Mitkä ruoka-aineet aiheuttaa finnejä?

tietämätön.

Aiheuttaako esim. suola? Mietin vaan et syön sitä aika paljon.. Mitä ruokia kannattaa välttää ja mitkä päinvastoin parantaa ihon kuntoa?

13

6684

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dolphin

Moi!
      Minulla ainakin seuraavat ruoka-aineet vaikuttavat ihooni negatiivisesti: kerma, juusto, suklaa, alkoholi, lakritsi ja salmiakki.

Parantavia ruoka-aineita on hiukan vaikeaa luetella, mutta sanottakoon nyt ainakin se perinteinen eli vesi (seassa kenties sitruunasta puristettua mehua). Vettä kannattaa kyllä oikeasti juoda parisen litraa päivässä. Vesi nopeuttaa aineenvaihduntaa ja puhdistaa elimistöä. Vesi on hyväksi koko elimistölle, eikä ainoastaan iholle.

• keiju

Luin jostain akne ihon oppaasta kerran, että ruoka ei aiheuta finnejä!Pitääkö paikkaansa?

• yuiyui
        keiju kirjoitti:

Luin jostain akne ihon oppaasta kerran, että ruoka ei aiheuta finnejä!Pitääkö paikkaansa?

Ruoka-aineitten pahentavaa vaikutusta finneihin ei ole voitu todistaa, eli tutkimusten mukaan ruoka ei vaikuta millään tavalla akneen/finneihin.
        Mutta monet sanovat, että heille on vaikuttanut. Esim. juusto, suklaa, kerma....
        Loogiselta tuntuisi, että vaikuttaisi jonkin verran.
        Mutta ei se ainakaan pahene terveellisellä ruokavaliolla. ;)

• joku..
        yuiyui kirjoitti:

Ruoka-aineitten pahentavaa vaikutusta finneihin ei ole voitu todistaa, eli tutkimusten mukaan ruoka ei vaikuta millään tavalla akneen/finneihin.
        Mutta monet sanovat, että heille on vaikuttanut. Esim. juusto, suklaa, kerma....
        Loogiselta tuntuisi, että vaikuttaisi jonkin verran.
        Mutta ei se ainakaan pahene terveellisellä ruokavaliolla. ;)

itse olen kasvissyöjä ja silti näppylöitä..

• pena

mitä itse olen seurannut niin tuollainen vehnäjauho ei taida tehdä minun iholleni hyvää. esim. makaroni, pullat jne. tuntuu olevan pahasta. sen sijaan teelusikallinen möllerin kalanmaksaöljyä ja omena päivässä on tehnyt hyvää. paljon on ollut keskustelua tästä aikaisemmin, pläräile taaksepäin niin johan löytyy. paljon löytyy esim. vähä hiilihydraattisen ruookavalion kannattajia (esim. alakarppaajat..)

• testi-miina

mulla ei ainakaa vaikuta mitenkää.olen testannu eri ruokavalioita ja ei ole mikään mikä niitä tekis.ihotautilääkäri sanoi että se on vanha käsitys että ruualla olis vaikutusta finnien tuloon,ja olen sen kyllä itse huomannut.

• mielipide
        testi-miina kirjoitti:

mulla ei ainakaa vaikuta mitenkää.olen testannu eri ruokavalioita ja ei ole mikään mikä niitä tekis.ihotautilääkäri sanoi että se on vanha käsitys että ruualla olis vaikutusta finnien tuloon,ja olen sen kyllä itse huomannut.

Olen huomannut myös, että ruoalla ei liiemmin ole vaikutusta akneen.
        Oon ollut hyvin kasvispainotteisella, vähähiilareisella ja rasvattomalla ruokavaliolla laihdutukseni takia pari kuukautta ja ihossa ei ole tapahtunut mitään muutoksia.
        Sitä ennenkään en paljon esim. suklaata, juustoa, alkoholia, vaaleaa leipää enkä muitakaan sellaisia nauttinut, vain satunnaisesti.
        Vettäkin juon 2 lirtaa päivässä ja liikun paljon ulkona.
        Mitkään nämä perinteiset keinot, eivätkä lääkärin määräämät reseptivoiteetkaan ole auttaneet.
        Aikalailla toivoton tilanne...mitäköhän olisi mahdollista vielä kokeilla?
        No, olen sitä mieltä, että ruokavaliolla ei ole oikein mitään vaikutusta, ainakaan minun kohdallani.

• Minä tiedän

Paras hoitokeino finneihin on nimenomaan ruokavalio. Juuri tyhmempää väitettä kuin että ruokavalio ei vaikuttaisi finneihin harvoin kuuleekaan. Ihotautilääkärit ilmeisesti näin usein sanovat mutta kokemukseni mukaan eivät kyllä tajuakaan aknesta ja sen syistä tuon taivaallista. Mikäli luulet suolan aiheuttavan finnejä suosittelen siirtymistä jodittomaan suolaan koska kokemusten mukaan jodi voi olla joillekin yksi altistajista.

Tässä muut pahimmat:

- maito ja maitotuotteet
      - jalostetut viljat varsinkin vehnä (myös valkoinen riisi)
      - jalostetut öljyt (margariini ym.)
      - sokeri
      - jalostetut lihat

Tässä hyviä:

- vihannekset
      - hedelmät
      - kokojyväviljat
      - kala

• kanssasisar

niinkuin tuolla toisessa jutussa olen kertonut,olen kärsinyt aknesta 28v.minulla on takuulla kokemusta ja tietämystä jonkun verran tästä asiasta.olen ehtinyt kokeilemaan kaikkia mahdollisia ruokavalioita ja millään ei ole ollut vaikutusta ihoon,ei ainakaan minulla.joskus kun iho on paremmassa kunnossa saatan mässäillä kaikella rasvaisella ruualla,ei ole ihoon vaikuttanut mitenkään.minulla ainaskin tuntuu tämä olevan hormoniperäistä ja eiköhän nuo ihotautilääkärit ole ammattilaisia tietämään faktat.

• Minä tiedän
        kanssasisar kirjoitti:

niinkuin tuolla toisessa jutussa olen kertonut,olen kärsinyt aknesta 28v.minulla on takuulla kokemusta ja tietämystä jonkun verran tästä asiasta.olen ehtinyt kokeilemaan kaikkia mahdollisia ruokavalioita ja millään ei ole ollut vaikutusta ihoon,ei ainakaan minulla.joskus kun iho on paremmassa kunnossa saatan mässäillä kaikella rasvaisella ruualla,ei ole ihoon vaikuttanut mitenkään.minulla ainaskin tuntuu tämä olevan hormoniperäistä ja eiköhän nuo ihotautilääkärit ole ammattilaisia tietämään faktat.

En tähdentänyt viestissäni että aivan kaikilla ei vaikutusta näyttäisi olevan, mutta valtaosalle kylläkin. Hyvä tulos vaatii nimenomaan noiden kaikkien mainitsemieni ruokien poisjättämistä, sillä maito ja viljat ovat sokerin jälkeen juuri pahimpia insuliinipiikkien aiheuttajia joka taasen vaikuttaa androgeeneihin ja sitä kautta aknen syntymiseen. Aihettaja voi olla vain yksi tai niitä voi olla useita. Ruokavaliolla on yleensä todella suuri vaikutus silloin kun akne on hormonaalista, tätä hyvin harva tuntuu ymmärtävän.

• tuuri-juoppo

Minä testasin tuota alkoholin vaikutusta kerran ihan koemielessä. Sattui olemaan sellainen sopiva kausi, jolloin tuli juotua lähes joka päivä tyyliin 5-6 annosta kerrallaan. Viikonloppuisin tuplasti. Sitä jatkui 3-4 viikkoa kunnes päätin lopettaa. Homma hoitui edullisesti kotiviinillä, joten kustannukset olivat mitättömät. Tämän jälkeen en ottanut mitään kahteen-kolmeen viikkoon ja join normaalia enemmän vettä, jolla pyrin puhdistamaan elimistöä.

Kun lopetin alkoholin ottamisen ja siirryin vesi linjalle naamassani oli huomattavasti enemmän tulehtuneita finnejä, verrattuna aloitustilanteeseen. Myös arvet muuttuivat tummemman punaisiksi. Päivittäiset pesut ja hoitovoide eivät parantaneet finnejä enää normaaliin tapaan, vaan talitukkeumat olivat tosi ärhäköitä. Yleisesti katsottuna naamani oli selvästi punaisempi kuin ennen ja kuumotti omituisesti.

No seuraava etappi oli se, kun olin ollut absolutisti sen 2-3 viikkoa. Hoitovoide alkoi taas tehoamaan ja tulehdusten hoitoaika lyheni. Sain taas kontrollin tilanteesta, eikä uusia finnejä tullut enää kun sieniä sateella.

Se, että ottaa perskännit kerran viikossa ei ainakaan minulla vaikuta ihoon, mutta tuollainen pitkäaikaisempi tissuttelu saa nassun kukkimaan ikävästi.

• tietämätön.

ite juon korkeintaan 2 krt kuussa, jos sitäkään..:)

• kippistä
        tietämätön. kirjoitti:

ite juon korkeintaan 2 krt kuussa, jos sitäkään..:)

vedin tos 9 väivän putken,nyt kolme päivää ns.korkki kiinni

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      82
      4206
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3191
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      167
      2566
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1925
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1150
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      862
    Aihe