Vesisuihku veneeseen

Rakentelija

Meinaan rakennella n. 6m pitkään alumiinipaattiin vesijetistä suihkuturpiinin. Moottorina iso diesel. Onko kellään kokemuksia mitä pitäis rakentamisessa huomioida ?

6

2472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • masa

      Jetin hyötysuhde on paljon huonompi kuin potkurin. Lisäksi jetti on kovin arka hiekalle. Pieni imaisu matalassa, niin edessä on todella kallis remontti.

    • EJ

      Onhan tuo jetti ihan kiva peli, kulkee ihan mukavasti ja veneen saa parkkeerattua vaikka taskuun. Tosin helpompaa kahdella jetillä kun yhdellä.
      Itse ajelin laivastossa armeijassa ollessani Uisko-luokan aluksilla (15m pitkiä meri uiskoja) joissa kaksi jettiä ja lähemmäs 1000hv tehoa penkin alla. Ottaen huomioon veneen painon (15t)hyvällä kelillä pohajn muodoista riippuen huipuiksi saatiin yli 40 solmua. Allokossa vauhtia oli hiljennettävä reilusti. Polttoaineen kulutus ei näissä ollut mitenkään suuri verrattaen tavalliseen potkurilaitteeseen. Polttoainetta kului n. 35 l/h/kone.
      Jetin varjopuoliin kuului se että jos joutui kauan oleen paikoillaan matalassa vedessä, impellereihin jäi levää ym. Käsittelyssä kuitenkin aivan omaa luokaansa. Tuon ajan jälkeen on halunnut omaan veneeseen myös jettejä...

    • Intti

      Onhan tuo jetti ihan kiva peli, kulkee ihan mukavasti ja veneen saa parkkeerattua vaikka taskuun. Tosin helpompaa kahdella jetillä kun yhdellä.
      Itse ajelin laivastossa armeijassa ollessani Uisko-luokan aluksilla (15m pitkiä meri uiskoja) joissa kaksi jettiä ja lähemmäs 1000hv tehoa penkin alla. Ottaen huomioon veneen painon (15t)hyvällä kelillä pohajn muodoista riippuen huipuiksi saatiin yli 40 solmua. Allokossa vauhtia oli hiljennettävä reilusti. Polttoaineen kulutus ei näissä ollut mitenkään suuri verrattaen tavalliseen potkurilaitteeseen. Polttoainetta kului n. 35 l/h/kone.
      Jetin varjopuoliin kuului se että jos joutui kauan oleen paikoillaan matalassa vedessä, impellereihin jäi levää ym. Käsittelyssä kuitenkin aivan omaa luokaansa. Tuon ajan jälkeen on halunnut omaan veneeseen myös jettejä...

    • tepu

      Sopivatko kierrosluvut yhteen? Alkuperäisessä koneessa lienee ollut jotain lähelle 10000, paljonko dieseli kiertää?

      • rakentelija

        Joo välityksiä pitää tehdä.Jetin kone kiertää n 8000 ja suunnitelemani diesel n. 4000, joten välityksillä pitää ainakin tuplata kierrokset. Sitä en tiedä riittääkö kuinka koneessa potkua, mutta kokeilen.


    • tero

      vesisuihkussa on teho hyöty suhde kaikista paras. olen kerran ollut kyydissä big busterin veneesssä missä oli 100hp kone ja alamarin jet.
      yksin kulki 42s ja 9kpl n:70kg poikia kyytillä se kuluki 42s.
      eli paino ei merkkaa mitään.
      big buster on noin saman kokonen.
      laita vain jetti jos perse kestää sehän on aika kallis.
      jetissä on semmonen juttu että siinä on aina työntö voima sama vaikka vene olis mikä tahansa
      sehän puhaltaa vettä aina samallalailla.
      kone ja vetolaite pitää olla suhteessa toisiinsa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe