Pitäisi johtaa kaava prisman taitekertoimelle siten, että ainoa muuttuja on sisääntulokulma a. Johto tehdään kokonaisheijastuksen kautta; valo tulee sisään kulmassa a ja jatkaa matkaansa prisman läpi Snellin lain mukaan:
sin a = n sin b. 
Kokonaisheijastuksen vuoksi Snellin laki toisessa heijastuksessa on
n sin c = 1.
Tiedetään, että c   b = 60 astetta. Ainoat kaavat, joita minun tulisi tarvita on 
sin(x -y) = sin x cos y - cos x sin y
sin^2 x    cos^2 y = 1
Muunmuassa tämän olen tehnyt: 
n sin b = n sin (60 - c) = sin a = n (sin 60 cos c - cos 60 sin c)
n sin c = 1 = n(sin 60 cos b - cos 60 sin b)
Ongelmana on, että aina jää joko cos b tai cos c kummittelemaan yhtälöön. Jollain tapaa olisi rakennettava cos^2 b   sin^2 b tai vastaavasti cos^2 c   sin^2 c jolloin ne häviäisivät. Olisiko antaa jotain vinkkiä?
tulokulma ja taitekerroin
8
190
Vastaukset
- Anonyymi1 = n(sin 60 cos b - cos 60 sin b) 
 Kun cos b ilmaistaan neliöjuurilausekkeella sinb funktiona, kyll tuosta sinb ratkeaa n funktiona neljännen asteen yhtälön kautta (jossa on vain parilliset potenssit)- AnonyymiKorjataan: toisen asteen yhtälö. Jos merktaan sinb=x, saadaan: 
 sqrt(3-3*x^2) = 4/n x
 Tuo korotetaan toiseen potenssiin ja ratkotaan.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Korjataan: toisen asteen yhtälö. Jos merktaan sinb=x, saadaan: 
 sqrt(3-3*x^2) = 4/n x
 Tuo korotetaan toiseen potenssiin ja ratkotaan.Eipä tullut tajuttua tuota neliöjuuren avulla esittämistä. Nyt sain ratkaistua homman pelkästään kulmaa a sisältäväksi, kiitos vinkistä! 

- AnonyymiKuinkahan se on mahdollista että prisman taitekerroin riippuisi vain valon sisääntulokulmasta??? - AnonyymiSiinä oli käsittääkseni ehto, että toisessa pinnassa on kokonaisheijastuksen rajakulma. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Siinä oli käsittääkseni ehto, että toisessa pinnassa on kokonaisheijastuksen rajakulma. Silti taitekulma riippuu myös valon aallonpituudesta. n ei ole vakio vaan funktio n(lambda) 
 missä lambda on aallonpituus.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Silti taitekulma riippuu myös valon aallonpituudesta. n ei ole vakio vaan funktio n(lambda) 
 missä lambda on aallonpituus.Jospa kyseessä on monokromaattinen valo. 

- AnonyymiTulokulma, on taitekulma, vieläkö siihen kaavojakin tarvitaan. 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset525078
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut283729
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti693493
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1012848
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral922741
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k302680
- Anteeksi TAamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa131891
- En mä tahallani ole näin hankala.Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta161656
- Harmittaako mies, että yhteys katkesi?Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?2021508
- 1531361