Meinaan rakennella n. 6m pitkään alumiinipaattiin vesijetistä suihkuturpiinin. Moottorina iso diesel. Onko kellään kokemuksia mitä pitäis rakentamisessa huomioida ?
Vesisuihku veneeseen
6
2472
Vastaukset
- masa
Jetin hyötysuhde on paljon huonompi kuin potkurin. Lisäksi jetti on kovin arka hiekalle. Pieni imaisu matalassa, niin edessä on todella kallis remontti.
- EJ
Onhan tuo jetti ihan kiva peli, kulkee ihan mukavasti ja veneen saa parkkeerattua vaikka taskuun. Tosin helpompaa kahdella jetillä kun yhdellä.
Itse ajelin laivastossa armeijassa ollessani Uisko-luokan aluksilla (15m pitkiä meri uiskoja) joissa kaksi jettiä ja lähemmäs 1000hv tehoa penkin alla. Ottaen huomioon veneen painon (15t)hyvällä kelillä pohajn muodoista riippuen huipuiksi saatiin yli 40 solmua. Allokossa vauhtia oli hiljennettävä reilusti. Polttoaineen kulutus ei näissä ollut mitenkään suuri verrattaen tavalliseen potkurilaitteeseen. Polttoainetta kului n. 35 l/h/kone.
Jetin varjopuoliin kuului se että jos joutui kauan oleen paikoillaan matalassa vedessä, impellereihin jäi levää ym. Käsittelyssä kuitenkin aivan omaa luokaansa. Tuon ajan jälkeen on halunnut omaan veneeseen myös jettejä... - Intti
Onhan tuo jetti ihan kiva peli, kulkee ihan mukavasti ja veneen saa parkkeerattua vaikka taskuun. Tosin helpompaa kahdella jetillä kun yhdellä.
Itse ajelin laivastossa armeijassa ollessani Uisko-luokan aluksilla (15m pitkiä meri uiskoja) joissa kaksi jettiä ja lähemmäs 1000hv tehoa penkin alla. Ottaen huomioon veneen painon (15t)hyvällä kelillä pohajn muodoista riippuen huipuiksi saatiin yli 40 solmua. Allokossa vauhtia oli hiljennettävä reilusti. Polttoaineen kulutus ei näissä ollut mitenkään suuri verrattaen tavalliseen potkurilaitteeseen. Polttoainetta kului n. 35 l/h/kone.
Jetin varjopuoliin kuului se että jos joutui kauan oleen paikoillaan matalassa vedessä, impellereihin jäi levää ym. Käsittelyssä kuitenkin aivan omaa luokaansa. Tuon ajan jälkeen on halunnut omaan veneeseen myös jettejä... - tepu
Sopivatko kierrosluvut yhteen? Alkuperäisessä koneessa lienee ollut jotain lähelle 10000, paljonko dieseli kiertää?
- rakentelija
Joo välityksiä pitää tehdä.Jetin kone kiertää n 8000 ja suunnitelemani diesel n. 4000, joten välityksillä pitää ainakin tuplata kierrokset. Sitä en tiedä riittääkö kuinka koneessa potkua, mutta kokeilen.
- tero
vesisuihkussa on teho hyöty suhde kaikista paras. olen kerran ollut kyydissä big busterin veneesssä missä oli 100hp kone ja alamarin jet.
yksin kulki 42s ja 9kpl n:70kg poikia kyytillä se kuluki 42s.
eli paino ei merkkaa mitään.
big buster on noin saman kokonen.
laita vain jetti jos perse kestää sehän on aika kallis.
jetissä on semmonen juttu että siinä on aina työntö voima sama vaikka vene olis mikä tahansa
sehän puhaltaa vettä aina samallalailla.
kone ja vetolaite pitää olla suhteessa toisiinsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032175
- 1341198
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58806
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34771ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46577- 10560