIKKA OHITTAJA EHTISI palaamaan omalle kaistalle ennen kohtaamista vaikkei vastaantulija olisi jarruttanutkaan, on se ihan vastaantulijan kyvyttömyyttä. Se on silloin vastaantulijan moka.

        Jos joku ohitettava alkaa kiihdyttämään ohituksen aikana, sitä ei voi ennakoida. Se on silloin ohitettavan moka.

        Sellaisilla marginaaleilla ohitetaan millaisia on tarjolla, mutta suutinta sallittua tasaisesti ajavaa en ohita lainkaan.
        Niinkuin jo aiemmin kerroin, olen ollut kyydissä jossa kuski panikoi vastaantulevaa ohittajaa vaikka ihan hyvin on ehtinyt ohittaa, eli toisilla puuttuu joku kyky, on se sitten syvyysnäkö tai joku muu, mutta tilanteen hahmottaminen ei toimi.

        On monia joilla se ei toimi koska useita kertoja vuodessa huutaa pelkääjän paikalla joko vaimo tai kaveri että JARRUTA kun joku vastaantulija on ohittamassa. Ihan turhaan. En jarruta kun näen että ehtii se ohittamaan. Aina on ehtinyt, muuten en täällä kirjoittelisi. Typerää jarrutella turhaan.

        Edelleen se selittävä tekijä kulkee aina mukanasi. Mikähän se mahtaa olla?


    • Anonyymi

      "Jonkinverran olen joutunut työmatkoilla istumaan toisten kyydissäkin ja havainnut, ettei kaikilla ole mitään pelisilmää siitä milloin voi itse ohittaa tai ehtiikö vastaantuleva ohittaja suorittamaan ohituksen loppuun ennenkuin ollaan kohdalla."

      Näen sieluni silmin kuinka morkkaat turvallisesti ajavaa työkaveriasi nössöksi joka ei uskalla OHITTAA. Sinulla on joku fetissi OHITTAMISEEN kun sen suorittaminen ja tilanteiden hakeminen on noin tärkeää. Kyllä toisen takanakin voi ajella, kunhan pidetään riittävä väli ja mennään nopeusrajoitusten mukaan.

      Äläkä erehdy mainitsemaan alinopeus-sanaa. Se nimenomaan on "keskimääräistä parempien OHITTAJIEN" vakiosanastoa.

      • Anonyymi

        Ok en sano sitä a-alkuista sanaa, mutta ei ole mitään järkeä ajaa ensin nopeusrajoitusnopeutta mutta toisen auton saavutettua jäädä ajamaan alle nopeusrajoituksen vain siksi että pitää ohittaa. Ohittaminen on ihan normaali liikennetapahtuma, jos se tuntuu pelottavalta tai vaikealta, on väärä henkilö ratissa sillä silloin liikenteen hahmottamisessa on muutenkin jotain pahasti vialla.

        Älä sinä välkyttele vastaantulevalle ohittajalle niitä valoja jos se ehtii ohittamaan niin että sinun ei tarvitse jarruttaa tai hidastaa. Äläkä jarruta tai hidasta jos se vastaantuleva ohittaja ehtii ohi muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok en sano sitä a-alkuista sanaa, mutta ei ole mitään järkeä ajaa ensin nopeusrajoitusnopeutta mutta toisen auton saavutettua jäädä ajamaan alle nopeusrajoituksen vain siksi että pitää ohittaa. Ohittaminen on ihan normaali liikennetapahtuma, jos se tuntuu pelottavalta tai vaikealta, on väärä henkilö ratissa sillä silloin liikenteen hahmottamisessa on muutenkin jotain pahasti vialla.

        Älä sinä välkyttele vastaantulevalle ohittajalle niitä valoja jos se ehtii ohittamaan niin että sinun ei tarvitse jarruttaa tai hidastaa. Äläkä jarruta tai hidasta jos se vastaantuleva ohittaja ehtii ohi muutenkin.

        Se valojen vilkuttelu sinulle loppuu vasta sitten, kun opit ohittamaan. Toiset oppivat hitaammin kuin toiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se valojen vilkuttelu sinulle loppuu vasta sitten, kun opit ohittamaan. Toiset oppivat hitaammin kuin toiset.

        Nyt kyllä paistaa läpi halu ärsyttää. Se riittää. Eli koko vilkuttelu johtuu siitä että sinua harmittaa kun itselläsi ei ole riittävää "liikennesilmää" ohittamiseen ellei omalle kaistalle palatessa ole vielä vähintään puoli kilometriä väliä lähimpään vastaantulijaan. Siitä se siis muillakin välkyttelijöillä johtuu, välkytelkää vaan, ei se haittaa nyt kun tiedän mitä se oikeasti tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kyllä paistaa läpi halu ärsyttää. Se riittää. Eli koko vilkuttelu johtuu siitä että sinua harmittaa kun itselläsi ei ole riittävää "liikennesilmää" ohittamiseen ellei omalle kaistalle palatessa ole vielä vähintään puoli kilometriä väliä lähimpään vastaantulijaan. Siitä se siis muillakin välkyttelijöillä johtuu, välkytelkää vaan, ei se haittaa nyt kun tiedän mitä se oikeasti tarkoittaa.

        En yritä ärsyttää, eikä minua harmita mikään. Yritän olla kannustava ja saada sinut uskomaan, että kokemuksen myötä opit toimimaan tilanteessa paremmin. Ei ole tarpeen lähteä vetämään täysin outoja kuvitelmia asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En yritä ärsyttää, eikä minua harmita mikään. Yritän olla kannustava ja saada sinut uskomaan, että kokemuksen myötä opit toimimaan tilanteessa paremmin. Ei ole tarpeen lähteä vetämään täysin outoja kuvitelmia asiasta.

        Ei ne ole kuvitelmia jos ehtii ohi mutta pelokas vastaantulija välkyttelee. Syy on nyt selvillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne ole kuvitelmia jos ehtii ohi mutta pelokas vastaantulija välkyttelee. Syy on nyt selvillä.

        Usko pois, ne tilanteet vähenee sitä mukaa kun opit paremmin. Pikkuhiljaa. Kärsivällisyyttä!


    • Anonyymi

      Olen joutunut joskus jarruttamaan tai jopa väistämään pientareelle vastaantulevien ohittajien takia.

      En pidä siitä, että satasta ajettaessani on samalla kaistalla joku tulossa minua kovaa vauhtia kohti 50 metrin päässä. Se matka putoaa nollaan alle sekunnissa noilla vauhdeilla, jos kumpikaan ei jarruta. Jopa 100 metrin välimatka menee nollaan nopeasti alle kahdessa sekunnissa.

      Ku nopeus on 100 km/h, niin kuljetaan 27,78 metriä sekunnissa ja kilometri kuljetaan 36 sekunnissa.
      - 100 metriä kuljetaan 3,6 sekunnissa
      - 50 metriä vain 1,8 sekunnissa

      Jos autot tulevat toisiaan kohti samaa nopeutta, niin ajat ovat vain puolet tuosta:
      esim. 100 metrin päässä olevat 100 km/h toisiaan kohti ajavat autot tulevat törmäämään jo 1,8 sekunnin kuluttua. Kun katsot kellosta, tuntuuko se aika lyhyeltä vai pitkältä? Sata metriä voi tuntua pitkältä matkalta mutta jos se hupenee alle kahdessa sekunnissa, niin onko se enää riittävästi?

      Vastaantulleeseen ollutta välimatkaa voisi arvioida sillä, kuinka kauan menee ohittamisen päätyttyä aikaa siihen, että vastaantuleva on jo kohdalla. Jos vastaantullut jarrutti, niin valimatkaa olisi oikeasti ollut vähemmän jarruttamatta. Tuota voi miettä ja laskea.

      • Anonyymi

        Jos vastaantulija ei jarruttanut, tai ei ainakaan olisi tarvinnut jarruttaa, ohitus oli ok.

        Jarruttaahan ei tarvitse, jos se ei ole törmäämisen kannalta välttämätöntä.

        Jos vastaantulija välkyttelee valoja silloin kun hän ei ole tai hänen ei ainakaan olisi tarvinnut jarruttaa/ hidastaa yhteentörmäämisen välttämiseksi, on valojen välkyttely verrattavissa lomalentojen hienosti sujuneen laskeutumisen takia taputtaminen.
        Tuskin sielläkään taputetaan siksi että ollaan epäilty ettei kapteeni osaa laskeutua vaan siksi että osoitetaan arvostusta hänen taidoilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vastaantulija ei jarruttanut, tai ei ainakaan olisi tarvinnut jarruttaa, ohitus oli ok.

        Jarruttaahan ei tarvitse, jos se ei ole törmäämisen kannalta välttämätöntä.

        Jos vastaantulija välkyttelee valoja silloin kun hän ei ole tai hänen ei ainakaan olisi tarvinnut jarruttaa/ hidastaa yhteentörmäämisen välttämiseksi, on valojen välkyttely verrattavissa lomalentojen hienosti sujuneen laskeutumisen takia taputtaminen.
        Tuskin sielläkään taputetaan siksi että ollaan epäilty ettei kapteeni osaa laskeutua vaan siksi että osoitetaan arvostusta hänen taidoilleen.

        Usein riittää myös auton siirtäminen ajoradan oikeaan laitaan. Tällöin ei välttämättä tarvitse edes jarruttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vastaantulija ei jarruttanut, tai ei ainakaan olisi tarvinnut jarruttaa, ohitus oli ok.

        Jarruttaahan ei tarvitse, jos se ei ole törmäämisen kannalta välttämätöntä.

        Jos vastaantulija välkyttelee valoja silloin kun hän ei ole tai hänen ei ainakaan olisi tarvinnut jarruttaa/ hidastaa yhteentörmäämisen välttämiseksi, on valojen välkyttely verrattavissa lomalentojen hienosti sujuneen laskeutumisen takia taputtaminen.
        Tuskin sielläkään taputetaan siksi että ollaan epäilty ettei kapteeni osaa laskeutua vaan siksi että osoitetaan arvostusta hänen taidoilleen.

        Vastaantulija vilkuttaa sinulle valojaan siksi, että osaamattomuuttasi vaarannat kaikki tilanteessa mukana olevat. Keskity ohitustilanteisiin paremmin, niin ne alkavat sujua ja et enää ole niin vaarallinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaantulija vilkuttaa sinulle valojaan siksi, että osaamattomuuttasi vaarannat kaikki tilanteessa mukana olevat. Keskity ohitustilanteisiin paremmin, niin ne alkavat sujua ja et enää ole niin vaarallinen.

        Kun olen palannut omalle kaistalle ohituksen jälkeen, tulet vastaan, autojen väliin jää max 2 - 3 metriä etäisyyttä, lupaan että ohittamiseni johdosta emme sen lähemmäs toisiamme joudu, eli ihan rauhassa vaan. Minun etäisyyden arviointi ja liikennesilmä siitä milloin ehdin ohi ja milloin en, toimii kyllä. Jos sinua tilanne syyttäsuotta pelottaakin, sen takia en jätä ketään ohittamatta.

        Jos joskus vilkutat, mutta et hidasta ja silti ehdin ohi, tiedät olleesi väärässä ja kiukutelleesi turhaan.

        Älä hidasta mutta älä myöskään kiihdytä. Ehdin kyllä pois edestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun olen palannut omalle kaistalle ohituksen jälkeen, tulet vastaan, autojen väliin jää max 2 - 3 metriä etäisyyttä, lupaan että ohittamiseni johdosta emme sen lähemmäs toisiamme joudu, eli ihan rauhassa vaan. Minun etäisyyden arviointi ja liikennesilmä siitä milloin ehdin ohi ja milloin en, toimii kyllä. Jos sinua tilanne syyttäsuotta pelottaakin, sen takia en jätä ketään ohittamatta.

        Jos joskus vilkutat, mutta et hidasta ja silti ehdin ohi, tiedät olleesi väärässä ja kiukutelleesi turhaan.

        Älä hidasta mutta älä myöskään kiihdytä. Ehdin kyllä pois edestä.

        Kyse ei ole minun, vaan sinun toiminnastasi. On hyvin todennäköistä, etten ole koskaan tullut sinua vastaan kun ohitat. On myös hyvin todennäköistä, että joka kerran noissa tilanteissa vastaasi on tullut eri kuski. Malttia! Opit ajan myötä paremmaksi, ja jossain vaiheessa et enää toista noita virheitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaantulija vilkuttaa sinulle valojaan siksi, että osaamattomuuttasi vaarannat kaikki tilanteessa mukana olevat. Keskity ohitustilanteisiin paremmin, niin ne alkavat sujua ja et enää ole niin vaarallinen.

        Ei ole vaarallista ehtiä ohittamaan ennenkuin vastaantulija on kohdalla, siitä riippumatta välkytteleekö vastaantulija valoja.


    • Anonyymi

      jotenkin joku on keksinyt tuon valomerkkien antamisen tieliikenteesssä.
      Tässä oikeat vastaukset: merkki ja mitä tarkoittaa.
      -Kaukovalojen räpäytys vastaan tulialle, Sinulla on kaukovalot päällä.
      -kaukovalojen pari räpsäytystä edessä olialle, pääsenkö ohi.... siihen edessä ajaja vastaa vilkulla vasemmalle että "KYLLÄ". tai jättää antamatta merkkiä "EI", tai antaa oikealla vilkulla merkin " ei vielä" .

      -Edessä ajaja vilauttaa "hätä vilkkuja" takana olijalle, Ajat turhan lähellä.
      -edessä ajaja vilauttaa takasumuvaloa, sinulla on kaukovalot päällä.

      • Anonyymi

        > -kaukovalojen pari räpsäytystä edessä olialle, pääsenkö ohi.... siihen edessä ajaja vastaa vilkulla vasemmalle että "KYLLÄ". tai jättää antamatta merkkiä "EI", tai antaa oikealla vilkulla merkin " ei vielä" .

        Vilkku vasemmalle on tietääkseni kertonut sitä, että älä ohita, koska on vastaantulijoita, mutka tai huono näkyvyys. Tai sekin harvinainen tilanne, että edessä ajava kertoo jo ennen jarruttamista siitä, että aikoo kääntyä vasemmelle pikkutielle tai risteyksestä, mutta silloin sen pitäisi myös olla ryhmittynyt ajokaistan vasempaan reunaan.

        Ja vilkku oikealle sekä ajaminen ajokaista oikeassa reunassa kertoisi sitä, että voi ehkä ohittaa turvallisesti. Tai että kertoo siitä, että edessä ajava aikoo kääntyä oikealle, jolloin siellä voi olla keltaistakin viivaa risteyksien takia.

        Eli kumpikaan ei ole varma merkki siitä, että voi ohittaa turvallisesti.

        Voisin räpsäyttää kaukovaloja senkin takia, kun edessä ajavalla on turhaan sumuvalot. Jos näkee satoja metrejä eteenpäin, niin ei tarvita sumuvaloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > -kaukovalojen pari räpsäytystä edessä olialle, pääsenkö ohi.... siihen edessä ajaja vastaa vilkulla vasemmalle että "KYLLÄ". tai jättää antamatta merkkiä "EI", tai antaa oikealla vilkulla merkin " ei vielä" .

        Vilkku vasemmalle on tietääkseni kertonut sitä, että älä ohita, koska on vastaantulijoita, mutka tai huono näkyvyys. Tai sekin harvinainen tilanne, että edessä ajava kertoo jo ennen jarruttamista siitä, että aikoo kääntyä vasemmelle pikkutielle tai risteyksestä, mutta silloin sen pitäisi myös olla ryhmittynyt ajokaistan vasempaan reunaan.

        Ja vilkku oikealle sekä ajaminen ajokaista oikeassa reunassa kertoisi sitä, että voi ehkä ohittaa turvallisesti. Tai että kertoo siitä, että edessä ajava aikoo kääntyä oikealle, jolloin siellä voi olla keltaistakin viivaa risteyksien takia.

        Eli kumpikaan ei ole varma merkki siitä, että voi ohittaa turvallisesti.

        Voisin räpsäyttää kaukovaloja senkin takia, kun edessä ajavalla on turhaan sumuvalot. Jos näkee satoja metrejä eteenpäin, niin ei tarvita sumuvaloja.

        Juuri noinpäin se on, että vilautus oikealle= nyt olisi mielestäni tilaisuus ohittaa
        Vilautus vasemmalle= nyt ei mielestäni pysty turvallisesti ohittamaan.

        Ennen vilkkua näytettiin vain 1 tai 2 väläystä, mutta nykyään voi tulla kolmekin auton automatiikan rakia.

        Jos auto käyttää vilkkua niinkuin kuuluu, se laittaa vilkun päälle kääntymisen merkiksi ennenkuin jarruttaa tai jarruttamattakaan hidastaa ja tosiaan ryhmittyy silloin tien siihen reunaan mihin on kääntymässäkin. Vilkku on päällä koko ajan eikä siksi ole vaikea tietää onko kyseessä kääntyminen vai muu viesti.

        Ennen rekat lähes aina antoivat merkin takana olevalle, ohittaja kiitti merkistä ohituksen jälkeen vilauttaen vilkulla yhden kerran vasempaan, ja rekka vastasi väläyttämällä lyhyesti pitkillä, joka vastast sanaa " olehyvä "

        En tiedä miksi tämä hieno tapa on nykyään tyystin unohtunut.


    • Anonyymi

      Mä en uskalla ohittaa edes traktoria, jos autossani ei ole turboa, ja nastarenkaita. Ainoastaan turbolla, ja nastarenkailla uskallan ohittaa!

    • Anonyymi

      Syvyysnäkö, hyvät naurut, kiitos.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe