Kurkussa polttava tunne

Anonyymi

Hei. Minulla refluksia jonkin verran. Nyt olen jonossa tarkempiin tutkimuksiin (tähystys). Tätä ollut jo vuosia vaivana.

Nyt uutena vaivana viikon ajan ollut kurkussa(?), solisluun kuopan kohdalla polttava ja kirvelevä tunne. Ei liity ruokailuun ja kestää muutaman minuutin ja helpottaa. Jonkin ajan kuluttua uudestaan. Ei ole siis koko ajan päällä.

Onko tää refluksia vai jotain hermoperäistä? On sen verran outo tunne. Minulla aiemmin aamuisin kurhun käheyttä ja limaa ollut, mutta tämä tosiqqn uusi oire ja esiintyy päiväsaikaan.
Millasia refluksin kurkku oireet on?

7

2043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Saahan noita refluksi-lääkkeitä apteekista pilvin pimein. Esomeprazol, Omeprazol, Zolt, Somac, vain muutamia mainitakseni. Kokeilepa joitain näistä, kunnes pääset tarkempiin tutkimuksiin. Kaikki nuo lääkkeet olivat aiemmin reseptillä (ja ovat todella tehokkaita), mutta EU määräsi ne käsikauppalääkkeiksi joitakin vuosia sitten.

      • Anonyymi

        Siis tottakai minä olen kokeillut vaikka minä reseptivapaita lääkkeitä! Meinaatko et saan noin vaan lähetteen tarkempiin tutkimuksiin? Ei. Tk lääkäri nimenomaan sanoi, että sairaala edellyttää alkututkimuksia, helikon sulku ja reseptilääkkeen tehoa yms. Ja jos niistä ei apua niin sitten vasta edes viitsivät vilkaista lähetettä.

        Ap


    • Anonyymi

      Mulla on useita vuosia ollut oireina:
      - välillä polttavaa tunnetta juuri solisluun "kuopassa"
      - illalla kun menee maate niin alkaa polttaa ruokatorvee
      - hampaissa kiille hävinnyt
      - aamuisin ruokatorvi tosi kuiva (huomaa kun juo vettä)
      - joskus joku ruoka (porkkanaraaste, riisi) jäänyt kurkkuun jumiin
      - rintalastan ihoa kutiaa ja raavin sitä usein
      - kun homma paheni, niin aloin yskimään...sellaista kuivaa tupakan polttajan yskää vaikken edes polta.
      Tällöin menin lääkäriin kun olin yskinyt 3kk, siis yskän takia. Lääkäri oli asiantunteva ja hämpä sanoi "epäillen että refluksi tauti ja määräsi Nexiumia". Söin kolme päivää nexiumia ja yskä loppui, polte rinnassa loppui ja nukuin 2 x sikeemmin/paremmin yöt.
      Kun tämä ruokatorven tulehdus hellitti. Menin castroskopiaan ja otettiin näytteitä ja silloin tuli vahvistus että refluksitauti kyseessä.
      Vaikka apteekki ja yms...sanoo Somacin olevan yhtälailla samaa lääkettä kuin Nexium, niin mulla se Somac ei toimi niin hyvin kuin Nexium.

      • Anonyymi

        Kiitos. Hyvä, että sait helpotuksen.

        Olen tosiaan kuurina syönyt Somacia kokonaisannoksella 80mg/vrk. Aika korkea. Sitten sain lähetteen ja aikaa odotan.

        Tuo solisluiden välinen kuoppa-alueen tunne on hirveä, jotenkin kuristavaa se polte. Aluksi säikähdin onko allerginen reaktio, mutta ei kuiteskaan sille vaikuta.

        Kausittain myös kuivaa yskää ilman flunssaa, en ole osannut sitä tähän yhdistää. Kurkkuun saattaa jumia tosiaan pienen pieni ruokahippunen. Pitää useamman kerran oikeen keskittyä nielaisuun ja tietoisesti "tehostaa" nielaisu liikettä, että saa palan liikkeelle. Juoma ei sitä pelkästään liikuta. Oon välillä miettinyt onko mulla jokin kurkun lihassairaus mistä tää johtuu.

        Jos haluat niin kerro ihmeessä tuosta tutkimuksesta
        Laitetaanko se letku makuu- vai pystyasennossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Hyvä, että sait helpotuksen.

        Olen tosiaan kuurina syönyt Somacia kokonaisannoksella 80mg/vrk. Aika korkea. Sitten sain lähetteen ja aikaa odotan.

        Tuo solisluiden välinen kuoppa-alueen tunne on hirveä, jotenkin kuristavaa se polte. Aluksi säikähdin onko allerginen reaktio, mutta ei kuiteskaan sille vaikuta.

        Kausittain myös kuivaa yskää ilman flunssaa, en ole osannut sitä tähän yhdistää. Kurkkuun saattaa jumia tosiaan pienen pieni ruokahippunen. Pitää useamman kerran oikeen keskittyä nielaisuun ja tietoisesti "tehostaa" nielaisu liikettä, että saa palan liikkeelle. Juoma ei sitä pelkästään liikuta. Oon välillä miettinyt onko mulla jokin kurkun lihassairaus mistä tää johtuu.

        Jos haluat niin kerro ihmeessä tuosta tutkimuksesta
        Laitetaanko se letku makuu- vai pystyasennossa?

        Toki voin kertoa tuosta castroskopiasta....

        Se letku laitetaan makuu asennossa tai siis olet kyljellään.
        Suuhun laitat muovirinkulan hampaiden väliin, koska muuten refleksinä puret letkun poikki.
        Sitä jotenkin automaattisesti puree hampaita yhteen siihen suussa olevaan rinkulaan.
        Letku on peukalon paksuinen. Joskus aikoinaan käytettiin paksumpaa letkua, mutta nykyään se ei ole niin paksu ollenkaan. Se letku rasvataan ja se laitetaan nielun kohtaan ja lääkäri pyytää nialaisemaan jolloin se työntää letkun ruokatorveen. Oikeesti se ei ole niin paha miltä se vaikuttaa. OLE RENTONA ja hengitä vaan rauhallisesti ja kun näin jaksat tehdä ilman mitään räpiköintiä tai paniikkia, niin tämä operaatio menee tosi tosi paljon nopeemmin ja helpommin. Minä vaan mietin koko ajan rauhallisesti hengittämistä ja paikalla oloa. Sä selviit siitä ihan hyvin.
        No se letkua työnnetään hitaasti vatsalaukkua kohden ja siellä on kamera jolla ne tsiikaa ruokaputkea ja sitten liikuttaa sitä vatsalaukun läppää. Mulla silloin se poltti ihan samanlailla kun joskus iltaisin, siis silloin tiesin tutkimuksessa että jotain tehdään tutkimuksessa oikein, ettei tämä ainakaan turhaa hommaa ole.
        Sitten ne laittaa sinne putken sisälle vaijerin jossa on "nipistin" tms...juttu jolla ne ottaa koepaloja noin 3 kpl tms...ja silloin olet jo tutkimuksen loppusuoralla. Koepaloja kun ottavat niin tuntuu pieniä nippasuja, siis ei kuitenkaan satu ollenkaan. Tämä koko operaatio kestää noin 5 minsaa ja oikeesti sen aikaa kun olet vaan rauhallisesti niin selviit hyvin.
        Mulla kun ne liikutti ruokatorven läppää, niin mua alko yskittää ja yskittää...mutta silti vaan rauhallisesti pitää olla... noup hätä !

        Lääkärissä ne ei hirveesti puhunu mitään miten tämä homma menee, mutta tässä nyt yhden tutkimuksen tarina... Tsemppiä sinne !

        ja mulle on määrätty 40 mg/vrk tuota Nexiumia. Sillä on ollut helpottava vaikutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Hyvä, että sait helpotuksen.

        Olen tosiaan kuurina syönyt Somacia kokonaisannoksella 80mg/vrk. Aika korkea. Sitten sain lähetteen ja aikaa odotan.

        Tuo solisluiden välinen kuoppa-alueen tunne on hirveä, jotenkin kuristavaa se polte. Aluksi säikähdin onko allerginen reaktio, mutta ei kuiteskaan sille vaikuta.

        Kausittain myös kuivaa yskää ilman flunssaa, en ole osannut sitä tähän yhdistää. Kurkkuun saattaa jumia tosiaan pienen pieni ruokahippunen. Pitää useamman kerran oikeen keskittyä nielaisuun ja tietoisesti "tehostaa" nielaisu liikettä, että saa palan liikkeelle. Juoma ei sitä pelkästään liikuta. Oon välillä miettinyt onko mulla jokin kurkun lihassairaus mistä tää johtuu.

        Jos haluat niin kerro ihmeessä tuosta tutkimuksesta
        Laitetaanko se letku makuu- vai pystyasennossa?

        " Pitää useamman kerran oikeen keskittyä nielaisuun ja tietoisesti "tehostaa" nielaisu liikettä"

        Juuri tuota samaa mullakin ja en kuule usko että mitään lihassairautta on. Se on vaan se että kun on "löysä" vatsalaukun läppä (kuin mulla), niin vatsahapot nousee ylöspäin ja ruokatorvi tulehtuu ja tulee sitten noita ongelmia. Jos sulla syömisen jälkeen alkaa polttaa tai iltaisin, niin caviscon on sellainen joka autto mulla. Ruokailun jälkeen hörppäset sitä niin se tekee vatsaan suoja kalvon joka estää vatsahappojen nousun ruokatorveen.
        Sitä saa apteekista ilman reseptiikin. Kannattaa kokeilla !
        Mulle lääkäri määräs just caviskonia ja nexiumia ja noi toimiii...

        Ja sitten vielä kun muistaa ettei syö liikaa ja ei rasvaista ruokaa. Se on myrkkyä sellaiselle jolla on noita refluksi ongelmia. Ja elopainoa ei saisi olla liikaa.... jos noi ongelmat ei helpotu niin sitten vastassa on joku leikkaus. Onnex mua on helpottanu ja toistaiseksi pärjään tolla lääkityksellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki voin kertoa tuosta castroskopiasta....

        Se letku laitetaan makuu asennossa tai siis olet kyljellään.
        Suuhun laitat muovirinkulan hampaiden väliin, koska muuten refleksinä puret letkun poikki.
        Sitä jotenkin automaattisesti puree hampaita yhteen siihen suussa olevaan rinkulaan.
        Letku on peukalon paksuinen. Joskus aikoinaan käytettiin paksumpaa letkua, mutta nykyään se ei ole niin paksu ollenkaan. Se letku rasvataan ja se laitetaan nielun kohtaan ja lääkäri pyytää nialaisemaan jolloin se työntää letkun ruokatorveen. Oikeesti se ei ole niin paha miltä se vaikuttaa. OLE RENTONA ja hengitä vaan rauhallisesti ja kun näin jaksat tehdä ilman mitään räpiköintiä tai paniikkia, niin tämä operaatio menee tosi tosi paljon nopeemmin ja helpommin. Minä vaan mietin koko ajan rauhallisesti hengittämistä ja paikalla oloa. Sä selviit siitä ihan hyvin.
        No se letkua työnnetään hitaasti vatsalaukkua kohden ja siellä on kamera jolla ne tsiikaa ruokaputkea ja sitten liikuttaa sitä vatsalaukun läppää. Mulla silloin se poltti ihan samanlailla kun joskus iltaisin, siis silloin tiesin tutkimuksessa että jotain tehdään tutkimuksessa oikein, ettei tämä ainakaan turhaa hommaa ole.
        Sitten ne laittaa sinne putken sisälle vaijerin jossa on "nipistin" tms...juttu jolla ne ottaa koepaloja noin 3 kpl tms...ja silloin olet jo tutkimuksen loppusuoralla. Koepaloja kun ottavat niin tuntuu pieniä nippasuja, siis ei kuitenkaan satu ollenkaan. Tämä koko operaatio kestää noin 5 minsaa ja oikeesti sen aikaa kun olet vaan rauhallisesti niin selviit hyvin.
        Mulla kun ne liikutti ruokatorven läppää, niin mua alko yskittää ja yskittää...mutta silti vaan rauhallisesti pitää olla... noup hätä !

        Lääkärissä ne ei hirveesti puhunu mitään miten tämä homma menee, mutta tässä nyt yhden tutkimuksen tarina... Tsemppiä sinne !

        ja mulle on määrätty 40 mg/vrk tuota Nexiumia. Sillä on ollut helpottava vaikutus.

        Kiitos. Huomenna menen tähän. Ajattelin et ehkä parempi pitää silmiäkin kii niin ei tuu letkuista ym.paniikkia. Verikokeessa kataon aina eri suuntaan ja magneettikuvissakin laitan heti silmät kii, en halua nähdä sitä putkea. Jospa se näkemätyömyys helpottaa tässä tähystyksessäkin.

        Mietin vain tuota hampaiden väliin tulevaa, mitä jos menee niin paniikkiin et repii ne itse pois? Onko se puudutusaine tehokas?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4995
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1255
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe