En koe olevani köyhä

Anonyymi

elän varsin hyvin tuolla 500 kk mikä jää vuokrasta kun karsii kaiken turhan poies.

117

5633

4Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllähän se raha helposti riittää kun ei tuhlaile. Yksi virhe on pikaruoan ostaminen. Pitsoihin ja kebabbeihin menee äkkiä koko "tili".

      • Anonyymi

        Se on vaikea toisista menoista säästää ja tuon 500 euroa ei muuten riitä päivittäisiin menoihin ,se kun on tutkitusti noin puolet alle köyhyysrajan.

        Tietysti ihmisen jonka menot on aina kustannettu joko vanhempien toimesta tai sosiaalisesti on vaikea mieltää käytänössä mitä eläminen maksaa ja mieltää mitä elämiseen ja yhteikunnassa kiinni pysymiseen tarvitaan.

        Nykyisellää jo se että tili pankissa toimii kustantaa 7,5 e ja on välttämättömyys toimille,siinä missä puhelin jos meinaa asioitaan hoitaa ja esim työtä hakea ,jonnka suhteen mm. pc on tuiki tarpeellinen nuo kustantavat helposti 60 e/ kk. Tuolla lailla menot pala palalta kasaantuvat ja noista menoista on monella välttämättömiä lääkemenoja jotka ottvat osansa.

        Tuon päälle tulee sitten arkiset tarpeet,joista osa on päivittäis menoja kuten hygienia tuotteet,hampitahnat ,vartalon ja hiusten pesuaineet ja pesuaineet ym joita taloudessa puhtaanapitoon kuten mm.takamuksen pyyhkimiseen käytetään . Noita ei mitään ilmaiseksi jaeta missään ,kuten ei vaatteitakaan ,joita on uusittava määrä ajoin jo kulumisien vuoksi.
        Perustarpeiden päälle tulee välttämätön syöminen .Suomessa ei voi mennä kehumaan elintarvikkeiden halpuudella ja ruuan halpuuttamisella velli ja makaroonitasolle on hintansa terveydellisesti jolle löytyy sitten myös hintansa rahassa kun ruvetaan ruuan halpuuttamisen seurauksena syntyneitä oireita hoitamaan tai on menetetty terveys jolloin kulut muodostuvat pitkäjaksoisiksi. Äkkiä ajateltuna ja maailmaa näkemättömänä on tietty vaikea tunnistaa asioiden yhteyksia ja seuraamuksia ,joita nioillä on ,kuten köyhyydellä joka kasvaessaan ,myös luo sukupolvia jatkuvaa periytyvää köyhyyttä ja huono osaisuutta. Tuon seuramukset ovat laajalti tunnetut ja tunnustetut ,joten kun puhuu rahan riittävyydestä silloin kun se ei todellakaan riitä on hyvä muistaa että puhiella on myös vastuullisuus asioiden edistymisestä tiettyyn suuntaan.

        https://www.uusimaa.fi/artikkeli/179664-tutkimus-suomalaisperheiden-koyhyys-periytyy?page=1

        https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3665856/Huonoosaisuus periytyy vanhemmilta lapsille

        https://ihmisoikeusliitto.fi/euroopan-neuvostolta-kritiikkia-suomen-perusturvan-liian-alhaisesta-tasosta/

        https://www.soste.fi/uutinen/riittava-perusturva-kuuluu-kaikille/


      • Anonyymi

        Se on totta. Mulla on miesystävä,joka tuo mulle kebabia tai pitsaa ilmaiseksi,koska hänellä on oma pizzeria. Mutta en tietenkään joka päivä niitä syö,eihän se olisi terveellistä edes. Perunaa,porkkanaa ostan,ei kallista. Jauhelihaa harvoin,se tökkii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on totta. Mulla on miesystävä,joka tuo mulle kebabia tai pitsaa ilmaiseksi,koska hänellä on oma pizzeria. Mutta en tietenkään joka päivä niitä syö,eihän se olisi terveellistä edes. Perunaa,porkkanaa ostan,ei kallista. Jauhelihaa harvoin,se tökkii.

        Mä jäin postista eläkkeelle rahoja ei riitä ruokaan senttiäkään kuukaudessa, popsin heinää ja sammalta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on totta. Mulla on miesystävä,joka tuo mulle kebabia tai pitsaa ilmaiseksi,koska hänellä on oma pizzeria. Mutta en tietenkään joka päivä niitä syö,eihän se olisi terveellistä edes. Perunaa,porkkanaa ostan,ei kallista. Jauhelihaa harvoin,se tökkii.

        Niin mikä tökkii? Se kebab-ukko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on totta. Mulla on miesystävä,joka tuo mulle kebabia tai pitsaa ilmaiseksi,koska hänellä on oma pizzeria. Mutta en tietenkään joka päivä niitä syö,eihän se olisi terveellistä edes. Perunaa,porkkanaa ostan,ei kallista. Jauhelihaa harvoin,se tökkii.

        Tilinhoitomaksu S-pankki 0€


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on vaikea toisista menoista säästää ja tuon 500 euroa ei muuten riitä päivittäisiin menoihin ,se kun on tutkitusti noin puolet alle köyhyysrajan.

        Tietysti ihmisen jonka menot on aina kustannettu joko vanhempien toimesta tai sosiaalisesti on vaikea mieltää käytänössä mitä eläminen maksaa ja mieltää mitä elämiseen ja yhteikunnassa kiinni pysymiseen tarvitaan.

        Nykyisellää jo se että tili pankissa toimii kustantaa 7,5 e ja on välttämättömyys toimille,siinä missä puhelin jos meinaa asioitaan hoitaa ja esim työtä hakea ,jonnka suhteen mm. pc on tuiki tarpeellinen nuo kustantavat helposti 60 e/ kk. Tuolla lailla menot pala palalta kasaantuvat ja noista menoista on monella välttämättömiä lääkemenoja jotka ottvat osansa.

        Tuon päälle tulee sitten arkiset tarpeet,joista osa on päivittäis menoja kuten hygienia tuotteet,hampitahnat ,vartalon ja hiusten pesuaineet ja pesuaineet ym joita taloudessa puhtaanapitoon kuten mm.takamuksen pyyhkimiseen käytetään . Noita ei mitään ilmaiseksi jaeta missään ,kuten ei vaatteitakaan ,joita on uusittava määrä ajoin jo kulumisien vuoksi.
        Perustarpeiden päälle tulee välttämätön syöminen .Suomessa ei voi mennä kehumaan elintarvikkeiden halpuudella ja ruuan halpuuttamisella velli ja makaroonitasolle on hintansa terveydellisesti jolle löytyy sitten myös hintansa rahassa kun ruvetaan ruuan halpuuttamisen seurauksena syntyneitä oireita hoitamaan tai on menetetty terveys jolloin kulut muodostuvat pitkäjaksoisiksi. Äkkiä ajateltuna ja maailmaa näkemättömänä on tietty vaikea tunnistaa asioiden yhteyksia ja seuraamuksia ,joita nioillä on ,kuten köyhyydellä joka kasvaessaan ,myös luo sukupolvia jatkuvaa periytyvää köyhyyttä ja huono osaisuutta. Tuon seuramukset ovat laajalti tunnetut ja tunnustetut ,joten kun puhuu rahan riittävyydestä silloin kun se ei todellakaan riitä on hyvä muistaa että puhiella on myös vastuullisuus asioiden edistymisestä tiettyyn suuntaan.

        https://www.uusimaa.fi/artikkeli/179664-tutkimus-suomalaisperheiden-koyhyys-periytyy?page=1

        https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3665856/Huonoosaisuus periytyy vanhemmilta lapsille

        https://ihmisoikeusliitto.fi/euroopan-neuvostolta-kritiikkia-suomen-perusturvan-liian-alhaisesta-tasosta/

        https://www.soste.fi/uutinen/riittava-perusturva-kuuluu-kaikille/

        Mulla ei mene kk maksua kun maksan laskuni itse verkkopankissa ja olen avainasiakas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä jäin postista eläkkeelle rahoja ei riitä ruokaan senttiäkään kuukaudessa, popsin heinää ja sammalta

        Meidän vaimokin jäi Postista eläkkeelle, hänellä riittää hienosti rahat. Oli 35 vuotta lehdenkantaja. kansakoulupohjalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla ei mene kk maksua kun maksan laskuni itse verkkopankissa ja olen avainasiakas.

        "Mulla ei mene kk maksua kun maksan laskuni itse verkkopankissa ja olen avainasiakas."

        niin mulakin olis Meritassa, mutta laitoin sen 20 tuhtta euroo rahastoihin ja se on tuottanut paremmin kuin nollakorolla Meritassa.

        laitoin tietysti kaikki muutkin rahat, alle tonni on kun eläketä odotellaan.


      • Tuplalihakebab salaatilla. 12 euroa. Itse ostan sämpylät, salaatit ja sipulin. Siitä saa 5 päiväksi ruuan. Ei kovin kallista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on vaikea toisista menoista säästää ja tuon 500 euroa ei muuten riitä päivittäisiin menoihin ,se kun on tutkitusti noin puolet alle köyhyysrajan.

        Tietysti ihmisen jonka menot on aina kustannettu joko vanhempien toimesta tai sosiaalisesti on vaikea mieltää käytänössä mitä eläminen maksaa ja mieltää mitä elämiseen ja yhteikunnassa kiinni pysymiseen tarvitaan.

        Nykyisellää jo se että tili pankissa toimii kustantaa 7,5 e ja on välttämättömyys toimille,siinä missä puhelin jos meinaa asioitaan hoitaa ja esim työtä hakea ,jonnka suhteen mm. pc on tuiki tarpeellinen nuo kustantavat helposti 60 e/ kk. Tuolla lailla menot pala palalta kasaantuvat ja noista menoista on monella välttämättömiä lääkemenoja jotka ottvat osansa.

        Tuon päälle tulee sitten arkiset tarpeet,joista osa on päivittäis menoja kuten hygienia tuotteet,hampitahnat ,vartalon ja hiusten pesuaineet ja pesuaineet ym joita taloudessa puhtaanapitoon kuten mm.takamuksen pyyhkimiseen käytetään . Noita ei mitään ilmaiseksi jaeta missään ,kuten ei vaatteitakaan ,joita on uusittava määrä ajoin jo kulumisien vuoksi.
        Perustarpeiden päälle tulee välttämätön syöminen .Suomessa ei voi mennä kehumaan elintarvikkeiden halpuudella ja ruuan halpuuttamisella velli ja makaroonitasolle on hintansa terveydellisesti jolle löytyy sitten myös hintansa rahassa kun ruvetaan ruuan halpuuttamisen seurauksena syntyneitä oireita hoitamaan tai on menetetty terveys jolloin kulut muodostuvat pitkäjaksoisiksi. Äkkiä ajateltuna ja maailmaa näkemättömänä on tietty vaikea tunnistaa asioiden yhteyksia ja seuraamuksia ,joita nioillä on ,kuten köyhyydellä joka kasvaessaan ,myös luo sukupolvia jatkuvaa periytyvää köyhyyttä ja huono osaisuutta. Tuon seuramukset ovat laajalti tunnetut ja tunnustetut ,joten kun puhuu rahan riittävyydestä silloin kun se ei todellakaan riitä on hyvä muistaa että puhiella on myös vastuullisuus asioiden edistymisestä tiettyyn suuntaan.

        https://www.uusimaa.fi/artikkeli/179664-tutkimus-suomalaisperheiden-koyhyys-periytyy?page=1

        https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3665856/Huonoosaisuus periytyy vanhemmilta lapsille

        https://ihmisoikeusliitto.fi/euroopan-neuvostolta-kritiikkia-suomen-perusturvan-liian-alhaisesta-tasosta/

        https://www.soste.fi/uutinen/riittava-perusturva-kuuluu-kaikille/

        Höpö höpö ja PISTE.
        Jokainen saa tuhlattua kyllä ,jos on rahaa.
        Mutta kyllä yhden ihmisen talouteen riittää
        tuo 500€ komiasti.
        Ja kyllä ostan ruuat,dödöt,pesuaineet, shampoot ja
        tasaisin väliajoin vaatteita. 300€/kk riittää mulla
        näillä eväillä. Syön ihan normaalia kotiruokaa
        Esim. makaronilaatikkoa, nakkisoppaa,perunaa ja jauhelihakastiketta jne. Teen isoja satseja ja pakastan
        osan näin ei tarvitse edes joka päivä kokata.
        Ja ostan myös sätkävehkeet tuosta 300€.
        Ei kai se mikään raha riitä ,jos ajellaan taksilla ja istutaan kapakoissa saati syödään ulkona.
        Mutta sitä voipi miettiä kuuluuko toisten maksaa
        tuommoset juhlat? Oma vastaukseni on EI!
        Kyllä kukaan ei ole niin kiittämätön sun suomalainen
        köyhä 😫 Itse olen tyytyväinen saamiini etuihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on vaikea toisista menoista säästää ja tuon 500 euroa ei muuten riitä päivittäisiin menoihin ,se kun on tutkitusti noin puolet alle köyhyysrajan.

        Tietysti ihmisen jonka menot on aina kustannettu joko vanhempien toimesta tai sosiaalisesti on vaikea mieltää käytänössä mitä eläminen maksaa ja mieltää mitä elämiseen ja yhteikunnassa kiinni pysymiseen tarvitaan.

        Nykyisellää jo se että tili pankissa toimii kustantaa 7,5 e ja on välttämättömyys toimille,siinä missä puhelin jos meinaa asioitaan hoitaa ja esim työtä hakea ,jonnka suhteen mm. pc on tuiki tarpeellinen nuo kustantavat helposti 60 e/ kk. Tuolla lailla menot pala palalta kasaantuvat ja noista menoista on monella välttämättömiä lääkemenoja jotka ottvat osansa.

        Tuon päälle tulee sitten arkiset tarpeet,joista osa on päivittäis menoja kuten hygienia tuotteet,hampitahnat ,vartalon ja hiusten pesuaineet ja pesuaineet ym joita taloudessa puhtaanapitoon kuten mm.takamuksen pyyhkimiseen käytetään . Noita ei mitään ilmaiseksi jaeta missään ,kuten ei vaatteitakaan ,joita on uusittava määrä ajoin jo kulumisien vuoksi.
        Perustarpeiden päälle tulee välttämätön syöminen .Suomessa ei voi mennä kehumaan elintarvikkeiden halpuudella ja ruuan halpuuttamisella velli ja makaroonitasolle on hintansa terveydellisesti jolle löytyy sitten myös hintansa rahassa kun ruvetaan ruuan halpuuttamisen seurauksena syntyneitä oireita hoitamaan tai on menetetty terveys jolloin kulut muodostuvat pitkäjaksoisiksi. Äkkiä ajateltuna ja maailmaa näkemättömänä on tietty vaikea tunnistaa asioiden yhteyksia ja seuraamuksia ,joita nioillä on ,kuten köyhyydellä joka kasvaessaan ,myös luo sukupolvia jatkuvaa periytyvää köyhyyttä ja huono osaisuutta. Tuon seuramukset ovat laajalti tunnetut ja tunnustetut ,joten kun puhuu rahan riittävyydestä silloin kun se ei todellakaan riitä on hyvä muistaa että puhiella on myös vastuullisuus asioiden edistymisestä tiettyyn suuntaan.

        https://www.uusimaa.fi/artikkeli/179664-tutkimus-suomalaisperheiden-koyhyys-periytyy?page=1

        https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3665856/Huonoosaisuus periytyy vanhemmilta lapsille

        https://ihmisoikeusliitto.fi/euroopan-neuvostolta-kritiikkia-suomen-perusturvan-liian-alhaisesta-tasosta/

        https://www.soste.fi/uutinen/riittava-perusturva-kuuluu-kaikille/

        Mä oon tutkitusti köyhyysrajan alapuolella kun olen opiskelija mut 150 e/kk saa hyvin ruoat. 300-400e ku käytän kuussa ni oon tuhlannu rahaa jo vaiks mihin ja elän leveesti. Eli kyllä 500 eurolla elää hyvin kun karsii menot tulojen mukaan 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän vaimokin jäi Postista eläkkeelle, hänellä riittää hienosti rahat. Oli 35 vuotta lehdenkantaja. kansakoulupohjalta.

        Hienoa! Kaikki eivät vaan pääse töihin vaikka hakevat ja olisi ammattitutkinto. Ei kannata irvistellä. Heidän on tyydyttävä n. reiluun 500 euroon kuukaudessa mistä vielä vähennetään yleisen asumistuen jälkeen itselle jäävä osuus. Se on kohtuullisista vuokrista 70-150 euroa. Käteen siis jää kännykkälaskua ja ruokaa vastaan n. 450-370 €.

        Ne, jotka ovat jostain ihmeen syystä saaneet karenssin menettävät tuon summan kokonaan. Heidän on pakko hakea toimeentulotukea Kelasta ja 40% vähennyksen jälkeen käteen jää 280€, josta pitää maksaa kännykkä, netti (jos on varaa), ruoat, vaatteet ja kortsut.

        En soisi postilaisillekaan 280€ tuloja, ja kuten Riihimäkeläiselle kävi, kun karenssin takia tulot tippui 280 euroon, kunta haki holhoukseen. Ei tässä Suomi Holhousvaltio Oyssä ole mitään järkeä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö ja PISTE.
        Jokainen saa tuhlattua kyllä ,jos on rahaa.
        Mutta kyllä yhden ihmisen talouteen riittää
        tuo 500€ komiasti.
        Ja kyllä ostan ruuat,dödöt,pesuaineet, shampoot ja
        tasaisin väliajoin vaatteita. 300€/kk riittää mulla
        näillä eväillä. Syön ihan normaalia kotiruokaa
        Esim. makaronilaatikkoa, nakkisoppaa,perunaa ja jauhelihakastiketta jne. Teen isoja satseja ja pakastan
        osan näin ei tarvitse edes joka päivä kokata.
        Ja ostan myös sätkävehkeet tuosta 300€.
        Ei kai se mikään raha riitä ,jos ajellaan taksilla ja istutaan kapakoissa saati syödään ulkona.
        Mutta sitä voipi miettiä kuuluuko toisten maksaa
        tuommoset juhlat? Oma vastaukseni on EI!
        Kyllä kukaan ei ole niin kiittämätön sun suomalainen
        köyhä 😫 Itse olen tyytyväinen saamiini etuihin.

        Kuten Kela sanoo Kelan kappaleessa, ”Kyllä sillä pärjää!”, (Anssi Kela?) kyllä sillä 300 eurolla pärjää. Haasteelliseksi se muuttuu kun siitä ei saa säästää (vähentää toimeentulotukea) ja tapahtuu jotain yllättävää mitä julkinen terveydenhoito ei korvaa, Kela ei maksa korvauksia eikä ole mitään vakuutusta mikä auttaisi. Ei tuttavia eikä sukulaisia, jotka ilomielin lahjoittaisivat rahaa. Monille se on kyllä haasteellista myös siksi että siitä summasta kaikki muu yllättävä kuten talvikenkien hajoaminen on kustannettava. Sitten pitää anoa erikseen kunnalta lisää rahaa. Anoa... Katolilaisen kirkon mahtivuosina ihmiset anoivat taivaspaikkaa. Rikkailla oli varaa. Aika ei paljoa ole muuttunut.

        Köyhällä ei ole lupaa sairastua eikä liukastua. Jos sairastuu tai liukastuu, on köyhälle kelvattava se minkä rikas ojentaa.

        Jos voimme kääntää tämän asian toisinpäin, jotta informaatio olisi kaksisuuntainen eli tasapuolinen, voi käydä näin:

        Rikkaalle on riitettävä se minkä köyhältä saa. Esim. Työttömyys. Jos köyhä ei vaan käy töissä, on rikkaan se hyväksyttävä ja kustannettava kun köyhä tuo esiin hoidot ja lääkkeet, joita Kela ei suostu korvaamaan. Rikkaalla on tosin aina se mahdollisuus että hän voi palkata köyhän tuottavaan työhön, jotta köyhällä olisi varaa.

        Jos ei kelpaa rikkaalle vaan sanoo että tienaa itse leipäs, meillä on ongelma.

        Työmarkkinat.

        Lainsäädäntö.

        Jos työnantaja ei palkkaa, eikä yrittäjäksi voi ryhtyä toimeentulotuella, on kusessa.

        Entä jos, olisi perustulo, vaikka kaksiosainen. Osa 1 vastikkeeton, esim. se 300€. Osa 2. Kannustinlisä max 500€. Kun työtön perustaa yrityksen saa 500 euroa alkuun ja jos tekee työtä ahkerasti mutta ei saa kuin satasia, jää hänelle aina osa 2, jolloin hänellä on rahaa työkuluihin. Parempihan se on kuin maata sohvalla tai kaivaa räkää nenästä kuntouttavassa? Tai sohvalla ja kirjoittaa vain että kyllähän sillä 300 pärjää.

        Kysymys on siis oikeasti siitä kellä on oikeus taivaspaikkaa eli työhön. Ihmisoikeussopimuksen mukaan kaikilla, mutta käytännössä Suomessa vain rikkailla, joko rahallisesti tai muiden avujen suhteen. Verkostot, suhteet, koulutus, oikea asenne...

        Miksi pitäisi tyytyä 300€ jos olisi mahdollisuus saada enemmän? Eiväthän rikkaatkaan tyydy vaan haluavat maksimoida oman voiton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon tutkitusti köyhyysrajan alapuolella kun olen opiskelija mut 150 e/kk saa hyvin ruoat. 300-400e ku käytän kuussa ni oon tuhlannu rahaa jo vaiks mihin ja elän leveesti. Eli kyllä 500 eurolla elää hyvin kun karsii menot tulojen mukaan 😊

        Juu, opiskelijahan saa aina alennuksia sieltä ja täältä, jolloin pienemmälläkin rahalla pärjää. Usein ovat sähkö ja internetkin ilmaisia. Ja jos ei pärjää, voi ottaa vaikka valtion takaamaa opintolainaa.

        Pitkäaikatyötön


    • Anonyymi

      Olen suorastaan vauras. Kokonaistuloni on muutaman euron päälle tonnin. Ilman muita tukia maksan siitä kaiken. Köyhästä lapsuudenkodistani johtuen olen tottunut rahan harkittuun käyttöön. En ole koskaan tupakoinut enkä ole viehättynyt alkoholiin. En seuraa muoti-ilmiöitä eikä muutenkaan ole tarvetta viestiä materialla muille mitään.
      Kulttuuritapahtumat ja säästölinjan matkailu ovat heikkouksiani.

      • Anonyymi

        "Kulttuuritapahtumat ja säästölinjan matkailu ovat heikkouksiani."

        Enpä kutsuisi heikkouksiksi... vaan harrastuksiksi.

        Minä harrastan liikuntaa (sali ryhmäliikunta), kampaajaa ja mitä eteen elämässä tulee. Esim. hammaslääkäriä. Keraaminen paikka, purentakiskot siinä 350 e. Täytyy nipistää omista matkailuistani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kulttuuritapahtumat ja säästölinjan matkailu ovat heikkouksiani."

        Enpä kutsuisi heikkouksiksi... vaan harrastuksiksi.

        Minä harrastan liikuntaa (sali ryhmäliikunta), kampaajaa ja mitä eteen elämässä tulee. Esim. hammaslääkäriä. Keraaminen paikka, purentakiskot siinä 350 e. Täytyy nipistää omista matkailuistani.

        Kulttuurimatkani ovat paikallisen eläkekerhon järjestämiä bussimatkoja jonkun lähikaupungin teatteriin. Vakiohinta on ollut 50€ sisältäen kuljetuksen, lounaan ja teatterin.
        Huomenna osallistun myyjäisten järjestelyyn joka on osa toimintamme rahoitusta.

        Matkat? Tallinnaan, johonkin Jeski-Euroopan kaupunkiin tyttäreni kanssa. Sinkku tytär on kielitaitoinen ja hankkii halvat lennot ja vaatimattomat majoitukset sopivalta paikalta vajaan viikon oleiluun.


    • Anonyymi

      Noin se täytyykin ajatella että pärjää pienellä ja voi hyvinkin olla tyytyväinen olo. Kohtalaista ruokaa pystyy ostaan ja peseytymiset yms onnistuu. Vaatteita nykyään saa vaikka kuinka paljon tahansa.

      • Anonyymi

        Minä säästän peseytymiskuluissa. En pese itteeni enkä vaatteitani. Säästyy kuukaudessa 2 mäyräkoiran verran. Sillai muijakin lähti. Ei tartte sitäkään elättää. Säästy monta mäyräkoiraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä säästän peseytymiskuluissa. En pese itteeni enkä vaatteitani. Säästyy kuukaudessa 2 mäyräkoiran verran. Sillai muijakin lähti. Ei tartte sitäkään elättää. Säästy monta mäyräkoiraa.

        Harmi kun näistä kommenteista ei voi tykätä :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä säästän peseytymiskuluissa. En pese itteeni enkä vaatteitani. Säästyy kuukaudessa 2 mäyräkoiran verran. Sillai muijakin lähti. Ei tartte sitäkään elättää. Säästy monta mäyräkoiraa.

        Sinä, pikku Haisuli Haisunäätä! ;-D
        Saat varmasti pitää kaikki roposi ihan yksin!


    • Anonyymi

      Jos joku pelaa tai juo roponsa niin saa kittää vain itseään.

    • Anonyymi

      Kyllä se niin on jos ryyppää ja tupakoi ni turha rutista mitään ettei rahat riitä. Se aivan eri asia jos lääkkeisiin menee paljon rahaa mutta eikös sosiaalipuoli auta. Jotkut ihmiset ei pärjää millään rahalla.

      • Anonyymi

        Täysin tosi tuo, aina mulla ollut menot yli tulojen viimeiset 20 vuotta ainakin, olin sitten koulussa, töissä tai työttömänä.

        Sitä vain intoutuu "vapaa-ajalla" silloin kun sitä rahaa on, vaikka loppu kuukaudesta tekisi tiukkaa.

        Ei hajuakaan miksi näin.


    • Anonyymi

      Eikö työn teon tarkoitus ole juusi se että ei tarvi laskea niitä pennejä ja voi ostaa itselleen mitä haluaa??? Kyllä.

      On typerää duunata mitään jos joutuu miettii mitä ostaa.

      Itse ainakin ostan sitä mitä haluan. Korvauksilla makselen laskut ja tt tuella ym kelan korvauksilla ostelen meille mitä haluaa.

      En tykkää pihistellä. En ole siltikään käyhä. Koskaanei raha lopu, en ole nelkaa autosta enkä asunnosta, kaikki on omaa. Vastike on niin pieni että se ei rahaa paljon vie.

      On ihaa kun on rahaa käytössä.

      Tuässä ollessa sitä ostelee tietysti enempi. Ruuasta pystyy tinkii, kun ostaa ulkolaista niin sitä saa aina kolme samallahinnalla kuin ostaa suomlaista ylihintaista. Mitään muuta eroa ei ole kuin hinta.

      • Anonyymi

        "Eikö työn teon tarkoitus ole juusi se että ei tarvi laskea niitä pennejä ja voi ostaa itselleen mitä haluaa??? Kyllä."

        No ei todellakaan. Ihan älyvapaa ajatuksenakin. Ihminen tienaa sen minkä tienaa (tai "tienaa") pelkkiä tukia. Mutta AINA hänen tarvitsee laskea pennit tulojensa ja todellisten tarpeidensa mukaan. Ei tosiaan pelkkien halujensa mukaan. Vapaus on valintoja, tietää mistä luopuu.

        Olkaapa varovaisia niiden halujenne kanssa muutenkin. Pakottavista sisäsyntyisistä haluista syntyy riippuvuuksia. Riippuvuudet ovat pahasta, sillä ne ottaa elämänne haltuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eikö työn teon tarkoitus ole juusi se että ei tarvi laskea niitä pennejä ja voi ostaa itselleen mitä haluaa??? Kyllä."

        No ei todellakaan. Ihan älyvapaa ajatuksenakin. Ihminen tienaa sen minkä tienaa (tai "tienaa") pelkkiä tukia. Mutta AINA hänen tarvitsee laskea pennit tulojensa ja todellisten tarpeidensa mukaan. Ei tosiaan pelkkien halujensa mukaan. Vapaus on valintoja, tietää mistä luopuu.

        Olkaapa varovaisia niiden halujenne kanssa muutenkin. Pakottavista sisäsyntyisistä haluista syntyy riippuvuuksia. Riippuvuudet ovat pahasta, sillä ne ottaa elämänne haltuun.

        Posti on sitä mieltä että työn tarkoitus on työn ilo ja kiitollisuus siitä että on töitä, muttei säästöjä. Leikataan reikä aitaan ja päästetään vielä pakolaiset tekeen alipalkalla hommia. Malinen taisi kehitellä Postin huonon tulevaisuuden sijaan golf-kenttänsä reikien muotoja.


    • Anonyymi

      No vittu maksa se 1000 vuokra yksin. En todella maksais.

    • Anonyymi

      "Jotkut ihmiset ei pärjää millään rahalla."

      Alkaa pikavippit paukkumaan. Näillä.

      • Anonyymi

        Aivan kuten toisen eduskuntakauden kansanedustaja Suna Kymäläisellä. Pankkilainojen lisänä joukko pikavippejä ulosotossa. Ukko on 3-vuorotyössä paperitehtaalla joten Sunan ei tarvitse elättää kotivihtoriakaan!
        Suna on Kaakkois-Suomen kahdeksas ihme!


      • Anonyymi

        Ei ole riittänyt 20 vuoden aikana tulot menoihin koulussa, töissä tai työttömänä, kun intoutuu "vapaalla"..

        Mutta pikavippeihin en oo sortunut koska vanhemmat auttaneet.


    • Anonyymi

      Niinku talipäille ei riitä mikään palkkakaan.

    • Anonyymi

      Niimpä.. kovasti kylläkin ollaan vaatimassa että täytys sen ja sen verran saada justiin juu mutta ei tikkuakaan ristiin laita.

      • Anonyymi

        Kuule ivokääpiö!!! Kyllä meiltä kansalaisilta vaaditaan paljon enempi, kaiekenmaailman älyttömät kikut, pakkolait, palkkojen alennukset, palkattomat tytö, aktiivimallit, lippuja ja lappuja täytettävä ett ä saa sen eruon kelasta.

        Mitä tee eduskunnan työläiset, nostelee kaikkiedut eikä mitään tarvi todistella, senkun hakee vaan eduskunnan kssata rahaa, eikä tarvi eed maksaa takasin.

        Minä oeln niin kauna työtön ja elän tulla kunnes eduskunta itsekkin luopuu omista rahoistaan.'

        Olen ollut 28 v työtön (kotityöt ja omat lapset ja lasten lapset hoidan, se on kovaa työtä, kovempa akuin olla kodin ulkopuolella töissä) ja olen edelleen, tuilla elän ja hyvin elänkin. TT tukea saan lähes 600 e joka kuu, muiden tukien lisäksi ja korvausten. Ei puehttakaan et menisin palkattomaan työhön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule ivokääpiö!!! Kyllä meiltä kansalaisilta vaaditaan paljon enempi, kaiekenmaailman älyttömät kikut, pakkolait, palkkojen alennukset, palkattomat tytö, aktiivimallit, lippuja ja lappuja täytettävä ett ä saa sen eruon kelasta.

        Mitä tee eduskunnan työläiset, nostelee kaikkiedut eikä mitään tarvi todistella, senkun hakee vaan eduskunnan kssata rahaa, eikä tarvi eed maksaa takasin.

        Minä oeln niin kauna työtön ja elän tulla kunnes eduskunta itsekkin luopuu omista rahoistaan.'

        Olen ollut 28 v työtön (kotityöt ja omat lapset ja lasten lapset hoidan, se on kovaa työtä, kovempa akuin olla kodin ulkopuolella töissä) ja olen edelleen, tuilla elän ja hyvin elänkin. TT tukea saan lähes 600 e joka kuu, muiden tukien lisäksi ja korvausten. Ei puehttakaan et menisin palkattomaan työhön.

        Sinulta kukaan enempi vaadi. Ei eduskunnassa rahaa niin vain jaeta, etteikö siitä joutuisi tekemään selkoa. Eduskunnassa on tilintarkastukset.
        Ryhdy kansanedustajaksi, jos olet NIIN viisas, näet mitä se homma oikeasti on. Jos olet ollut 28 vuotta työtön, niin luulisi NIIN hyvä homma kiinnostavan.


    • Anonyymi

      Aha. Entäs kun jotakin hajoaa esim. Tv tai jääkaappi? Ikävä kyllä välillä on vähän suurempiakin menoeriä.

      • Anonyymi

        Näillä on kaiken lisäksi taipumus kasaantua, että ensin joudut hankkimaan vaikka uuden sängyn ja seuraavalla viikolla hajoaa pesukone ja polkupyörä varastetaan. Vastike tai vuokra pitää maksaa ja ruokaa ostaa. Autoon pitää ostaa renkaat ja huoltokin on edessä. Sitten pitäisi maksaa auton käyttömaksut ja vakuutukset seuraavalla viikolla. 500 on äkkiä pikkuraha. Ei ne menot kuitenkaan edes lopu näihin pakollisiin menoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näillä on kaiken lisäksi taipumus kasaantua, että ensin joudut hankkimaan vaikka uuden sängyn ja seuraavalla viikolla hajoaa pesukone ja polkupyörä varastetaan. Vastike tai vuokra pitää maksaa ja ruokaa ostaa. Autoon pitää ostaa renkaat ja huoltokin on edessä. Sitten pitäisi maksaa auton käyttömaksut ja vakuutukset seuraavalla viikolla. 500 on äkkiä pikkuraha. Ei ne menot kuitenkaan edes lopu näihin pakollisiin menoihin.

        Musta viikonloppu pari vuotta sitten. Perjantaista maanantaihin halvaantui digiboxi, tv ja tulostin.
        Tartti ryhtyä katselemaan halvemman pään laitteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näillä on kaiken lisäksi taipumus kasaantua, että ensin joudut hankkimaan vaikka uuden sängyn ja seuraavalla viikolla hajoaa pesukone ja polkupyörä varastetaan. Vastike tai vuokra pitää maksaa ja ruokaa ostaa. Autoon pitää ostaa renkaat ja huoltokin on edessä. Sitten pitäisi maksaa auton käyttömaksut ja vakuutukset seuraavalla viikolla. 500 on äkkiä pikkuraha. Ei ne menot kuitenkaan edes lopu näihin pakollisiin menoihin.

        Tässä sen näkee, kuinka köyhyys on kuin onkin suhteellista. Ilman tv:tä tai pesukonetta olisi jo jonkin sortin kummajaisköyhä, kyllähän niihin nyt täytyy rahat löytyä. Listalle tulee koko ajan lisää, tietokone on ilman muuta oltava, samaten nettiyhteys. Nettiyhteys taitaa kuulua jo Kelan korvattavien listallekin. En sitä sano, etteikö näin voisi olla, mutta verrattuna kehittyvien maiden kaatopaikoilla romumetallia etsiviin ja hökkeleissä asuviin ihmisiin tämä köyhyys on todellakin erilaista. On täysin mahdoton ajatus, että luopuisi jostakin, jota muilla on tai joka itsellä on ennenkin ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näillä on kaiken lisäksi taipumus kasaantua, että ensin joudut hankkimaan vaikka uuden sängyn ja seuraavalla viikolla hajoaa pesukone ja polkupyörä varastetaan. Vastike tai vuokra pitää maksaa ja ruokaa ostaa. Autoon pitää ostaa renkaat ja huoltokin on edessä. Sitten pitäisi maksaa auton käyttömaksut ja vakuutukset seuraavalla viikolla. 500 on äkkiä pikkuraha. Ei ne menot kuitenkaan edes lopu näihin pakollisiin menoihin.

        Tuo on totta, puhutaan säännöllisistä kk-kuluista, mutta menoerään esim. 5 vuodessa on aina pakollisia isompia ja ei-niin-säännöllisiä maksuja, kuten imuri, sähkölaskut, uus puhelin, lamppuja, pattereita, laturi ja jopa saunakiulu kun entinen vuotaa (terveisiä Rento saunakiulun valmistajalle).

        Itellä ei ole autoa ollut ikinä, muuten en ois saanu säästöjä kehitettyä koskaan jotka menee isompiin yllätyskuluihin. Pyörä pöllittiin, 150e sain vakuutuksesta - ostin 1000e pyörän johon kunnon lukko lisäosat n. 140e lähtien aina jalustasta lähtien. Jos ostan halvan pyörän, osat hajoaa nopeammin, sitä saa kunnostaa koko ajan eikä ole aikaa muuhun, tai viedä huoltoon useammin joka maksaa alkaen 50e.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näillä on kaiken lisäksi taipumus kasaantua, että ensin joudut hankkimaan vaikka uuden sängyn ja seuraavalla viikolla hajoaa pesukone ja polkupyörä varastetaan. Vastike tai vuokra pitää maksaa ja ruokaa ostaa. Autoon pitää ostaa renkaat ja huoltokin on edessä. Sitten pitäisi maksaa auton käyttömaksut ja vakuutukset seuraavalla viikolla. 500 on äkkiä pikkuraha. Ei ne menot kuitenkaan edes lopu näihin pakollisiin menoihin.

        Auto on ylellisyyttä..en ole paljoakaan ollu henkilöauton kyydissä vaikka oon jo 50v. Bussilla kuljen.


    • kyllä näille ns. vähän kuluttaville kuitenkin ilmainen autokyyti kelpaa,

      • Anonyymi

        Veikkauksen pelien pelaamiseen käytetyt rahat käyttää muuhun tarkoitukseen tai säästöön johonkin kippoon, on jo vuoden aikana loppuvuodesta yllättävän paljon kertynyt. Kokeilkaapa ja jos lopputulos ei miellytä niin sitten pelaamoihin vaan pelaamaan oikein urakalla!


      • Anonyymi

        Viikonloppuna hoidan kaverin lapsia. Pääsen sitten ilmaisella autokyydillä kauemmas halpiskauppaan ja voin ostaa ison kasan porkkanoita ja paalin vessapaperia, kun niitä on hankalampi kuljettaa polkupyörällä. Että kyllä, kyyti kelpaa hyvin.


    • Anonyymi

      Kannattaa tuplata tuo pääsee jo pitkälle tulevaisuuteen

    • Et sä olekaan. Mulle jää kolmesataa vuokran jälkeen, ja vaikka rahat on aina vähissä, niin elossa olen.

    • Anonyymi

      Laita vielä säästötili jonne siirrät 200e/kk eläkepäiviä varten ja kun tonni on kasassa avaa norjalaisesta pankista tili, siellä on 0,8% korko säästöille, eikä ole tilinhoito yms. maksuja, sinne kun säästää vaikka 10v on kasassa jo sievoinen summa, joka kasvaa vielä korkoakin. Toki korot on pääomatuloa joten ne pitää ilmoittaa verottajalle.

      • Anonyymi

        Aika kauan saa säästää näillä koroilla jos meinaa rikastua. Lähdeverotkin menee.
        Satasesta jää/kertyy vuodessa korkoa huimat 80c miinus lähdeverot. eli kätöseen pari lanttia vuodessa.
        Kymppitonnistakin vaan muutama n.50 euroa vuodessa eli kuussa huimat 4 euroa.
        noh, saahan sillä pari kaljaa ja makaronipussin.Enemmän tienaa kun luopuu tupakista, pelaamisesta, juomisesta ja autosta = sijoittaa hyvään ruokaan, liikuntaan ja syviin uniin. Ei tarvitse kalliita lääkkeitäkään ja palkintona hyvä olo terveenä.

        80-luvulla oilisi rikastunutkin huippukorkojen myötä. (korkoa korolle)


    • Anonyymi

      "Aha. Entäs kun jotakin hajoaa esim. Tv tai jääkaappi?"

      Vuokranantajalta saa tuon jääkaapin. Niin se menee.

      • Anonyymi

        TVstä kannattaa luopua. Hankkii tabletin tai käyttää tietokonetta.


    • Anonyymi

      Minulle jää työmiehen eläkkeestä 2-300 euroa kk. kun kaikki maksan myös sapuskat
      Eipä paljon juhlita. Jotakin saa osamaksulla.
      Ei tullut vappu satasta ja kyllä luotin tyhmyyttäni SDP:en, mutta nyt en luota yhteenkään perinteiseen puolueeseen, enkä äänestä ehkä koskaan.

      • Anonyymi

        "Ei tullut vappu satasta ja kyllä luotin tyhmyyttäni SDP:en, mutta nyt en luota yhteenkään perinteiseen puolueeseen, enkä äänestä ehkä koskaan."

        Miksi odotit, että vappusatanen olisi tullut muutamassa kuukaudessa, kun pj. Rinne lupasi sen useamman vuoden ohjelmalla?

        Pitkäaikatyötön


    • Anonyymi

      Ilmanko rikollisuus kasvaa. Ihmiset haluavat jotain parempaa vaikka omantunnon
      kustannuksella. Ja tietenkin valtio maksaa suuremman kulun. Mitä se vankilapäivä
      maksaa. Ja sen maksavat veron maksajat valtiolle. Milloin se kamelin selkä katkeaa?

    • Anonyymi

      "Eläminen" on suhteellista hetkellä kun on jatkuvat tulot.
      Tilillä oleva raha määrittää miten hyvin pärjää oikeasti!...
      6kk tulot jemmatilillä on ihan perus, mutta ei se mikään autuus ole jolla koko elämä on huoletonta !
      5000€ jemmassa on jo ok puskuria, mutta kun säästää 10 000€ tilille alkaa olla oikeasti nuuka ja arvioimaan mitä oikeasti tarvitsee lisää ja mihin hintaan!
      Velaksi hankittu auto ei enään kiinnosta ja erinäiset muiden ihmisten määrittämät "lomapakkokohteet" saa jäädä....

      Tilanteena myös sellainen että voi laina itseltään ja maksaa laina korkoineen takaisin itselleen :D ja vain voittaa itse.

    • Anonyymi

      provo paskaa taas kerran.

    • Anonyymi

      Aloitus ei voi olla totta.
      Itse asun tyttäreni kanssa kahdestaan ja meillä menee viikossa noin 700-800 euroa.

      • Anonyymi

        Meillä menee 100 eur viikossa ruokasn ja on 4 hengen talous jossa 15 ja 17 vuotiaat nuoret sekä 2 aikuista. Ja ei ole nälkää nähty. Kuukaudessa on se 500 eur joka jää tuohon.


      • Anonyymi

        Olipas mukava kun pääsit rehaamaan....


    • Anonyymi

      Mikäpä siinä, kunhan se raha on nimenomaan sinun omalla työllä tienaamaa eikä esimerkiksi toimeentulotukea tai muita tukia. On todella tärkeä taito tulla toimeen vähällä rahalla, mutta se vähäkään raha ei tule olla sentään muiden veronmaksajien rahaa vaan omaa rahaa.

    • Anonyymi

      Valetta,,,,

    • Anonyymi

      Aivan, ja sähkö tulee ilmaiseksiko? Netti on ilmainen tai älykännykkä? Ja kun vuokralla asut niin pakollinen vaakuutushan sinulla on? Ja ruoka on ilmeisesti sitä tonnikalaa riisilläkö?

    • Anonyymi

      Aika hassuja juttuja. Missä tahansa työssä tienaa 2-3t käteen. Siis ns paskaduuneissa.
      Ja niitä on tarjolla joka pv.

      • Anonyymi

        Missä paskaduunissa saa 2000-3000€ käteen nettona?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä paskaduunissa saa 2000-3000€ käteen nettona?

        Ei tienaa vaikka olis kk palkka bruttona 3000 jää käteen 2000 ja tuossa on tuntipalkka kuitenkin jo yli 17 eur ei siis mitään lisiä kun tekee päivätyötä.


    • Anonyymi

      "Aivan, ja sähkö tulee ilmaiseksiko? "

      Toimeentulotuki betalas sähkön.

      • Anonyymi

        Mitä tuo tarkoittaa suomeksi?


    • Anonyymi

      Saan puhtaanan. 1000 euroa ,maksan yhtiövastikkeen ,kaikki lämmöstä alkaen sähköllä käy siihen menee 200 euroa kk talvisin 100 euroa yhtiövastike ,vesinoin 50 euroa ,puhelin nettiyhteydet 42 euroa ,Päälle kauppa200 ,kampaaja 60 ,lääkkeet 30 euroa on harrastukset noin 50 euroa kk ,erikoissairaanhoidon maksuja noin 45,00kk.jotain pitää jäädä vähän sukanvarteen .Tarkkana saa olla ,mutta pärjään kun en ole perso uusille vaatteille ja ulkomaan matkoille .Käyn eläkeläiskerhon matkoilla,risteily noin 50 aterioineen euroa ,sokkomatka aterioineen 50 euroa ,pikkujoulu aterioineen ja konserrti lisäksi 35,Pärjään !Kannattaa joskus laskea oikein kynällä ja paperilla voi yllttyä!

    • Anonyymi

      Toimeentulotuki betalas silmälasitkin

      • Anonyymi

        Olen erakko ja töissä en juuri ole ikinä ollut...nyt työkyv.eläkkeellä ja alle tonni tulee,joka jää säästöön melkein kaikki. Töitä olen tehnyt siinämielessä ,että marjoja ja käpyjä oon keränny. Akku ja paneelit sähkönä ja korsu maan alla...saa nukkua milloin nukuttaa ja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen erakko ja töissä en juuri ole ikinä ollut...nyt työkyv.eläkkeellä ja alle tonni tulee,joka jää säästöön melkein kaikki. Töitä olen tehnyt siinämielessä ,että marjoja ja käpyjä oon keränny. Akku ja paneelit sähkönä ja korsu maan alla...saa nukkua milloin nukuttaa ja

        Opiskelijan budjetilla mennään, vaatteita sen verran että pärjää ym. tarpeellista.


    • Anonyymi

      Luulen, ettei sinun nykysuomessa edes tarvitse elää 500 €:lla. Kävele vaan sosiaalitoimistoon, vai onko se sinulle kaikkien pakollisten kulujen jälkeen jäävä osuus.

    • Anonyymi

      Eliminoin valtion turvallisuudesta ja lainvalvonnasta vastaavia henkilöitä.
      Ihan hyvä bisnes:) Ei nimittäin uskalla kukaan lähestyä...

      • Anonyymi

        Uskaltaa kyllä. Itse et uskalla lähestyä kuin takaapäin.


    • Anonyymi

      Niin niin. Kaiken karsii pois niin pärjää. Joten kuten. Olen karsinut ja silti ei riitä.

    • Anonyymi

      Köyhyys sulkee pois mahdollisuuksia . Riittävä peruturva on hyvinvointivaltion perusta . Köyhyys on perityvää ja riittämätön turva yhteiskunnassa syrjäyttää nuoria,koska joudutaan tinkimään harrastuksista ,jopa perutarpeista ,kuten vaatteista ja ruuasta. Usein myös kolutustaso jää alhaiseksi ,jolloin elämässä sulkeutuu nuorilta mahdollisuus mnestykseen ja hyvään tasokkaaseen elämään .Huonolla koulutuksella jäädään matalapalkka aloille heikolle toimeentulolle joissa sitten tarve turvautua sosiaaliturvaan toimeentulon jatkeena on suuri. Hyvänä esimerkkinä tuollaisista aloita on nyt Posti.

      https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005897323.html

      https://yle.fi/uutiset/3-10770043

      Tuo peruturva on asia joka Suomessa on jäänyt retuperälle jo kymmenen vuoden ajan.

      https://ihmisoikeusliitto.fi/euroopan-neuvostolta-kritiikkia-suomen-perusturvan-liian-alhaisesta-tasosta/

      https://www.sosiaalipoliittinenyhdistys.fi/perusturvakoonti1.pdf

      • Anonyymi

        Kyllä! Ongelma on siinä että köyhyyttä halutaan ylläpitää. Kysymys siis on niukkuudesta. Oletetaan että niukkuus ajaa ihmiset motivoituneeksi työhön, ja niukkuuden pelko estää toisia lusmuilemasta.

        Niukkuus on vanhan ajan ilmiö, josta tulisi oppia pois, kuten kaikesta mustavalkoajattelusta.

        Esimerkiksi tilanteessa Posti - työperäinen maahanmuutto - työttömyys voisi yksi uusi lähtökohta olla seuraavanlainen kunhan lakeja muutetaan.

        Posti sanoo että palkat alas koska 16 yhtiötä tekee halvemmalla. Noh. Moni hoitaa vain lehdenjakelua ja Posti pakettien. Työntekijät eivät suostu. Posti sanoo valtiolle ” tarvitaan lisää työntekijöitä kun suomalaiset eivät halua tehdä työtä” mitä tapahtuu?

        Postin työntekijät menettävät työpaikan lakon ajaksi tai sen jälkeen ja perustavat uuden yrityksen. Jokainen saa ainoastaan perustuloa. Karenssin jälkeen saattavat saada Anssia, koska kaikki eivät ole yrittäjiä. Heillä on jo varallisuutta, jota vastaan saavat lainalaskelmat. Koska Posti ei halua maksaa nykyistä vanhaa hintaa, lupaa uusi yhtiö pakettikuljetukset vanhalla hinnalla.

        Asiakkaat valitsevat verkkokaupassa jakelijan: Posti, kirjekuljetus 3€, perillä 4-8 viikkoa. Uusikuljetus Oy, kuljetus 6,90€ perillä 1-3 päivää.

        Jos asiakkaat valitsevat yhä Postin, ei Postilla ole työntekijöitä riittävästi, jolloin kuljetukset eivät yllä edes 8 viikon lajitteluun. Seuraus: Posti huutaa valtiolle: ”Tarvitsemme lisää maahanmuuttajia työhön”.

        Mitä valtion PITÄISI tehdä?

        Näin: Valtio, eli TE-keskus kysyy Postilta tarpeet ja nykytilanteen. Tulos: tarvitaan 700 uutta pakettilajittelijaa Teollisuusliiton sopimuksen piiriin.

        Sitten TE-keskus kysyy koko valtakunnasta pakettilajittelua hoitavilta yhtiöiltä heidän resursseista. Vastaus: valtakunnassa on ylitarjontaa työvoimassa. Yhtiöt voisivat tuottaa X kpl lajittelua, jos se ohjautuisi heille ja sillä noin 900 ihmistä voisi työllistyä osa-aikuisuuden sijaan kokoaikaisesti.

        Valtio päättää: Postin jo kuljetuksessa olevat 8 viikon lajittelusta myöhästyvät siirrettävä välittömästi kilpailijoille sanktion uhalla ja kaikki mitä ei ehditä käsitellä kohtuullisessa ajassa eli 2x kilpaileva firma siirrettävä myös kilpailijoiden jakeluun. Postin muutettava hinnoittelua vastaamaan todellista kustannusta.

        Lopputulos. Posti menetti työt. Johtajat kortistoon. Työntekijät saivat työpaikat takaisin eikä perustuloa tarvitse maksaa. Osa työnantajina ja työssä, kohtuullinen liikevoitto, tai olematon kunnes lainat maksettu.

        Yhtään maahanmuuttajaa ei tarvittu työperäisyyden takia. Kaikki asialliset turvapaikkahakemukset hyväksytään.


    • Anonyymi

      Tervehdys kaikille.
      Kun saa eläkettä 950 euroa ja siitä maksaa perusmaksut kuin myös Diapeetes lääkkeet niin ei jää elämiseen oikeistaan kun joitain kympejä. Tienaaminen eläkkeen päälle on ainoastaan ratkaisu jos joku työnantaja ottaa sinut työhön. Muutoin pitäisi olla virma itsellä ja miten se vaikuttaa taas eläkkeeseen.

    • Anonyymi

      Minä en kun välillä joudun lainata rahaa

    • Anonyymi

      Mua ihmetyttää miten ihmiset ei tule toimeen tuloillaan. Itse tulen toimeen 50 e kk. Ihan helppoo.
      Kauhee narina aina rahasta, menkää töihin niitä kyllä on, metsässä, siivoojia tarvii ja koirien ulkoiluttajia. kai seiltä aina jotku käntty löytyy tarjottavaksi.
      Jos et tule toimeen niin älä valita. Kantsii hymyillä, sekin auttaa jo.

      Kela maksaa mun laskut ja asumisen, niin mulla raha riittää. Pääsen käymään ulkomaillakin moensti vuodessa. Menkää rahan käyttökouluun niin tajuutte miten sitä käytetään, ei kannata ostaa kaljaa joka päivä.

    • Anonyymi

      Itelle jää 800e/kk kiinteiden kulujen jälkeen, joita on 1200e/kk ja tuntuu, että tällä hetkellä säästäminen on mahdotonta. Toki tulevaisuudessa kulut pienenee, kun on maksanut lainoja pois. Lisäksi tulot nousee aivan varmasti jos ei työt lopu. Talon ostamiseen, remontoimiseen ja tavaroiden hankkimisen johdosta on tällä hetkellä enemmä laskuja, mutta kai tuolla 800e/kk pitäs pärjätä ilman ongelmia.

      • Anonyymi

        Hmm, mitä jos jättää vaikka ihan uudet huonekalut hankkimatta..nykyään on kaikki Tori.fi:t ynnä muut, joissa voi ostaa lähestulkoon uutta kamaa..ei kaiken tarvitse olla aivan uutta suoraan liikkeestä ja vielä kalliista liikkeestä. Muutto ja remontti aiheuttaa aina hetkellistä kulua kelle tahansa siinä elämäntilanteessa ja mahdollisia uusia hankintoja, mutta kannattaa niissäkin käyttää tervettä harkintaa, vaikka tekis mieli ostaa kaikki aivan uutena ja kiiltävänä. Se on myös ekoteko, ei kuluta uutta.


    • Anonyymi

      "Elän varsin hyvin" minulla on velkoja, joita tuli kun huijattiin. Sitten suussa ei ole hampaita. Ei ole varaa proteeiin, vaikka olisi tarve.

    • Anonyymi

      Tuo 500 € kuukaudessa on 4 hengen taloudessa aika minimi ruokaan ja muihin menoihin laskujen jälkeen mutta pärjää kun on pakko

    • köyhä mikä köyhä,

    • Anonyymi

      Et sitten paljon maailmasta koe ja näe.

    • Anonyymi

      YSulla menee sitten hyvin. Minulle ei jää vuokran ja laskujen jälkeen oikeastaan mitään. Joskus en pysty edes kaikkia laskuja maksamaan. Ilman leipäjonoa en edes söisi mitään

    • Anonyymi

      Köyhyys on suhteellista. Elin pari vuotta niin, että käyttörahaa jäi tasan 0e kaikkien pakollisten maksujen jälkeen, (vuokra, ruoka yms.) enkä silti kokenut olevani köyhä. Rahat riitti elämiseen ja tekemistä riitti kyllä, vaikkei se lomareissuja ja baari-iltoja sisältänytkään. Välillä olen ollut kovapalkkaisessakin hommassa, enkä koe, että elämä paljon sen parempaa silloin oli. Lähinnä oli varaa laittaa pari sataa sivuun kuukaudessa pahan päivän varalle.

    • Anonyymi

      On kyllä outo boheemi arvomaailma kuka tuommosilla rahoilla kehuskelee pärjäävänsä ,ei riittäs ees ruokaan ja hygieniaan ,vaatteista puhumattakaan,rääsyissä sais kulkea eikä kehtaisi liikkua missään , en kehtaisi mennä ihmisten ilmoille , joka junaanhan meitä toki löytyy.........voi vaan kuvitella näkyä.

    • Anonyymi

      Asun 100 vv vanhassa lapsuudenkodissa. Eläke on vähän yli 000 euroa ja joka vuodi tulee kiinteistövero, tänä vuona 2 515euroa eikä säästöjä ole. Se on joka vuotinen painajainen. Olen myynnyt kirppiksillä kaiken mitä kodista irti saan. Tänä vuona keyboordini, pölynimurin ym ym. Hurraa, olen tänäkin vuona maksanut veron ja kaikki muutkin laskut, kädet olen kyllä laittanut ristiin monta kertaa.
      Elämästä jää kyllä puuttumaan asioita mutta kukahan rikas voi iloita siitä kun onollut varaa ostaa kokonaisen paketin vessapaperia?
      En kadehdi rikkaita he eivät tiedä miten pienistä asiosta voi saada paljon iloa.

      • Anonyymi

        Tietenkin tarkoitin että eläke on vähän yli 1000 euroa kuussa


      • Anonyymi

        Hei ! "Asun 100vv vanhassa talossa " Sinun asuntosi täytyy olla KARTANO,tavallinentalo 100v ei kiinteistövero voi olla noinpaljon .Tarkista jäikö , tai . väliltä pois ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei ! "Asun 100vv vanhassa talossa " Sinun asuntosi täytyy olla KARTANO,tavallinentalo 100v ei kiinteistövero voi olla noinpaljon .Tarkista jäikö , tai . väliltä pois ??

        Tiedän en ole köyhä mutta rahaa ei ole. Vanhan talon pihaahan sitä verotetaan. Omaisiakaan ei ole yhtään elossa joten olen omillani mutta voin hyvin vanhassa tutussa talossa. Minusta eläkeläinenkin saisi olla onnellinen eikä teljetä johonkin pieneen kopperoon. Kuntokin pysyy hyvänä kun töitä riittää ja yhteiskunnalta säästyy menoja. En valita koska oma on valintani ainaakin toistaiseksi. Paljon iloa elämääsi!


    • Anonyymi

      kyllä pärjää mutta ei siinä paljon mihinkään ylimääräiseen jää rahaa

    • Anonyymi

      Lueskellessani näitä "köyhyysjuttuja" onnittelen itseäni saatuani elää nuoruuteni Suomessa jossa ei ollut mitään varsinaista perusturvaa. Jonkin sortin vaate- ja ruoka-apua saattoivat saada suurperheiset ja hekin todelleen puutteeseen.
      Kansakoulun eka luokalla joku sai syksyllä monot. Sukulaisperheemme sai peltipurkeissa jenkkilaaardia = valkoista ihraa joka meni monilapsisessa perheessä kotona leivotun ruisleivän päälle suurena herkkuna.

      Tehtiin työtä mikä tavoitettiin, siellä missä sitä oli. 14v alkaen tein kaikki kesälomat verokirjallista palkkatyötä eka päivästä loman viimeiseen päivään. Veroa ei tosin tarvinnut maksaa.
      Työtä oli kun ei valinnut paikkakuntaa. Työnantajan tarjoama majoitus työmaparakin kerrossängyssä, poikamiesparakissa, poikamiesasuntolassa joka olikin luksusta koska oli 2:n hengen huone. Huoneessa lavuaari. WC / kylppäri käytävässä ja kaikkien yhteinen jääkaappi yhteisessä olohuoneessa.

      Perheen perustamisen ja lasten hankkimisen jälkeen asuntovelat pitivät huolen, ettei muutamaan vuoteen hankittu mitään ja osa syömisistä kerättiin metsästä.

      Nämä perkeleen valmiiseen elätykseen tottuneet surkimukset valittavat minun mittapuuni mukaan täysin turhasta.
      Kun on tottunut ilman ponnistelua saamaan perustarpeensa tyydytetyiksi niin tulos on se, ettei mikään riitä. Jos tälläinen tyyppi, jollakin ihmeen konstilla pääsisi esimerkiksi 10000€:n kuukausituloihin niin tyytyväisyys olisi tilapäinen.
      Elätit ovat tuominneet itsensä lopunikäiseen tyytymättömyyteen.

    • Anonyymi

      Mulle jää lähes 2000e/kk säästöön, viime aikoina on tosin tullut lipsuttua ruoka kustannuksissa joihin menee noin 130e/kk, eli noin 50e enemmän kuin aikaisemmin, herkut on niin mukavia.

    • Anonyymi

      Tuolla minäkin elän, ja pärjään. Vakiokulujen päälle (vuokra, puhelin, sähkö), vielä opintolainan lyhennys, sekä ruokakulut, hygieniatuotteet yms.välttämättömyydet. Vaatteita ostan harkiten ja ainoa harrastuskulu on edullinen kuntosali ja juoksu (juoksukengät pitää välillä uusia), ne näen myös sijoituksena terveyteen..olin määräaikaisessa työssä vuoden ja sain yli kymppitonnin säästöön elämällä säntillisesti, liikuin työmatkat kävellen tai pyörällä. Tuosta säästöstä kävin silmäleikkauksessa, sillä silmissä oli sen verran miinusta, joten sijoitus terveyteen ja elämisen helppouteen. Sillon tällöin matkustelen, viimeksi Virossa päiväsilteen..riippuu miten on tottunut elämään, olen yksinhuoltajaäidin kasvattama ja tuloista katsottiin tarkkaan, mihin rahat oikeasti riittävät. Ulkona voi käydä silloin tällöin, mutta kannattaa harkita kuinka paljon törsää tiskillä, en polta. Taksikuluihin ei mene, liikun julkisilla..autoa käytettäessä tulee paljon oheiskuluja..vakuutukset, verot, polttoaine yms. korjauskulut. Se riippuu millaiseen elintasoon on tottunut nuorena ja miten kuluttaa vanhempana. Rahaa kannattaa arvostaa, voi elämästä nauttiakin. Koko tiliä ei tarvitse laittaa sileäksi :)

    • Anonyymi

      Minäkin elin 500 kk hyvin kunnes iän myötä lääkeostot lisääntyivät. Nyt on tingittävä joko ruoasta tai lääkkeistä.

    • Anonyymi

      Jos miettii miksi muilla jää käteen niin kannattaa karsia turhat menot:

      -kampaaja (osaa sitä itsekin leikata ja värjätä), olen itse leikannut ja värjännyt hiukset 10 vuotta itse
      -lääkkeet (ellei pysyvää sairautta, muuten täysin turhaa jos pääset sairaudesta ruokavalion tai liikunnan avulla eroon)
      -turhat harrastukset (tanssitunnit yms.on ihan oma valinta, karsi turha! personal trainerkin salilla on turha kulu..ota mukaan kaveri tai tee netissä treeniohjelma ilmaiseksi)
      -tee itse ruokaa suurempina annoksina pakkaseen
      -irtisano lehtitilaukset ja suoratoistopalvelut
      -karsi julhintaa ja turhaa shoppailua
      -luovu autosta, jos voit, älä edes hanki jos ei ole ja jos ei ole välttämätöntä perheen tai työn takia, tai asuinpaikkasi takia
      -lopeta tupakan polttaminen
      -katso ruokakaupassa kilohintaa, osta suurempia pakkauksia..kotimaisia kausituotteita jne.
      -> tuollaisista kaikista tulee aivan turhia kuluja, joihin se suurinkin tili hupenee. Vähemmän on enemmän. Heti kun saat palkan tai muun tulosi, laita itsellesi sivuun tietty summa säästötilille, muista nostaa käteistä myös pahanpäivän varalle kerran pari kuussa.

    • Anonyymi

      Niin varmasti elät hyvin kun istut kotona ja syöt makaronia,Mutta vaatteita noilla tuloilla ei kyllä osteta.

    • Anonyymi

      Olen aktiivi-ikäinen työtön. Työttömyyspäivärahani n. 518 e /kk. Muita etuuksia ei ole. Näillä olen pärjännyt parisen vuotta. Kun töitä vielä oli laitoin säästöön. Nyt olen syönyt pikkuhiljaa säästämääni pääomaa. En törsää, tuhlaa tai kuluta. Elän vaan.

    • Anonyymi

      Onhan sekin totta,kun teet kaikki itse ,etkä käytä paveluita,et kuluta; Mutta milläs elää nämä ammattilaiset-ihmiset,heidänperheet,jos kukaan ei tarvitse,Yrittäjät ovat veronmaksajia,sekä työnantajia,joten se kertautuu monen ihmisen parempaanelämään.

    • Anonyymi

      Kyllä sillä elää mutta säästöön ei jää mitään

    • Anonyymi

      Aina te pikkurahoilla elävät jotka pyörittelette ties mitä bisnestä ja harmaata taloutta selittelette elävänne vaikka 5 eurolla kuussa, osa on tosi hyviä varkaita, nuuska- ja tupakka kauppiaita, tai myyvät eestiläistä jatkettua Amerikan pirtua.

    • Anonyymi

      Mahdollisimman omavarainen kirppis/huutokauppa tyyli sopinut minulle. Jos joutuu kaupungissa kitumaan niin siirtolapuutarha pläntti ja idut maahan. Sitä läskiä saa kohtuu hintaan kun halpuutetaan tuottajat kyykkyyn. Pärjää vaan ei juhli tuolla viis satasella. Siitä sitten lapset jää vaille harrastuksia ja hyvin pikaseen ovatkin jo aseman kulmalla myymässä nappeja. Olisiko kyse elämänhallinnasta ennemmin kuin taloudenhallinnasta jos niin pääsee käymään. Kyllä siellä on varmasti paremmistakin piireistä pentuja jolloin korostuu paino elämänhallinnalla. Ilmoille ajatuksina muutama lause kun ei riitä 5000 merkkiä ratkomaan koko asiaa.

    • Anonyymi

      Rinteen lupaama 50 euroa loppukuusta maksettaviin takuueläkkeisiin todellakin on merkittävä ja äärimmäisen tervetullut uudistus, joka tulee konkreettisesti voimaan vuoden 2020 ensimmäinen päivä.

      Itse saan takuueläkkeen ainoastaan, pienen hoitotuen, ja asumistuen, ja sossutantat sanoo, että en tarvitse yleistä toimeentulotukea, kun tuloni ovat niin isot. Lisäksi joudun maksamaan täyden hinnan kuukausittaisesta linja-auto-lipusta, en saa siihenkään mitään helpotuksia. Sossussa sanotaan, että olen väliinpudonnut heidän tukiensa piiristä, ja olen ulkona myös työvoimatoimiston palveluista.

      Suomessa ei kannata sairastua masennukseen työkyvyttömyyden takia varhaisaikuisuudessa, etenkään näköjään ei kannata, jos on sairastunut 2007 vuonna, ja on nyt 36-vuotias.

      Joudun maksamaan joka toinen kuukausi päälle 40 euroa sähkölaskun, ja samaan takuueläkepäivään osuu 5G-nettiyhteys maksu (40 euroa), joka on totaalisen pakollinen olla, koska en katso juuri televisiota, ja olen juurtunut lapsuudestani saakka tietokonemaailmaan ja koulutukseni kautta, en kykyene elämään ilman verkkoyhteyttä.

      Nytkin jää huomenna, kun eläke tulee tilille, 20 euroa kahden viikon ajaksi, niin ei siinä paljon vapaa-ajan viettoon jää rahaa, eikä osteta lohifileitä tai kuhaa kaupasta.

      Suomen valtio on Lipposen/Niinistön aikakaudelta ja sitä ennen Aho/Viinanen -hallituksen aikakautena pitänyt pilkkanaan minunlaisiani, jotka eivät työllistyneet lukion jälkeen 2002 sieltä valmistumisen jälkeen heti, vaan pyörittivät työkkärissä ilmaistyöpaikoissa työmarkkinatuella sen nojalla, että jos en ota paikkaa vastaan, tulee lisäkarensseja. Lukion jälkeen kesä meni kokonaan karenssissa, ja tilille ei tullut mistään rahaa, sitten lähti tulemaan 10 euroa päivässä, kun asuin vielä vanhempien luona enkä vain työllistynyt. Ei ihme, että sairastuin lopulta.

      No, työllistyin ensi vuoden alkupuoliskolle aloittaen tammikuussa järkevässä koulutustani vastaavassa työpaikassa, joten ei tässä enää ole kituuttelemista, kuin pari kuukautta.

      Perussuomalaisten varjobudjetti oli siinä mielessä hyvä, kun se otti kantaa maahanmuuttajien tukiin: On käsittämätöntä, että ensimmäisen polven maahanmuuttalijla on Suomessa kaikki asuminen ja eläminen käytännössä ilmaista, he saavat 10 000 euron starttirahan, kun tulevat tänne, ja ajokortin ja autokin järjestyy suomalaisten veronmaksajien rahoilla sossusta, jos he haluavat ne.

      En ole ainut suomalainen, joka on kyrpiintynyt Kelan ja Sossun avustuspolitiikkaan, kun maahanmuuttajilla on kaikki ilmaista, ja kanta-suomalaiset kärsivät leipäjonoissa. Suomessa pitäisi enemmän olla "Suomi ensin niin sosiaali,terveys-kun työllisyyspolitiikassakin, vaikka sekin liittyy sosiaalipolitiikkaan." -asennetta enemmän.

      Olenkin harkinnut teesejäni kansanliikkeen pystyyn pistämiseksi, ei siihen tarvita, kuin 5000 kannattajanimeä niin sen saa pystyyn. "Työväen Sosialistinen Suomi Ensin -kansanliike". Vasemmistolaiset & Perus-suomalaiset ajatukset sen suhteen, että herrojen keinottelu kuriin, työpaikkoihin pitäisi ensisijaisesti palkata suomalainen työtön, ja maksaa tälle sellaista palkkaa, että sillä voi elää ihmisarvoista elämää, yritystukia pitäisi leikata reilusti, ne menee valta-osa kenottelijoiden taskuun, perintövero pitäisi olla vähintään 99%, jollei jopa koko perintöä pitäisi jopa lakkauttaa?"

      Perinnön lakkauttamisessa on se ongelma vain, että kun veroissa on se, että verotulolistojen TOP-20 maksimissaan on koko verotulojen perusta valtiolle, ja siellä on pääasiassa rikkaita suvun perijöitä.

      Verot ylös, ja ihmisten hyvinvointi maksimiin! Porvarit kyykkyyn!

      • Anonyymi

        Kuulut Rinteen lottovoittajiin! Ainakin Venezuelassa on muistaakseni uutisten mukaan siellä caracas tai mikä lie, ilmainen julkinen liikenne. Eikun hyppäät metroon ja menet töihin! Olisi ihan järkevää jos julkista liikennettä rahoitettaisiin veroilla. Ihmiset voisivat asua edullisemmin ja jättää kaupungin keskustat rikkaille. Yksityisautoilu ja päästöt vähenee, saamme hengittää puhtaampaa ilmaa. Kellään ei liikenne muodostaisi estettä päästä työhön tai terkkarille. Lisäksi, ihmisten olisi helpompi verkostoitua ja liikkua, ylläpitää sosiaalisia suhteita.

        Masennuksesta en tiedä, mutta yleensä nykyisessä systeemissä mättää se että ihmiset eivät pääse töihin ja toiset haluaa vielä työntekijöitä ulkomailta. Jos haluaa kokeilla yrittäjyyttä, jäänee se kokeiluksi. Perustulo voisi ratkaista riskiongelmat ja työn jatkuvuuden.

        5G on vasta tuloillaan. 4G ja 3G toimivat ihan hyvin. Myös kuidut ja kaapelit. Vaikka liittymämyyjät mainostavat jopa 50Mt yhteyttä minimiksi jos käyttää verkkopankkia (aika härskiä) 10Mt taloyhtiökaista riittää aivan hyvin. Itse maksan laskuni 256kb yhteydellä, vai mikä se hidas nopeus on. Itse käytän Netflixiä enkä yleä. Televisiosta olen luopunut jo yli 20 vuotta sitten.

        Lohta kannattaa ostaa vain silloin kun kilohinta on alle 10. Esim. 7,90. Jos käy tuuri, on siinä vielä -30% lappu päällä. Viimeksi ostin 8,90/kg eli reilut kilon, nyt marraskuussa. Lohen voi paistaa ja pakastaa annososiin. Yksi lohi voi hyvinkin riittää 1-2 kuukaudeksi jos sitä syö kerran viikossa ja kokonainen lohi on jaettu 4-8 suikaleeseen. EUn ruokaavustaa saa aamupuuroa yms. Sillä satsilla täydentää rikasta lohiateriaa :)

        Hienoa että pääset töihin! Jos monella muulla suomalaisella on mahdollisuus käydä töissä, jopa säästää hieman, moni yleensä maksaa asuntolainaa. Jossain vaiheessa, lapset saavat perinnön. Ehkä joutuivat opiskelemaan lainalla, ehkä joku on pitkäaikaistyötön? Pieni perintö kyllä tekee hyvää.

        Ainoa ongelma on se että se köyhin ei saa perintöä. Jos on nostanut toimeentulotukea ja saa perinnöksi 20 000€, voi Kela periä perinnöstä toimeentulotukea takaisin jopa 6 vuoden takaa. Esim. Jos joku saa 200€/kk 6 vuoden ajan, tekee se yhteensä yli 13 000 €. Käteen jää varmaan verojen jälkeen vielä se yli 6000€. 20 000 eurolla pääsee käsiksi jo asumisoikeusasuntoon, mutta kuudella ei ihan noin vain. Näin ikuinen vuokraorjuus ja korkeammat asumiskustannukset on taattu. Pääomasijoittajat voittavat lopulta.

        Mutta joo.. Suomeen tartteis tulla laki maksimielökkeistä ja palkkatuloista. 4000 euroa kuukaudessa riittää kelle vaan kun osaa järjestää asiat.

        Asioissa on vaan monta mutkaa, mutta siitä keskustelusta on hyvä lähteä liikkeelle.


    • Anonyymi

      Jos lääkkeisiin ja terveydenhuoltoon menee jatkuvasti ei riitä 5- eikä 1000 euroo.

      • Anonyymi

        Omavastuuraja tulee vastaan. Enempää ei pysty tärväämään.
        Omatoimisuus kannattaa. Sain verenpäineeseen reseptin Cardaces 10mg ja kolestroliin Simvatatiinia 40mg. Lisäksi eturauhaseen rentouttavia ja toisia, supistavia tabuja. Kaikkein kalleimpia ovat täydennystestot. KELAn kompensation jälkeen 32,50€/kk.

        Elintapojen muutoksella ja kuntoilulla pääsin puolessa vuodessa tilanteeseen jossa verenpaine- ja kolestrolilääkitys on normaalioloissa tarpeetonta. Rentoutumisjaksoilla popsin puolikkaita painetta ja kolestrolia.
        Heti kun kalenteri antaa myöten, otan 3kk:n annokset molempia joten niitä jää jemmaan.
        Täydennystestojen kanssa teen samoin joten joka toinen vuosi lääkekuluni ovat todella pienet.


    • Anonyymi

      säästyt moraalisena oliona köyhänä
      toivon onnea naishakuun

    • Anonyymi

      Näinhän se oon aloittaja, köyhyys ei ole rahan määrästä kiinni vaan henkinen mielentila. 500 eurolla pärjää vallan maniosti, kun pitää kulut hallinnassa ja voi elää täysipainoista elämää!

    • Kyllä suomalaisen passaa kun leipäjonosta saa leipää, seinästä rahaa ja töpselistä sähköä :)

    • Anonyymi

      Ajan hienolla autolla köyhät pärjään kyllä erittäin hyvin

      • Anonyymi

        Jos rauhoittuisit ja korjaisit ensin kielioppivirheet, pärjäisit vieläkin paremmin. Mutta jos ei tiedä, ei voi kehittyä saati muuttaa mitään, koska ei yksinkertaisesti tiedä mistään muusta.

        Esimerkiksi näin:

        Ajan hienolla autolla. Köyhät, pärjään kyllä erittäin hyvin. Tai ehkä näin: Köyhät! Ajan hienolla autolla. Pärjään erittäin hyvin.

        Jos olet ketjun aloittaja, helpottaa lukijoita kun kerrot sen. Ilman sitä emme voi tietää kuka ketjussa on aloittaja. Tosin, moni voi kyllä esiintyä myös ketjun aloittajina.

        Esim. näin:

        Aloitin ketju.

        Köyhät! Pärjään kyllä hyvin. Ajan hienolla autolla.


    • Anonyymi

      Mulla jää 300 e asumismenojen jälkeen ja on kyseessä 6 henkinen perhe ja tämä on tosi!

    • Anonyymi

      Prismasta salami pizza 1,49 euroo. Kahdella pärjää jo päivän.
      Lidilista ostin 12 pakettii kanaa 450g paketti alle 3 euroo maksaa. Kanaa, riisii, hernei. Herneet kilon pussi 1.59 lidilistä kun prismas maksaa 400 g jotain 1,70 euroa. Ja mulla on ahven fileitä vielä 10 kg pakkasessa. Niitä voi säilyttää vielä 3 kk koska on vakuumipakattu.

    • Anonyymi

      Teksasiin tottuu, ja käytänkin talouspaperia toiletissa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      116
      1682
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1076
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      143
      1021
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      96
      880
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      74
      877
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      22
      842
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      822
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      739
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      735
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      711
    Aihe