Kaikki tasan - pakkoko?

Anonyymi

30-vuotta kestänyt yhteiselo on tiensä päässä, lasten vuoksi saman katon alla viimevuodet oltu. He ovat teini-ikäisiä (17 ja 15). Kysymys kuuluukin, että mikä on käytäntö omaisuuden jaon suhteen. Toki ymmärrän, että omaisuus yhteen ja siitä vähennetään velat ja loppupotti puoliksi. Yhteistä velkaa, eikä myöskään henkilökohtaista ole kummallakaan. Talo-ja autovelat on maksettu. Myös kesämökki löytyy, jonne nähtävästi itse muutan. Mies jää omakotitaloomme. Voiko puolisot sopia siten, ettei molempien henkilökohtaisiin pankkitileihin kajota lainkaan vai määrääkö laki näin silti tekemään? Olen miestäni pankkitilin saldon suhteen paljon varakkaampi eli häviän tässä reippaasti ,jos rahat jaetaan tasan. Puhevälejä ei ole oikein minkäänlaisia. Pitäisikö omaa pankkitilin saldoa ruveta törsäämään, esim.ostamalla esikoiselle auto tai teettämällä mökille remonttia, jonne itse muutan?

24

594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ajatella! Olin myös kolmikyppisessä suhteessa, joista aviossa n. 26v. Omaisuutta ei kertynyt yhtään ja lapset aikuisia. Helppo erota!

    • Anonyymi

      Ositus = molempien brutto-omaisuudesta vähennetään molempien velat, jolloin molemmille saadaan netto-omaisuus. Se kumman netto-omaisuus on suurempi maksaa toiselle tasinkoa siten, että summa menee tasan. Esim. jos toisen netto-omaisuus on 100000 ja toisen 80000, maksaa 100000e omistava toiselle tasinkona 10000e jolloin molempien netto-omaisuudeksi jää 90000e.

      Kaikki pankkitilit, osakkeet ja rahastot lasketaan mukaan sen omaisuudeksi jonka nimissä ne on ja tehdään laskelma. Niinikään auton/autojen ja muun varallisuuden arvoksi laitetaan käypä arvo.

      Omaisuutta ei ole pakko osittaa. Voi myös esim. sopia, että molemmat pitävät omaisuutensa. Tämä on hyvä tehdä paperille allekirjoituksineen.

      Onko kesämökille muuttaminen järkevää? Varmaan talviasuttava kuitenkin ?Mikä on kesämökkinne arvo suhteessa omakotitaloon? Oletko nyt huomioinut, että molempien omaisuus todella lasketaan yhteen erikseen? Se kumpi omistaa enemmän voi päättää millä tavoin maksaa tasinkoa toiselle. Ositus tehdään eron vireilletulopäivän mukaan -> tärkeää. Eli jos vaikka olisit se varakkaampi osapuoli eron vireilletulopäivänä ja maksaisit tasinkoa miehelle, niin joudut liemeen, jos ryhdyt ostelemaan autoa nuorisolle, hassaamaan varojasi remonttiin, tai mihin tahansa.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksestasi! Mökki, jonne olen aikeissa muuttaa, on täysin talviasuttava. Ymmärrän, että eron vireilletulon päivä ratkaisee sen, paljonko tasinkoa miehelle joudun pulittamaan. Mutta sitä en täysin hiffannut, kun sanoit joutuvani liemeen, jos lähden törsäämään...Jos esim. nyt harkinta-ajan alkaessa tililläni on rahaa 42000€ ja miehellä 8000€. Eli yhteensä 50000€ ja se kun puoliksi laitetaan, niin mies kuittaa 15000€ ylimääräistä. Mutta miten, jos tililläni ei olekaan 42 tonnia eron vireilletulopäivänä?Olen ostanut yhteiselle lapsellemme 10000€ auton, teettänyt ulkovuoriremontin mökille 5000€:lla ja käynyt vielä 3 tonnin ulkomaanreissulla? Voisin hankkia mökille uuden laiturin, ruohonleikkurin...Jollei tilillä enää ole rahaa niin paljoa, niin koen häviäväni vähemmän, kuin jos en hussaa sieltä senttiäkään. Yhteiseen omakotitaloomme en rahojani uhraa yhtään,joka on jäämässä miehelle. Kaikki kulutus siihen mökkiin, minne muutan. Selittäisitkö, mitä en nyt tässä hiffaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Mökki, jonne olen aikeissa muuttaa, on täysin talviasuttava. Ymmärrän, että eron vireilletulon päivä ratkaisee sen, paljonko tasinkoa miehelle joudun pulittamaan. Mutta sitä en täysin hiffannut, kun sanoit joutuvani liemeen, jos lähden törsäämään...Jos esim. nyt harkinta-ajan alkaessa tililläni on rahaa 42000€ ja miehellä 8000€. Eli yhteensä 50000€ ja se kun puoliksi laitetaan, niin mies kuittaa 15000€ ylimääräistä. Mutta miten, jos tililläni ei olekaan 42 tonnia eron vireilletulopäivänä?Olen ostanut yhteiselle lapsellemme 10000€ auton, teettänyt ulkovuoriremontin mökille 5000€:lla ja käynyt vielä 3 tonnin ulkomaanreissulla? Voisin hankkia mökille uuden laiturin, ruohonleikkurin...Jollei tilillä enää ole rahaa niin paljoa, niin koen häviäväni vähemmän, kuin jos en hussaa sieltä senttiäkään. Yhteiseen omakotitaloomme en rahojani uhraa yhtään,joka on jäämässä miehelle. Kaikki kulutus siihen mökkiin, minne muutan. Selittäisitkö, mitä en nyt tässä hiffaa?

        " Voisin hankkia mökille uuden laiturin, ruohonleikkurin...Jollei tilillä enää ole rahaa niin paljoa, niin koen häviäväni vähemmän, kuin jos en hussaa sieltä senttiäkään. "

        No periaatteessahan tuo on vain rahan siirtämistä taskusta toiseen.

        Kesämökin arvonhan pitäisi kohota kun käytät siihen rahaa, joten se vaikuttaa siihen kokonaispottiin, jonka jaatte puoliksi. Eri asia on, nostaako 10 000 euron laituri kesämökin arvoa tuon 10 000 oikeasti.

        Ehdottaisin kyllä, ettet yrittäisi kieroilla ja "pimittää" rahojasi, vaan huolehtisitte jaon reilusti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Mökki, jonne olen aikeissa muuttaa, on täysin talviasuttava. Ymmärrän, että eron vireilletulon päivä ratkaisee sen, paljonko tasinkoa miehelle joudun pulittamaan. Mutta sitä en täysin hiffannut, kun sanoit joutuvani liemeen, jos lähden törsäämään...Jos esim. nyt harkinta-ajan alkaessa tililläni on rahaa 42000€ ja miehellä 8000€. Eli yhteensä 50000€ ja se kun puoliksi laitetaan, niin mies kuittaa 15000€ ylimääräistä. Mutta miten, jos tililläni ei olekaan 42 tonnia eron vireilletulopäivänä?Olen ostanut yhteiselle lapsellemme 10000€ auton, teettänyt ulkovuoriremontin mökille 5000€:lla ja käynyt vielä 3 tonnin ulkomaanreissulla? Voisin hankkia mökille uuden laiturin, ruohonleikkurin...Jollei tilillä enää ole rahaa niin paljoa, niin koen häviäväni vähemmän, kuin jos en hussaa sieltä senttiäkään. Yhteiseen omakotitaloomme en rahojani uhraa yhtään,joka on jäämässä miehelle. Kaikki kulutus siihen mökkiin, minne muutan. Selittäisitkö, mitä en nyt tässä hiffaa?

        Olisitte aikoinaan tehneet avioehdon, niin saisit rahasi pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Mökki, jonne olen aikeissa muuttaa, on täysin talviasuttava. Ymmärrän, että eron vireilletulon päivä ratkaisee sen, paljonko tasinkoa miehelle joudun pulittamaan. Mutta sitä en täysin hiffannut, kun sanoit joutuvani liemeen, jos lähden törsäämään...Jos esim. nyt harkinta-ajan alkaessa tililläni on rahaa 42000€ ja miehellä 8000€. Eli yhteensä 50000€ ja se kun puoliksi laitetaan, niin mies kuittaa 15000€ ylimääräistä. Mutta miten, jos tililläni ei olekaan 42 tonnia eron vireilletulopäivänä?Olen ostanut yhteiselle lapsellemme 10000€ auton, teettänyt ulkovuoriremontin mökille 5000€:lla ja käynyt vielä 3 tonnin ulkomaanreissulla? Voisin hankkia mökille uuden laiturin, ruohonleikkurin...Jollei tilillä enää ole rahaa niin paljoa, niin koen häviäväni vähemmän, kuin jos en hussaa sieltä senttiäkään. Yhteiseen omakotitaloomme en rahojani uhraa yhtään,joka on jäämässä miehelle. Kaikki kulutus siihen mökkiin, minne muutan. Selittäisitkö, mitä en nyt tässä hiffaa?

        "tililläni on rahaa 42000€ ja miehellä 8000€. Eli yhteensä 50000€ ja se kun puoliksi laitetaan, niin mies kuittaa 15000€ ylimääräistä. "

        Olen edellinen anonyymi ja jatkan:

        Ei nyt ihan noinkaan. Ositukseen lasketaan ihan kaikki omaisuus yhteen (talo, mökki, autot jne) ja vasta molempien netto-omaisuuden "tuloksen" jälkeen varakkaampi maksaa tasinkoa toiselle. Jos ajatellaan, että sinä olet varakkaampi ja maksat miehelle x määrää tasinkoa, niin voit myös päättää miten sen maksat. Summan näkee vasta osituksen jälkeen.

        Sitten neuvoisin kiinnittämään huomiota mökki talo yhtälöön. Ovatko nämä samanarvoisia? Jos molemmat myytäisiin tyyliin nyt ulkopuolisille, löytyisikö ostajia , ja millä hinnalla? Mikäli molemmat sijaitsee jossain periferiassa, neuvoisin yrittämään myyntiä. Sinulle voisi löytyä jokin järkevämpi paikka asua kuin mökki (sori...) ja mahdollinen "tappio" eli saatu huono hinta mökistä jakautuu molemmille. Mökeissä on usein se vika, että ylläpitokulut ovat valtavat, ne eivät todellakaan ole energiatehokkaita, eikä niistä tahdo päästä eroon, vaikka eurolla myisi.

        Onko teillä nyt ero vireillä vai ei?

        Sanot "Jos esim. nyt harkinta-ajan alkaessa tililläni on rahaa..." > voisi käsittää, että ero on tullut vireille, kun nyt harkinta-aika on alkanut?

        Toisaalta sanot "Mutta miten, jos tililläni ei olekaan 42 tonnia eron vireilletulopäivänä?" ihan kuin vireilletulopäivää ei vielä olisi?

        Mikäli ero on jo vireillä (erohakemus käräjäoikeudessa), en tosiaan neuvo tuhlaamaan. Mikäli se ei ole vireillä, voisit vähän tuhlaillakin, mutta ei mökkiin (eikä omakotitaloon), koska sellainen vain nostaa kiinteistöjen arvoa ositukseen. Ei liioin myöskään kannata tuhlailla lapsen autoon, sillä siitä koituu lapselle lahjaveroa. Jos auto on nimissäsi ja lapsi haltijana, auto lasketaan silti omaisuudeksesi.

        Teen tähän ympäripyöreän esimerkin osituksestanne kuvitteellisilla summilla eron vireilletulopäivänä:

        Sinun omaisuus:
        talo puolet 100000 : 2 = 50000
        mökki puolet 50000:2 = 25000
        tili 42000
        autosi käypä arvo 8000
        ei velkaa
        netto-omaisuus yhteensä 125000

        Miehen omaisuus
        talo puolet 100000 : 2 = 50000
        mökki puolet 50000:2 = 25000
        tili 8000
        auton käypä arvo 10000
        netto-omaisuus yhteensä 93000e
        netto-omaisuutenne yhteensä 218000
        eli molemmille 109000 euroa pitäisi jäädä omaisuutta. Eli maksaisit tasinkoa miehelle 16000 e

        Ja nyt kun tarkastelemme, niin jos mies jäisi asumaan taloon, jolloin se hoidettaisiin miehesi nimiin, niin sinun ei pitäisi ollenkenkaan maksaa tasinkoa, vaan jäisit saamapuolelle, koska talo on arvokkaampi kuin mökki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "tililläni on rahaa 42000€ ja miehellä 8000€. Eli yhteensä 50000€ ja se kun puoliksi laitetaan, niin mies kuittaa 15000€ ylimääräistä. "

        Olen edellinen anonyymi ja jatkan:

        Ei nyt ihan noinkaan. Ositukseen lasketaan ihan kaikki omaisuus yhteen (talo, mökki, autot jne) ja vasta molempien netto-omaisuuden "tuloksen" jälkeen varakkaampi maksaa tasinkoa toiselle. Jos ajatellaan, että sinä olet varakkaampi ja maksat miehelle x määrää tasinkoa, niin voit myös päättää miten sen maksat. Summan näkee vasta osituksen jälkeen.

        Sitten neuvoisin kiinnittämään huomiota mökki talo yhtälöön. Ovatko nämä samanarvoisia? Jos molemmat myytäisiin tyyliin nyt ulkopuolisille, löytyisikö ostajia , ja millä hinnalla? Mikäli molemmat sijaitsee jossain periferiassa, neuvoisin yrittämään myyntiä. Sinulle voisi löytyä jokin järkevämpi paikka asua kuin mökki (sori...) ja mahdollinen "tappio" eli saatu huono hinta mökistä jakautuu molemmille. Mökeissä on usein se vika, että ylläpitokulut ovat valtavat, ne eivät todellakaan ole energiatehokkaita, eikä niistä tahdo päästä eroon, vaikka eurolla myisi.

        Onko teillä nyt ero vireillä vai ei?

        Sanot "Jos esim. nyt harkinta-ajan alkaessa tililläni on rahaa..." > voisi käsittää, että ero on tullut vireille, kun nyt harkinta-aika on alkanut?

        Toisaalta sanot "Mutta miten, jos tililläni ei olekaan 42 tonnia eron vireilletulopäivänä?" ihan kuin vireilletulopäivää ei vielä olisi?

        Mikäli ero on jo vireillä (erohakemus käräjäoikeudessa), en tosiaan neuvo tuhlaamaan. Mikäli se ei ole vireillä, voisit vähän tuhlaillakin, mutta ei mökkiin (eikä omakotitaloon), koska sellainen vain nostaa kiinteistöjen arvoa ositukseen. Ei liioin myöskään kannata tuhlailla lapsen autoon, sillä siitä koituu lapselle lahjaveroa. Jos auto on nimissäsi ja lapsi haltijana, auto lasketaan silti omaisuudeksesi.

        Teen tähän ympäripyöreän esimerkin osituksestanne kuvitteellisilla summilla eron vireilletulopäivänä:

        Sinun omaisuus:
        talo puolet 100000 : 2 = 50000
        mökki puolet 50000:2 = 25000
        tili 42000
        autosi käypä arvo 8000
        ei velkaa
        netto-omaisuus yhteensä 125000

        Miehen omaisuus
        talo puolet 100000 : 2 = 50000
        mökki puolet 50000:2 = 25000
        tili 8000
        auton käypä arvo 10000
        netto-omaisuus yhteensä 93000e
        netto-omaisuutenne yhteensä 218000
        eli molemmille 109000 euroa pitäisi jäädä omaisuutta. Eli maksaisit tasinkoa miehelle 16000 e

        Ja nyt kun tarkastelemme, niin jos mies jäisi asumaan taloon, jolloin se hoidettaisiin miehesi nimiin, niin sinun ei pitäisi ollenkenkaan maksaa tasinkoa, vaan jäisit saamapuolelle, koska talo on arvokkaampi kuin mökki.

        Kiitos sinulle, kun paneudut ahdinkooni selkeillä esimerkeillä😊 Erohakemus on nyt vireillä, kirje käräjäoikeudesta tuli maanantaina. Mies haki sitä yksin, koska en sitä allekirjoittanut. Viskasi vaan paperin keittiön pöydälle, asiasta ei oltu puhuttu etukäteen mitään minun eikä myöskään teini-ikäisten lastemme kanssa. Kilahdin tästä niin, että en allekirjoittanut mitään...Mökille muuttamistani pidät huonona ajatuksena mutta perustelut siihen tässä: olen saanut tontin aikoinaan isältäni lahjaksi ja se sijaitsee lapsuudenkotini mailla. Olemme siellä viettäneet viimeiset 15 vuotta lähes kaikki viikonloput ja sillä on itselleni niin suuri tunnearvo, että tuskin koskaan edes haluan sitä myyntiin laittaa. Siellä asuminen on "ilmaista" eikä rahaa kulu vähintään 500-600€ kuussa vuokrakämppään, jollaiseen muuttamiseen ei kellään löydy intressiä yhtään. Mökki sijaitsee 20km päässä nykykodistani ja pikkukaupungin keskustasta eli työmatkat ym. etäisyydet aivan kohtuulliset. Mutta osaatko neuvoa, miten olisi järkevintä selvittää, minkä arvoiset kiinteistömme ovat? Kuka arviointeja tekee, jokin Op kiinteistökeskus vai mikä? Talo on rakennettu v.-98, tiilitalo ja lähes 200 neliötä, isolla 5000neliön tontilla ja pikkukaupungin keskustaan 2.5km. Mökki rakennettu v.-02, puuvuorinen 70 neliön kokoinen, tontti 2500 neliötä mutta erittäin hienossa paikassa niemenkärjessä ison järven rannalla. Kuka sanelee tiskiin euromäärät, minkä arvoisia nämä ovat? Miten tässä kannattaisi nyt toimia? Mies lateli vaihtoehtoja tähän tyyliin: hän ei mökkiä halua, se sijaitsee sukuni mailla kun taas minulle se on kiinteistöistä tärkeämpi. Jos hän jää asumaan kotitaloomme, minä saan pitää rakkaan mökkini ja oman pankkitilini saldon. Jos taas hän lähtee asumaan muualle, minä pidän sekä mökin että talon mutta rahatukko lähtee sitten minulta hänelle esim.50 tonnia. En ymmärrä ison omakotitalon huollosta ym jutuista yhtään mitään ja epäilen, ettei ole helppo saada ok-taloa kaupaksi täällä pikkukaupungissa, josta väki muutenkin pakenee suuriin kaupunkeihin. Mökkikään ei ole ihan uusi, pian 18v vanha mutta tontti on arvokas ja sijaisee järven rannalla, joka on "täyteen rakennettu" eli uusia rakennuslupia ei sinne ole saanut enää vuosiin. Eikä huolta ole siitä, saako sitä kaupaksi, koska en sitä edes halua myyntiin laittaa- tuskin koskaan. Miten sinä menettelisit tilanteessani? Kiitos, kun autat. En tiedä yhtään, miten pitäisi edetä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos sinulle, kun paneudut ahdinkooni selkeillä esimerkeillä😊 Erohakemus on nyt vireillä, kirje käräjäoikeudesta tuli maanantaina. Mies haki sitä yksin, koska en sitä allekirjoittanut. Viskasi vaan paperin keittiön pöydälle, asiasta ei oltu puhuttu etukäteen mitään minun eikä myöskään teini-ikäisten lastemme kanssa. Kilahdin tästä niin, että en allekirjoittanut mitään...Mökille muuttamistani pidät huonona ajatuksena mutta perustelut siihen tässä: olen saanut tontin aikoinaan isältäni lahjaksi ja se sijaitsee lapsuudenkotini mailla. Olemme siellä viettäneet viimeiset 15 vuotta lähes kaikki viikonloput ja sillä on itselleni niin suuri tunnearvo, että tuskin koskaan edes haluan sitä myyntiin laittaa. Siellä asuminen on "ilmaista" eikä rahaa kulu vähintään 500-600€ kuussa vuokrakämppään, jollaiseen muuttamiseen ei kellään löydy intressiä yhtään. Mökki sijaitsee 20km päässä nykykodistani ja pikkukaupungin keskustasta eli työmatkat ym. etäisyydet aivan kohtuulliset. Mutta osaatko neuvoa, miten olisi järkevintä selvittää, minkä arvoiset kiinteistömme ovat? Kuka arviointeja tekee, jokin Op kiinteistökeskus vai mikä? Talo on rakennettu v.-98, tiilitalo ja lähes 200 neliötä, isolla 5000neliön tontilla ja pikkukaupungin keskustaan 2.5km. Mökki rakennettu v.-02, puuvuorinen 70 neliön kokoinen, tontti 2500 neliötä mutta erittäin hienossa paikassa niemenkärjessä ison järven rannalla. Kuka sanelee tiskiin euromäärät, minkä arvoisia nämä ovat? Miten tässä kannattaisi nyt toimia? Mies lateli vaihtoehtoja tähän tyyliin: hän ei mökkiä halua, se sijaitsee sukuni mailla kun taas minulle se on kiinteistöistä tärkeämpi. Jos hän jää asumaan kotitaloomme, minä saan pitää rakkaan mökkini ja oman pankkitilini saldon. Jos taas hän lähtee asumaan muualle, minä pidän sekä mökin että talon mutta rahatukko lähtee sitten minulta hänelle esim.50 tonnia. En ymmärrä ison omakotitalon huollosta ym jutuista yhtään mitään ja epäilen, ettei ole helppo saada ok-taloa kaupaksi täällä pikkukaupungissa, josta väki muutenkin pakenee suuriin kaupunkeihin. Mökkikään ei ole ihan uusi, pian 18v vanha mutta tontti on arvokas ja sijaisee järven rannalla, joka on "täyteen rakennettu" eli uusia rakennuslupia ei sinne ole saanut enää vuosiin. Eikä huolta ole siitä, saako sitä kaupaksi, koska en sitä edes halua myyntiin laittaa- tuskin koskaan. Miten sinä menettelisit tilanteessani? Kiitos, kun autat. En tiedä yhtään, miten pitäisi edetä...

        Kannattaa pyytää arvioita kiinteistövälittäjiltä ja mahdollisesti vielä sellaista maksullista arviota. Vaarana on, että arvioidessaan ilmaiseksi kiinteistöä, kiinteistövälittäjä kertoo, korkeamman hinnan kuin se oikeasti on. Guugleta paikalliset kiinteistövälittäjät.

        Selvitä myös kuntasi rakennusvalvonnasta, että voitko edes käyttää mökkiäsi vakituiseen asumiseen. Normimökkiä ei saa.

        -Isotumma-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos sinulle, kun paneudut ahdinkooni selkeillä esimerkeillä😊 Erohakemus on nyt vireillä, kirje käräjäoikeudesta tuli maanantaina. Mies haki sitä yksin, koska en sitä allekirjoittanut. Viskasi vaan paperin keittiön pöydälle, asiasta ei oltu puhuttu etukäteen mitään minun eikä myöskään teini-ikäisten lastemme kanssa. Kilahdin tästä niin, että en allekirjoittanut mitään...Mökille muuttamistani pidät huonona ajatuksena mutta perustelut siihen tässä: olen saanut tontin aikoinaan isältäni lahjaksi ja se sijaitsee lapsuudenkotini mailla. Olemme siellä viettäneet viimeiset 15 vuotta lähes kaikki viikonloput ja sillä on itselleni niin suuri tunnearvo, että tuskin koskaan edes haluan sitä myyntiin laittaa. Siellä asuminen on "ilmaista" eikä rahaa kulu vähintään 500-600€ kuussa vuokrakämppään, jollaiseen muuttamiseen ei kellään löydy intressiä yhtään. Mökki sijaitsee 20km päässä nykykodistani ja pikkukaupungin keskustasta eli työmatkat ym. etäisyydet aivan kohtuulliset. Mutta osaatko neuvoa, miten olisi järkevintä selvittää, minkä arvoiset kiinteistömme ovat? Kuka arviointeja tekee, jokin Op kiinteistökeskus vai mikä? Talo on rakennettu v.-98, tiilitalo ja lähes 200 neliötä, isolla 5000neliön tontilla ja pikkukaupungin keskustaan 2.5km. Mökki rakennettu v.-02, puuvuorinen 70 neliön kokoinen, tontti 2500 neliötä mutta erittäin hienossa paikassa niemenkärjessä ison järven rannalla. Kuka sanelee tiskiin euromäärät, minkä arvoisia nämä ovat? Miten tässä kannattaisi nyt toimia? Mies lateli vaihtoehtoja tähän tyyliin: hän ei mökkiä halua, se sijaitsee sukuni mailla kun taas minulle se on kiinteistöistä tärkeämpi. Jos hän jää asumaan kotitaloomme, minä saan pitää rakkaan mökkini ja oman pankkitilini saldon. Jos taas hän lähtee asumaan muualle, minä pidän sekä mökin että talon mutta rahatukko lähtee sitten minulta hänelle esim.50 tonnia. En ymmärrä ison omakotitalon huollosta ym jutuista yhtään mitään ja epäilen, ettei ole helppo saada ok-taloa kaupaksi täällä pikkukaupungissa, josta väki muutenkin pakenee suuriin kaupunkeihin. Mökkikään ei ole ihan uusi, pian 18v vanha mutta tontti on arvokas ja sijaisee järven rannalla, joka on "täyteen rakennettu" eli uusia rakennuslupia ei sinne ole saanut enää vuosiin. Eikä huolta ole siitä, saako sitä kaupaksi, koska en sitä edes halua myyntiin laittaa- tuskin koskaan. Miten sinä menettelisit tilanteessani? Kiitos, kun autat. En tiedä yhtään, miten pitäisi edetä...

        "Miten sinä menettelisit tilanteessani?"

        Vähän myöhään vastailen... mutta ensinnäkin ottaisin tarkasti selvää mökin ja talon käypästä arvosta. Esim. OP kiinteistökeskus tekee arviointeja. Arvioinnit ottaisin kirjallisesti, vaikka se maksaa enemmän rahaa. Näin etenkin tuossa tilanteessa, kun sinä haluat mökin ja mies talon. Mökki on aina mökki, ja talo on talo. Lisäksi puurakenteinen talo, joka siis mökkikin on :), on halvempi kuin tiilirakenteinen talo.

        Edellisen lisäksi tutkisin paljon myynti-ilmoituksia ja -hintoja lähitaloista ja -mökeistä. Myös niiden myyntiaikaa.

        "Jos taas hän lähtee asumaan muualle, minä pidän sekä mökin että talon mutta rahatukko lähtee sitten minulta hänelle esim.50 tonnia. "

        Mites sellainen vaihtoehto, että sinä pitäisit mökin, ja mies muuttaisi muualle ja myisitte talon? Eihän sinun missään nimessä ole mikään pakko ottaa molempia. Siinä ei olisi mitään mieltä.

        "olen saanut tontin aikoinaan isältäni lahjaksi ja se sijaitsee lapsuudenkotini mailla."

        Otapa myös selvää, mitä lahjakirjassa lukee. Siinä voi olla ehto, ettei puolisollasi ole oikeutta lahjaan ("Puolisoilla ei esimerkiksi aina ole avio-oikeutta lahjana saatuun omaisuuteen, jos näin on määrätty"). Jos ei olisi, niin tonttia ei laskettaisi mukaan ositukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "tililläni on rahaa 42000€ ja miehellä 8000€. Eli yhteensä 50000€ ja se kun puoliksi laitetaan, niin mies kuittaa 15000€ ylimääräistä. "

        Olen edellinen anonyymi ja jatkan:

        Ei nyt ihan noinkaan. Ositukseen lasketaan ihan kaikki omaisuus yhteen (talo, mökki, autot jne) ja vasta molempien netto-omaisuuden "tuloksen" jälkeen varakkaampi maksaa tasinkoa toiselle. Jos ajatellaan, että sinä olet varakkaampi ja maksat miehelle x määrää tasinkoa, niin voit myös päättää miten sen maksat. Summan näkee vasta osituksen jälkeen.

        Sitten neuvoisin kiinnittämään huomiota mökki talo yhtälöön. Ovatko nämä samanarvoisia? Jos molemmat myytäisiin tyyliin nyt ulkopuolisille, löytyisikö ostajia , ja millä hinnalla? Mikäli molemmat sijaitsee jossain periferiassa, neuvoisin yrittämään myyntiä. Sinulle voisi löytyä jokin järkevämpi paikka asua kuin mökki (sori...) ja mahdollinen "tappio" eli saatu huono hinta mökistä jakautuu molemmille. Mökeissä on usein se vika, että ylläpitokulut ovat valtavat, ne eivät todellakaan ole energiatehokkaita, eikä niistä tahdo päästä eroon, vaikka eurolla myisi.

        Onko teillä nyt ero vireillä vai ei?

        Sanot "Jos esim. nyt harkinta-ajan alkaessa tililläni on rahaa..." > voisi käsittää, että ero on tullut vireille, kun nyt harkinta-aika on alkanut?

        Toisaalta sanot "Mutta miten, jos tililläni ei olekaan 42 tonnia eron vireilletulopäivänä?" ihan kuin vireilletulopäivää ei vielä olisi?

        Mikäli ero on jo vireillä (erohakemus käräjäoikeudessa), en tosiaan neuvo tuhlaamaan. Mikäli se ei ole vireillä, voisit vähän tuhlaillakin, mutta ei mökkiin (eikä omakotitaloon), koska sellainen vain nostaa kiinteistöjen arvoa ositukseen. Ei liioin myöskään kannata tuhlailla lapsen autoon, sillä siitä koituu lapselle lahjaveroa. Jos auto on nimissäsi ja lapsi haltijana, auto lasketaan silti omaisuudeksesi.

        Teen tähän ympäripyöreän esimerkin osituksestanne kuvitteellisilla summilla eron vireilletulopäivänä:

        Sinun omaisuus:
        talo puolet 100000 : 2 = 50000
        mökki puolet 50000:2 = 25000
        tili 42000
        autosi käypä arvo 8000
        ei velkaa
        netto-omaisuus yhteensä 125000

        Miehen omaisuus
        talo puolet 100000 : 2 = 50000
        mökki puolet 50000:2 = 25000
        tili 8000
        auton käypä arvo 10000
        netto-omaisuus yhteensä 93000e
        netto-omaisuutenne yhteensä 218000
        eli molemmille 109000 euroa pitäisi jäädä omaisuutta. Eli maksaisit tasinkoa miehelle 16000 e

        Ja nyt kun tarkastelemme, niin jos mies jäisi asumaan taloon, jolloin se hoidettaisiin miehesi nimiin, niin sinun ei pitäisi ollenkenkaan maksaa tasinkoa, vaan jäisit saamapuolelle, koska talo on arvokkaampi kuin mökki.

        Olen palannut tähän seikkaperäiseen vastaukseesi useamman kerran ja teen vielä pari kysymystä, jos satut olemaan vielä "linjoilla" Ylemmässä vastauksessasi teit ympäripyöreän esimerkkilaskun. Jäin miettimään sitä, että miten se vaikuttaa lopputulokseen, kenen nimissä omaisuus on? Talo on puoliksi meillä molemmilla mutta mökki on yksin minun nimissäni. Autoja on kaksi, molemmat vanhoja mutta kumpikin miehen nimissä. Peräkärrykin löytyy (miehen nimissä myös), jota pystyy vetämään vaan sillä autolla, joka on jäämässä minulle. Sillä en tee yhtään mitään. En osaa edes kiinnittää sitä auton perään:) Mutta minä tässä käsittääkseni maksumieheksi joudun, jos mökki kerran katsotaan kokonaan minun omaisuudeksi. Vetelen vähän hatusta näitä lukuja, jotka nyt ovat kuitenkin mielestäni melko lähellä totuutta: talo 180000, mökki 70000, auto1 3000, auto2 1500, käteisvarat yht.50000 (josta minun osuus n.42000) Minä muutan talosta pois, mies jää asumaan siihen. Huomioidaanko sitä ja miten? Jos ja kun hän muutaman vuoden kuluttua myy talon ja kuittaa siitä esim. 165000 ? Minullehan ei niitä myyntirahoja silloin enää tule. Mistä summasta sitä katsotaan, kun hän "maksaa minut talosta ulos"? Toki hänkään ei enää saa niitä rahoja, jos minä päätän joskus myydä mökin. Aiemmassa vastauksessani jo olikin, että lähes ihme pitää tapahtua, ennenkö sitä myyn. Olipas sekava kirjoitus, mutta kiitän paljon jo etukäteen, jos viitsit vielä vastata!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen palannut tähän seikkaperäiseen vastaukseesi useamman kerran ja teen vielä pari kysymystä, jos satut olemaan vielä "linjoilla" Ylemmässä vastauksessasi teit ympäripyöreän esimerkkilaskun. Jäin miettimään sitä, että miten se vaikuttaa lopputulokseen, kenen nimissä omaisuus on? Talo on puoliksi meillä molemmilla mutta mökki on yksin minun nimissäni. Autoja on kaksi, molemmat vanhoja mutta kumpikin miehen nimissä. Peräkärrykin löytyy (miehen nimissä myös), jota pystyy vetämään vaan sillä autolla, joka on jäämässä minulle. Sillä en tee yhtään mitään. En osaa edes kiinnittää sitä auton perään:) Mutta minä tässä käsittääkseni maksumieheksi joudun, jos mökki kerran katsotaan kokonaan minun omaisuudeksi. Vetelen vähän hatusta näitä lukuja, jotka nyt ovat kuitenkin mielestäni melko lähellä totuutta: talo 180000, mökki 70000, auto1 3000, auto2 1500, käteisvarat yht.50000 (josta minun osuus n.42000) Minä muutan talosta pois, mies jää asumaan siihen. Huomioidaanko sitä ja miten? Jos ja kun hän muutaman vuoden kuluttua myy talon ja kuittaa siitä esim. 165000 ? Minullehan ei niitä myyntirahoja silloin enää tule. Mistä summasta sitä katsotaan, kun hän "maksaa minut talosta ulos"? Toki hänkään ei enää saa niitä rahoja, jos minä päätän joskus myydä mökin. Aiemmassa vastauksessani jo olikin, että lähes ihme pitää tapahtua, ennenkö sitä myyn. Olipas sekava kirjoitus, mutta kiitän paljon jo etukäteen, jos viitsit vielä vastata!

        Ei ole mitään merkitystä kenen nimissä mikin on, kaikki lyödään samaan kasaan, josta velat pois ja jos toisella on vähempi omassa kasassa, niin toinen maksaa tasinkoa niin paljon, että kasat saman arvoisia.
        Kiinteistövälittäjä sanoo käyvän hinnan talosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään merkitystä kenen nimissä mikin on, kaikki lyödään samaan kasaan, josta velat pois ja jos toisella on vähempi omassa kasassa, niin toinen maksaa tasinkoa niin paljon, että kasat saman arvoisia.
        Kiinteistövälittäjä sanoo käyvän hinnan talosta.

        Kumpaa laskutapaa osituksessa käytetään:

        Minun omaisuus:

        Talo puolet: 180 000:2 = 90 000
        Mökki puolet: 70 000:2 = 35 000
        Tili: 42 000
        Auto: 3000
        Yht: 170 000

        Miehen omaisuus:

        Talo puolet: 180 000:2 = 90 000
        Mökki puolet: 70 000:2 = 35 000
        Tili:8000
        Auto: 1500
        Yht: 134 500

        Molemmat yht: 304 500:2 =152 250 eli minä maksan tasinkona 17 750

        VAI TÄMÄ LASKUTAPA:
        Minun omaisuus:

        Talo puolet 180 000:2 = 90 000
        Mökki kokonaan = 70 000
        Tili 42 000
        Auto 3000
        Yht. 205 000

        Miehen omaisuus:

        Talo puolet: 180 000:2 =90 000
        Mökki: -
        Tili: 8000
        Auto: 1500
        Yht:99 500

        Molemmat yht. 304 500:2 = 152 250 eli tällä tavalla maksaisinkin tasinkoa jo 52 750

        Ja vielä kysyn: miten tässä huomioidaan se, että mies jää asumaan taloon ja minä muutan pois (mökillemme)? Ja miten tähän kaikkeen mahtaa verottaja suhtautua...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpaa laskutapaa osituksessa käytetään:

        Minun omaisuus:

        Talo puolet: 180 000:2 = 90 000
        Mökki puolet: 70 000:2 = 35 000
        Tili: 42 000
        Auto: 3000
        Yht: 170 000

        Miehen omaisuus:

        Talo puolet: 180 000:2 = 90 000
        Mökki puolet: 70 000:2 = 35 000
        Tili:8000
        Auto: 1500
        Yht: 134 500

        Molemmat yht: 304 500:2 =152 250 eli minä maksan tasinkona 17 750

        VAI TÄMÄ LASKUTAPA:
        Minun omaisuus:

        Talo puolet 180 000:2 = 90 000
        Mökki kokonaan = 70 000
        Tili 42 000
        Auto 3000
        Yht. 205 000

        Miehen omaisuus:

        Talo puolet: 180 000:2 =90 000
        Mökki: -
        Tili: 8000
        Auto: 1500
        Yht:99 500

        Molemmat yht. 304 500:2 = 152 250 eli tällä tavalla maksaisinkin tasinkoa jo 52 750

        Ja vielä kysyn: miten tässä huomioidaan se, että mies jää asumaan taloon ja minä muutan pois (mökillemme)? Ja miten tähän kaikkeen mahtaa verottaja suhtautua...

        Mies tietty maksaa sut ulos talosta , jollei mökki ja talo ole saman arvoisia, hän voi tietty maksaa omaisuudellaan tai rahalla. tai sinun ei tarvii lainkaan maksaa tasinkoa ,jos tuo 52,700 riittää, ei taida riittää niin hän antaa sulle joko rahaa tai omaisuutta.
        Verottaja ei sekoo ennen, kun käytetään ulkopuolista rahaa osituksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpaa laskutapaa osituksessa käytetään:

        Minun omaisuus:

        Talo puolet: 180 000:2 = 90 000
        Mökki puolet: 70 000:2 = 35 000
        Tili: 42 000
        Auto: 3000
        Yht: 170 000

        Miehen omaisuus:

        Talo puolet: 180 000:2 = 90 000
        Mökki puolet: 70 000:2 = 35 000
        Tili:8000
        Auto: 1500
        Yht: 134 500

        Molemmat yht: 304 500:2 =152 250 eli minä maksan tasinkona 17 750

        VAI TÄMÄ LASKUTAPA:
        Minun omaisuus:

        Talo puolet 180 000:2 = 90 000
        Mökki kokonaan = 70 000
        Tili 42 000
        Auto 3000
        Yht. 205 000

        Miehen omaisuus:

        Talo puolet: 180 000:2 =90 000
        Mökki: -
        Tili: 8000
        Auto: 1500
        Yht:99 500

        Molemmat yht. 304 500:2 = 152 250 eli tällä tavalla maksaisinkin tasinkoa jo 52 750

        Ja vielä kysyn: miten tässä huomioidaan se, että mies jää asumaan taloon ja minä muutan pois (mökillemme)? Ja miten tähän kaikkeen mahtaa verottaja suhtautua...

        Eikö sulla ole ketään tuttua juristia jolta voit kysyä asiasta , tai palkkaa juristi, koska et ole mikään tyhjätasku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mies tietty maksaa sut ulos talosta , jollei mökki ja talo ole saman arvoisia, hän voi tietty maksaa omaisuudellaan tai rahalla. tai sinun ei tarvii lainkaan maksaa tasinkoa ,jos tuo 52,700 riittää, ei taida riittää niin hän antaa sulle joko rahaa tai omaisuutta.
        Verottaja ei sekoo ennen, kun käytetään ulkopuolista rahaa osituksessa.

        Voisiko joku asian tunteva vielä vastata tähän kysymykseeni, kummalla laskutavalla ositus tehdään ( esimerkki yläpuolella)? Mökki on siis yksin minun nimissä, talo molempien. Kiitos kaunis jo etukäteen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisiko joku asian tunteva vielä vastata tähän kysymykseeni, kummalla laskutavalla ositus tehdään ( esimerkki yläpuolella)? Mökki on siis yksin minun nimissä, talo molempien. Kiitos kaunis jo etukäteen!

        Alimmainen


    • Kyllä lain mukaan kaikki menee tasan, kuten tiedätkin, mutta.

      Yhteisymmärryksellä saatte sopia ihan mitä tahansa, mutta en tajua, että miksi miehesi lähtisi sopimaan itselleen huonommin.

      Tärkeätä kuitenkin on, että teette virallisen osituksen, koska esimerkiksi perinnönjaossa ex puolisosi voi tulla vaatimaan omiaan, jos lappua osituksesta ei löydy.

      Kesämökkiä ei useimmissa tapauksissa voi käyttää vakituisena asuntona (laki kieltää) ilman muutoksia ja hakua käyttötarkoituksen muutoksesta.

      Muista myös, että kesämökin kaupassa seuraa huomattavasti todennäköisemmin epämiellyttäviä yllätyksiä, kuin asunnon. Usein jopa kiinteistönvälittäjät arvioivat ne liian arvokkaiksi.

    • Anonyymi

      Me teimme osituksen itse. Velkaa ei ollut, muusta omaisuudesta sovittiin. Ei riitaa, kumpikin tyytyväisiä kun sai vapautensa.
      Jälkeenpäin edelleen puheväleissä jos törmätään, mitään kaunaa ei jäänyt puolin eikä toisin. Olemme aikuisia molemmat.

    • Anonyymi

      Avioliittolaki kertoo miten omaisuus jaetaan mutta ei velvoita mihinkään ja pariskunta voi sopia osituksen niin kuin itse haluavat. Kumpikin voi pitää henkilökohtaisen omaisuuden ja vain yhteinen omaisuus ositetaan. Jos talo ja kesämökki saman arvoisia niin toinen pitää talon ja toinen kesämökin ja aina osistus sopimus paperille ettei toiselle tule jälkikäteen vaatimuksia niin sovussa kun tekee niin välit säilyy.

    • Anonyymi

      Nosta tili tyhjäksi ennen eroilmoituksen tekoa ja se raha mitä ei ole tilillä ei ole olemassa niin hyvä tulee tai avioehto ennen eroa.

      • Anonyymi

        Jos puoliso ei ole tietoinen tilillä olevista rahoista, niin tuo voi toimiakin. Jos oikeuteen asti mennään, niin oikeus kyllä katsoo, että asiassa on yritetty vilppiä ja ottaa huomioon nostetut rahat.


    • Anonyymi

      Eron osituksessa voi omaisuuden jakaa miten tahansa jos niin sovitaan. Eräskin tunnettu kaivosyhtiön perustaja erosi vaimostaan hyvissä ajoin ennen käräjiä ympäristön pilaamisesta. Syy eroon oli arvatenkin se, että kaikki omaisuus siirrettiin vaimon nimiin, jotta tuleviin korvauksiin ei olisi varaa. Tunnettu ja monesti käytetty kikka.

    • Anonyymi

      Asunnosta ja mökistä voi pyytää arvion kiinteistönvälittäjältä. Samalla voi mainita, että ne eivät ole tulossa myyntiin. Välittäjät laskuttavat arvioista. Jossain tapauksessa voi olla mahdollista, että arvion saa suullisena, jolloin hinta edullisempi. Mökillä asuminen ei ole mikään läpihuutojuttu. Kunnalta pitää hakea lupa mökin muuttamisesta vakituiseksi asunnoksi. Toiset kunnat suhtautuvat siihen nihkeästi. Jos et saa kunnalta lupaa, et voi muuttaa sinne kirjojasi.

      Minusta sinun ei kannata ottaa 200 neliön vanhaa omakotitaloa erossa, jos mies ei sitä halua. Lapset lähtevät seuraavan viiden vuoden aikana omilleen. Et tarvitse sitä. Mieluummin laittaisin talon vaikka myyntiin vastaavassa tilanteessa. Myyntiin voi mennä useampi vuosi.

    • Anonyymi

      Usskomatonta, että joku kyselee tuollaisia asioita tällaisilla sivuilla. Ei juolahtaisi pieneen mieleenkään enkä luottaisi yhteenkään vastauskommenttiin. Ko. laisia aiheita varten löytyy ihan ammatti-ihmisiä, jotka osaavat ja tietävät oikeasti. - Nm. Käsittämätöntä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      13
      1327
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1257
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1225
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1136
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe