Asuntolaina

Anonyymi

Minä ja mieheni haluamme ostaa omakotitalon. Meillä on säästöjä ja vakkari työpaikat tulot on yhteensä 3450e tilille, meillä ei ole mitään lainoi tällä hetkellä. Soitimme nordeaan ja sieltä saatiin vain 150 000e asuntolainaa joka on niinku naurettava summa omakotitalosta, mitä sanotte mistä meidän kannattaa mennä kysymään lainaa.

16

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerroppa nyt ihan ensin se, että mistä olette ostamassa ja paljonko teillä on säästöjä. Ilman näitä tietoja ei kukaan voi arvoida talohankintanne järkevyyttä.

    • Anonyymi

      Tampere Lielahti ja säästöi onn 20 000

      • Noilla tiedoilla, niin joku pankki ehkä antaisi jopa 200.000 € lainaa. Minkä hintaisesta edes haaveilette


      • Anonyymi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Noilla tiedoilla, niin joku pankki ehkä antaisi jopa 200.000 € lainaa. Minkä hintaisesta edes haaveilette

        400-480 t€.


      • Anonyymi

        260 000 oli hinta sille talolle mistä tykättiin :/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        260 000 oli hinta sille talolle mistä tykättiin :/

        Monia hintoja saattaa esiintyäkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monia hintoja saattaa esiintyäkin

        Teidän kannattaa säästää puuttuvat 90 000€ ja miettiä sitten asunnon hankintaa. Nyt on kohdallanne liian aikaista miettiä asiaa.


    • Anonyymi

      Oletteko miettineet kulutusluottoa. Sitä myönnetään jopa 60t€. Tämän avulla olette jo lähellä tavoitettanne.

      • Vai kulutusluottoa? Pankit ovat kyllä ihan järkeviä varmistaessaan maksukykyä, ihmisen kun pitää lainamakaujen lisäksi esimerkiksi syödä, käydä lääkärissä välillä, ostaa vaatteita ja liikkumiseenkin menee rahaa ym.

        Omakotitalon omistajalla pitää lisäksi aina olla se vähintään 10.000 € rahaa nopeasti käytettävissä yllättävien vahinkojen ja laitteiden rikkoutumisenvaralle, kukaan muu kun ei niitä kuluja maksa.

        Eli aloittajan kannattaa nyt ostaa ensin vaikka kaksio kerrostalosta ja sitten muutaman vuoden päästä isompi asunto, silloin sitä omaa pääomaakin kertyy.


      • Anonyymi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Vai kulutusluottoa? Pankit ovat kyllä ihan järkeviä varmistaessaan maksukykyä, ihmisen kun pitää lainamakaujen lisäksi esimerkiksi syödä, käydä lääkärissä välillä, ostaa vaatteita ja liikkumiseenkin menee rahaa ym.

        Omakotitalon omistajalla pitää lisäksi aina olla se vähintään 10.000 € rahaa nopeasti käytettävissä yllättävien vahinkojen ja laitteiden rikkoutumisenvaralle, kukaan muu kun ei niitä kuluja maksa.

        Eli aloittajan kannattaa nyt ostaa ensin vaikka kaksio kerrostalosta ja sitten muutaman vuoden päästä isompi asunto, silloin sitä omaa pääomaakin kertyy.

        Emme todellakaan osta kerrostalo kaksiota. Kerrostalo ahdistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Emme todellakaan osta kerrostalo kaksiota. Kerrostalo ahdistaa.

        Siis 3,5 k€/kk nettotulot kahdelta ihmiseltä. Ja sitten pitäisi ostella 260 k€ kämppä = lainaa 240 k€.

        Jos nettotuloista enintään 45 % lainaan, niin lyhennys voi olla 1550 €/kk. Periaatteessa onnistuu, mutta laina-aika pitää vetää liki 20 vuotta. Varmaan pankeilla kiikastaa siitä, että omarahoitusosuus on liian pieni (alle 10 %) eikä taloudellista pelivaraa ole. Kyseessä aika paha yhdistelmä eli ensiasunto ja OK talo. Miten on varauduttu talon ylläpitokuluihin?

        OK-talon tapauksessa pankki joutuu varautumaan siihenkin, että talon arvo laskee. Huonolla pidolla nopeastikin (jos ei kunnossapitoa osata/viitsitä tehdä tai aletaan intopinkeänä tekemään remppaa, mikä menee päin seiniä tai jää kesken).

        Mahd. arvon lasku yli 90 % lainarahan osuus... pankille jää helposti luu käteen. Ei ihme, ettei kiinnosta lainoittaa tätä hanketta.


      • Anonyymi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Vai kulutusluottoa? Pankit ovat kyllä ihan järkeviä varmistaessaan maksukykyä, ihmisen kun pitää lainamakaujen lisäksi esimerkiksi syödä, käydä lääkärissä välillä, ostaa vaatteita ja liikkumiseenkin menee rahaa ym.

        Omakotitalon omistajalla pitää lisäksi aina olla se vähintään 10.000 € rahaa nopeasti käytettävissä yllättävien vahinkojen ja laitteiden rikkoutumisenvaralle, kukaan muu kun ei niitä kuluja maksa.

        Eli aloittajan kannattaa nyt ostaa ensin vaikka kaksio kerrostalosta ja sitten muutaman vuoden päästä isompi asunto, silloin sitä omaa pääomaakin kertyy.

        Kulutusluottohan ei tunnetusti tarvitse maksaa pois, joten ei tule ongelmaa lainanlyhennysten suuruudeta. ;-D

        Kyllä tuhnut tietää.


    • Anonyymi

      Kyllä noilla tuloilla, ja säästöillä on mahdotonta saada mistään pankista enempää kuin 150 - 180 tuhatta.

      Säästöjä pitäisi olla noin 90.000, jotta lainaa heltiäisi noin 350.000€

    • Anonyymi

      Ei kukaan osta enää mitään alle 350tontun taloja,ne on jo homeessa.

    • Anonyymi

      Näemmä taas ihan toimiva provoaloitus!

      • Anonyymi

        S-pankissa on ainakin mahdollista saada ostaa omatakaus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe