Mistä mulle kummilapsi?

Kummilapseton

Olen aina toivonut joskus pääseväni kummiksi. Pienen suvun vuoksi suvussani ei ole vauvoja. Ystäväni eivät ole vielä vauvaiässä. Olen parikymppinen tyttö.

Koska minulla ei ole mitään mahdollisuutta päästä kummiksi vielä pitkään aikaan edellä luettelemieni syiden vuoksi, niin olen ottanut kaksi kummilasta Aasiasta. Toinen on ollut minulla kolme vuotta ja toinen vuoden.

Täytyy vain odotella, että joskus onni potkaisee ja saan "ihan oman" kummilapsen. Olisin hyvä kummi, koska olen lämmin ja välittävä persoona. Ja olisin kiinnostunut olemaan kummi. Ainoana haittapuolena on tietysti se, etten ole kovin uskonnollinen eli en pystyisi vastaamaan lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta, joka on kai alunperin ollut kummiuden tehtävä...

Onkohan mitään järjestöä, jonka kautta voisi tarjota itseään kummiksi?

14

1726

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalotoveri

näin viestisi tuossa uusimat viestit kohdassa ja minun piti lukea se kaksi kertaa ennen kuin tajusin että EN ollut kirjoittanut sitä! =)

Itselläni tilanne on oikeastaan vielä pahempi. Ystäväpiirissämme on todella paljon lapsia, mutta yhdenkään kummiksi emme mieheni kanssa ole "kelvanneet". Suurin osa ihmisistä kun tuntuu valitsevan mieluummin sukulaisia kummeiksi, vaikka olisivat etäisiäkin. Jälleen yksi hyvä ystäväni odottaa vauvaa ja minä elättelen toiveita, että ehkä nyt. Ja luultavasti jälleen kerran saan pettyä. Mutta sellaista elämä on!
      Itse olemme valinneet molemmille tytöille kaveripiiristä kummit. Ihan sen vuoksi, että me ajattelemme niin että sukulaiset kuuluvat heidän elämäänsä muutenkin. Loistavasti olemme kummivalinnoissa onnistuneetkin! Kiitos ihanille kummeille! Kunpa pääsisin itsekin jonakin päivänä olemaan ihana kummi ihanalla lapselle.

Pitäisiköhän meidän kummilapsettomien todellakin perustaa yhdistys! =)

• kummeiksi

Mietin tuota kantaasi, että ystäviä kummeiksi, mutta ei sukulaisia. Veljelläni on neljä(!) lasta, enkä ole kelvannut yhdenkään kummiksi. Tuo asia on loukannut minua lähes alusta asti. Ensimmäisen kohdalla ajattelin, että he eivät ehkä halua nuorta kummia (olin 18), mutta neljännen syntyessä oli lähes 30-vuotias aikuinen. Muuten sukulaiset ovat kummeiksi näille veljeni lapsille käyneet, minä vain en. (Ainoa järkevä selitys, minkä enää olen keksinyt on se, että he ovat uskossa ja minä en.)

Minulla on kummilapsikin (erään lapsuudenystäväni lapsi) ja hän on minulle rakkaampi ja tärkeämpi kuin yksikään veljeni lapsista. Nykyään kummilapseni sisarukset ajavat jo veljeni lasten edelle. Eli kyllä omaa sukuaankin voi loukata, jos heitä ei pyydä kummeiksi. Sanotaan, että perhettä ei voi valita, mutta kaverit voi. Sukulaiset eivät kuitenkaan ole mikään automaattinen asia ja jos heille osoittaa, että arvostaa ystäviään enemmän kuin sukulaisiaan voivat he ymmärtää yskän.

• että keksit
        kummeiksi kirjoitti:

Mietin tuota kantaasi, että ystäviä kummeiksi, mutta ei sukulaisia. Veljelläni on neljä(!) lasta, enkä ole kelvannut yhdenkään kummiksi. Tuo asia on loukannut minua lähes alusta asti. Ensimmäisen kohdalla ajattelin, että he eivät ehkä halua nuorta kummia (olin 18), mutta neljännen syntyessä oli lähes 30-vuotias aikuinen. Muuten sukulaiset ovat kummeiksi näille veljeni lapsille käyneet, minä vain en. (Ainoa järkevä selitys, minkä enää olen keksinyt on se, että he ovat uskossa ja minä en.)

Minulla on kummilapsikin (erään lapsuudenystäväni lapsi) ja hän on minulle rakkaampi ja tärkeämpi kuin yksikään veljeni lapsista. Nykyään kummilapseni sisarukset ajavat jo veljeni lasten edelle. Eli kyllä omaa sukuaankin voi loukata, jos heitä ei pyydä kummeiksi. Sanotaan, että perhettä ei voi valita, mutta kaverit voi. Sukulaiset eivät kuitenkaan ole mikään automaattinen asia ja jos heille osoittaa, että arvostaa ystäviään enemmän kuin sukulaisiaan voivat he ymmärtää yskän.

sen selityksen. Kyllä usko on kummiudessa sika keskeisessä osassa.

• Kummilapseton

Kiitos vastauksestasi, kohtalotoveri! Hienoa, että olette saaneet lapsillenne hyvät kummit! Itsekin pyytäisin mieluiten tulevaisuudessa lapsilleni ystäviäni kummeiksi. Veljeni ei kuulu kirkkoon eli häntä en ainakaan voisi pyytää.

• tiittus

Meillä on tämmöinen tilanne,että minulla on yksi kummilapsi nuoruudessa pääsin ja miehelläni ei yhtään.Toivomme,että joku pyytäisi meitä kummiksi.Haluaisimme käydä syntymäpäivillä ja ottaa hänet yökylään ja tehdä kaikkea yhdessä.Mekään ei olla mittään "himo uskovaisia"
      Meillä on omia lapsia 4kpl:tta.Osalla on sukulainen(ollaan paljon tekemissä)ja osalla kaveri kummina.
      Minulla on yksi sisko(ei ihan heti lapsia tee juuri saanut työpaikan)serkkuni ei ole kanssa vielä valmiita saamaan lapsia.Miehelläni ei sisaruksia ja kaikki on melkein lapsensa tehneet.Suvussa vaikeutta saada lapsia ja kaikki ystävämme ja tuttavamme ovat kanssa lapsensa tehneet.
      Nyt vain toivomme,että joskus saisimme vielä yhdessä kokea sen,että meidät "hyväksyttäisiin"kummeiksi.

• 6 kummilasta

Minä olin 22 v. kun sain ensimmäisen kummilapsen ja nyt 12 vuotta myöhemmin olen 6 lapsen kummi.
      Ja kukaan heistä ei ole minulle sukua.
      Että kyllä niitä alkaa siunaantumaan (:

• vääränlainen

Minäkin odottelin hartaasti kummiksi pääsyä siitä lähtien kun rippikoulun kävin. Sukulaiset ja kaverit sai lapsia, minäkin omani. Kummiksi en kelvannut.
      Kaverini oli ja on edelleen kummi varmaan yli 20 lapselle. Ilmeisesti he eivät osaa sanoa "ei" yhteenkään pyyntöön! Ja miksi tämä pariskunta on kaikkien suosiossa kun kummia valitaan? Miksi minä en kelpaa?
      Kyse ei ole vain taloudellinen, vaikka sekin varmasti osaltaan on vaikuttamassa. Kyse on peruspersoonasta. Kummiksi halutaan tietynlainen ihminen. Kiltti, ystävällinen, mukava, taipuisa, puhelias, myötäilevä.
      Minä olen voimakastahtoinen, kovaääninenkin. Ei kukaan sellaista halua lapselleen kummiksi. Pinnan alle ei halua nähdä edes hyvät kaverit: olen myös hyvin auttavainen, lojaali ysävilleni, kiltti ja ystävällinen. Mutta en ole taipuisa, minulla on omia mielipiteitä jotka uskallan sanoa ääneenkin, vaikka ne olisi ihan eriäviä muiden kanssa.
      Minulla on kaksi kummilasta. Vain kaksi. Toinen perhe ei pidä ollenkaan yhteyttä, enkä jaksa yksipuolista yhteidenpitoa. Kun ei tule vastauksia vaikka kysyy suoraan, mitä lapsi tarvitsee, mitä ei. He asuvat toisella paikkakunnalla, mutta käyvät täälläpäin kerran vuodessa vähintään, mutta meillä eivät ennätä käymään. Ei sitten.
      Kahdesti vuodessa lähetän paketit, jotakin näppärästi postitettavaa laitan.. kelpaa tai ei, ei ole koskaan kuulunut mitään, etä kelpasiko, oliko tarpeen, oliko oikea koko vaatteessa tms.

Toisen kummilapsen ja hänen äitinsä kanssa en ole enää missään tekemisissä. Miksi: pitkä tarina.

• Tupu

Minä huolisin mielelläni tuollaisen "tytön"kummiksi lapselleni joka oikeasti on kiinnostunut lapsesta,eikä vain jouluna ja syntymäpäivänä lähetä pakettia yms.Että tervetuloa vaan kummiksi lapsilleni,kummeja nimittäin voi lisätä.

• Kummilapseton

Missähän tämä kummilapsi mahtaa asustaa? Täältä Helsingistä asti voisi olla aika hankalaa pitää yhteyttä vaikkapa Rovaniemellä asuvaan lapsoseen. Sanoo nimim. Kokemusta on (tarkoitan kaukana asuvia sukulaisia)

• Tupu
        Kummilapseton kirjoitti:

Missähän tämä kummilapsi mahtaa asustaa? Täältä Helsingistä asti voisi olla aika hankalaa pitää yhteyttä vaikkapa Rovaniemellä asuvaan lapsoseen. Sanoo nimim. Kokemusta on (tarkoitan kaukana asuvia sukulaisia)

Elikkä täällä olis toukokuussa 2 vuotta täyttävä poika vailla välittävää kummia.

• Kummilapseton
        Tupu kirjoitti:

Elikkä täällä olis toukokuussa 2 vuotta täyttävä poika vailla välittävää kummia.

Eikö pojalla sitten ole ollenkaan kummeja? Saako kysyä minkä niminen poika on? Ja minkä ikäisiä te vanhemmat olette?

Tampere ei ole liian kaukana Helsingistä. Minulla on pari sukulaista Tampereella.

• Tupu
        Kummilapseton kirjoitti:

Eikö pojalla sitten ole ollenkaan kummeja? Saako kysyä minkä niminen poika on? Ja minkä ikäisiä te vanhemmat olette?

Tampere ei ole liian kaukana Helsingistä. Minulla on pari sukulaista Tampereella.

Kyllä poika 3 kummia aikoinaan sai,niistä 1 vain on vähääkään kiinnostunut hänestä.Olemme iältämme 30-40 väliltä ja pojan nimi on Eppu.

• kaisa

Minä olen kohta kolmekymppinen eikä vielä ole muita kummilapsia kuin yksi itsehankittu Nicaragualainen poika, mutta toki se on eri asia.

Minulla on kyllä paljonkin lapsia lähipiirissä, mutta ehkä se, että minulla ei ole parisuhdetta ja se, että en aio itse hankkia omia lapsia vaikuttaa asiaan. Useamman kerran olen pettynyt, kun olen ollut varma, että kutsu käy. Sitten toiset valittavat kun kummikutsuja satelee tai kun kummilapsen kanssa on pakko viettää aikaa tms. Minä viettäisin ihan mielelläni.

No surin aikani, mutta keskustelin äitini kanssa ja hän osoitti mulle uuden näkökulman, nimittäin se, ettei ole kummi ei suinkaan estä luomasta suhdetta lapseen. Nyt mä nautin ystävieni ja sukulaisteni lapsista, kyllä erityisen ja lämpimän suhteen voi lapseen muodostaa ilman kummiuttakin. Tärkeintähän lapselle kuitenkaan ei ole aikuisen "status" vaan se, mitä aikuinen voi lapselle antaa lapsen kasvaessa.

• ...

omaan seurakuntaasi. Uskon, että sitä kautta tieto voi kulkea perheeseen, jossa kummien löytäminen on ongelma.

äippä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2618
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2594
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1406
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      101
      1359
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1173
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      995
    Aihe