Uskonnollisuudesta toipuminen

Anonyymi

Miten toipua syvästä uskonnollisuudesta?

Vanhempani olivat syvästi uskonnollisia. Jouduin pyhäkouluun ja herran pelkoa oli läsnä. Kaikenlaista ahdistavaa ja kovin vähän mitään iloa tuottavaa uskonnossa oli lapsuuteeni.

2012 sitten lopulta tajusin minkälainen aivopesu uskonto ja kirkko ja seurakunta on. Erosin kirkosta.

Tervehtyminen on ollut pitkä matka. Pikkuhiljaa keksin uusia perinteitä ja rutiineja ja tapoja, jotka rakentuvat paremmalle perustalle kuin aivopesuun pyrkivä uskonto. Joulukirkon tilalle jotain, haudoilla voi käydä, kirkkoon joutuessa kummipojan rippijuhlissa jätin uskontunnustukset hokematta ja katselin pappia silmiin että mitä hassua se oikein loitsuu! Vaivautui itsekin. Kävin ehtoollisella seuraamassa riittiä uusin silmin. Lapsilleni kerron esimerkkejä mitä uskonnossa on keksittyä ja miten auttamisen ja armon varjolla haluavat kaikki jäsenmaksuja maksamaan ja lopulta tekemään kirkon haluamia tekoja, kuten vapaaehtoistöitä kirkon maineen eteen tai vaikka äänestämään kirkolle suosiollisia ehdokkaita. Lapset on uskontotunnilla kun äiti haluaa. En oo tehnyt numeroa. Isän hautajaisissa puhuin miten hän arvosti tiedettä eikä vaikka ”kaivonkatsojia”.

Mutta pitkä on matka tervehtyä uskovaisuudesta kun siihen on kasvatettu ja 35 ekaa vuotta siihen kuulunut.

Miten uskovaisuudesta toivutaan? Miten saa mielelleen rauhan kun on ensin tullut kusetetuksi niin monen aikuisen toimesta?

69

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aika parantaa haavat.
      Uhreja ovat myös ne läheisesi jotka ovat puhuneet olemattomista satujaan.
      Onnittelut harhoista vapautumiselle!
      Ja että et jatka samaa eteenpäin huollettavissa ihmisenaluissasi.
      Reaalimaailmassa on paljon ihmeellistä koettavaa, luonto ja itse maailmankaikkeus on kaunista. Tiede tarjoaa sisältöä elämään, luonnon seuraaminen ja kaikki muu arkinen.

      • Anonyymi

        Ei aika aina paranna haavoja. Se riippuu minkä tasoista vauriota ihmiseen on tehty. Joskus ne haavat pysyvät auki ja ihminen menee huonommaksi. Henkisiä haavoja kun ei edes näe ulospäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei aika aina paranna haavoja. Se riippuu minkä tasoista vauriota ihmiseen on tehty. Joskus ne haavat pysyvät auki ja ihminen menee huonommaksi. Henkisiä haavoja kun ei edes näe ulospäin.

        Riippuu myös uhrin lähtökohdista.
        Perusta positiivinen, niin jo ihmeitä tapahtuu.


      • "Reaalimaailmassa on paljon ihmeellistä koettavaa, luonto ja itse maailmankaikkeus on kaunista. Tiede tarjoaa sisältöä elämään, luonnon seuraaminen ja kaikki muu arkinen."

        Onhan reaalimaailmassa paljon kaunista katsottavaa - sen ansiosta, että Jumala loi tämän maailman.
        Terveestä uskosta Jumalaan ei tarvitse koskaan toipua. Valitettavasti ihminen voi kuitenkin joutua syystä tai toisesta "väärille raiteille" uskonnollisessa elämässään ja pitää uskontoa siihen syypäänä.

        Toivonkin, että aloittaja löytäisi sen ilon, vanhurskauden ja vapauden, jota se usko tuo, jonka perustana on Jeesus Kristus.


      • Anonyymi
        Mark5 kirjoitti:

        "Reaalimaailmassa on paljon ihmeellistä koettavaa, luonto ja itse maailmankaikkeus on kaunista. Tiede tarjoaa sisältöä elämään, luonnon seuraaminen ja kaikki muu arkinen."

        Onhan reaalimaailmassa paljon kaunista katsottavaa - sen ansiosta, että Jumala loi tämän maailman.
        Terveestä uskosta Jumalaan ei tarvitse koskaan toipua. Valitettavasti ihminen voi kuitenkin joutua syystä tai toisesta "väärille raiteille" uskonnollisessa elämässään ja pitää uskontoa siihen syypäänä.

        Toivonkin, että aloittaja löytäisi sen ilon, vanhurskauden ja vapauden, jota se usko tuo, jonka perustana on Jeesus Kristus.

        Kun edes osaisit hävetä, mutta ethän sinä perkele osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun edes osaisit hävetä, mutta ethän sinä perkele osaa.

        Mistä löytyisi sellainen lääke, että sen avulla Mark5 voisi opia häpeämään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä löytyisi sellainen lääke, että sen avulla Mark5 voisi opia häpeämään?

        Raamatusta.


    • Anonyymi

      Onnea eteenpäin. Kyllä se elämä tervehtyy siitä pikkuhiljaa. Kävele luonnossa, mietiskele, kirjoita ajatuksiasi paperille, sekin selventää jonkin verran. Anna ajan kulua, tutustu uusiin ihmisiin, lue kirjallisuutta.

      • Anonyymi

        Kiitos :)


    • Anonyymi

      Sinulla näyttää olevan jo fiksu suhtautuminen, mitä sitä ihmeämpiä säätämään.

      • Anonyymi

        Kiitos :)


    • Anonyymi

      "Miten saa mielelleen rauhan kun on ensin tullut kusetetuksi niin monen aikuisen toimesta?"

      Rauhan miltä?

      Älä nyt ainakaan turhaa kanna mitään kaunaa vanhempiasi kohtaan. Useimmat uskovaiset tekevät aivopesutyötään ihan ilman pahaa tarkoitusta. Vanhempasi ovat samoja ihmisiä, kun ennen oman maailmankatsomuksesi muutosta.

      • Anonyymi

        Kiitos tästä huomiosta. Vähän oon ollut joskus katkera vanhemmille, mutta minkäpä he tosiaan sille olisi voineet kun olivat aivopestyjä kovin.


    • Anonyymi

      Jos olet perinyt vanhempasi niin ryhdyt uskovaiseksi ensimmäisten vastoinkäymisten jälkeen. Uskovaisten aivoissa on jotain outoa tai siis aivotoiminnoissa.
      Voihan olla, että ateistiksi päädyttyäsi pysyt aina ateistina.
      Ei näistä perintötekijöistä tarkalleen tiedä.

      Itselläni on helppoa
      Olen ollut uskovaisten kanssa tekemisissä, mutta en ole koskaan uskonut jumaliin.
      Hautaan asti olen tätä mieltä ja mikään ei saa minua kääntymään.

      • Anonyymi

        Olen luonnontieteilijä. Fysiikkaa ja tähtitiedettä kun hieman lukee niin huomaa ettei tässä universiumissa kovin helposti ole mitään yliluonnollista. Samalla huomasin miten jeesustelujutut olivat tosiaan tehokkaan aivopesuun tulosta. Vaikeita vaan oli kirkosta erota mut onneksi yks pappi oli sen verran törkeä käytökseltään niin tuli tarpeeksi kiukkua itselle ja erosin.

        Sen jälkeen oon kannattanut aina sekularisoitunut joka käänteessä missä ollut mahdollista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen luonnontieteilijä. Fysiikkaa ja tähtitiedettä kun hieman lukee niin huomaa ettei tässä universiumissa kovin helposti ole mitään yliluonnollista. Samalla huomasin miten jeesustelujutut olivat tosiaan tehokkaan aivopesuun tulosta. Vaikeita vaan oli kirkosta erota mut onneksi yks pappi oli sen verran törkeä käytökseltään niin tuli tarpeeksi kiukkua itselle ja erosin.

        Sen jälkeen oon kannattanut aina sekularisoitunut joka käänteessä missä ollut mahdollista.

        "Olen luonnontieteilijä. Fysiikkaa ja tähtitiedettä kun hieman lukee niin huomaa ettei tässä universiumissa kovin helposti ole mitään yliluonnollista."

        Ilman Jumalan yliluonnollista luomistyötä ei olisi olemassa tähtiä, joita tutkit.
        Tiede onkin vain sitä, että siinä tutkitaan Jumalan luomistekoja.


      • Anonyymi
        Mark5 kirjoitti:

        "Olen luonnontieteilijä. Fysiikkaa ja tähtitiedettä kun hieman lukee niin huomaa ettei tässä universiumissa kovin helposti ole mitään yliluonnollista."

        Ilman Jumalan yliluonnollista luomistyötä ei olisi olemassa tähtiä, joita tutkit.
        Tiede onkin vain sitä, että siinä tutkitaan Jumalan luomistekoja.

        Häpeisit edes.


      • Mark5 kirjoitti:

        "Olen luonnontieteilijä. Fysiikkaa ja tähtitiedettä kun hieman lukee niin huomaa ettei tässä universiumissa kovin helposti ole mitään yliluonnollista."

        Ilman Jumalan yliluonnollista luomistyötä ei olisi olemassa tähtiä, joita tutkit.
        Tiede onkin vain sitä, että siinä tutkitaan Jumalan luomistekoja.

        Kuulehan Mark-bebis, tapa jolla loin tähdet oli täysin luonnollinen. Selostan sen sinulle juurta jaksain, kun kuolemasi jälkeen virut ikuisessa unohduksessa. (Olen muuttanut suhtautumistani ja päättänyt, että ikuinen tulihelvetti on sinulle liian armollinen rangaistus rajattomasta tekopyhyydestäsi ja törkeää törkeämmästä itsesi jumaloinnista.)


    • Anonyymi

      Voipi olla keksitty tarina. 😜

      • Anonyymi

        Tuiki tavallisen kuuloinen kyllä, ehkä uskovaisilla on outo todellisuudesta eroava käsitys ateisteista?


    • "Miten uskovaisuudesta toivutaan? Miten saa mielelleen rauhan kun on ensin tullut kusetetuksi niin monen aikuisen toimesta?"

      Olen uskova ja ollut sitä yli 30 vuotta, enkä ole koskaan katunut, että tulin uskoon. On erittäin ihanaa olla uskossa. En haluaisi mistään hinnasta luopua uskosta. Vielä parempaa on edessä päin. Saan olla matkalla ikohti Jumalan valtakuntaa ja iankaikkista elämää. Jumalan valtakunnassa ei ole mitään pahaa, vääryyttä, epäoikeudenmukaisuutta, sairautta eikä edes kuolemaa.
      On vaikea edes kuvitella, kuinka joku voi kieltäytyä ottamasta vastaan Jeesusta Kristusta, syntien anteeksiantamusta ija iankaikkisen elämän ilmaista lahjaa.

      • Anonyymi

        Olet itsekäs ja tekopyhä kuvitellessasi että pääset Jumalan valtakuntaan. Olet todellisuuden- ja suhteellisuudentajuton ryhtyessäsi saarnaamaan ihmiselle, jonka elämän usko on pilannut.

        Jos olisit rehellisessä vanhanaikaisessa uskossa, sinulla ei olisi tarvetta uhota siitä päivittäin. Jatkuva vaahtoamisesi osoittaa, että olet epärehellisessä uskossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet itsekäs ja tekopyhä kuvitellessasi että pääset Jumalan valtakuntaan. Olet todellisuuden- ja suhteellisuudentajuton ryhtyessäsi saarnaamaan ihmiselle, jonka elämän usko on pilannut.

        Jos olisit rehellisessä vanhanaikaisessa uskossa, sinulla ei olisi tarvetta uhota siitä päivittäin. Jatkuva vaahtoamisesi osoittaa, että olet epärehellisessä uskossa.

        "Jos olisit rehellisessä vanhanaikaisessa uskossa, sinulla ei olisi tarvetta uhota siitä päivittäin. Jatkuva vaahtoamisesi osoittaa, että olet epärehellisessä uskossa."

        Usko on mahtava asia, ettei siitä voi olla uhoamatta. Apostoli Paavali kirjoittaa:

        "Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: Iloitkaa!
        Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä," (Fil.4:4-5)


      • Anonyymi
        Mark5 kirjoitti:

        "Jos olisit rehellisessä vanhanaikaisessa uskossa, sinulla ei olisi tarvetta uhota siitä päivittäin. Jatkuva vaahtoamisesi osoittaa, että olet epärehellisessä uskossa."

        Usko on mahtava asia, ettei siitä voi olla uhoamatta. Apostoli Paavali kirjoittaa:

        "Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: Iloitkaa!
        Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä," (Fil.4:4-5)

        Suhteellisuudentajustasi on kadonnut sekin vähä mikä siitä joskus oli jäljellä. Kehottaisin sinua pohtimaan vakavasti, kuinka sopivaa ja eettistä on ruveta uhoamaan uskosta luopuneelle miten ihanaa on olla uskossa, mutta en kehota koska tiedän ettet pysty siihen.


      • Anonyymi

        ”Jumalan valtakunnassa ei ole mitään pahaa, vääryyttä, epäoikeudenmukaisuutta, sairautta eikä edes kuolemaa.”

        Siellä siis te uskovat istutte päivät pitkät puhuen vain mukavia? Kuulostaa varsin tylsältä paikalta. Pääseekö sieltä pois, jos haluaa, vai oletteko te täydellisesti elävät ihmiset siellä vankeina?


      • Anonyymi

        Sillä lailla, Mark. Yksinkertaistetusti sanoen aloittaja kysyy miten pääsee uskosta pois ja sinä tarjoat hänelle innosta puhkuen omaa hurmahenkistä ja itsekästä uskoasi.

        Tilanne on aivan sama kuin jos tarjoaisit raitistumista yrittävälle ratkaisuksi viinan iloihin tutustumista.

        En usko että ymmärrät, mutta tulipahan sanotuksi. Tekisi mieleni purra jalkaasi luuhun asti yltävä haava ja kehottaa hurskaasti hymyillen rukoilemaan paranemista Jumalalta, mutta en pure koska te uskovat maistutte karmealta. Ihan pienenä pentuna puraisin vahingossa yhtä uskovaista ja olin kaksi päivää mahataudissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sillä lailla, Mark. Yksinkertaistetusti sanoen aloittaja kysyy miten pääsee uskosta pois ja sinä tarjoat hänelle innosta puhkuen omaa hurmahenkistä ja itsekästä uskoasi.

        Tilanne on aivan sama kuin jos tarjoaisit raitistumista yrittävälle ratkaisuksi viinan iloihin tutustumista.

        En usko että ymmärrät, mutta tulipahan sanotuksi. Tekisi mieleni purra jalkaasi luuhun asti yltävä haava ja kehottaa hurskaasti hymyillen rukoilemaan paranemista Jumalalta, mutta en pure koska te uskovat maistutte karmealta. Ihan pienenä pentuna puraisin vahingossa yhtä uskovaista ja olin kaksi päivää mahataudissa.

        Kirjautumiseni onnistui putoamaan pois. Kummallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä lailla, Mark. Yksinkertaistetusti sanoen aloittaja kysyy miten pääsee uskosta pois ja sinä tarjoat hänelle innosta puhkuen omaa hurmahenkistä ja itsekästä uskoasi.

        Tilanne on aivan sama kuin jos tarjoaisit raitistumista yrittävälle ratkaisuksi viinan iloihin tutustumista.

        En usko että ymmärrät, mutta tulipahan sanotuksi. Tekisi mieleni purra jalkaasi luuhun asti yltävä haava ja kehottaa hurskaasti hymyillen rukoilemaan paranemista Jumalalta, mutta en pure koska te uskovat maistutte karmealta. Ihan pienenä pentuna puraisin vahingossa yhtä uskovaista ja olin kaksi päivää mahataudissa.

        Mark on tässä ketjussa kieltämättä alittanut itsensä. Hän häpäisee mm. itsensä, uskontonsa ja Jumalan ja ikävä kyllä myös aloittajan.

        Toivon aloittajalle voimia, hän on selvästi oikeilla jäljillä.

        - Ilkimyksen teologitäti


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mark on tässä ketjussa kieltämättä alittanut itsensä. Hän häpäisee mm. itsensä, uskontonsa ja Jumalan ja ikävä kyllä myös aloittajan.

        Toivon aloittajalle voimia, hän on selvästi oikeilla jäljillä.

        - Ilkimyksen teologitäti

        Hyvät saluki ja teologitäti, totisesti on Markin käytös julkeampaa kuin kuvitella saattaa. Mutta hän on siitä aikanaan oikeudenmukaisen rangaistuksen saava ja ikuisessa unohduksessa iankaikkisesti elävä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sillä lailla, Mark. Yksinkertaistetusti sanoen aloittaja kysyy miten pääsee uskosta pois ja sinä tarjoat hänelle innosta puhkuen omaa hurmahenkistä ja itsekästä uskoasi.

        Tilanne on aivan sama kuin jos tarjoaisit raitistumista yrittävälle ratkaisuksi viinan iloihin tutustumista.

        En usko että ymmärrät, mutta tulipahan sanotuksi. Tekisi mieleni purra jalkaasi luuhun asti yltävä haava ja kehottaa hurskaasti hymyillen rukoilemaan paranemista Jumalalta, mutta en pure koska te uskovat maistutte karmealta. Ihan pienenä pentuna puraisin vahingossa yhtä uskovaista ja olin kaksi päivää mahataudissa.

        "Sillä lailla, Mark. Yksinkertaistetusti sanoen aloittaja kysyy miten pääsee uskosta pois ja sinä tarjoat hänelle innosta puhkuen omaa hurmahenkistä ja itsekästä uskoasi."

        Kaikilla ihmisillä on jumala ja uskonto - jos ei oikea niin väärä.
        Ei ole mitään syytä päästä pois uskosta. On vain löydettävä oikea uskon kohde.


    • Anonyymi

      Kun tappa Jumalan sisältään, niin tappaa ihmisyyden itsestään. Ei tunne enää omantunnon haittaa, Lauri Törni. Sitten on vielä lailliset aborttitappajat, - pää on kuin peltinen robotti, -piuhoja täynnä.

      Trolli, mikä trolli. Empatiavaje on täydellinen, vihanlietsojat vihaa uskovaisia.

      • Anonyymi

        En mä uskovaisia vihaa. Ne voi olla ihan hyviä tyyppejä.

        Uskovainen käytös vaan on monesti tylyä. Suvaitsematonta. Ei hyväksy eikä huomio muita vakaumuksia.

        Se on ikävää. Näkyy tälläkin keskustelupalstalla. Uskovainen sotkee helposti asian ja henkilön. Ei osaa pitää niitä erillään ja keskustella kohteliaasti. Sen sijaan uskova usein alkaa julistamaan omaa erinomaisena pitämäänsä vakaumusta.


      • Anonyymi

        "Kun tappa Jumalan sisältään, niin tappaa ihmisyyden itsestään."

        Höpöhöpö. Ei se ihmisyyttä muuta miksikään jos ei usko johonkin jumaliin.

        "Ei tunne enää omantunnon haittaa, Lauri Törni."

        Et siis tiedä ateisteista mitään.

        "Trolli, mikä trolli. Empatiavaje on täydellinen, vihanlietsojat vihaa uskovaisia."

        Sinäkö olet trolli? Vihaatko ateisteja kun et ateisteja ymmärrä?


      • Anonyymi

        Sinun empatiavajeesi ainakin paistaa jo kauas.

        - Ilkimyksen teologitäti


    • Anonyymi

      Itse olin lapsena pyhäkoulussa lähinnä siksi, että vanhempani olivat töissä. Muutimme toiselle paikkakunnalle ja taas laitettiin pyhäkouluun. Vanhempani eivät olleet silti mitenkään erityisen uskonnollisia ja kun olin kysynyt, että tuleeko minusta isona pappi, vanhempani laittoivat minut normaaliin perhepäiväkotiin.

    • Anonyymi

      "Miten toipua syvästä uskonnollisuudesta?"
      ===
      Nopea toipuminen uskonnollisuuden kahleista on uudestisyntyminen, usko Herraan Jeesukseen Kristukseen. Eli uskoon tuleminen.
      Johanneksen evankeliumin 3. luku

      Usko Jeesukseen Kristukseen ei ole uskonto.

      Religion kills- Jesus saves !

      • Anonyymi

        Sama kuin tarjoaisit viskijuopolle raitistumisen avuksi konjakkia.


      • >Usko Jeesukseen Kristukseen ei ole uskonto.

        Se on uskontoa sataprosenttisesti ja varauksetta.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Usko Jeesukseen Kristukseen ei ole uskonto.

        Se on uskontoa sataprosenttisesti ja varauksetta.

        Ruutikallo sotkee nyt pahasti USKON ja USKONNON keskenään.
        Eikä ihme, jos Ruutikallo on ateisti, jumalaton.

        Jeesukseen Kristukseen uskovaksi ei ruveta, vaan pelastutaan yksin Jumalan armosta, uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.
        Efesolaiskirje 2:8 
        "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja"

        Islamistiksi voidaan ruveta. (Muuttaa vaikka ISISin al-Holin leirille.)
        Ateismiin voidaan ruveta. (Siinä sitä muuten vasta uskoa tarvitaankin, kun pitää ruveta uskomaan, että tämä elämä ja maailmankaikkeus on syntynyt tyhjästä jonkun alkupaukun seurauksena - miten tyhjyys voikaan räjähtää!)
        Vapaa-ajattelijaksi voidaan ruveta. (Niillähän on jumalattomien hautausmaat ja kaikenmaailman Protu-seremoniat)
        Siis uskonnon harjoittajaksi ruvetaan, mutta Jeesukseen Kristukseen uskovaksi pelastutaan Jumalan armosta. 

        Suomessa usko ja uskonto ovat niin samankaltaisia sanoja, että ne sekoitetaan keskenään.
        Vrt. englannin kielessä: uskonto = religion, usko = faith.

        Uskonto on pinnistämistä ja ponnistamista, omavanhurskaita tekoja, siivosyntisen hyviä elämäntapoja, joilla tavoin  yritetään saavuttaa Jumalan / jumalien suosio. 
        Kirkkoon kuulumista, kirkossa käyntiä kerran vuodessa, kirkollisverojen maksua,
        kirkon kolehtiin kolikon laittamista, ynnä muuta, ynnä muuta, konstit on monet.
        Etsitään uskonnollista tunnelmaa jostain joulukirkossa käymisestä ja hartaita, kauneimpia joululauluja kuuntelemalla ym.

        Usko Jeesukseen Kristukseen ei ole uskonto, uskonnollisten lakipykälien noudattamista, vaan elämää Jeesuksessa Kristuksessa !

        Jeesus ei ole vaihtoehto - vaan elinehto !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ruutikallo sotkee nyt pahasti USKON ja USKONNON keskenään.
        Eikä ihme, jos Ruutikallo on ateisti, jumalaton.

        Jeesukseen Kristukseen uskovaksi ei ruveta, vaan pelastutaan yksin Jumalan armosta, uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.
        Efesolaiskirje 2:8 
        "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja"

        Islamistiksi voidaan ruveta. (Muuttaa vaikka ISISin al-Holin leirille.)
        Ateismiin voidaan ruveta. (Siinä sitä muuten vasta uskoa tarvitaankin, kun pitää ruveta uskomaan, että tämä elämä ja maailmankaikkeus on syntynyt tyhjästä jonkun alkupaukun seurauksena - miten tyhjyys voikaan räjähtää!)
        Vapaa-ajattelijaksi voidaan ruveta. (Niillähän on jumalattomien hautausmaat ja kaikenmaailman Protu-seremoniat)
        Siis uskonnon harjoittajaksi ruvetaan, mutta Jeesukseen Kristukseen uskovaksi pelastutaan Jumalan armosta. 

        Suomessa usko ja uskonto ovat niin samankaltaisia sanoja, että ne sekoitetaan keskenään.
        Vrt. englannin kielessä: uskonto = religion, usko = faith.

        Uskonto on pinnistämistä ja ponnistamista, omavanhurskaita tekoja, siivosyntisen hyviä elämäntapoja, joilla tavoin  yritetään saavuttaa Jumalan / jumalien suosio. 
        Kirkkoon kuulumista, kirkossa käyntiä kerran vuodessa, kirkollisverojen maksua,
        kirkon kolehtiin kolikon laittamista, ynnä muuta, ynnä muuta, konstit on monet.
        Etsitään uskonnollista tunnelmaa jostain joulukirkossa käymisestä ja hartaita, kauneimpia joululauluja kuuntelemalla ym.

        Usko Jeesukseen Kristukseen ei ole uskonto, uskonnollisten lakipykälien noudattamista, vaan elämää Jeesuksessa Kristuksessa !

        Jeesus ei ole vaihtoehto - vaan elinehto !

        Määritelläänpä sanat usko ja uskonto vähän paremmin.

        Wiki, uskonto: "Uskonto tarkoittaa uskoa ja siihen liittyvää pyhyyden kokemusta, joka on muotoutunut oppijärjestelmäksi ja ilmenee erilaisina (yhteisöllisinä) tapoina ja (palvonta)menoina."

        Paavali: "Usko on luja luottamus siihen mitä toivotaan ja ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy."

        Hebrealaiskirjeen kohtaan sinulla tuskin on vastaan sanomista, eikä wikin määritelmäkään ole helposti kumottavissa. Uskonnollinen usko saa ihmisessä aikaan uskonnollista toimintaa eli uskontoa. Itse usko perustuu Paavalin mukaan vain luottamukseen, ei todennettavissa oleviin konkreettisiin asioihin.
        Halveksimasi tiede taas perustuu todennettuihin fysiikan lakeihin ja painii siten aivan eri sarjassa faktuaalisuuden suhteen kuin usko.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Usko Jeesukseen Kristukseen ei ole uskonto.

        Se on uskontoa sataprosenttisesti ja varauksetta.

        ">Usko Jeesukseen Kristukseen ei ole uskonto.

        Se on uskontoa sataprosenttisesti ja varauksetta."

        Jos se on uskontoa, niin se on 100 %:sti hyvää ja oikeaa uskontoa.
        Jokaisella ihmisellä on jumala ja uskonto - jos ei oikea, niin väärä!


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Usko Jeesukseen Kristukseen ei ole uskonto.

        Se on uskontoa sataprosenttisesti ja varauksetta.

        Usko Jeesukseen Kristukseen ei ole uskonto, luulet vaan niin, koska et ymmärrä koko asiaa.

        Jeesus Kristus on Elävä Persoona, Hän, siis Jeesus vapauttaa ihmiset uskontojen orjuutuksista.

        Uskonnot orjuuttaa ihmiset, Jeesus antaa ihmiselle todellisen elämän, sen elämän, johon Jumala on meidät alunpitäen tarkoittanut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Usko Jeesukseen Kristukseen ei ole uskonto, luulet vaan niin, koska et ymmärrä koko asiaa.

        Jeesus Kristus on Elävä Persoona, Hän, siis Jeesus vapauttaa ihmiset uskontojen orjuutuksista.

        Uskonnot orjuuttaa ihmiset, Jeesus antaa ihmiselle todellisen elämän, sen elämän, johon Jumala on meidät alunpitäen tarkoittanut.

        Ihmisiä oli tosin jo lähes 300 000 vuotta ennen Kuin Jeesus edes syntyi...


    • Anonyymi

      Jos näkisitte sielunne siten miten Jumala sen näkee, niin kalpenisitte sen saastaisuudesta. Ai niin! Sielua ei ole kun sitä ei tunneta, eikä se ole ainetta.
      Kun ateisti ei tunne Jeesusta niin Häntä ei ole olemassa.

      Ateistin usko: Maailma on syntynyt tyhjästä ja evoluutio alkulimasta, tiede uskoo mainoksiin. Tutkimustulokset on valmiina ennen kuin mitään asiaa edes aletaan tutkimaan. Ensimmäinen evoluutio, toinen ilmastonmuutos ja kolmas talous, limasienellä on 500 sukupuolta, se saa täyden tutkimusrahoituksen. Historiaa muutetaan jälkikäteen, -toimii kun ei sitä tunneta.

      • Anonyymi

        Tuollaista jälkeä saa aikaseksi vain hihhuliuskovaisuus. Istukaa ja ihmetelkää.


      • Anonyymi

        Et ole Jumala etkä siis voi tietää miten Jumala ihmisten sielun näkee. Et ole ateisti etkä siis voi tietää mitään ateistin ajatusmaailmasta.

        Mutta jos saat nautintoa tuollaisista henkisistä ejaculatio praecoxeista niin mikäpä siinä sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole Jumala etkä siis voi tietää miten Jumala ihmisten sielun näkee. Et ole ateisti etkä siis voi tietää mitään ateistin ajatusmaailmasta.

        Mutta jos saat nautintoa tuollaisista henkisistä ejaculatio praecoxeista niin mikäpä siinä sitten.

        Ateisti: Psalmit: 10:4 "Ei Jumalaa ole" - siinä kaikki hänen ajatuksensa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ateisti: Psalmit: 10:4 "Ei Jumalaa ole" - siinä kaikki hänen ajatuksensa".

        Kuvittele ihan vapaasti noin, jos se tekee olosi helpommaksi.

        Jos se tekee olosi vaikeammaksi, sitä mieluummin. Ansaitset sen.


      • Anonyymi

        "Ateistin usko: Maailma on syntynyt tyhjästä ja evoluutio alkulimasta, tiede uskoo mainoksiin. "

        Tuo on kieltämättä kaikista vähiten asioista ymmärtäneen kirjoitus jota olen tässä kuussa joutunut lukemaan. Tuon pidemmälle en edes jaksanut moista lukea. Oletko kauankin ollut uskossa?


    • Anonyymi

      Uskominen näköjään tarkoittaa sitä ettei faktoista tarvitse välittää?

    • Anonyymi

      Maailma on syntynyt tyhjästä ja evoluutio alkulimasta?

      Tämä on tosiasia, ei uskomus, haluatteko laittaa tieteen kyseenalaiseksi ja millä tavalla?
      Teillä taitaa olla salaista tietoa jota tiede ei tiedä?

      • Anonyymi

        Ei maailma tyhjästä ole syntynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei maailma tyhjästä ole syntynyt.

        Kyllä se vaan taitaa olla. Inflatorinen laajeneminen on mahdollista vain, jos kvanttifluktaatio on tapahtunut tyhjiössä. Näin ainakin fyysikoiden mukaan.


    • Anonyymi

      Kari Enqvist (HS 10.10.2019):
      "Maailmankaikkeus syntyi sattumalta jonkin kentän kvanttihäiriöstä. Häiriöstä putkahtanut energia muuttui aineeksi, kun se oli valoa nopeammin pullistunut ehkä jumppapallon kokoiseksi, Enqvist kuvailee.

      Sattumalta tyhjästä. Siitä on helppo nyhjästä.

      • Anonyymi

        Enqvist on kosmologi, ei mikään ateismin profeetta. Tämä on äärimmäisen vaikea käsittää uskovaisille, jolle tiede tai yliopisto-opinnot (humanistisen ulkopuolella) ei ole koskaan avautunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enqvist on kosmologi, ei mikään ateismin profeetta. Tämä on äärimmäisen vaikea käsittää uskovaisille, jolle tiede tai yliopisto-opinnot (humanistisen ulkopuolella) ei ole koskaan avautunut.

        Kun fysiikan premissit on tyhjyydessä, siitä ainakin syntyy tyhmyyttä. Vaihtoehdot on vähissä, niin ikuinen vatvominen on edessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enqvist on kosmologi, ei mikään ateismin profeetta. Tämä on äärimmäisen vaikea käsittää uskovaisille, jolle tiede tai yliopisto-opinnot (humanistisen ulkopuolella) ei ole koskaan avautunut.

        "Enqvist on kosmologi, ei mikään ateismin profeetta. Tämä on äärimmäisen vaikea käsittää uskovaisille, jolle tiede tai yliopisto-opinnot (humanistisen ulkopuolella) ei ole koskaan avautunut."

        Kosmologia ei ole mikään mikään todiste totuudesta. Jumala ja Hänen sanansa sen sijaan on.
        Ilman Jumalan luomistekoja, ei olisi olemassa mitään kosmologiaa, kuten ei myös kosmologejakaan. Jumala voittaa aina!


    • Anonyymi

      Aloituksen aihetta sivuaa myös YLE:n uutinen tältä päivältä:

      "Pelastakaa lapset -järjestö arvioi viimeksi tiistaina Yle Uutisille, että al-Holin lapset ovat olleet massiivisen aivopesun kohteena. Samaa mieltä on rikosseuraamuslaitoksen erityisasiantuntija, oikeuspsykologi Pia Puolakka.
      – Kun ympäristö on rakentunut tietynlaisen ideologian varaan, se ei voi olla vaikuttamatta lapsiin, Puolakka toteaa.
      Aivopesulla tarkoitetaan systemaattista, manipuloivaa ja pelon kautta tapahtuvaa mielen muokkausta, jossa henkilölle syötetään erilaisia uskomuksia ja käsityksiä.
      – Lasten avuntarvetta ei voi vähätellä. Mitä varhaisemmassa vaiheessa uskomusten syöttäminen alkaa, sitä heikompi on lapsen arviointikyky. Esimerkiksi joissakin uskonlahkoissa se alkaa jo hyvin pienenä, Puolakka toteaa.
      Aivopesun "purkaminen" ei Puolakan mukaan ole helppo eikä nopea prosessi. Hän arvioi, että puhutaan ennemmin vuosista kuin kuukausista."

      Pätee aivan yhtä hyvin kristillisten lahkojen harjoittamaan uskonnolliseen aivopesuun, kuin ISIS terroristien aivopesuunkin.

      https://yle.fi/uutiset/3-11125309

      • Anonyymi

        Sitä suuremmalla syyllä suomalaiset orpolapset on haettava Suomeen mahdollisimman nopeasti ja kotoutettava suomalaiseen yhteiskuntaan aivan samalla tavalla kuin muutkin suomalaislapset. Heidät on päästettävä osallisiksi samaan normaaliin kasvatukseen ja koulutukseen kuin muutkin suomalaislapset. Mitä pitempään lasten annetaan virua leirillä, sitä todennäköisempää on että heidän vihansa "vääräuskoisia" vastaan kasvaa, ja sitä ei varmaan kukaan halua.

        Paitsi tietysti persut, joille se on ilmeisesti pienempi paha kuin suomalaissyntyisten orpolasten hakeminen ja kotouttaminen Suomeen, koska he tuntuvat olevan kovasti tätä hakemista ja kotouttamista vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä suuremmalla syyllä suomalaiset orpolapset on haettava Suomeen mahdollisimman nopeasti ja kotoutettava suomalaiseen yhteiskuntaan aivan samalla tavalla kuin muutkin suomalaislapset. Heidät on päästettävä osallisiksi samaan normaaliin kasvatukseen ja koulutukseen kuin muutkin suomalaislapset. Mitä pitempään lasten annetaan virua leirillä, sitä todennäköisempää on että heidän vihansa "vääräuskoisia" vastaan kasvaa, ja sitä ei varmaan kukaan halua.

        Paitsi tietysti persut, joille se on ilmeisesti pienempi paha kuin suomalaissyntyisten orpolasten hakeminen ja kotouttaminen Suomeen, koska he tuntuvat olevan kovasti tätä hakemista ja kotouttamista vastaan.

        Aivan niin. Voisi kysyä myös, miksi ahtaimpien uskonlahkojen vahingolliselta aivopesulta ei suojella lapsia. Meneekö uskonnonvapaus lapsen edun edelle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan niin. Voisi kysyä myös, miksi ahtaimpien uskonlahkojen vahingolliselta aivopesulta ei suojella lapsia. Meneekö uskonnonvapaus lapsen edun edelle?

        Uskonnonvapaus menee lapsen edun edelle aina jos se sisältää henkistä aivopesua tai poikalasten sukupuolielinten silpomista. Tämä on de facto todellisuutta nykypäivän Suomessa, jossa sossuministeriön tädit eivät uskalla panna hanttiin, "kun ne uskonnolliset tavat ovat niin vanhojakin ja kun meidän pitää kunnioittaa uskontoja".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskonnonvapaus menee lapsen edun edelle aina jos se sisältää henkistä aivopesua tai poikalasten sukupuolielinten silpomista. Tämä on de facto todellisuutta nykypäivän Suomessa, jossa sossuministeriön tädit eivät uskalla panna hanttiin, "kun ne uskonnolliset tavat ovat niin vanhojakin ja kun meidän pitää kunnioittaa uskontoja".

        Mikset puolusta tyttölapsisa, sillä heidän silpomisensa on paljon, paljon, pahempaa ja tapahtuu tänäkin päivänä., jos ei nyt Suomessa, niin ainakin Afrikassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskonnonvapaus menee lapsen edun edelle aina jos se sisältää henkistä aivopesua tai poikalasten sukupuolielinten silpomista. Tämä on de facto todellisuutta nykypäivän Suomessa, jossa sossuministeriön tädit eivät uskalla panna hanttiin, "kun ne uskonnolliset tavat ovat niin vanhojakin ja kun meidän pitää kunnioittaa uskontoja".

        "Uskonnonvapaus menee lapsen edun edelle aina jos se sisältää henkistä aivopesua tai poikalasten sukupuolielinten silpomista."

        Asia on juuri päinvastoin. Sekulaarisessa maailmassa pikkulapsia silvotaan kuoliaaksi äitinsä kohtuun, vastoin uskovien protesteja.


      • Anonyymi
        Mark5 kirjoitti:

        "Uskonnonvapaus menee lapsen edun edelle aina jos se sisältää henkistä aivopesua tai poikalasten sukupuolielinten silpomista."

        Asia on juuri päinvastoin. Sekulaarisessa maailmassa pikkulapsia silvotaan kuoliaaksi äitinsä kohtuun, vastoin uskovien protesteja.

        Siinä kirjoittaa mies, jolla ei ole mitään tietoa asiasta, mutta käyttäytyy kuin joku jumalan vasara. Sinuna en kirjoittaisi enää sanaakaan. Tiukan uskonlahkon jäsen ei pysty ymmärtämään tällaista asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikset puolusta tyttölapsisa, sillä heidän silpomisensa on paljon, paljon, pahempaa ja tapahtuu tänäkin päivänä., jos ei nyt Suomessa, niin ainakin Afrikassa.

        Tyttölapsien silpominen on Suomen lain mukaan kiellettyä, toisin kuin poikien ympärileikkaus.


    • Anonyymi

      Anna anteeksi itsellesi ja muille. Ole kiitollinen asioista, jotka ovat hyvin. Jumala rakastaa kaikkia ihan yhtä paljon. Jokaisella on oma suojelusenkeli. Pyydä, rukoile rakkaudellisia asioita. Pysy kiitollisena ja luottavaisena. Olemme Jumalan kämmenellä turvassa.

      Siunattua joulunaikaa ja uutta vuotta kaikille!

    • Anonyymi

      Sitä saa mitä tilaa’ Kannattaa tilata rakkautta, onnea, viisautta, yhteystyötä, niin maailma pelastuu. Jokainen vetää puoleensa juuri niitä asioita, joita lähettää tähän maailmaan joka päivä. Esimerkiksi olemalla negatiivinen, tiuskiva, toisia halveksiva oman edun tavoittelija saa ikäviä asioita osakseen. Taasen olemalla myötätuntoinen, lähimmäisiä ja itseään rakastava, laupeuden töiden tekijä saa ihania asioita eteenpäin ja nämä asiat kertautuvat. Jokainen voi itse päättää, mitä asioita ja millaista tulevaisuutta imee itseensä.

      Ihanaa, ihmeellistä, rakkaudentäyteistä, yhteistyön täyttämää päivää kaikille!

      Olette rakkaita kaikki!

      • Anonyymi

        Juuri näin toimii positiivinen epigeneettinen perimä, mitä edellä kuvattiin ja siirretään seuraaville sukupolville. Näin tulee myös usko selvästi näkyville, mihin uskotaan ja miten.
        Kiitos kirjoittajalle!


    • Anonyymi

      "Miten toipua syvästä uskonnollisuudesta?"

      Olet ollut kiinni jossain uskonnollisissa kahleissa.
      Kovimmat sanansa Jeesus lausui nimenomaan kirjanoppineille ja fariseuksille, jotka kyllä olivat kovia poikia noudattamaan lakia, mutta eivät tunteneet Jeesusta Kristusta, Jumalan Poikaa, vaan vihasivat häntä.
      Fariseukset (uskonnollinen puolue) olivat jopa niin kovia lain noudattajia että antoivat kymmenykset jopa mintuista ja tilleistäkin, mutta Jeesus sanoi ettei se riitä.  

      Matteus 23:23: "Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää"  
      Matteus 23:33: "Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?"      

      Matteuksen evankeliumi:
      23:1 Silloin Jeesus puhui kansalle ja opetuslapsilleen
      23:2 sanoen: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.
      23:3 Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.
      23:4 He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.
      23:5 Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi
      23:6 ja rakastavat ensimmäistä sijaa pidoissa ja etumaisia istuimia synagoogissa,
      23:7 ja tahtovat mielellään, että heitä tervehditään toreilla, ja että ihmiset kutsuvat heitä nimellä 'rabbi.'
      23:8 Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä.
      23:9 Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa.
      23:10 Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus.
      23:11 Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne.
      23:12 Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.
      23:13 Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.
      23:15 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!
      23:16 Voi teitä, te sokeat taluttajat, jotka sanotte: 'Jos joku vannoo temppelin kautta, niin se ei ole mitään; mutta jos joku vannoo temppelin kullan kautta, niin hän on valaansa sidottu'!
      23:17 Te tyhmät ja sokeat! Kumpi on suurempi, kultako vai temppeli, joka kullan pyhittää?
      23:18 Ja: 'Jos joku vannoo alttarin kautta, niin se ei ole mitään; mutta jos joku vannoo sen päällä olevan uhrilahjan kautta, niin hän on valaansa sidottu.'
      23:19 Te sokeat! Kumpi on suurempi, uhrilahjako vai alttari, joka uhrilahjan pyhittää?
      23:20 Sentähden, joka vannoo alttarin kautta, vannoo sen kautta ja kaiken kautta, mitä sen päällä on.
      23:21 Ja joka vannoo temppelin kautta, vannoo sen kautta ja hänen kauttansa, joka siinä asuu.
      23:22 Ja joka vannoo taivaan kautta, vannoo Jumalan valtaistuimen kautta ja hänen kauttansa, joka sillä istuu.
      23:23 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää.
      23:24 Te sokeat taluttajat, jotka siivilöitte hyttysen, mutta nielette kamelin!
      23:25 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!
      23:26 Sinä sokea fariseus, puhdista ensin maljan sisus, että sen ulkopuolikin tulisi puhtaaksi!
      23:27 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te olette valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaisia: ulkoa ne kyllä näyttävät kauniilta, mutta ovat sisältä täynnä kuolleitten luita ja kaikkea saastaa!
      23:28 Samoin tekin ulkoa kyllä näytätte ihmisten silmissä hurskailta, mutta sisältä te olette täynnä ulkokultaisuutta ja laittomuutta.
      23:29 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te rakennatte profeettain hautoja ja kaunistatte vanhurskasten hautakammioita,
      23:30 ja sanotte: 'Jos me olisimme eläneet isäimme päivinä, emme olisi olleet osallisia heidän kanssaan profeettain vereen'!
      23:31 Niin te siis todistatte itsestänne, että olette niiden lapsia, jotka tappoivat profeetat.
      23:32 Täyttäkää siis te isäinne mitta.
      23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      326
      3575
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      223
      3086
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      146
      2583
    4. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      20
      2102
    5. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2085
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      11
      1877
    7. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1722
    8. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1715
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      286
      1412
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      123
      1332
    Aihe