Olin jo hankkimassa seuraavaksi autokseni Kia Ceratoa, mutta onneksi satuin tarkistamaan öljynvaihtovälin... 7500km!!! Meikäläinenhän joutuu ravaamaan öljynvaihdossa parin kuukauden välein... kyllä tulee ylläpidolle hintaa! Ei ihme, että autolla on 5 vuoden takuu.
Kian öljynvaihtoväli vain 7500km!!!
75
16574
Vastaukset
- Arnie
...pitää paikkaansa. Kyseessä on vain suositus, jos olosuhteet ovat poikkeuksellisen vaikeat. 15 000 öljynvaihtoväliä jos käytät, pysyy takuu kyllä voimassa.
- oikein
Osittain oikein. Jos käytät autoa jatkuvasti ääriolosuhteissa, on öljynvaihtoväli tuo 7500. Normaali suomi oloissa vuosi/15 tkm.
- öljy
Ensimmäinen öljynvaihto on kun autolla on ajettu 7.500 km ja sen jälkeen 15.0000 km välein.
- Automiekkonen
Jos tosiaan tarvitsee joka 150 000 km välein vaihdattaa !!!!
- öljy
Automiekkonen kirjoitti:
Jos tosiaan tarvitsee joka 150 000 km välein vaihdattaa !!!!
tuli kirotushäriö eli tietenkin 15.000 km
- csccasc
Joo, kyllä se 15.000 km riittää. Sekin on kyllä nykyään tiuhaan. Olen tuota Rioa harkinnut pösön tilalle, saisi halvalla uuden auton. Rahaa menis n. 17000 egee, kun ottaa ilmastoinnin, lohkolämppärin ja metallivärin. Talvikumit sitten myöhemmin.
- ...
Kaupunki ajoa kun harrastaa, on tuo 7500km öljylle aika paljon.. se mitä auton paperissa ilmoitetaan ei minua kiinnosta, vaan se mitä öljyn valmistaja sanoo. Mitenkä niin tulee kalliiksi? Jos öljynvaihto maksaa ~50e niin samapa ne olis vaihtaa vaikka tonnin välein.
MITÄ MERKITYSTÄ- tiheään
*juuri näin, itsekin vaihdan uudehkoon
autooni öljyt 7.500 km välein -eikä siitä konkurssia tule (4 l kannu maksaa ~30 €)
*öljynvaihto mieluummin liian tiheään kuin harvaan... - asiaa
tiheään kirjoitti:
*juuri näin, itsekin vaihdan uudehkoon
autooni öljyt 7.500 km välein -eikä siitä konkurssia tule (4 l kannu maksaa ~30 €)
*öljynvaihto mieluummin liian tiheään kuin harvaan...Aivan samaa mieltä.
Outua että jotkut itkevät tuollaisista öljynvaihto asioista.
On "varaa" ostaa uusi auto, mutta sitten ei huolehdita siitä.
Moottori tosiaankin pitää siitä että sisällä on aina laadukkaat ja puhtaat öljyt.
Itsekin vaihdan noin 7.500 km välein vaikka suositus öljynvaihto väli onkin suurempi. - Perheellinen
asiaa kirjoitti:
Aivan samaa mieltä.
Outua että jotkut itkevät tuollaisista öljynvaihto asioista.
On "varaa" ostaa uusi auto, mutta sitten ei huolehdita siitä.
Moottori tosiaankin pitää siitä että sisällä on aina laadukkaat ja puhtaat öljyt.
Itsekin vaihdan noin 7.500 km välein vaikka suositus öljynvaihto väli onkin suurempi.On melko mielenkinntoinen mielipide teillä. Mitä kertoo autosta jos näin lyhyt öljynvaihtoväli. Kaikissa euroopassa valmistetuissa autoissa vaihtoväli on min 15000km.
Varmasti jokainen uuden auton ostaja miettii myös käyttökuluja. Varmasti henkilö joka ostaa "halpa auto KIA:n", on sen verran varaton että miettii käyttökuluja. Eri asia jos kyseessä olisi Ferrarin omistaja.
Olisikohan kyseessä taas myyntipuheet. - Arnie
Perheellinen kirjoitti:
On melko mielenkinntoinen mielipide teillä. Mitä kertoo autosta jos näin lyhyt öljynvaihtoväli. Kaikissa euroopassa valmistetuissa autoissa vaihtoväli on min 15000km.
Varmasti jokainen uuden auton ostaja miettii myös käyttökuluja. Varmasti henkilö joka ostaa "halpa auto KIA:n", on sen verran varaton että miettii käyttökuluja. Eri asia jos kyseessä olisi Ferrarin omistaja.
Olisikohan kyseessä taas myyntipuheet....on myös Kiassa 15 000 km. Tuo vaikeiden olojen suositus vaihtovälin puolittamisesta on varmaan järkevä suositus millä tahansa moottorilla.
- Pluti
Arnie kirjoitti:
...on myös Kiassa 15 000 km. Tuo vaikeiden olojen suositus vaihtovälin puolittamisesta on varmaan järkevä suositus millä tahansa moottorilla.
Tavoite kai on autolla kuin autolla mahdollisimman harvoin huoltoon, korjaukseen tai esim. öljynvaihtoon.
Voi kait öljyt vaihtaa vaikka kerran viikossa, samoin voi pestä auton joka päivä ja kiillottaa sitä pumpulilla, samoin voi käydä parkkiksella tai pihalla katsomassa autoaan aamuin illoin, josko sillä on kaikki hyvin. - Arnie
Pluti kirjoitti:
Tavoite kai on autolla kuin autolla mahdollisimman harvoin huoltoon, korjaukseen tai esim. öljynvaihtoon.
Voi kait öljyt vaihtaa vaikka kerran viikossa, samoin voi pestä auton joka päivä ja kiillottaa sitä pumpulilla, samoin voi käydä parkkiksella tai pihalla katsomassa autoaan aamuin illoin, josko sillä on kaikki hyvin....mutta olosuhteita on silti helpompia ja vaikeampia. On ymmärrettävää, että tämä voi vaikuttaa huoltotarpeeseen, samalla tavalla kuin esim. ruostesuojauksen tarpeeseen. Totta kai kannatan mahdollisimman huoletonta ja helppoa autoilua minäkin.
- ???????????
Arnie kirjoitti:
...mutta olosuhteita on silti helpompia ja vaikeampia. On ymmärrettävää, että tämä voi vaikuttaa huoltotarpeeseen, samalla tavalla kuin esim. ruostesuojauksen tarpeeseen. Totta kai kannatan mahdollisimman huoletonta ja helppoa autoilua minäkin.
Totta kai kannatan mahdollisimman huoletonta ja helppoa autoilua minäkin.
Kannattas sitten pysyä noista korealaisista erossa!!!!!!!!!!!! - katsomatta
Perheellinen kirjoitti:
On melko mielenkinntoinen mielipide teillä. Mitä kertoo autosta jos näin lyhyt öljynvaihtoväli. Kaikissa euroopassa valmistetuissa autoissa vaihtoväli on min 15000km.
Varmasti jokainen uuden auton ostaja miettii myös käyttökuluja. Varmasti henkilö joka ostaa "halpa auto KIA:n", on sen verran varaton että miettii käyttökuluja. Eri asia jos kyseessä olisi Ferrarin omistaja.
Olisikohan kyseessä taas myyntipuheet.*itselläni ei ole Kiia, vaikka vaihdankin ölyt tiuhaan tahtiin (7.500 km välein) -toki meikäläisen ajoilla se ei ole kuin kaksi kertaa vuodessa ;)
*ai niin pirssini on -jos se nyt ketään kiinnostaa- 1½ vuotta "vanha" Nissan Primera 2.0, jolla ajettu huikeat 26 tkm...
*Nissanilla on muuten tuo sama öljynvaihtoväli eli 15 tkm -toki saa vaihtaa jo aiemminkin! - takuu
??????????? kirjoitti:
Totta kai kannatan mahdollisimman huoletonta ja helppoa autoilua minäkin.
Kannattas sitten pysyä noista korealaisista erossa!!!!!!!!!!!!*eipähän niiden kestävyydestä/kestämättömyydestä vielä ole oikein tietoa -aikahan sen näyttää jatkossa... joten turha spukoloida vielä tässä vaiheessa!
*toisaalta takuuhan on hulppeat viisi vuotta / 150 tkm
*itse en ole "naimisissa" mihinkään automerkkiin, vaan voin kokeilla estottomasti eri vaihtoehtoja merkkiin katsomatta!
*nytkin hivenen polttelisi auton vaihto ja tuo Kia Sportage kiinnostanee kovasti yhtenä vaihtoehtona - Pluti
Arnie kirjoitti:
...mutta olosuhteita on silti helpompia ja vaikeampia. On ymmärrettävää, että tämä voi vaikuttaa huoltotarpeeseen, samalla tavalla kuin esim. ruostesuojauksen tarpeeseen. Totta kai kannatan mahdollisimman huoletonta ja helppoa autoilua minäkin.
Kyllä. Tarkoitinkin sitä, että en halua stressata autosta yhtään enempää, kuin on pakko, koska se on vain auto. Ja 15.000 km tai yksi vuosi öljynvaihdossa sopii mulle.
- Pluti
??????????? kirjoitti:
Totta kai kannatan mahdollisimman huoletonta ja helppoa autoilua minäkin.
Kannattas sitten pysyä noista korealaisista erossa!!!!!!!!!!!!Ja mikä oli kokemuksesi korealaisista autoista?
- Arnie
??????????? kirjoitti:
Totta kai kannatan mahdollisimman huoletonta ja helppoa autoilua minäkin.
Kannattas sitten pysyä noista korealaisista erossa!!!!!!!!!!!!Kohtahan tuo selviää, kun saan auton alleni. Ostaahan ne jotkut ranskalaisiakin. Itse uskon kyllä korealaisten luotettavuuteen paljon enemmän. Varman päälle valinta olisi tietenkin ollut Toyota, mutta Toyotan citymaasturi ei ollut aivan sitä, mitä olin hakemassa. Viisi vuotta (=takuuaika) on aikaa tunnustella korealaista laatua suhteellisen huolettomasti. Ikävä tietenkin, jos tien päälle jättää.
- Pluti
Arnie kirjoitti:
Kohtahan tuo selviää, kun saan auton alleni. Ostaahan ne jotkut ranskalaisiakin. Itse uskon kyllä korealaisten luotettavuuteen paljon enemmän. Varman päälle valinta olisi tietenkin ollut Toyota, mutta Toyotan citymaasturi ei ollut aivan sitä, mitä olin hakemassa. Viisi vuotta (=takuuaika) on aikaa tunnustella korealaista laatua suhteellisen huolettomasti. Ikävä tietenkin, jos tien päälle jättää.
Näin on. 3-4v. aikaa todeta onko hyvä. Sitten pystyy myymään ja takuuta vielä jäljellä.. Minua ainakin kiinnosti Suomessa uusi automerkki ja halu välttää ''tuttuja ja turvallisia'' ratkaisuja. Lisäksi hinta/varustelutaso.
Nyt odotetaan ja katsotaan. Tilasin mustalla sisustalla ja alumiinikoristeet pitäisi olla sisällä. Mutta jos tulee se muovinen ''kontaktipaperi'', niin sitten ruvetaan puhumaan kaupan peruuttamisesta tai tuntuvasta hinnanalennuksesta. - Arnie
Pluti kirjoitti:
Näin on. 3-4v. aikaa todeta onko hyvä. Sitten pystyy myymään ja takuuta vielä jäljellä.. Minua ainakin kiinnosti Suomessa uusi automerkki ja halu välttää ''tuttuja ja turvallisia'' ratkaisuja. Lisäksi hinta/varustelutaso.
Nyt odotetaan ja katsotaan. Tilasin mustalla sisustalla ja alumiinikoristeet pitäisi olla sisällä. Mutta jos tulee se muovinen ''kontaktipaperi'', niin sitten ruvetaan puhumaan kaupan peruuttamisesta tai tuntuvasta hinnanalennuksesta."Tilasin mustalla sisustalla ja alumiinikoristeet pitäisi olla sisällä."
Samoin.
"Mutta jos tulee se muovinen ''kontaktipaperi'', niin sitten ruvetaan puhumaan kaupan peruuttamisesta tai tuntuvasta hinnanalennuksesta."
Tai niiden vaihtamisesta metallisiin ennen kokonaiskauppahinnan maksua. Mutta eiköhän ne osaa hoitaa sellaista tavaraa kuin on tilattu. - Pluti
Arnie kirjoitti:
"Tilasin mustalla sisustalla ja alumiinikoristeet pitäisi olla sisällä."
Samoin.
"Mutta jos tulee se muovinen ''kontaktipaperi'', niin sitten ruvetaan puhumaan kaupan peruuttamisesta tai tuntuvasta hinnanalennuksesta."
Tai niiden vaihtamisesta metallisiin ennen kokonaiskauppahinnan maksua. Mutta eiköhän ne osaa hoitaa sellaista tavaraa kuin on tilattu.Joka tapauksessa luovutus lykkääntyisi. Mutta katsotaan ja toivotaan..
- Perheellinen
Arnie kirjoitti:
...mutta olosuhteita on silti helpompia ja vaikeampia. On ymmärrettävää, että tämä voi vaikuttaa huoltotarpeeseen, samalla tavalla kuin esim. ruostesuojauksen tarpeeseen. Totta kai kannatan mahdollisimman huoletonta ja helppoa autoilua minäkin.
VW konsernin autoilla 30000km vaihtoväli ja jos "vaikeat olosuhteet" niin auton ajotietokone ilmoitta jos on vaihdettava aikaisemmin.
MB normaali 25000km vaikeissa puolittuu tai ajotietokone ilmoittaa. - Utelias
Perheellinen kirjoitti:
VW konsernin autoilla 30000km vaihtoväli ja jos "vaikeat olosuhteet" niin auton ajotietokone ilmoitta jos on vaihdettava aikaisemmin.
MB normaali 25000km vaikeissa puolittuu tai ajotietokone ilmoittaa.So?
- Halleluja
Perheellinen kirjoitti:
VW konsernin autoilla 30000km vaihtoväli ja jos "vaikeat olosuhteet" niin auton ajotietokone ilmoitta jos on vaihdettava aikaisemmin.
MB normaali 25000km vaikeissa puolittuu tai ajotietokone ilmoittaa.Ylikoulutettu perheellinen on taas eksynyt väärille sivuille. Mitä kiksejä muuten saat kehuessasi näitä suomalaisen pikkurahvaan ylihinnoiteltuja fallossymboleja?
- ihminen
Halleluja kirjoitti:
Ylikoulutettu perheellinen on taas eksynyt väärille sivuille. Mitä kiksejä muuten saat kehuessasi näitä suomalaisen pikkurahvaan ylihinnoiteltuja fallossymboleja?
Joo, mietin myös...mitä negatiivista tälle perheelliselle on oikein tapahtunut. Melkein aina kun on jotain sanottavaa niin katkeruus paistaa kirjoituksista.
- Peräprutku
Arnie kirjoitti:
Kohtahan tuo selviää, kun saan auton alleni. Ostaahan ne jotkut ranskalaisiakin. Itse uskon kyllä korealaisten luotettavuuteen paljon enemmän. Varman päälle valinta olisi tietenkin ollut Toyota, mutta Toyotan citymaasturi ei ollut aivan sitä, mitä olin hakemassa. Viisi vuotta (=takuuaika) on aikaa tunnustella korealaista laatua suhteellisen huolettomasti. Ikävä tietenkin, jos tien päälle jättää.
jos on sisarmerkkiin tullut...ainoat minut tienpäälle jättäneet ovat eurooppalaiset : 1 mese(vanhuuttaan 170s) ja 3 Ooppelia ai niin ja 1 Tojo,kun taas Fiut,Pökötti ja pari Huihaita eivät ole vielä tielle jättäneet (vikoja on kyllä ollut kaikissa)
- idiootti!!
Arnie kirjoitti:
Kohtahan tuo selviää, kun saan auton alleni. Ostaahan ne jotkut ranskalaisiakin. Itse uskon kyllä korealaisten luotettavuuteen paljon enemmän. Varman päälle valinta olisi tietenkin ollut Toyota, mutta Toyotan citymaasturi ei ollut aivan sitä, mitä olin hakemassa. Viisi vuotta (=takuuaika) on aikaa tunnustella korealaista laatua suhteellisen huolettomasti. Ikävä tietenkin, jos tien päälle jättää.
Ostaahan jotkut ranskalaisiakin...helvetin ääliö ja meinaat jonkun paskan korealaisen ostaa ja haaveilet toyotasta. Ei mee kyllä hyvin sulla, lääkitys ei liene kohdallaan.
- Pluti
idiootti!! kirjoitti:
Ostaahan jotkut ranskalaisiakin...helvetin ääliö ja meinaat jonkun paskan korealaisen ostaa ja haaveilet toyotasta. Ei mee kyllä hyvin sulla, lääkitys ei liene kohdallaan.
..nyt mulle, mitä vikaa korealaisessa autossa? Ei kyllä ollut mitään suurempaa ranskalaisessakaan, eikä italialaisessa tai ruotsalaisessa, joita mulla on ollut.
- kian
Pluti kirjoitti:
..nyt mulle, mitä vikaa korealaisessa autossa? Ei kyllä ollut mitään suurempaa ranskalaisessakaan, eikä italialaisessa tai ruotsalaisessa, joita mulla on ollut.
niin varaudu siihen että ajelet sillä aika kauan halusit tai et!
saatat selvitä jotenkuten takuuajan(5v) mutta sen jälkeen kun aijot vaihtaa toiseen autoon niin hyvityshinta on niin olematon että on parempi ajella entisellä. - Peräprutku
kian kirjoitti:
niin varaudu siihen että ajelet sillä aika kauan halusit tai et!
saatat selvitä jotenkuten takuuajan(5v) mutta sen jälkeen kun aijot vaihtaa toiseen autoon niin hyvityshinta on niin olematon että on parempi ajella entisellä.Joo suurin ongelmasi tulee olemaan tuo arvonpudotus mutta siitäkin selviää jos ajattelee pitävänsä autoa vähän pidempään kuin tuo 5 vuotta .Minun suunnitelmissa se on n 10 vuotta ja sen jälkeen vaihdan.Kestävyydessä ei ainakaan 92 mallisessa ollut suuria murheita ja laatu on nähdäkseni siitä parantunut.7 vuoden päästä sitten harkitsen ostanko uuden huihain,kian tai sitten jonkun Saksasta halpatuodun (kian tai huihain) kun sitten kilometrejäkään ei enää tulle kuin 15000 vuodessa?Menköön tämä nykyinen vaikka sitten paalaukseen.
- Arnie
idiootti!! kirjoitti:
Ostaahan jotkut ranskalaisiakin...helvetin ääliö ja meinaat jonkun paskan korealaisen ostaa ja haaveilet toyotasta. Ei mee kyllä hyvin sulla, lääkitys ei liene kohdallaan.
...joku noin länsiautofanaatikko lukee Kia-foorumia? Jos jutut Toyota-laadusta menivät yli hilseen, niin luepa vaikka näitä tunnettuja saksalaisia laatutilastoja.
Eivät nämä autoasiat niin vakavia ole, että kannattaisi niistä noin pahasti hermostua. Lunkisti vaan, vaikka joku olisikin eri mieltä kanssasi. Muuten olet itse kohta verenpainelääkityksen tarpeessa. - Pluti
Arnie kirjoitti:
...joku noin länsiautofanaatikko lukee Kia-foorumia? Jos jutut Toyota-laadusta menivät yli hilseen, niin luepa vaikka näitä tunnettuja saksalaisia laatutilastoja.
Eivät nämä autoasiat niin vakavia ole, että kannattaisi niistä noin pahasti hermostua. Lunkisti vaan, vaikka joku olisikin eri mieltä kanssasi. Muuten olet itse kohta verenpainelääkityksen tarpeessa.Vaikka tämä poikkeaa jonkin verran alkuperäisestä otsikosta, niin sanon silti että täällä Suomessa suhtautuminen autoihin (omaan ja naapurin)poikkeaa paljonkin eurooppalaisesta.
Johtuuko se korkeasta autoverosta, kateudesta, huonosta itsetunnosta vai mistä, en tiedä.
Kian arvonalennuksesta en tiedä, mutta jos myyntihinnat eivät laske, eikä saatavuus vastaa kysyntää, niin ei varmaankaan mitään jyrkkiä arvonalennuksia tule.
Omassa tänhetken autossani ''kärsin'' 12 000 € kahdessa vuodessa. - just joo
kian kirjoitti:
niin varaudu siihen että ajelet sillä aika kauan halusit tai et!
saatat selvitä jotenkuten takuuajan(5v) mutta sen jälkeen kun aijot vaihtaa toiseen autoon niin hyvityshinta on niin olematon että on parempi ajella entisellä.Mihinkähän tämä väite Kia:n arvon nopeasta laskusta perustuu...Kun katselee esim. käytettyjen Hyundai Sonatojen hintoja niin yllättävänkin hyvin näyttävät arvonsa pitävän, ja kuten tiedämme Hyundai=Kia.
- viisaampia
just joo kirjoitti:
Mihinkähän tämä väite Kia:n arvon nopeasta laskusta perustuu...Kun katselee esim. käytettyjen Hyundai Sonatojen hintoja niin yllättävänkin hyvin näyttävät arvonsa pitävän, ja kuten tiedämme Hyundai=Kia.
5 vuoden päästä, kun huomaamme OHO eipäs ne hyvitä entisestä mitään! nyyh nyyh! ajelempa sitten entisellä. blääh. tulipas ostettua.
nii ja sitko nää viel kuluttaa paljon ja huollot on kalliita ja palvelu liikkeissä alarvoista. - Peräprutku
just joo kirjoitti:
Mihinkähän tämä väite Kia:n arvon nopeasta laskusta perustuu...Kun katselee esim. käytettyjen Hyundai Sonatojen hintoja niin yllättävänkin hyvin näyttävät arvonsa pitävän, ja kuten tiedämme Hyundai=Kia.
Kian arvon laskusta en tiedä mutta ainakin huihaissa se on tosi.Nykyisen Sonatani arvoa en tiedä mutta 92:sta tiedän että uutena se kai maksoi n 120 000(vai olikohan tämä malli 112 000) ja kun ostin sen 96 vuonna 101000 ajettuna maksoin siitä 70000FIM ja 2001 217000 ajettuna tuulilasi palasina ja ikkunannostin säpäleinä sain 28000FIM vaihdossa uudempaan huihaihin (delta autossa olisin saanut 12000 FIM) eli jos uuteen vertaa niin n 3/4 on hävinnyt 9 vuoden aikana?
- just joo
Peräprutku kirjoitti:
Kian arvon laskusta en tiedä mutta ainakin huihaissa se on tosi.Nykyisen Sonatani arvoa en tiedä mutta 92:sta tiedän että uutena se kai maksoi n 120 000(vai olikohan tämä malli 112 000) ja kun ostin sen 96 vuonna 101000 ajettuna maksoin siitä 70000FIM ja 2001 217000 ajettuna tuulilasi palasina ja ikkunannostin säpäleinä sain 28000FIM vaihdossa uudempaan huihaihin (delta autossa olisin saanut 12000 FIM) eli jos uuteen vertaa niin n 3/4 on hävinnyt 9 vuoden aikana?
Joo kyllähän tuo mainittu arvonlasku on aika kova, mutta ei mitenkään poikkeava verrattuna muihin automerkkeihin. Samaa tahtia näyttäisi laskevan esim. opel vectra jonka arvosta on nettiauton ja autotalli.fi:n mukaan yhdeksässä vuodessa lähtenyt 4/5.... nissan primerasta myös lähtee yhdeksässä vuodessa 3/4 hinnasta...ja monet muut merkit laskevat ihan samaan tahtiin...eli poittinani on se että ei hyundain (ja kenties tulevaisuudessa kian) arvo mitenkään poikkeuksellisen nopeasti näyttäisi laskevan....auto nyt vaan on aina huono sijoitus
- Arnie
just joo kirjoitti:
Joo kyllähän tuo mainittu arvonlasku on aika kova, mutta ei mitenkään poikkeava verrattuna muihin automerkkeihin. Samaa tahtia näyttäisi laskevan esim. opel vectra jonka arvosta on nettiauton ja autotalli.fi:n mukaan yhdeksässä vuodessa lähtenyt 4/5.... nissan primerasta myös lähtee yhdeksässä vuodessa 3/4 hinnasta...ja monet muut merkit laskevat ihan samaan tahtiin...eli poittinani on se että ei hyundain (ja kenties tulevaisuudessa kian) arvo mitenkään poikkeuksellisen nopeasti näyttäisi laskevan....auto nyt vaan on aina huono sijoitus
En ole pätevä arvioimaan arvonmenetystä, mutta yhtenä näkökohtana: nämä korealaismerkit ovat vielä tällä hetkellä marginaalissa, mutta tässä on ilmeisesti tapahtumassa selvä muutos kohti valtavirtaa. Tämä saattaa jo sinänsä vaikuttaa jälleenmyyntiarvoa parantavasti. Lisäksi laatutasossa suunta on ylöspäin. Eli luulenpa, että vuonna 2005 ostetun Hyundain arvo ei putoa niin nopeasti kuin 90-luvun alussa ostetun.
- Perheellinen
Arnie kirjoitti:
En ole pätevä arvioimaan arvonmenetystä, mutta yhtenä näkökohtana: nämä korealaismerkit ovat vielä tällä hetkellä marginaalissa, mutta tässä on ilmeisesti tapahtumassa selvä muutos kohti valtavirtaa. Tämä saattaa jo sinänsä vaikuttaa jälleenmyyntiarvoa parantavasti. Lisäksi laatutasossa suunta on ylöspäin. Eli luulenpa, että vuonna 2005 ostetun Hyundain arvo ei putoa niin nopeasti kuin 90-luvun alussa ostetun.
Arnie oletko töisä Delta-autossa. Kaikissa kirjoituksissasi olet kehunut KIA tai hyökännyt sitä kirjoitusta vastaan, joka kirjoittaa autosta kriittisesti. KIA ei missään muodossa voida pitää minään hyvänä hinta/laatu suhde autona SUOMESSA. KIA on auto siinä kuin muutkin mutta hinta on liian korkea, kiitos DELTA-AUTON. Delta-auto on ilmeisesti katsellut Skodan myyntiä, ja kuvitellut että autosta tulisi vastaavanlainen myynti menestys. Skodan hinnat ovat vasta 8-vuoden myynnin jälkeen alkaneet nousemaan. Lähtö hinnathan olivat varsin kohtuulliset ja arvon alennusta ei ole liikaa tullut (katso vaihto-autojen hintoja). Moni varmaankin oletti KIA:n hintojen olevan paljon kohtuullisempien maahantuonnin alkaessa, jolloin olisi auton ostanutkin. Itse en ole nähnyt pääkaupunkiseudulla vielä yhtään KIA liikenteessä, ja ajan päivittäin 300km pääkaupunki seudulla.
- Pluti
just joo kirjoitti:
Joo kyllähän tuo mainittu arvonlasku on aika kova, mutta ei mitenkään poikkeava verrattuna muihin automerkkeihin. Samaa tahtia näyttäisi laskevan esim. opel vectra jonka arvosta on nettiauton ja autotalli.fi:n mukaan yhdeksässä vuodessa lähtenyt 4/5.... nissan primerasta myös lähtee yhdeksässä vuodessa 3/4 hinnasta...ja monet muut merkit laskevat ihan samaan tahtiin...eli poittinani on se että ei hyundain (ja kenties tulevaisuudessa kian) arvo mitenkään poikkeuksellisen nopeasti näyttäisi laskevan....auto nyt vaan on aina huono sijoitus
Totta. Nykyisin käytetyn auton hyvitysarvo on laskenut kuin lehmän häntä, paitsi ehkä yhdellä saksalaisella merkillä, jossa arvonlasku on jo mukana hinnoittelussa.
Mutta mikä on arvaus; mikä on sportage ex:n hyvityshinta v. 2008, jos on ajettu n. 15 000 km/v. Ja vaihtaa samanhintaiseen.
Itse veikkaan n. 19.000€ - Pluti
Perheellinen kirjoitti:
Arnie oletko töisä Delta-autossa. Kaikissa kirjoituksissasi olet kehunut KIA tai hyökännyt sitä kirjoitusta vastaan, joka kirjoittaa autosta kriittisesti. KIA ei missään muodossa voida pitää minään hyvänä hinta/laatu suhde autona SUOMESSA. KIA on auto siinä kuin muutkin mutta hinta on liian korkea, kiitos DELTA-AUTON. Delta-auto on ilmeisesti katsellut Skodan myyntiä, ja kuvitellut että autosta tulisi vastaavanlainen myynti menestys. Skodan hinnat ovat vasta 8-vuoden myynnin jälkeen alkaneet nousemaan. Lähtö hinnathan olivat varsin kohtuulliset ja arvon alennusta ei ole liikaa tullut (katso vaihto-autojen hintoja). Moni varmaankin oletti KIA:n hintojen olevan paljon kohtuullisempien maahantuonnin alkaessa, jolloin olisi auton ostanutkin. Itse en ole nähnyt pääkaupunkiseudulla vielä yhtään KIA liikenteessä, ja ajan päivittäin 300km pääkaupunki seudulla.
Arnie saa vastata omasta puolestaan. Mutta mihin perustuu väite, että Kiassa ei ole hyvä hinta-laatu suhde? Katukuvassa tulee Kia näkymään, kunhan odotat hiukan. Itse näen niitä päivittäin, vaikka ajan ehkä 15-30 km/päivä. Skodalla oli ja on vieläkin tietty rasite nimessään.
Itse en ole mikään korealaisten autojen sanansaattaja, enkä Deltan myyjä mutta on tunnustettava, että ainakin sportage oli hyvä auto ajaa ja kaikki palikat kohdallaan. Lisäksi hinta kilpailukykyinen. Eli hinta/laatusuhde hyvä.
Olisi toki tehnyt mieli ostaa V6:nen, mutta se alkoi jo mennä yli minun budjettini. En vaan vieläkään ymmärrä mikä tässä Kiassa Perheellistä riepoo? Onneksi ei tarvitse ymmärtääkään. - Nyybie
Perheellinen kirjoitti:
Arnie oletko töisä Delta-autossa. Kaikissa kirjoituksissasi olet kehunut KIA tai hyökännyt sitä kirjoitusta vastaan, joka kirjoittaa autosta kriittisesti. KIA ei missään muodossa voida pitää minään hyvänä hinta/laatu suhde autona SUOMESSA. KIA on auto siinä kuin muutkin mutta hinta on liian korkea, kiitos DELTA-AUTON. Delta-auto on ilmeisesti katsellut Skodan myyntiä, ja kuvitellut että autosta tulisi vastaavanlainen myynti menestys. Skodan hinnat ovat vasta 8-vuoden myynnin jälkeen alkaneet nousemaan. Lähtö hinnathan olivat varsin kohtuulliset ja arvon alennusta ei ole liikaa tullut (katso vaihto-autojen hintoja). Moni varmaankin oletti KIA:n hintojen olevan paljon kohtuullisempien maahantuonnin alkaessa, jolloin olisi auton ostanutkin. Itse en ole nähnyt pääkaupunkiseudulla vielä yhtään KIA liikenteessä, ja ajan päivittäin 300km pääkaupunki seudulla.
"Itse en ole nähnyt pääkaupunkiseudulla vielä yhtään KIA liikenteessä, ja ajan päivittäin 300km pääkaupunki seudulla."
Missähän mahdat oikeen autollasi ajella? Itse ajelen melkein päivittäin kehä 3, turuntie, kehä 2.. Olen jo aika monta kertaa tuon sportagen nähnyt. Jopa eri värisinä, joten ei ole ollut aina sama yksilö. Petikon kohdilla ilmeisesti joku on ostanut rion itselleen. Saman auton nähnyt siellä jo monta kertaa. Eli kyllä noita näkee.
Ja mitä tuohon hinnan alennukseen tulee. Kuinka paljon rytsölän lambon hinta on tippunut? Eikös se maksanut uutena joku 400 000€? Ja jossain lehdessä arvioitiin että siitä autosta voisi saada nyt joku 100 000€. Muistelisin että se auto on vuosimallia 2000. 5 vuoden aikana hinta tippunut 300 000€.. Se on muuten aika helvetisti ja kyllä vituttaisi jos sen auton omistaisin. Tosin jos sen auton omistaisin niin olisiko sillä loppupeleissä mitään merkitystä edes.. ;-) - Arnie
Perheellinen kirjoitti:
Arnie oletko töisä Delta-autossa. Kaikissa kirjoituksissasi olet kehunut KIA tai hyökännyt sitä kirjoitusta vastaan, joka kirjoittaa autosta kriittisesti. KIA ei missään muodossa voida pitää minään hyvänä hinta/laatu suhde autona SUOMESSA. KIA on auto siinä kuin muutkin mutta hinta on liian korkea, kiitos DELTA-AUTON. Delta-auto on ilmeisesti katsellut Skodan myyntiä, ja kuvitellut että autosta tulisi vastaavanlainen myynti menestys. Skodan hinnat ovat vasta 8-vuoden myynnin jälkeen alkaneet nousemaan. Lähtö hinnathan olivat varsin kohtuulliset ja arvon alennusta ei ole liikaa tullut (katso vaihto-autojen hintoja). Moni varmaankin oletti KIA:n hintojen olevan paljon kohtuullisempien maahantuonnin alkaessa, jolloin olisi auton ostanutkin. Itse en ole nähnyt pääkaupunkiseudulla vielä yhtään KIA liikenteessä, ja ajan päivittäin 300km pääkaupunki seudulla.
...Deltassa töissä. Ainoa yhteyteni Deltaan on, että olen tilannut Kia Sportagen, eli olen heidän asiakkaansa. Esim. Deltan parjatustakin huoltotoiminnasta ei minulla vielä ole kokemusta, koska ennen en ole Deltasta autoa ostanut. Yhdesti aiemmin oli kyllä lähellä.
Kirjoituksissani olen esittänyt omia käsityksiäni. Mielipiteeni Kiasta ei ole kovin vankalla pohjalla, koska en vielä Kiaa omista, eikä pidempiaikaisia käyttökokemuksia siten ole. Mutta mielipiteeni ja käsitykseni pyrin esittämään perustellusti, sen tiedon pohjalta joka on ollut saatavana useista eri lähteistä. Ne ovat niitä samoja käsityksiä, joiden perusteella olen autonvalintaani päätynyt. Ymmärrät varmaan, että aihe kiinnostaa tällä hetkellä, myös kriittiset näkemykset. Mutta turhan usein tuo kritiikki on perusteetonta heittelyä, kuten nuo väitteet huonosta hinta/laatusuhteesta (miksi tätä hoetaan nimenomaan Kian, mutta ei niinkään Hyundain kohdalla?). Yritän saada ne mahdolliset perustelut esiin jatkamalla keskustelua. Fakta siis kiinnostaa kyllä. - Paljon
Perheellinen kirjoitti:
Arnie oletko töisä Delta-autossa. Kaikissa kirjoituksissasi olet kehunut KIA tai hyökännyt sitä kirjoitusta vastaan, joka kirjoittaa autosta kriittisesti. KIA ei missään muodossa voida pitää minään hyvänä hinta/laatu suhde autona SUOMESSA. KIA on auto siinä kuin muutkin mutta hinta on liian korkea, kiitos DELTA-AUTON. Delta-auto on ilmeisesti katsellut Skodan myyntiä, ja kuvitellut että autosta tulisi vastaavanlainen myynti menestys. Skodan hinnat ovat vasta 8-vuoden myynnin jälkeen alkaneet nousemaan. Lähtö hinnathan olivat varsin kohtuulliset ja arvon alennusta ei ole liikaa tullut (katso vaihto-autojen hintoja). Moni varmaankin oletti KIA:n hintojen olevan paljon kohtuullisempien maahantuonnin alkaessa, jolloin olisi auton ostanutkin. Itse en ole nähnyt pääkaupunkiseudulla vielä yhtään KIA liikenteessä, ja ajan päivittäin 300km pääkaupunki seudulla.
..Perheellinen ajaa. Tekee vuodessa yli 100000km. Taxirenki tai reppuri.. ja firman auto alla.
Myös Pohjois-Helsingissä ja kehillä näkynyt Sorentoa ja Sportagea joka päivä.-Tosin Malmin Delta voi vähän vaikuttaa.
Deltan palvelu on aina ollut meikäläiselle hyvää tai normaalitasoista. Huollot pelanneet hyvin, saanut ajan huoltoon kohtuu ajassa ja hinnat ok.
Tietysti mikä toiselle hyvää palvelua voi toiselle olla huonoa. - vauhdissa
Perheellinen kirjoitti:
Arnie oletko töisä Delta-autossa. Kaikissa kirjoituksissasi olet kehunut KIA tai hyökännyt sitä kirjoitusta vastaan, joka kirjoittaa autosta kriittisesti. KIA ei missään muodossa voida pitää minään hyvänä hinta/laatu suhde autona SUOMESSA. KIA on auto siinä kuin muutkin mutta hinta on liian korkea, kiitos DELTA-AUTON. Delta-auto on ilmeisesti katsellut Skodan myyntiä, ja kuvitellut että autosta tulisi vastaavanlainen myynti menestys. Skodan hinnat ovat vasta 8-vuoden myynnin jälkeen alkaneet nousemaan. Lähtö hinnathan olivat varsin kohtuulliset ja arvon alennusta ei ole liikaa tullut (katso vaihto-autojen hintoja). Moni varmaankin oletti KIA:n hintojen olevan paljon kohtuullisempien maahantuonnin alkaessa, jolloin olisi auton ostanutkin. Itse en ole nähnyt pääkaupunkiseudulla vielä yhtään KIA liikenteessä, ja ajan päivittäin 300km pääkaupunki seudulla.
Taas perheellinen vauhdissa.
Hän ei osaa näköjään muuta jankuttaa kuin tuota oletko siellä töissä ja plää plää plää.
Hohhohhoijaaa................... - Asuntoautoilija
Pluti kirjoitti:
Totta. Nykyisin käytetyn auton hyvitysarvo on laskenut kuin lehmän häntä, paitsi ehkä yhdellä saksalaisella merkillä, jossa arvonlasku on jo mukana hinnoittelussa.
Mutta mikä on arvaus; mikä on sportage ex:n hyvityshinta v. 2008, jos on ajettu n. 15 000 km/v. Ja vaihtaa samanhintaiseen.
Itse veikkaan n. 19.000€Koska kaikissa autoissa laskee arvo? Meille on harkittu Carnivalia perheen yhteisajoon, mutta tilaus on vielä tekemättä. Toisena vaihtoehtona on Voyager, mutta valitettavsti siinä hinta on aika korkea. Siis ostoslistalla on dieseltila-auto. Olisi mukava kuulla ihan oikeita kokemuksia diesel Carnivalista tai muista Kian dieseleistä, eikä musta tuntuu juttuja. Tai siitä kuka on missäkin töissä. Onko kenelläkään oikeita kokemuksia, edes koeajoa? Itse kävin ajamassa bensa Carnivalin ja oli hyvä ajettava. En osaa sanoa miten olisi hävinnyt Grand Voyagerille, diesel, jonka olen myös koeajanut. Paitsi tietysti hinnassa...Penki olivat itseasiassa paremmat kuin GV:ssa. Hidashan auto oli, mutta ei minulla ole kiire.
- Asuntoautoilija
Asuntoautoilija kirjoitti:
Koska kaikissa autoissa laskee arvo? Meille on harkittu Carnivalia perheen yhteisajoon, mutta tilaus on vielä tekemättä. Toisena vaihtoehtona on Voyager, mutta valitettavsti siinä hinta on aika korkea. Siis ostoslistalla on dieseltila-auto. Olisi mukava kuulla ihan oikeita kokemuksia diesel Carnivalista tai muista Kian dieseleistä, eikä musta tuntuu juttuja. Tai siitä kuka on missäkin töissä. Onko kenelläkään oikeita kokemuksia, edes koeajoa? Itse kävin ajamassa bensa Carnivalin ja oli hyvä ajettava. En osaa sanoa miten olisi hävinnyt Grand Voyagerille, diesel, jonka olen myös koeajanut. Paitsi tietysti hinnassa...Penki olivat itseasiassa paremmat kuin GV:ssa. Hidashan auto oli, mutta ei minulla ole kiire.
Mutta jos öljynvaihtoväli on 7,5tkm, niin on aika kallista. Ajan vuodessa 40-50tkm, ja juotuisin aika usein käymään huollossa. Nykyisellä autolla riittää pari kertaa vuodessa (ohjekirjan mukaan huollatettu).
- Perheellinen
Valitettavasti en voinnut vastata suoraan kirjoitukseenne, johtuen että keskustelu on liian pitkä kuten koneilmoitti.
Mutta ymmärrän nyt miksi puolustatte KIAa henkeen ja vereen. Olette KIAn hankkineet OK, olin itse kiinnostunut hankkimaan vielä kolme vuotta sitten KIAn Virosta. Mutta kun keskustelin työmatkoillani paikallisten auton omistajien kanssa, niin saamani palaute oli kyseenalaista.
Hyndaita en suostu edes mainitsemaan koska kyseistä autoa ei ole olemassakaan.
Mutta jos olette rehellisiä niin kuten mainitsitte ette tiedä vielä mitään todellista laadusta ettekä hinnan alenemisesta. Mutta se on kuitenkin varmaa että 7500km on pieni öljyn vaihtoväli tämän päivän uudelle autolle..- Arnie
Kuten keskustelussa on käynyt ilmi, on öljynvaihtoväli 15 000 km. 7500 km on vaikeiden olojen suositus (miten ikinä tämä sitten ymmärretäänkään). Kyseessä on siis vapaaehtoinen toimenpide.
Moottorit ovat useimmissa malleissa samat kuin Hyundaissa. Tietääkö joku, onko Hyundailla voimassa sama suositus, vai onko tämä suositus Delta-auton oma keksintö?
En puolusta Kiaa henkeen ja vereen. Kuten sanoin, kritiikkiäkin kuuntelen, mutta haluan kaivaa esiin kritiikin perusteet saadakseni selville, onko se uskottavaa vai ei. Tarkoitus ei ole olla merkkifanaatikko - aika erikoista se Kian tapauksessa olisikin. Nämä merkkimiehet löytyvät enemmän tuolta länsiautopuolelta. - Pluti
Merkkiuskollinen en ole, päinvastoin haluan kokeilla mahdollisimman monia merkkejä.Ja itse asiassa tämä on ensimmäinen aasialainen autoni.
Öljynvaihdot tekee jokainen niin usein tai harvoin kuin haluaa. Itselleni sopii tuo 15.000 km, koska ajan niin vähän. Enkä vaikeissa olosuhteissa.
Kian (niinkuin muidenkin merkkien)laadusta, voidaan kinata maailman tappiin asti, eikä se muutu siitä miksikään. Ainakaan mutu-menetelmällä. Mutta jos automerkki tosissaan aikoo tulla Suomen markkinoille pysyvästi ja antaa vielä viiden vuoden takuun, ei se kauhean huono voi olla. Lisäksi kaikki myönteiset arvostelut ja koeajot..
Deltan huonosta palvelusta voi niinikään valittaa, totean vain, että aina olen itse saanut asiallista ja hyvää palvelua. - koeajoja
Pluti kirjoitti:
Merkkiuskollinen en ole, päinvastoin haluan kokeilla mahdollisimman monia merkkejä.Ja itse asiassa tämä on ensimmäinen aasialainen autoni.
Öljynvaihdot tekee jokainen niin usein tai harvoin kuin haluaa. Itselleni sopii tuo 15.000 km, koska ajan niin vähän. Enkä vaikeissa olosuhteissa.
Kian (niinkuin muidenkin merkkien)laadusta, voidaan kinata maailman tappiin asti, eikä se muutu siitä miksikään. Ainakaan mutu-menetelmällä. Mutta jos automerkki tosissaan aikoo tulla Suomen markkinoille pysyvästi ja antaa vielä viiden vuoden takuun, ei se kauhean huono voi olla. Lisäksi kaikki myönteiset arvostelut ja koeajot..
Deltan huonosta palvelusta voi niinikään valittaa, totean vain, että aina olen itse saanut asiallista ja hyvää palvelua.http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1137;50091;89516
Käyppäs tuolta arnie ja kumppanit lukemassa juttua.
on niitä mielipiteitä muitakin.
ei ollut minusta kovin myönteistä......!
takuu on pelkkä myyntikikka! - Peräprutku
Arnie kirjoitti:
Kuten keskustelussa on käynyt ilmi, on öljynvaihtoväli 15 000 km. 7500 km on vaikeiden olojen suositus (miten ikinä tämä sitten ymmärretäänkään). Kyseessä on siis vapaaehtoinen toimenpide.
Moottorit ovat useimmissa malleissa samat kuin Hyundaissa. Tietääkö joku, onko Hyundailla voimassa sama suositus, vai onko tämä suositus Delta-auton oma keksintö?
En puolusta Kiaa henkeen ja vereen. Kuten sanoin, kritiikkiäkin kuuntelen, mutta haluan kaivaa esiin kritiikin perusteet saadakseni selville, onko se uskottavaa vai ei. Tarkoitus ei ole olla merkkifanaatikko - aika erikoista se Kian tapauksessa olisikin. Nämä merkkimiehet löytyvät enemmän tuolta länsiautopuolelta.2001 mallisessa huihaissa: 1000-2000km jälkeen ensihuolto(öljynvaihto).Muuten tehdään 15000:km:n välein.Jos ajetaan vähemmän kuin 15000 vuodessa niin sitten moottoriöljy on vaihdettava kerran vuodessa.
- Pluti
koeajoja kirjoitti:
http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1137;50091;89516
Käyppäs tuolta arnie ja kumppanit lukemassa juttua.
on niitä mielipiteitä muitakin.
ei ollut minusta kovin myönteistä......!
takuu on pelkkä myyntikikka!Aika myönteinen oli toikin arvio. Ja enemmän positiivista kuin kielteistä arviota olen minä nähnyt.
- kertoo
Pluti kirjoitti:
Aika myönteinen oli toikin arvio. Ja enemmän positiivista kuin kielteistä arviota olen minä nähnyt.
ainakin sen että ei kannata mennä hankeen möyrimään, sillä kytkin ei kuulu siihen HIRMU HYVÄÄN JA "KATTAVAAN" takuun piiriin.
Sportagen/tusconin ostajat miksi ostitte autonne, mitkä kriteerit olivat sellaiset mitä ei muut autot teille tarjonneet? - Sportage
kertoo kirjoitti:
ainakin sen että ei kannata mennä hankeen möyrimään, sillä kytkin ei kuulu siihen HIRMU HYVÄÄN JA "KATTAVAAN" takuun piiriin.
Sportagen/tusconin ostajat miksi ostitte autonne, mitkä kriteerit olivat sellaiset mitä ei muut autot teille tarjonneet?Hyvä auto. Hyvä takuu. Hyvä ulkonäkö/viimeistely. Hyvä ajettavuus. Hyvä hyvitys vanhasta.
Onko takuu jotenkin poikkeava muiden autojen takuuseen verrattuna? -Täytyy soittaa huomenna Deltaan ja kysyä. Ja itse en ole menossa ajelemaan Vantaan pelloille metriseen hankeen. - Arnie
koeajoja kirjoitti:
http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1137;50091;89516
Käyppäs tuolta arnie ja kumppanit lukemassa juttua.
on niitä mielipiteitä muitakin.
ei ollut minusta kovin myönteistä......!
takuu on pelkkä myyntikikka!Tuon Taloussanomien jutun olen lukenut jo aikaa sitten lehden paperiversiosta ja kommentoinutkin sitä, taisi olla citymaasturipalstalla.
Tarvikesoitinkritiikki on aiheellista, tästä on käyty keskustelua ks. alkaen
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000547&posting=22000000007256913
Mitä tulee kritiikkiin hangessa ajamisesta, on tämä arvostelu ainoa minulle vastaan tullut, joka esittää kritiikkiä tästä osa-alueesta. Syyksi toimittaja esittää suotta kaksilitraisen peruskoneen heikon alaväännön - pääsääntöisesti tuota muuttuvalla venttiilinajoituksella ja moottorin pitkäiskuisuudella aikaansaatua alavääntöä on kehuttu. Syy maastoautotasoa huonompaan menoon on tietysti citymaasturien tapaan ensisijaisesti alennusvaihteiston puuttumisessa. Diesel pärjäisi luonnollisesti väännöllään bensakonetta paremmin. Esim. Puskuri-ohjelmassa Sportagen suorituskykyä hangessa kehuttiin, samoin maaliskuun Tuulilasissa, jonka mukaan "Sportage etenee lumihangessa jopa isoja SUVeja paremmin".
ESP:n toiminnasta on kahdenlaista mielipidettä. Toisten mielestä (mukaanlukien Taloussanomien toimittaja) se puuttuu menoon liian hanakasti, toisten mielestä (ks. esim. uuden TM:n Sportage - Outlander -parivertailu ja maaliskuun Tuulilasin Sportage-testi) se toimii moitteettomasti. Tuntuu olevan makuasia.
Kaikenkaikkiaan tämä Taloussanomien juttu on selvästi negatiivisin Sportagea ja Tucsonia koskeva, mitä olen lukenut. Melko monta juttua olen lukenut niin painetusta mediasta kuin netistä.
"Takuu on pelkkä myyntikikka". Taas näitä perustelemattomia herjoja. Totta kai takuu on aina myynninedistämisväline, mutta kovin kalliiksi se tulee tehtaalle, jos vikoja on jatkuvasti. Kyllä se on pakko jotenkin suhteuttaa myös laatutasoon. - Arnie
kertoo kirjoitti:
ainakin sen että ei kannata mennä hankeen möyrimään, sillä kytkin ei kuulu siihen HIRMU HYVÄÄN JA "KATTAVAAN" takuun piiriin.
Sportagen/tusconin ostajat miksi ostitte autonne, mitkä kriteerit olivat sellaiset mitä ei muut autot teille tarjonneet?"Sportagen/tusconin ostajat miksi ostitte autonne, mitkä kriteerit olivat sellaiset mitä ei muut autot teille tarjonneet?"
Linkissä omakohtaista sepustusta, niin järkeä kuin tunnettakin:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000547&posting=22000000007137780 - Pluti
Arnie kirjoitti:
Tuon Taloussanomien jutun olen lukenut jo aikaa sitten lehden paperiversiosta ja kommentoinutkin sitä, taisi olla citymaasturipalstalla.
Tarvikesoitinkritiikki on aiheellista, tästä on käyty keskustelua ks. alkaen
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000547&posting=22000000007256913
Mitä tulee kritiikkiin hangessa ajamisesta, on tämä arvostelu ainoa minulle vastaan tullut, joka esittää kritiikkiä tästä osa-alueesta. Syyksi toimittaja esittää suotta kaksilitraisen peruskoneen heikon alaväännön - pääsääntöisesti tuota muuttuvalla venttiilinajoituksella ja moottorin pitkäiskuisuudella aikaansaatua alavääntöä on kehuttu. Syy maastoautotasoa huonompaan menoon on tietysti citymaasturien tapaan ensisijaisesti alennusvaihteiston puuttumisessa. Diesel pärjäisi luonnollisesti väännöllään bensakonetta paremmin. Esim. Puskuri-ohjelmassa Sportagen suorituskykyä hangessa kehuttiin, samoin maaliskuun Tuulilasissa, jonka mukaan "Sportage etenee lumihangessa jopa isoja SUVeja paremmin".
ESP:n toiminnasta on kahdenlaista mielipidettä. Toisten mielestä (mukaanlukien Taloussanomien toimittaja) se puuttuu menoon liian hanakasti, toisten mielestä (ks. esim. uuden TM:n Sportage - Outlander -parivertailu ja maaliskuun Tuulilasin Sportage-testi) se toimii moitteettomasti. Tuntuu olevan makuasia.
Kaikenkaikkiaan tämä Taloussanomien juttu on selvästi negatiivisin Sportagea ja Tucsonia koskeva, mitä olen lukenut. Melko monta juttua olen lukenut niin painetusta mediasta kuin netistä.
"Takuu on pelkkä myyntikikka". Taas näitä perustelemattomia herjoja. Totta kai takuu on aina myynninedistämisväline, mutta kovin kalliiksi se tulee tehtaalle, jos vikoja on jatkuvasti. Kyllä se on pakko jotenkin suhteuttaa myös laatutasoon.Arnie tai kuka tietää,
mikä mankka Sportageen oli valittu maahantuojan toimesta?
Mitä takuuseen tulee. Niihin Suomessa suhtaudutaan aina vakavasti, eikä takuunmyöntäjä yleensä pääse kiemurtelemaan vastuistaan irti. Se voi olla myös yksi ratkaiseva tekijä ostettaessa tuotetta, joten esim. jos ei pääse yhteisymmärrykseen korvaus/takuuasiassa myyjäliikkeen kanssa, voi aina ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, joka tutkii asian puolueettomasti. Lausunto ei ole sitova, mutta yleensä osapuolet tyytyvät siihen, koska pidemmälle mentäessä oikeus nojaa lausuntoon.
Valmistajan/myyjän vastuu ei aina pääty edes takuuajan umpeutumiseen. - Arnie
Pluti kirjoitti:
Arnie tai kuka tietää,
mikä mankka Sportageen oli valittu maahantuojan toimesta?
Mitä takuuseen tulee. Niihin Suomessa suhtaudutaan aina vakavasti, eikä takuunmyöntäjä yleensä pääse kiemurtelemaan vastuistaan irti. Se voi olla myös yksi ratkaiseva tekijä ostettaessa tuotetta, joten esim. jos ei pääse yhteisymmärrykseen korvaus/takuuasiassa myyjäliikkeen kanssa, voi aina ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, joka tutkii asian puolueettomasti. Lausunto ei ole sitova, mutta yleensä osapuolet tyytyvät siihen, koska pidemmälle mentäessä oikeus nojaa lausuntoon.
Valmistajan/myyjän vastuu ei aina pääty edes takuuajan umpeutumiseen."mikä mankka Sportageen oli valittu maahantuojan toimesta?"
En tiedä tarkkaan, mutta se on JVC:n hopeamaalilla silattu, muovisen näköinen MP3-soitin. Ainakin ulkonäkö vastaa mallia JVC KD-G 501, ks.
http://81.169.129.230/productimages/fullsize/246-1.jpg
On tuossa sentään pyöritettävä volumesäätö.
Kyllä minusta olisi enemmän tyyliä ja Sportagen keskikonsoliin sopivuutta vaikka Pioneerin DEH-P4700MP -mallissa, vaikka hintaluokka on sama:
http://81.169.129.230/productimages/fullsize/266-1.jpg
Tuo ei ainakaan kuvissa näytä muoviselta, joten voisi sopia siihen keskikonsolin alumiinisomisteeseen. Joku mahdollisimman musta etupaneeli sopisi myös. Hillittyjä ja käyttöegonomialtaan hyviä tupladinisoittimia ei valitettavasti tunnu markkinoilta löytyvän. - Pluti
Arnie kirjoitti:
"mikä mankka Sportageen oli valittu maahantuojan toimesta?"
En tiedä tarkkaan, mutta se on JVC:n hopeamaalilla silattu, muovisen näköinen MP3-soitin. Ainakin ulkonäkö vastaa mallia JVC KD-G 501, ks.
http://81.169.129.230/productimages/fullsize/246-1.jpg
On tuossa sentään pyöritettävä volumesäätö.
Kyllä minusta olisi enemmän tyyliä ja Sportagen keskikonsoliin sopivuutta vaikka Pioneerin DEH-P4700MP -mallissa, vaikka hintaluokka on sama:
http://81.169.129.230/productimages/fullsize/266-1.jpg
Tuo ei ainakaan kuvissa näytä muoviselta, joten voisi sopia siihen keskikonsolin alumiinisomisteeseen. Joku mahdollisimman musta etupaneeli sopisi myös. Hillittyjä ja käyttöegonomialtaan hyviä tupladinisoittimia ei valitettavasti tunnu markkinoilta löytyvän...koska Malmin Delta tarjosi Blaupunkt dresdeniä hintaan 370€. En ole edes löytänyt kyseistä vehjettä mistään.
- soittimesta
Pluti kirjoitti:
..koska Malmin Delta tarjosi Blaupunkt dresdeniä hintaan 370€. En ole edes löytänyt kyseistä vehjettä mistään.
Delta tarjoaa tuota dresdeniä, mutta sitä mallia ei ole siellä mistä hommaavat nuo blaupunkt soittimet.
Tein reklamaation asiasta koska olivat laittaneet toisen soittimen kysymättä minulta. Vaihtoivat sen ja sain sitten samaan hintaan hiukan kalliimman blaukkarin. - SorentoCRDI
Pluti kirjoitti:
Arnie tai kuka tietää,
mikä mankka Sportageen oli valittu maahantuojan toimesta?
Mitä takuuseen tulee. Niihin Suomessa suhtaudutaan aina vakavasti, eikä takuunmyöntäjä yleensä pääse kiemurtelemaan vastuistaan irti. Se voi olla myös yksi ratkaiseva tekijä ostettaessa tuotetta, joten esim. jos ei pääse yhteisymmärrykseen korvaus/takuuasiassa myyjäliikkeen kanssa, voi aina ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, joka tutkii asian puolueettomasti. Lausunto ei ole sitova, mutta yleensä osapuolet tyytyvät siihen, koska pidemmälle mentäessä oikeus nojaa lausuntoon.
Valmistajan/myyjän vastuu ei aina pääty edes takuuajan umpeutumiseen.Soitinmerkki ja malli riippuu paikkakunnasta. Delta asentaa sitä merkkiä, jota on tottunut käyttämään.
Pääkaupunkiseudulla (Malmi/Konala) tuntuvat kallistuvan Blaukkarin malleihin, itselleni ehdotettiin (Sorentoon) Panasonicin tai JVCn merkkiä.
Valitsin JVC:n ja malli näyttää olevan KD-G502, samantapainen kuin Arnien linkissäkin mutta mustalla etumaskilla.
Tällainen:
http://fi.nomatica.com/autoradio/kdg502FI.htm#ft - Pluti
SorentoCRDI kirjoitti:
Soitinmerkki ja malli riippuu paikkakunnasta. Delta asentaa sitä merkkiä, jota on tottunut käyttämään.
Pääkaupunkiseudulla (Malmi/Konala) tuntuvat kallistuvan Blaukkarin malleihin, itselleni ehdotettiin (Sorentoon) Panasonicin tai JVCn merkkiä.
Valitsin JVC:n ja malli näyttää olevan KD-G502, samantapainen kuin Arnien linkissäkin mutta mustalla etumaskilla.
Tällainen:
http://fi.nomatica.com/autoradio/kdg502FI.htm#ftHavahduin tähän ehkä vähän myöhään, mutta otin silloin tammikuussa kyseisen dresdenin. Tietääkö kukaan, onko se hyvä, ja miltä se näyttää? Ollut aikaisemmin 3 JVC:tä ja niihin olen ollut tyytyväinen.
- soittimesta
Pluti kirjoitti:
Havahduin tähän ehkä vähän myöhään, mutta otin silloin tammikuussa kyseisen dresdenin. Tietääkö kukaan, onko se hyvä, ja miltä se näyttää? Ollut aikaisemmin 3 JVC:tä ja niihin olen ollut tyytyväinen.
Tuosta linkistä löytyy kuva soittimesta
http://www.blaupunkt.de/7644193310_main.asp - SorentoCRDI
Pluti kirjoitti:
Havahduin tähän ehkä vähän myöhään, mutta otin silloin tammikuussa kyseisen dresdenin. Tietääkö kukaan, onko se hyvä, ja miltä se näyttää? Ollut aikaisemmin 3 JVC:tä ja niihin olen ollut tyytyväinen.
Ihan hyviä perusvehkeitä Blaukkarit ovat olleet. Mulla on jokunen ollut, päällimmäinen mielikuva on se, että vähän hinnakkaita ovat ominaisuuksiltaan vastaaviin kilpailijoihin verrattuna.
Joku malli minulla oli kiusallinen, en vain muista mikä (kolmisen vuotta vanhasta mallistosta).
Tällainen mielenkiintoinen episodi:
Kun autoni (ylväs saxmanni) seisoi viikon-puolitoista, joku imi akun tyhjäksi. Lukuisten huoltokäyntien ja tutkimusten jälkeen (sisävalot, akku, ohjauselektroniikka...) ongelma ei selvinnyt, joten lähdin itse tutkimaan mikä vie virtaa niin paljon.
Ja kas Blaukkarihan se sitten oli. Kun selvittelin tehtaan kanssa mistä moinen johtuu, osoittautui että ko. malli oli tehty metsäkoneesseen, ja soitin piti jatkuvasti yllä lämmitysoperaatiota toiminnan varmistamiseksi ankarissa oloissa. Ei se tietenkään metsätraktorissa tunnu missään, mutta henkilöauton ollessa kyseessä oli kiusallista esim. lentokentällä reissusta palatessa havaita ettei virta-avaimella tapahdu mitään.
Auton maahantuojan toimesta soitinmerkki vaihtui aika vikkelästi toiseksi...
Anyway, tässä linkkin blaukkarille:
http://www.blaupunkt.fi/download/Dresden.pdf - Asuntoautoilija
SorentoCRDI kirjoitti:
Ihan hyviä perusvehkeitä Blaukkarit ovat olleet. Mulla on jokunen ollut, päällimmäinen mielikuva on se, että vähän hinnakkaita ovat ominaisuuksiltaan vastaaviin kilpailijoihin verrattuna.
Joku malli minulla oli kiusallinen, en vain muista mikä (kolmisen vuotta vanhasta mallistosta).
Tällainen mielenkiintoinen episodi:
Kun autoni (ylväs saxmanni) seisoi viikon-puolitoista, joku imi akun tyhjäksi. Lukuisten huoltokäyntien ja tutkimusten jälkeen (sisävalot, akku, ohjauselektroniikka...) ongelma ei selvinnyt, joten lähdin itse tutkimaan mikä vie virtaa niin paljon.
Ja kas Blaukkarihan se sitten oli. Kun selvittelin tehtaan kanssa mistä moinen johtuu, osoittautui että ko. malli oli tehty metsäkoneesseen, ja soitin piti jatkuvasti yllä lämmitysoperaatiota toiminnan varmistamiseksi ankarissa oloissa. Ei se tietenkään metsätraktorissa tunnu missään, mutta henkilöauton ollessa kyseessä oli kiusallista esim. lentokentällä reissusta palatessa havaita ettei virta-avaimella tapahdu mitään.
Auton maahantuojan toimesta soitinmerkki vaihtui aika vikkelästi toiseksi...
Anyway, tässä linkkin blaukkarille:
http://www.blaupunkt.fi/download/Dresden.pdfKertoisitko millainen on CRDI kone. Paljonko kuluttaa ja millainen käytössä. Hyviä ja huonoja puolia?
- Pluti
SorentoCRDI kirjoitti:
Ihan hyviä perusvehkeitä Blaukkarit ovat olleet. Mulla on jokunen ollut, päällimmäinen mielikuva on se, että vähän hinnakkaita ovat ominaisuuksiltaan vastaaviin kilpailijoihin verrattuna.
Joku malli minulla oli kiusallinen, en vain muista mikä (kolmisen vuotta vanhasta mallistosta).
Tällainen mielenkiintoinen episodi:
Kun autoni (ylväs saxmanni) seisoi viikon-puolitoista, joku imi akun tyhjäksi. Lukuisten huoltokäyntien ja tutkimusten jälkeen (sisävalot, akku, ohjauselektroniikka...) ongelma ei selvinnyt, joten lähdin itse tutkimaan mikä vie virtaa niin paljon.
Ja kas Blaukkarihan se sitten oli. Kun selvittelin tehtaan kanssa mistä moinen johtuu, osoittautui että ko. malli oli tehty metsäkoneesseen, ja soitin piti jatkuvasti yllä lämmitysoperaatiota toiminnan varmistamiseksi ankarissa oloissa. Ei se tietenkään metsätraktorissa tunnu missään, mutta henkilöauton ollessa kyseessä oli kiusallista esim. lentokentällä reissusta palatessa havaita ettei virta-avaimella tapahdu mitään.
Auton maahantuojan toimesta soitinmerkki vaihtui aika vikkelästi toiseksi...
Anyway, tässä linkkin blaukkarille:
http://www.blaupunkt.fi/download/Dresden.pdfLöysinhän sen sitten itsekin, mutta kiitos kuitenkin..
Kävin tuossa Deltassa kyselemässä Sportaggeeni vointia. Omalla myyjälläni oli juuri asiakas, mutta heti tuli pari vapaata myyjää, toinen selvitti tämän dresden-jutun ja toinen kertoi, että Sportaget on kiintiön osalta myyty marraskuun loppuun. Eli Suomen sportage kiintiö 350 tälle vuodelle myyty kohta. - SorentoCRDI
Asuntoautoilija kirjoitti:
Kertoisitko millainen on CRDI kone. Paljonko kuluttaa ja millainen käytössä. Hyviä ja huonoja puolia?
Paha mennä sanomaan vielä mitään syvällisempää puoleen tai toiseen. Omallani ajan ekaa tankillista, auto on ollut alla reilun viikon. Ainakin toistaiseksi tuntuu positiiviselta.
Suoraa vertailua Carensin myllyyn ei oikein voi tehdä, Carensin pata kun on vanhempaa konstruktiota. Sorentossa on 2,5 ltr, Carensissa 2,9 ltr kone, joskin nimellisarvoiltaan pyörivät samoissa luokissa. - siis noin paljon
Pluti kirjoitti:
Löysinhän sen sitten itsekin, mutta kiitos kuitenkin..
Kävin tuossa Deltassa kyselemässä Sportaggeeni vointia. Omalla myyjälläni oli juuri asiakas, mutta heti tuli pari vapaata myyjää, toinen selvitti tämän dresden-jutun ja toinen kertoi, että Sportaget on kiintiön osalta myyty marraskuun loppuun. Eli Suomen sportage kiintiö 350 tälle vuodelle myyty kohta.myyty! aika hyvin!
- hommatkaa
siis noin paljon kirjoitti:
myyty! aika hyvin!
sellane soitin mistä saa musan kovalle, niin eipä häiritse rengasmelu asfaltilla tai pakkaskelillä sivuteillä koelaudan narinat ja löysän jousituksen kolinat!
- jöhö
soittimesta kirjoitti:
Delta tarjoaa tuota dresdeniä, mutta sitä mallia ei ole siellä mistä hommaavat nuo blaupunkt soittimet.
Tein reklamaation asiasta koska olivat laittaneet toisen soittimen kysymättä minulta. Vaihtoivat sen ja sain sitten samaan hintaan hiukan kalliimman blaukkarin.Onko tietoo mikä soitin on Blaupunkt Dresten SP 10. Tätä tarjoavat Sportageen.
- Pluti
jöhö kirjoitti:
Onko tietoo mikä soitin on Blaupunkt Dresten SP 10. Tätä tarjoavat Sportageen.
..tarkoitti Dresdeniä. Munkin tilaussopimuksessa luki toi sama.
- SorentoCRDI
SorentoCRDI kirjoitti:
Paha mennä sanomaan vielä mitään syvällisempää puoleen tai toiseen. Omallani ajan ekaa tankillista, auto on ollut alla reilun viikon. Ainakin toistaiseksi tuntuu positiiviselta.
Suoraa vertailua Carensin myllyyn ei oikein voi tehdä, Carensin pata kun on vanhempaa konstruktiota. Sorentossa on 2,5 ltr, Carensissa 2,9 ltr kone, joskin nimellisarvoiltaan pyörivät samoissa luokissa.olivat kommenttini eikä Carensista. Painovirhe. Carens on se pienempi tila-auto 2,0 crdi:llä.
- asian
Huoltokirjassa luki, että suositeltava moottoriöljynvaihtoväli on 7500km, jos ajaa lyhyttä ajoa jne. Tarkoittaa käytännössä, että hyvälaatuisella täyssynteettisellä öljyllä voi ajella huoletta 15tkm.
Aasiassa voi olla huonommat öljyt, kuumemmat ja pölyiset olosuhteet jne., jolloin 7500km vaihtoväli voi olla suositeltava oikeastikin. Jos tehtaan määräämässä huolto-ohjelmassa on tommonen vaihtovälisuositus, niin varmaankin se on takuun jne. vuoksi pakko laittaa Suomalaiseenkin huoltokirjaan.
Suositellaanhan renkaatkin vaihtamaan, kun niissä on "enää" 4-5mm kulutuspintaa jäljellä.. monikohan menettelee näin :)- pitää muistaa
se tosiseikka, kun keskiverto-autoilija ajaa sen 15000km/vuosi niin kyllä ne öljyt pitää vaihtaa keväällä ja syksyllä on sitten eriasia nuo kulkija miehet, jotka ajaa sen 75000/vuosi niin he kyllä voivat hyödyntää ton vaihtovälin oli se sitten 30000 tai 15000
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463192Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232718- 432548
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871495- 391330
- 821199