Olenkohan ihan täysjärkinen päästäni?

Anonyymi

Olen 17wee tyttö ja painin mielialoista. En tiedä onko mulla kaksisuuntainen mielialahäriö vai olenko syvästi masentunut vai psykopaatti? Olen mielestäni lähtösin ihan roskajoukosta. Ja luultavasti jonkun trauman oon saannut tästä perheestä mistä olen lähtösin. Vanhemmilla on kaikki ulosotossa, silti asutaan isossa rivitalossa on kalliit autot ja mökit. Isä pyörittää firmaa puhtailla nimillä. äiti on kotona. Ruokaa tulee pöytää, on merkki vaatteet, ja käytetty mopoauto. Ja kohta B kortti. Kaikki näyttää meidän perheessä täydelliseltä ulospäin. Mutta sisältä ihan sairaalalta . Isä huikentelee eri naisissa ja äiti tietää sen, isä juo myös aika paljon ja on silloin ilkeä ja tyly niin äidille kun mulle. En tajuu miks äiti ei jätä tota. Hymyilee vaan kotona ku joku hangonkeksi. Vanhempi veli ku sai kortin nii se joutu kuskaa isää aina vklp naisista naisiin. Veli ei ollut 15v lähtien enää kotona yötä vaan mummolassa ja sieltä kautta kävi koulussa ja välillä aina kävi kotona tai pummaamassa isältä rahaa. Armeijan jälkee veli tapas tytön ja muutti sen jälkee sen kanssa yhteen ja sanoi että ei halua olla tekemisessä vanhempien kanssa. Eikä ole ollutkaan sen jälkeen missään yhteyksissä. Mut mitä muhun tulee oon hautonut itsemurhaa 14v lähtien. Tuntuu vaan että oon ihan loppu kaikesta mitä tässä on kotona vuosien varrella nähnyt. Saan usein raivopuuskia kotona pienistäkin asioista, vajoan mieleltäni joskus aivan pohjalukemii välillä taas oon niin innokas ja toimelias mutta aina joskus vaikka herättyäni saan jonkinlaisen paniikkikohtauksen tuntuu että jotain pahaa tapahtuu ja jään täysin tyhjän päälle. Välillä iskee kauhea itsemurha tunto voin mielessäni toistaa monta kertaa "mä tapan itseni "mä tapan itseni" välillä se muuttuu niin pahaksi että alan toistamaa tuota matalalla äänellä. Jos satun olemaan yksin kotona voin jopa korkealla äänellä tots toistaa itselleni. Välillä pitää varoa ettei ala väärässä paikassa tota toistelee. Olen hyvä lukemaa valehtelevia ihmisiä, olen hyvä lukemaa ihmisiä jotka kieroilevat tai puhuvat pahaa. Myönnän sen että saan jotain kiksejä päässä kun paljastan esm sille joka on valehdellut jonkun asian tai sille joka on mulle yrityänyt kieroilla tai puhunnut musta pahaa. On metkaa nähdä ilmeestä se että "miten toi voi tietää?" Esm kaveriporukassa esm esitän tyhmempää niin silloin ajan kanssa huomaan et minkälaisia he ovat puhuvatko selän takana pahaa vai ovatko oikeasti kavereita. Ja jos aihetta ilmenee silloin vasta paljastan todellisen luonteen ja lauon kaikki ne asiat mitä on yritetty kieroilla. Valehtelija on sellainen että jos se valehtelee nii puhe on empivää ja tarina on sitä että se ei muista sitä enää myöhemmin mitä on sanonnut. Näitä tapauksia tunnen monta yks esimerkki on isä. Tässä taanoin kävi niin että isän ulosotto viraston kirje meni vahingossa naapurin postiluukkuu ja se naapurin tyttö käy samaa luokkaa kun mä. No se kirje oli avattuna tullut sit meidän lootaa. Asia paljastu ku tämä tyttö sit oli juorunnut kirjeestä monille kavereille koulussa. Niin eipä ollut vaikee arvaa silloin kelle oli isän kirje ekaksi mennyt. No nyt vasta mua onkin sätitty että mistä joukosta mä oikeen oon ja miten mulla voi olla merkkivaatteita rahaa käytössä ja miten voi mulla olla mopo auto. Mua kytätää ja vainotaa koulussa. Kerran puhkottiin renkaat moposutosta. Ja sit taas ihmeteltiin sitä että tulin yks päivä uusilla renkailla kouluun. Isää ei tunnu haittaavan vaikka koko naapuristo jo luultavasti tietää kirjeestä sillä on niin vahva oman arvon tunto. Mitä muhun tulee oon oppinut näkemään ihmisten kataluuden kieroilun ja sen pahansuovan mikä esm noista muista koulun oppilaista lähtee. Oon vaaan niin loppu tähän kaikkeen kurjuuteen mitä kotona ollut ja tähän kurjuuteen mitä olen oppinut ihmisistä näkemään. Mielestäni tämä ympäristä missä olen kasvanut ja joutunut myös ilon kuten myös kurjuuden kokemaan on muokannut minut tälläiseksi tarkkaavaiseksi ihmis tuntijaksi ja sitä myöden se kurjuus on havahdattanut minut että oliskohan vaan parempi kuolla tastä kylmästä maailmasta pois?.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tilanteestasi tänne! Joskus pelkkä kirjoittaminen helpottaa ja selkeyttää ajatuksia. Kerro kuitenkin tilanteestasi ja etenkin itsetuhoisista ajatuksistasi myös jollekulle lähipiirissä olevalle turvalliselle aikuiselle tai esim. koulussa terveydenhoitajalle tai kuraattorille.

      Tässä tiedoksesi pari paikkaa, jos haluat jutella tilanteestasi ulkopuolisen tahon kanssa. Näihin voit olla yhtyedessä matalalla kynnyksellä ja anonyymisti:

      - Sekasin-chat nuorille, https://sekasin247.fi/

      Sekasin-chat on auki vuoden jokaisena päivänä, maanantaista perjantaihin klo 9-24 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin 15-24. Chatissa päivystävät mielenterveyden ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset.

      - Tukinet -tukipisteesi netissä, https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilön läydät kohdasta Mieli Tukisuhde. Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

      Lämpimin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • Anonyymi

      Nuoruus on vaikeaa aikaa jo muutenkin ja tietty vaikeampaa kun kotona on ongelmia.
      Mä oon jo ylittänyt keski-iän mutta muistan omaa nuoruuden aikaa.

      Olet kuitenkin jo 17-vuotias eli on kait mahdollista muuttaa kotoa pois kun tulet täysi-ikäiseksi.
      Myös hyvin kirjoitat kuinka omaat ihmistuntemusta, se on hyvä asia.
      Se ei ole hyvä että koulussa kiusataan, mutta ei se koulukaan kestä monia vuosia.
      Sen jos jaksat niin voit ajatella että kaikki kokemuksesi voi kääntää myöhemmin vahvuudeksi. Kun kaikki sotku joskus selviää ja siitä pääsee ohi niin tuloksena on hyvä ja tyytyväinen voittajan olo.

      Monilla ihmisillä mielialat vaihtelevat paljon, itsellänikin ajoittain heittelee, välillä on ihan kivaa ja välillä taas v....tuttaa ankarasti. Mutta senkin asian kun hyväksyy että ok, nyt menee näin ja joskus toiste taas toisella tavalla niin jotenkin sen kestää.

      Oletko ikinä keskustellut kenenkään kanssa asioitasi, esim. kouluterveydenhoitajan? Usein puhuminen helpottaa aika paljonkin. Ainakin omalla kohdallani on auttanut aina, vaikka nuorempana en aina puhunut kaikkea, kait jotenkin hävetti. On mua kaduttanut se etten silloin jo puhunut, mutta hyvä että kuitenkin myöhemmin.
      Aikoinaan paljon myös kirjoittelin ajatuksiani paperille, vihkoihin. Tavallaan pidin päiväkirjaa. ( ne harmi kyllä tuli poltettua monta vuotta sitten ).

      Toivon että jaksat eteenpäin koska varmasti sinulla on myös vahvuuksia, sen huomaa tekstistäsi että ainakin olet jaksanut yrittää.

      Aika usein kun tulee vanhemmaksi niin ajattelee, ja enemmän ja enemmän ymmärtää paremmin nuoruusajan ja jopa lapsuuden vaikeuksia.

      Hyvää viikonloppua sinulle!

    • Anonyymi

      Nuoruuus voipi olla monelle nuorelle vaikeaa aikaa....teeekoo

    • Anonyymi

      Et ole psykopaatti etkä muutakaan, kärsit ja oireilet vain tilanteesta ja se on aika normaali seuraus.

      Vanhempiaan ei voi valita, mutta ystävänsä voi, että toivon että suuntaat eteenpäin elämässä ja löydät ystävästä/ystävistä "uusperheen" itsellesi ts. läheisiä, joita kotona ei ole ollut.

      MInulla on ystävät "korvanneet" risaisen perheen, jossa me lapset emme olleet
      "mitään". Olen jo aikuinen, enkä tarvitse enää äitiä ja isää, mutta ystäviä tarvitsen ja niitten avulla olen päässyt eteenpäin. Oikeastaan minulla on vain yksi parempi ystävä, mutta se riittää. Normaalisti käyttäytyvien joukossa alkaa saada henkistä tasapainoaan takaisin. Suuntaa katse tulevaisuuteen, et tule aina asumaan kotona.

      Tsemppiä !!!

    • Anonyymi

      Kovat lapsuuden olosuhteet vaikuttavat, mutta kyllä tuosta varmaan yli pääsee sitten aikanaan kun voi muuttaa omilleen ja aivot saavat lepoa ja etäisyyttä raskaasta ympäristöstään.

      Täällä kirjoittelee vapaa sinkkumies ja ikäeroa on, mutta itseäni se ei haittaa.
      Jos haluat kaveria kenelle kirjoitella ja vaikka alkaa tapailemaankin sopivan tilaisuuden tullen, niin vaihdetaan ihmeessä sähköposteja.

    • Anonyymi

      Sä voit joskus auttaa ihmisiä jotka on kokenu samaa. Kaikki kääntyy parain päin ..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2315
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1940
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1735
    4. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      169
      1703
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1641
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1524
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe