Avatkaa pliis!

Anonyymi

Kertokaas Tuusniemeläiset mitä tarkoittaa sana "ietiäkkää" tai "ietijäkkää"?
En tiedä kumpi lienee oikea muoto vai onko molemmat.

4

148

Vastaukset

• Syntyperäisenä tuusniemeläisenä voisin yrittää valaista sanonnan merkitystä.

Ensimmäisenä tuli mieleen seuraavanlainen esimerkkitapaus: Jussilla olisi asiaa mennä käymään Riihelän talossa, mutta Jussi tietää suututelleensa Riihelän isännän, Kyöstin, niin pahanpäiväisesti, että pelkää saavansa jopa köniinsä. Tilannetta kuvailleessaan Jussi voisi sanoa: "Ei mulla ou ietijäkkää sinne männä." Eli ei ole turvalliseksi koettua mahdollisuutta.

Voitaisiin myös sanoa: "Jiät on vielä pienissä lampiloissakii niin helevetin huonot, jotta ei sinne ou ietijäkkää vielä männä pilikille."

• Jatkan vielä edellistä vastaustani. Kuuluisa tubettajammehan käyttää tuotakin sanontaa hieman "neuroottisesti" tarkoittamaan milloin mitäkin. Eikähän "imekekään" ole oikeasti lunta, vaan tukassa, turkissa tai karvoituksessa oleva sotkuinen, yhteen liimautunut tupas.

• Hyvin selitetty, nyt ymmärrän. ..myös tuon "imekettä"-sanonnan vaikka se onkin sellainen takku esim. tukassa..Savon murre on kyllä rikas!
        Itse asun etelämpänä Etelä-Savossa mutta ei täällä kuule sitä oikeaa Savon murretta juuri lainkaan.

• Kyllä se jotenkin tuntuu että mitä lähemmäksi suuren itäisen maan rajaa mennään, sitä omituisemmaksi käy kaikki elämiseen liittyvä.

sen havaitsemiseen riittää kun seuraa muutamaa juutuuppikanavaa korpikuusiston ja imekkeen mailta.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

SEISKA.FI

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kesämökkien hinnat romahtaneet

koska nuoret aikuiset eivät ole kiinnostuneita mökkeilystä. https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/d0e0b3ed-85bf-4388-ac02-3d6d1ef5a79b
      Maailman menoa
      271
      6977
    2. MOT mustamaalaa ja valehtelee.

Olen hetken jo katsellut näitä YLEN MOT ohjelmia ja olen huomannut kuinka paljon he antavat väärää tietoa ihmisille. Väärän informaation antamiseen r
      Yhteiskunta
      175
      6732