"Aito neliveto"

Haemaelainen

Mitä mitä?? Eikö haldex kytkimellä varustettu auto olekaan "aito neliveto"?
Ei ole!! Ainoa oikea neliveto on jatkuva neliveto, eikä mikään elektronisesti ohjattu kytkin, joka kytkee "nelivedon" päälle tarvittaessa eli kuten haldex tekee.
Tästä päädykin siihen johtopäätökseen, ettei seuraavat haldex-kytkimellä varustetut kulkuneuvot ole etuvetoa kummempia "nelivetoja":
- Volkswagen Golf 4motion
- Volkswagen Bora 4motion
- Volkswagen Beetle Rsi
- Volkswagen Sharan
- Audi A3/S3 Quattro
- Audi A3 Sportback
- Audi TT Quattro
- Skoda Octavia 4x4
- Seat León
- Seat Alhambra
- Volvo S40 AWD
- Volvo V50 AWD
- Volvo S60 AWD
- Volvo S60R AWD
- Volvo V70 AWD
- Volvo V70R AWD
- Volvo XC 70
- Volvo XC 70R
- Volvo XC 90
- Volvo XC 90 V8
- Volvo S80 AWD
- Bugatti Veyron
- Ford Freestyle
- Ford Fivehundred
-Mercury Montego

33

12120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samu-75

      .. niin saattaa se johtopäätös muuttua sitten kuitenkin. Etuveto on aina vain etuveto.

      Mietityttää kuitenkin, että mikä tämän kirjoituksesi varsinainen poitti on..

      • Haemaelainen

        Ei viesti mitään provoilua ollut, koska satun omistamaan audi A3 quattron, jossa haldex "rutisee" liukkailla, eli kytkee takapyöriä kiinni.
        Satun myös omistamaan "aidon" Fordin nelivedon, jossa jatkuva neliveto on käytössä suhteessa 34:66.
        Eron käytössä huomaa lähinnä siinä, ettei etupallot sudi niin herkästi lähdöissä ja sorateillä ajo kaarteissa on helpompaa ja nopeampaa, käsittääkseni haldex kun ei toimi korkeissa nopeuksissa.


      • Samu-75
        Haemaelainen kirjoitti:

        Ei viesti mitään provoilua ollut, koska satun omistamaan audi A3 quattron, jossa haldex "rutisee" liukkailla, eli kytkee takapyöriä kiinni.
        Satun myös omistamaan "aidon" Fordin nelivedon, jossa jatkuva neliveto on käytössä suhteessa 34:66.
        Eron käytössä huomaa lähinnä siinä, ettei etupallot sudi niin herkästi lähdöissä ja sorateillä ajo kaarteissa on helpompaa ja nopeampaa, käsittääkseni haldex kun ei toimi korkeissa nopeuksissa.

        ..ei rutise. Se rutiseva ääni tulee EDS järjestelmästä, joka jarruttaa luistavaa pyörää ja näin siirtää enemmän voimaa pitävämmälle pyörälle. tämä järjestelmä toimii versiosta riippuen muistaakseni joko 40 tai 80 km/h asti. Haldexilla ei tiettävästi ole nopeusrajaa.

        Takapainotteinen neliveto on tietenkin erilainen ajettava kuin Haldex, joka on enemmänkin etuveto jota sitten tarpeen tullen avustetaan takavedolla. Kuitenkin ihan eri kuin pelkkä etuveto.


      • Haemaelainen
        Samu-75 kirjoitti:

        ..ei rutise. Se rutiseva ääni tulee EDS järjestelmästä, joka jarruttaa luistavaa pyörää ja näin siirtää enemmän voimaa pitävämmälle pyörälle. tämä järjestelmä toimii versiosta riippuen muistaakseni joko 40 tai 80 km/h asti. Haldexilla ei tiettävästi ole nopeusrajaa.

        Takapainotteinen neliveto on tietenkin erilainen ajettava kuin Haldex, joka on enemmänkin etuveto jota sitten tarpeen tullen avustetaan takavedolla. Kuitenkin ihan eri kuin pelkkä etuveto.

        Oikeassa olet, sähkölukko eli EDS siellä rutisee.
        Mutta edelleen olen sitä mieltä, ettei haldex kytkin ole "aidon" nelivedon arvoinen, pitäisi puhua ilmeisesti osanelivedosta, sillä suurimman osan ajoajasta haldex kytkimellä varustettu auto on etuvetoinen, mutta miksi? Mikä hyöty siitä on?
        Joku kirjoitti, että uusissa versioissa olisi haldex ainakin jollain prosentilla koko ajan käytössä, kävin englanninkielisillä keskustelusivuilla, joissa joku sanoi volvon tehneen oman versionsa haldex kytkimen käytöstä, olisikohan ne sitten niitä uusia koko ajan kiinni olevia.
        Tosin alunperinhän haldex on ruotsalaisten keksintö -60 luvun puolelta, joten se ei voi ollakkaan mitenkään hyvä!! ;-)


      • Jamppa1
        Haemaelainen kirjoitti:

        Oikeassa olet, sähkölukko eli EDS siellä rutisee.
        Mutta edelleen olen sitä mieltä, ettei haldex kytkin ole "aidon" nelivedon arvoinen, pitäisi puhua ilmeisesti osanelivedosta, sillä suurimman osan ajoajasta haldex kytkimellä varustettu auto on etuvetoinen, mutta miksi? Mikä hyöty siitä on?
        Joku kirjoitti, että uusissa versioissa olisi haldex ainakin jollain prosentilla koko ajan käytössä, kävin englanninkielisillä keskustelusivuilla, joissa joku sanoi volvon tehneen oman versionsa haldex kytkimen käytöstä, olisikohan ne sitten niitä uusia koko ajan kiinni olevia.
        Tosin alunperinhän haldex on ruotsalaisten keksintö -60 luvun puolelta, joten se ei voi ollakkaan mitenkään hyvä!! ;-)

        aiheesta on ollut vääntöä useasti. Onhan siitä haldexista ja viskoista sun muista automaattisesti kytkeytyvistä nelivedoista hyötyä liikkeellelähdöissä tosin siinäkään ne ei toimi jatkuvan veroisesti. Jatkuva kun eliminoi sen alkulipsahduksen mikä tarvitaan kytkeytyvän aktivoimiseksi. Joskus tämä voi olla ratkaiseva tekijä mutta puhutaan kuitenkin aika extremestä henkilöautoille.

        Ajollensa joku kiinteä quattro on täyttä rautaa kun vertaa kytkeytyviin. Loogiset ajo-ominaisuudet ja yllätyksettömyys on ihan eri luokkaa. Nyt ei tarvitse puhua edes extremestä vaan ihan normaaleista kaistanvaihdoista ja mutka-ajosta. Toki kytkeytyvätkin on kehittyneet ja kehittyvät jatkossa.

        Quattrohan ei ole ollut A3 quattron ja TT quattron jälkeen tekniikka vaan brändi. tekniikka on toteutettu malllista riippuen eri tavalla kuten jo todettu. 4 motion saattaa olla ihan sama tekniikka kun quattro esim : A3/GolfIV ja A4/Passatin edellinen malli.

        Torsen on huoleton ja hyvä rakenne mutta kallis. Ilmeisesti on kyse myös voimansiirron kitkahäviöistä.


      • Anonyymi
        Haemaelainen kirjoitti:

        Ei viesti mitään provoilua ollut, koska satun omistamaan audi A3 quattron, jossa haldex "rutisee" liukkailla, eli kytkee takapyöriä kiinni.
        Satun myös omistamaan "aidon" Fordin nelivedon, jossa jatkuva neliveto on käytössä suhteessa 34:66.
        Eron käytössä huomaa lähinnä siinä, ettei etupallot sudi niin herkästi lähdöissä ja sorateillä ajo kaarteissa on helpompaa ja nopeampaa, käsittääkseni haldex kun ei toimi korkeissa nopeuksissa.

        Vittu että teille retardeille saa nauraa...niin että itkettää. Sinä varmaan olet vielä josaain työelämässä pätemässä?


      • Anonyymi
        Haemaelainen kirjoitti:

        Ei viesti mitään provoilua ollut, koska satun omistamaan audi A3 quattron, jossa haldex "rutisee" liukkailla, eli kytkee takapyöriä kiinni.
        Satun myös omistamaan "aidon" Fordin nelivedon, jossa jatkuva neliveto on käytössä suhteessa 34:66.
        Eron käytössä huomaa lähinnä siinä, ettei etupallot sudi niin herkästi lähdöissä ja sorateillä ajo kaarteissa on helpompaa ja nopeampaa, käsittääkseni haldex kun ei toimi korkeissa nopeuksissa.

        väärää tietoa pojalla


    • etuvetoaudisti

      Uudessa Haldex-mallissahan tuo takapyörien vetohan sitäpaitsi on jatkuva, 10%.
      Lisäksi paljon fiksumpi systeemihän tuollainen on mikä tarpeen tullen säätelee nelivetoa.

      Mutta ei tuon hämäläisen kirjoitus ollut tarkoitus kuin provosoida.

      • haldex

        Totta tuo uusi haldex. Mutta missähän malleissa moinen on jo käytössä? Itse en tiedä kuin että se on uudessa GTI Golfissa (ja toivottavasti muissakin Golfeissa). Mistähän löytyisi tietoa enempi?


      • haldex2
        haldex kirjoitti:

        Totta tuo uusi haldex. Mutta missähän malleissa moinen on jo käytössä? Itse en tiedä kuin että se on uudessa GTI Golfissa (ja toivottavasti muissakin Golfeissa). Mistähän löytyisi tietoa enempi?

        mistä lähtien uudessa GTI golfissa on ollu neliveto?? ei oo ees vaihtoehtona!!!!


      • haldex
        haldex2 kirjoitti:

        mistä lähtien uudessa GTI golfissa on ollu neliveto?? ei oo ees vaihtoehtona!!!!

        Sorry, oikeassa olet. Tarkoiti noita TDI malleja joissa siis tämä uusin Haldex. Anteeksi möhläykseni. (Tosin tuon tehoisessa vajaavetoisessa kuin GTI on nelivedosta olisi varmasti jo hyötyökin tehon välittämiseksi tiehen..)


      • haldex2
        haldex kirjoitti:

        Sorry, oikeassa olet. Tarkoiti noita TDI malleja joissa siis tämä uusin Haldex. Anteeksi möhläykseni. (Tosin tuon tehoisessa vajaavetoisessa kuin GTI on nelivedosta olisi varmasti jo hyötyökin tehon välittämiseksi tiehen..)

        oot ihan oikeessa että tarpeeseen tulis neliveto kyseiseen malliin! itse oisin sellaisen hankkinut mutta juuri etuvetoisuuden takia päädyin audi a3 2.0TFSI quattroon. en oikeen ymmärrä että miksi volkkari panttaa tota nelivetoa GTI:stä ku tekniikka kuiten jo löytyy?!?!


    • ...

      Ahaa nyt ymmärrän kun katsoin tuttavan v70 AWD
      volvoa joka lähti meidän pihasta ja suttasi
      edestä,jota ihmettelin "neliveto" autossa,
      eli taitaa olla lelu!

    • A4q -03

      Jokainen joka, vähääkään on seurannu "nelivetokeskustelua" vuosien varrella tietää tämän. Mutta hyvä, että toit sen julki.


      Itse en kelpuuttaa muuta kuin quattron.

      • Haemaelainen

        ...lukee meikäläisenkin audi A3 nokalla, vaikka onkin haldex kytkimellä varustettu!!


      • Anonyymi

        Tampio vajakki. Quattro on vain Audin oma myyntinimi ja siltä löytyy viskokytkintä, Torsenia, Haldexia, Ultraa.

        Vittu että vituttaa kun monenlaista saatanan idioottie leipä elättää.


    • neliveto rulettaa

      Subaru. Eikä ole saksanseisojan "ominaisuuksia" mukana.

      • Just joo

        Olet tainnut mennä sinäkin mainosten mukana. Subarun neliveto ei ole sen "oikeampi" kuin mikään edellä mainittujen viestienkään autoissa. Maastoautot ovat erikseen ja sitten ovat nämä henkilönelivedot jotka ovat oivallisia autoja tavallisessa eteenpäin menossa.


      • mme
        Just joo kirjoitti:

        Olet tainnut mennä sinäkin mainosten mukana. Subarun neliveto ei ole sen "oikeampi" kuin mikään edellä mainittujen viestienkään autoissa. Maastoautot ovat erikseen ja sitten ovat nämä henkilönelivedot jotka ovat oivallisia autoja tavallisessa eteenpäin menossa.

        Hadex ei ole huono kuin yhdellä kriteerilla verrattuna torsen tyypiseen: Koska torsen on täysin mekaaninen se ei "periaatteessa" voi mennä rikki anturi/softa/väärästä öljystä/toimilaitteen viasta.. Mutta toisaalta sitä ei pysty ohjaamaan yhtä edistyksellisesti kuin haldexia ja näin ollen esimerkiksi integroimaan toimimaan esim ESP:n kanssa yhtä täydellisesti.

        Volvon s60 haldex on ohjelmoitu poistumaan vedonvälityksestä nopeuden noustessa yli 160km/h. Ja naamurin sedän v70 AWD on ennen vuotta 2001 vai 2002 toteutettu jollakin muulla kuin haldexilla..


    • Cruise päällä

      Mitenkäs tuo bayerilaisten systeemi sijoittuu tässä suhteessa? Jotkut toimitajat ovat olleet haltioissaan, toiset taas haukkuneet ettei enää pysty ajamaan urheilullisesti...

    • Esim. Audi A6

      Olen vähän harkinnut A6 quattron ostoa (vuosimalli jotain -00). Onkos nämä oikeita nelivetoja vai vain etuvetoja?

      • Jos olis rahhaa niin mikä e...

        No hyvähän se Audinkin neliveto on, niillä kriteereillä mitä edellä on kerrottu. Kyseessä ei ole siis ns aito kiinteä neliveto lukittavilla navoilla, vaan yleensä useammalla kuin yhdellä pyörällä vetävä henkilöauto. Hyvä hankinta, osta pois.


    • man-legally

      jolla mikkola voitti jyväskylän 1983. mm-kultaa 1983 ja blomgvist mm ajoi sillä

    • kokemusta on

      Olen samaa mieltä itselläni oli subaru jossa näitä kitkalukkoja.! renkaat nytkähtelivät vouronperään ja en päässyt peräkärri perässä ylämäkeen, sitten hommasin oikean nelivedon jossa 100% lukot ja kiinnijääminen on historiaa.

      • MullakinKokemusta

        Ja myös ajomukavuus tavallisilla teillä historiaa.....


    • Antsa-78

      moottori pitkittäin niin on kunnon neliveto.. X-drive löytyy tallista, yksi talvi ajettu ja kylläpä se toimii puhtaasti.

    • TietämätönKysyy

      Onko T-Roc miten aito neliveto (4 motion)

    • Kokemustamonesta

      No esim uuseinA4 tfsi guattro 252hv on torsenilla edelleen eikä se uusi quattro eli haldex tyyppinen ultra quattro. Siinä on eroa tosiaan ja valitettavasti tämäkin kone on muuttunu tässä loppuvuodesta tai ensi vuonna ultraksi. Itse sain halliajton jossa vielä oli vanhat vehkeet:) tosin olen ajanut vastaavalla ultra quattrolla mutta dieselinä 190hv enkä huomaa yhtään mitään eroa. Ajoin ihan ensimäisissä hangissa tänä vuonna kumpaakin peräjälkeen. Mulla on kakkosautona A45amg jossa haldex neliveto. Kyllä se suoralla lähtee ihan yhtä hyvin kun torseni pidon puolesta eikä sudi yhtään vaikka 360hv ja talvirenkaat. Mutkassa sitten eron huomaa että audi menee kuin kiskoilla ja mersu sutii etupyörillä voimakkaammin eikä perää pysty heittämään silleen. Arkiajossa sillä ei ole mielestäni kummankin tyyppisen nelivedon omistajana mitään merkitystä onko torsen vai haldex?! Suoralla ei eroa ainakaan mun vehkeissä huomaa mutta mutkassa toki. Jos tarvitsisin maastoautoa ostaisin sellaisen mutta en tartte tässä kehän ja stadin katujen ajelussa semmosta joten nää nelivedot ajaa asian. Olen omistanut takavetoja ja etuveto eikä kummallakaan ole jakoa tietenkään edes haldex nelivedolle mutkissa tai suoralla. Haldex on myös neliveto ja etuveto/takaveto on vielä viivalla kun haldex jo menee edellä vaikka olis ihan vaan talvikumit alla ja kuiva tie. Pitoa et talvirenkailla saa ellei ole nelikko. Varmaa maastossa sitten tarttis maavaraakin erilailla eikä näissä autoissa sitä ole, sinne varmaan joku land/range rover olis hyvä mutta kuka stadissa ajaa päivittäin metsänreunoilla tai hiekkapoluilla? Ehkä jossain maanrakennusduuneissa semmoset voi olla tarpeellisia jos pitää oikeesti ajaa vaikeeseen paikkaan. Asfaltilla neliveto kun neliveto on parempi kun vajaaveto talvella. Takaveto toki on kiva kesällä kun on kuivaa, märällä taas ei mitenkään suorituskykyinen.

      • Allwheel

        Hyvä tietopläjäys näistä nelivetoasioista. Koska tiedät näistä näinkin paljon, niin kysyisin erästä kohdalle tullutta kokemustä.
        Tämä tosin koskee BMW 520 d Xdrive autoa. Varmaan tunnet senkin. Ajoin sillä vasta sataneen viisisenttisen nuoskalumen peittämällä asvaltilla n. 80 Km/h ja kaikki ”turvasysteemit” päällä.
        Koko ajan se ikäänkuin venkoili epämiellyttävästi, vaikka mitään uria ei ollut, sillä olin ensimmäisenä sillä lumipinnalla menossa.
        Asia jäi minua vaivaamaan, koska minulla ei ole kokemuksia näistä uudenajan autoista. Tämä bemari oli vuokra-auto ja itselläni on vielä vanhaa tekniikkaa käytössä.
        Kysymys siis kuuluu, mistä tuo omituinen käyttäytyminen mahtoi johtua?


    • Anonyymi

      Onkohan normaalia toimintaa, että haldexi alkaa vasta toimimaan kun auto on lämmennyt sinne 90 asteeseen. Ennen sitä pyörii vain eturenkaat eikä meinaa talvella päässä parkkipaikalta pois kun auto on kylmänä. Audi a3 2004 2.0tfsi

      • Anonyymi

        Ei ole, vie korjaamolle.


    • Anonyymi

      Vitun paviaani...aika helvetin monta automallia unohtui listalta. Vajakki

    • Anonyymi

      ne mopopojat taas vauhdissa,,,,,,,,,,,

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1925
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      51
      1853
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1383
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe