Niinistö kampanjoi aikanaan lauseella "vastakkainasettelun aika on ohi".
Niinistö osoittaa kuitenkin huomaavaisuuden puutetta ja jopa loukkaa osaa kansasta kun on ottanut tavakseen toivottaa "Jumalan siunausta" puheensa lopuksi.
Alma-median vuonna 2016 tekemän laajan kyselytutkimuksen (*) mukaan:
Luterilaisen kirkon Jumalaan uskoi 37% ja johonkin muuhun jumalaan 3%.
Johonkin muuhun korkeampaan voimaan uskoi 21%. Ateisteja oli 27%.
Loput eivät osanneet sanoa.
Niinistön toivotus siis osuu suoraan vain 40%:lle kansasta. Hän jättää huomiotta, että vähintään 27%:n mielestä moinen toivotus tuntuu vieraalta , oudolta tai peräti taikauskoiselta huuhaalta.
Onko 27% paljon vai vähän? Tätä voi verrata siihen, että Niinistö pitää osan puheestaan ruotsiksi huomionosoituksena ruotsinkielisiä suomalaisia kohtaan. Ruotsinkielen äidinkielekseen on ilmoittanut 5,3% suomalaisista.
Miksi jopa "maltilliset" uskovaiset ovat näin piittaamattomia toisin uskonnosta ajattelevien mielipiteistä?
(*) https://www.aamulehti.fi/a/24160601
Sauli Niinistö on tyypillinen omahyväinen kristitty!
27
<50
Vastaukset
Uudemman 2018 selvityksen mukaan Jumalaan ei uskonut 40 % ja 34 % uskoi.
- Anonyymi
Kiitos. Tuo oli mennyt ohi.
Sinällään suunta on selvä, kun nuoremmissa ikäluokissa aina vain vähemmän uskoo Jumalaan, joten kun aika kuluu, niin nuoremmista ikäluokista tulee yhä lisää uskomattomia ja vanhimmasta päästä uskovaisia siunataan kirkkomaahan.
- Anonyymi
Rinteen eron yhdeksi syyksi on ainakin väitetty sitä, että Rinne unohti liian usein että ei ole Antti Rinne, vaan instituutio nimeltä "pääministeri".
Myös tasavallan presidentti on instituutio, mutta Sauli Niinistö ei osaa aina käyttäytyä sen mukaan. No etenkään toista kautta istuvan presidentin ei tarvitse nauttia enää kenenkään luottamusta. Kun ei lakeja suoraan riko niin istuu kautensa loppuun kuin tatti. - Anonyymi
Vertailu ruotsinkieliset vs. ateistit oli silmiä avaava. Jos presidentti jättäisi ruotsinkielisen osuuden pois, niin hän olisi moukka ja kysyttäisiin (aiheellisesti) eikö hän haluakkaan olla kaikkien suomalaisten presidentti.
Mutta kun hän liittää puheeseensa taikauskoisia toivotuksia joita jopa 40% kansasta pitää täysin vieraina, niin se on muka ihan ok. - Anonyymi
>> Luterilaisen kirkon Jumalaan uskoi 37% <<
Luterilaisten tavalla eivät usko kuin luterilaiseen kirkkoon kuuluvat. Niistäkin osa on ei-uskovia. Karismaattiset ja hellarit ovat isompi ryhmä.- Anonyymi
T218O kirjoitti:
" Karismaattiset ja hellarit ovat isompi ryhmä."
Mihinkähän tämä väite perustuu?Wikipedian tietoihin siitä, kuinka iso mikäkin kristinuskon ryhmä on. Katoliset, karismaattiset, helluntailaiset, ortodoksit, anglikaanit ja sitten lukuisat pienet haarat, kuten luterilaisuus pienimpinä.
Kyllä helluntailaiset itse ainakin hehkuttaa sitä, kuinka suosittuja ovat. Anonyymi kirjoitti:
Wikipedian tietoihin siitä, kuinka iso mikäkin kristinuskon ryhmä on. Katoliset, karismaattiset, helluntailaiset, ortodoksit, anglikaanit ja sitten lukuisat pienet haarat, kuten luterilaisuus pienimpinä.
Kyllä helluntailaiset itse ainakin hehkuttaa sitä, kuinka suosittuja ovat.Aloitus koskee Sauli Niinistön toivotuksia maassamme ja ilmeisesti myös maatamme koskevia tilastoja. Maailmanlaajuisella hellariepidemialla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
- Anonyymi
Ei ihme kun evopapit kertoo pöntöstä satujaan, että kannatus laskee ja salit tyhjenee.
Ja kuinkahan tämä kannatuksen lasku olisi näkynyt mielestäsi "oikein" uskovien määrässä? Tilastollisesti kun asia on niin, että kirkosta erotaan eniten siksi, ettei sen Jeesus-juttuihin uskota kuin siksi, että kirkko olisi liian liberaali.
- Anonyymi
T218O kirjoitti:
Ja kuinkahan tämä kannatuksen lasku olisi näkynyt mielestäsi "oikein" uskovien määrässä? Tilastollisesti kun asia on niin, että kirkosta erotaan eniten siksi, ettei sen Jeesus-juttuihin uskota kuin siksi, että kirkko olisi liian liberaali.
Yksi syy voi olla se, että on eletty helppoja aikoja, eikä ole koettu tarvetta uskolle.
- Anonyymi
T218O kirjoitti:
Ei toki voi yleistää, kyllä niitäkin löytyy jotka osaa saarnata.
Anonyymi kirjoitti:
Yksi syy voi olla se, että on eletty helppoja aikoja, eikä ole koettu tarvetta uskolle.
Onhan se mahdollista. Mutta mielenkiintoisesti toit esille miten itsepetosta usko voikin olla.
Anonyymi kirjoitti:
Ei toki voi yleistää, kyllä niitäkin löytyy jotka osaa saarnata.
Mutta kyse on nyt kuitenkin siitä, että kirkosta ei erota eniten siksi, että siellä hyväksytään evoluutio vaan siksi, ettei uskota Jeesukseen. Niitä, jotka lahkolaisten mielestä "saarnaavat oikein" löytyy kuitenkin eniten juuri kaatumaseuroilta, joten on koomista, että lahkolaismieliset edelleen moittivat kirkkoa, vaikka heillä olisi valittavinaan kaikista sätkimäseuroista omiin sätkytyksiin sopivin.
- Anonyymi
Niinhän sitä sanotaan, että kun yhteen suuntaan kumartaa, niin toiseen näyttää arsetta :) Kaikkia ei voi aina miellyttää. Aktiiviateistit kyllä ovat aika hanakoita hakemaan vastakkainasettelua ja erimielisyyttä :(
Itse en kyllä ikinä, jos johonkin kumarran, näytä persustani kellekään. Käytän housuja silloinkin kun kumartelen.
- Anonyymi
T218O kirjoitti:
Itse en kyllä ikinä, jos johonkin kumarran, näytä persustani kellekään. Käytän housuja silloinkin kun kumartelen.
Sinullahan kummat housut on jos ei niissä persausta ole lainkaan? No, onhan noita tietysti muotiluomuksia, että farkuissa voi olla etumus molemmin puolin :D
Anonyymi kirjoitti:
Sinullahan kummat housut on jos ei niissä persausta ole lainkaan? No, onhan noita tietysti muotiluomuksia, että farkuissa voi olla etumus molemmin puolin :D
Eipä vaan ole kyse tuommoisesta vaan siitä, etten käytä läpinäkyviä housuja, joiden läpi persaukseni näkyisi. Sinä itse puhuit persauksen näyttämisestä, et housuntakamuksen näyttämisestä, joten sen mukaan kommentoin. Mutta tee sinä vain tyylillesi uskollisesti, ei se minua haittaa. Muista vain, että sakot voi tulla jos julkisella paikala vilauttelet.
- Anonyymi
T218O kirjoitti:
Eipä vaan ole kyse tuommoisesta vaan siitä, etten käytä läpinäkyviä housuja, joiden läpi persaukseni näkyisi. Sinä itse puhuit persauksen näyttämisestä, et housuntakamuksen näyttämisestä, joten sen mukaan kommentoin. Mutta tee sinä vain tyylillesi uskollisesti, ei se minua haittaa. Muista vain, että sakot voi tulla jos julkisella paikala vilauttelet.
Taiat olla savolainen, kun nuin viäntelet sanoja. Mutta laita poika sinä vaan hattusi jatkossakin kiertämällä päähäsi :)
Anonyymi kirjoitti:
Taiat olla savolainen, kun nuin viäntelet sanoja. Mutta laita poika sinä vaan hattusi jatkossakin kiertämällä päähäsi :)
En minä sanoja ole viännellyt, vaan olen vain käyttänyt semantiikkaa ovelammin kuin sinä. Siinä ei ole mitään kieroa.
- Anonyymi
T218O kirjoitti:
En minä sanoja ole viännellyt, vaan olen vain käyttänyt semantiikkaa ovelammin kuin sinä. Siinä ei ole mitään kieroa.
Kyllä sinä vääntelet sanoja ja asioita eikä se asia siitä yhtään paremmaksi muutu käyttämällä sivistyssanoja sen kuvaamiseen. ...Mutta itsehän siitä loppupeleissä eniten kärsit, että pääsi on kiero :(
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sinä vääntelet sanoja ja asioita eikä se asia siitä yhtään paremmaksi muutu käyttämällä sivistyssanoja sen kuvaamiseen. ...Mutta itsehän siitä loppupeleissä eniten kärsit, että pääsi on kiero :(
"Sivistyssanoja"... yhyy. Noin puhuvat aina luuserit, jotka eivät ymmärrä sanoja ja koettavat omaa tyhmyyttään peitellääkseen moittia toisten sanavalintoja.
Anonyymi kirjoitti:
Olit ilmeisesti yrittänyt kommentoida jotain noiden sanojen käytöstä. Sain ainakin ilmoituksen, mutta viestiä ei löydy. Sanon nyt ihan suoraan, että älä vittu lässytä jostain sanojen käytöstä! Et sinä pysty ketään hämäämään sillä, että jonkun viesti olisi väärässä siksi, että hän käyttää vääränlaisia sanoja. Juuri nuo "sivistyssanojen käyttöön" takertuvat pellet, jollaista nyt näytät edustavan, ovat pahimpia keskusteluntappajia; syyllistävät omasta sivistymättömyydestään muita. Ja vielä jos joku vatipää koettaa kääntää tämän niin, että motkotanhan minä nyt tuon tyypin sanojen käytöstä, niin kyse onkin nimenomaan sitä, että hän alkoi moittia minua sanavalinnoistani ilman kunnon perusteita, ja se puolestaan on minun perusteeni valittaa hänen sanavalinnoistaan eli takertuminen siihen, että joku käyttää sivistyssanoja.
Presidentti on hoitanut hyvin työnsä ulkopolitiikan johdossa. Eikä sitä horjuta herjaukset joiltakin uskovilta ja vastustajilta.
- Anonyymi
Taikausko vie kaiken uskottavuuden.
Ajatelkaa nyt jos joku pitää ihan hyvän ja kannustavan puheen ja lopuksi sanoiksi, että "ja loitsiakseni hyvää karmaa teidän kaikkien osaksi uhraan seuraavan täydenkuun aikana mustan kukon." Varmasti aika moni varmasti alkaisi epäillä kaikkea mitä kyseinen henkilö on puhunut.
Täsllaiset maagiset "siunaukset" kuulostavat minusta aivan samalta.Kyllä ne minustakin kuulostavat aivan samalta, mutta toisaalta enpä minä tuommoisia puheita muutoinkaan kuuntele korvat höröllä. Eivät ne minua kiinnosta. Mutta sitten jos ajatellaan siltä kantilta, niiden osalta, keitä kiinnostaa, niin Suomessa vallitsee varsinkin tiettyjen juhlapyhien tai muiden perinteiden yhteydessä illuusio kristillisyydestä. Oikeasti kristittyjä on kuitenkin täällä vähemmän kuin ei-kristittyjä. Jostain syystä ihmiset pitävät tuommoista kuitenkin automaattisesti asiaan kuuluvana, vaikka kyse on tosiaan vähemmistöä koskevasta onnentoivotuksesta.
- Anonyymi
#Presidentti @Niinistö onko niin, että tavallisella veronmaksajalla ei ole mitään valtaa osallistua päätökseen tuoda Suomeen ISIS-taistelijoita?
Meidän tavallisten suomalaisten yli kävellään nyt, henkiset traumat ei tästä hevillä unohdu.
Meille valehdellaan kaikkien hallituspuolueiden taholta. Miten Te Herra @Presidentti #Niinistö voitte vaatia meiltä enää rehellisyyttä?
Nyt on pakko teidän hyväksyä se, että muutkin valahtelevat, ilman että siitä joutuu vastuuseen!
Kuka vastaa siitä, kun jonkun lapsi murhataan koulussa/kauppakeskuksessa/missä vaan ja murhaajana on joku näistä "lapsista"?
Teidän pitää antaa vastaus: kuka ottaa vastuun näistä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä722419Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2561429- 841259
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3871232Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3481176