Opettajan pedagogiset

juba

Kuinka vaikeaa on saada opinto-oikeus opettajan pedagogisiin opintoihin? Pääseekö sinne vain harvat ja valitut vai kelpuutetaanko vähän kuka tahansa, joka osoittaa jonkinmoista kiinnostusta alaa kohtaan?

6

1560

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kati

Se riippuu siitä mitä opiskelet pääaineenasi, eli minkä alan opettajaksi aiot. Luultavasti muissa kaupungeissa kuin Helsingissä saattaa olla vähemmän tunkua. Helsingissä on ainakin eri aineillä omat kiintiönsä, joten katso asian paikallisen soveltavan kasvatustieteen/OKL:n sivuilta.

• pelkästään

mutta entä jos haluaa opiskella PELKÄSTÄÄN pedagogiset opinnot, siis sen 35ov, tai jotain. Täytyykö se hoitaa avoimessa yliopistossa sitten vai?

• aineope
        pelkästään kirjoitti:

mutta entä jos haluaa opiskella PELKÄSTÄÄN pedagogiset opinnot, siis sen 35ov, tai jotain. Täytyykö se hoitaa avoimessa yliopistossa sitten vai?

Opettajan pedagogisia opintoja ei voi opiskella avoimessa yliopistossa, vaikka kasvatustiedettä voikin opiskella avoimessa jopa laudatur-tasolle. Opettajan pedagogiset opinnot (35 ov) vastaa kuitenkin kasvatustieteen cum laude (35 ov) arvosanaa, mutta kasvatustieten cum laude - arvosana kasvatustieteen alalla ei tuota opettajan pätevyyttä. Itse olin suorittanut kasvatustieteen apron ennen opettajan pedagogisia opintoja, sain siitä (15 0v) hyväksytyksi 10 opintoviikkoa pedagogisiin opintoihin.

• ope
        aineope kirjoitti:

Opettajan pedagogisia opintoja ei voi opiskella avoimessa yliopistossa, vaikka kasvatustiedettä voikin opiskella avoimessa jopa laudatur-tasolle. Opettajan pedagogiset opinnot (35 ov) vastaa kuitenkin kasvatustieteen cum laude (35 ov) arvosanaa, mutta kasvatustieten cum laude - arvosana kasvatustieteen alalla ei tuota opettajan pätevyyttä. Itse olin suorittanut kasvatustieteen apron ennen opettajan pedagogisia opintoja, sain siitä (15 0v) hyväksytyksi 10 opintoviikkoa pedagogisiin opintoihin.

Itse kyllä opiskelin Jyväskylän avoimessa yliopistossa kasvatustieteiden pedagogiset perusopinnot ennen yliopistoon pääsyäni. Itse asiassa Jyväskylässä AVOIN järjestää kaikille Jyväskylän yliopistossa aineenopettajaksi opiskeleville yhdessä norssin kanssa, sekä perus-, että aineopinnot. Jyväskylässä aiankin kiintiöt ovat kovat, varsinkin kuulemma tänä vuonna, tulevan eläkepommin takia varsinaisia aineenopettajaksi opiskelevia on otettu viime vuosina paljon sisään ja muiden, "ulkopuolelta" tulevien on vaikea saada varsinkin aineopintoihin opinto- oikeutta. Mutta siitähän ei kannata hermostua ennen kuin perusopinnot on tehty.

• aineope
        ope kirjoitti:

Itse kyllä opiskelin Jyväskylän avoimessa yliopistossa kasvatustieteiden pedagogiset perusopinnot ennen yliopistoon pääsyäni. Itse asiassa Jyväskylässä AVOIN järjestää kaikille Jyväskylän yliopistossa aineenopettajaksi opiskeleville yhdessä norssin kanssa, sekä perus-, että aineopinnot. Jyväskylässä aiankin kiintiöt ovat kovat, varsinkin kuulemma tänä vuonna, tulevan eläkepommin takia varsinaisia aineenopettajaksi opiskelevia on otettu viime vuosina paljon sisään ja muiden, "ulkopuolelta" tulevien on vaikea saada varsinkin aineopintoihin opinto- oikeutta. Mutta siitähän ei kannata hermostua ennen kuin perusopinnot on tehty.

Kasvatustieteen cum laude (35 ov)kasvatustieteen tieteenalaohjelmassa suoritettuna ei anna minkäänlaista opettajan pätevyyttä! Mutta opettajan pedagogiset opinnot (35 ov) tuottaa yhdessä ylemmän korkeakoulututkinnon kanssa opettajan pätevyyden niissä aineissa, joissa suoritettuna vähintään 35 0v. Opettajan pedagogiset opinnot vastaa myös kasvatustieteen cum laude- arvosanaa. Ainakaan minun tietääkseni opettajan pedagogisia opintoja ei todellakaan voi suorittaa avoimessa yliopistossa. Pedagogiset opinnot sisältävät mm. opetusharjoittelua, eikä harjoitteluun pääse jos ei ole riittäviä, aineenhallinan takaavia opintoja suoritettuna. Opettajaksi voi toki pätevöityä myös ylemmän korkeakoulututkinno suoritettuaan.

• Riippuu koulusta ja opetettavasta alasta. Kannattaa käydä katsastamassa ammatillisten opettajakorkeakoulujen sivuilta.
      Ensi syksyn haku on päättynyt, mutta alla olevilta sivuilta saa varmaan jotain osviittaa.
      Perusvaatimuksena on alasta riippuen tietty koulutus ja kolmen vuoden työkokemus opetettavalta alalta. Kasvatustieteen apro (15ov) voi olla suoritettuna, mutta ei pakko.

http://www.aokk.hamk.fi/
      http://www.tpu.fi/taokk/
      http://www.jypoly.fi/aokk/
      http://www.oamk.fi/amok/
      http://www.helia.fi/fi/ammatillinenopettajakorkeakoulu/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      27
      3485
    2. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      2688
    3. Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?

Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.
      Puolanka
      118
      2642
    4. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      2308
    5. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      76
      1723
    6. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      50
      1658
    7. Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"

Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1596
    8. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      13
      1364
    9. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      400
      1315
    10. Jos saisit antaa yhden neuvon

jälkikasvullesi elämää varten, niin minkä antaisit?
      Sinkut
      141
      1302
    Aihe