Mikä olisi hyvä nimi "joulukirkon" kanssa samaan aikaan olevalla rinnakkaiselle vaihtoehtoiselle tilaisuudelle, jonka ohjelma on uskonnollisesti sitouttamatonta?
Rinnakkaisen sitouttamattoman tilaisuuden nimi?
Anonyymi
21179
0Äänestä
Muut lukivat myös
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Mitähän sitä...Tsuumailin vähän muuallekin välillä ja törmäsin ajatuksiin, että miehen tulee suojella naista kaikelta pahalta. Mutta yhtään ei oltu eritelty mitä se kaikki paha on, jolta suojella. Jotenpas kysynkin kyselyikäni kyselyn…
- Hävettävä käytösHävettääkö sinua jokin?
- Kuka murtautu illalla kipparilleJotaki hampuusia kannettu ambulanssiin ja kipparin iso ikkuna palasina..Mitä tapahtunu??
- Kuvittelin että oltiin läheisempiäYstäviä, tavallaan. Mutta ei sitten oltukaan sun näkökulmasta. Pettymys, mutta totun kyllä asiaan vähitellen.
- Susilauma KorkatissaKahdeksan suden lauma käynyt repimässä Hankosen Antin lampaat Korkatissa torstain vastaisena yönä. Mahtavaa luonnon Monimuotoisuutta. ViherVasemmisto ja Greenpeace kiittää.
- Myönnä poisLoukkaannuit mulle silloin aikoinaan? Ne viestit, väärinymmärrykset, kaikki. Miehelle
- Omapahan on vikasi jos jää loppuelämän romanssi välistä kun haluat olla itsepäinen jääräJa tuomita, jotain mitä et kykene ymmärtämään, antamatta edes mahdollisuutta, vaikka olen tehnyt parhaani elämäni edistämiseksi ja oikeasti yrittänyt!! Itken tyynyyn... tuskin edes yhtä vuotta ilman itsetuhoisia ajatuks…
- Tule sunnuntaina juna-asemalleKello kymmenen aikaan, tavataan siellä. Ainoa ja viimeinen tilaisuus tavata. Jos et tule niin et enää koskaan näe minua. En halua kirjoitella mitään, en halua kuulla selityksiä. Haluan tavata.
- Onko se sinun mielestäsiminun syyni, että tilanne on se mikä se on? En tiedä. Toisaalta, en pysty uskomaan että millään minun tekemisilläni olisi ollut juurikaan merkitystä.
- kunnioitan tahtoasiEn tule sinua enää lähestymään.
- Eiköhän tämä ole jo tässäParivuotta hukkaan heitetty.
- Onko tarkoitus ottaa ihmisten eläkevarat valtion käyttöön?Vai mistä tässä eläkeiän nostossa hamaan tappiin on kyse? Eihän moni sitten saisi käytännössä eläkettä koskaan vaikka eläkemaksuja koko elämänsä olisi maksellutkin.
- Mitä enää haluat??Tätä on kestänyt liian kauan!
- Perjantai jälleen bläähViikonloppuna sataa, mitä meinaatte tehdä? Pian on syyslomakin, suunnitelmia tähän säähän? Mulla olis pihahommaa vielä, mutta en helvetissä mene sateeseen kastumaan. Kasvoi vähän kyr*äkin otsaan kelin takia. Eikö nyt vo…
- Tiedätkö yhtäkään näistä "julkkiksista"? Elämäni biisi vieraslista la 10.10. hämmästyttääElämäni Biisissä on totuttu näkemään suomalaisia julkisuuden henkilöitä, jotka ovat koko kansalle tuttuja. Vieraita on ollut mm. viihteen, taiteen, tieteen, urheilun, politiikan ja kulttuurin saralta. Jos on ollut koko …
- Paras paikka asua?Mikä olisi paras paikka asua Suomussalmella,kun ulkopaikkakuntalainen sinne muuttaa. Suomussalmen kk viehättää, mutta olisiko Ämmänsaari parempi ja mikä alue siellä? Nyt saa kehua ja haukkua, mutta apuja päätöksentekoon…
- Haluan sanoa sulle miesEttä pysytään molemmat pois täältä palstalta. Maltetaan olla pois, koska olosi on silloin parempi. Minä en kirjoittele enää, joten voit unohtaa tämän. Ottaisitko minuun yhteyttä muuta kautta, jos haluat. Olisin onnessan…
- Vappu Pimiä lataa suorat sanat MasterChef-kritiikistä: "Tee niin tai näin, niin se on aina..."Vappu Pimiä liittyi viime MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoon. Pimiän rinnalla tuomaroivat Helena Puolakka ja Henri Alén. Pimiä toi tuomarikolmikkoon näkemystä ja kulmaa huippuravintoloiden keittiöide…
- Oon haaveillut vaan susta...Sinkku oon ollut kokoajan...
Vastaukset 21
Vanhimmat
Kotiin lähtö.
Yhden oikeudesta uskonnonharjoittamiseen (uskonnonvapauslaki 11§) ei voi johtaa toiselle velvollisuutta tuhlata sama aika korvaavaan ohjelmaan (uskonnonvapauslaki 11§).
Paras vaihtoehto on, että koulupäivään ei ympätä mitään uskonnollista tilaisuutta.
Minulle on ainakin jäänyt erittäin epäselväksi millä laki perusteella koulupäivään ujutetut uskonnonharjoittamiset tai vaihtoehtoisesti korvaavat ohjelmat olisivat pakollisia, tyyliin jompaan kumpaan on pakko osallistua. Lain mukaan Peruskoulun opetus on tunnustuksetonta. Oppivelvollisuus ei sisällä uskonnonharjoittamista eikä täten myöskään korvaavaa ohjelmaa. Opetussuunnitelma (ops) ei sisällä uskonnonharjoittamista eikä korvaavaa ohjelmaa. Uskonnonvapauslain 11§ ei voida johtaa yhden oikeudesta uskonnonharjoittamiseen toiselle velvollisuutta (pakollisuutta) tuhlata sama aika korvaavaan ohjelmaan.
...mutta silti vapaa-ajattelijoiden aivoihin on pesiytynyt uskonnonvapauden vastainen pinttymä ajaa peruskouluun pakollista korvaavaa ohjelmaa uskonnoharjoittamisen rinnalle. Kun pitäisi vain ajaa kokonaan uskonnonharhoittamisen poistamista peruskoulusta.
Vapaa-ajattelijat ajavat uskonnollisten tilaisuuksien lopettamista. Ks. esim. http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2019/11/19/koko-toiminta-sitouttamattomaksi/
Kun koulut eivät kaikki ole vielä noudattaneet tätä vaatimusta, Vapaa-ajattelijaat (toissijaisesti) tukevat vanhempia myös samaan rinakkkainen uskonnolisesti sitouttamaton ohjelma mahdolisimman hyvin toteutetuksi.
Uskonnonharjoittamisen korvaava pakollinen ohjelma on yksiselitteisesti uskonnonvapauslain 11§ vastainen eikä tämä tosiasia muutu vetoamalla, että se on vain väliaikainen, kunnes koko himmeli lakkautetaan. Vapaa-ajattelijat tukevat uskonnonvapauslain 11§ vastaista käytäntöä kouluun. Häpeällistä!!!
Joulujuhla ja kouluissa tietysti kuusijuhla
Joulujuhla on kaikille yhteinen lukukauden päätösjuhla.
Nyt kysytään nimeä tilaisuudelle/ohjelmalle joka on samaan aikaan mahdollisen "joulukirkon" tai "kevätkirkon" tai "pääsiäiskirkon" eli jumalanpalveluksen kanssa.
Tunnustukseton tilaisuus! Tai rinnakkainen tunnustukseton tilaisuus.
Tunnustukseton tilaisuus on vähän hajuton ja mauton. Humanistinen tilaisuus?
Olisi hyvä jos joissain kouluissa osa oppilaista uskaltaisi kieltäytyä tuosta korvaavasta ohjelmasta, ja lähtisivät toisten kirkoonmennessä omille teilleen.
Itse aikoinaan hyvinkin jo viime vuosituhannen puolella viittasin hurjana kun opettaja kyseli, ketkä kaksi oppilasta haluaisivat lähteä asioille, (ostamaan opettajan lukuun karkkia ja hedelmiä meille oppilaille jaettavaksi, kun kirkosta on kouluun palattu), kun muut menevät kevätkirkkoon. (Kallion kirkkoon)
Tulin valituksi toisen pojan kanssa, oltiin silloin jotain 12-13-vuotiaita. Ei niitä käsiä ihan hirveän paljon tainnut silloin nousta. Nyt voisi olla jo toisin.
Silloin tajusin, että ei se kirkoon meneminen niin tärkeää voi olla, jos opettajakin sallii parin oppilaan mennä sen ajaksi muille, opettajan, asioille.
Ja kun en kirkonmenoista lapsenakaan piitannut, niin keksin, että en enää mene tulevina vuosinakaan koulun joulu- enkä kevätkirkkoon. Enkä mennyt.
Jäin vain joukosta pois, opettajalle ilmoittamatta - kun mut menivät kirkkoon, minä menin käymään kotona, palatakseni koululle siihen mennessä kun muut palaavat kirkosta koululle.
En tiedä huomasiko opettaja minun puuttuvan joukosta, mutta ei asiaa ainakaan koskaan esiin nostettu.
Alakoulun ja yläkoulu ovat vähän eri asioita. Yläkoulun oppilat voisivat yli 12-vuotiaana tosiaan noinkin tehdä. Vapaalle.
Seuraava vaihe on pääsiäinen. Olisiko ei-uskonnolliselle ohjelmalle pääsiäisen alla (siis jos joku pääsiäiskirkko ton tyrkyllä) joku varhaiseen kevääseen viittaava nimi. Kevätlukukauden lopussa tietysti myös kevätjuhla.
Tietystysti joulujuhla mitä se onkin pakanallinen nimi "joulu" joka juontaa saksasta eikä varmasti ole raamatussa kristityt käyttävät jumalansa syntymäjuhlasta pakanallista joulu nimitystä mikä ihmetyttää hieman miksi
Jaa jos kouluopetus on kerran tunnustuksetonta niin pitäisikö minun vaatia kärsimieni jälki-istunto rangaistusten kumoamista, joita sain kiroilemisesta. Yhdenkerran naisopettaja pesi suuni saippualla, samasta rikkeestä.
Taisit tehdä "tunnustuksia", joten rangaistus suulle oli sikäli ihan paikallaan.
Tunnustukseton tilaisuus, sisouttamaton tilaisuus, humanistinen tilaisuus, ei-uskonnollinen tilaisuus, tuumaustilaisuus, teemaustilaisuus...
Pakanoiden bakkanaalit: Ryyppy- ja seksijuhlat ylensyönnin merkeissä.
Ehdotan nimeksi:
Voipiolaisten uskonnottomat loppiaisen venaamisen avajaiset, tai lyhennettynä Vulvat.
Perustelen: Nimi on iskevä, postmodernisti feministisen houkutteleva ja taatusti karkoittaa vapaa-ajattelurajoitteiset tilaisuudesta.
Joo siis vapareissa on voimakas postmoderni hölötys koko ajan päällä
Voi olla että osa demareista häpeää niin että ei ota vapareita mukaan
joten niille jää haloslaiset hörhöt ja kommunistit ja niillä ei pitkälle pötkitä
kommunismi ja postmoderni hölö
vapereiden neomarxistiset postmodernismit
MODERNISTI kannattaa logiikkaa päättelyä tiedettä
VAPARIT OVAT myös POSTMODERNISTEJA jotka hylkäävät nämä ja lässytävät vasemmistolaisina modernismin vastaisuutta
hömppää esim. setan kanssa että sukupuolen voi valita ja muuta sekoilua
marxilais postmodernist soppa https://areomagazine.com/2020/01/09/jordan-peterson-is-not-entirely-wrong-about-postmodern-neo-marxism/
Rinnakkainen on tietysti jo parrempi termi kuin vaihtoehtoinen, koska vaihtoehto on vaihtoehto jollekin joka on ensisijainen... Kyse on uskonnollisesti sitouttamattomasta ohjelmasta.
Rinnakkainen on tasavertaisempi kuin vaihtoehtoinen. Parasta olisi, että lukuvuonna 2020-2021 ei olee ympätä uskonnollisia tilaisuuksia koulupäiviin eikä tarhapäiviin. Olkoo niitä vaikka iltapäivällä tai illalla, mutta niin että ei ole oepttajien ja päiväkotihenkilöstön valvonnan alla.