Perämoottorin kulutus-kysymys

Sammy

Minulla on Johnsonin 4 heppanen perämoottoori joka tarpeen tullen kuljettaa 1600 kg painoista purkkaria. Perämoottorissa on kiinteä tankki. Tankin kokoa en nyt muista mutta oiskohan muutamia litroja.(?) Kysymys olisikin että kuinka kauan tuollaisella perämoottorin kiinteällä tankilla ajelee. En jaksaisi alkaa irtotankkia kuljettelemaan mukana. Enemminkin varakanisteri josta täyttäisi aina sitten tarpeen tullen moottorin kiinteän tankin. Paljonko keskimäärin 4 heppanen kuluttaa tunnissa? Moottori on 1998 vuodelta.

14

5358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • litraa

      Pari litraa tunnissa. Ota huomioon, että merenkäynnissä kiinteän tankin täyttäminen ei onnistu. Hommaa sellainen kanisteri, johon saat pensaletkun kiinni. Jos koneen oma tankki tyhjenee, kytket vain kanisterin letkulla kiinni ja jatkat ajoa parempaan paikkaan.

      • heh

        Purkkarihan ei konetta käytä muulloin kun satamahommissa ja tyynellä. Merenkäynti ei siis ole mikään ongelma koska silloin vedetään rätit ylös.


      • mutta entä...
        heh kirjoitti:

        Purkkarihan ei konetta käytä muulloin kun satamahommissa ja tyynellä. Merenkäynti ei siis ole mikään ongelma koska silloin vedetään rätit ylös.

        ...kun masto katkeaa?


      • heh
        mutta entä... kirjoitti:

        ...kun masto katkeaa?

        Maston katkeaminen on todella huomionarvoinen uhka. Niin on myös kölin irtoaminen, pohjan halkeaminen ja kipparin putoaminen mereen. Ei muuta kuin isoa irtotankkia hommaamaan että saa pöristellä piiiitkään.


      • mies
        heh kirjoitti:

        Maston katkeaminen on todella huomionarvoinen uhka. Niin on myös kölin irtoaminen, pohjan halkeaminen ja kipparin putoaminen mereen. Ei muuta kuin isoa irtotankkia hommaamaan että saa pöristellä piiiitkään.

        Maston katkeaminen on ihan tavallinen riski. Joka sen on kokenut arvostaa moottoria ihan eri tavalla kuin aikaisemmin. Kölin irtoaminen taas tekee perämoottorin tarpeettomaksi, sillä vene todennäköisesti kaatuu. Pohjan halkeaminen aiheuttaa veneen kaatumiseen verrattavan tilanteen, joten moottoria ei enää tarvita. Kipparin putoamisessa moottoria tarvitaan, sillä pudonnutta on helpompi lähestyä moottorilla kuin purjeilla. Et taida paljon ajatella tai sitten et omista venettä lainkaan.


    • Joakim

      OMC 4-heppanen on varsin janoinen tehoonsa nähden ja vie kaasu pohjassa yli 2 litraa tunnissa. Ko. käytössä kaasua ei kannata pohjaan laittaa, vaan etsia GPS:n tai lokin avulla asento, jossa vene kulkee sopivasti. Meillä Mariner 4M kuluttaa täysillä reilut 2 litraa tunnissa (2,5 l kiinteä tankki) ja vauhti 5,4-5,5 kn. Puolikaasulla vauhtia on vielä 5 kn, mutta kulutus tippuu juuri yli 1 l/h tasolle ja meteli ja tärinä HUOMATTAVASTI vähäisempiä kuin kaasu pohjassa. Yhdellä tankilla hoiti parit satamamanööverit ja ajoi 9 NM.

      • tankata aallokossakin

        ei purjeveneet enempää heilu, kuin 5-metrinen alumiininen p-moottorivene. Minä olen joutunut tankkaamaan monasti merellä. Muuten asiahan ei minulle kuulu, mutta en ymmärrä miksi purkkareissa yleensä pidetään, noin pieniä moottoreita, Jos olisi tuollainen 10-20 hv moottori ei sen tehoista tarvitsisi käyttää tyynellä kuin, ehkä puolet ja polttoaineen kulutus olisi,jotakuinkin sama, kuin noilla pienillä, täysteholla.


      • Joakim
        tankata aallokossakin kirjoitti:

        ei purjeveneet enempää heilu, kuin 5-metrinen alumiininen p-moottorivene. Minä olen joutunut tankkaamaan monasti merellä. Muuten asiahan ei minulle kuulu, mutta en ymmärrä miksi purkkareissa yleensä pidetään, noin pieniä moottoreita, Jos olisi tuollainen 10-20 hv moottori ei sen tehoista tarvitsisi käyttää tyynellä kuin, ehkä puolet ja polttoaineen kulutus olisi,jotakuinkin sama, kuin noilla pienillä, täysteholla.

        Jos nyt luit, mitä edellä kirjoitin tietäisit, että purjeveneen todellinen tehontarve on todella pieni. Matkavauhti syntyy 1-3 hv teholla sellaisissa veneissä, joissa perämoottoreita käytetään. Parin solmun kymmenyksen lisävauhtiin ei ole järkeä hukata kymmentä lisäheppaa.

        Isoja koneita ei käytetä koska:

        1. Ne ovat turhia

        2. Painavat paljon (nostetaan aina ylös vedestä, ei pelkästään kipata)

        3. Paino takana on myrkkyä purjehdusominaisuuksile

        4. Ne maksavat paljon enemmän

        5. Niihin ei usein saa potkureita, jotka toimivat alle ~6 kn huippunopeuksilla.


      • tankata aallokossa
        tankata aallokossakin kirjoitti:

        ei purjeveneet enempää heilu, kuin 5-metrinen alumiininen p-moottorivene. Minä olen joutunut tankkaamaan monasti merellä. Muuten asiahan ei minulle kuulu, mutta en ymmärrä miksi purkkareissa yleensä pidetään, noin pieniä moottoreita, Jos olisi tuollainen 10-20 hv moottori ei sen tehoista tarvitsisi käyttää tyynellä kuin, ehkä puolet ja polttoaineen kulutus olisi,jotakuinkin sama, kuin noilla pienillä, täysteholla.

        En kyllä ymmärrä miksi kukaan edes viitsii tankata perämoottoria. Hemmetin hankalaa touhua ja pitää putsailla ja kuivailla tratteja ja yliroiskunutta 2-tahti bensaa.


      • huvikseen tankkaisi
        tankata aallokossa kirjoitti:

        En kyllä ymmärrä miksi kukaan edes viitsii tankata perämoottoria. Hemmetin hankalaa touhua ja pitää putsailla ja kuivailla tratteja ja yliroiskunutta 2-tahti bensaa.

        Pitäisikö jäädä ajelehtimaan,kun bensa loppuu. Oletko mies vai aasi?


      • olla tietävä
        Joakim kirjoitti:

        Jos nyt luit, mitä edellä kirjoitin tietäisit, että purjeveneen todellinen tehontarve on todella pieni. Matkavauhti syntyy 1-3 hv teholla sellaisissa veneissä, joissa perämoottoreita käytetään. Parin solmun kymmenyksen lisävauhtiin ei ole järkeä hukata kymmentä lisäheppaa.

        Isoja koneita ei käytetä koska:

        1. Ne ovat turhia

        2. Painavat paljon (nostetaan aina ylös vedestä, ei pelkästään kipata)

        3. Paino takana on myrkkyä purjehdusominaisuuksile

        4. Ne maksavat paljon enemmän

        5. Niihin ei usein saa potkureita, jotka toimivat alle ~6 kn huippunopeuksilla.

        kummastutti vaan ja ajattelin myös,sivuvastaista kovempaa tuulta, mutta se siitä. Mutta käsittääkseni potkureita saa. Oloon eihän teitä purjeväkeä kannata neuvoa,te kyllä osaatte ja tiedätte.


      • aasi
        huvikseen tankkaisi kirjoitti:

        Pitäisikö jäädä ajelehtimaan,kun bensa loppuu. Oletko mies vai aasi?

        Siksi minulla onkin 20 litran kiinteä tankki 6hv moottorissa. Ei tarvitse selällä tankata eikä jää tuuliajolle niin helposti kuin 2 litran kiinteällä tankilla.


      • Erkki S.
        aasi kirjoitti:

        Siksi minulla onkin 20 litran kiinteä tankki 6hv moottorissa. Ei tarvitse selällä tankata eikä jää tuuliajolle niin helposti kuin 2 litran kiinteällä tankilla.

        Taidat tarkoittaa irtotankkia?

        Olisi aika erikoisen näköistä rekentaa 6hv moottorin koppaan 20 litran tankki. ; )))))


    • xxxxxx

      1.8 tonnin vene, 5 hv Yamaha. Nopeus tyynellä 1/2 kaasu 5 solmua, täyskaasu 5.4 (minulla oli aikaisemmin 8 hv kone (käytin samaa konetta kumiveneessä, nopeus 20 s), purjeveneessä täysteholla 5.8 s).

      Kun ajoin Göta kanalin läpi (missä purjehdus on kielettyä) yksi kymmenen litran irtosäiliö riitti hyvin yhdeksi päiväksi, eli kulutus luokkaa alle 1 l/h (tai 0.2 l/mpk).

      Kovassa vastatuulessa aallokossa tilanne muuttuu täysin. 5 hp (2-T) ei jaksa pitää kierroksia ja vauhti saattaa tippua 2.5 solmuun (mutta näissä olosuhteissa kyllä purjehdin!) ja kulutus nousee huimaasti. Voisi tietysti vaihtaa matalampinousuiseen potkuriin, mutta ei kiinnosta.

      En oikein ymmärrä miksi vieraksut irtotankkia. Minulla on muovinen 12 litran tankki, yhtä helppo kuljettaa kuin vastaava kanisteri, seisoo tukevammin kuin kanisteri ja ainoastaan aavistuksen kalliimpi kuin kanisteri (10€ vs. 30€). Ei sen bensan kanssa kannata lotrata veneessä enemmän kuin mitä pakko (tulipalovaara sekä sitä helvetin 2-T öljyä kaikissa roiskekohdissa (kun bensa on haihtunut)).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3131
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3077
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2427
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      2112
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1780
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1387
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81
      1122
    Aihe