Ruokatorviongelma

<<o>>

Nyt mulle riitti. Kertokaa mistä johtuu? Lääkärit ei tiedä, olen kysynyt.

Mulla on sellainen ongelma, että aina joskus harvoin ruoka lopettaa matkansa ruokatorvessa ja jää sinne. Vika on ollut jo useita vuosia. Tulee aivan kamala tuskainen olo. Tilanne saattaa laueta itsekseen tai sitten se laukeaa yökkäämiseen. Juri äsken kävi niin. Usein sen osaa ennakoida ja poistua sivistyneesti paikalta jättäen ruuat siihen. Tänään kuvittelin että hallitsen tilanteen ja odotan että tilanne laukeaa omia aikojaan, kuten useimmiten käy. Nyt ei käynyt. Kurkusta rupesi tulemaan paljon sitkeää limaa jonka "yrjösin" pöytäliinalle, lautaselle ja housuilleni. Äärimmäisen noloa. Se mitä "yrjöää" on limaa tai vaahtoa, ei välttämättä sitä mitä syö joskin sen joukossa on syötyä ruokaa. Tämä lima/vaahto ei ole myöskään oksennusta.

Tällainen tilanne sattuu useimmiten työpaikkaruokalassa. Vain 2-3 kertaa näin on käynyt kotona eikä koskaan ravintolassa. Välillä tällaisten kohtausten välillä voi olla jopa lähemmäs vuosi. Ja usein ne tulevat sarjoina. Eli jos äskettäin on ollut kohtaus, niin uudelle kohtaukselle on suurempi todennäköisyys kuin muuten.

Usein tällaista tilannetta on edeltänyt stressi - hyvin pienikin stressi voi olla syynä siihen. Jopa niin pieni että sitä ei edes aina edes noteeraa.
Yksi lääkäri väitti että tilanne johtuu hotkimisesta. En usko tuota. Ei päde. Voisiko olla joku allerginen reaktio?

Mitä tehdä? Apua!

31

17784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • chazkele

      Itselläni on ollut samantapainen vaiva: olin kerrankin haastattelussa tulevaa soittokeikkaa varten, ja eikös siinä lounaalla sitten meinannut meikä tukehtua!
      Muutaman muunkin kerran sattunut.
      Otin lääkäriltä selvää: hieman ahdas ruokatorvi, ei muuten mitään poikkevaa, mutta : ruoka pitää aina pureksia hyvin, ei saa yrittää nielaista suuria paloja kiireesti eikä syödä muutenkaan hätäillen.
      Noudata noita ohjeita. Niin minäkin nykyisin.

      • <<o>>

        En meinaa tukehtua enkä hotki. Tuon hotkimisväitteen kuulin jo lääkäriltä.

        Miten vaahto lima on selitettävissä?


    • Torvi

      Kuulostasi jonkin sortin ruokatorven krampilta, mutta aika outoa että torvi menee niin tukkoon että tulee "oksennus".

      Kannattaisi mennä lääkäriin. Saat luultavasti lähetteen mahatähystykseen. Itse toimenpide on aika epämiellyttävä, joten jos et sitä halua niin pyydä ruokatorven varjoainekuvaus. Siinä lääkäri katsoo läpivalaisussa kun nielaisee varjoainetta (kuin paksua jogurttia) ja ottaa kuvia. Siinä pitäisi näkyä kaikki mahdolliset ahtautumat.

      Itselläni oli satunnaisia nielemisvaikeuksia isoille pillereille ja myöhemmin jopa tavallinen ruoka tuntui menevän hitaasti. Oli myös palan tunnetta kurkussa. Kävin tuossa varjoainetutkimuksessa ja mahan tähystyksessä. Mitään ahtaumaa tai muutakaan ei löytynyt paitsi närästystä.

      Jotenkin kummasti oireeni helpottivat tähystyksen jälkeen...

      • <<o>>

        Tilanne pitäisi tutkia silloin kun kohtaus on päällä. Hetkistä myöhemmin se on myöhäistä kun kaikki on kunnossa. Joku kramppi se kyllä on mutta mikä sen laukaisee? Ruokatorveni lienee melko ahdas, mutta se ei selitä miksi ruokatorven ruokaa kuljettava mataamisliike loppuu ja ruokatorvi kramppaa. Seuraavaan kohtaukseen saattaa mennä kuukausia.

        Jos kyseessä olisi ahtauma, niin miksi se on välillä pois, välillä ei?


      • myös

        Olisikohan se ollut nimeltään manometria tai jotain vastaavaa.

        Yhdellä tutullani on juuri samanlaisia ongelmia ja hänellä löytyi tutkimuksissa jotain vikaa ruokatorven dynaamisuudessa... (en osaa tarkemmin selittää)

        Ei muuta kuin lekuriin ja jatkotutkimuksia vaatimaan.


      • <<o>>
        myös kirjoitti:

        Olisikohan se ollut nimeltään manometria tai jotain vastaavaa.

        Yhdellä tutullani on juuri samanlaisia ongelmia ja hänellä löytyi tutkimuksissa jotain vikaa ruokatorven dynaamisuudessa... (en osaa tarkemmin selittää)

        Ei muuta kuin lekuriin ja jatkotutkimuksia vaatimaan.

        Tuo "ruokatorven dynaamisuus" kuulostaa vähän sellaiselta josta voisi olla kyse. Silloin kun se on tukossa niin vesikään ei mene kurkusta alas, joten kyse ei voi olla liian isojen palojen hotkimisesta.

        Jos sitten lekuri toteaa, että "ruokaröörin dynamiikka on surkea", niin voiko sille tehdä mitään?

        Tuli eilen mieleen erittäin hämärä muistikuva muinaisuudesta: Sain noin 20 v sitten paljon sytostaatteeja ja mulla oli isoja leikkauksia. (Ei liittyneet mitenkään ruokatorveen.) Hämärän muistikuvan perusteella - josta en ole varma - lääkäri olisi _ehkä_ sanonut että sivuvaikutuksen voi tulla myöhemmällä iällä nielemisongelmia????


      • Anonyymi

        Aivot ja vatsa elää symbioossisa, ressiä paljon nii vatsakin suuttuu


    • ruokajumi

      Onko tämä tilnne jatkunut tai onko selvinnyt millään tapaa? itselläni on ihan samanlainen ongelma. Olen itse ajatellut että ongelma johtuu ahmimisesta koska tämä on yleensä esiintynyt sellaisten ruokien yhteydessä joista pidän kovasti ja saatan syyllistyä ahmimiseen. Nykyään tätä esiintyy kuitenkin yhä useammin.

    • Missä mättää

      itsellä sama ongelma. Ruoka jää ruokatorveen, tunnen jopa paikan. Rintalastan väliin. TIlanne on tosi pelottava. Ruokaa on yritettävä kyökkiä ylöspäin. Mitään ei voi esim. juoda kun putki on tukossa. Pienikin apu voi laukaista: avaa rintaliivit tai kiristävät vaatteet. Vaiva tulee usein, ja aina kun olen nälkäinen ja hotkin ruokaa. En yleensä juo mitään ruuan kanssa-eli pitäisi varmaan kostuttaa ruokatorvi ennen syömistä! Vaiva on aamulla tavallinen: en yleensä syö aamiaista mutta pari kertaa hotelliaaimeninen on jäänyt kesken kun jo alkupalat on jäänyt puolimatkaan.

    • sure

      Pienempiä paloja, hitaampi ruokailutahti olisi ensimmäisiä helpoimpia keinoja, joilla tilanteeseen voi vaikuttaa.

      Nielemistä voi tehostaa esim hyvällä ruokailuasennolla ja kylmällä juotavalla (virkistää nielemiseen osallistuvia lihaksia koko alueelta).

      Jos vaivat jatkuu, kannatta ehdottomasti kertoa lääkärille (ja aika piakkoinkin) ja pyytää varmuudeksi joko manometriaa (ruokatorven painetutkimus) tai harvemmin saatavilla olevaa ruokatorven varjoainekuvausta. Nielemisvaikeuksien yhteydessä suositellaan myös yleensä vatsatähytystä.

      Krooninen vatsan happamen sisällön ylösnousu (refluksitauti) voi aiheuttaa myös nielemisvaikeuksia.

      • schatzkin rengas

        Minulla oli vuosia juuri tuollaisia oireita, mitä viestiketjun aloittaja kuvaa. En uskaltanut mennä lääkäriin, kun pelkäsin mahalaukun tähystystä. Lopulta tuli niin paha tilanne, ettei liman yökkimisestä meninannut tulla loppua, sitä jatkui pari tuntia. Sen jälkeen lopulta menin lääkäriin ja suostuin tähystykseen. Minulta löytyi ns. schatzkin rengas, eli limakalvoista kasvanut renkas ruokatorven alapäässä. Tuo rengas voi olla synnynnäinen, pienillä vauvoillakin voi olla vastaavia oireita, tai se syntyy myöhemmin. Lääkäri kertoi, että se syntyy ikäänkuin puolustuskeinoksi liikahappoisuutta vastaan. Eli mahalaukku yrittää estää mahanestettä nousemasta ruokatorveen, ja kasvattaa sen vuoksi tuon renkaan. Jossakin tilateessa rengas sulkee sitten koko ruokatorven eikä syömisestä tule mitään. Sain lääkityksen liikahappoisuuteen ja ihme ja kumma oireet ovat loppuneet.Olen nyt syönyt lääkettä yli puoli vuotta. Sain reseptin koko vuodelle, koska lääkkeestä ei pitäisi olla juurikaan sivuoireita. Mahdollisesti joudun kuitenkin menemään leikkaukseen, jossa tuota ahtautunutta ruokatorven alapäätä laajennetaan. Leikkauskin tehdään tähystysmenetelmällä.
        Eli suosittelen menemään tutkimuksiin kaikkia, joilla noita nielemisongelmia on. Ei se mukava tutkimus ole, mutta yllätyin itsekin miten helposti sain avun, vaikka ongelma oli tullu jo tosi pahaksi. Sain noita nielemisvaikeuskohtauksia loppuaikana viikottain.


    • Eosinofiileja

      Mulla on ollut myös useamman vuoden samankaltaisia ongelmia kuin ketjun aloittajalla. Ruoka tuntuu jäävän jumiin erityisesti ruokatorven alaosaan. Sain lopulta lähetteen tähystykseen, jonka pohjalta diagnosoitiin eosinofiilinen ruokatorventulehdus.

      • sophiaf

        Mikä oli hoito tuohon eosinofiiliseen ruokatorven tulehdukseen?


      • Ruokatorven

        Mulla myös samanlaisiin oireisiin diagnosoitu eosinofiilinen ruokatorventulehdus.


    • Ajokoirankorvat

      Kuulostaa kyllä pähkinänsärkijä- oireilta.

    • ruokajumi

      Laitanpa minäkin diagnoosini tähän, vaikkakin 12 vuotta jo aloituksesta ;-)
      Aivan saman kaltaiset oireet minullakin, eka kerta tuli runsaat 20 vuotta sitten. Tehtiin gastroskopia mutta mitään ei löytynyt. Happosalpaajia jonkin aikaa käytetty ja vaiva hävisikin vuosiksi esiintyen vain satunnaisesti. Kunnes tämän vuoden alussa Joulun jälkeen vaiva ilmaantui jokaisen ruokailun yhteydessä ja jouduin taas gastroskopiaan. Tuli diagnoosi Mahan ja ruokatorven laseraatio- ja verenvuoto-oireyhtymä eli tehoton motorinen ruokatorven toiminta. Kontrollikäynti vuoden päähän ja mahdollisesti vielä gastroskopia., hoitona Adalat.
      Varmaan aloittajakin jo käynyt lääkärissä ja tähystyksessä ja saanut vaivaansa apuja...

      • kiusallinenvaiva

        Itselläni aloittaja kaltaiset oireet ja tutkimusten jälkeen todettiin AKALASIA. Ruokatorven sulkijalihaksen pallolaajennus tulossa.


    • Tautikasa

      Minulla sama tauti ja uskomus, että kyseessä anti-immuunisairaudesta johtuva tulehdus ja reaktio. Kävin tähystyksessä ja diagnoosina oli allerginen ruokatorven tulehdus eikä sitten muuta, ei mitään lääkitystä eikä hoito-ohjetta. Kuiva ruoka laukaisee reaktion ja sitten mennäänkin pytylle yökkimään, kun vesikään ei mene alas.

    • Magnus

      40 v mies ja oireet samankaltaisia.Tulevat usein jos oikein kova nälkä tai työpaikka /muu sosiaalinen ruokailu. Ruoka jää jumiin jonka jälkeen pirullinen kipu ruokatorvessa.Veden juontia ei voi kuvitellakaan.Kakomalla saa tulemaan ulos vähän ruokaa ja enimmäkseen kirkasta sitkeää limaa. Oireet tulee helpommin esim.savukalasta ja mausteisesta kanasta välillä myös hedelmistä. Hidas ruokailun aloitus ja kulaus kylmää nestettä auttaa ehkäisemään.Myöskin puhumisen välttäminen ja ns.keskittyminen ruokailuun auttaa. Pirullinen vaiva varsinkin kun sen unohtaa välillä ja tulee sitten yllättäen.

      • OmaKokemusOnTämä

        Sama vaiva täälläkin.
        Kirpeä omena ja mausteinen kana on pahimmat aktivoijat

        Ensimmäisen kerran kun tuo iski, se kesti neljä tuntia ja menin paniikissa ensiapuun. Siellä epäilivät refluksia mutta ei tuo taida sitä olla. Ensiavussa tehtiin testejä, juotiin lasi vettä ja todettiin että se ei mene alas, vaan palaa takaisin ylös.

        No, asia jäi siellä selvittämättä sen enempää, kun heillä oli kaikenlaista humalaista siellä hoidettavana.

        Itse olen tuota selvitellyt ja mitä ilmeisimmin on kyse siitä, että vatsaportin lihas "kramppaa" kiinni asentoon.

        Jos yrität nielaista niin ruokatorveen syntyy pieni paine, joka tuntuu kipuna. Se lima taitaa olla vaan sylkeä. Sitä vaan tulee niin paljon, kun se ei pääse ruokatorvessa eteenpäin. Kunnossa oleva ihminen ei ymmärrä miten paljon sylkeä muodostuu koko ajan.

        Kun ruokatorvi alkaa täyttymään syljestä, ja saavuttaa kohdan jossa oksennusrefleksi aktivoituu, sitä yökkää ruokatorven tyhjäksi, kunnes se täyttyy uudelleen.

        Ratkaisua en ole tähän ongelmaan keksinyt itse, onneksi sen pystyy aistimaan hetkeä ennen kuin se alkaa, jolloin voi lopettaa syömisen. Sen lisäksi voi vältellä aineita jotka aktivoi tapahtumaketjun.

        Netissä löytyy aiheesta jotakin lisätietoa, valitettavasti en muista mikä tuon ongelman nimi on, mutta refluksi-yhdistyksen sivulla taitaa olla yhdistettynä myös tästä ongelmasta kärsivien keskustelua.


      • OmaKokemusOnTämä
        OmaKokemusOnTämä kirjoitti:

        Sama vaiva täälläkin.
        Kirpeä omena ja mausteinen kana on pahimmat aktivoijat

        Ensimmäisen kerran kun tuo iski, se kesti neljä tuntia ja menin paniikissa ensiapuun. Siellä epäilivät refluksia mutta ei tuo taida sitä olla. Ensiavussa tehtiin testejä, juotiin lasi vettä ja todettiin että se ei mene alas, vaan palaa takaisin ylös.

        No, asia jäi siellä selvittämättä sen enempää, kun heillä oli kaikenlaista humalaista siellä hoidettavana.

        Itse olen tuota selvitellyt ja mitä ilmeisimmin on kyse siitä, että vatsaportin lihas "kramppaa" kiinni asentoon.

        Jos yrität nielaista niin ruokatorveen syntyy pieni paine, joka tuntuu kipuna. Se lima taitaa olla vaan sylkeä. Sitä vaan tulee niin paljon, kun se ei pääse ruokatorvessa eteenpäin. Kunnossa oleva ihminen ei ymmärrä miten paljon sylkeä muodostuu koko ajan.

        Kun ruokatorvi alkaa täyttymään syljestä, ja saavuttaa kohdan jossa oksennusrefleksi aktivoituu, sitä yökkää ruokatorven tyhjäksi, kunnes se täyttyy uudelleen.

        Ratkaisua en ole tähän ongelmaan keksinyt itse, onneksi sen pystyy aistimaan hetkeä ennen kuin se alkaa, jolloin voi lopettaa syömisen. Sen lisäksi voi vältellä aineita jotka aktivoi tapahtumaketjun.

        Netissä löytyy aiheesta jotakin lisätietoa, valitettavasti en muista mikä tuon ongelman nimi on, mutta refluksi-yhdistyksen sivulla taitaa olla yhdistettynä myös tästä ongelmasta kärsivien keskustelua.

        Piti käydä katsomassa vielä refluksi.fi sivustolla ja tämä meidän vaivamme taitaa olla nimeltään akalasia.


      • hidassyöminen
        OmaKokemusOnTämä kirjoitti:

        Piti käydä katsomassa vielä refluksi.fi sivustolla ja tämä meidän vaivamme taitaa olla nimeltään akalasia.

        Akalasia todettiin minullakin, kun tehtiin ruokatorven tähystys. Erikseen millään ruoka-aineella ei ole väliä, koska ruoka kuin ruoka juuttuu ruokatorveen, ja kestää aikansa ennen kuin jatkaa matkaansa vatsalaukkuun. Ruokatorven sulkijalihasta olisi laajennettava, että sujuisi nieleminen ilman odotteluja.


    • Leevisytky

      Hienoa kuulla kommentteja tästä ongelmasta jonka sain ensimmäisen kerran vuonna -96. En itse ole käynyt lääkärissä , mutta olen taistellut jo yli 20 vuotta sitä vastaan. Se alkoi kovalla kivulla syömisen jälkeen ruokatunnilla ja kesti noin puoli tuntia. Meni jonkin aikaa ja yöllä tuli jälleen kova ruokatorven kipu ja vesikään ei tahtonut mennä läpi, ja kirkasta limaa (sitkeää) nousi ylös ja sylkeä erittyi jatkuvasti. Myöhemmin koin syödessä ruuan hitaasti menemistää eteenpäin. Sen jälkeen muutaman vuoden päästä koin tässä keskustelussa mainitun ruuan pysähtymisen ennen vatsalaukkua. Ei auttanut muuta kuin yökätä nielty ruoka ulos. Tuli kylmä hiki otsalle... Syöminen kyllä onnistui sen jälkeen normaalisti. Tästä paine syömiseen yleisissä paikoissa on ollut haaste. Näitä kohtauksia tulee nykyään noin joka toinen viikko. Häiritsee hieman sosiaalista kanssakäymistä. Apuna on ollut ruuan valitseminen oikein, esim. rasvaiset ja kosteat ruuat on ok. Tsemppiä

      • Anonyymi

        Minulle tehtiin akalasian vuoksi ruokatorven pallolaajennus n. viisi vuotta sitten. Vaiva loppui samana päivänä. Saa nähdä kauanko tätä hyvää jatkuu...


    • Anonyymi

      Aloittajan vaiva vaikuttaa samanlaiselta kuin eräällä tutullani on.
      Hänelle se tuli mahalaukun portin leikkauksessa, tarkoitus oli kiristää porttia, mutta ruokailu oli jo heti sen jälkeen tuollaista limaista yökkimistä.
      Vaihtoehtoja on tosin paljon mutta mulle tuli heti mieleen se mahalaukun portin kohta joka saattaisi olla esim. liian kapea eikä ruoka mahdu kulkemaan siitä kunnolla läpi.
      Niin, ruokatorvi päättyy ns. porttiin mahalaukun suulla.
      Oikeastaan kannattaisi hakeutua mahalaukun tähystykseen, siinä näkyy ruokatorvi ja sen tilanne.

    • Anonyymi

      Minulla tuo vaiva tuli ensi kertaa ja säikäytti aikalailla. Olen kärsinyt närästyksestä ja sappikivistä muutaman vuoden, syön nyt happosalpaajia, lääkäriin lienee lähdettävä, mutta helpotti jo tieto, että muillakin on !

    • Anonyymi

      Sama vaiva oli mulla, diagnoosi refluksitaudin komplikaationa tullut Schatzikinin rengas .
      Nukutuksessa tehtiin ns.pallolaajennus renkaalle , ei mitään vaivaa sen jälkeen .

    • Anonyymi

      Laiska ruokatorvi tai refluksi. Vaiva hoituu lääkkeillä.

    • Anonyymi

      Tänään esitetyssä ohjelmassa "Elossa 24 tuntia" oli mielestäni samantapainen oireyhtymä. Siinä esitetyn perusteella kyseinen oire on leikkauksin hoidettavissa.

      Katso Yle Areenasta kyseinen jakso, jollet sitä ole jo muuten katsonut.

    • Anonyymi

      Miehelläni on samanlaisia oireita, kuin keskustelun aloittajalla. Tähystetty on muutama kerta, Akalasia on pois suljettu, eikä myöskään refluksia ole. Viimeisessä tähystyksessä lääkäri sanoi, että ruokatorven lihakset ei kuljeta ruokaa eteenpäin ja ruokatorvi on säkkimäinen. Vaikka hän oli tähystykseen mentäessä, melkein vuorokauden syömättä, niin silti piti imeä ruokatorvesta puolen litran verran ruokaa pois. Sen paremmin, ei mitään muuta lääkäri siitä voinut sanoa, kuin että mahdollisimman sosemaista ruokaa vain syödä. No tuohan on miehelleni selvästi vaikea toteuttaa, vaikka minä yritän joka käänteessä sanoa, että soseutetaan, halu vain on niin suuri syödä entiseen tapaan. Eli lihaksisto siis ei toimi siellä....olen miettinyt, kun hänellä muutenkin on lihaksisto surkastunut, niin voiko kenties olla ALS:n oireita. Kysyin lääkäriltä sitä mahdollisuutta ja hän myönsi, että mahdollista on sekin. Tietty aika näyttää sen, miksikä muuttuu ja tuleeko oireita lisää. Als on kuitenkin sellainen, jolle ei ole mitään tehtävissä, niin ei ole lähdetty sitä tutkimaan. Säästyy edes niiltä tutkimuksilta ja tieto lisää vain tuskaa. Voi olla parempi, että katsotaan ja toivotaan parasta. Mutta todella ikävä on vierestä katsoa :(

    • Anonyymi

      Tukoksen huomatessa ota heti "lämmintä" vettä teetä tai mehua niin yleensä auttaa heti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2860
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2135
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1003
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe