Nelivetoauto on toisena osapuolena useimmin juuri talvella, todetaan TM:ssa. Kesällä sen sijaan tilastoissa ei merkittävää eroa.
Tästä voisikin päätellä, että nelivedon kuljettaja ymmärtää keskimäärin vähemmän liikenneturvallisuudesta ja fysiikan laeista. !0 kmh lisäys nopeuteen merkitsee huimaa jarrutusmatkan kasvamista. Kun siihen vielä lisätään voimakkaat kiihdytykset ja pieniin rakoihin kiilaaminen niin soppa onkin valmis. Turbotoope ei jätä pelivaraa itselle eikä huomioi heikkouksiaan.
Nelivedolla useimmin kolarissa talvella
22
99
Vastaukset
- Anonyymi
Okei. Selvähän se sitten, kun sinä noin kerran sepustelet. Älä kuitenkaan enää tämänpäiväisen sepustuksesi johdosta odota mitään hinausapua enää nelivetojen omistajilta, kun siellä ojassa rämmit.
Soita silloin vaan suosiolla sinne hinauspalveluun...- Anonyymi
Tilastojen mukaan se nelivetoinen siellä ojassa useimmin rämpii ja tarvitsee järeämpää hinausapua!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilastojen mukaan se nelivetoinen siellä ojassa useimmin rämpii ja tarvitsee järeämpää hinausapua!!!
Nyt kun ollaan "Kevytliikenne"-palstalla, nelivedolla ojaan päätynyt on todennäköisesti sielläkin vielä ihan onnellisesti kunnossa. Ei siis syytä huoleen, niin kauan kuin pakkasnestettä riittää...
- Anonyymi
On moneen kertaan kerrottu, että nelivetoisen auton jarrutusmatka on IHAN YHTÄ PITKÄ kuin pelkästään etu- tai takavetoisen. Hiukan parempi pito vedossa antaa väärän turvallisuudentunteen.
- Anonyymi
No mitä sitten? Sehän on kaiketi nelikoiden omistajille täysin selvää. Sinulle ei nähtävästi kuitenkaan, koska olet vasta kohdusta tullut kinkeli tähän autoilevaan maailmaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mitä sitten? Sehän on kaiketi nelikoiden omistajille täysin selvää. Sinulle ei nähtävästi kuitenkaan, koska olet vasta kohdusta tullut kinkeli tähän autoilevaan maailmaan.
Aloittajan kirjoitus juurikin kumosi tölväisysi. Jos nelivedon omistajat tietäisivät, että auto ei pysähdy yhtään sen paremmin kuin vajaaveto, niin miksi niitä kolareita sitten tulee?
- Anonyymi
Useammassakin TM:ssa asiaa on selvitetty ja Folksam teki laajan tutkimuksen, jossa nelivedon hyödyt todettiin vähintään kyseenalaiseksi. Nelivedosta on enemmän haittaa kuin hyötyä noin 80 prosenttia vuodesta, koska sulalla tiellä se kuluttaa vain enemmän ja lisää auton painoa sekä huoltotarvetta.
Talvella nelivetoisilla sattuu kolareita noin 30 prosenttia enemmän kuin etuvetoisilla ja enemmän kuin takavetoisillakin. Se johtuu juuri aloittajan vihjaamasta väärästä turvallisuuden tunteesta. Jarrutusmatkahan on nelivedolla jopa pidempi suuremman painonsa takia identtisillä renkailla.
Suurin hyöty nelivetoisesta autosta on paljon perävaunua vetäville. - Anonyymi
Lasketaanko auto nelivedoksi, jos se on lähtökohtaisesti etuvetoinen, mutta kytkee nelivedon automaattisesti päälle tarvittaessa? No, sellaisella joka tapauksessa ajan. Kolareita nolla, sakkoja nolla, ojaan ajamisia nolla. En kiilaile, en roiku puskurissa, en kaahaile.
Toivottavasti aloittajan tuska helpottuu tästä edes vähän. Joulukin on ihan kohta.- Anonyymi
Loistavaa! Sinun ei siis tarvitse osoittaa, että kyllä lähtee! Kaikki nelivetoisten eivätkä monet muutkaan kuljettajat eivät tätä ymmärrä ja siksi monen joulumieli kärsii kolarin takia.
- Anonyymi
Mäkin menen nukkumaan aina uusin TM tyynyn alla, kätöset palleilla, ja hymy huulilla. Näin toimimalla lähtee ne parhaat TM uskovaisunet.....
- Anonyymi
Näinkö se ottaa kupoliin, kun nelivetokaahareiden koheltaminen tuodaan esiin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinkö se ottaa kupoliin, kun nelivetokaahareiden koheltaminen tuodaan esiin?
Unesi oli tyypillinen TM uskovaisuni.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinkö se ottaa kupoliin, kun nelivetokaahareiden koheltaminen tuodaan esiin?
Kyllä me vanhuksetkin aikoinaan tuohon saksan hitleriin uskoimme.....
- Anonyymi
Kannattaa pitää palleista tiukasti kiinni, koska TM:n juttu oli tehty ruotsalaisen vakuutusyhtiön laajan tutkimuksen pohjalta!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa pitää palleista tiukasti kiinni, koska TM:n juttu oli tehty ruotsalaisen vakuutusyhtiön laajan tutkimuksen pohjalta!!!
Ruotsalaisiinhan me uskomme, ja toivomme panemme mitä suurimmassa määrin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa pitää palleista tiukasti kiinni, koska TM:n juttu oli tehty ruotsalaisen vakuutusyhtiön laajan tutkimuksen pohjalta!!!
Joskus on sanottu TM : stä, jotta se on aikuisten Aku Ankka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus on sanottu TM : stä, jotta se on aikuisten Aku Ankka.
Voiko paremmin enää sanoa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinkö se ottaa kupoliin, kun nelivetokaahareiden koheltaminen tuodaan esiin?
Kaaharit joutuvat tiukemman kurin alaiseksi viimeistään jo reilun vuoden päästä kun uusiin autoihin tulee pakolliseksi nopeusrajoitukset tunnistava järjestelmä, jonka on käynnistyttävä aina auton käynnistyksen yhteydessä. Sen pitää muistuttaa kuljettajaa oikeasta nopeudesta ja myös vakionopeuden säätimen ptiää saada tieto nopeusrajoituksesta sekä tarvittaessa noudattaa sitä.
Vakiovarusteeksi tulevat myös automaattinen hätäjarrutus sekä ajotallennin, josta käy onnettomuustutkijoille ilmi nopeus, jarrutusmatkat jne.
Tietysti kaaharit voivat ajella vanhoilla koslillaan ja olla heikon henkisen kehityksensä kanssa samalla tasolla kuin autonsa onkin tekniikan suhteen.
- Anonyymi
Missä viipyy vastaava tutkimus USA;sta? Tai australiasta/kiinasta/venäjältä?.....
- Anonyymi
Ei neliveto ole muuten turvattomampi kuin, silloin kun kaikki tassut pettää saamaan aikaan päällä olevasta nelivedosta johtuen.
Jos ette sitä ymmärrä niin menkää kouluun takaisin. - Anonyymi
Koska nelivetoauto etenee liukkaallakin vajaavetoista paremmin kuljettajalle saattaa välittyä väärä tieto tien liukkaudesta ja hän ajaa siksi kovemmin. Lisäksi samanmerkkinen nelivetoauto painaa vajaavetoista enemmän ja sekin vaikuttaa pysähtymismatkaan.
Esimerkiksi 40 kmh nopeudesta lumisella tiellä yhden sekunnin reaktioajalla auto pysähtyy 32 m matkalla. Jos nopeus on 50 kmh pysähtymiseen tarvitaan 46 m ja 60 kmh nopeudesta tarvitaan 63 m. Nänä ovat fysiikan faktoja eikä siihen auta kuljettajan taidot.
Kuivalla asvaltilla vastaavat pysähtymismatkat ovat 18/25/32 m.- Anonyymi
Ei nelivetoturbotoope ymmärrä noita lukuja lainkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152111Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi832046- 1011357
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1351153Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101116Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771107Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 61808
- 59741
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.248721