Yllätyin nykykitkarenkaiden pidosta jäisellä asvaltilla

Anonyymi

Eilen satoi vettä ja oli pakkasta. Tienpinnat luonnollisesti jäätyivät niin liukkaiksi, että kävellessä oli vaikea pysyä pystyssä.

Niinpä ihmettelin millä ihmeen konstilla noihin Continentalin VikingContact 7:ään on saatu sellainen jääpito? :O Miksei kengänpohjia valmisteta samalla tekniikalla?

Kun painoi kaasua, auto kiihtyi sen sijaan, että olisi sutinut. Kovasti kaasuttamalla sai sutimaan, mutta vetopito säilyi silti. Jarruttaessa pito oli vielä parempi.

Ei ollut mitään ongelmaa ajella, varsinkin kun letka eteni selvällä alinopeudella.

Aika monta vuotta piti ajaa kitkarenkailla, että pääsi ensimmäistä kertaa kokeilemaan niiden jääpitoa märällä jäällä.

36

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Aika monta vuotta piti ajaa kitkarenkailla"

      Sinulla ei siis ole mitään hajua miten nykyaikainen nastarengas pitää. Yllättyisit varmaan vielä enemmän kuinka loistavasti joku testivoittaja Michelin XIN4 pitäisi.

      • Anonyymi

        Ei tarvetta enää siirtyä nastarenkaisiin pidon takia minullakaan. Eikä kuunnella sitä hermoja raastavaa nastarenkaiden ulinaa ja vierintävastusta. Misukassa huutaa eniten nastoja alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvetta enää siirtyä nastarenkaisiin pidon takia minullakaan. Eikä kuunnella sitä hermoja raastavaa nastarenkaiden ulinaa ja vierintävastusta. Misukassa huutaa eniten nastoja alla.

        Todellakin, uudet kitkat riittää kovin hyvin minulle. En ole koskaan jäänyt niillä jalkoihin, päin vastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvetta enää siirtyä nastarenkaisiin pidon takia minullakaan. Eikä kuunnella sitä hermoja raastavaa nastarenkaiden ulinaa ja vierintävastusta. Misukassa huutaa eniten nastoja alla.

        "Misukassa huutaa eniten nastoja alla."

        Testivoittaja Misukan XIN4 melu on testien mukaan vain keskitasoa suurimmasta nastamäärästä huolimatta, on suuniteltu hiljaiseksi. Conti 3 ja Hankook RS2 meluisimpia näistä paremmista nastarenkaista, ainakin TM:n mukaan. Ja hyvin TM tulokset vastaa todellisuutta, RS2 nimittäin oikeasti meluisa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Misukassa huutaa eniten nastoja alla."

        Testivoittaja Misukan XIN4 melu on testien mukaan vain keskitasoa suurimmasta nastamäärästä huolimatta, on suuniteltu hiljaiseksi. Conti 3 ja Hankook RS2 meluisimpia näistä paremmista nastarenkaista, ainakin TM:n mukaan. Ja hyvin TM tulokset vastaa todellisuutta, RS2 nimittäin oikeasti meluisa.

        Juu, mutta kuinka monella alla niin uusi auto kuin testissä käytetty. Ulina vielä suurempi vanhoissa kipoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, mutta kuinka monella alla niin uusi auto kuin testissä käytetty. Ulina vielä suurempi vanhoissa kipoissa.

        Mulla vm.2020


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla vm.2020

        Mulla vm. 2030


      • Anonyymi

        Minä olen yllättynyt lähinnä siitä, miten huonosti nastarengas pitää jäisellä kelillä.

        Ainakin kun renkaalla on ikää muutama vuosi. Lehdet testaa vain upouusia renkaita. Nykyään. TM otti taannoin testiin myös käytetyn nastarenkaan ja sehän otti käytetyltä kitkarenkaalta pataan jopa "kotikentällä" eli jarrutus jäisellä tiellä. Johtopäätös: tästä ei enää ikinä puhuta. Sehän on kanssa selvää, ettei nokian jyrsimien myynninedistämisene sitoutuneet TM ja Tuulilaisi ikinä kerro jyrsimien haitoista - siis kuinka pahoin ne tien pintaa kuluttavat ja miten suolausta jatketaan pitkälle huhtikuuhun, koska suola pitää tietä märkänä (imee ilmasta kosteutta) ja estää siten terveydelle vaarallisen nastapölyn nousua ilmaan.

        Moottorilehti on testannut käytettyä kitka- ja nastarengasta. Kannattaa tutustua.

        Uusi nastarengas on uusi vain 1. talven. Muutaman vuoden ajetussa ei sitten suurta hurraamista enää olekaan. Toinen haitta on, ettei jyrsimiä kehtaisi laittaa hyvissä ajoin alle ja niistä olisi hyvä päästä eroon heti talviliukkaiden loputtua. Siis jos ilmanlaatu ja tiestön kuluminen kiinnostaa. Kitkarenkaat voi huoletta heittää alle jo alkusyksystä. No, pito ei ole vesikelissä kesärenkaiden tasoa, mutta syksyn tihkusateessa nyt muutenkaan ei ole fiksu veto vetää lappu lattiassa koko ajan (kun eteen loikkii peuroja ynnä mustiin pukeutuneita jalankulkijoita ja valottomia pyöräilijöitä).

        Pari kitkarengassettiä on tullut ajettua loppuun ja näissä on ollut kiva piirre nimenomaan se, ettei pito kauheasti hiivu ennen kuin rengas on loppu.

        Mutta ja tämä on iso mutta. Kitkarengas on loppu, kun kulutuspintaa on enää puolet eli noin 4 mm jäljellä. Toki sama jyrsimissäkin (kumi jo liikaa kovettunut nastat alkavat irtoilla). Kitkarenkaan pinnassa on pehmeämpää kumia ja sen kuluttua pois paljastuu kovempi runkoaines. Pitoi voi loppua kuin katkaisijasta kääntäen. Ei jää epäselväksi, milloin renkaat kuuluisi uusia.

        Silti riittää penninvenyttäjiä, joiden mielestä kaikki renkaat kuuluu ajaa kankaille asti. Duunikaverinakin on ollut tapaus, mikä kyseli talvirenkaita lainaan, kun katsastus oli alkukeväällä, kelit vielä talviset ja 6-vuotiaissa kitkarenkaissa pintaa reilusti alle vaaditun. Kuulemma ihan OK, kunhan ei tullut eteen tarvetta jarruttaa.... Luonnollisesti ne kitkat piti vielä ajaa täysin loppuun seuraavana kesänä. Ei hyvää päivää, kun ei kitkoilla uutenakaan ole sadekelin ominaisuudet huippua, saati slickseiksi ajettuna.

        No, samaa sarjaa kyllä nastojen nyppiminen. Nuorena ja tyhmänä itsekin kokeilin, nastat irtosi tosi helposti, mutta koppuraksi kovettunut talvirengas oli umpisurkea sekä takatalven yllättäessä että kesäkelissäkin (rengasmelu, uraherkkyys).


    • Anonyymi

      Valitettavasti myös talvikenkien pohjiin on alkanut ilmaantua noita nastoja.
      Aika rapina kuuluu, kun jku sellaisilla kävelee sulalla kelillä vastaan.

      Täällä Turussa onkin jalkakäytäville jo alkanut ilmestyä nastakenkien aiheuttamia uria, joihin vesi sitten kertyy kastellen jalat.

      • Anonyymi

        Varmaan vitsiksi tarkoitit, mutta osoit vahingossa ihan oikeaan - tämä on hyvä vertailukohta!

        Taannoin ostin jotkin ulkomaiset kengät, missä oli pohjassa sekä karkea "talvirengas" -kuviointi että nastoitetut muovilipareet. Normaalisti nastat piilossa ja kääntämällä lipareita 180° sai piikit esiin.

        Liikkeessä hypisteltynä tämä tuntui hyvältä idealta. Vaan se käytöntö...

        Lämpimässä liikkeessä pehmeältä tuntunut kengän pohjamateriaali kovettui pakkasessa kivikovaksi ja aivan tolkuttoman liukkaaksi. Niillä ei pysynyt hetkeäkään pystyssä. Kovettunut pohja lukitsi nastamekanisminkin paikoilleen, joten nastoja ei saanut apuun. Pakkasessa kovettuneet pohjat olivat sisälläkin ihan tappopelit siihen asti, kunnes pohja lämpeni ja pehmeni.

        Nastat piti siis ottaa käyttöön jo sisällä. Sepä olikin kivaa, koska "nastat ulkona" kengät olivat kovalla lattiapinnalla käveltäessä liukkaat (vrt. nastarengas mukulakivikadulla) ja lisäbonuksena sai lattiaan kivat naarmut.

        Luonnollisesti nastoja ei saanut pois käytöstäkään, sisälle tultaessa, ennen kuin pohja oli kunnolla lämmennyt ja pehmennyt. Eli liukastelu ja naarmutus tässäkin päässä.

        No ulkona kyllä pärjäsi nastojen kanssa, muttei juuri kummemmin kuin kotimaisilla kengillä, joissa fiksumpi pohjamateriaali.


    • Anonyymi

      Minä ajan autoo paljaalla niinku emäntääki.

      Kummassaki käy huonosti jos raapii.

      • Anonyymi

        Varo ettei lähde sohjoliirtoon.


    • Anonyymi

      Kengänpohjissa on ollut jo pitkään kitkapohjat. Niissäkin on hyvä pito, mutta parhaan pidon kenkiinkin saa nastoilla. Nastakenkä on ylivoimainen liukkaalla kuten nastarengaskin. Ne yleistyvät koko ajan, koska jalkakäytävistä ei pidetä yhtä hyvää huolta kuin kaduista, joita suolataan jatkuvasti. Jalkakäytäviä ei suolata.

      Eilenkin suola-autot olivat liikkeella koko ajan, mutta tietenkään ei heti kerralka kaikkia katuja saatu suolattua.

      Ei silti, kyllä minäkin olen tyytynyt vielä toistaiseksi vain kitkoihin kengissäni. Huomioin sen parhaan kykyni mukaan, kun on liukasta.

      • Anonyymi

        Eipä ole Continentalin kumia ja kuviota kengissä näkynyt. Mustaa pehmeää muovia ne kengänpohjat ovat, ei mitään tekemistä Continentalin kitkarenkaiden kanssa.

        Nastakengissä käytetään kovaa muovia, että nastat pysyvät pohjassa kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole Continentalin kumia ja kuviota kengissä näkynyt. Mustaa pehmeää muovia ne kengänpohjat ovat, ei mitään tekemistä Continentalin kitkarenkaiden kanssa.

        Nastakengissä käytetään kovaa muovia, että nastat pysyvät pohjassa kiinni.

        Paitsi, että ei käytetä kovaa muovia pohjassa. Si nulla ei ole hyviä nastakenkiä koskaan ollut.


    • Anonyymi

      Keskustelen oikeasti itseni kanssa :)

      • Anonyymi

        Tähän on tosiaan tultu, pitkän evoluution seurauksena..


    • Anonyymi

      Kitkat toimii ainakin uusina yllättävän hyvin. Ei huomaa normiajossa mitään eroo nastoihin ja äänettömät sulalla pinnalla. Pitkän ajan paremmuudesta 3-4v aikana vaikea mennä sanomaan. Tuli aikoinaan ajettua Hakkapeliitta 5 renkailla 7v talvet. Pinta kulu mut nastat pysyi. Ainakin maksoivat hintansa takaisin.

    • Anonyymi

      Kitkarenkaat on vaarallisia osaamattomilla . Nastarengas on turvallisuutta,kaikille.
      Kitkarenkaat pitäisi kieltää.

      • Anonyymi

        Suurin ongelma on ratin ja penkin välissä. Jos ei tiedosta keliä, autoa, renkaita. Kesä tai talvi.


      • Anonyymi

        Niinhän sitä jyrsijä itselleen uskottelee ja päätyy tilastomerkinnäksi. Hyvä niin - luonnonvalinnan kuuluukin karsia tyhmät pois!

        https://yle.fi/uutiset/3-10689503


    • Anonyymi

      Joo tullu ajeltua kitkarenkailla olevilla vuokra-autoilla mut ei koskaan loppuun ajetuilla kitkoilla. Hyvin pitää kitkat normiajossa ja ei mielestäni mitään eroa nastoihin paitsi nastojen melu poissa. Toki jos alla "laatuauto Mercedes, Lexus, Audi, Bmw, Saab, jne." niin nastat ei ulise kun korkeintaan sivullisille. Nastat on todettu turvallisemmiksi mutta ennakoivassa ajossa käytännössä ero kitkoihin todella pieni.

      • Anonyymi

        Auton mukana tuli kitkarenkaat. Sulalla kelillä ne on ok mutta nyt kun talvi tuli niin aika nopeasti sain tarpeekseni tästä 'ennakoivasta ajosta' eli kusi sukassa köröttelystä. Nyt on Contin IceStudit alla ja ei tartte hirveesti enää erikseen varoa. Ns rengasmelu on samaa luokkaa kuin kesärenkaila.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton mukana tuli kitkarenkaat. Sulalla kelillä ne on ok mutta nyt kun talvi tuli niin aika nopeasti sain tarpeekseni tästä 'ennakoivasta ajosta' eli kusi sukassa köröttelystä. Nyt on Contin IceStudit alla ja ei tartte hirveesti enää erikseen varoa. Ns rengasmelu on samaa luokkaa kuin kesärenkaila.

        Taas yksi valopää vertaa loppuun ajettuja ja uusia renkaita. Kyllä tämä toimii niinkinpäin, että pidot paranee ja reilusti, kun 4-5 vuotiaat jyrsimet vaihtaa uusiin kitkarenkaisiin. Se pieni ero vaan on, ettei kitkarenkaan pito luisu jyrsimen lailla tasaista alamäkeä ensimetreistä lähtien, vaan voi olla enempi on/off eli OK useamman vuoden ajan ja loppuu sitten aikalailla kertalaakista. Käytännössä tarkoittaa, että ensimmäisen talven jälkeen kitkarengas onkin se parempi vaihtoehto.

        Tästä sitten johtuukin, että LIUKKAALLA kelillä kolaroi nimeomaan jyrsijät, jotka eivät ymmärrä, miten liukkaaksi jyrsimet ikääntyessään muuttuvat. Se muutos kun tapahtuu salakavalasti pikkuhiljaa.. Toki asiaan vaikuttaa sekin, että tyypillinen jyrsijä on ajotaidoltaan heikko, juuri kortin saanut, vanhus tai vähän ajava, jolla ei riitä kyky arvioida renkaiden kuntoa auton käytöksen perusteella.

        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Koska biomassa (ja sen seurauksena) autoliikkeet eivät millään lailla ota renkaiden kuntoa huomioon, niin tottakai auto kannattaa laittaa kiertoon loppuunajetuilla renkailla. Ja huom. talvirengashan on loppu aikoja ennen kuin se on ajettu urasyvyyden minimiin. Olen minäkin onnistunut laittamaan auton kiertoon, kun olisi pitänyt uusia sekä kitkat (5 talvea ajetut) että kesärenkaat (3 kesää ajetut) ja vähän muutakin kulutusosaa (mm. tuulilasi). No, saipahan seuraava ostaja syyn julistaa kitkarenkaat huonoiksi.

        Minä olen joutunut toteamaan jyrsimet huonoiksi. Niistä tulee nastat luistimet jo 3-4 vuoden ikäisinä ja huikeat 15-20 tkm ajettuina. Kitkarenkailla pääsi tuplamäärän kilometrejä. Vähemmin luisteluin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas yksi valopää vertaa loppuun ajettuja ja uusia renkaita. Kyllä tämä toimii niinkinpäin, että pidot paranee ja reilusti, kun 4-5 vuotiaat jyrsimet vaihtaa uusiin kitkarenkaisiin. Se pieni ero vaan on, ettei kitkarenkaan pito luisu jyrsimen lailla tasaista alamäkeä ensimetreistä lähtien, vaan voi olla enempi on/off eli OK useamman vuoden ajan ja loppuu sitten aikalailla kertalaakista. Käytännössä tarkoittaa, että ensimmäisen talven jälkeen kitkarengas onkin se parempi vaihtoehto.

        Tästä sitten johtuukin, että LIUKKAALLA kelillä kolaroi nimeomaan jyrsijät, jotka eivät ymmärrä, miten liukkaaksi jyrsimet ikääntyessään muuttuvat. Se muutos kun tapahtuu salakavalasti pikkuhiljaa.. Toki asiaan vaikuttaa sekin, että tyypillinen jyrsijä on ajotaidoltaan heikko, juuri kortin saanut, vanhus tai vähän ajava, jolla ei riitä kyky arvioida renkaiden kuntoa auton käytöksen perusteella.

        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Koska biomassa (ja sen seurauksena) autoliikkeet eivät millään lailla ota renkaiden kuntoa huomioon, niin tottakai auto kannattaa laittaa kiertoon loppuunajetuilla renkailla. Ja huom. talvirengashan on loppu aikoja ennen kuin se on ajettu urasyvyyden minimiin. Olen minäkin onnistunut laittamaan auton kiertoon, kun olisi pitänyt uusia sekä kitkat (5 talvea ajetut) että kesärenkaat (3 kesää ajetut) ja vähän muutakin kulutusosaa (mm. tuulilasi). No, saipahan seuraava ostaja syyn julistaa kitkarenkaat huonoiksi.

        Minä olen joutunut toteamaan jyrsimet huonoiksi. Niistä tulee nastat luistimet jo 3-4 vuoden ikäisinä ja huikeat 15-20 tkm ajettuina. Kitkarenkailla pääsi tuplamäärän kilometrejä. Vähemmin luisteluin.

        Noi kitkoilla oli ajettu viime talvi ja tämä syksy - ehkä jotain 30tkm. Ihan turha noita on hehkuttaa. Syksyllä kivat kun ei tartte nastoja sääliä mutta talven tullen tosi huonot. En viitsi pelkän rengasäänen takia tinkiä omasta enkä muiden turvallisuudesta, siksi autoissani on aina ollut parhaat mahdolliset talvirenkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas yksi valopää vertaa loppuun ajettuja ja uusia renkaita. Kyllä tämä toimii niinkinpäin, että pidot paranee ja reilusti, kun 4-5 vuotiaat jyrsimet vaihtaa uusiin kitkarenkaisiin. Se pieni ero vaan on, ettei kitkarenkaan pito luisu jyrsimen lailla tasaista alamäkeä ensimetreistä lähtien, vaan voi olla enempi on/off eli OK useamman vuoden ajan ja loppuu sitten aikalailla kertalaakista. Käytännössä tarkoittaa, että ensimmäisen talven jälkeen kitkarengas onkin se parempi vaihtoehto.

        Tästä sitten johtuukin, että LIUKKAALLA kelillä kolaroi nimeomaan jyrsijät, jotka eivät ymmärrä, miten liukkaaksi jyrsimet ikääntyessään muuttuvat. Se muutos kun tapahtuu salakavalasti pikkuhiljaa.. Toki asiaan vaikuttaa sekin, että tyypillinen jyrsijä on ajotaidoltaan heikko, juuri kortin saanut, vanhus tai vähän ajava, jolla ei riitä kyky arvioida renkaiden kuntoa auton käytöksen perusteella.

        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Koska biomassa (ja sen seurauksena) autoliikkeet eivät millään lailla ota renkaiden kuntoa huomioon, niin tottakai auto kannattaa laittaa kiertoon loppuunajetuilla renkailla. Ja huom. talvirengashan on loppu aikoja ennen kuin se on ajettu urasyvyyden minimiin. Olen minäkin onnistunut laittamaan auton kiertoon, kun olisi pitänyt uusia sekä kitkat (5 talvea ajetut) että kesärenkaat (3 kesää ajetut) ja vähän muutakin kulutusosaa (mm. tuulilasi). No, saipahan seuraava ostaja syyn julistaa kitkarenkaat huonoiksi.

        Minä olen joutunut toteamaan jyrsimet huonoiksi. Niistä tulee nastat luistimet jo 3-4 vuoden ikäisinä ja huikeat 15-20 tkm ajettuina. Kitkarenkailla pääsi tuplamäärän kilometrejä. Vähemmin luisteluin.

        Katos, ystävämme pikku jyrsijä on herännyt talviunilta vesisateessa.

        Aja millä haluat, niin teen minäkin. Mitä sä noita höpöjäs täällä selität. Ketään ei kiinnosta eikä sillä ole merkitystä yhtään mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katos, ystävämme pikku jyrsijä on herännyt talviunilta vesisateessa.

        Aja millä haluat, niin teen minäkin. Mitä sä noita höpöjäs täällä selität. Ketään ei kiinnosta eikä sillä ole merkitystä yhtään mihinkään.

        > Mitä sä noita höpöjäs täällä selität. Ketään ei kiinnosta eikä sillä ole merkitystä yhtään mihinkään.

        Jyrsijällä on kova hätä, kun ei löydy tukea essonbaarissa 80-luvulla opiskelluille ikuisille totuuksille. Jos jyrsiä jotain linkittää, niin kyseessä on aina VTT huijaustutkimuksia reilusti yli 10 vuoden takaa. Tämä kusetusputkakin on pikkuhiljaa joutunut takkiaan kääntämään, kun hevosetkin jo nauroi koko muun maailman kanssa ristiriitaisille tuloksille saatiihan mm. Nastaa hankkeessa kotimaisinkin voimin ne osoitettua valheeksi.

        Tämä VTT:n huijausten vaikutus näkyy artikkelissa kummasteltuna kitkarenkaiden laadun huikeana parannuksena.

        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Todellisuudessa kitkarenkaat olivat varsin päteviä jo yli 10 vuotta sitten, mutta VTT vähän korjali tuloksia laskemalla myös kesärenkaat, nastansa menettäneet jyrsimet yms. kitkarenkaiksi ja samaa aikaan karsimalla aineistosta pois kuluneet jyrsimet "tasapuolisuuden vuoksi". Kun moinen ei enää mene läpi, niin hups, nyt onkin paljastunut, että ikääntyneet jyrsimet ovat ihan tappopelit. Minkä Moottorilehti meille jo vuosia sitten kertoi.

        Jyrsimien viimeisiksi tukijaloiksi ovat jääneet VAGniikan maailma (jep, lehti, jossa ei ole kuultukaan TSI/DSG ongelmista) ja kaikki asiantuntijaa esittävät, jotka tätä peesaa näyttääkseen uskottavilta. Kuten nyt vaikka "asiantuntevat" HS toimittajat.


    • Anonyymi

      Ihme ininää. Onhan se satavarma totuus, että kitkat ovat mukavammat kaikin puolin, kun on hyvät kelit (sula asfaltti, lumi ja pakkanen jne.). Varjele, kun joudut niillä maaseudun mäkisille ja mutkaisille vesijäisille teille, joilla kaltevuudetkin väärin tehty. Silloin ovat hyvät nastalliset laaturenkaat poikaa. Aivan turhaa kinaa asioista, jotka ovat meille järvisuomen asukkaille päivänselviä. Jos ette usko, niin aivan sama.

      • Anonyymi

        Juuri näin.


    • Anonyymi

      Minäkin yllätyin 4 talvea ajetuista kitkarenkaista miten ne on liukkaat vaikka pintaa on PALJON!
      Joutuu PELKÄÄMÄÄN nyt poliisin sakkoa alinopeudesta kun en USKALLA AJAA LUJEMPAA!

      Nastarenkaat on hyvät ja teiden kunnossapitoon rahaa ei eu maksuihin.

    • Anonyymi

      Joo kyllä ne kitkat uutena pitää, mutta 5 talvea ajettuna tilanne on jo viimeistään toinen. Nastat kestää pidoltaan helposti sen 10 talvea riippuu tietysti renkaiden laadusta, mutta sanotaan nyt vaan näin laatumerkeistä. Ja nastat eivät tarvitse pitoa varten sitä haitallista suolaa.

      • Anonyymi

        Ei kestä nastarenkaatkaan 5-6 talvea pidempään. Kumi kovettuu ja ominaisuudet katoaa. Viime talveksi piti uudet hankkia 6 vuotiaiden GoodYearien tilalle, pintaa oli ja nastat tallella. Pito katosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kestä nastarenkaatkaan 5-6 talvea pidempään. Kumi kovettuu ja ominaisuudet katoaa. Viime talveksi piti uudet hankkia 6 vuotiaiden GoodYearien tilalle, pintaa oli ja nastat tallella. Pito katosi.

        Tarkoitin kokemuksesta kotimaisia Nokian Hakkapeliittoja. Hakkapeliitta 2 kesti sen 10 talvea ja hakkapeliitta 5, joka oli yli 10 talvea ajettuna pidoltaan vielä parempi, kuin 2, että niin ne renkaat vaan kehittyy.


    • Anonyymi

      Continental VikingContact 7 on oikea talvirengas. Aivan mahtava. ⭐⭐⭐⭐⭐

      Jääpidon toteuttamisessa vanhanaikaisesti nastoilla on sellainen ongelma, että talvirenkailla joutuu jossain vaiheessa ajamaan asvaltilla ja se on nastoille ja nastarenkaan jääpidolle goodbye. Nastoille käy niin, että ne edelleen rahisevat ja naarmuttavat jäätä, mutta jääpito on tiessään.

      • Anonyymi

        Mulla on tuollaiset viikinki kontakti seiskat ja täytyy sanoa, että on hyvät renkaat kyseessä. Mutta osa siitä hyvyydestä on näennäistä. Ajonvakautus astuu peliin näissäkin aika rauhallisissa kiihdytyksissä ja vähänkin jyrkemmissä kaarteissa lähes kävelynopeudessa. Illuusio hyvästä pidosta kariutuu hieman jos vilkaisee kojetaulun vilkkuvaa ajonvakautuksen merkkivaloa. Renkaat ovat pidon menetyksen yhteydessä niin äänettömät, että pidon puutteen näkee oikeastaan vain merkkivalosta joka vilkkuu kiihdytyksessä/liikenneympyröissä lähes tauotta.


    • Anonyymi

      Täältäkin ääni VikingContact 7:lle. 👍

      Ensimmäinen talvirengas, jonka pito ja ohjattavuus säilyy luistossakin.

      Aiemmin on ollut Michelinen, Continentalin, Good Yearin ja Nokianin nastarenkaita ja minullekin kävi nastarengas-ilmiö eli nastat pyöristyivät ja jääpito katosi täysin. Uutena melko hyvä jääpito ja sitten yhden talven jälkeen hupsista tosi liukkaa jäällä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7996
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      38
      2893
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2208
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1865
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1378
    Aihe