Nelivedolla useimmin kolarissa talvella

Anonyymi

Nelivetoauto on toisena osapuolena useimmin juuri talvella, todetaan TM:ssa. Kesällä sen sijaan tilastoissa ei merkittävää eroa.
Tästä voisikin päätellä, että nelivedon kuljettaja ymmärtää keskimäärin vähemmän liikenneturvallisuudesta ja fysiikan laeista. !0 kmh lisäys nopeuteen merkitsee huimaa jarrutusmatkan kasvamista. Kun siihen vielä lisätään voimakkaat kiihdytykset ja pieniin rakoihin kiilaaminen niin soppa onkin valmis. Turbotoope ei jätä pelivaraa itselle eikä huomioi heikkouksiaan.

22

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Okei. Selvähän se sitten, kun sinä noin kerran sepustelet. Älä kuitenkaan enää tämänpäiväisen sepustuksesi johdosta odota mitään hinausapua enää nelivetojen omistajilta, kun siellä ojassa rämmit.
      Soita silloin vaan suosiolla sinne hinauspalveluun...

      • Anonyymi

        Tilastojen mukaan se nelivetoinen siellä ojassa useimmin rämpii ja tarvitsee järeämpää hinausapua!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilastojen mukaan se nelivetoinen siellä ojassa useimmin rämpii ja tarvitsee järeämpää hinausapua!!!

        Nyt kun ollaan "Kevytliikenne"-palstalla, nelivedolla ojaan päätynyt on todennäköisesti sielläkin vielä ihan onnellisesti kunnossa. Ei siis syytä huoleen, niin kauan kuin pakkasnestettä riittää...


    • Anonyymi

      On moneen kertaan kerrottu, että nelivetoisen auton jarrutusmatka on IHAN YHTÄ PITKÄ kuin pelkästään etu- tai takavetoisen. Hiukan parempi pito vedossa antaa väärän turvallisuudentunteen.

      • Anonyymi

        No mitä sitten? Sehän on kaiketi nelikoiden omistajille täysin selvää. Sinulle ei nähtävästi kuitenkaan, koska olet vasta kohdusta tullut kinkeli tähän autoilevaan maailmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mitä sitten? Sehän on kaiketi nelikoiden omistajille täysin selvää. Sinulle ei nähtävästi kuitenkaan, koska olet vasta kohdusta tullut kinkeli tähän autoilevaan maailmaan.

        Aloittajan kirjoitus juurikin kumosi tölväisysi. Jos nelivedon omistajat tietäisivät, että auto ei pysähdy yhtään sen paremmin kuin vajaaveto, niin miksi niitä kolareita sitten tulee?


    • Anonyymi

      Useammassakin TM:ssa asiaa on selvitetty ja Folksam teki laajan tutkimuksen, jossa nelivedon hyödyt todettiin vähintään kyseenalaiseksi. Nelivedosta on enemmän haittaa kuin hyötyä noin 80 prosenttia vuodesta, koska sulalla tiellä se kuluttaa vain enemmän ja lisää auton painoa sekä huoltotarvetta.
      Talvella nelivetoisilla sattuu kolareita noin 30 prosenttia enemmän kuin etuvetoisilla ja enemmän kuin takavetoisillakin. Se johtuu juuri aloittajan vihjaamasta väärästä turvallisuuden tunteesta. Jarrutusmatkahan on nelivedolla jopa pidempi suuremman painonsa takia identtisillä renkailla.
      Suurin hyöty nelivetoisesta autosta on paljon perävaunua vetäville.

    • Anonyymi

      Lasketaanko auto nelivedoksi, jos se on lähtökohtaisesti etuvetoinen, mutta kytkee nelivedon automaattisesti päälle tarvittaessa? No, sellaisella joka tapauksessa ajan. Kolareita nolla, sakkoja nolla, ojaan ajamisia nolla. En kiilaile, en roiku puskurissa, en kaahaile.

      Toivottavasti aloittajan tuska helpottuu tästä edes vähän. Joulukin on ihan kohta.

      • Anonyymi

        Loistavaa! Sinun ei siis tarvitse osoittaa, että kyllä lähtee! Kaikki nelivetoisten eivätkä monet muutkaan kuljettajat eivät tätä ymmärrä ja siksi monen joulumieli kärsii kolarin takia.


    • Anonyymi

      Mäkin menen nukkumaan aina uusin TM tyynyn alla, kätöset palleilla, ja hymy huulilla. Näin toimimalla lähtee ne parhaat TM uskovaisunet.....

      • Anonyymi

        Näinkö se ottaa kupoliin, kun nelivetokaahareiden koheltaminen tuodaan esiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinkö se ottaa kupoliin, kun nelivetokaahareiden koheltaminen tuodaan esiin?

        Unesi oli tyypillinen TM uskovaisuni.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinkö se ottaa kupoliin, kun nelivetokaahareiden koheltaminen tuodaan esiin?

        Kyllä me vanhuksetkin aikoinaan tuohon saksan hitleriin uskoimme.....


      • Anonyymi

        Kannattaa pitää palleista tiukasti kiinni, koska TM:n juttu oli tehty ruotsalaisen vakuutusyhtiön laajan tutkimuksen pohjalta!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa pitää palleista tiukasti kiinni, koska TM:n juttu oli tehty ruotsalaisen vakuutusyhtiön laajan tutkimuksen pohjalta!!!

        Ruotsalaisiinhan me uskomme, ja toivomme panemme mitä suurimmassa määrin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa pitää palleista tiukasti kiinni, koska TM:n juttu oli tehty ruotsalaisen vakuutusyhtiön laajan tutkimuksen pohjalta!!!

        Joskus on sanottu TM : stä, jotta se on aikuisten Aku Ankka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus on sanottu TM : stä, jotta se on aikuisten Aku Ankka.

        Voiko paremmin enää sanoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinkö se ottaa kupoliin, kun nelivetokaahareiden koheltaminen tuodaan esiin?

        Kaaharit joutuvat tiukemman kurin alaiseksi viimeistään jo reilun vuoden päästä kun uusiin autoihin tulee pakolliseksi nopeusrajoitukset tunnistava järjestelmä, jonka on käynnistyttävä aina auton käynnistyksen yhteydessä. Sen pitää muistuttaa kuljettajaa oikeasta nopeudesta ja myös vakionopeuden säätimen ptiää saada tieto nopeusrajoituksesta sekä tarvittaessa noudattaa sitä.
        Vakiovarusteeksi tulevat myös automaattinen hätäjarrutus sekä ajotallennin, josta käy onnettomuustutkijoille ilmi nopeus, jarrutusmatkat jne.
        Tietysti kaaharit voivat ajella vanhoilla koslillaan ja olla heikon henkisen kehityksensä kanssa samalla tasolla kuin autonsa onkin tekniikan suhteen.


    • Anonyymi

      Missä viipyy vastaava tutkimus USA;sta? Tai australiasta/kiinasta/venäjältä?.....

    • Anonyymi

      Ei neliveto ole muuten turvattomampi kuin, silloin kun kaikki tassut pettää saamaan aikaan päällä olevasta nelivedosta johtuen.
      Jos ette sitä ymmärrä niin menkää kouluun takaisin.

    • Anonyymi

      Koska nelivetoauto etenee liukkaallakin vajaavetoista paremmin kuljettajalle saattaa välittyä väärä tieto tien liukkaudesta ja hän ajaa siksi kovemmin. Lisäksi samanmerkkinen nelivetoauto painaa vajaavetoista enemmän ja sekin vaikuttaa pysähtymismatkaan.
      Esimerkiksi 40 kmh nopeudesta lumisella tiellä yhden sekunnin reaktioajalla auto pysähtyy 32 m matkalla. Jos nopeus on 50 kmh pysähtymiseen tarvitaan 46 m ja 60 kmh nopeudesta tarvitaan 63 m. Nänä ovat fysiikan faktoja eikä siihen auta kuljettajan taidot.
      Kuivalla asvaltilla vastaavat pysähtymismatkat ovat 18/25/32 m.

      • Anonyymi

        Ei nelivetoturbotoope ymmärrä noita lukuja lainkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe