Haluaisin ostaa ensi kesäksi pienen uppoumarunkoisen avoveneen. Juuri sellaisen kuin Terhi 440 on, mutta minut on peloteltu ostamaan joku muu kuin abs-muovivene. Veneeseen tulee sähkömoottori, joten veneen runkomuodon täytyy soveltua hiljaisiin ajonopeuksiin. Ts. tasapohjaiset, liukuvarunkoiset eivät kiinnosta.
Sana on vapaa. Mielelläni kuulisin omakohtaisia kokemuksia tämän tyyppisistä veneistä ja ehdotuksia hyvistä vaihtoehdoista.
Vaihtoehto Terhi 440:selle
8
1148
Vastaukset
- Anonyymi
Onko 440 ainoa lajissaan ilman vaihtoehtja?
- Anonyymi
Minulla on ollut käytössä joitakin vuosia alumiinivene Linder 440, jota olen käyttänyt 3-6 hp moottoreilla 2-4 henkilön kuormilla. Tämä on jokseenkin samaa kokoluokkaa kun Terhi 440, mutta huomattavasti kevyempi, paino on ollut merkittävä valintakriteeri, kuten myös jälleenmyyntiarvo ja kulutuksen kesto, pienistä naarmuista ja kolhuista ei saisi tulla ongelmia, eikä tulekaan alumiiniveneissä, kun taas perinteiset lasikuituveneet ovat parhaimmillaan jos ei pinta vahingoitu niin että lasikuitu imee vettä, mikä voi aiheuttaa suuriakin ongelmia jos ei korjausta hoida ajoissa. Mutta alumiini on hintavaa veneissä.
Oma kokemukseni pienistä perämoottoriveneistä alkaa pikkuterhistä, imi vettä, muovi haurastui, ongelmajätettä noin 15V käytön jälkeen, olisi kestänyt kauemmin paremmalla hoidolla, mutta - ei koskaan enää ABS venettä. Savolaismallinen soutuvene, 3 hp moottori, liian kiikkerä moottoriveneeeksi, roiskutti vettä niin että sai ajaa peppu märkänä - ei koskaan enää savolaismallista moottoriveneeksi, mutta hyvät soutuominaisuudet, Lohi 390 lasikuitulaminaatti, ihan kiva vene kolmelle, mutta tuntui pieneltä kun ilmatankit istuimina veivät suuren osan sisätilasta. Linder 390 aluumiinivene, tähän olin tyytyväinen, kunnes kolmen henkilön vene kävi pieneksi ja hankin nykyisen Linder 440-veneen.
Netistä lötyy soutuvenetesti, jossa esiintyvät m.m. Terhi 440 ja Linder 440. Linderissä moititaan sekä soutominaisuuksia että moottoriominaisuuksia, itse en ole havainnut moottoriominaisuuksissa moitteen sijaa, mutta en myöskään ole ajanut Lindereitäni juurikaan yksin, kuten käsittääkseni testissä tehtiin. Soutaminenkin on sujunut jotenkuten, mutta eihän näitä pelkästään soutamiseen ole tarkoitettu. Myös tyhjennystä moititaan, mutta käytännössä sen saa ihan kuivaksi jos vene on sen verran rannasta, että sen voi tyhjentää keulasta.- Anonyymi
Huomasitko lohi veneesi imeneen vettä lujitemuoviin ongelmaksi asti?
Niinpä. - Anonyymi
Kiitos hyvin perustellusta viestistä. Tuo linder on hyvä paatti moneen. Sen hinnalla tosin saa jo köliraudallisia lasikuituveneitäkin. Onko kellään kokemusta pienimmäsrä Parosta ja Rönnqvistista? Miten ne liikkuisivat 5 hv moottorilla? Mökki saaressa ja tällaista oon kilometrin merimatkalle suunnitellut vettyneen Terhin tilalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomasitko lohi veneesi imeneen vettä lujitemuoviin ongelmaksi asti?
Niinpä.Olen veneillyt näillä pikkuveneillä kivikkoisessa saaristossa, käytössäni ei ole lainkaan laitureita, joten veneet vedetään yleensä suoraan kalliolle tai kivikkoon, paitsi kotisatamassa rullille kokonaan vedestä. Uutena ostettu Lohi oli käytössäni noin 3 vuotta, sai jonkin verran pikkukolhuja ja naarmuja sekä menetti kämmenen kokoisen alueen gelcoatia viimeisen talvisäilytyksen aikana, luultavasti valmistusvirheen takia. Virhe sijaitsi vesirajan yläpuolella, näkyi pintakerroksen halkeamana jonka alla oli yhtenäinen alua irtonaista pintakerrosta. Käsittääkseni vakava vettyminen pitäisi näkyä gelcoatin halkeiluna ja iroamisena pieninä palasina. En usko että mikään pikkuvaurioista olisi ehtinyt johtaa laskuituvaurioihin, jos edes pintakerros oli puhki. Irtoavan osuuden avaaminen ja korjaus jäi seuraavalle omistajalle, joka hallitsi tämäntyyppiset korjaukset, luotin hänen arvioonsa valmistusvirheestä. Tässä veneessä, kuten savolaismallisessa, ei ollut "kölirautaa " . Huolimatta käyttöä rajoittavasta varovaisuudesta ratautumisessa kivikkoihin valtaosa naarmuista ja kolhuista syntyi tietenkin köliin. En ole käyttänyt myrkkymaaleja, enkä tietenkään sen alla yleisesti käytettävää vesieristävää primeria.
Eihän laskuituveneisiin pitäisi tulla juurikaan kuvatun kaltaista köli ja pohjakulumaa jos venettä ajetaan esim. vain laiturista laituriin.
- Anonyymi
Päijän-veneillä on hyvä mallisto kestäviä veneitä, itsellä ollut 4,7 metrinen jo melkein 50 vuotta ilman mitään hoitoa ja huoltoa eikä mitään ongelmia.
- Anonyymi
Mökkiveneenä oli tuollainen Terhi 440 parikymmentä vuotta saaristomerellä. Myytiin ehjänä pois mökin mukana. Se on suhteessa aika raskas jos pitää vedellä maihin tai liikutella muuten kuin moottorilla. Sähkömoottorille se varmaan on turhankin raskas.
Tekniikan Maailmassa? oli joskus kuva, kun riitelevän pariskunnan ukko vetäisi Terhin keskeltä poikki moottorisahalla ja kumpikin puoliso jatkoi matkaansa omilla airoilla. - Anonyymi
Oliko venemessuilla tämän tyyppisiä veneitä? Ts .pienellä konetoholla liikkuvia uppoumarunkoisia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475196- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131848Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh331221- 811214
- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984