Mitä Joulussa on tärkeintä suomalaisille?

Anonyymi

Tärkein jouluperinne, josta suomalaiset eivät halua luopua on jouluruoka.

Tärkeää joulussa on, tärkeysjärjestyksessä:
1. Jouluruoka
2. Joulusauna
3. Joululahjat

Jeesus, joulukirkko jne. vastaavat jutut eivät menestyneet kyselyssä.

https://www.voice.fi/koti/a-187353

88

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jeesusta joukkovainottin. Se on usakontomme.

    • Anonyymi

      Entä Ramadan? Mikä on tärkeintä...!

      • Anonyymi

        Kysy niiltä jotka sitä viettää.


      • Anonyymi

        Ruoka ja seurustelu suvun ja ystävien kanssa ovat ramadanissakin tärkeintä. Vanhan sananlaskun voisi hyvin muutta muotoon "tulis ramadan, jotta sais yöllä syödä.":) Yöllä siksi, että päivät paastotaan.


    • Anonyymi

      Suomalainen, perinteinen joulutarina ja joulun näytelmä on sikäli väärin, etteivät itämaantietäjät saapuneet seimen luo silloin, kun Jeesus-lapsi syntyi. Silloinhan vasta syttyi tähti, joka lähti opastamaan itämaantietäjiä, jotka saapuivat seimen luokse vasta loppiaisena. Toisaalta eivät itämaantietäjät tuokaan lapsille Suomessa lahjoja, vaan joulupukki,joten tarina ei edes ole uskonnollinen. Uskontotarinan mukaan katolisissa maissa lapset saavatkin vasta lahjansa. Kyllä joulussa varmasti kaikille on tärkeintä kuitenkin perinteet - sitä myös ruoka edustaa.

      • Itämaan tietäjät olivat Zarathustran opetuslapsia ja Zarathustran syntyessä neitseellisestä äidistään, yläilmoissa oli runsaasti taivaallista sotaväkeä ja paimenia kedolla kaitsemassa lampaitaan.


      • KTS kirjoitti:

        Itämaan tietäjät olivat Zarathustran opetuslapsia ja Zarathustran syntyessä neitseellisestä äidistään, yläilmoissa oli runsaasti taivaallista sotaväkeä ja paimenia kedolla kaitsemassa lampaitaan.

        Hyvät tarinat ovat mieleenjääviä ja käyttökelpoisia!

        Jos uskoo itämaan tietäjiin jouluevankeliumissa, on uskottava myös Jeesuksen itse asissa kuuluneen zarathustralaisuuteen.


      • Anonyymi
        KTS kirjoitti:

        Itämaan tietäjät olivat Zarathustran opetuslapsia ja Zarathustran syntyessä neitseellisestä äidistään, yläilmoissa oli runsaasti taivaallista sotaväkeä ja paimenia kedolla kaitsemassa lampaitaan.

        Eivät he olleet mitään tietäjiä vaan kuninkaita Aasian valtakunnista kuten Intiasta ja Kiinasta.


    • Joulu on Vapahjamme Jeesuksen Kristuksen syntymän juhla.
      Se on ainoa syy viettää Joulua.
      Jos et sitä niin vietä, et vietä Joulua vaan jotain muuta juhlaa.

      • Lienet tietoinen ettei tuo satujeesus voinut syntyä talvipäivän seisauksen tietämilläkään?

        Juhlit siis aivan väärään aikaan taikauskosi satuhahmoa.


      • Anonyymi

        Joulu on Vapahjamme Jeesuksen Kristuksen syntymän juhla.
        Se on ainoa syy viettää Joulua.
        Jos et sitä niin vietä, et vietä Joulua vaan jotain muuta juhlaa.


        "Vapahtajasi" tai mikä lie syntyi nykykäsityksen mukaan syys-lokakuussa jos syntyi

        July=joulu on saksalainen keskitalven juhla pakana juhla jota on vietetty paljon ennen kristinuskon tuloa eurooppaan suomessa se tunnetaan kekri nimellä jolloin syödään ja juodaan hyvin sekä juhlitaan satokauden päätöstä tehdään lyhteitä pakanajumalille kiitokseksi joita linnut saavat syödä.

        Esiintyykö raamatussa muuten joulu mitenkään ?


      • he-ma kirjoitti:

        Lienet tietoinen ettei tuo satujeesus voinut syntyä talvipäivän seisauksen tietämilläkään?

        Juhlit siis aivan väärään aikaan taikauskosi satuhahmoa.

        Lienet lukutaitoinen ja ymmärtänet, etten puhunut mitään Jeesuksen syntymäajasta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joulu on Vapahjamme Jeesuksen Kristuksen syntymän juhla.
        Se on ainoa syy viettää Joulua.
        Jos et sitä niin vietä, et vietä Joulua vaan jotain muuta juhlaa.


        "Vapahtajasi" tai mikä lie syntyi nykykäsityksen mukaan syys-lokakuussa jos syntyi

        July=joulu on saksalainen keskitalven juhla pakana juhla jota on vietetty paljon ennen kristinuskon tuloa eurooppaan suomessa se tunnetaan kekri nimellä jolloin syödään ja juodaan hyvin sekä juhlitaan satokauden päätöstä tehdään lyhteitä pakanajumalille kiitokseksi joita linnut saavat syödä.

        Esiintyykö raamatussa muuten joulu mitenkään ?

        Joulu on kristityille Jeesuksen syntymän juhla. Sinä voit juhlia tai olla juhlimatta sitä ihan miten itse haluat.


      • Anonyymi
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Joulu on kristityille Jeesuksen syntymän juhla. Sinä voit juhlia tai olla juhlimatta sitä ihan miten itse haluat.

        Joulu on kristityille Jeesuksen syntymän juhla. Sinä voit juhlia tai olla juhlimatta sitä ihan miten itse haluat.

        Mainitaanko raamatussa joulu ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joulu on kristityille Jeesuksen syntymän juhla. Sinä voit juhlia tai olla juhlimatta sitä ihan miten itse haluat.

        Mainitaanko raamatussa joulu ?

        Ei manita mutta Jeesuksen syntymä kerrotaan todella hienosti.


      • OksastettuOksa kirjoitti:

        Joulu on kristityille Jeesuksen syntymän juhla. Sinä voit juhlia tai olla juhlimatta sitä ihan miten itse haluat.

        Kristinuskonharhaisten tulisi tuolla logiikalla viettää juhannusta lokakuussa ja lasten syntymäpäivää arvalla valittuna päivänä.

        Tosiasia on, että talvipäivänseisaus oli niin tärkeä juhla, että kristinuskonharhaiset varastivat sen omaan käyttöönsä epäjumalansa kolmasosan syntymäpäiväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joulu on kristityille Jeesuksen syntymän juhla. Sinä voit juhlia tai olla juhlimatta sitä ihan miten itse haluat.

        Mainitaanko raamatussa joulu ?

        Miksi olisi pitänyt mainita kun kerrotaan Jeesuksen syntymä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joulu on kristityille Jeesuksen syntymän juhla. Sinä voit juhlia tai olla juhlimatta sitä ihan miten itse haluat.

        Mainitaanko raamatussa joulu ?

        Sitä sanaa ei edes ollut sillloin, yllätyitkö?


      • Anonyymi

      • he-ma kirjoitti:

        Kristinuskonharhaisten tulisi tuolla logiikalla viettää juhannusta lokakuussa ja lasten syntymäpäivää arvalla valittuna päivänä.

        Tosiasia on, että talvipäivänseisaus oli niin tärkeä juhla, että kristinuskonharhaiset varastivat sen omaan käyttöönsä epäjumalansa kolmasosan syntymäpäiväksi.

        Junannus on Juhanneskastajan muistopäivä ja on aivan oikealla paikalla.



      • Anonyymi

      • Anonyymi
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Joulu on kristityille Jeesuksen syntymän juhla. Sinä voit juhlia tai olla juhlimatta sitä ihan miten itse haluat.

        Aloituksen mainitsemat jouluruoka, joululahjat jne liittyvät jouluaaton viettoon, ja se ei ole jeesuksen syntymäpäivä eikä kristillinen juhlapäivä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksen mainitsemat jouluruoka, joululahjat jne liittyvät jouluaaton viettoon, ja se ei ole jeesuksen syntymäpäivä eikä kristillinen juhlapäivä.

        Joulunakin pitää syödä. Lahjat vietiin Jeesukselle eikä annettu toisille.
        Joulu on nimeomaan Jeesuksen juhla mutta vietä sinä sitä ihan miten haluat.


      • Anonyymi
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Kerro ihan omin sanoin niin keskustellaan.

        Niin olin utelias mainitaanko raamatussa edes joulua ja ilmeisesti ei ja tuollaista löysin syyksi


        Joulu juontaa juurensa pakanallisista uskonnollisista menoista. Raamatun mukaan Jumalaa loukkaa se, että häntä yritetään palvoa tavalla, jota hän ei hyväksy (2. Mooseksen kirja 32:5–7).

        Joulutapojen alkuperä
        Jeesuksen syntymäpäivän vietto: ”Varhaiskristityt eivät viettäneet – – [Jeesuksen] syntymäpäivää, koska he pitivät kenen tahansa syntymän juhlimista pakanallisena tapana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin olin utelias mainitaanko raamatussa edes joulua ja ilmeisesti ei ja tuollaista löysin syyksi


        Joulu juontaa juurensa pakanallisista uskonnollisista menoista. Raamatun mukaan Jumalaa loukkaa se, että häntä yritetään palvoa tavalla, jota hän ei hyväksy (2. Mooseksen kirja 32:5–7).

        Joulutapojen alkuperä
        Jeesuksen syntymäpäivän vietto: ”Varhaiskristityt eivät viettäneet – – [Jeesuksen] syntymäpäivää, koska he pitivät kenen tahansa syntymän juhlimista pakanallisena tapana.

        Sanaa joulu ei edes ollut Raamattua kirjoitettaessa. Joulu on Jeesuksen juhla ja sellaisena minä sitä vietän.
        Miten ja miksi sinä vietät jouluasi?


      • Mitä se sinulle kuuluu, Ano?


      • Anonyymi
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Sanaa joulu ei edes ollut Raamattua kirjoitettaessa. Joulu on Jeesuksen juhla ja sellaisena minä sitä vietän.
        Miten ja miksi sinä vietät jouluasi?

        Oli kyllä ennen kristinuskoa euroopassa sana joulu.

        Minä vietän joulua perinteisin pakana menoin kokoonnumme sukulaisten kanssa yhteen pöydät notkuvat jouluruokia lapset pukeutuvat tontuiksi ja odottavat joulupukkia

        meillä on joulukuusi ja jouluvaloja muutenkin koti on jouluhenkinen

        Edes omassa lapsuudessani juhlaan ei liittynyt mitään uskonnollista ainoastaan koulussa sitten sitä lajia jonkun verran joulujuhlassa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oli kyllä ennen kristinuskoa euroopassa sana joulu.

        Minä vietän joulua perinteisin pakana menoin kokoonnumme sukulaisten kanssa yhteen pöydät notkuvat jouluruokia lapset pukeutuvat tontuiksi ja odottavat joulupukkia

        meillä on joulukuusi ja jouluvaloja muutenkin koti on jouluhenkinen

        Edes omassa lapsuudessani juhlaan ei liittynyt mitään uskonnollista ainoastaan koulussa sitten sitä lajia jonkun verran joulujuhlassa

        Euroopaa maanosana ja sanana ei edes ollut silloin kun Jeesus syntyi ja evankeliumit kirjoitettin.

        Sinä vietätä pakanallista joulua ja minä Kristillistä Joulua.


      • OksastettuOksa kirjoitti:

        Joulunakin pitää syödä. Lahjat vietiin Jeesukselle eikä annettu toisille.
        Joulu on nimeomaan Jeesuksen juhla mutta vietä sinä sitä ihan miten haluat.

        Juuri näin 😃 ihan turhaan ateistit taas näkevät vaivaa kristittyjen Joulun vietosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joulu on kristityille Jeesuksen syntymän juhla. Sinä voit juhlia tai olla juhlimatta sitä ihan miten itse haluat.

        Mainitaanko raamatussa joulu ?

        <<Mainitaanko raamatussa joulu ?<<

        ”Joulu” on mainittu Raamatussa jouluevankeliumissa Luukkaan evankeliumissa 2:1-20. Sanan ”joulu” kirjaimet löytyvät järjestyksessään jakeessa Luukas 2:18 (merkitty isoilla kirjaimilla):

        ”Ja kaikki, JOtka sen kUULivat, ihmetteLivät sitä, mitä paimenet heiLLe pUhUivat.”

        JJOUULLLLUU = JOULU

        Mistä paimenet puhuivat? JOULUSTA!!


      • Anonyymi
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Lienet lukutaitoinen ja ymmärtänet, etten puhunut mitään Jeesuksen syntymäajasta?

        Vietätte mustakaapujen pelastus juhlaa kiitos jeesus kiitos kiitos.


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Juuri näin 😃 ihan turhaan ateistit taas näkevät vaivaa kristittyjen Joulun vietosta.

        Kyllä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin olin utelias mainitaanko raamatussa edes joulua ja ilmeisesti ei ja tuollaista löysin syyksi


        Joulu juontaa juurensa pakanallisista uskonnollisista menoista. Raamatun mukaan Jumalaa loukkaa se, että häntä yritetään palvoa tavalla, jota hän ei hyväksy (2. Mooseksen kirja 32:5–7).

        Joulutapojen alkuperä
        Jeesuksen syntymäpäivän vietto: ”Varhaiskristityt eivät viettäneet – – [Jeesuksen] syntymäpäivää, koska he pitivät kenen tahansa syntymän juhlimista pakanallisena tapana.

        Sinä olet Perkele.


      • Anonyymi

        Minä vietän joulua Joulun vuoksi. Jouluruoista laitan kinkun koska lihaa, myös kinkkua syön muutenkin usein, kun paljon liikun. Leivonnaisia vähän, jotain yhtä tai kahta sorttia. Rosollista pidän. Jouluaaton riisipuurolle tulee paljon väkeä, lisäpöytä pitää rustata. Joululaulutilaisuuksissa käyn ja aattohartaudessa. Lahjoja inhoan, laitan köyhemmille sukulaisille (opiskelijoille) vähän rahaa, enkä halua itse mitään. Sitten vain katson jouluisia musiikkiohjelmia ja kuuntelen radiota ja nautin.


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Kristinuskonharhaisten tulisi tuolla logiikalla viettää juhannusta lokakuussa ja lasten syntymäpäivää arvalla valittuna päivänä.

        Tosiasia on, että talvipäivänseisaus oli niin tärkeä juhla, että kristinuskonharhaiset varastivat sen omaan käyttöönsä epäjumalansa kolmasosan syntymäpäiväksi.

        Te pakanat ette omista kalenteripäiviä. Te voitte viettää omia juhlianne, me kristityt omiamme. Joskus ne osuvat samoille päiville.

        Omitteko päivät niin, että jos kristittyjen pari suurinta juhlaa osuu teidän juhlapäiviinne, te nimittelette sitä varastamiseksi? Miten se on teiltä pois?

        Teidän oma, kaupallinen joulupukkinne on varastettu hahmo kristityistä pyhimyksestä, muinaisesta Myran piispa Nicolauksesta. Mitä pyhää on Coca-colakauppias "Santassa"?

        Kauppiaamme lahjoitti 1,5 litran pullon cocista joulupöytääni! Jumpeli, cocista suomalaiseen joulupöytään!

        Minulla on oma, 3 litran, vanha maitotonka suomalaista kotikaljaa muhimassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Mainitaanko raamatussa joulu ?<<

        ”Joulu” on mainittu Raamatussa jouluevankeliumissa Luukkaan evankeliumissa 2:1-20. Sanan ”joulu” kirjaimet löytyvät järjestyksessään jakeessa Luukas 2:18 (merkitty isoilla kirjaimilla):

        ”Ja kaikki, JOtka sen kUULivat, ihmetteLivät sitä, mitä paimenet heiLLe pUhUivat.”

        JJOUULLLLUU = JOULU

        Mistä paimenet puhuivat? JOULUSTA!!

        Höpsis. Joulu-sana on ruotsalaisen miehityskansan muinaiskielen peruja: "hjule" = juhla, joulu.

        Vietän kristillistä joulua, mutta jouluruuat ovat perinnesuomalaiset, joulukoristeet perinteiset, paljon olkikoristeita. On joulukuusi, mutta kaupallinen joulupukki puuttuu.

        Joulupukki ei ole edes pakanallinen, vaan yksistään kaupallinen. Tontut ovat pääosin ruotsalaismiehittäjän omaa pakanauskoa, nekin.

        Olen kulttuuriltani ja mieleltäni ehdottoman suomalainen, joskin mahd. myös vieraskansoja saattaa kaukana historiassa löytyäkin. Olen ylpeä muinaissuomalaisista juuristani.

        Hyvää Suomalaista Joulua toivotan kaikille Suomen-mielisille ja -kielisille! 🎄


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Kristinuskonharhaisten tulisi tuolla logiikalla viettää juhannusta lokakuussa ja lasten syntymäpäivää arvalla valittuna päivänä.

        Tosiasia on, että talvipäivänseisaus oli niin tärkeä juhla, että kristinuskonharhaiset varastivat sen omaan käyttöönsä epäjumalansa kolmasosan syntymäpäiväksi.

        Joulu antaa työlliselle vapaaajan ryyppäämiseen

        Siitä kiitos Jeesukselle..


      • Sinun joulu ei näytä olevan se, miten suomalaiset sen näkevät.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Sinun joulu ei näytä olevan se, miten suomalaiset sen näkevät.

        Sinun joulusi näytti olevan rääppeiden syömistä tunkiolla.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Sinun joulu ei näytä olevan se, miten suomalaiset sen näkevät.

        Kahdelle ToIIolle siellä tärkeintä mässäys.


    • Anonyymi

      Ja tällaista


      ulukuun 25. päivä: Ei ole olemassa todisteita siitä, että Jeesus olisi syntynyt joulukuun 25. päivänä. Kirkon johtajat luultavasti valitsivat tuon päivän Jeesuksen syntymäpäiväksi sovittaakseen sen yhteen pakanallisten juhlien kanssa, joita vietettiin talvipäivänseisauksen aikoihin.

      Lahjojen antaminen, herkuttelu ja juhliminen: Tietosanakirjassa The Encyclopedia Americana sanotaan: ”Saturnalia, roomalaisten joulukuun puolivälissä viettämä juhla, tarjosi mallin monille joulun ilonpitotavoille. Esimerkiksi taidokkaat juhla-ateriat, lahjojen antaminen ja kynttilöitten polttaminen ovat peräisin tästä juhlasta.” Encyclopædia Britannican mukaan ”kaikki työt ja liiketoimet keskeytettiin” Saturnalian ajaksi.

      Jouluvalot: Hakuteos The Encyclopedia of Religion sanoo, että eurooppalaiset koristivat kotinsa ”kaikenlaisilla valoilla ja ainavihannilla kasveilla” juhlistaakseen talvipäivänseisausta ja karkottaakseen pahat henget.

      Misteli ja orjanlaakeri: ”Druidit ajattelivat erityisesti mistelillä olevan maagisia ominaisuuksia. Ainavihantaa orjanlaakeria palvottiin auringon paluun airuena.” (The Encyclopedia Americana.)

      Joulupuu: ”Pakanallisten eurooppalaisten keskuudessa yleinen puun palvonta säilyi kristinuskoon kääntymisen jälkeen.” Tästä on esimerkkinä tapa ”tuoda joulupuu taloon tai sen sisäänkäynnin luo keskitalven pyhäpäivien aikaan”. (Encyclopædia Britannica.)

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu jeesuksen syntymää varmaankin juhlittiin euroopassa jo ennen kristinuskoa
        Kenenkähän tekeleitä tuokin tutkimus on

        otahan nyt rauhalliseti ja lue uudeelleen. palaa sitten kommentoimaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tutkittua tietoa.
        https://www.areiopagi.fi/2013/12/onko-joulu-sittenkin-alunperin-kristillinen-juhla/

        Hyvä artikkeli, jossa tarkastellaan asiaa kristinuskon alkuajoilta.

        ”Esimerkiksi joulukuun 25. päivän ”Voittamattoman auringon” juhlan perusti keisari Aurelianus vasta vuonna 274 jKr. ehkä osin vastavedoksi kristityille jo tärkeäksi tulleelle päivälle.”
        ”…antiikin roomalaisten Saturnalia-festivaalilla ei ole läheisestä ajankohdastaan huolimatta todettu vakuuttavaa historiallista yhteyttä varhaisten joulun ajankohtaa laskeskelevien kristittyjen kanssa.”

        Eli nuo näyttäisivät tulleen jälkeenpäin.

        ”Liturgiikan professori Thomas J. Talleyn mukaan joulun päivämäärä nimittäin juontanee juurensa Jeesuksen ristinkuoleman ajankohtaan eli ensimmäiseen pitkäperjantaihin.”
        ”Varhaiset kristityt olivat ennen Jeesuksen syntymäpäivää kiinnostuneita ensin hänen kuolinpäivästään. ”
        ”…varhaisten kristittyjen aikaisessa rabbiinisessa juutalaisuudessa oli tapana uskoa suurten profeettojen syntyvän samana päivänä kuin he kuolevat. Ylipäänsä merkittävien pelastushistoriallisten tapahtumien uskottiin tapahtuvan aina samaan vuodenaikaan.”

        Eli tuolloin laskeskeltiin monia asioita ja samaan tyyliin sitten kristityt jatkoivat tuota juutalaisten tapaa.

        ”Kristityt perivät tämän ajattelutavan juutalaisilta hieman muunneltuna ja olettivat Jeesuksen paitsi kuolleen, myös siinneen Pyhästä Hengestä maaliskuun 25. päivänä. Tätä päivää nykyäänkin vietetään kirkkovuodessa Marian ilmestyspäivänä…”

        ”…kristityt laskivat lännessä Jeesuksen sikiämis- ja kuolinpäivästä yhdeksän kuukautta eteenpäin ja päättelivät Jeesuksen syntymäpäivän olevan 25. joulukuuta.”

        En tiedä, pitääkö nuo laskelmat paikkansa, eli miten tarkkaan he tiesivät esim. raskauden keston?

        ”Varhaiseen kristillisyyteen ei yksinkertaisesti sopinut omaksua uskon sisältöä pakanoilta ja sama tiukka linja näytti koskevan myös uskonnollisia juhlapyhiä ainakin ennen kuin kristinuskosta tuli vähitellen Rooman valtionuskonto. Vasta tämän jälkeen alkoi kirkko vuosisatojen mittaan lähetystyön yhteydessä omaksua jouluunkin pakanallisten juhlien tapoja.”
        Areiopagi ”Onko joulu sittenkin alunperin kristillinen juhla?” 19.12.2013

        Kun asiaa taas tarkastelee Eurooppalaisesta näkökulmasta, niin täällä oli jo omat juhlat mm. talvipäivän seisauksen aikana jne. Ne yhdisteltiin sitten tuohon kristilliseen perinteeseen ja ovat eläneet rinnakkain siis vuosisatoja.


      • Sinä olet Saatanan uloste paska.


      • Anonyymi

        Minä en palvo joulukuusta, mutta näin vuoden synkimpään aikaan on se nätti valokoriste tuolla nurkassa.

        Samoin on runsaasti muitakin keinovaloja ja kynttilöitä palamassa.🕯️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en palvo joulukuusta, mutta näin vuoden synkimpään aikaan on se nätti valokoriste tuolla nurkassa.

        Samoin on runsaasti muitakin keinovaloja ja kynttilöitä palamassa.🕯️

        Jos jostain pitää, niin eihän se tosiaan mitään palvomista ole.


    • Anonyymi

      Mikään ei ole tärkeää, paitsi puutarhan hoito, ja lopulta sekään ei ole niin tärkeää.:)
      Erilaisia jouluja on tullut vietettyä, joskus jäänyt viettämättäkin. Mutta ehkä se on ruoka ja rauha, joka minua eniten joulusta muistuttaa. Perinteisistä joulusapuskoista (kinkut ja laatikot) en pahemmin piittaa, niistä tulee vain huono olo. Mutta piparia ja torttua pitää olla.:)

    • Anonyymi

      Joulukuusi voittaa jeesuksen mennen tullen.

    • ”Joulukirkko, TV-ohjelmat, lautapelit ja joululaulut eivät olleet kyselyn perusteella monen suosiossa. ”

      Eiköhän tuo kuvasta enemmän tuon julkaisun lukijoiden arvomaailmaa koska: ”Kysyimme tätä Voicen joulukyselyssä, johon vastasi reilut 1000 suomalaista. ”

      • Anonyymi

        Totta, muuten ainoana huomasit tuon selkeän epävarmuustekijän, joka aloitukseeni sisältyi ;-)

        Mutta olihan se suht laaja otanta eli ei ihan turha, mielestäni ainakin suuntaa antava.

        Tuossa tärkeysjärjestyksessä mielestäni tärkeintä oli, että jouluruoka ohitti lahjat, joulukuuset, ja muun "joulukrääsän".

        Itse pidän jouluvaloja tärkeinä, koska erilaiset ulos asetetut värikkäät jouluvalot ovat piristäviä täällä lumettomassa ja pimeässä.

        Jouluruokailu tosin sopii suomalaiseen kulttuuriin erinomaisesti, koska syödessä ei tarvitse paljoa keskustella.

        t qwerty, ap


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totta, muuten ainoana huomasit tuon selkeän epävarmuustekijän, joka aloitukseeni sisältyi ;-)

        Mutta olihan se suht laaja otanta eli ei ihan turha, mielestäni ainakin suuntaa antava.

        Tuossa tärkeysjärjestyksessä mielestäni tärkeintä oli, että jouluruoka ohitti lahjat, joulukuuset, ja muun "joulukrääsän".

        Itse pidän jouluvaloja tärkeinä, koska erilaiset ulos asetetut värikkäät jouluvalot ovat piristäviä täällä lumettomassa ja pimeässä.

        Jouluruokailu tosin sopii suomalaiseen kulttuuriin erinomaisesti, koska syödessä ei tarvitse paljoa keskustella.

        t qwerty, ap

        Enemmän tuossa ajattelin tuon lehden lukijakuntaa, joka varmaan on tietyllä tavalla valikoitunutta. Tulos olisi varmaan ollut toisenlainen, jos joku toinen lehti olisi sen tehnyt, jossa painotus olisi lukijoissa ollut toisenlainen?

        Nuo kaikki ovat varsin kulttuureista riippuvia, mitä niistä milloinkin painotetaan. Epäilemättä ruoka on suomalaisille aika tärkeää ollut aina, sillä onhan se ”mässäily” keskellä pimeintä vuodenaikaa piristävää.

        Itselleni oli joulu ennen kaikkea perheen ja hiljentymisen aikaa, tietysti eri koristein ja ruokailuin. Ehkä lasten pieninä ollessa olennaista oli se odotus ja valmistautuminen?


    • Anonyymi

      4. Joulukaljat.

    • Anonyymi

      Onko muuten teillä uskovaiset kotonanne pakanallisia joulun symboleita kuten jouluusta ,jouluvaloja ,joululyhteitä tonttuaiheisia koristeita sekä kekrimäisiä ruuasta notkuvia ruokapöytiä

      • Anonyymi

        Kaikkia näitä löytyy, sekä palanpainikkeeksi riittävästi viinaa ja olutta, jotka riittävät varmaankin uskottavast vuodenvaihteeseen asti.


      • No totta vitussa on!


      • Anonyymi

        En ole uskovainen. Jouluvalot, joita en tosin pidä jouluvaloina vaan pienenä piristeenä on ulkona ja ikkunoissa, muita jouluun viittavia ei meillä harrasteta. Jouluruoka on jo syöty ajat sitten eli kinkku ja laatikot.
        Lahjoja en pidä edes järkevinä, koska ne on usein a) ylihinnoiteltuja ja b) monesti tarpeettomia.
        Lasten joululahjan sen sijaan ymmärrän, mutten vaikkapa sitä, että talviharrastusvälineet saisi joululahjana, vaikka tarvetta iille olisi ollut jo puolet harrastusajasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole uskovainen. Jouluvalot, joita en tosin pidä jouluvaloina vaan pienenä piristeenä on ulkona ja ikkunoissa, muita jouluun viittavia ei meillä harrasteta. Jouluruoka on jo syöty ajat sitten eli kinkku ja laatikot.
        Lahjoja en pidä edes järkevinä, koska ne on usein a) ylihinnoiteltuja ja b) monesti tarpeettomia.
        Lasten joululahjan sen sijaan ymmärrän, mutten vaikkapa sitä, että talviharrastusvälineet saisi joululahjana, vaikka tarvetta iille olisi ollut jo puolet harrastusajasta.

        Aika monet ateistit pitävät ikkunassa tähtikoristetta jouluna. Ohlsonilla niitä jopa myydään nimikkeellä jouluvalot -> joulutähdet, vaikka kyseinen tähti on nimeltään Beetlehemin tähti ja se on kristillinen uskonnollinen symboli, joka kertoo Vapahtajan syntymästä.

        Joulutähti puolestaan on kasvi (Euphorbia pulcherrima), ei jouluvalo.


    • Anonyymi

      >> Tärkein jouluperinne, josta suomalaiset eivät halua luopua on jouluruoka.

      Tärkeää joulussa on, tärkeysjärjestyksessä:
      1. Jouluruoka
      2. Joulusauna
      3. Joululahjat

      Jeesus, joulukirkko jne. vastaavat jutut eivät menestyneet kyselyssä. <<

      Jeesus on yhdistetty jouluun kirkon tradition toimesta. Raamattu tuntee vain 4 evankeliumia, joista yksikään ei ole "joulu"-evankeliumi.

      Joulua viettävät ne uskovat, jotka väittävät, että Jeesus olisi jouluna syntynyt, vaikka sellaista ei raamatussa missään luekaan. Jostain syystä joulusta on kehkeytynyt Jeesuksen syntymä-traditio myös muussa kristikunnassa.

      Itsessään nykyjoulu on kauneimmillaan tunnelmallista ja rauhallista, valon juhlaa keskellä pimeää talvea. Jeesustakin passaa hyvin palvoa ja lukea evankeliumia myös joulun aikaan, niin kuin muinakin vuoden päivinä.

      Pahimmilaan nykyjoulu on krääsää, ylensyöntiä, hermoherkkiä ihmisiä, pakkokyläilyä, tungosta - ja "joulun lapsi"-evankeliumin pakkosyöttöä joka tuutista.

      Joulu tulisi pitää jouluna. Evankeliumi evankeliumina.

    • Vain rekisteröidylle nimimerkille vastataan.

      • Anonyymi

        Minä vastaan vain mersukuskeille


      • Anonyymi

        Miten niin? Miksei muille saisi vastata?


    • Anonyymi

      Joulu on kristillinen, Jeesuksen syntymäjuhla, mutta se on myös kansallinen perinnejuhla. Kukin viettää sitä tavallaan.

      On kai selvää, etteivät pakanalliset suomalaiset juuri Jeesuksesta piittaa, mitä tuota ihmettelemään. Kuinkahan monta prosenttia suomalaisista mieltää itsensä kristityksi Jeesuksen seuraajaksi? 2%?

      Joulu on etenkin perhejuhla, siksi kukin viettää sitä oman kulttuurinsa, kotona opittujen, omien perinteidensä mukaisesti.

      Kyllä vanhat perinteet menevät Jouluna kaiken muun edelle, olisi tekopyhää väittää muuta. Toissijaisena tulee Jeesus, tämä on totuus. Pakanallista joulua pukkeineen ja tonttuineen, lahjamäärineen en vietä.

      Kodin koristelu ja jouluruoka on tärkeää.
      Kirkossa en yleensä käy, mutta kuuntelen kylläkin telkkarista.

    • Anonyymi

      Jokainen viettäkööt joulua kuten haluaa.
      Mutta kovin harvasta kodista taitaa jouluseimiä löytää ja virrenveisuuta tai ruokarukouksia ei juurikaan harrasteta.

      • Anonyymi

        Minulla on useampikin jouluseimi. Ostin juuri yhden berliiniläiseltä joulutorilta. Kuulemma kristitty perhe Beetlehemissä valmistaa näitä jouluisia puuesineitä.

        Kotonani on aina luettu jouluevankeliumi ääneen ja rukoiltu.

        Virrenveisuuta harrastan yksin ollessani, kuuntelen netistä ja joskus veisaan itsekin.

        M. Luther - Enkeli taivaan:
        https://www.youtube.com/watch?v=5GXBumTVxhA

        Sama vanhalla saksalla, kuten Luther tämän kirjoitti?
        https://www.youtube.com/watch?v=YRBXlK0y2uQ
        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on useampikin jouluseimi. Ostin juuri yhden berliiniläiseltä joulutorilta. Kuulemma kristitty perhe Beetlehemissä valmistaa näitä jouluisia puuesineitä.

        Kotonani on aina luettu jouluevankeliumi ääneen ja rukoiltu.

        Virrenveisuuta harrastan yksin ollessani, kuuntelen netistä ja joskus veisaan itsekin.

        M. Luther - Enkeli taivaan:
        https://www.youtube.com/watch?v=5GXBumTVxhA

        Sama vanhalla saksalla, kuten Luther tämän kirjoitti?
        https://www.youtube.com/watch?v=YRBXlK0y2uQ
        .

        Seimi menee jo liioitteluksi. Itsellä on joulukuusen ylimpänä koristeena aina tähti (eli Beetlehemin tähti), ja se saa riittää kristillisistä joulukoristeista. Muuten ei ole asunnossa mitään ristejä eikä muitakaan jeesuskoristeita. Ikkunoissa on vain tonttuja, lumihiutaleita ja lumiukkoja koristeena, mutta ei tähteä tai tietäjien tai seimen kuvia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seimi menee jo liioitteluksi. Itsellä on joulukuusen ylimpänä koristeena aina tähti (eli Beetlehemin tähti), ja se saa riittää kristillisistä joulukoristeista. Muuten ei ole asunnossa mitään ristejä eikä muitakaan jeesuskoristeita. Ikkunoissa on vain tonttuja, lumihiutaleita ja lumiukkoja koristeena, mutta ei tähteä tai tietäjien tai seimen kuvia.

        Kullakin meistä on omat tapamme.

        Myös uuden, joulukuusen latvatähden, ostin Berliinistä, eräänlaisesta luterilaisuuden kehdosta. Seimi-asetelma-lumisadepallo. Saksassa Joulun kristillinen puoli tulee selvemmin esiin kuin esim. Suomessa.

        Minulla on koristeina myös vanhoja adventtikalentereita, joissa kristillinen kuva ja sanoma. Esim. Mauri Kunnaksen tekemä Tyrvään (?) joulukirkon kuva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kullakin meistä on omat tapamme.

        Myös uuden, joulukuusen latvatähden, ostin Berliinistä, eräänlaisesta luterilaisuuden kehdosta. Seimi-asetelma-lumisadepallo. Saksassa Joulun kristillinen puoli tulee selvemmin esiin kuin esim. Suomessa.

        Minulla on koristeina myös vanhoja adventtikalentereita, joissa kristillinen kuva ja sanoma. Esim. Mauri Kunnaksen tekemä Tyrvään (?) joulukirkon kuva.

        Latvatähden lisäksi myös joululahjapaketit joulukuusen alla ovat kristillinen symboli.
        Kristillistä symboliikkaa on siis joulunvietossa huomattavasti enemmänkin kuin pelkkä latvatähti.

        Joululahjoja alettiin antaa vasta siinä vaiheessa kun joulun juhlintaan liitettiin kristillisiä uskomuksia ja tapoja. Lahjat symboloivat kolmen itämaisen tietäjän antamia lahjoja.


    • Anonyymi

      Juutalaiset eivät tiedä Jeesuksesta mitään. Silti täälläkin juhlitaan tämän juutalaisen syntymää. Aika outoa!

    • Anonyymi

      Lahjoja voi antaa muutenkin, esm. synttärinä.
      Ruokia voi laittaa muutenkin,esm. kinkkua pitzaa yms.
      Saunassa käydään muutenkin, esm. avantouinnin yhteydessä , viikolla jne.
      Kyllä se Joulu on ihan jotain muuta, esm. korvien välissä, rauhaa, talvesta nauttimista.

    • Anonyymi

      tuo vähän haiskahta liberaldemo yrityksen muutta noin,ison asian tärkeyden
      jarjestyksen ,,, siis---
      kristin,uskoisessa euroopassa just uskonnon merkityksen on ollut aina, tärkeIN,, ,,nykyajan
      rahan tärkeyksen on tullutohjamassa kaikkian ja kaikkialla ,,ja nyky niin,sanottuliberal,demokraattia, / joka on peittenimi alasti ateismilla/ levittytyy kun rudon,,,ja hyvin,kin vaikuttaa näköään,,,

      HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE

    • Anonyymi

      Kun kerran kristityille ei ole väliä että jeesus on syntynyt ihan muulloin kuin jouluna voisivatko he alkaa viettämään jeesuksen synttäriä vaikka halloweenina joka on kristillinen juhla niin ei tarvitse sitä sekoittaa valonjuhlaan siis jouluun

      • Anonyymi

        Raamatun mukaan Jeesus on syntynyt tasan puoli vuotta Johanneksen jälkeen, eli 25. joulukuuta.

        Beetlehemin tähti ei ollut mikään planeettojen konjunktio tai Halleyn komeetta tms.
        Kyseessä oli yliluonnollinen ilmiö, Jumalan ilmoitus jonka ajankohtaa ei voi tähtitieteen keinoin selvittää, ja joka tapahtui 25. joulukuuta, jolloin tähtitieteilijöiden mukaan ei olisi pitänyt näkyä mitään erikoisia ilmiöitä.


    • Anonyymi

      Kaikki jouluvalmisteluni on nyt tehty. Vain lakanoidenvaihto ja valkoiset juhlaliinat pöydille viikonloppuna.

      Kinkku on paistettu ja jouluruuat pakastimessa. Joulukuusi koristeltu. Kaunis. 🎄🕯️

      HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE LUTERILAISILLE!

      • Hyvää joulua kaikille.

        Me vasta nyt alamme paistamaan ja laittamaan ruokia. Ennen kaikkea ne tuoksut tuovat myös joulun tunnelmaa.


    • Anonyymi

      HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE USKONNOISTA RIIPPUMATTA!

    • Anonyymi

      Kuinkahan paljon taas uskovaiset työllistää joulun vapaina poliiseja ja on perheväkivaltaa kun naiset ei alistu viinapäissään riehuville hengen lähettiläille .

      Juuri oli lehdessäkin että suurin osa suomen vankiloissa olevista ihmisistä ovat uskonnollisia ja uskovat jumaliin

    • Siirtolapuutarha

      Joulumme on hyvin monikerroksellinen juhla. Nykyisessä suomalaisessa joulussa
      on läsnä elementtejä niin talvipäivänseisauksen juhlinnasta, antiikin uudenvuoden juhlinnasta, keskiajan kristillisen Euroopan tavoista kuin Pohjois-Euroopan muinaisista
      uskomusperinteistäkin. Joulussa on vahvasti läsnä vanhaa talonpoikaskulttuuria ja 1800-luvun säätyläisten kaupunkilaiskulttuuria.

    • Anonyymi

      Joulusaunahan on pyhä, ensitöikseni aamupalan jälkeen kävin laittamassa ensimmäisen pesällisen ja kun vanha pihasauna lämmitetään on se sitten lämpimänä myöhään iltaan saakka. Pari kolme kertaa tulee saunottua päivässä, eilen kahdesti.

      Jos suomalaisilta kysyttäisiin kumpi on pyhempi, sauna vaiko kirkko vastaisivat monet sauna. Ties vaikka enemmistö.

      -a-teisti-

    • Anonyymi

      ArtoTTT

      Tärkeintä lienee mustamaalata uskovaiset ja kristinusko, jotta ei itse ainakaan tarvitse mitään parannusta tehdä.

      • Anonyymi

        Mikä se sinun motiivisi poimia linkkejä äärimmäisen harvinaisista fiikkitapauksista seksuaalivähemmistöjä koskien on? Se on mustamaalaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se sinun motiivisi poimia linkkejä äärimmäisen harvinaisista fiikkitapauksista seksuaalivähemmistöjä koskien on? Se on mustamaalaus.

        Naispappien ja piispojen suoranainen solvaaminen aitouskovien taholta on lähes päiväistä palstalla. Mutta ei nämä ymmärrä peiliin katsoa koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naispappien ja piispojen suoranainen solvaaminen aitouskovien taholta on lähes päiväistä palstalla. Mutta ei nämä ymmärrä peiliin katsoa koskaan.

        ArtoTTT

        Ei synneistä sovi muistuttaa....


    • Anonyymi

      Kyllä tuolla listalla läheiset / perhe ja heidän kanssaan vietetty aika on varmasti useimmilla joulusaunaa tärkeämpi. Lapsilla varmasti lahjat nousevat ykkökseksi ja jouluruoka voi olla jopa pakkopullaa.

      Jouluaattona (vuoden suosituin kirkossakäyntipäivä) kirkossa käy 4% suomalaisista eli 96% ei käy.

      • Anonyymi

        Tuossa listattiin jouluperinteitä. Tuo yhdessäolo ei ole ollut varmaan edes listalla kun on kysytty.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      165
      2722
    2. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      60
      1248
    3. Voisiko kaivattusi tehdä jotain mitä

      Et voisi antaa anteeksi
      Ikävä
      50
      916
    4. Ajattelen sinua

      aamuin, päivin, illoin. Toisinaan en yölläkään saa nukutuksi, kun pyörit mielessäni. Olemme molemmat aikuisia, etkä tiet
      Ikävä
      40
      889
    5. Pariisin olympialaisissa miesnyrkkeilijä löi naisnyrkkeilijän 46 sekunnissa keskeytyskuntoon

      Algerian kohunyrkkeilijä nousi kehään – vastustaja luovutti hetkessä ja murtui itkuun https://www.is.fi/urheilu/art-2000
      Maailman menoa
      88
      786
    6. Onko sulla mitään todisteita

      Että olisin ihastunut sinuun?
      Ikävä
      52
      773
    7. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      67
      752
    8. Olet mulle koko maailma

      Voisin vaikka luopua ihan kaikesta, jos sinut saisin.
      Ikävä
      39
      710
    9. Pim pom, Ovikello soi. :D

      Mitä tekisit jos kaivattusi ilmestyisi ovesi taakse?
      Ikävä
      57
      707
    10. Tänään (1.8) on maailman ylikulutuspäivä

      Vuonna 1970 maailman ylikulutuspäivä oli joulukuun 23. päivä. Vuosituhannen alussa vuonna 2000 se osui lokakuun 4. päivä
      Maailman menoa
      73
      706
    Aihe