Kokemuksia Xenon valoista

Sampo

Olen hankkimassa uutta autoa ja minua kiinnostaisi tietää onko Xenon valot hintansa veroiset?
Kertokaa kokemuksista.

13

6568

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ksenonivalot

Täältä omakohtaisiin kokemuksiin perustuva ääni xenonien puolesta. On näkeminen sen verran parempaa.

Niksi: jos xenonien valoteho alkaa hiipumaan, vanhoja polttimoita ei ehkä kannata kokonaan heittää pois vaan käyttää ne loppuun kesäaikana. Voivat kestää vielä useammankin kesän. Ajavat kyllä asiansa kesäkirkkaalla ajettaessa. Näin minä ainakin olen tehnyt. Oma asiansa on tietysti tuo xenon-polttimien omatoiminen vaihtaminen, jota käyttöohjekirja kehottaa välttämään!

• harri67

Juu,hyvät on olleet.Laitettin vielä apukaukovaloiksi xenonit niin kyllä latu aukee....
        Jaa miten niin ei lailliset? :))

• Porovette
        harri67 kirjoitti:

Juu,hyvät on olleet.Laitettin vielä apukaukovaloiksi xenonit niin kyllä latu aukee....
        Jaa miten niin ei lailliset? :))

Kyllä Xenonit uutena varsinkin ovat aivan lyömättömät, tosin niiden valoteho hiipuu ajan myötä enemmän kuin Halogen lamppujen. Polttimot voi toki uusia, mutta €€€€ ja wanhemmissa Xenoneissa alkaa umpioiden heijastinpinnat kärsiä (= valoteho heiketä). Itse en harkitsisi hetkeäkään kummat valot autooni panisin, Xenonit tiätty!

• harri67
        Porovette kirjoitti:

Kyllä Xenonit uutena varsinkin ovat aivan lyömättömät, tosin niiden valoteho hiipuu ajan myötä enemmän kuin Halogen lamppujen. Polttimot voi toki uusia, mutta €€€€ ja wanhemmissa Xenoneissa alkaa umpioiden heijastinpinnat kärsiä (= valoteho heiketä). Itse en harkitsisi hetkeäkään kummat valot autooni panisin, Xenonit tiätty!

Juu,heikkenee valoteho ajan myötä,muttei lamppu pala kerralla pimeeks niinku halovalo ja on mielestäni heikentyneenäkin parempi kuin halovalo.Lampun teho on vain 35w,joten lämmöstä johtuvaa heijastinpinnan palamista ei ole.Eli aika kirkkaana pysyy heijastimet verrattuna halovaloihin.

• ei tee

mitään jos asuu kaupungissa,koska suomessa on hyvät katuvalot. Ikävä yllätys on kun menee ostamaan uuden polttimon,joka maksaa 150-200 euroa.....yhtä turhia on ksenonit kuin aikoinaan staattisen sähkön "poistajat",eli auton perässä roikkuvat kumi lätyskät..

• ksenonivalot

Samojen polttimien hintahaitari (Philips 85126) oli pari kuukautta sitten 80-180 e/kpl. Minä vaihdoin molemmat, vielä ehjät polttimet ensimmäisen kerran kun auton mittarissa oli 138 tkm. Siitä voi sitten laskea tuleeko nuo yhtään sen kalliimmiksi kuin esim. H7.

• toiset xenonit

Edellinen idiootti ei ole näynyt kuin kuvia kaasupurkausvaloista. Niistä on todella suuri hyöty kaupungissa. Mustissa kulkevat jalankulkijat erottuvat paljon paremmin leveämmän valokeilan ansiosta. Halogen kokemuksella ei kannattaisi kommentoida isojen poikien aiheita.

• betoni

Uutena hyvät, vanhemmiten huonot.

Valoteho hiipuu hälyttävää tahtia xenoneissa, uutena tehokkaat mutta parin kolmen vuoden päästä (riippuen ajomäärästä) valoteho on jo huomattavasti heikompi kuin muilla valoilla. Vaihtaminenkaan ei houkuta järjettömän hinnan vuoksi.

• Rane

Lieneekö ihan noinkaan. Muistaakseni TM:n mukaan valoteho 75 tkm jälkeen oli pudonnut puoleen. Jos uutena ovat olleet 3 kertaa tehokkaammat, niin savolaisen laskuopin mukaan ne on edelleen 75 tkm:n kohdalla 1,5 kertaa tehokkaammat kuin "muut" valot.

• Huomiovalot
        Rane kirjoitti:

Lieneekö ihan noinkaan. Muistaakseni TM:n mukaan valoteho 75 tkm jälkeen oli pudonnut puoleen. Jos uutena ovat olleet 3 kertaa tehokkaammat, niin savolaisen laskuopin mukaan ne on edelleen 75 tkm:n kohdalla 1,5 kertaa tehokkaammat kuin "muut" valot.

ja kun laittaa vielä huomiovalot, niin johan kaasupurkausvalot kestävät pitkään. Nykyään on hyvin matalia malleja, jotka käyvät uusienkin autojen nokalle. Itse laitatin valot, vaikka ajovalot ovatkin halogeenit, syynä se kun taustavalaistu mittaristo himmeni liikaa ajovaloilla. Tosin poliisit ovat väläytelleet muutaman kerran, kun ovat luulleet, että olisin niin pölvästi, että ajaisin sumuvaloilla keskellä päivää!

• TDI

Usein esitetään paljon vääriä väitteitä xenon valoista ja yleensä näitä esittää henkilöt jotka eivät edes ole käyttäneet xenoneita :)

Xenon polttimot himmenevät ajan myötä, mutta kuten on todettu se tapahtuu hitaasti. Jos laskee, että vaihtaisit 15tkm välein halogenipolttimot - kirkkaat moiset, jotka todellakin himmenevät tuossa ajassa - tulisi niiden hinnaksi 150tkm ajolla 250€ (olettaen noiden kirkkaiden hinnaksi 25€/pari - tällä hetkellä kirkkaimpia myydään jopa 39€/pari hinnalla). Jos sitten xenon polttimot maksavat saman niin mitä sitten. Toki xenon valoista joutuu maksamaan autoa tilatessa myös extraa. Turvallisuus on kuitenkin mielestäni tärkeämpi, kuin muutama euro.

Xenon valojen umpio ei himmene sen enempää ajan myötä kuin halogeenien. Usein umpio on jopa sama halogeeneille ja xenoneille, mitä luulet kumpi polttimo himmentäisi umpiota enemmän 35W xenon vaiko 55W helogeenipolttimo - ei tarvita kovin suurta älyä päätellä, että suurempaa lämpöä tuottava se sitä todennäköisimmin himmentää :)

Itse tilaan aina uusiin autoihini xenon ajovalot, ne ovat kuin ilmastointi - kun niitä kerran käyttää ei niistä enää halua luopua - niin hyvät ne ovat Suomen pimeydessä ajettaessa.

• harri67

Meillä on kaikissa kolmessa autossa nykyään xenonit,koska ajamme kaikki työajomme yöaikaan haja-asutusalueilla.Parasta näkemistä mitä rahalla saa...

• Mörökölli

Itse asensin tällä viikolla 309 peugeottiin H4 xenon jälkiasennussarjan. Valoteho parantui paljon enemmän kuin osasin odottaa sekä pitkillä näkee myös ihan kiitettävästi. Suoraan sanoen nautin nyt enemmän pimeällä ajamisesta kuin päivällä. Tässä kyseisessä sarjassa muodostetaan kaukovalo myös samalla polttimolla sähkömagneeteilla kääntämällä varjostinläppiä jotka ohjaavat valonsäteitä. Kyseisestä sarjasta löytyy tietoa www.jennfeng.com ja "Maxtel" linkin alta. Hintaa kertyi 600 €.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      60
      3186
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2668
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2301
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    10. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2078
    Aihe