Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Wanha lieksalainen ja Kolin mietteitä

Koli on nykyään sekä kansallispuisto että matkailukeskus. Kolin perustamista kansallispuistoksi esitettiin ensimmäisen kerran vuonna 1922. Vielä 1970-luvulla ei Kolin kansallispuistoehdotukselle näytetty vihreää valoa. Kolin kansallispuisto perustettiin kuitenkin paikallisesta vastustuksesta huolimatta vuonna 1991.

Ensimmäinen matkailumaja Kolin huipulle rakennettiin kesällä 1896, eli yli 123 vuotta sitten. Kolilla on pitkät perinteet matkailukohteena niin talvella kuin kesällä. Vuonna 1937 Ukko-Kolille raivattiin ensimmäinen syöksy- ja pujottelurinne, joka sai vuonna 1952 Suomen ensimmäisen hiihtohissin. Tämän lisäksi Kolille rakennettiin vuonna 1959 leirintäalue ja Kolin vaaran länsisivua kiemurteleva autotie, joka helpotti matkailijoiden pääsyä ylämajalle. Vuonna 1969 hirsinen Ylämaja purettiin ja sen tilalle rakennettiin uusi Hotelli Koli myöhempine laajennuksineen.

Useaan kertaan olen kulkenut Kolin laivarannasta polkua pitkin vaaran huipulle. Ensimmäisen kerran 1950-luvun alussa Alamajan kautta Ylämajalle. Tie sinne valmistui vasta 1959, kuten yllä mainitsin. Matkailijamäärä oli pieni vielä 1960-luvullakin ja pienen Ylämajan piha-alueelle muutamat silloiset autot mahtuivat hyvin. Matkailun lisääntyessä hotellia laajennettiin ja Luontokeskus rakennettiin viereen sekä ensimmäinen pysäköintialue tehtiin leirintäalueen paikalle. Leirintäalue oli hissin alatasanteen oikealla puolella. Sitäkin laajennettiin myöhemmin kolmeen tasoon.

Koli valittiin tänä vuonna 2013 Vuoden Retkikohteeksi ja Kolin rinteet Vuoden Hiihtokeskukseksi. Ukko-Kolilla on vankka matkailuhistoria ja suuret kulttuuriarvot. Molemmat ovat tärkeitä ja ne on voitava sovittaa yhteen, pysyen samalla yhteiskunnan kehityksessä mukana ilman tarpeettomia kärhämiä.

Eräs tärkeimmistä, juuri tämän hetken tarpeista, on asianmukainen autojen pysäköintimahdollisuus hotellin välittömään läheisyyteen. Nykyistä järjestelyä ainakin vanhempi väki vierastaa.

40

634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Wanha ja kootut höpötihöpötykset.

    • Vähänpä paikalliset palstan lukijat arvostavat paikkakunnan historiatietoja kommenteista päätellen! Lieksan keskustelupalsta lienee täysin väärä foorumi oikeille paikallisille historiatiedoille. Taannoin niitä ahkerasti poistettiinkin palstalta, mikä varmaankin on turhauttanut monia kirjoittajia, joilla olisi oikeaakin asiaa kerrottavanaan. Monet vuosien takaiset nimimerkit eivät ole enää palanneet nykyiselle ala-arvoiselle Lieksan palstalle.

      • Anonyymi

        Lieksalaisia kiinnostavat ulkomaisten ja muiden paikkakuntien nettiuutisten kopiointi palstalle, Isis-naisten saapuminen Märäjälahdelle, Al-Holin leirin tilanne ja Australian mielipiteet leirin kohtalosta sekä ensi vuonna alkava tervan keitto Kevätniemessä. Nämä ovat kaikkein tärkeimpiä asioita nykylieksalaiselle.


      • Anonyymi

        Jos vielä olisi käytössä lukijalaskuri niinkuin joskus oli niin olen varma että tämä aloitus olisi ehdottomasti ykkönen. Kommentteja ei ole paljon mutta varmasti on paljon lukijoita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos vielä olisi käytössä lukijalaskuri niinkuin joskus oli niin olen varma että tämä aloitus olisi ehdottomasti ykkönen. Kommentteja ei ole paljon mutta varmasti on paljon lukijoita.

        Samaa mieltä, lukijoita on varmasti paljon, mutta harvalla tietoa osallistua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos vielä olisi käytössä lukijalaskuri niinkuin joskus oli niin olen varma että tämä aloitus olisi ehdottomasti ykkönen. Kommentteja ei ole paljon mutta varmasti on paljon lukijoita.

        Lukijalaskuri on tuolla ylhäällä aloituksen alla, silmän näköisen kuvakkeen vieressä. Tällä hetkellä on reilut 70 lukukertaa tällä ketjulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vielä olisi käytössä lukijalaskuri niinkuin joskus oli niin olen varma että tämä aloitus olisi ehdottomasti ykkönen. Kommentteja ei ole paljon mutta varmasti on paljon lukijoita.

        HAH! Tuossahan se lukija- ja kommentoijalaskuri on aloituksen alla oikeassa nurkassa. Ei ole lähellekään ykkönen.
        Ei näytä ihan kaikki lieksalaiset tuota vielä lukeneen. Ikävä takaisku tärkeilijälle.


    • Kyllä minua kiinnostaa paikkakunnan historia, murresanat ja muu enemmän kuin tämä em. palstan ”vakiopaska” suoraan sanottuna. Anteeksi tämä kyseenalainen ilmaus, mutta siisti se vielä on, verrattuna mihin kykenisin. Se on siitä lievimmästä päästä.

      Sitten varsinaiseen aiheeseen.
      Aloituksesta muistelemaan omaa ensimmäistä Kolin käyntikertaa. Se tapahtui 70-luvulla jalan kiiveten siitä Alamajalta polkua pitkin Ukko-Kolille. Rantaan tulimme moottoriveneellä Pielisjärveltä. Silloin Kolilla oli jo hotelli ja ravintola. Nykyisin Kolilla tulee käytyä miltei joka kesä. Viimeksi viime kesänä Erämessuilla. Nuorempana harrastin myös laskettelua, eli Kolin rinteetkin tulivat tutuiksi Jurttivaaran ohella.

      Mielenkiintoni heräsi myös etsimään Karjalaisen arkistoista Koli artikkeleita. Yksi juttu on kirjoitettu torstain 30:s lokakuuta 1924 lehteen. Siinä silloinen läänimme maaherra on tehnyt Tie- ja Vesirakennusten ylihallitukselle esityksen auto ja hevostien rakentamisesta siitä kansakoulun sivuitse vaaran länsirinnettä Kolin ylämajalle. Joensuu-Juuka tieltä oli silloin jo tie Pielisen rantaan. Siihen aikaan ei manattu huonoa pysäköintitilaa Kolin huipulla, vaan sitä, että tie joka alun perin suunniteltiin Kolin matkailua ajatellen ei ollut vielä rakennettu ylös asti. Vain Pielisen rantaan. Siitä sitten piti vaivalloisesti kiivetä ylös jyrkkää polkua pitkin Ylämajalle. Maaherra pyytää asiaa kiireellisesti käsiteltäväksi.

      Jutun lopussa todetaan seuraavaa, olisikohan Karjalaisen kommentti.. ”Puolestamme lausumme kiitollisuutemme maaherralle hänen esityksensä johdosta/jota pidämme paikalleen osuneena. Toivomme, että Tie-ja Vesirakennuksen ylihallitus ensi tilassa ratkaisee asian esityksen mukaisesti/ sillä tieosahan on lyhyt ja sen kuntoon laittamisen välttämättömyys eittämätön.”

      Ja jokunen vuosihan siinä sitten meni. Torstaina 1.kesäkuuta 1933 em. lehti kirjoittaa. Huom! Aloittajan vuosiluku 1959 on paljon myöhäisempi, eli tästä voitanee keskustella kohteliaasti, mikä vuosiluku pitää paikkansa?
      ”Kolin maantie valmistuu. Helluntain seutuvilla päästään Ylämajan läheisyyteen. Suomen Matkailijayhdistyksen Kolin majat avataan käytäntöön tänään... Mukavaa on siis pääsy Kolin huipulle. Ei kun istuu vaan voimavaunussa... Mainittakoon, että Suomen matkailijayhdistyksen jäsenet saavat Kolilla 10 %:n alennuksen.”

      PS. Kirjoitin tämän lukemalla vanhanajan fonttia. Eli siinä saattaa olla tulkintavirheitä ym. Ei ihan jokapäiväistä tuo vanha teksti ja sen lukeminen minulle;)

    • Kiitoksia mukavista yksityiskodista. Tuon tien valmistumisajankohdan olen poiminut joskus muinoin jostakin Kolista kertovasta lähdeteoksesta, joten ihan omasta päästäni en ole sitä louhinut. Jotenkin minustakin tuo ajankohta tuntuu aika myöhäiseltä. Samassa opuksessa olivat myös syöksyrinne ja Suomen ensimmäinen hiihtohissi mainittuina. Todennäköisesti jonkinlainen tie on ollut jo autoilla ajettavassa kunnossa tuona mainittuna vuonna 1933. Minä kiipeilin Kolin polkuja yli 65 vuotta sitten.

      Minäkin ole selannut Kaikua useilta eri vuosikymmeniltä. Minut mainitaan eräässä Karjalaisessa 1940-luvulla. Sen tiedon löysinkin helposti, koska selailin kyseistä lehteä joskus kauan sitten Joensuun pääkirjastossa mikrofilmiltä. Moni pielisjärveläinen ja lieksalainen tieto on nyt helposti haettavissa luettavaksi.

      • Kiitos nopsasta vastauksestasi ko. asiaan. Minulle täysin riittävä selvennys/ palaute. Sen aikaisen lehden painettu teksti vaikuttaa minusta uskottavammalta kuin joku Wikipedian tieto. Sen tiedän, että sinäkään et Wikiin suuresti usko. Lähteitä muitakin on monenmoisia.
        Erittäin hyvin valittu tuo louhia sana asiayhteyteen soveltaen. Sanavalintaasi pidän erittäin onnistuneena.
        Tuo Kaiku on kyllä melkoinen tietopankki. Ymmärrän hyvin, miksi Karjalaisen toimitus on joutunut poistaman kopiointimahdollisuuden näiltä arkistosivuiltaan. Kyse on ilmeisesti pitkälti tekijänoikeuksista ehkä, ynnä muusta.


      • Nomikäänsheriffi kirjoitti:

        Kiitos nopsasta vastauksestasi ko. asiaan. Minulle täysin riittävä selvennys/ palaute. Sen aikaisen lehden painettu teksti vaikuttaa minusta uskottavammalta kuin joku Wikipedian tieto. Sen tiedän, että sinäkään et Wikiin suuresti usko. Lähteitä muitakin on monenmoisia.
        Erittäin hyvin valittu tuo louhia sana asiayhteyteen soveltaen. Sanavalintaasi pidän erittäin onnistuneena.
        Tuo Kaiku on kyllä melkoinen tietopankki. Ymmärrän hyvin, miksi Karjalaisen toimitus on joutunut poistaman kopiointimahdollisuuden näiltä arkistosivuiltaan. Kyse on ilmeisesti pitkälti tekijänoikeuksista ehkä, ynnä muusta.

        Minusta näköjään löytyy Karjalaisen arkistoista 14 juttua/ tai mainintaa. Jokainen eri lehdistä.
        Nyt kannattaa olla hieman varovainen, jos ei välttämättä halua henkilöllisyyttään paljastaa. Toisaalta ei minulla mitään suurta pelkoa ole, mutta kuitenkin...


      • Nomikäänsheriffi kirjoitti:

        Kiitos nopsasta vastauksestasi ko. asiaan. Minulle täysin riittävä selvennys/ palaute. Sen aikaisen lehden painettu teksti vaikuttaa minusta uskottavammalta kuin joku Wikipedian tieto. Sen tiedän, että sinäkään et Wikiin suuresti usko. Lähteitä muitakin on monenmoisia.
        Erittäin hyvin valittu tuo louhia sana asiayhteyteen soveltaen. Sanavalintaasi pidän erittäin onnistuneena.
        Tuo Kaiku on kyllä melkoinen tietopankki. Ymmärrän hyvin, miksi Karjalaisen toimitus on joutunut poistaman kopiointimahdollisuuden näiltä arkistosivuiltaan. Kyse on ilmeisesti pitkälti tekijänoikeuksista ehkä, ynnä muusta.

        Minä olen harrastanut kuvankaappausta, kun ole poiminut uutisia itselleni ja järjestellyt niitä tiedostoihini omaa käyttöäni varten. Esimerkiksi ylioppilaskokeita 60-luvulta ja Lieksan ylioppilaita 60-luvun vuosilta.


    • Kaivelin Kolin tiestä lisätietoja. Tie leirintäalueen tasolle valmistui vuonna 1933. Leirintäalue oli nykyisen sorapintaisen pysäköintialueen ensimmäisellä tasanteella vinohissialueen oikealla puolella.

      Suora lainaus teoksesta KOLI JA PIELINEN – IKUISET ERÄMAAMATKAILUN HELMET, Aatto Jääskeläinen: "Kolille ensimmäinen tie, myöhemmin asuntovaunualueena toimineelle tasolle saakka, valmistui 1933. Vasta 20 vuotta myöhemmin ”serpentiiniä” jatkettiin Ukko-Kolille eli hotellialueelle". Jostakin toisaalta olen poiminut tuon vuoden 1959. Lähdettä en vielä löytänyt. Joka tapauksessa hotellin pihaan asti päästiin autolla vasta 1950-luvulla.

      Samassa opuksessa mainitaan, että vuonna 1937 valmistunut leirintäalue oli Suomen ensimmäinen. Vuonna 1952 rakennettu kapulahissi korvattiin maisemahissillä vuonna 1969.

      • Tien suhteen tietosi kanssani täsmää. Eihän sinne pihaan asti saa ajaa vieläkään;) En jaksanut kaikkea kirjoittaa, mutta sen 1933 Karjalaisen jutun tekstissä oli myös maininta, että tosi lyhyt matka kävellä entiseen verrattuna huipulle, eli monivaiheista on silloin rakentaminen ja ylöskirjaaminen ollut;)

        Nythän sinne ylös mennään sillä hissillä pienehköiltä parkkipaikoilta. No, otetaan huomioon, että rinne ei ole tasaista hehtaarimaisemaa, kuten Pohjanmaalla. Pysäköintipaikan laajennus on aivan oikeasti haasteellinen tehtävä.


    • Taas laatualoitus Wanhalta.
      Tuossa edellä tulikin tärkeimmät asiatiedot kahdelta asiantuntijalta.
      En sillä linjalla lisää mitään, vain joitain tapahtumia.

      Ennen sotia tiedän erään henkilön laskeneen se tien alas polkupyörällä, jossa ketjut putosi jo alkumatkalla.
      Vauhti oli ollut huima ja kaikkien ihmeeksi mies pysyi pystyssä.

      Itse olen muutaman kerran vaeltanut Ukon huipulta Mäkrävaaralle.
      Kerran olin oppaana samalla reitillä, joka on melko kuntoa vaativa reitti.

      Mäkrävaaran rinteitä olen tutkiskellut aivan mielenkiinnosta.
      Muiden Kolin vaarojen rinteet on paremmin tutkittuja, mutta Mäkrä vähemmän.
      Koli on hienoa seutua, ja aloitus toi mieleen monia muistoja sieltä.

      • Hyvä kommentti.
        Koli ja sen polkureitit ovat sinulle todennäköisesti erittäin tuttuja ajoiltasi. Ne ovat nyt sinisellä leimalla merkittyjä vaellusreittejä?

        Ehkä silloin ei vaelluspolkuja niin ollut puiden kylkiin merkitty ja leimattu?
        Pienenä kuriositeettina nyt heitän arvaamani, ilman tieoja todellisia.
        Kolme on vuosikymmentä. Tietyin, siinä, syntyi 20–30 luvulla, toinen tietty 40- luvulla. Minä 50- luvulla. Kaikkien täsmennykset tohdin tarkoituksella hämätä, tieten tahtoen. Se ja muut eivät tämän tiedon enteet kenellekään kuulu todelliseen näkemykseen. Toisille epätieto on tuskaa. Samoin tietämättömyys toisille;)
        Miksi emme voisi olla vallitsevan tiedon kera, täysin pelkkää olevaa, ovelaa, oivaa? Viisas ei pääsääntöisesti itseään ansaan anna asettaa.

        Loppukevennys Kolia kohden.
        70- luvulla telttailtiin ja harrastettiin leirintäalueella sillä mainitulla, hyvänen aika, heteroseksiä. Ja ihan teltassa. Kolin leirintäalueella. Sitä ei muuten siirrytty silloin Juukaan;)


      • Anonyymi
        Nomikäänsheriffi kirjoitti:

        Hyvä kommentti.
        Koli ja sen polkureitit ovat sinulle todennäköisesti erittäin tuttuja ajoiltasi. Ne ovat nyt sinisellä leimalla merkittyjä vaellusreittejä?

        Ehkä silloin ei vaelluspolkuja niin ollut puiden kylkiin merkitty ja leimattu?
        Pienenä kuriositeettina nyt heitän arvaamani, ilman tieoja todellisia.
        Kolme on vuosikymmentä. Tietyin, siinä, syntyi 20–30 luvulla, toinen tietty 40- luvulla. Minä 50- luvulla. Kaikkien täsmennykset tohdin tarkoituksella hämätä, tieten tahtoen. Se ja muut eivät tämän tiedon enteet kenellekään kuulu todelliseen näkemykseen. Toisille epätieto on tuskaa. Samoin tietämättömyys toisille;)
        Miksi emme voisi olla vallitsevan tiedon kera, täysin pelkkää olevaa, ovelaa, oivaa? Viisas ei pääsääntöisesti itseään ansaan anna asettaa.

        Loppukevennys Kolia kohden.
        70- luvulla telttailtiin ja harrastettiin leirintäalueella sillä mainitulla, hyvänen aika, heteroseksiä. Ja ihan teltassa. Kolin leirintäalueella. Sitä ei muuten siirrytty silloin Juukaan;)

        Lintutorni poistettu hylkii jäätä sahattiin taakse päin vastoin kuin väliltä juu ei gootti ole joutava innovaatio joka hänestä syyskuu Komu tai pienille lapsille ja buuri yh6 mg MHz häät Komu hissanmaikk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lintutorni poistettu hylkii jäätä sahattiin taakse päin vastoin kuin väliltä juu ei gootti ole joutava innovaatio joka hänestä syyskuu Komu tai pienille lapsille ja buuri yh6 mg MHz häät Komu hissanmaikk

        Koli on Karjalan Helmi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koli on Karjalan Helmi.

        Hissalla on väärä lääkitys vai mitä mieltä on Komu ja pienet lapset?


      • Nomikäänsheriffi kirjoitti:

        Hyvä kommentti.
        Koli ja sen polkureitit ovat sinulle todennäköisesti erittäin tuttuja ajoiltasi. Ne ovat nyt sinisellä leimalla merkittyjä vaellusreittejä?

        Ehkä silloin ei vaelluspolkuja niin ollut puiden kylkiin merkitty ja leimattu?
        Pienenä kuriositeettina nyt heitän arvaamani, ilman tieoja todellisia.
        Kolme on vuosikymmentä. Tietyin, siinä, syntyi 20–30 luvulla, toinen tietty 40- luvulla. Minä 50- luvulla. Kaikkien täsmennykset tohdin tarkoituksella hämätä, tieten tahtoen. Se ja muut eivät tämän tiedon enteet kenellekään kuulu todelliseen näkemykseen. Toisille epätieto on tuskaa. Samoin tietämättömyys toisille;)
        Miksi emme voisi olla vallitsevan tiedon kera, täysin pelkkää olevaa, ovelaa, oivaa? Viisas ei pääsääntöisesti itseään ansaan anna asettaa.

        Loppukevennys Kolia kohden.
        70- luvulla telttailtiin ja harrastettiin leirintäalueella sillä mainitulla, hyvänen aika, heteroseksiä. Ja ihan teltassa. Kolin leirintäalueella. Sitä ei muuten siirrytty silloin Juukaan;)

        Ei ollut silloin millään tavalla merkitty polku.
        Kyllä siellä oli kuljettava erämiesvaistojen varassa.

        Olen ollut jo "iso poika" kun sinä synnyit ;-))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hissalla on väärä lääkitys vai mitä mieltä on Komu ja pienet lapset?

        En tiedä mitä mieltä on Komua ja pienet lapset, mutta minun mielipiteeni on, että Hissan lääkitys on triplattava.


      • Anonyymi
        kamuttaja kirjoitti:

        En tiedä mitä mieltä on Komua ja pienet lapset, mutta minun mielipiteeni on, että Hissan lääkitys on triplattava.

        Eikö näitä historia höpinöitä saa millään loppumaan niille on oma osio menkää sinne kaivelemaan vanhoja asioita. LOL


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö näitä historia höpinöitä saa millään loppumaan niille on oma osio menkää sinne kaivelemaan vanhoja asioita. LOL

        Mene sinä sinne historiaan ja pysy siellä.


    • Anonyymi

      Koli on minun lemppari.

      • Anonyymi

        Miksi laskuri on pysäytetty 93 kohtaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi laskuri on pysäytetty 93 kohtaan?

        Kun uusi lukija lukee aloituksen, silloin tulee uusi lukukerta. Kun sama henkilö lukee aloituksen uudelleen, lukukerta ei lisäänny. Sama sääntö pätee myös äänestykseen. Vain yksi äänestyskerta rekisteröidyltä lukijalta hyväksytään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun uusi lukija lukee aloituksen, silloin tulee uusi lukukerta. Kun sama henkilö lukee aloituksen uudelleen, lukukerta ei lisäänny. Sama sääntö pätee myös äänestykseen. Vain yksi äänestyskerta rekisteröidyltä lukijalta hyväksytään.

        Kuka tämän mielipiteen/vastauksen kirjoitti. Vetikö hatusta. Vain ylläpidon laittamiin ilmoituksiin tässä asiassa uskon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka tämän mielipiteen/vastauksen kirjoitti. Vetikö hatusta. Vain ylläpidon laittamiin ilmoituksiin tässä asiassa uskon.

        Ei ylläpito laita palstalle mitään ilmoituksia. Olisi toki hyvä, jos laittaisi varoituksia asiattomien viestien kirjoittajille, joita on tälläkin palstalla suurin osa. Lieksan palstalle kirjoitetaan edelleenkin Lieksan asioista. Ulkomaiden ja muiden paikkakuntien jutut voi lukea suoraan lehtien sivuilta. Ei niitä palstalle tarvitsen erikseen kopioda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ylläpito laita palstalle mitään ilmoituksia. Olisi toki hyvä, jos laittaisi varoituksia asiattomien viestien kirjoittajille, joita on tälläkin palstalla suurin osa. Lieksan palstalle kirjoitetaan edelleenkin Lieksan asioista. Ulkomaiden ja muiden paikkakuntien jutut voi lukea suoraan lehtien sivuilta. Ei niitä palstalle tarvitsen erikseen kopioda.

        Taitaapa laittaa. Ennen kyselyä oli monta päivää 93. Nyt kun kysyttiin niin heti alkoi lisääntymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaapa laittaa. Ennen kyselyä oli monta päivää 93. Nyt kun kysyttiin niin heti alkoi lisääntymään.

        Rekattuja yritetään savustaa pois


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rekattuja yritetään savustaa pois

        Siltä se on näyttänyt jo pitkän aikaa.


      • Anonyymi
        kamuttaja kirjoitti:

        Siltä se on näyttänyt jo pitkän aikaa.

        Olen samaa mieltä. Vain ylläpito voi poistaa aloituksia ja rekisteröidyt asiakirjoittajat ovat useimmiten tähtäimessä. Hölynpölyn kirjoittajat ovat erityisessä suojeluksessa. Koska heitä on paljon, ei poistaminen näytä hyvältä, koska palsta tyhjenisi aloituksista ja viesteistä alle puoleen nykyisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Vain ylläpito voi poistaa aloituksia ja rekisteröidyt asiakirjoittajat ovat useimmiten tähtäimessä. Hölynpölyn kirjoittajat ovat erityisessä suojeluksessa. Koska heitä on paljon, ei poistaminen näytä hyvältä, koska palsta tyhjenisi aloituksista ja viesteistä alle puoleen nykyisestä.

        Onhan tämä palsta jo kuivunut pahoin. Mielenkiintoiset kirjoitukset ovat kadonneet vakkarien mukana. Taisivat kyllästyä jatkuvaan kirjoitustensa poistoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan tämä palsta jo kuivunut pahoin. Mielenkiintoiset kirjoitukset ovat kadonneet vakkarien mukana. Taisivat kyllästyä jatkuvaan kirjoitustensa poistoihin.

        Eikö valvojat tajua mihin suuntaan on menty ja rajusti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö valvojat tajua mihin suuntaan on menty ja rajusti.

        Mainonta sanelee palstan laaduttomuuden. Viestien määrä palstalla ratkaisee, laatu ei.


    • Odotetaan jos Suomi24:n uusi omistaja olisi järkevämpi.

    • Anonyymi

      Kyllä oli joulunaikaan väkeä Kolilla melkoisesti enempää ei olisi sopinut.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2057
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1450
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1384
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1321
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1298
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1241
    Aihe