Kilpirauhasasiat terveyskeskuksessa

Anonyymi

Miten näitten kontrollikäyntien kanssa toimitte verikokeiden jälkeen?
Kun kysyy nämä tulokset hoitajalta, niin meneekö ne tulokset kuitenkin aina myös lääkärin tarkastettavaksi?
Kun terveyskeskuksen hoitaja sanoo, että "on hyvin viitteissä", vaikka t4v on laskenut...

29

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulle ainakin lähetteen tehnyt lääkäri aina soittaa tuloksista, kun varaan soittoajan. Meillä eivät hoitajat kerro tuloksia. Tämä on meillä päin käytäntö. Muualla voi tietysti olla muita tapoja.

      Mutta ihmettelyysi arvon laskemisesta, voin sanoa, että voihan mittaustulos laskea viitearvon sisällä. Ei sillä ole merkitystä. Pääasia, että on viitearvon sisällä.
      Olisit muuten kysynyt hoitajalta, mitä sinun pitäisi tehdä. No, et kysynyt, soita sitten uudestaan ja kysy.

      • Anonyymi

        "Pääasia, että on viitearvon sisällä"
        Ei muuten pidä paikkaansa ollenkaan. Jos olet tyroksiinilääkityksellä, niin sillä tähdätään ihan eri lukemiin.
        Nuo labrojen viitearvot on tarkoitettu ei-lääkityille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pääasia, että on viitearvon sisällä"
        Ei muuten pidä paikkaansa ollenkaan. Jos olet tyroksiinilääkityksellä, niin sillä tähdätään ihan eri lukemiin.
        Nuo labrojen viitearvot on tarkoitettu ei-lääkityille!

        No höpö, höpö! Mistä sinä tuon keksit?

        Liian matala t4v veressä aiheuttaa vajaatoiminnan oireet ja liian korkea t4v puolestaan liikatoiminnen oireet. Näitä ei tyroksiinilääkityksellä tavoitella. T4v pitäisi lääkityksellä olla viitearvojen sisällä, se on juuri lääkityksen tarkoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No höpö, höpö! Mistä sinä tuon keksit?

        Liian matala t4v veressä aiheuttaa vajaatoiminnan oireet ja liian korkea t4v puolestaan liikatoiminnen oireet. Näitä ei tyroksiinilääkityksellä tavoitella. T4v pitäisi lääkityksellä olla viitearvojen sisällä, se on juuri lääkityksen tarkoitus.

        Mutta on siinä eroa ollaanko arvon 10 vai 20 paikkeilla. Anteeksi jos saivartelen, mutta lääkityksen tarkoitus on parantaa vointia eikä lukuarvot. Käytäntö vaihtelee eri puolilla ja paikoissa. Omalla kohdalla on väillä ollut lääkärin soittoaikaa kun taas välillä on kysytty hoitajalta ja jos kaikki ok niin se on sillä selvä.

        Minusta vakiintuneen kilpirauhasen vajaatoiminnan seuraamiseen ei tarvita lääkäriä ellei tule muutoksia eikä minusta edes vuosittaista mittausta. Toisilla riittää se, että he itse seuraa oireitaan ja ottaa yhteyttä tarvittaessa. Itse olen tätä ehdottanut, kun tää kilppari ei edes tärkein juttu tai sitten ainakin voisi olla harvemmin kuin vuosittain. Ilman mitään kehuja saattaa olla niin, että olen tavallista parempi "neuroottinen itsensätarkkailija"

        Hashimoto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No höpö, höpö! Mistä sinä tuon keksit?

        Liian matala t4v veressä aiheuttaa vajaatoiminnan oireet ja liian korkea t4v puolestaan liikatoiminnen oireet. Näitä ei tyroksiinilääkityksellä tavoitella. T4v pitäisi lääkityksellä olla viitearvojen sisällä, se on juuri lääkityksen tarkoitus.

        Höpö höpö itsellesi! Lääkitys määrätään usein, vaikka T4v olisi vielä viiterajojen sisällä, siis vajaatoiminnassa se saattaa olla laskenut lähelle alarajaa.
        Tämä on kyllä aivan yleisesti tiedossa, valitettavasti useimmat terkkarit tai sairaanhoitajat neuvontapisteissä ovat ihan ulalla kilpirauhasasioista!!
        TSH:n viiterajat muuttuvat myös, kun aloitetaan tyroksiinilääkitys eli ei todellakaan neljä ole yläraja enää.


    • Anonyymi

      Minulla lääkäri vain totesi kilpirauhasen vajaa toiminnan. Ei itselläni ole ollut mitää vaivoja asiasta. Nyt syön Thyroxinia jo varmaan kolmatta vuoitta. En tiedä, mitä vaikutusta sillä on, mutta kerran se muutettiin 2 tabletista kolmeen. Ei kontrollikäyntejä ole määrätty.
      Mitään oireita ei ollut eikä olooni mitään muutosta lääkkeestä.

      • Anonyymi

        3? Joskus väitettiin 2,5 tbl (100 mikrogramman) olevan se määrä minkä kilppari itse tuottaa. Itsellä on noin 2 (käytännössä 2) päivässä ja olo ja arvotkin ihan hyvät silti osin kuin kilppari selittää. Minusta lääkärit tiitraa joskus turhankin tarkkaan annosta. Mullakin pitäisi periaatteessa olla liikatoimintaa mutta kun ei ole!

        Hashimoto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3? Joskus väitettiin 2,5 tbl (100 mikrogramman) olevan se määrä minkä kilppari itse tuottaa. Itsellä on noin 2 (käytännössä 2) päivässä ja olo ja arvotkin ihan hyvät silti osin kuin kilppari selittää. Minusta lääkärit tiitraa joskus turhankin tarkkaan annosta. Mullakin pitäisi periaatteessa olla liikatoimintaa mutta kun ei ole!

        Hashimoto

        2,5 tablettia riittäisi korvaamaan täysin tyroksiinitarpeen kilpirauhasen ollessa tyystin atrofioitunut. Ihmisillä lienee kuitenkin eroja lääkkeen imeytymisessä biologiasta johtuen ja myös siksi kun toiset ovat tunnollisempia lääkkeiden varoaikojen kanssa kuin toiset.

        Hashimoto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3? Joskus väitettiin 2,5 tbl (100 mikrogramman) olevan se määrä minkä kilppari itse tuottaa. Itsellä on noin 2 (käytännössä 2) päivässä ja olo ja arvotkin ihan hyvät silti osin kuin kilppari selittää. Minusta lääkärit tiitraa joskus turhankin tarkkaan annosta. Mullakin pitäisi periaatteessa olla liikatoimintaa mutta kun ei ole!

        Hashimoto

        Olisikohan 3 x 25 mikrogr. Minä käytän itse niin, olen pienikokoinen nainen.
        En tiedä, vaikuttaako paino, ehkä joku tietää paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikohan 3 x 25 mikrogr. Minä käytän itse niin, olen pienikokoinen nainen.
        En tiedä, vaikuttaako paino, ehkä joku tietää paremmin.

        Ihan totta kyllä, voi se näinkin olla.

        Hashimoto


    • Anonyymi

      Tietäkö kukaan vastausta tuohon aloitukseen? Siis meneekö ne verikoetulokset aina jollekin lääkärille myös katsottavaksi vai pitääkö se erikseen pyytää?

      • Anonyymi

        Jos lääkäri on lähettänyt verikokeisiin, vastaukset menevät lääkärille.


    • Anonyymi

      Hei nyt lukemaan askelterveys Google haku.Siellä on artikkeli kilpirauhasen vaajatoiminnan hoidosta.Ostakaa vitamiinineissä Bioteekki tai Solgar. Sillä nämä imeytyy varmasti.Laatu tuotteita.Älkää ostako kaupan vitamiineja ja myös apteekista. Kysykää onko luonnon aineista tehty. Myös kiinalainen lääketiede akupunktio auttaa tähän vaivaan.Ei varmaan kiva olla lihava ja kärsiä tästä. Hakekaa apua kiinalaisesta ja lukekaa artikkeli myös.

      • Anonyymi

        Ei vaan menkää lääkäriin ja pyytäkää mittauttamaan tsh ja t4v.
        Mitä sen jälkeen, keskustelkaa asiasta lääkärinne kanssa.
        Älkää syökö omatoimisesti jodia sun muita pillereitä, niistä voi olla ilman puutetta vain haittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan menkää lääkäriin ja pyytäkää mittauttamaan tsh ja t4v.
        Mitä sen jälkeen, keskustelkaa asiasta lääkärinne kanssa.
        Älkää syökö omatoimisesti jodia sun muita pillereitä, niistä voi olla ilman puutetta vain haittaa.

        Lääkäriin ei mennä pyytämään sitä ja pyytämään tätä.
        Jos on vaivoja, mennään lääkäriin kertomaan niistä. Lääkäri määrää tutkimukset ja hoidon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkäriin ei mennä pyytämään sitä ja pyytämään tätä.
        Jos on vaivoja, mennään lääkäriin kertomaan niistä. Lääkäri määrää tutkimukset ja hoidon.

        Älä sinä niuhota.

        Lääkärille voi hyvin sanoa, mitä itse epäilee ja pyytää verikokeita. Jos on vaikka sukulaisella sama vaiva, esim. kilpirauhassairaus.

        Jos en olisi aikoinaan vaatinut ferritiinin mittausta, olisin aivan varmasti saanut rytmihäiriölääkkeet. Mutta kun olin omatoiminen, asia hoitui rautalisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan menkää lääkäriin ja pyytäkää mittauttamaan tsh ja t4v.
        Mitä sen jälkeen, keskustelkaa asiasta lääkärinne kanssa.
        Älkää syökö omatoimisesti jodia sun muita pillereitä, niistä voi olla ilman puutetta vain haittaa.

        Juu lisäravinteita voi olla haittaa. Lääkkeistä ei.


    • Anonyymi

      Hei kilpirauhasen vajaa toimimisesta ei saa käyttää maitoa eikä mitään vehnä,kaura, ruis,ohra.Eli gluteeniton ruokavalio ja maidoton.Tässä vihje.Myös akupunktioon kannattaa mennä.Kiinalainen lääketiede hoitajat paikkakunta.

      • Anonyymi

        Täyttä puppua.


    • Anonyymi

      Miksi terveydenhoitoalan oppilaitoksissa ei opeteta kilpirauhasen vajaatoiminnasta sellaista PERUSasiaa, että tyroksiinilääkityksellä TSH:n tulee olla matalampi eikä "vain viitearvoissa"?

      • Anonyymi

        Mitä tarkoitat "perusarvoissa"? Kun THS on viitearvojen sisällä, niin silloinhan on kaikki hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat "perusarvoissa"? Kun THS on viitearvojen sisällä, niin silloinhan on kaikki hyvin.

        Ei vaan juurikin niin, että lääkityllä TSH:n pitäisi olla alempi. Lyhykäisyydessään kyse on siitä ettei tarvi kilpirauhasen tuotantoa kasvattaa, koska lääke tulee elimistön ulkopuolelta. TSH tulee sanoista (kutakuinkin) Thyreoidea Stimulating Hormone eli kilpirauhasen tuotantoa stimuloiva hormoni.

        Hashimoto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan juurikin niin, että lääkityllä TSH:n pitäisi olla alempi. Lyhykäisyydessään kyse on siitä ettei tarvi kilpirauhasen tuotantoa kasvattaa, koska lääke tulee elimistön ulkopuolelta. TSH tulee sanoista (kutakuinkin) Thyreoidea Stimulating Hormone eli kilpirauhasen tuotantoa stimuloiva hormoni.

        Hashimoto

        Näin juuri.

        Kunpa joku ohjeistaisi myös terveyskeskusten puhelinneuvonnassa työskenteleviä asiakaspalvelijoita tästä asiasta!
        Eli kun joku soittaa ja kysyy labrakokeitten tuloksia, on harhaanjohtavaa sanoa "kaikki arvot hyvät", jos TSH on noussut viiterajojen yläpäähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin juuri.

        Kunpa joku ohjeistaisi myös terveyskeskusten puhelinneuvonnassa työskenteleviä asiakaspalvelijoita tästä asiasta!
        Eli kun joku soittaa ja kysyy labrakokeitten tuloksia, on harhaanjohtavaa sanoa "kaikki arvot hyvät", jos TSH on noussut viiterajojen yläpäähän.

        Kun ne arvot ovat viitearvojen sisäpuolella, niin kaikki on ok. Olkoot sitten lähellä ala-, tai yläviitettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ne arvot ovat viitearvojen sisäpuolella, niin kaikki on ok. Olkoot sitten lähellä ala-, tai yläviitettä.

        Tuo on just se mitä terveyskeskuksen neuvonnassa hoetaan, kun ei tiedetä.
        Eli noin se ei mene, kun on tyroksiini käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on just se mitä terveyskeskuksen neuvonnassa hoetaan, kun ei tiedetä.
        Eli noin se ei mene, kun on tyroksiini käytössä.

        Missä ne arvot sitten pitäisi olla, ellei viitearvojen sisäpuolella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä ne arvot sitten pitäisi olla, ellei viitearvojen sisäpuolella?

        Minulle lääkäri sanoi että tsh 1 on hyvä. Kun oli noussut kolmeen, nostettiin tyroksiinia.
        Joidenkin mielestä saa olla allekin 1, jos vointi on silloin parempi.
        Ja t4v pitää lääkityksellä nousta, ei laskea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle lääkäri sanoi että tsh 1 on hyvä. Kun oli noussut kolmeen, nostettiin tyroksiinia.
        Joidenkin mielestä saa olla allekin 1, jos vointi on silloin parempi.
        Ja t4v pitää lääkityksellä nousta, ei laskea.

        Tyreotropiini (TSH) ei ole kilpirauhasen hormoni, se on aivolisäkkeen erittämä, kilpirauhasen toimintaa säätelevä hormoni.

        Tyroksiinilääkityksellä TSH putoa heti, viitearvot ovat terveille ihmisille. Yleensä itsetunto on parempi, jos TSH alle 1 ja T4v viitearvojen yläpuolella. T4V on kilpirauhasen hormoni ja sitä täytyy seurata.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe