hyvin vähän perinteitä ja näyttää siltä, että lopustakin ollaan luopumassa.
Näin sanoi Rantalan koulun rehtori alueuutisissa.
Aloitus koskee koulujen joulujuhlien ylemmältä taholta tullutta ei toivottua paikkaa kirkkoa järjestyspaikkana.
Mikä on maa, jolla kansakuntana on jäljellä
24
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Sanokaapas se!
- Anonyymi
Minun aikanani, kansakoulussa, keskikoulussa ja lukiossa kouluun liittyvät juhlat pidettiin koulun saleissa tai isoissa luokissa. Kirkossa käytiin muun takia. Esimerkiksi nuorikkoni, vielä nykyisen vaimonikin kanssa käytiin monta kertaa joulukirkossa.
En nyt sitten tiedä, mikä ongelma on nykyisin? Koulujen home, vain kirkollismielinen, homeongelma?
Tuskin kumpikaan, koska luovuudella tässä Lieksan pikku kaupungissa olisivat ongelmat helposti ratkaistavissa. Melkoista on nykyisin kaikki puhe. En aivan kaikkea aina ymmärrä täysin. Vihjailuista näytän ymmärtävän jopa liika.
"Minä"
PS. Otan asiasta enemmän ns. ulottuvuutta. Voi olla, että palaan ensi viikolla.
Olipas rehtorilta harvinaisen persumaista yksinkertaistamista. Joulukirkkoa ei ole koululaisilta kielletty edelleenkään vaan sinne saa mennä kuka haluaa. Kyse on vain joulujuhlasta, jonka järjestäminen koulussakin on myös ihan yhtä rakas perinne.
Olen ollut koululaisena sekä joulukirkossa että koulun joulujuhlassa. Luulen, että paljon rakkaampi perinne on se, kun koulussa järjestetään jouluohjelmaa, lapset sitä harjoittelevat, jännittävät kovasti ja tuntevat jälkeen päin onnistumisen iloa kun ylpeät vanhemmat seuraavat katsomossa kullannuppujaan. Tästä jää paljon rakkaammat muistot kuin siitä jos raahataan kirkkoon pers puuduksissa kuuntelemaan jorinaa ja laulamaan virsiä jotka eivät ketään lasta luonnostaan kiinnosta.- Anonyymi
Eikös tuo tulene kieltoon sekin koulun loppumisen jumalanpalvelus joka on ollut aina keväisin? Teksivät suosiolla sen moskeijan ja kailotustornin niin vasemmistolaisetkin olisi tyytyväisiä, ja ei lasten tarviisi enää kirkkoon mennä ollenkaan? Varmaan monilla helpottaisi elämää.
Onhan se vielä yksi revohka kunhan raamatut keräävät ihmisltä ja polttavat ne kun valtakunnansyyttäjän mielestä raamattu kiihottaa kansanryhmiä vastaan? Samoin kirjastosta joudutaan kaikki kirjat polttamaan jossa mainitaan kristinuskosta jotain hommaa, ja nekin kirjat laitetaan roviolle. Raamatun omistaneet saa mitä luultavammin sakot kiihotuksesta kansanryhmiä vastaan. Jo on maailma kummas jamas. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös tuo tulene kieltoon sekin koulun loppumisen jumalanpalvelus joka on ollut aina keväisin? Teksivät suosiolla sen moskeijan ja kailotustornin niin vasemmistolaisetkin olisi tyytyväisiä, ja ei lasten tarviisi enää kirkkoon mennä ollenkaan? Varmaan monilla helpottaisi elämää.
Onhan se vielä yksi revohka kunhan raamatut keräävät ihmisltä ja polttavat ne kun valtakunnansyyttäjän mielestä raamattu kiihottaa kansanryhmiä vastaan? Samoin kirjastosta joudutaan kaikki kirjat polttamaan jossa mainitaan kristinuskosta jotain hommaa, ja nekin kirjat laitetaan roviolle. Raamatun omistaneet saa mitä luultavammin sakot kiihotuksesta kansanryhmiä vastaan. Jo on maailma kummas jamas.Voi olkoon sinun kanssasi. Ei ole minun muistissani, että koulujen kevät- tai joulujuhlissa olisi jumalanpalveluksesta ollut kyse. Kevätjuhlasta on jo ” Jo joutui armas aika” virrestä kättä väännetty. Miksi?
https://www.youtube.com/watch?v=rUkllVvhLDE
"Minä" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi olkoon sinun kanssasi. Ei ole minun muistissani, että koulujen kevät- tai joulujuhlissa olisi jumalanpalveluksesta ollut kyse. Kevätjuhlasta on jo ” Jo joutui armas aika” virrestä kättä väännetty. Miksi?
https://www.youtube.com/watch?v=rUkllVvhLDE
"Minä"Eikös ne keväällä mene kirkkoon kun Rantalankoulun oppilaatkin jonossa kävelee ja opettajat kävelee mukana kirkolle? Vai menisivätkö Icellaan kaljalle. Se ei ole varsinaisen kevätjuhlan aikaan vaan vähän ennen sitä, ja olen käsittänyt että se liittyy lukukauden loppumiseen? Korjatkaa jos ei pidä paikkaansa.
- Anonyymi
Mikä on maa, jolla kansakuntana on jäljellä
hyvin vähän perinteitä ja näyttää siltä, että lopustakin ollaan luopumassa.
- Anonyymi
Joku paremmin tietävä voi korjata, mutta käsittääkseni Lieksassa kaikki sopivat joulujuhlaan, vauvoista vaareihin lähisuku, jos se järjestetään kirkossa.
Nyt ei sovi. Eli tapetaan se yhteisöllisyys vaikka näin.
Kommentoikaa koulut - Anonyymi
Eiköhän säästösyistä menty yhteiseen joulujuhlaan kirkossa, ja nyt se ei käy.
Tämänkin te lampaat voitte jälleen kerran niellä. - Anonyymi
Koulut menee viheltäen päin hanuria.
- Anonyymi
Suomihan se. Mitä en enää tunnista suomeksi.
Ikinä ei ollut koulun loppumisen jumalanpalvelusta keväällä silloin kun minä olin koulussa. Onko joku uskovaisten mafia vallannut Lieksan koulut viime vuosina?
- Anonyymi
Ei mafia hyvä Asiantuntija, vaan sortovalta, joka on sinun käsityksissäsi aivan jotain toista.
Huvittavinta, että kohta on tulevaa toisin. ET sille mitään voi. - Anonyymi
Minun aikanani oli joka kevät koulun loppumisen Jumalan palvelus kirkossa.
- Anonyymi
Aloittakaa kansalaistottelemattomuus Lieksa!
Mitä kansalaistottelemattomuutta on jos menee kirkkoon? Jokainen saa mennä vapaasti jos haluaa.
- Anonyymi
En suosittele. Tilanne hoituu vielä rauhanomaisin keinoin. Turha hötkyily on poliittisessa huumekiimassa olevaa typeryyttä. Huumeita on monenlaisia. Joku saattaa pistää itseään, joku saattaa omaksua vääriä ajatuksia, joku saattaa hurahtaa virkaten omia viisaitaan, joku toinen onneton sitten pyytelee anteeksi, jne...
Uskonnon harjoittamisen estäminen on aika kovaksi katsottu rikos. Jos menee vaikka häiirköimään jumalanpalvelukseen, voi saada sakkoja tai enimmillään puoli vuotta vankeutta.
Jos ihminen kuten koululainen pakotetaan kirkkoon, kyseessä voisi olla rikoslaissa mainittu pakottaminen tai vapaudenriisto.
"Pakottaminen on rikos. Rikoslain mukaan pakottaminen tarkoittaa sitä, että joku oikeudettomasti väkivallalla tai uhkauksella pakottaa toisen tekemään, sietämään tai tekemättä jättämään jotakin."- Anonyymi
Tuskasi vain kovenee, jos et eläessäsi ymmärrä. Kuolon rajalla on poliittinen erhe todella nopeaa ymmärtää, katumus, ymmärryksen vahvuus ja voima.
https://www.youtube.com/watch?v=e-OSEw22T4o
- Anonyymi
Voihan nenät ja vaikka mitkä nenäverokeräykset teille. Täällä olin minäkin.
https://www.youtube.com/watch?v=GFtNEMOJ-20 - Anonyymi
Sana valhe, ja valehtelu, on nyt poistettava suomen kielestä. Meillä on niin arvokas tuppeen sahattu puhemies???
- Anonyymi
Ja mitä tästä oppivat kohta tavan kiemurat? Eivät edelleenkään mitään???Me tavan kansalaiset emme valehtele. Opimme vaan elämään, elämää. Ilman liikoja;)
Mihin t Te kohta luotatte? - Anonyymi
Mitähän pahhoo siinä jotkut tahot nähnnöön, jos vaikka joulujuhla piettään kirkossa?
Tiettääkseni kirkoissa on jo essiintyny näitä pirunsormen näyttelijäbändejäkin.
Kyllä nykyajan lapsille varmasti tulloo sitä toisenpuolen valistusta ihan tarppeeks joka tuutista. Ihme jotta on vielä jollae tavalla n.s.normmaaliaki pentuja ylipiättään olemassa ja semmossii vanahemppii, jotka ei ihan ou seihtemen päevvee lehen tasolla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä617168Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet1384985Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.253424Voi luoja miten haluaisin
jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai453206HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä
Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki132810Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?
Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin1562197- 1082016
Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m392015- 931689
- 1171606