Persujen kannatuksen salaisuus

Kuten hyvin tiedetään persujen näkemykset eroavat monissa puhutuissa aiheissa muiden puolueiden politiikasta. Tämä koskee maahanmuuttoa, Eu-suhdetta, ilmastokysymystä, globalisaatiota, talouspolitiikkaa. Eli erittäin monia asioita. Kun PS erottuu näissä sillä ei ole poliittisia kilpailijoita samanmieleisten joukoissa. Muut puolueet ovat poliittisesti lähempänä toisiaan.

Vakavin ero on tietysti suhde EUhun. Muissa puolueissa EU koetaan paitsi kansallisena taloudellisena etuna myös turvallispoliittisena välttämättämyytenä. En usko, että yhdenkään puolueen on mahdollista näin tärkeässä asiassa lähentyä piiruakaan persuja.

Samalla kuintämä erottautuvuus on persuille etu kannatuksen haalimisessa, se on likimain ylitsepääsemätön este hallitusvastuuseen pääsylle. Koska puoleeen näkemyserot muihin nähden on niin suuret, yhteistä hallitussäveltä on mahdoton löytää. Se löytyi Sipilän hallituksessa, kun Soini söi täydellisesti sanansa ja aloitti hillotolppapolitikoinnin. Tästähän persut ovat Soinille vihaisia ja Halla-aho ei vaikuta mieheltä, joka ei välittäisi periaatteistaan.

Persujen kannatus voi nousta 25 prosenttiin, mutta se on edelleen vähemmän kuin 75 %. Ei auta vaikka olisi suuri, jos ei ole halua ottaa muiden puolueiden näkemyksiä huomioon. Ja vaikea niitä näkemsyksiä on yhteensovittaa, kun erot ovat näin rankat. Moni järkevä ihminen pitää esim. EU-vastaisuutta epäisänmaallisena Venäjän intressien ja sen syliin ajamisena, mitä se tietysti onkin.

9

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EU;n turvallisuuttahan ei uhkaa mikään muu kuin EU;n omat hölmöilyt. Turvallisuuspoliittisessa ympäristössä, EU on hakannut omaan polveensa toistuvasti, valitettavasti Suomi kuorossa mukana. Linja näyttää jatkuvan.
      Suomi on kuitenkin huomattavan paljon paremmassa asemassa turvallisuuspoliittisesti, kun ottaa välimatkaa EU;n touhuihin, sillä niihin meillä ei ole edes vaikutusmahdollisuutta, mutta seurausten suhteen olemme yksin, ja eturintamassa.

• Voihan sitä olla aina hyväuskoinen. Jos on johdonmaukaisesti noin hyväuskoinen, Suomen on turha laittaa miljardeja uusiin hävittäjiin.

Suomihan saa välillisesti turvaa mysö Natolta, koska olemme EUn jäsen. EUn Natomaat kokevat suurena turvallisuhkana sen, jos EU-maa joutuisi hyökkäyksen kohteeksi, vaikka se ei itse olisikaan Naton jäsen.

Venäjän Putin on näyttänyt teoillaan, miten hän kohtelee sellaisia lähinaapureitaan, jotka eivät kuulu Natoon tai EUhun. Arvelisin, että suurin osa suomalaisista ei halua samaan asemaan Valko-Venäjän, Ukrainan ja Georgian kanssa. Persuja se ei tosiaan näytä huolettavan.

• Mielipidepankki kirjoitti:

Voihan sitä olla aina hyväuskoinen. Jos on johdonmaukaisesti noin hyväuskoinen, Suomen on turha laittaa miljardeja uusiin hävittäjiin.

Suomihan saa välillisesti turvaa mysö Natolta, koska olemme EUn jäsen. EUn Natomaat kokevat suurena turvallisuhkana sen, jos EU-maa joutuisi hyökkäyksen kohteeksi, vaikka se ei itse olisikaan Naton jäsen.

Venäjän Putin on näyttänyt teoillaan, miten hän kohtelee sellaisia lähinaapureitaan, jotka eivät kuulu Natoon tai EUhun. Arvelisin, että suurin osa suomalaisista ei halua samaan asemaan Valko-Venäjän, Ukrainan ja Georgian kanssa. Persuja se ei tosiaan näytä huolettavan.

Ei se ole hyväuskoisuutta, vaan tervettä järkeä.
        Hävittäjät Ruotsista, rilä tarvita kuin 40, se riittää valvontaan.
        Ei meitä uhkaa ketään, mikäli me emme sorru samaan josta jo aiemmin meillä on kokemusta - hakeutuminen "vahvaksi" kuvittelemamme suojiin ja sieltä uhoaminen ja lällättely.

Nato, ei ole Suomelle turva, vaan luo meille ainoastaan turvattomuutta, koska emme voi sen toimiin ja reakstioihin vaikuttaa. Sama koskee Suomena ja EU;ta.
        Siksi meidän tulee pitää oma maa, omassa hallussa ja vapaana vieraiden valtojen aseista ja joukoista.

Ne Venäjän rajavaltiot, jotka ovat Venäjän kanssa selkkauksissa, ovat sitä omasta syystään, ne ovat lyöttäytyneet EU;n ja Natoilun "suojissa" uhoon, ja kaataneet lailliset hallituksensa ja suunnanneet uhoaan kohti Venäjää. Venäjä oli lisäksi kaikkia noita maita varoittanut, keikuttamasta venettä, jo useita kertoja mm. sillä ettei heidän rakoilleen tule lisää Natomaita.
        Suurin osa suomalaisista tajuaa sen, että mikäli me emme tee itsestämme uhkaa Venäjälle, se ei uhkaa meitä. Sama olisi toiminut Ukrainaan ja Georgiaan, lisäksi olisivat jättäneet väliin Usa-nuken palvelukset, olisi ongelmat olleet vältettävissä.

• AdDicte kirjoitti:

Ei se ole hyväuskoisuutta, vaan tervettä järkeä.
        Hävittäjät Ruotsista, rilä tarvita kuin 40, se riittää valvontaan.
        Ei meitä uhkaa ketään, mikäli me emme sorru samaan josta jo aiemmin meillä on kokemusta - hakeutuminen "vahvaksi" kuvittelemamme suojiin ja sieltä uhoaminen ja lällättely.

Nato, ei ole Suomelle turva, vaan luo meille ainoastaan turvattomuutta, koska emme voi sen toimiin ja reakstioihin vaikuttaa. Sama koskee Suomena ja EU;ta.
        Siksi meidän tulee pitää oma maa, omassa hallussa ja vapaana vieraiden valtojen aseista ja joukoista.

Ne Venäjän rajavaltiot, jotka ovat Venäjän kanssa selkkauksissa, ovat sitä omasta syystään, ne ovat lyöttäytyneet EU;n ja Natoilun "suojissa" uhoon, ja kaataneet lailliset hallituksensa ja suunnanneet uhoaan kohti Venäjää. Venäjä oli lisäksi kaikkia noita maita varoittanut, keikuttamasta venettä, jo useita kertoja mm. sillä ettei heidän rakoilleen tule lisää Natomaita.
        Suurin osa suomalaisista tajuaa sen, että mikäli me emme tee itsestämme uhkaa Venäjälle, se ei uhkaa meitä. Sama olisi toiminut Ukrainaan ja Georgiaan, lisäksi olisivat jättäneet väliin Usa-nuken palvelukset, olisi ongelmat olleet vältettävissä.

Hienoa, juuri noin arvelinkin persujen ajattelevan asiasta. Hyvä, että se tuodaan esille.

Minulla ja monilla suomalaisilla on edelleen paljon epäileväisempi näkemys Venäjän pyrkimyksiä kohtaan.

• Mielipidepankki kirjoitti:

Hienoa, juuri noin arvelinkin persujen ajattelevan asiasta. Hyvä, että se tuodaan esille.

Minulla ja monilla suomalaisilla on edelleen paljon epäileväisempi näkemys Venäjän pyrkimyksiä kohtaan.

Hienoa että riemuitset, mutta valitettavasti minun tuotettava sinulle pettymys - en ole Persu. Lisäksi olen yksi, eli monikko ei toimi, eikä siis Persujen nimissä.

• AdDicte kirjoitti:

Hienoa että riemuitset, mutta valitettavasti minun tuotettava sinulle pettymys - en ole Persu. Lisäksi olen yksi, eli monikko ei toimi, eikä siis Persujen nimissä.

Olisihan se hyvä tietystikin saada siihen epäileväisempään näkemykseen järjellisiä perusteluja, ja mitä ne sitten ovat ne Venäjän pyrkimykset ?

• Anonyymi

Persujen kannatuksessa ei ole mitään salaisuutta. Se on yksinkertaisesti kannattajien tyrmäävä tyhmyys ja täydellinen tietämättömyys! Näkyy täälläkin persujen puhe;vuoroissa.

• Tämä on mielenkiintoinen näkemys, mutta en ihan usko, että yli viidennes kansalaisista olisi poikkeuksellisen tyhmiä, vaikka kykenevätkin ajattelemaan varsin yksiulotteisesti asioista. Tosin luin jostain, että suomalaisten älykkyysosamäärä olisi keskimäärin pudonnut viisi pykälää siitä, mitä se oli vielä minun ikäisilläni suurilla ikäluokilla. Maahanmuutto voisi osaltaan estää kansamme degeneroitumista.

Pisatutkimuksen tuloksista taas voi lukea, että kannattaa olla huolissaan erityisesti poikien ja miesten älykkyydestä. Ja juuri heistähän persujen kannattajat pääosin koostuvat. Luulen, että suurelta osin juuri siitä sakista, jotka ovat menestyneet keskimääräistä huonommin näissä älykkyttä ja oppimista mittaavissa testeissä.

Populismiin taitaa jo määritelmän mukaan olla leivottona tietämättömyyttä ja tyhmyyttä. Populismi on uskomusjärjestelmä, jossa tieto korvataa ennakkoluuloilla ja kaiken vieraaksi koetun vastustamisella. Soini, Halla-aho, Trump ja muut populistit osaavat taitavasti käyttää hyväksi ihmisten tietämättämyyttä ja ennakkoluuloja. Pitäisi päästää enemmän ääneen näitä huhtasaaria, niikkoja ja hakkaraisia, jotka eivät ole mitään manipuloinnin suuria ihmelapsia. He muistuttavat yksinkertaisuudessaan enemmän niitä, jotka persuja kannattavat.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      72
      4164
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      96
      3587
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3309
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      2830
    5. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2309
    6. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2248
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2042
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      20
      1554
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      12
      1500
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      32
      1486
    Aihe