Ajattele asiaa omalta kohdaltasi. Miten ruumis, jossa olet, onkaan muuttunut elämäsi aikana, ja miten se vielä muuttuukaan kunnes henki siitä lähtee ja ruumis maatuu.
Ihminen ei ole ruumiinsa
48
<50
Vastaukset
Elät kunnes kuolet.
Uskonnot ovat toista mieltä halutessaan alistaa ihmisen tämän eläessä.- Anonyymi
No jo on jumalattomia ne uskonnot!
Jos joku lyö sinua, niin sanotko että "Älä lyö minun ruumista!" vai "Älä lyö minua!" ?
Veikkaan, että jälkimmäistä ilmaisua enemmän muistuttavia interjektioita päästelet. Ja se todistaa, että kyllä olet ruumiisi.- Anonyymi
Vai todistaa? Entä kun sinua solvataan sanallisesti ja mätetään oikein kunnolla "verisesti turpaan". Sanotko silloin "loukkasit minua" tai "loukkasit tunteitani" vai "loukkausta ei ole tapahtunut koska en vuoda verta" ?
Kannattaako niihin ihmisten sanoihin niin muutenkaan luottaa?
Jos ihminen sanoo, "sinä olet minun kultani", todistaako se lemmen tai affektion kohteena olevan metallista tehty?
Jos ihminen sanoo, "minä olen harrastanut kielitiedettä jo kymmenen vuotta", miten se ruumis on sitä kielitiedettä harrastanut ja missä se siellä näkyy?
Kun ei edes aivokirurgi tai patologi löydä sitä kielitiedettä sieltä aivoista. Tai muualtakaan kehosta. Anonyymi kirjoitti:
Vai todistaa? Entä kun sinua solvataan sanallisesti ja mätetään oikein kunnolla "verisesti turpaan". Sanotko silloin "loukkasit minua" tai "loukkasit tunteitani" vai "loukkausta ei ole tapahtunut koska en vuoda verta" ?
Jos ihminen sanoo, "sinä olet minun kultani", todistaako se lemmen tai affektion kohteena olevan metallista tehty?
Jos ihminen sanoo, "minä olen harrastanut kielitiedettä jo kymmenen vuotta", miten se ruumis on sitä kielitiedettä harrastanut ja missä se siellä näkyy?
Kun ei edes aivokirurgi tai patologi löydä sitä kielitiedettä sieltä aivoista. Tai muualtakaan kehosta.Jos ihmisten sanoihin ei kannata luottaa, niin miksipä luottaa yhdenkään uskovaisen sanoihin, eli Raamattuunkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ei edes aivokirurgi tai patologi löydä sitä kielitiedettä sieltä aivoista. Tai muualtakaan kehosta.Kyllä se kielitiede sillä tavalla näkyy, että jos saat aivovamman saatat menettää sen kymmenen vuoden kielitieteen opiskelusta kaiken ja osan persoonallisuuttasikin.
- Anonyymi
Toivottavaa olisi että ihminen kehittyisi myös muutoin kuin keholtaan elämänsä aikana.
- Anonyymi
Parasta ennen päivän lähestyminen ei ole kehitystä.
- Anonyymi
Kohta kolmevuotiaan lapsenlapseni jutut välillä naurattavat. Jos 11 vuotias lapsenlapseni kertoisi samoja juttuja, se ei naurattaisi.
Ihminen voi onneksi kehittyä henkisesti senkin jälkeen, kun keho jo alkaa antaa periksi. Nyt eläkeläisenä koen eläväni monessa suhteessa tähänastisen elämäni parasta aikaa.
Milloinka se "parasta ennen" päivä mahtaakaan olla?
- Anonyymi
Tässä aloituksessa ei ole mitään järkeä.
Totta kai ihminen on ruumiissa, tai toisin sanoen kehossa. Siitä se biologisesti määritellään Homo sapiensiksi.
Ja tuo oli vasta otsikko. Muu sisältö oli täysin yhtä typerää jolla ei ole mitään tekemistä otsikon kanssa.
Juu. Ihminen vanhenee ja muuttuu elämän varrella kunnes kuolee. Mikä oli pointti, vai oliko tämä sinulle jokin uusi ja ihmeellinen oivallus?- Anonyymi
Kysymyshän on siitä, onko ihminen ruumiinsa. Biologiset koneet jotka näyttävät ihmisiltä mutta eivät sisällä ihmisyyden henkeä ovat koneita. Science fiction on tarjoillut runsaasti esimerkkejä tästä ongelmasta.
Kysymys on myös siitä, kuka ihminen on. Itse ainakin ymmärrän olevani sama ihminen, persoonallisuudeltani ja perusluonteeltani, ominaispiirteiltäni ja lahjakkuuksiltani, vaikka kehoni on muuttunut aivan toisenlaiseksi ikääntymisen myötä. Kehoni solut eivät ole enää samoja kuin 50 vuotta sitten. Mutta minä olen.
https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/talous-yhteiskunta/ennen-olin-kokonaan-toinen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymyshän on siitä, onko ihminen ruumiinsa. Biologiset koneet jotka näyttävät ihmisiltä mutta eivät sisällä ihmisyyden henkeä ovat koneita. Science fiction on tarjoillut runsaasti esimerkkejä tästä ongelmasta.
Kysymys on myös siitä, kuka ihminen on. Itse ainakin ymmärrän olevani sama ihminen, persoonallisuudeltani ja perusluonteeltani, ominaispiirteiltäni ja lahjakkuuksiltani, vaikka kehoni on muuttunut aivan toisenlaiseksi ikääntymisen myötä. Kehoni solut eivät ole enää samoja kuin 50 vuotta sitten. Mutta minä olen.
https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/talous-yhteiskunta/ennen-olin-kokonaan-toinenSinä tunnet itsesi samaksi kuin 50 vuotta sitten, mutta toivottavasti nyt ymmärrät jotain paremmin kuin 50 sitten ja ajattelet monesta asiasta toisin. Luonteesikin on saattanut muuttua ja muuta särmä hioutua.
Olisiko oikein sanoa, että ihminen on psykofyysinen prosessi? Elämähän on jatkuvaa kokemista ja kokemusten synnyttämiä reagointeja. Jos kokeminen loppuu on kuollut. Vähintään aivokuollut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä tunnet itsesi samaksi kuin 50 vuotta sitten, mutta toivottavasti nyt ymmärrät jotain paremmin kuin 50 sitten ja ajattelet monesta asiasta toisin. Luonteesikin on saattanut muuttua ja muuta särmä hioutua.
Olisiko oikein sanoa, että ihminen on psykofyysinen prosessi? Elämähän on jatkuvaa kokemista ja kokemusten synnyttämiä reagointeja. Jos kokeminen loppuu on kuollut. Vähintään aivokuollut.Niin, tieteen eri aloillakin on eri ihmiskäsityksiä:
https://www.kamk.fi/fi/opari/Opinnaytetyopakki/Teoreettinen-materiaali/Tukimateriaali/Ihmiskasitys - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä tunnet itsesi samaksi kuin 50 vuotta sitten, mutta toivottavasti nyt ymmärrät jotain paremmin kuin 50 sitten ja ajattelet monesta asiasta toisin. Luonteesikin on saattanut muuttua ja muuta särmä hioutua.
Olisiko oikein sanoa, että ihminen on psykofyysinen prosessi? Elämähän on jatkuvaa kokemista ja kokemusten synnyttämiä reagointeja. Jos kokeminen loppuu on kuollut. Vähintään aivokuollut.Ei sitä ole enää sama ihminen kuin teininä. Se on varma. Jotain samaa on vielä olemassa, mutta samana ihmisenä ei pysy. Ja hyvä niin.
- Anonyymi
Pahimmillaan evankelistat alkavat voida huonosti ja niihin voi tulla tauteja eivätkä ne enää kestä kuivia ja kuumia kesiä, sanon. ajattelu ei onnistu kun korviin koskee
- Anonyymi
Millaisella aivotoiminnalla saavutetaan tietoisuus, mieti sitä seuraavan ateriasi yhteydessä. kasvit ei varmastikaan saavuta tietoisuuden tasoa.
- Anonyymi
Eipä ole vielä tavattu kuolleita jotka ajattelisivat mitään. Kyllä se "henki" eli aivotoiminta lakkaa siinä vaiheessa kun ruumis alkaa maatumaan. Mutta mikäli olet asiasta eri mieltä, niin esittelet sitten todisteet hengestä ja ajattelemisesta ilman mitään fyysistä olomuotoa.
- Anonyymi
On ihmisiä jotka ovat yhteydessä kuolleiden henkiin.
https://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/nain-syntyy-yhteys-tuonpuoleiseen-sain-viesteja-akillisesti-kuolleilta-lapsilta/132472#gs.lyk4i9 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/nain-syntyy-yhteys-tuonpuoleiseen-sain-viesteja-akillisesti-kuolleilta-lapsilta/132472#gs.lyk4i9Et sitten millään ymmärrä mitä tarkoittaa sana todiste?
No eiväthän huuhaahörhöt koskaan ole ymmärtäneet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sitten millään ymmärrä mitä tarkoittaa sana todiste?
No eiväthän huuhaahörhöt koskaan ole ymmärtäneet.Nimittelyllä olet hävinnyt väittelyn jo alkuunsa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/nain-syntyy-yhteys-tuonpuoleiseen-sain-viesteja-akillisesti-kuolleilta-lapsilta/132472#gs.lyk4i9"Kaija ymmärtää, että hänen vierellään kulkee pieni poika. Vaikka on kesä ja päivä, pojan ympärillä on pimeää. Hän on mennyt piiloon kauan sitten eikä löydä pois. Kaija tietää, että poika on kuollut. Lapsella itsellään ei ole siitä aavistusta.
Kaija lupaa kulkea pojan vierellä, kunnes tämä alkaisi nähdä valoa. Kun tie kääntyy kohti keskiaikaista kivikirkkoa, poika huudahtaa: ”Tuon kirkon yläpuolella on valo! Mummo on siellä!” "Poika kysyi, saako hän mennä, kun mummo haluaisi hänen tulevan. Vastasin, että kaikkea kyseletkin. Ala painua!"
Samassa taivas kirkon yllä alkaa soida kuin sinfoniaorkesteri. Onpas kaunis kiitos, Kaija ajattelee ja hetken mielijohteesta astuu sisälle kirkkoon. Kun ovi hänen takanaan sulkeutuu, ylhäinen orkesteri vaikenee. Sisällä kirkkosalissa soittaa yksinäinen kanttori. Musiikki on samaa, jota Kaija juuri kuunteli taivaalta."
Valitettavasti en kyennyt lukemaan tuota nauramatta ääneen. Juuri tuollaisia satuja minulle kerrottiin jatkuvasti hellariperheessä. On todella vaikeaa kuvitella että joku aikuinen voi olla niin pohjattoman typerä ääliö, että pitää tuollaista äärimmäisen lapsellista hölynpölyä täytenä toteta, mutta tietenkin aivottomat hihhulit aina voivat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimittelyllä olet hävinnyt väittelyn jo alkuunsa.
Jos Kaija Juurikkalaa kutsuu hörhöksi, ei se ole nimittelyä vaan faktan toteamista. Kaijan oma kustannustoimittajakin kun on kutsunut häntä "hörhöimmäksi tuntemakseen ihmiseksi."
https://liinanblogi.com/2012/05/02/hilpea-horho-kaija-juurikkala/
Hilpeä hörhö totta vieköön, tosin se hilpeys on etupäässä tällä puolella, kun lukee tuolla alla olevan kaltaisia säälittävän lapsellisia satuja, joihin hörhöt oikeasti uskovat. Se että Kaija on paljon kärsinyt unettomuudesta, selittää hyvin pitkälle nuo hänen valveunensa, jollaisia hörhöt sitten pitävät tosina.
"Nykyisin hän hyväksyy sen, että saattaa viettää öisin tunteja nukkumatta. Ennen hän hermostui, kun uni ei tullut, mutta nyt hän on ikään kuin unen ja valveen välimaastossa."
Selvästikin, eikä siellä välimaastossa enää kykene erottamaan mikä on unta ja mikä todellisuutta. Säälittäväähän se sellainen tietenkin on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/nain-syntyy-yhteys-tuonpuoleiseen-sain-viesteja-akillisesti-kuolleilta-lapsilta/132472#gs.lyk4i9On ihmisiä, jotka uskovat olevansa yhteydessä kuolleisiin henkiin. On myös ihmisiä, jotka uskovat olevansa uudelleen sytynyt Jeesus tai Napoleon. Pidän molempia yhtä täysipäisinä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On ihmisiä, jotka uskovat olevansa yhteydessä kuolleisiin henkiin. On myös ihmisiä, jotka uskovat olevansa uudelleen sytynyt Jeesus tai Napoleon. Pidän molempia yhtä täysipäisinä.
Juhan af Grann on yhteydessä galaksienvälisiin neuvottelukuntiin.
- Anonyymi
Mutta joillekin hänen sanansa ja tekonsa ovat korkeampaa viisautta.-
- Anonyymi
Raamatussa Jeesus sanoo: Taivas on lasten valtakunta.
Se kertoo itseasiassa kaiken uskossa olevista.- Anonyymi
Niin, lapset ovat viattomia ja puhtaita.
He ovat ennakkoluulottomia. Ateistin ennakkoluuloisuudella ei pääse Taivasten valtakuntaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, lapset ovat viattomia ja puhtaita.
He ovat ennakkoluulottomia. Ateistin ennakkoluuloisuudella ei pääse Taivasten valtakuntaan.Lapset joilla on näkymättömiä mielikuvituskavereita ovat toki hellyyttäviä, mutta aikuiset joilla on sellaisia ovat ainoastaan säälittäviä - kuten muutenkin sellaiset ihmiset jotka ovat jääneet noin 5-vuotiaan lapsen kehitystasolle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapset joilla on näkymättömiä mielikuvituskavereita ovat toki hellyyttäviä, mutta aikuiset joilla on sellaisia ovat ainoastaan säälittäviä - kuten muutenkin sellaiset ihmiset jotka ovat jääneet noin 5-vuotiaan lapsen kehitystasolle.
Jumalan ja ihmisen pilkkaaja on helppo tunnistaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan ja ihmisen pilkkaaja on helppo tunnistaa.
Silloin jos mielipiteet on eri, on pilkkaaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin jos mielipiteet on eri, on pilkkaaja.
Jumala ei ole mielipideasia.
Anonyymi kirjoitti:
Aivan varmasti on. Sadat ja tuhannet kristinuskon lahkot ovat tästä elävä todiste.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin on. Uskonnolliset mielipiteet ovat mielipideasioita, vaikka säälittävät typerykset aina pitävätkin juuri sitä omaa jumalaansa ainoana oikeana ja niitä lukemattomia kaikkia muita täysin väärinä. Mikä on pelkkä uskonnollinen mielipide, joka ei perustu millekään todennettavalle asialle.
- Anonyymi
Tuommoisia idiotismeja viljelee ihminen, joka ei ole kokenut mitään menettämisen tuskasta krooniseen sairastumiseen. Väittääkö aloittaja myös, että lehmä on enemmän kuin lehmä tai sika enemmän kuin sika? Minulla on kolme kissaa ja ne ovat tietoisia yksilöitä. Ehkä ne eivät osaa rakenta tai puhua, mutta kipua, pelkoa ja onnea ne osaavat tuntea. Yksi kissoistani kuoli synnynnäisen sydänvian aiheuttamaan sydänkohtaukseen syliini: kylä se koki pelkoa ja ahdistusta siinä kuinihminenkin. Ihminen ja eläimet ovat biokemiallsia organismeja. Eivät muuta. Kun elämää ylläpitävät järjestelmät sammuvat, ihminen ja eläimet kuolevat. Ei ole mitään henkeä tai sielua, joka jotenkin poistuisi kuolevasta kehosta. Jos hyvi käy, kuolemaan ei liity pelkoa ja tuskaa, vaan se tapahtuu rauhallisesti kuin nukahtaminen. Ja sitten ihminen on lopullisesti poissa. Kun ymmärrät tämän, sinusta on kasvanut aikuinen.
Ihminen on henki, jolla on sielu ja joka asuu ruumiissa.
Ruumis on vain ihmisen "asunto". Kuitenkin käytännössä usein tarkoitamme ihmisellä kokonaisuutta, joka käsittää hengen, sielun ja ruumiin. Mutta jos haluamme olla tarkkoja, teemme eron näiden käsitteiden välillä.
Raamatussa apostoli Paavali puhuukin eriksieen "sisällisestä ihmisestä" ja "ulkonaisesta ihmisestä" (2.Kor.4:16)
Kun ihminen kuolee, se todellinen ihminen "minä" erkanee ruumiin asunnosta.- Anonyymi
Rattoisaa ikuisuutta unohduksessa sitten vain. Sinun kaltaisesi jumalanpilkkaaja ja raamatunvääristelijä ei pääse taivaaseen eikä sinulle suoda myöskään sitä iloa, että saisit kärvistellä ikuisesti tulihelvetissä ja parkua tuskaasi.
- Anonyymi
Onko eno sukulaisiasi?
- Anonyymi
Juu ei.
Kun ollaan ruumiita ei olla enää ihmisiä vaan ollaan kuolleita ja pelkkiä ruumiita.- Anonyymi
Tuo on pelkkää toiveunta ja haihattelua. Tietoisuus ei voi olla kuollut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on pelkkää toiveunta ja haihattelua. Tietoisuus ei voi olla kuollut.
Tietoisuus syntyy vain kun joku elävä ajattelee jotain aivoissaan tai jopa kasvit hermoverkoissaan ja vain eläessään. Kun on kuollut tämä tietoisuus olemassaolosta on myös lakannut kunnes taas syntyy jossain muussa yksilössä ja taas aikanaan kuolee pois.
Vain tuo on sitä elämän loputonta kiertokulkua,muuta ei ole,eikä voikaan olla olemassa.
Kaikki jotka jotain muuta ajattelee ovat vain mielivaltaisia hulluja jotka haluaa harjoittaa hulluuttaan käytännössä,jumalien kieltäjät ei halua elää tuossa hulluudessa,siinä uskovien ja uskomattomien ero pääpiirteissään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietoisuus syntyy vain kun joku elävä ajattelee jotain aivoissaan tai jopa kasvit hermoverkoissaan ja vain eläessään. Kun on kuollut tämä tietoisuus olemassaolosta on myös lakannut kunnes taas syntyy jossain muussa yksilössä ja taas aikanaan kuolee pois.
Vain tuo on sitä elämän loputonta kiertokulkua,muuta ei ole,eikä voikaan olla olemassa.
Kaikki jotka jotain muuta ajattelee ovat vain mielivaltaisia hulluja jotka haluaa harjoittaa hulluuttaan käytännössä,jumalien kieltäjät ei halua elää tuossa hulluudessa,siinä uskovien ja uskomattomien ero pääpiirteissään.Kasveilla ei ole mitään "hermoverkkoja". Ei kaikilla eläimilläkään.
- Anonyymi
Uskonnot ovat outoja. Pitää inttää siitä onko kuollut kuollut. Ei ole mitään syytä uskoa ettei olisi. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, joka on olemassa kokonaisuutena ja kun sitten fysiikkaa pettäää lopullisesti loppuu myös kaikki muu.
Asiaa voi ajatella myös sitä kautta, että jos olisi joku fysiikasta irrallinen "sielu", niin miksi aivovammat ja -sairaudet rapauttavat muistia, kykyämme ajatella ja muuttavat jopa luonnettamme. Kaikki "henkiset" ominaisuudet ovat selvästi riippuvaisia fyysisten aivojen terveydestä ja kyvystä tuottaa noita "henkisiä" kykyjä. - Anonyymi
Ruumis kyllä kuolee, mutta tietoisuus ei. Kerran sunnyttyään tietoisuus on ikuinen.
- Anonyymi
Eikä ole. Tietoisuus on täysin riippuvainen toimivista aivoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä ole. Tietoisuus on täysin riippuvainen toimivista aivoista.
Tietoisuus ei tietenkään kuolee. Ruumis kuolee. Muu on lapsellista länkytystä.
- Anonyymi
Tyhjä väite ilman pienintäkään perustelua tai todisteen tapaista tekeekin aina niin suuren vaikutuksen. Tyhjää länkytystä todellakin, kun eihän olemattomasta voi koskaan mitään todisteita esittää ja mielikuvitusolennotkin voi tavata vain mielikuvituksessaan, ei koskaan reaalitodellisuudessa.
Anonyymi kirjoitti:
Tietoisuus ei tietenkään kuolee. Ruumis kuolee. Muu on lapsellista länkytystä.
Kaikki tietoisuuteen liittyvät toiminnot ovat riippuvaisia aivoista. Aivosairaudet ja vammat osoittavat, että muutokset aivoissa vaikuttavat muistiin, kykyymme ajatella ja jopa luonteeseen.
- Anonyymi
Ne jotka luulevat olevansa fyysinen ruumiinsa, voisivat miettiä kuka tai mikä he tällöin ovat, kun tiede kertoo, että ihmisruumiista suurin osa ei ole edes ihmistä.
https://www.bbc.com/news/health-43674270
Onko suurin osa kommentoijista siis enimmäkseen pieneliöstöä, sekö heidän minuutensa ja persoonansa määrittää?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau566712Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens414685- 652448
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat401920Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,81462- 181418
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151269- 171261
- 241194
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671107