Ihmetellyt, kun etsinyt työntekijää kissojen ja koirien kanssa, niin ei meinaa löytyä, ei sitten millään.
Tarjonnut pelkkää arkivuoroa, tai sitten pelkkät kermat vknlopusta, mutta ei.
Yksi työntekijä tuli innoissaan, maksoin kurssimaksut ja oli pari kuukautta ja vaihtoi ajamaan kaverin autoa päivän varoitusajalla.
Prosentti on suurimmasta päästä mitä voi olla, auto siisti ja uudehko, työnantaja normaali ja tarjosinpa muutamalle 500eur aloitusrahaakin mutta ei.
Onko suomessa liian hyvin asiat, kun ei työt kelpaa?
Ahkera kuljettaja on kerännyt kummiskin jonkinlaisen liksan ainakin nyt syksyllä.
Meillä siis LT.
Samoja kokemuksia?
Työntekijää
40
52
Vastaukset
- Anonyymi
Koko ala on romahtanut viimeisen muutaman kuukauden aikana. Kaikki tolpat ihan täynnä autoja koko ajan. Ainakin omasta kaveriporukasta th/lt keskuksista iso osa hakee koko ajan muita töitä. Mennään heuioousesongissa, mutta arkikassat 200-250€..
- Anonyymi
Piti lukea huippusesongissa, mutta puhelin korjaili omiaan.
- Anonyymi
Prosentti pitää olla yli 40% 12% lomarahat, auto omaan käyttöön, ym työvaatteet ja kulut työnantajan maksettava! Että voit katella sitä sähköpistoke katostasi ihan itekses, aja itse jos rahaa tarvitset. Riistäjä.
- Anonyymi
Riistäjä? - kertooko alla oleva laskelma siitä, että ehdottamiinne prosentteihin ja etuihin on varaa?
Mitä taksikuittisi on syönyt sentin tarkkuudella?
Laskelmamme perustuu PP-Tilin arvioihin vuositasolla. Heidän mukaansa taksi saa tuloina 100 000 – 200 000 euroa vuodessa, mutta keskiarvoinen taksiyritys saa vuodessa noin 120 000 euroa tuloina. Tässä jutussa käytetty laskelma perustuu tähän arvioon.
Kyydin hinta: 20,00 euroa
Arvonlisävero: 1,81 euroa
Henkilöstökulut: 9,17 euroa
Kaluston kuluminen: 1,87 euroa
Polttoaine: 2,00 euroa
Vakuutukset (laskettu 6 500 euron vuosimaksun mukaan): 1,08 euroa
Taksikeskusmaksu ja laitevuokrat: 0,43 euroa
Taksamittariohjelman ylläpito: 0,10 euroa
Huollot, renkaat, autoverot ja auton muut kulut: 1,17 euroa
Pankin kulut ja provisiot, puhelinlaskut ja muut oheiskulut: 0,38 euroa
Yrittäjäeläkemaksu (laskettu 5 000 euron vuosimaksun mukaan): 0,83 euroa
Kirjanpitokustannukset: 0,18 euroa
Taksiyrittäjälle jäävä osuus ennen yrittäjän omia veroja: 0,97 euroa
Edellinen laskelma on osa alla olevan linkin takaa löytyvästä artikkelista:
http://tuima.fi/mika-taksissa-maksaa/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riistäjä? - kertooko alla oleva laskelma siitä, että ehdottamiinne prosentteihin ja etuihin on varaa?
Laskelmamme perustuu PP-Tilin arvioihin vuositasolla. Heidän mukaansa taksi saa tuloina 100 000 – 200 000 euroa vuodessa, mutta keskiarvoinen taksiyritys saa vuodessa noin 120 000 euroa tuloina. Tässä jutussa käytetty laskelma perustuu tähän arvioon.
http://tuima.fi/mika-taksissa-maksaa/Niin jos liiketoiminta ei tuota/kannata niin älä yritä "palkata" työntekijää kärsimään ja kantamaan vastuuta ..
- Anonyymi
En ymmärrä, mikä riistäjä?
Noihin kun lasketaan muut pakolliset kulut ei jää mitään riistoa. Auto vain pyörii.
Löytyy katospaikka, mutta myös lämmin hallipaikka.
Lisäksi auton saa kokonaan käyttöön.
Itse varmaan ajan ihan väärin, koska mun päiväkassat olleet sesonkina aivan eri lukemilla...
Aika hyvä laskelma tuossa alapuolella.
Voisin tarjota autoa myös toiminimellä ajettavaksi, jolloin riistoa ei tapahdu.
Prosentti on kova, ja kuski hoitaa itse omat velvoitteensa.
Varmasti saa keskimäärin paremman palkan kuin esim päiväkodin työntekijät.
Mun kuski veti viime kuussa mediaanipalkkaa kovemman liksan mutta silti ei kelvannu hommat... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ymmärrä, mikä riistäjä?
Noihin kun lasketaan muut pakolliset kulut ei jää mitään riistoa. Auto vain pyörii.
Löytyy katospaikka, mutta myös lämmin hallipaikka.
Lisäksi auton saa kokonaan käyttöön.
Itse varmaan ajan ihan väärin, koska mun päiväkassat olleet sesonkina aivan eri lukemilla...
Aika hyvä laskelma tuossa alapuolella.
Voisin tarjota autoa myös toiminimellä ajettavaksi, jolloin riistoa ei tapahdu.
Prosentti on kova, ja kuski hoitaa itse omat velvoitteensa.
Varmasti saa keskimäärin paremman palkan kuin esim päiväkodin työntekijät.
Mun kuski veti viime kuussa mediaanipalkkaa kovemman liksan mutta silti ei kelvannu hommat...Ei onnistu toiminimellä ajattaminen. Sut tulkitaan työnantajaksi. Eli se siitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
http://tuima.fi/mika-taksissa-maksaa/Kuljettajan palkkaaminen ei kannata ollenkaan. Tuohon laskelmaan kun laskee matkamittarilukeman aiheuttaman arvonaleneman autonvaihdossa ja yrittäjän oman verotuksen jälkeen niin ollaan miltei pakkasella. Jos on yrittäjällä on ainoana syynä liikevaihdon lisääminen (=kassavaje) niin ei pidä missään tapauksessa palkata ketään-se ei auta kuin hetkellisesti. Loput on katastrofi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin jos liiketoiminta ei tuota/kannata niin älä yritä "palkata" työntekijää kärsimään ja kantamaan vastuuta ..
Tekö tahdotte kieltää taksiyrittäjiä palkkaamasta työntekijöitä? Jos niin työnantaja kuin työntekijä hyväksyvät työehdot, sen pitäisi olla heidän ja vain heidän keskenään sovittava asia, ei kolmansien osapuolien.
Jos taksinkuljettajan työ ei jotakuta kiinnosta tarjotuin ehdoin, siihen ei kuljettajaa pakoteta ryhtymään. Eli mikä on ongelma? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin jos liiketoiminta ei tuota/kannata niin älä yritä "palkata" työntekijää kärsimään ja kantamaan vastuuta ..
Mitä he..........iä! "Työntekijää kärsimään ja kantamaan vastuuta..." Kenenkään ei ole pakko ottaa työtä taksista jos tuolta tuntuu! Kyllä yrittäjä ne vastuut kantaa ihan itse!
- Anonyymi
Taksirengin märkä uni :)
Kannattanee hankkia oma yritys . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
http://tuima.fi/mika-taksissa-maksaa/5% tuotto on ihan jees. Olennaisempi luku vielä olisi tuotto omalle pääomalle, mikä on vielä paljon parempi.
En nyt riistäjästä silti välttämättä puhuisi, mutta ei tuossa mitään voivoteltavaakaan ole. Ennen vapautusta tuo vielä oli varmaa tuloa ilman riskiä, kuten muiden alojen yrittäjillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä he..........iä! "Työntekijää kärsimään ja kantamaan vastuuta..." Kenenkään ei ole pakko ottaa työtä taksista jos tuolta tuntuu! Kyllä yrittäjä ne vastuut kantaa ihan itse!
Eihän kanna. Taksissa yrittäjäriski on kuskilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän kanna. Taksissa yrittäjäriski on kuskilla.
Unta näet! Ala yrittäjäksi sitten. Ei tärvitse tota yrittäjäriskiä sitten kantaa jos noin itkettää!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unta näet! Ala yrittäjäksi sitten. Ei tärvitse tota yrittäjäriskiä sitten kantaa jos noin itkettää!
Ei kenenkään ole pakko olla yrittäjä, joten taksiläskin logiikalla mitään yrittäjäriskiä ei ole olemassakaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kenenkään ole pakko olla yrittäjä, joten taksiläskin logiikalla mitään yrittäjäriskiä ei ole olemassakaan
Etkö saa jostain syystä taksilupaa vai mitä itket. Yrittäjäriski on aina olemassa mutta sehän ei näköjään mene sun kaaliin. Ei taksinkuljettajaksikaan ole pakko ryhtyä jos noin ahdistaa... Siirry sitten muille aloille!
- Anonyymi
Minusta tuntuu, että täällä saa liian helpolla liitoilta ynms rahaa.
Taksikuskina pitäisi sitten olla hiljaisenakin kuukautena 3000 netto ja vilkkaana 4500.
Autokin pitäisi olla 90 000 maksava uusi mersu, jotta kelpaa. Ja auton seistä omalla pihalla 24/7, eikä muita kuskeja.
Itse ajoin työntekijänä 3 vuotta sitten TH.n välityksessä olevalla 400tkm ajetulla Volvolla, prosenttina 38.
Työajat oli pääsääntöisesti ma-la klo 16-17 alkaen ja aamu 4-5 asti.
Joo, ja oli öitä että kassat jäi alle kahdensadan, ei ne kuukausukassat olleet sen kummempia, varsinkaan kun nyt saa autot käyttöön paljon parempiin aikoihin.
No itse tarvin silloin rahaa, eikä työttömyys ollut vaihtoehto. Ei kylläkään tullut mieleen haukkua työnantajaa riistäjäksi.- Anonyymi
No kyllä, 3000-4500 pitäisi palkan tosiaan olla, kun tekee tunteja kahden miehen edestä öitä ja viikonloppuja myöten.
- Anonyymi
Sun ois pitänyt tarjota suojaisaa paikkaa talon alta ja pistokepaikkaa niin heti olisi kuski löytynyt niinkuin tälle yhdelle autoilijalle koka haki kuskia noilla eduilla.
- Anonyymi
Taksiduuni ei kaikille sovi..tottakai on huonoja ja hyviä päiviä..
Jos laskee tuntiliksaa ja hommasta ei tykkää niin ei kannata..
Eilen ja tänään ajoin yhteensä 1000 päivävuorossa bruttokassaa..tosin tunteja oli yli 12/päivä..
Sivuduuniksi ainakin ihan hyvä, hoitelin samalla kuitenkin jotain omia juttuja..
Välillä on tietysti niitä parin sadan kassojakin ja silloin tulee mieleen onko tässä mitään järkeä, mutta sivuduunina kuitenkin varsin vapaata..- Anonyymi
Ei 12h saa 500 kassaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei 12h saa 500 kassaan
ei sitä joka päivä saakaan, välillä 250 ja parhaimmillaan tuurilla kun tähdet kohdallaan 600 tai jopa 700, mutta nelosen saa melkein aina..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei 12h saa 500 kassaan
Riippuu täysin...
- Anonyymi
Palkaako joku yhden auton yrittäjä vielä renkiä? Ja miksi palkkaisi? Enään ei ole pakollisa vuoroja. Ei tulisi mieleenkään palkata ketään kuskiksi. Toki jos hyvä tuttu haluasi ajaa, niin miksi ei.
- Anonyymi
Palkkaa, koska vapaatakin olisi joskus kiva pitää.
Kaksin ajamalla myös on pienempi stressi, olettaen kuskin olevan normi jamppa.
kuten ylläoleva laittoikin niin osaava voi edelleen ajaa hyvääkin liksaa.
Yhden auton autoilija tutullani on 2 palkollista hän, eivät ole kuskit valittaneet.
Mikset itse palkkaisi?
- Anonyymi
Mikä on "jonkinmoinen" liksa? Nyt pitää muistaa, että oikeasti Suomessa ei ole enää juurikaan töitä, joista tienaisi alle 10 €/h. Se on varmaan monella taksialalle jumiutuneelle jäänyt noteeraamattakin, että palkkataso ympäröivässä yhteiskunnassa nousee, kun taas taksialalla se on käytännössä vain laskenut viimeiset 10 vuotta. Pitää muistaa sekin, että aamuherätys klo 4.00 ja käytännössä 12h työpäivät pitäisivät näkyä palkassa lisänä, eivätkä suinkaan olla vain ammattiin kuuluva ylimääräinen rasite.
- Anonyymi
En tiedä mikä on hyvä liksa. kuskina viime palkka oli lähelle 4keur josta jää jotain.
Työtä tullut tehtyä aika vapaasti, mutta mistä muualta saan tämän liksan edes ylitöiden kanssa?
Älkää sanoko että mäkkäristä.
No tammikuuta odottelen, silloin palaan maan pinnalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä mikä on hyvä liksa. kuskina viime palkka oli lähelle 4keur josta jää jotain.
Työtä tullut tehtyä aika vapaasti, mutta mistä muualta saan tämän liksan edes ylitöiden kanssa?
No tammikuuta odottelen, silloin palaan maan pinnalle.Enkä herää klo 4, sinne päinkään.
- Anonyymi
Jo vuosikausia sitten sanoin taksikeskustelussa, että alle 2000e/kk palkka on Suomessa paska. 70-luvulle jääneet vajukit ei uskoneet, kun itse eivät tunteneet oikein ketään kunnon palkkaa saavaa. Vaikka siis tilastot oli jo silloin tiedossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tammikuuta odottelen, silloin palaan maan pinnalle.No kun teet kuitenkin 250h/kk, niin katsotaanpa.
160h x 10e = 1600e
90h x 20e = 1800e
3400e
Toi 20e tulee siis siitä, että nuo tunnit ylitöitä vuorolisiä laskettu, kun öitä myöten painettu kuitenkin.
Vähän siis vielä jäi siitä neljästä tonnista.
12e perustuntipalkalla tulee tuohon 20% eli sitten olisi 4080e/kk. Ei ole 12e/h sekään mikään varsinainen aikuisen liksa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kun teet kuitenkin 250h/kk, niin katsotaanpa.
160h x 10e = 1600e
90h x 20e = 1800e
3400e
Toi 20e tulee siis siitä, että nuo tunnit ylitöitä vuorolisiä laskettu, kun öitä myöten painettu kuitenkin.
Vähän siis vielä jäi siitä neljästä tonnista.
12e perustuntipalkalla tulee tuohon 20% eli sitten olisi 4080e/kk. Ei ole 12e/h sekään mikään varsinainen aikuisen liksa.Ei niin, laskenkin kokonaisuutta.
Saan sesonkina sen liksan mistä mun turha uneksia tällä koulutuksella.
Mulle tuo sesongin kk palkka on iso, ei kaikilla ole samat mahdollusuudet, ja ihmeellistä palkkadissausta...
Olisiko siis parempi, että nostan työttömyysrahoja?
Toisekseen mihinkään mäkkäriin en menisi töihin, kuten monesti todetaan että sieltä saa parempaa liksaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niin, laskenkin kokonaisuutta.
Saan sesonkina sen liksan mistä mun turha uneksia tällä koulutuksella.
Mulle tuo sesongin kk palkka on iso, ei kaikilla ole samat mahdollusuudet, ja ihmeellistä palkkadissausta...
Olisiko siis parempi, että nostan työttömyysrahoja?
Toisekseen mihinkään mäkkäriin en menisi töihin, kuten monesti todetaan että sieltä saa parempaa liksaa.Ei tässä kukaan ole sua muualle ollut käskemässä, todettu vaan, että tehtyihin tunteihin nähden kyse edelleen matalapalkkatyöstä.
Ja hyvät sulle toi liksa. Tosin sekin polkee paikallaan, itse sain taksista 2007 kesällä samaa luokkaa ja sen jälkeen elinkustannukset nousseet kaameasti. Tässä vaan juuri kuulin kuinka eräs renki tienasi Helsingissä 400e/kk 50h työ-öillä. Lähti sitten kortistoon. Eli paljon myös tuurista kiinni, sattuuko työnantajan auto olemaan hyvässä välityksessä ja missä kaupungissa ollaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tässä kukaan ole sua muualle ollut käskemässä, todettu vaan, että tehtyihin tunteihin nähden kyse edelleen matalapalkkatyöstä.
Ja hyvät sulle toi liksa. Tosin sekin polkee paikallaan, itse sain taksista 2007 kesällä samaa luokkaa ja sen jälkeen elinkustannukset nousseet kaameasti. Tässä vaan juuri kuulin kuinka eräs renki tienasi Helsingissä 400e/kk 50h työ-öillä. Lähti sitten kortistoon. Eli paljon myös tuurista kiinni, sattuuko työnantajan auto olemaan hyvässä välityksessä ja missä kaupungissa ollaan?Tarkennus ja korjaus: siis tietenkin 50h viikossa teki kyseinen kuski töitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkennus ja korjaus: siis tietenkin 50h viikossa teki kyseinen kuski töitä.
Enpä oikein usko, että 50h viikossa x 4 viikkoa saa 400eur palkan.
Saa olla ihan mikä tumpelo tahansa, tai jos tuon onnistuu niin ehkä kannattaa tehdäkin muuta.
200h/kk ja että saisi noin 400eur nettopalkan tarkoittaa noin 7eur kassa/h.
Ja vielä yötkin, ei vaan stemmaa.
Mun tän vuoden palkka kuskina/nepparilla ollut 2100-3900 kk.
Tuli ajettua myös heinäkuu.
Matalapalkkatyötähän tää on, mutta saan hoidettua laskut ja ruokaakin pöytään.
Huonompana näkisin kortistossa olemisen, jos saatte parempaa liksaa/pienemmillä tunneilla niin sehän on hyvä juttu.
Mun pointti on vaan, että teen mieluummin tunteja että saan enemmän palkkaa kuukaudessa kuin olisin päiväkoti setä 1800 euron palkalla ilman lisäansaintamahdollisuutta.
- Anonyymi
Taksimiehillä on ihan väärät käsitykset nykyajan työelämästä. Suomalaisen keskipalkka on yli 3000 euroa kuussa ja sen saadakseen pitää olla töissä 7,5 tuntia, ei 10-12 tuntia. Lisäksi hommaan kuuluu 5 viikkoa palkallista lomaa, kaikki pyhät, illat ja viikonloput on vapaata. Se että laitetaan kuski istumaan ilman palkkaa tolpalle jonon jatkeeksi ei ole tätä päivää. Tähän kun vielä yhdistää sen että nuoret ei enää edes aja ajokorttia tai ylipäätään kiinnostuneita autoista niin en ihmettele ettei alalle ole tunkua.
- Anonyymi
Tienaatkos itse yli 3000 kuussa?
Toisaalta ihan sama onko palkka 2800 vai 3300 kk, yhtä lailla kurjaa tai hyvää se talous on.
Eri asia kun aletaan puhumaan 7-10keuron kk liksoista, silloin voi jo kehuskella.
Itse vedän amis duunaripohjalta lähelle 10.n kuukautta, repikää siitä keskipalkoillanne! - Anonyymi
Siinähän sitten viikonloppuna yrität löytää jonkun joka kuljettaa sut baarista kotiin edes jokseenkin siedettävällä hinnalla..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinähän sitten viikonloppuna yrität löytää jonkun joka kuljettaa sut baarista kotiin edes jokseenkin siedettävällä hinnalla..
Ei ole tarve etsiä, käytän vain lähitaksin tai taksi helsingin autoja.
- Anonyymi
Aivan. Koitappa saada toi taottua sille isännälle.
- Anonyymi
Lomarahathan joka auton omistaja maksaa, nehän ovat lakisääteisiä.
Se on se 5 viikkoa, minkä lomailet tai et.
Itse lomailen sen 6-8 viikkoa renkinä vuodessa.
Keskipalkka on mitä on, mutta en mene päiväkotiinkaan töihin itkemään että suomessa on keskipalkka se ja se...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 724657
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h714449Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112977Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv732873Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p222186Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.582008Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151699- 321513
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1121389- 1851298