Mitä mieltä

tästä

Olen jo vanhempi hevosen omistaja, hevonen on ollut jo vuosia kiinteä osa elämää. Se on selvinnyt niin opiskeluista kuin maisemanvaihdoksistakin hyvin ja nyt elämämme on ollut hyvin vakiintunutta omalla pientilallamme.
Omistan myös koiria, 3 kappaletta, suuria rotuja (2 doggia ja yksi nöffi)
Hevosella on tallikaveri, itsepäinen shettis.
Nyt sitten eräänä päivänä sain eläinsuojeluvalvojan niskaani, eläinlääkäreineen poliiseineen päivineen. Minusta oli tehty ilmoitus mahdollisesta eläinsuojelurikkomuksesta. Valvoja selitti, että asia koskee hevosen, ponin ja koirien liikuttamista, pitopaikkaa ja ruokintaa. Ilmoituksen mukaan eläimeni ovat nääntymäisillään nälkään, kuolemassa janoon ja koiria pidettään jatkuvasti ulkona. Eläinsuojeluvalvoja tarkasti paikat ja eläimet eläinlääkärin kanssa ja totesivat, ettei sittenkään ollut mitään aihetta moiseen ilmoitukseen. Poistuivat anteeksipyyntöjen kera. Samana iltana puhelimeni soi, toisessa päässä oli selkeästi teini-ikäinen tyttö, joka ei suostunut sanomaan nimeään. Haukkui eläinrääkkääjäksi ja vaikka miksi ja kun kysyin että onko hän ilmoituksen valvojalle tehnyt, tunnusti. Kysyin syytätähän ja tyttö jatkoi ilkeään sävyyn sanomalla että "oon kyllä nähny kun juoksutat sitä hevosta ja syötät homeista heinää. jne jne" epäilykseni heräsivät, muistin tytön joka viime syksynä kävi kuukaudenverran hoitamassa hevostani, sitten kun kielsin ratsastamasta hevostani enää koskaan salaa ilman lupaani (koska hevonen oli satuttanut silloin kun oli ratsastettu salaa, tyttö suuttui ja lopetti tallilla käymisen. Tajusin tosin jo aiemmin, että tyttö ei tehnyt kaikkea niin kuin olin opettanut ja neuvonut (ei esim. jaksanut kantaa tarhaan vettä vaikka hommiin kuului ja "unohti" puhdistaa karsinan). MIkä saa jonkun uoren tekemään tälläistä?
KErron tässä vielä nyt sitten miten eläimeni asuvat ja miten ne liikutetaan ja ruokitaan.
Hevoset asuvat vanhasta navetasta tehdyssä tallissa, karsinat kokoa hevosella 16 m x 16 m ja ponilla 12 x 12. Hevonen on suomenpienhepo ja poni shettis. Kuivike on kestokuivike, eli 30 cm kerros on kestoalustaa puuhaketta ja päällä turve. Päällimmäinen kerros puhistetaan joka päivä ja uusi turve kerros lisätään.
Ilmastointi on uusittu ja nykyään tallissa on luonnollinen ilmanvaihto (koska koneellinen on kallis), tarkastusten mukaan ilma kiertää hyvin ja on raikas myös hevosten ollessa tallissa. HEvoset ruokitaan täysrehulla (mysliseos, saracen) koska heppa ei kestä kauraa, rehu on toiminut myös ponilla. Vesi on ämpäristä, ämpärit puhdistetaan kerran päivässä koska limottuvat helposti. Vettä on aina täysi ämpäri. Myös ulkona ämpärijuotto, pakkasella juotto katoksesta kun vesi ei jäädy siellä. Heinää saavat vapaasti koko ajan, ulkona on vähän pölyisempiä heiniä, sisällä mahd. pölyttömiä. Koskaan ei homeista heinää.
Heovset ovat tallissa mahdollisimman vähän, ulkoilevat talvella metsäisessä isossa tarhassa aamu kuudesta ainakin ilta kuuteen, joskus pitempään jos ei ole hillitön pakkanen tai kosteaa.
Töiden takia ratsastan heppaa vain kolmesti viikossa, n. 1,5 tuntia kerrallaan, ponia ajetaan saman verran.
Kengitys 6 viikon välein. Nyt tosin vain vuoltu kun ei ole ollut tarvetta kengitellä.
Omasta mielestäni hevoset ovat varsin onnellisia ja viihtyvät hyvin, kummallakaan ei mitään käytöshäisriöitä.
Koirat ruokin niiden koon vuoksi halvasti, mutta laadukkaasti. Olen tykäänyt syöttää nutra nuggettsia kaikille.
Liikuntaa saavat joka päivä, pari tuntia vähintään kun juoksevat ulkona ja leikkivät keskenään. Lenkillä käyvät sekä hevosen että ponin kanssa.
Onko ihan hirveää eläinrääkkäystä?

6

476

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan...

Minusta tämä ei ole ollenkaan eläinrääkkäystä, päin vastoin! Hevoset saavat tarvitsemansa tarpeet ja karsinakin on kyllä todella tilava:)
      En ole mikään hevosalan ammattilainen, mutta minusta tämä on täydellistä. En ymmärrä ollenkaan, miksi tämä tyttö ilmoitti sinusta eläinsuojeluvalvojille. Ehkä se suuttui niin paljon, että halusi kostaa. Toivottavasti näin ei tule enää käymään!

• Molly Weasley

On hienoa, että maassamme on kehitetty näinkin hienot systeemit valvomaan eläinten hyvinvointia. Murheelliseksi asian tekevät ne ihmiset, jotka käyttävät sitä omien patoutumiensa purkamiseen ja näin nakertavat pohjaa koko toiminnalta.
      Kerronpa oman kokemukseni aiheesta :

Eräällä ratsastuskoululla kävi eräs teini-ikäinen tyttönen tunnilla sekä hoitamassa parina päivänä viikossa. Tyttö tiesi paljon hevosista ja niiden hoidosta koska oli lukenut valtavan määrän hevoskirjoja. Käytännön kokemusta ei kuitenkaan ollut kuin tuo tuntihevosen hoitaminen.
      Aika pian hän alkoi selittää henkilökunnalle, kuinka hevosia pitäisi oikeaoppisesti hoitaa. Me kuuntelimme ja sanoimme, että "tuo on yksi tapa ja meillä tehdään näin eikä kumpikaan ole oikeampi tai väärempi kuin toinenkaan".

Vähän ajan kuluttua tyttönen vain häipyi kuvioista kenellekkään mitään sanomatta tai selittelemättä.
      Eikä kulunut aikaakaan kun kunnan eläinlääkäri pölähti pihaan tarkastamaan hevosten kunnon ja olot - oli kuulema tullut ilmianto hevosten puutteellisesta ruokinnasta ja huonosta kunnosta. No arvata saattaa ettei mitään huomautettavaa löytynyt, etenkin kun oli kesä ja hevoset laitumella kaiket päivät.
      Tuli talvi ja sama virkamies jälleen pihassa - tällä kertaa oli talli hengenvaarallinen ja katto romahtamassa lumen painosta. Seinätkin sisäpuolelta ihan jäässä ja karmea läpiveto. Ja taas tarkastettiin ja todettiin kaiken olevan kunnossa.
      Kolmannenkin kerran ell kävi - osa hevosista oli kuulema ontuvina tunneilla ja muutenkin liian heikkokuntoisia työskentelemään.

Tässä vaiheessa paikan omistajaa jo vähän nauratti ja kautta rantain hän sai selville, että kaikkien näiden ilmoitusten takana oli se teini, joka oli suuttunut kun hänen näkemyksiään ei oltu otettu riittävän vakavasti. Lisäksi koko tallin henkilökunta oli ollut hänelle ilkeitä ( meillä kylläkään ei ollut tapana ilkeillä maksaville asiakkaille :))
      Eläinlääkärikään ei enää ottanut tätä paikkaa koskevia ilmoituksia vakavasti vaan tilanne meni siihen, että jos jotain asiaa tuli, hän ainoastaan soitti ja kysyi miten menee.

Eli pointti on se, että entäpä jos paikassa olisi tapahtunut jotain dramaattista? Omistaja kilahtanut, tallityöntekijä romahtanut burn outtiinsa, firma tehnyt konkan ja ruokarahat loppuneet tai kaikki vaikka heittäytyneet rappiolle muuten vaan? Ei olisi tarkastaja enää vaivautunut paikalle...

Näitä turhia tarkastajien juoksuttamisia tapahtuu aika paljon ja kaikki ne vievät motivaatiota ja resursseja tätä arvokasta työtä tekeviltä ihmisiltä. Sitten pääsee tapahtumaan niitä juttuja, jotka päätyvät iltapäivälehtien lööppeihin.

Näe asian valoisa puoli - nythän sinut on todistettu hyväksi eläinten pitäjäksi oikein alan ammattilaisen toimesta :)

• Nimetön

on aika mahdoton tehtävä löytää luotettavaa ihmistä.. meilläkin käy noita sennuikäisiä ratsastajia liikuttamassa hevosta, mutta nyt jälkeenpäin kuulee seläntakana puhuttavan asioita jotka ei todellakaan pidä paikkaansa. ja meillä on kysymys sentään kolmekymppisistä.. :(
      Kumma kun omistajan sanalla ei tunnu olevan mitään painoa, jatkuvaan kuulee miten eritavalla asiat olisi jos hevonen olisi hänen. minun osaamistani kyseenalaistetaan koko ajan. hevosen ruokintaan ja kengityksiin yritetään puuttua jatkuvasti vaikka asiat ovat kunnossa, kuivikkeet ovat vääränlaisia, kuulemma kukaan muu ei käytä turvetta 8)en vietä tarpeeksi aikaa hevoseni kanssa,selvennyksenä tähän talli on omalla pihalla ja hevosen kanssa kyllä touhutaan mikä pystytään, ei tosin selästä käsin mutta vietän enemmän aikaa tallissa kuin kotiaskareiden ääressä. Harmi vaan että on pakkotilanne pitää tätä ihmistä tallilla, itse en pysty tällä hetkellä tarjoamaan liikuntaa hevoselleni riittävästi oman terveyden pettämisen vuoksi.. Varmaan tässäkin on kysymys vaan iästä, kun olen kuitenkin nuorempi kuin tämä ihminen, kuitenkin reilusti yli 20.. kun löytäisi jonkun aivan vihreän junnuikäisen jonka voisi itse opettaa talon tavoille..

• Ainomieli1981

Jopas on häiriintynyt kakara. Suosittelisin että ottaisit tytön vanhempiin yhteyttä jos saat jostain heidän yhteystietonsa ja kertoisit mitä likka puuhaa. Voisivat sitten opettaa tytölle vähän käytöstapoja, ei tuollaista voi hyväksyä. Eikös perätön ilmianto ole jo laissakin kielletty..?

Niin kuin joku jo mainitsikin niin on todella hyvä juttu, että Suomessa eläinsuojelu pelaa ja rääkkäysepäilyihin puututaan. Ajatelkaapa maita joissa eläimiä voi kohdella ihan miten vaan eikä kukaan puutu asiaan. Valitettavasti vain on tällaisiakin tapauksia joissa puretaan henkilökohtaista kaunaa tekemällä perättömiä ilmiantoja. Jokainen ilmoitus on kuitenkin tutkittava vaikka sitten selviäisikin, että asiat ovat kunnossa...

• ihan tyhmä tyyppi

Siis halusiko se tyttö kostaa että kielsit ratsastamisen? Aika omituinen tyyppi.
      Olen samaa mieltä, ota vanhempiin yhteyttä AINAKIN jos tyttö vielä häiritsee sinua.
      Olen myös teini, ja ilmoitin eräästä koirasta elänsuojeluvalvojalle. Niin, ja koira vietiin pois koska se oli OIKEASTI huonossa kunnossa. Mitä järkeä valittaa vain kostoksi, siinähän eläimet kärsivät eniten!

• minä siis

Kiitos kaikille! Tuli parempi olo kun asia kuitenkin kaihertaa mieltä kun olen sensorttinen ihminen. Soitin tuossa viime viikolla tytön vanhemmille, kun tyttö taas vaihteen vuoksi soitti törkeän haukkumapuhelun, tällä kertaa hevosen hakkaamisesta?!!?!! En tietääkseni koskaan ole omaa hevostani hakannut, kun en omista edes raippaa?! Myönnän yhden kerrän läpänneeni hevosta rintaan kun tuli ja puraisi kipeästi olkapäästä (silloin alkuaikoina). Mutta luultavasti tyttö ei ollut silloin edes syntynyt---
      Joten...
      Mutta kerroin vanhemmille asiasta asiallisesti ja pyysin keskustelemaan hänen kanssaan. Tytön äiti myönsi että tyttö on aiemminkin tehnyt samankaltaisia temppuja, enkä ole ainoa uhri. Hänellä on kai (niin äidin puheista ymmärsin) jonkinsortin mielenterveysongelma eikä hän sen vuoksi kestä oikein "komentelua". No asia selvisi ja tuskin hänestä enää on haittaa. Olen valmis toki ottamaan hänet ratsastamaan ihan luvallisesti (ja lääkityksen alaisena) jos hän vielä haluaa tulla. En kuitenkaan ole aivan sydämetön ihminen. Kiitos kaikille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe