Viimeinen villitys?

On pahempi kuin ensimmäinen?? Mitä se on? Norrbottenin läänissä ja Karesuvannon kirkonkylässä syntyi havahtuminen kaiken jumalanpalveluselämän keskellä. Käsikirjat olivat kunnossa, Tunnustuskirjat paikallaan ja kaikki ulkonaisesti kunnossa. Ehkä tunturisaamelaiset juhlivat rivakasti vastapainona vaativalle jutaamiselle tunturissa.

Tähän tilanteeseen tulee Pyhä Henki ja alkaa ravistella ihmisiä hereille. Silloin pappisvirassa vastuunsa tunetva kirkkoherra alkaa painia pelastusasian kanssa ja toteaa pimeyden peittäneen useimmat kirkkovieraat. Silloin oli pakko käydä itsekritiikin kautta myös niiden uskomusten kimppuun, jotka antoivat suloiset unet syntielämässä.

Nyt on pakko esittää kysymys: MItä Esikoislestadiolaisuus on rakentanut lukemalla niitä päiväsaarnoja seuratilaisuuksissa? Onko rakennettu Kristuksen tuntemista vai omahyväisyyttä. Kiitos Jumala, etten ole kuin tuo raitis juomari, rehellinen varas ja siveä huora.

Jos seurakunnan keskuuteen juurrutetaan ajatus, että mikään ei saa muuttua, niin silloin sidotaan Pyhä Henki ja estetään kasvu uskossa ja Kristuksen tuntemisessa. Siksi kirkkokritiikki sellaisenaan ole ravitsevaa ruokaa halulliselle sielulle. Kaikki sana pitäisi julistaa Pyhän Hengen voimassa läsnäolevalle kuulijakunnalle. Ettei julisteta oikeaa saarnaa värälle porukalle. Ettei julisteta sanaa niille, jotka eivät ole kuulemassa, koska se saa aikaan vain farisealaista omahyväisyyttä.

65

861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lestadiolaisuuden sivusta katsottuna erinomaisen terve kirjoitus!

    • Anonyymi

      "raitis juomari, rehellinen varas ja siveä huora"
      Synnistä varoittaminen sopii edelleen tähän aikaan ja myös kristityn korville kuultavaksi kunhan sen kuuntelee itselleen eikä toiselle.
      Vihollisen keinot viekoitella syntiin eivät ole vähentyneet. Ne ovat vaan muuttuneet hienommiksi.

      • Minusta on erikoista se, ettei kristitty tiedä syntiä synniksi, jos siitä ei joka pyhä muistuteta? Pyhä Henki on kotiopettaja, koka muistuttaa kaikki mitä Hän on käskenyt pitää. Vai olenko tehnyt väärän havainnon? Uskon vahvistus tarkoittaa Kristuksen kirkastamista niin, että Hänen rakkautensa kuolettaa synninrakkautta. Muuta asetta synninhimoja vastaan ei ole. Kiellot ja käskyt eivät toimi langenneen luonnon sivistäjänä. Lihaa on ristiinnaulittava ei vain liekanarussa hallita.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Minusta on erikoista se, ettei kristitty tiedä syntiä synniksi, jos siitä ei joka pyhä muistuteta? Pyhä Henki on kotiopettaja, koka muistuttaa kaikki mitä Hän on käskenyt pitää. Vai olenko tehnyt väärän havainnon? Uskon vahvistus tarkoittaa Kristuksen kirkastamista niin, että Hänen rakkautensa kuolettaa synninrakkautta. Muuta asetta synninhimoja vastaan ei ole. Kiellot ja käskyt eivät toimi langenneen luonnon sivistäjänä. Lihaa on ristiinnaulittava ei vain liekanarussa hallita.

        voi mennä molemmissa suunnissa äärimmäisyyksiin, vaieten tai listaten. antaa Hengen johdattaa. olen nähnyt siis kuullut itse kuinka Henki toimii.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Minusta on erikoista se, ettei kristitty tiedä syntiä synniksi, jos siitä ei joka pyhä muistuteta? Pyhä Henki on kotiopettaja, koka muistuttaa kaikki mitä Hän on käskenyt pitää. Vai olenko tehnyt väärän havainnon? Uskon vahvistus tarkoittaa Kristuksen kirkastamista niin, että Hänen rakkautensa kuolettaa synninrakkautta. Muuta asetta synninhimoja vastaan ei ole. Kiellot ja käskyt eivät toimi langenneen luonnon sivistäjänä. Lihaa on ristiinnaulittava ei vain liekanarussa hallita.

        Joka on lain alla, sille parannussaarna on liekanaru. Joka tuntee turmeltuneisuutensa ei pahennu parannus saarnasta eli siitä että muistutetaan synnistä ja sen vaikutuksista ihmisen lihassa. Päin vastoin iloitsee siitä, että vihollisen töitä omassa itsessään paljastetaan.
        Aina seuroissa saarnataan myös syntien anteeksiantamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka on lain alla, sille parannussaarna on liekanaru. Joka tuntee turmeltuneisuutensa ei pahennu parannus saarnasta eli siitä että muistutetaan synnistä ja sen vaikutuksista ihmisen lihassa. Päin vastoin iloitsee siitä, että vihollisen töitä omassa itsessään paljastetaan.
        Aina seuroissa saarnataan myös syntien anteeksiantamista.

        Mutta jos on viikon ajan omassa kotonaan ja elossaan tuntenut syyllisyyttä vaika mistä, ja sitten raahautuu ja siellä sama meno jatkuu tuplan kiivaampana, eikö ole aihetta jo kysyä, mitä tämä on olevinaan !

        Onko siellä seuroissa AINA suurempi Jumalan läsnäolo ja jaa suurempi valo kuin siellä kotona, eikö se sama Jumalan Henki ole molemmissa ja samat oppimateriaalit myös samoille lapsille!?

        eikö jo o lisi aika jättää ne kuulijat saman Hengen hoitoon joka ne on synnyttänytkin, eikä pyrkiä koko ajan pöntöstä päin kalifiksi kalifin paikalle, ei Jumalan aina tarvitse olla lomalla eikä syrjäytettynä.

        Pitäis vähän ajatella että miksi kkoko ajan paasataan syntiluetteloita kun ei ole kuitenkaan mitään evästä antaa niiden lunnaiksi, joka ei olisi jokaisen uskovan omassa povessa ja aina mukana.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Minusta on erikoista se, ettei kristitty tiedä syntiä synniksi, jos siitä ei joka pyhä muistuteta? Pyhä Henki on kotiopettaja, koka muistuttaa kaikki mitä Hän on käskenyt pitää. Vai olenko tehnyt väärän havainnon? Uskon vahvistus tarkoittaa Kristuksen kirkastamista niin, että Hänen rakkautensa kuolettaa synninrakkautta. Muuta asetta synninhimoja vastaan ei ole. Kiellot ja käskyt eivät toimi langenneen luonnon sivistäjänä. Lihaa on ristiinnaulittava ei vain liekanarussa hallita.

        Tuntuiko sinusta silloin tosiaan siltä, kun olit vielä elävässä seurakunnassa, että olisit ollut liekanarussa? Paavali kirjoitti korinttolaisille, että ette meissä ahtaalla ole, itsessänne te ahtaalla olet. Kun on oikein käsittänyt elävän kristillisyyden, niin siinä ei ole mitään liekanaruja eikä ahtautta, vaan ilo ja rauha Pyhässä Hengessä.

        Sinä et usko, että saarnaajilla on Pyhä Henki, joka antaa tarpeellista puhetta. Mitään syntiluetteloita ei ole, eikä läheskään joka seuroissa puhuta samoista asioista. Riippuu aikalailla kuulijan mielestä, mitä hän kuulee saarnaajan sanovan. Vartijat Siionin muurilla näkevät mistäpäin milloinkin vihollinen on hyökkäämässä ja sinne laitetaan vahvistusta.

        Kun luemme apostoleiden kirjoituksia, vaikka Paavalin, joka oli uskon saarnaaja, niin hän luettelee aika paljon syntejä. Miksi? Eikö sen aikaisilla kristityillä Pyhä Henki ollut kotiopettajana. Esim:

        5. Niin kuolettakaat sentähden teidän jäsenenne, jotka maan päällä ovat, huoruus, saastaisuus, häpiällinen himo, rietas halaus ja ahneus, joka on epäjumalan palvelus,
        6. Joidenka tähden Jumalan viha epäuskoisten lasten päälle tulee;
        7. Joissa tekin muinen vaelsitte, kuin te niissä elitte.
        8. Mutta nyt pankaat myös te pois nämät kaikki, viha, närkästys, pahuus, pilkka, ilkiät sanat, teidän suustanne.
        9. Älkäät valehdelko keskenänne, ja riisukaat pois teistänne vanha ihminen tekoinensa,
        10. Ja pukekaat päällenne uusi, joka hänen tuntemiseensa uudistetaan, hänen kuvansa jälkeen, joka sen luonut on.

        Kun Jeesus ratsasti aasin varsalla, niin vanha aasi kulki narussa perässä. Vieläkin tarvitsee vanhan aasin olla sidottuna.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Minusta on erikoista se, ettei kristitty tiedä syntiä synniksi, jos siitä ei joka pyhä muistuteta? Pyhä Henki on kotiopettaja, koka muistuttaa kaikki mitä Hän on käskenyt pitää. Vai olenko tehnyt väärän havainnon? Uskon vahvistus tarkoittaa Kristuksen kirkastamista niin, että Hänen rakkautensa kuolettaa synninrakkautta. Muuta asetta synninhimoja vastaan ei ole. Kiellot ja käskyt eivät toimi langenneen luonnon sivistäjänä. Lihaa on ristiinnaulittava ei vain liekanarussa hallita.

        "Pyhä Henki on kotiopettaja, koka muistuttaa kaikki mitä Hän on käskenyt pitää. Vai olenko tehnyt väärän havainnon? Uskon vahvistus tarkoittaa Kristuksen kirkastamista niin, että Hänen rakkautensa kuolettaa synninrakkautta."

        Tässä on se kaiken a ja o. Pyhä Henki avaa ainoastaan Jumalan Sanaa. Seurakunnan asia on tutkia pitääkö puhuttu yhtä Raamatun kanssa ja jos ei pidä on asiaan puututtava. Raamatun opetus on ettei kukaan ole yksinvaltias vaan jokaisella on joku muu joka varmistaa asian todenperäisyyden ja saarnojen kohdalla kuulijat, niinkuin on oikein ja tasapuolista.

        Tämä oli sellainen halolla päähän oivallus minulle ja on varmasti kaikille muillekin esikoislestadiolaisille, jos lähtee tutkimaan asiaa perusteellisemmin vaikka Lutterin teksteistä ja varsinkin Raamatusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuiko sinusta silloin tosiaan siltä, kun olit vielä elävässä seurakunnassa, että olisit ollut liekanarussa? Paavali kirjoitti korinttolaisille, että ette meissä ahtaalla ole, itsessänne te ahtaalla olet. Kun on oikein käsittänyt elävän kristillisyyden, niin siinä ei ole mitään liekanaruja eikä ahtautta, vaan ilo ja rauha Pyhässä Hengessä.

        Sinä et usko, että saarnaajilla on Pyhä Henki, joka antaa tarpeellista puhetta. Mitään syntiluetteloita ei ole, eikä läheskään joka seuroissa puhuta samoista asioista. Riippuu aikalailla kuulijan mielestä, mitä hän kuulee saarnaajan sanovan. Vartijat Siionin muurilla näkevät mistäpäin milloinkin vihollinen on hyökkäämässä ja sinne laitetaan vahvistusta.

        Kun luemme apostoleiden kirjoituksia, vaikka Paavalin, joka oli uskon saarnaaja, niin hän luettelee aika paljon syntejä. Miksi? Eikö sen aikaisilla kristityillä Pyhä Henki ollut kotiopettajana. Esim:

        5. Niin kuolettakaat sentähden teidän jäsenenne, jotka maan päällä ovat, huoruus, saastaisuus, häpiällinen himo, rietas halaus ja ahneus, joka on epäjumalan palvelus,
        6. Joidenka tähden Jumalan viha epäuskoisten lasten päälle tulee;
        7. Joissa tekin muinen vaelsitte, kuin te niissä elitte.
        8. Mutta nyt pankaat myös te pois nämät kaikki, viha, närkästys, pahuus, pilkka, ilkiät sanat, teidän suustanne.
        9. Älkäät valehdelko keskenänne, ja riisukaat pois teistänne vanha ihminen tekoinensa,
        10. Ja pukekaat päällenne uusi, joka hänen tuntemiseensa uudistetaan, hänen kuvansa jälkeen, joka sen luonut on.

        Kun Jeesus ratsasti aasin varsalla, niin vanha aasi kulki narussa perässä. Vieläkin tarvitsee vanhan aasin olla sidottuna.

        Hyvä kirjoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka on lain alla, sille parannussaarna on liekanaru. Joka tuntee turmeltuneisuutensa ei pahennu parannus saarnasta eli siitä että muistutetaan synnistä ja sen vaikutuksista ihmisen lihassa. Päin vastoin iloitsee siitä, että vihollisen töitä omassa itsessään paljastetaan.
        Aina seuroissa saarnataan myös syntien anteeksiantamista.

        "Joka on lain alla, sille parannussaarna on liekanaru."

        Tämä on varmasti totta. Muutenkin hyvä ja totuuden mukainen kirjoitus. Ainoa pieni virhe parannussaarnasta kirjoitetaan yhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos on viikon ajan omassa kotonaan ja elossaan tuntenut syyllisyyttä vaika mistä, ja sitten raahautuu ja siellä sama meno jatkuu tuplan kiivaampana, eikö ole aihetta jo kysyä, mitä tämä on olevinaan !

        Onko siellä seuroissa AINA suurempi Jumalan läsnäolo ja jaa suurempi valo kuin siellä kotona, eikö se sama Jumalan Henki ole molemmissa ja samat oppimateriaalit myös samoille lapsille!?

        eikö jo o lisi aika jättää ne kuulijat saman Hengen hoitoon joka ne on synnyttänytkin, eikä pyrkiä koko ajan pöntöstä päin kalifiksi kalifin paikalle, ei Jumalan aina tarvitse olla lomalla eikä syrjäytettynä.

        Pitäis vähän ajatella että miksi kkoko ajan paasataan syntiluetteloita kun ei ole kuitenkaan mitään evästä antaa niiden lunnaiksi, joka ei olisi jokaisen uskovan omassa povessa ja aina mukana.

        Saarnaaja puhuu oman sydämensä kautta ja jos Pyhä Henki ilmoittaa mistä pitää saarnata, niin sitä ei voi vastustaa. Synnin rakastajalle parannussaarna tulee syntiluetteloksi, vaikka ei kovin monen synnin nimeä edes mainittaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus.

        Varsa seuraa tammaa ilman naruakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saarnaaja puhuu oman sydämensä kautta ja jos Pyhä Henki ilmoittaa mistä pitää saarnata, niin sitä ei voi vastustaa. Synnin rakastajalle parannussaarna tulee syntiluetteloksi, vaikka ei kovin monen synnin nimeä edes mainittaisi.

        Oletko sinä synnittömyyden rakastaja? Silloinhan Jeesus Kristus on sinun puolestasi turhaan kuollut, eikä sinulla ole pelastajaa. Synnitöntä sinusta ei saa tekemälläkään, valitettavasti. "Synninrakastaja" on esikoislestadiolaisten käyttämä pilkkasana Jeesuksessa Kristuksessa Jumalan lapsiksi syntyneistä Jeesuksen verellä synneistään puhtaiksi pestyistä uskon kautta.

        Ja tällainen asenne joka pilkkaa Jeesuksen verellä JUmalan omisi lunastettuja synninrakastajiksi, pilkkaa Kristusta ja tekee hänen lunastustyönsä turhaksi.


      • Kumpi antaa voimaa vaellukseen lain saarna syntiluetteloilla vai evankeliumisaarna Kristuksesta?


      • Anonyymi
        kalle334 kirjoitti:

        Kumpi antaa voimaa vaellukseen lain saarna syntiluetteloilla vai evankeliumisaarna Kristuksesta?

        Meille esikoislestadiolaisille ehdottomasti se, että synti saarnataan kohti omiatuntoja. Siitä liikutukset lähtee. Jos vaan evankeliumia saarnataan, ei kukaan tule synnin tuntoon ja lähde tekeemään parannusta synneistään. Pyytämään niitä anteeksi seuroissa.

        Ei ole tällä ajalla muualla tällaista oikeaa uskoa kuin meillä esikoislestadilaisuudessa, oikeaa elävää uskoa. Onhan saarnattu, että on vain yksi oikea seurakunta. Katuvaisen syntisen on se vaan etsittävä, niin Raamattu todistaa. Kuolleen uskon tunnustajat eivät tätä ymmärrä. Kirkkouskovaiset ja kaikki muut Helluntailaiset tai mitkä tahansa uskovaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meille esikoislestadiolaisille ehdottomasti se, että synti saarnataan kohti omiatuntoja. Siitä liikutukset lähtee. Jos vaan evankeliumia saarnataan, ei kukaan tule synnin tuntoon ja lähde tekeemään parannusta synneistään. Pyytämään niitä anteeksi seuroissa.

        Ei ole tällä ajalla muualla tällaista oikeaa uskoa kuin meillä esikoislestadilaisuudessa, oikeaa elävää uskoa. Onhan saarnattu, että on vain yksi oikea seurakunta. Katuvaisen syntisen on se vaan etsittävä, niin Raamattu todistaa. Kuolleen uskon tunnustajat eivät tätä ymmärrä. Kirkkouskovaiset ja kaikki muut Helluntailaiset tai mitkä tahansa uskovaiset.

        Näin olen ymmärtänyt ja kokenut!
        Siunattua joulujuhlaa jokaiselle!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meille esikoislestadiolaisille ehdottomasti se, että synti saarnataan kohti omiatuntoja. Siitä liikutukset lähtee. Jos vaan evankeliumia saarnataan, ei kukaan tule synnin tuntoon ja lähde tekeemään parannusta synneistään. Pyytämään niitä anteeksi seuroissa.

        Ei ole tällä ajalla muualla tällaista oikeaa uskoa kuin meillä esikoislestadilaisuudessa, oikeaa elävää uskoa. Onhan saarnattu, että on vain yksi oikea seurakunta. Katuvaisen syntisen on se vaan etsittävä, niin Raamattu todistaa. Kuolleen uskon tunnustajat eivät tätä ymmärrä. Kirkkouskovaiset ja kaikki muut Helluntailaiset tai mitkä tahansa uskovaiset.

        Venttas holl sanos Jukolan Jussi. Tiedämme Raamatusta, että Israelin kansa oli heimokansa, mutta kenen nimeen nimetty heimo oli se Jumalan valitsema ainoa oikea?


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Venttas holl sanos Jukolan Jussi. Tiedämme Raamatusta, että Israelin kansa oli heimokansa, mutta kenen nimeen nimetty heimo oli se Jumalan valitsema ainoa oikea?

        Jakop sai uuden nime taisteltuaan Jumalan kanssa. Israel tarkoittaa Jumala taistelee, taistelee Jumalan kanssa ja se voi tarkoittaa myös taistella Jumalaa vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos on viikon ajan omassa kotonaan ja elossaan tuntenut syyllisyyttä vaika mistä, ja sitten raahautuu ja siellä sama meno jatkuu tuplan kiivaampana, eikö ole aihetta jo kysyä, mitä tämä on olevinaan !

        Onko siellä seuroissa AINA suurempi Jumalan läsnäolo ja jaa suurempi valo kuin siellä kotona, eikö se sama Jumalan Henki ole molemmissa ja samat oppimateriaalit myös samoille lapsille!?

        eikö jo o lisi aika jättää ne kuulijat saman Hengen hoitoon joka ne on synnyttänytkin, eikä pyrkiä koko ajan pöntöstä päin kalifiksi kalifin paikalle, ei Jumalan aina tarvitse olla lomalla eikä syrjäytettynä.

        Pitäis vähän ajatella että miksi kkoko ajan paasataan syntiluetteloita kun ei ole kuitenkaan mitään evästä antaa niiden lunnaiksi, joka ei olisi jokaisen uskovan omassa povessa ja aina mukana.

        Ystävä Anonyymi on ymmärtänyt väärin nimittäin kristillisyys lähtee juuri sieltä kotoa


    • Vihneeltä erinomainen kysymys. L:n päiväsaarnat on tosiaan pidetty tavalliselle kirkon kuulijakunnalle, eikä ns. uskoville.
      Väkisin tulee mieleen, kun niitä nykyseuroissa lukee, niin tuloksena on fariseuksia. "kiitos, etten ole niin kuin tuo publikaani tuolla nurkassa".

      • Anonyymi

        Ja jatkoksi edelliseen, enkä varsinkaan eriseurainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jatkoksi edelliseen, enkä varsinkaan eriseurainen.

        Kuka haluaisi olla eriseurassa? Ei tyhmät neitseet päässeet perille. Mitä raamattu sanoo tyhmistä neitseistä? Saattojoukko vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jatkoksi edelliseen, enkä varsinkaan eriseurainen.

        Taivaan Isä on johdattanut oikealle tielle ja siinä pitänyt ja varjellut eriseuraan lähtimisestä. Kiitos kuuluu Hänelle. Itsellä ei ole siihenkään mitään ansiota.
        Turha täällä on esikoislestadiolaisia mustamaalata omien kokemusten ja tuntemisen perusteella. Se on elävä Jumalan Sana joka on tuomari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taivaan Isä on johdattanut oikealle tielle ja siinä pitänyt ja varjellut eriseuraan lähtimisestä. Kiitos kuuluu Hänelle. Itsellä ei ole siihenkään mitään ansiota.
        Turha täällä on esikoislestadiolaisia mustamaalata omien kokemusten ja tuntemisen perusteella. Se on elävä Jumalan Sana joka on tuomari.

        Raamatun mukaan eriseurainen on semmoinen, joka hylkää Kristuksen


      • Anonyymi

        Vai on se sinun kokemuksesi? Ilmanko olet jättänyt tämän syntisen joukon ja huutelet kauampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai on se sinun kokemuksesi? Ilmanko olet jättänyt tämän syntisen joukon ja huutelet kauampaa.

        Edellenin oli vastaus kallelle. Jatkan vielä.

        " L:n päiväsaarnat on tosiaan pidetty tavalliselle kirkon kuulijakunnalle, eikä ns. uskoville."

        Aluksi oli yksi ja sama Jumalanpalvelus kaikille, mutta kun kirkkokansa ei kestänyt kuulla sitä, että Jumalaa kiitettiin kirkossa, niin heränneille tarvittiin pitään kirkonmenot illalla. Siitä on ollutkin suuri siunaus kristillisyydelle, että on niin paljon rovastin saarnoja luettavana. Saarnat ovat monipuolisia. Ei ole vain päivä- ja iltasaarnoja on kinkeri-, rippi-, käräjä- ja tarkastussaarnoja. Päiväsaarnatkaan eivät ole pelkästään suruttomille. Otan esimerkin kolmannen rukouspäivän saarnasta, jossa rovasti tutkii uskoa, toivoa ja rakkautta. Kopioin toivosta:

        Opetuslapset ovat nyt vakuuttuneita Jeesuksen ylösnousemisesta, mutta heidän uskonsa ei ole aina yhtä vahva, sillä Jeesus ei aina ole heidän nähtävänään ja tunnettavanaan. Uskon voima vähenee, kun vihollinen ampuu palavia nuoliaan. Omavanhurskaus nousee päähän ja sammuttaa heidän uskonsa ja lopettaa heidän kristillisyytensä. Silloin jää jäljelle ainoastaan toivo, ettei armollinen Vapahtaja hylkää heitä iankaikkisesti. Tämä toivo vahvistaa heitä pyrkimään, ikävöimään, huutamaan ja kolkuttamaan siihen asti, että he saavat tuntea Jeesuksen armollista läsnäoloa ja vaikutusta. Tämä toivo, että Jumala kuulee heidän rukouksensa, ei kuitenkaan ole samaa kuin usko, sillä usko on vahva luottamus siihen, mitä toivotaan, eikä epäile näkymättömistä. Kristityllä ei aina ole tätä lujaa luottamusta, mutta se mitä toivotaan, on aina kristityillä mielessä. Vihollinen kaataa kyllä joskus hänen uskonsa, niin ettei hän joka hetki voi tuntea autuutta, jonka Jeesus on hänelle ansainnut kärsimisellään ja kuolemallaan. Kun armon tunteminen ei aina ole yhtä elävänä kristityn sydämellä, silloin jää toivo, josta Paavali sanoo: ”Mutta toivo ei anna häpeään tulla.”
        Toinen elävän uskon tuntomerkki on se, että kristitty ei epäile näkymättömiä. Tästä ymmärrämme, että kun elävä usko on tunnettavana, silloin ei ole epäilyksiä. Kristitty ei epäile näkymättömiä, kun hän uskossa tuntee taivaan valtakunnan esimakua. Toivossa on osittain mukana epäilystä, mikä johtuu siitä, ettei kristitty sillä hetkellä tunne eläviä armon vaikutuksia, mutta hän toivoo kuitenkin, että Jeesus tulee sydämeen ja antaa autuuden tunnon, jos hän ahkerasti valvoo, pyrkii ja rukoilee, että saisi tuntea Jeesuksen veren voimaa. Mutta toivosta kasvaa pian kuollut usko, ellei toivoon liity vahva luottamus siihen, mitä toivotaan, ja Jumalan hengen todistus lapsen oikeudesta eli sellainen armon tunteminen, ettei hän epäile näkymättömiä eli ei epäile enää pelastustaan.
        Kuolleen uskon tunnustajalla on sellainen väärä toivo, että hän pelastuu, vaikka hänellä ei ole luottamusta siihen, mitä toivotaan, niin että hän saattaisi tunnustautua Jumalan lapseksi. Hän voi olla niin rohkea, että hän tunnustaa vastoin tuntoaan olevansa Jumalan lapsi, vaikka hän tietää, ettei hän ole koskaan saanut siitä Pyhän Hengen todistusta. Tai hän voi väärällä tunnolla tunnustautua Jumalan lapseksi perustaen pelastuksensa sellaisiin tuntemisiin, jotka eivät ole autuuden peruste, niin kuin liikutuksiin, uniin, siveyteen tai muuhun sellaiseen. Eri tilanne on sillä, jolla on oikea katumus, todellinen murhe, sydämen tuska ja todellinen halu pelastua, mutta joka ei ole vielä saanut armoa. Hän toivoo, että Jumala kuulee hänen rukouksensa. Vaikka hänellä ei olekaan uskon rohkeutta, että hän saattaisi tunnustautua Jumalan lapseksi, hän on kuitenkin paremmassa tilassa kuin kuolleen uskon tunnustaja, jonka omatunto ei ole oikein herännyt, jolla ei ole oikeaa murhetta ja joka ei halua tunnustaa ja sovittaa väärintekojaan. Hänellä on vahva usko tulevaan autuuteen, jonka voimaa hän ei kuitenkaan ole koskaan tuntenut. Sellainen armonvaras elää itsepetoksessa. Hänen toivonsa on turha. Mutta oikein katuvien toivo ei ole turha, jos he ovat ahkeria kilvoittelemaan, pyrkimään ja konttaamaan armoistuimen eteen, kumartumaan Jeesuksen ristin edessä ja etsimään puhdistusta hänen verestään. Myöskään niiden toivo ei ole turha, joiden usko on välillä niin heikko kuin suitseva kynttilän sydän, joka syttyy taas Pyhän Hengen tuulahduksesta. Sen sijaan niiden usko ja toivo on turha, jotka luulevat pelastuvansa, vaikka omatunto ei ole herännyt. He ovat umpisuruttomia. Myös niiden toivo on turha, joiden tunto on kerran herännyt, mutta jotka uudelleen ovat vajonneet suruttomuuteen. Myös niiden toivo on turha, jotka heräyksen jälkeen ovat varastaneet armoa, ennen kuin sydän on särkynyt. Niidenkin toivo on turha, jotka ovat jääneet lepäämään ensimmäisten armonmerkkien varaan eivätkä enää ole pyrkineet täydelliseen sovintoon ja sydämen puhdistukseen. Myös niiden toivo on turha, jotka kerran ovat tulleet armon osallisuuteen, mutta langenneet pois armosta tahallisten syntien kautta eivätkä ole uudelleen nousseet katumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka haluaisi olla eriseurassa? Ei tyhmät neitseet päässeet perille. Mitä raamattu sanoo tyhmistä neitseistä? Saattojoukko vaan.

        Eihän eriseura sitä tarkoita henkilöä joka ei ole esikoislestadiolainen. Tällainen usko ja oppi on täysin harhaoppia.

        Eriseurainen on sellainen henkilö tai ryhmä henkilöitä, joka irroittautuu Kristuksen ruumiin jäsenmyydestä, heittäytymällä joksikin erinomaiseksi erehtymättömäksi joukoksi, ja alkaa rohkeasti pilkkaamaan ja ylenkatsomaan muita Kristus-ruumiin jäseniä.

        Sellainen ryhmä tai henkilö on eriseurainen, jolle ei Kristuksen vanhurskaus kelpaa lahjaksi. Ei Kristuksen ruumis ole yksi jäsen, vaan siinä on kaikki jäsenet, jotka Jeesuksen Kristuksen lunastustyön ovat lahjana ottaneet uskolla vastaan.

        Room. 12:3 Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle,
        - ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii,
        - vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.
        Room. 12:5 niin me, vaikka meitä on monta,
        - olemme yksi ruumis Kristuksessa,
        - mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellenin oli vastaus kallelle. Jatkan vielä.

        " L:n päiväsaarnat on tosiaan pidetty tavalliselle kirkon kuulijakunnalle, eikä ns. uskoville."

        Aluksi oli yksi ja sama Jumalanpalvelus kaikille, mutta kun kirkkokansa ei kestänyt kuulla sitä, että Jumalaa kiitettiin kirkossa, niin heränneille tarvittiin pitään kirkonmenot illalla. Siitä on ollutkin suuri siunaus kristillisyydelle, että on niin paljon rovastin saarnoja luettavana. Saarnat ovat monipuolisia. Ei ole vain päivä- ja iltasaarnoja on kinkeri-, rippi-, käräjä- ja tarkastussaarnoja. Päiväsaarnatkaan eivät ole pelkästään suruttomille. Otan esimerkin kolmannen rukouspäivän saarnasta, jossa rovasti tutkii uskoa, toivoa ja rakkautta. Kopioin toivosta:

        Opetuslapset ovat nyt vakuuttuneita Jeesuksen ylösnousemisesta, mutta heidän uskonsa ei ole aina yhtä vahva, sillä Jeesus ei aina ole heidän nähtävänään ja tunnettavanaan. Uskon voima vähenee, kun vihollinen ampuu palavia nuoliaan. Omavanhurskaus nousee päähän ja sammuttaa heidän uskonsa ja lopettaa heidän kristillisyytensä. Silloin jää jäljelle ainoastaan toivo, ettei armollinen Vapahtaja hylkää heitä iankaikkisesti. Tämä toivo vahvistaa heitä pyrkimään, ikävöimään, huutamaan ja kolkuttamaan siihen asti, että he saavat tuntea Jeesuksen armollista läsnäoloa ja vaikutusta. Tämä toivo, että Jumala kuulee heidän rukouksensa, ei kuitenkaan ole samaa kuin usko, sillä usko on vahva luottamus siihen, mitä toivotaan, eikä epäile näkymättömistä. Kristityllä ei aina ole tätä lujaa luottamusta, mutta se mitä toivotaan, on aina kristityillä mielessä. Vihollinen kaataa kyllä joskus hänen uskonsa, niin ettei hän joka hetki voi tuntea autuutta, jonka Jeesus on hänelle ansainnut kärsimisellään ja kuolemallaan. Kun armon tunteminen ei aina ole yhtä elävänä kristityn sydämellä, silloin jää toivo, josta Paavali sanoo: ”Mutta toivo ei anna häpeään tulla.”
        Toinen elävän uskon tuntomerkki on se, että kristitty ei epäile näkymättömiä. Tästä ymmärrämme, että kun elävä usko on tunnettavana, silloin ei ole epäilyksiä. Kristitty ei epäile näkymättömiä, kun hän uskossa tuntee taivaan valtakunnan esimakua. Toivossa on osittain mukana epäilystä, mikä johtuu siitä, ettei kristitty sillä hetkellä tunne eläviä armon vaikutuksia, mutta hän toivoo kuitenkin, että Jeesus tulee sydämeen ja antaa autuuden tunnon, jos hän ahkerasti valvoo, pyrkii ja rukoilee, että saisi tuntea Jeesuksen veren voimaa. Mutta toivosta kasvaa pian kuollut usko, ellei toivoon liity vahva luottamus siihen, mitä toivotaan, ja Jumalan hengen todistus lapsen oikeudesta eli sellainen armon tunteminen, ettei hän epäile näkymättömiä eli ei epäile enää pelastustaan.
        Kuolleen uskon tunnustajalla on sellainen väärä toivo, että hän pelastuu, vaikka hänellä ei ole luottamusta siihen, mitä toivotaan, niin että hän saattaisi tunnustautua Jumalan lapseksi. Hän voi olla niin rohkea, että hän tunnustaa vastoin tuntoaan olevansa Jumalan lapsi, vaikka hän tietää, ettei hän ole koskaan saanut siitä Pyhän Hengen todistusta. Tai hän voi väärällä tunnolla tunnustautua Jumalan lapseksi perustaen pelastuksensa sellaisiin tuntemisiin, jotka eivät ole autuuden peruste, niin kuin liikutuksiin, uniin, siveyteen tai muuhun sellaiseen. Eri tilanne on sillä, jolla on oikea katumus, todellinen murhe, sydämen tuska ja todellinen halu pelastua, mutta joka ei ole vielä saanut armoa. Hän toivoo, että Jumala kuulee hänen rukouksensa. Vaikka hänellä ei olekaan uskon rohkeutta, että hän saattaisi tunnustautua Jumalan lapseksi, hän on kuitenkin paremmassa tilassa kuin kuolleen uskon tunnustaja, jonka omatunto ei ole oikein herännyt, jolla ei ole oikeaa murhetta ja joka ei halua tunnustaa ja sovittaa väärintekojaan. Hänellä on vahva usko tulevaan autuuteen, jonka voimaa hän ei kuitenkaan ole koskaan tuntenut. Sellainen armonvaras elää itsepetoksessa. Hänen toivonsa on turha. Mutta oikein katuvien toivo ei ole turha, jos he ovat ahkeria kilvoittelemaan, pyrkimään ja konttaamaan armoistuimen eteen, kumartumaan Jeesuksen ristin edessä ja etsimään puhdistusta hänen verestään. Myöskään niiden toivo ei ole turha, joiden usko on välillä niin heikko kuin suitseva kynttilän sydän, joka syttyy taas Pyhän Hengen tuulahduksesta. Sen sijaan niiden usko ja toivo on turha, jotka luulevat pelastuvansa, vaikka omatunto ei ole herännyt. He ovat umpisuruttomia. Myös niiden toivo on turha, joiden tunto on kerran herännyt, mutta jotka uudelleen ovat vajonneet suruttomuuteen. Myös niiden toivo on turha, jotka heräyksen jälkeen ovat varastaneet armoa, ennen kuin sydän on särkynyt. Niidenkin toivo on turha, jotka ovat jääneet lepäämään ensimmäisten armonmerkkien varaan eivätkä enää ole pyrkineet täydelliseen sovintoon ja sydämen puhdistukseen. Myös niiden toivo on turha, jotka kerran ovat tulleet armon osallisuuteen, mutta langenneet pois armosta tahallisten syntien kautta eivätkä ole uudelleen nousseet katumaan.

        "Edellenin oli vastaus kallelle. Jatkan vielä."

        " L:n päiväsaarnat on tosiaan pidetty tavalliselle kirkon kuulijakunnalle, eikä ns. uskoville."

        Tuon Lestadiuksen tekstin perusteella ymmärtää hyvin sen kuilun leveyden, joka erottaa esikislestadiolaiset Kristityistä.

        "Opetuslapset ovat nyt vakuuttuneita Jeesuksen ylösnousemisesta, mutta heidän uskonsa ei ole aina yhtä vahva, sillä Jeesus ei aina ole heidän nähtävänään ja tunnettavanaan. Uskon voima vähenee, kun vihollinen ampuu palavia nuoliaan. Omavanhurskaus nousee päähän ja sammuttaa heidän uskonsa ja lopettaa heidän kristillisyytensä. "

        Tässä puhutaan sellaisista ihmisista, jotka Jeesus on opettanut ottamaan vastaan Apostolin viran. Heillä on jo sellainen pohja mitä ei sen jälkeen ole ollut kellään. Silloin kun opetus perustuu ainoastaan Raamatun sanaan, seisoo tukevasti kalliolla ilman pelkoa Jeesuksen hylkäämäksi joutumista. Hän ei hylkää.

        Tuntuu olevan koko saarna yhtä veivaamista uskon, toivon, katumuksen, kilvoittelun, elävien armon vaikutuksien ja muiden ihmisessä olevien tuntemisten kanssa.

        "Hänellä on vahva usko tulevaan autuuteen, jonka voimaa hän ei kuitenkaan ole koskaan tuntenut. " Mitä tuo tarkoittaa?

        Jeesus sanoi opetuslapsille; "Johannes 15.

        3Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut. 4Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.

        5
        Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä. "

        "Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi. 17Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne."

        Raamatun tekstin rinnalla Lestadiuksen saarna tuntuu kummalliselta ja valitettavasti väärältä.

        Tuolta löytyy Biblia ja -38 käännökset rinnakkain. Kannattaa lukea koko luku.
        http://www.finbible.fi/jakeittain/UT/Johannes_15.htm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Edellenin oli vastaus kallelle. Jatkan vielä."

        " L:n päiväsaarnat on tosiaan pidetty tavalliselle kirkon kuulijakunnalle, eikä ns. uskoville."

        Tuon Lestadiuksen tekstin perusteella ymmärtää hyvin sen kuilun leveyden, joka erottaa esikislestadiolaiset Kristityistä.

        "Opetuslapset ovat nyt vakuuttuneita Jeesuksen ylösnousemisesta, mutta heidän uskonsa ei ole aina yhtä vahva, sillä Jeesus ei aina ole heidän nähtävänään ja tunnettavanaan. Uskon voima vähenee, kun vihollinen ampuu palavia nuoliaan. Omavanhurskaus nousee päähän ja sammuttaa heidän uskonsa ja lopettaa heidän kristillisyytensä. "

        Tässä puhutaan sellaisista ihmisista, jotka Jeesus on opettanut ottamaan vastaan Apostolin viran. Heillä on jo sellainen pohja mitä ei sen jälkeen ole ollut kellään. Silloin kun opetus perustuu ainoastaan Raamatun sanaan, seisoo tukevasti kalliolla ilman pelkoa Jeesuksen hylkäämäksi joutumista. Hän ei hylkää.

        Tuntuu olevan koko saarna yhtä veivaamista uskon, toivon, katumuksen, kilvoittelun, elävien armon vaikutuksien ja muiden ihmisessä olevien tuntemisten kanssa.

        "Hänellä on vahva usko tulevaan autuuteen, jonka voimaa hän ei kuitenkaan ole koskaan tuntenut. " Mitä tuo tarkoittaa?

        Jeesus sanoi opetuslapsille; "Johannes 15.

        3Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut. 4Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.

        5
        Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä. "

        "Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi. 17Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne."

        Raamatun tekstin rinnalla Lestadiuksen saarna tuntuu kummalliselta ja valitettavasti väärältä.

        Tuolta löytyy Biblia ja -38 käännökset rinnakkain. Kannattaa lukea koko luku.
        http://www.finbible.fi/jakeittain/UT/Johannes_15.htm

        Seurakunta ei ole viinipuu. Viinipuu on Kristus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän eriseura sitä tarkoita henkilöä joka ei ole esikoislestadiolainen. Tällainen usko ja oppi on täysin harhaoppia.

        Eriseurainen on sellainen henkilö tai ryhmä henkilöitä, joka irroittautuu Kristuksen ruumiin jäsenmyydestä, heittäytymällä joksikin erinomaiseksi erehtymättömäksi joukoksi, ja alkaa rohkeasti pilkkaamaan ja ylenkatsomaan muita Kristus-ruumiin jäseniä.

        Sellainen ryhmä tai henkilö on eriseurainen, jolle ei Kristuksen vanhurskaus kelpaa lahjaksi. Ei Kristuksen ruumis ole yksi jäsen, vaan siinä on kaikki jäsenet, jotka Jeesuksen Kristuksen lunastustyön ovat lahjana ottaneet uskolla vastaan.

        Room. 12:3 Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle,
        - ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii,
        - vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.
        Room. 12:5 niin me, vaikka meitä on monta,
        - olemme yksi ruumis Kristuksessa,
        - mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;

        "Eriseurainen on sellainen henkilö tai ryhmä henkilöitä, joka irroittautuu Kristuksen ruumiin jäsenmyydestä, heittäytymällä joksikin erinomaiseksi erehtymättömäksi joukoksi, ja alkaa rohkeasti pilkkaamaan ja ylenkatsomaan muita Kristus-ruumiin jäseniä."

        Näin on käynyt. Esikoiset ry on irtaantunut Krisuksen ruumiista, jonka jäseniä ovat olleet. He pitävät Esikoislestadiolaisia erehtyneinä ja itseään ilmeisesti erehtymättöminä, koska ovat perustaneet oman seurakunnan. Sinne menneiden, ei kaikkien taholta pilkka seurakunnan vanhimpia, saarnaajia ja heille kuuliaisia kristityitä kohtaan on jatkunut täälläkin parinkymmenen vuoden ajan. Ajattelevatkohan he itsestään enempi kuin sopii?

        Room. 12:5 niin me, vaikka meitä on monta,
        - olemme yksi ruumis Kristuksessa,
        - mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;

        Kristuksen ruumiissa on sama kuin luonnollisessa ruumiissakin. Jos yksi jäsen sairastaa, niin toiset ovat apuna. Kaikki jäsenet ovat tarpeellisia. Paavali sanoo tästä:

        14. Sillä ei ruumis ole yksi jäsen, vaan usia.
        15. Jos jalka sanois: en minä ole käsi, sentähden en minä ole ruumiista: eikö hän senvuoksi ole ruumiista?
        16. Ja jos korva sanois: en minä ole silmä, sentähden en minä ole ruumiista: eikö hän senvuoksi ruumiista ole?
        17. Jos koko ruumis silmänä olis, kussas siis kuulo? Jos se kaikki kuulona, kussas siis haisto?
        18. Mutta nyt on Jumala pannut jäsenet erinänsä itsekunkin ruumiissa niinkuin hän on tahtonut.
        19. Vai jos kaikki olisivat yksi jäsen, kussa sitte ruumis olis?
        20. Mutta nyt on monta jäsentä, vaan yksi ruumis.
        21. Mutta ei silmä taida kädelle sanoa: en minä sinua tarvitse, eli taas pää jaloille: en minä teitä tarvitse.
        22. Vaan paljoa enemmin ne ruumiin jäsenet, jotka heikommaksi näkyvät, ovat tarpeelliset.
        23. Ja jotka me luulemme häpiällisemmäksi ruumiissa, niiden päälle me enimmän kunnian panemme; ja jotka häijymmäksi näkyvät, niillä on enin kaunistusta:
        24. Sillä jotka meissä kauniit ovat, ei ne mitään tarvitse; mutta Jumala on ruumiin kokoon liittänyt ja sille puuttuvaiselle enemmän kunnian antanut,
        25. Ettei eripuraisuutta ruumiissa olisi; vaan kaikki jäsenet pitää toinen toisestansa surun pitämän.
        26. Ja jos yksi jäsen kärsii jotakin, niin kaikki muut jäsenet kanssa kärsivät, ja jos yksi jäsen kunniassa pidetään, niin kaikki jäsenet myös riemuitsevat.
        27. Mutta te olette Kristuksen ruumis ja jäsenet, jokainen osansa jälkeen.

        En voi käsittää kuinka ne voisivat olla saman ruumiin jäseniä, jotka ovat siitä irtautuneen. Niissä ei kierrä enää veri, joten ne kuolevat. Sama on niiden laita. joilla ei ole samanlainen oppi, ei ne voi olla saman ruumiin jäseniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eriseurainen on sellainen henkilö tai ryhmä henkilöitä, joka irroittautuu Kristuksen ruumiin jäsenmyydestä, heittäytymällä joksikin erinomaiseksi erehtymättömäksi joukoksi, ja alkaa rohkeasti pilkkaamaan ja ylenkatsomaan muita Kristus-ruumiin jäseniä."

        Näin on käynyt. Esikoiset ry on irtaantunut Krisuksen ruumiista, jonka jäseniä ovat olleet. He pitävät Esikoislestadiolaisia erehtyneinä ja itseään ilmeisesti erehtymättöminä, koska ovat perustaneet oman seurakunnan. Sinne menneiden, ei kaikkien taholta pilkka seurakunnan vanhimpia, saarnaajia ja heille kuuliaisia kristityitä kohtaan on jatkunut täälläkin parinkymmenen vuoden ajan. Ajattelevatkohan he itsestään enempi kuin sopii?

        Room. 12:5 niin me, vaikka meitä on monta,
        - olemme yksi ruumis Kristuksessa,
        - mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;

        Kristuksen ruumiissa on sama kuin luonnollisessa ruumiissakin. Jos yksi jäsen sairastaa, niin toiset ovat apuna. Kaikki jäsenet ovat tarpeellisia. Paavali sanoo tästä:

        14. Sillä ei ruumis ole yksi jäsen, vaan usia.
        15. Jos jalka sanois: en minä ole käsi, sentähden en minä ole ruumiista: eikö hän senvuoksi ole ruumiista?
        16. Ja jos korva sanois: en minä ole silmä, sentähden en minä ole ruumiista: eikö hän senvuoksi ruumiista ole?
        17. Jos koko ruumis silmänä olis, kussas siis kuulo? Jos se kaikki kuulona, kussas siis haisto?
        18. Mutta nyt on Jumala pannut jäsenet erinänsä itsekunkin ruumiissa niinkuin hän on tahtonut.
        19. Vai jos kaikki olisivat yksi jäsen, kussa sitte ruumis olis?
        20. Mutta nyt on monta jäsentä, vaan yksi ruumis.
        21. Mutta ei silmä taida kädelle sanoa: en minä sinua tarvitse, eli taas pää jaloille: en minä teitä tarvitse.
        22. Vaan paljoa enemmin ne ruumiin jäsenet, jotka heikommaksi näkyvät, ovat tarpeelliset.
        23. Ja jotka me luulemme häpiällisemmäksi ruumiissa, niiden päälle me enimmän kunnian panemme; ja jotka häijymmäksi näkyvät, niillä on enin kaunistusta:
        24. Sillä jotka meissä kauniit ovat, ei ne mitään tarvitse; mutta Jumala on ruumiin kokoon liittänyt ja sille puuttuvaiselle enemmän kunnian antanut,
        25. Ettei eripuraisuutta ruumiissa olisi; vaan kaikki jäsenet pitää toinen toisestansa surun pitämän.
        26. Ja jos yksi jäsen kärsii jotakin, niin kaikki muut jäsenet kanssa kärsivät, ja jos yksi jäsen kunniassa pidetään, niin kaikki jäsenet myös riemuitsevat.
        27. Mutta te olette Kristuksen ruumis ja jäsenet, jokainen osansa jälkeen.

        En voi käsittää kuinka ne voisivat olla saman ruumiin jäseniä, jotka ovat siitä irtautuneen. Niissä ei kierrä enää veri, joten ne kuolevat. Sama on niiden laita. joilla ei ole samanlainen oppi, ei ne voi olla saman ruumiin jäseniä.

        Näin on. Hyvin kirjoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Hyvin kirjoitettu.

        Voi hyvä Sylvi sinua. Mikä oli tuossa kirjoituksessa hyvää? Kerro ihmeessä. Sehän oli esikoislestadiolaista "höpötystä". Sairasta yhden yhdistyksen (Esikoilstestadiolaiset ry) ylistystä. Ei mitään muuta. Ymmärsitkö? Kirjoita nyt vielä itse, että he livat meistä lähteneitä mutta eivät olleet meitä. Tai että eriseuraa karta, niin sanoo Raamattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka haluaisi olla eriseurassa? Ei tyhmät neitseet päässeet perille. Mitä raamattu sanoo tyhmistä neitseistä? Saattojoukko vaan.

        Mitähän tarkoitat? Luuletko tosiaan ettei esikoslestadiolaisuus ole juuri yksi tyhmä neitsyt?

        Siellä on varmaan joukossa viisaitakin neitsyitä , mutta tämä Lapinmaan neitsyt, nyt joulunakin äänessä oleva, onkohan kuitenkin tyhmä? Ja tämä Suomen yhdistys? Onkohan viisas neitsyt? Eriseurahan Esikoislestadiolaiset ry on. VLKY;stä lähtenyt saattojoukko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tarkoitat? Luuletko tosiaan ettei esikoslestadiolaisuus ole juuri yksi tyhmä neitsyt?

        Siellä on varmaan joukossa viisaitakin neitsyitä , mutta tämä Lapinmaan neitsyt, nyt joulunakin äänessä oleva, onkohan kuitenkin tyhmä? Ja tämä Suomen yhdistys? Onkohan viisas neitsyt? Eriseurahan Esikoislestadiolaiset ry on. VLKY;stä lähtenyt saattojoukko.

        Sinulla on tosi hyvät tiedot! Vlky oli Esikoisestadiolaisten yhdistyksen nimi. Koska se aiheutti sekaannusta vanhoillisiin, niin nimi muutettiin Esikoislestadiolaiset ry:ksi. Silloin siitää ei lähtenyt ketään. Myöhemmin on ollut miehiä, jotka ovat yrittäneet muuttaa kristillisyyttä. Nyt ilmeisesti luultiin, että on saatu tarpeeksi kannatusta tälle liberaaliselle opille ja järjestettiin äänestyksiä siitä, kenelle rukoushuoneet kuuluvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on tosi hyvät tiedot! Vlky oli Esikoisestadiolaisten yhdistyksen nimi. Koska se aiheutti sekaannusta vanhoillisiin, niin nimi muutettiin Esikoislestadiolaiset ry:ksi. Silloin siitää ei lähtenyt ketään. Myöhemmin on ollut miehiä, jotka ovat yrittäneet muuttaa kristillisyyttä. Nyt ilmeisesti luultiin, että on saatu tarpeeksi kannatusta tälle liberaaliselle opille ja järjestettiin äänestyksiä siitä, kenelle rukoushuoneet kuuluvat.

        On sinullakin hyvää oikeaakin tietoa. Silloin nimenvaihdoksessa ei mitään hajaannusta.

        Liberaali oppi? Tarkoitatko, että vain siis tässä ei liberaalissas opissa on niin sanotusti "taivaan valtakunnan avaimet".
        VAIN ME PÄÄSEMME TAIVAASEEN!! Tätäkö tarkoitat? Ei liberaalit. Niitä pitää kavahtaa.

        Jos ihminen ei tule Esikoislestadiolaiset ry rukoushuoneelle tekemään niin sanottua "parannusta", hän ei pääse taivaaseen? Sitäkö haluat meille kertoa?

        Gällivaaressa on jouluna taas seuroja. Mieti mitä ne siellä oikein tekevät? Mieti. Ihan aikuisten oikeasti. Ei ole tervettä toimintaa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sinullakin hyvää oikeaakin tietoa. Silloin nimenvaihdoksessa ei mitään hajaannusta.

        Liberaali oppi? Tarkoitatko, että vain siis tässä ei liberaalissas opissa on niin sanotusti "taivaan valtakunnan avaimet".
        VAIN ME PÄÄSEMME TAIVAASEEN!! Tätäkö tarkoitat? Ei liberaalit. Niitä pitää kavahtaa.

        Jos ihminen ei tule Esikoislestadiolaiset ry rukoushuoneelle tekemään niin sanottua "parannusta", hän ei pääse taivaaseen? Sitäkö haluat meille kertoa?

        Gällivaaressa on jouluna taas seuroja. Mieti mitä ne siellä oikein tekevät? Mieti. Ihan aikuisten oikeasti. Ei ole tervettä toimintaa,

        Hyvää joulua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eriseurainen on sellainen henkilö tai ryhmä henkilöitä, joka irroittautuu Kristuksen ruumiin jäsenmyydestä, heittäytymällä joksikin erinomaiseksi erehtymättömäksi joukoksi, ja alkaa rohkeasti pilkkaamaan ja ylenkatsomaan muita Kristus-ruumiin jäseniä."

        Näin on käynyt. Esikoiset ry on irtaantunut Krisuksen ruumiista, jonka jäseniä ovat olleet. He pitävät Esikoislestadiolaisia erehtyneinä ja itseään ilmeisesti erehtymättöminä, koska ovat perustaneet oman seurakunnan. Sinne menneiden, ei kaikkien taholta pilkka seurakunnan vanhimpia, saarnaajia ja heille kuuliaisia kristityitä kohtaan on jatkunut täälläkin parinkymmenen vuoden ajan. Ajattelevatkohan he itsestään enempi kuin sopii?

        Room. 12:5 niin me, vaikka meitä on monta,
        - olemme yksi ruumis Kristuksessa,
        - mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;

        Kristuksen ruumiissa on sama kuin luonnollisessa ruumiissakin. Jos yksi jäsen sairastaa, niin toiset ovat apuna. Kaikki jäsenet ovat tarpeellisia. Paavali sanoo tästä:

        14. Sillä ei ruumis ole yksi jäsen, vaan usia.
        15. Jos jalka sanois: en minä ole käsi, sentähden en minä ole ruumiista: eikö hän senvuoksi ole ruumiista?
        16. Ja jos korva sanois: en minä ole silmä, sentähden en minä ole ruumiista: eikö hän senvuoksi ruumiista ole?
        17. Jos koko ruumis silmänä olis, kussas siis kuulo? Jos se kaikki kuulona, kussas siis haisto?
        18. Mutta nyt on Jumala pannut jäsenet erinänsä itsekunkin ruumiissa niinkuin hän on tahtonut.
        19. Vai jos kaikki olisivat yksi jäsen, kussa sitte ruumis olis?
        20. Mutta nyt on monta jäsentä, vaan yksi ruumis.
        21. Mutta ei silmä taida kädelle sanoa: en minä sinua tarvitse, eli taas pää jaloille: en minä teitä tarvitse.
        22. Vaan paljoa enemmin ne ruumiin jäsenet, jotka heikommaksi näkyvät, ovat tarpeelliset.
        23. Ja jotka me luulemme häpiällisemmäksi ruumiissa, niiden päälle me enimmän kunnian panemme; ja jotka häijymmäksi näkyvät, niillä on enin kaunistusta:
        24. Sillä jotka meissä kauniit ovat, ei ne mitään tarvitse; mutta Jumala on ruumiin kokoon liittänyt ja sille puuttuvaiselle enemmän kunnian antanut,
        25. Ettei eripuraisuutta ruumiissa olisi; vaan kaikki jäsenet pitää toinen toisestansa surun pitämän.
        26. Ja jos yksi jäsen kärsii jotakin, niin kaikki muut jäsenet kanssa kärsivät, ja jos yksi jäsen kunniassa pidetään, niin kaikki jäsenet myös riemuitsevat.
        27. Mutta te olette Kristuksen ruumis ja jäsenet, jokainen osansa jälkeen.

        En voi käsittää kuinka ne voisivat olla saman ruumiin jäseniä, jotka ovat siitä irtautuneen. Niissä ei kierrä enää veri, joten ne kuolevat. Sama on niiden laita. joilla ei ole samanlainen oppi, ei ne voi olla saman ruumiin jäseniä.

        Taas "vain me" oppia. Esikoislestadiolaisuus ei koskaan ole ollut Kristuksen ruumis, vain korkeintaan osa sitä.
        Mutta vain me opilla he ovat siitä osin irrottautuneet. Tuomiohenki muita kristityitä kohtaan vaikuttaa kuin itse olisivat itsensä amputoineet Kristuksen yhteydestä ainakin näiden kirjoitusten valossa.


    • Se on aika hengellistä ylpeyttä, kun jatkuvasti täällä itseään oikeauskoisena pitävät kirjoittajat puhuvat eriseurasta, väittävät (kun joku ymmärtäväinen on heille sanonut), että "he menivät eriseuraan"?! Ihan kuin yhdestä tilasta lähtee, niin silloin usko häviää! Pitää niin vahvasti toitottaa tuollaista, jotta oma usko vahvistuisi ja kiinnipitäminen yhdestä yhteisöstä pysyisi vahvana, kaikesta huolimatta, koska siellä vain on pyhä henki, siellä on autuuden tie.

      Vuosikausia olen ihmetellyt miten syntikeskeiseksi uskovan elo todetaan saarnoissa, sillä niin syntikeskeisiä saarnat ovat, ja vielä tekosynti-keskeisiä.

      On siunaus, että nyttemmin saa kuulla saarnoja, joissa Kristusta kirkastetaan!

      • Anonyymi

        He eivät olleet meitä vaan meistä lähteneitä sanoo raamattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        He eivät olleet meitä vaan meistä lähteneitä sanoo raamattu.

        Niin se sanoo Raamattu, se ei ole ongelma, vaan ongelma on se miten sinut esm saataisiin tajuamaan se mitä juuri kirjoitit, se on suurin ongelma, ei se että joku lähti jostain ja meni johonkin.
        Jeesuskin nousi ja lähti tämän tästä ja tuli johonkin ihan uuteen paikkaan ja taa s kohta lähti ja taas saapui johonkin, eikö se viittaakkin eriseuraan sellainen meno.


      • Anonyymi kirjoitti:

        He eivät olleet meitä vaan meistä lähteneitä sanoo raamattu.

        Kenestä siinä Raamatunpaikassa on kysymys? Missä olivat, mihin lähtivät? Pois uskosta, pois Jeesuksen luota?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin se sanoo Raamattu, se ei ole ongelma, vaan ongelma on se miten sinut esm saataisiin tajuamaan se mitä juuri kirjoitit, se on suurin ongelma, ei se että joku lähti jostain ja meni johonkin.
        Jeesuskin nousi ja lähti tämän tästä ja tuli johonkin ihan uuteen paikkaan ja taa s kohta lähti ja taas saapui johonkin, eikö se viittaakkin eriseuraan sellainen meno.

        No mitä se on se eriseura? Eriseura mistä?


      • Anonyymi
        tielläkenvaeltaa kirjoitti:

        No mitä se on se eriseura? Eriseura mistä?

        Eriseuraa on se kun ei haluta syystä tai tosiesta seurata Jeesuksen opetuksia ja Apsotolien antamia käytännön esimerkkejä Hengen antaman valon mukaan, vaan lähdetään tekemään jotain itselle sopivaa parempaa omaan luuloihin perustuvaa systeemiä.

        se on eriseuraa se.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eriseuraa on se kun ei haluta syystä tai tosiesta seurata Jeesuksen opetuksia ja Apsotolien antamia käytännön esimerkkejä Hengen antaman valon mukaan, vaan lähdetään tekemään jotain itselle sopivaa parempaa omaan luuloihin perustuvaa systeemiä.

        se on eriseuraa se.

        No eihän ole! Täällä haukutaan eriseuraisiksi heitä, jotka ovat olleet ja ovat edelleen Tiellä, seuraamassa Jeesusta ja Hänen opetuksiaan.

        Pyhä Henki ei lähde mihinkään heidän seurastaan, jotka ovat Sanan äärellä, saarnaavat Raamatun kirjoitusten pohjalta, ja jossa tutkitaan Sanaa.

        Tuo sinun eriseura-selvityksesi oli hyvin epämääräinen; et tiedä mitä on eriseura (tai siis se on sinun oma tulkinta), ja että ovat "lähteneet tekemään jotain itselle sopivaa...).
        Se joukko, eriseura sinun mielestä ja ja ymmärryksestä, on kuitenkin sellainen joukko, joka haluaa pitäytyä siinä, mistä liike on lähtöisin, missä lait mukaan toimitaan ja missä mikään ei ole muuttunut sen jälkeen, kun lähdimme muuttujista.


      • Anonyymi
        tielläkenvaeltaa kirjoitti:

        No eihän ole! Täällä haukutaan eriseuraisiksi heitä, jotka ovat olleet ja ovat edelleen Tiellä, seuraamassa Jeesusta ja Hänen opetuksiaan.

        Pyhä Henki ei lähde mihinkään heidän seurastaan, jotka ovat Sanan äärellä, saarnaavat Raamatun kirjoitusten pohjalta, ja jossa tutkitaan Sanaa.

        Tuo sinun eriseura-selvityksesi oli hyvin epämääräinen; et tiedä mitä on eriseura (tai siis se on sinun oma tulkinta), ja että ovat "lähteneet tekemään jotain itselle sopivaa...).
        Se joukko, eriseura sinun mielestä ja ja ymmärryksestä, on kuitenkin sellainen joukko, joka haluaa pitäytyä siinä, mistä liike on lähtöisin, missä lait mukaan toimitaan ja missä mikään ei ole muuttunut sen jälkeen, kun lähdimme muuttujista.

        "Se joukko, eriseura sinun mielestä ja ja ymmärryksestä, on kuitenkin sellainen joukko, joka haluaa pitäytyä siinä, mistä liike on lähtöisin, missä lait mukaan toimitaan ja missä mikään ei ole muuttunut sen jälkeen, kun lähdimme muuttujista."

        Uskotko itsekään tuohon? Yli kymmenen vuotta pysyitte mukana, vaikka äitiseurakunnassa ja Norjassa oli otettu jo sakramentit omiin käsiin. Sen puolesta ei ole mikään muuttunut, että sama pilkka jatkuu vielä, joka on täällä netissä ollut jo parikymmentä vuotta. Se pilkka tuli myös vanhoillisten taholta 120 vuotta sitten. Ei ole uutta, että kristillisyyden vanhimpia on haukuttu paaveiksi. Jo Laestadiuksen aikana niin tehtiin. Myös Lutherin sanottiin olevan pahempi paavi kuin paavi itse. Lainaan vähän bibliaa:

        24. Ja ottakaamme vaari toinen toisestamme, että me ahkeroitsemme rakkaudesta ja hyvistä töistä,
        25. Ei antaen ylen yhteistä seurakuntaa, niin kuin muutamien tapa on, vaan neuvokaa teitänne keskenänne, ja sitä enemmin kuin te näette sen päivän lähestyvän.
        26. Sillä jos me ehdollamme sitten syntiä teemme, kuin me olemme totuuden tuntoon tulleet, niin ei meillä ole enää yhtään uhria syntien edestä,
        27. Vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka vastahakoiset syövä on.

        22. Vaan te olette käyneet Zionin vuoren tykö, ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin, ja monen tuhannen enkelien joukon tykö,
        23. Yhteisen kokouksen ja esikoisten seurakunnan tykö, jotka taivaissa kirjoitetut ovat, ja Jumalan, kaikkein tuomarin tykö ja täydellisten vanhurskasten henkien tykö,
        24. Ja uuden Testamentin välimiehen Jeesuksen tykö, ja priiskotusveren tykö, joka parempia puhuu kuin Abelin (veri).

        Tässä on yhteinen kokous ja seurakunta, jonka jotkut ovat jättäneet. Rakkauden siteet katkaisseet ja samalla irroittaneet itsensä Kristuksen ruumiista.

        Priiskoitus veri: Laestadius sanoo saarnassaan, ettei Jeesuksen veri priisku neljänneksen päähän. En ole varma onko hänen sanojaan, mutta kristillisyydessä on sanottu, että ei Getsemanen yrttitarha ja Golkatan mäki tarvinneet Jeesuksen veripisaroita, vaan meidän syntinen sydämemme ja on kehoitettu kokoamaan näitä veren pisaroita.

        17. Mutta te, rakkaat veljet, muistakaa niitä sanoja, joita ennen meidän Herran Jeesuksen Kristuksen apostoleilta sanottiin:
        18. Että viimeisellä ajalla tulevat pilkkaajat, jotka jumalattomissa himoissansa vaeltavat.
        19. Nämä ovat ne, jotka eriseurat tekevät, lihalliset, joilla ei henkeä ole.
        20. Mutta te, minun rakkaani! rakentakaa itseänne teidän kaikkein pyhimmän uskonne päälle, Pyhän Hengen kautta, ja rukoilkaa, pitäin teitänne keskenänne Jumalan rakkaudessa,

        18. Mutta jos te Hengeltä hallitaan, niin ette ole lain alla.
        19. Mutta lihan työt ovat julkiset, kuin on huoruus, salavuoteus, saastaisuus, haureus,
        20. Epäjumalain palvelus, noituus, vaino, riita, kateus, viha, torat, eripuraisuus, eriseura,
        21. Pahansuomus, murha, juopumus, ylen syöminen ja muut senkaltaiset, joista minä teille edellä sanon, niin kuin minä ennenkin sanonut olen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ei pidä Jumalan valtakuntaa perimän.

        Siinä on syntiluetteloa. Eriseuralla ei ole hyvää odotettavissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Se joukko, eriseura sinun mielestä ja ja ymmärryksestä, on kuitenkin sellainen joukko, joka haluaa pitäytyä siinä, mistä liike on lähtöisin, missä lait mukaan toimitaan ja missä mikään ei ole muuttunut sen jälkeen, kun lähdimme muuttujista."

        Uskotko itsekään tuohon? Yli kymmenen vuotta pysyitte mukana, vaikka äitiseurakunnassa ja Norjassa oli otettu jo sakramentit omiin käsiin. Sen puolesta ei ole mikään muuttunut, että sama pilkka jatkuu vielä, joka on täällä netissä ollut jo parikymmentä vuotta. Se pilkka tuli myös vanhoillisten taholta 120 vuotta sitten. Ei ole uutta, että kristillisyyden vanhimpia on haukuttu paaveiksi. Jo Laestadiuksen aikana niin tehtiin. Myös Lutherin sanottiin olevan pahempi paavi kuin paavi itse. Lainaan vähän bibliaa:

        24. Ja ottakaamme vaari toinen toisestamme, että me ahkeroitsemme rakkaudesta ja hyvistä töistä,
        25. Ei antaen ylen yhteistä seurakuntaa, niin kuin muutamien tapa on, vaan neuvokaa teitänne keskenänne, ja sitä enemmin kuin te näette sen päivän lähestyvän.
        26. Sillä jos me ehdollamme sitten syntiä teemme, kuin me olemme totuuden tuntoon tulleet, niin ei meillä ole enää yhtään uhria syntien edestä,
        27. Vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka vastahakoiset syövä on.

        22. Vaan te olette käyneet Zionin vuoren tykö, ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin, ja monen tuhannen enkelien joukon tykö,
        23. Yhteisen kokouksen ja esikoisten seurakunnan tykö, jotka taivaissa kirjoitetut ovat, ja Jumalan, kaikkein tuomarin tykö ja täydellisten vanhurskasten henkien tykö,
        24. Ja uuden Testamentin välimiehen Jeesuksen tykö, ja priiskotusveren tykö, joka parempia puhuu kuin Abelin (veri).

        Tässä on yhteinen kokous ja seurakunta, jonka jotkut ovat jättäneet. Rakkauden siteet katkaisseet ja samalla irroittaneet itsensä Kristuksen ruumiista.

        Priiskoitus veri: Laestadius sanoo saarnassaan, ettei Jeesuksen veri priisku neljänneksen päähän. En ole varma onko hänen sanojaan, mutta kristillisyydessä on sanottu, että ei Getsemanen yrttitarha ja Golkatan mäki tarvinneet Jeesuksen veripisaroita, vaan meidän syntinen sydämemme ja on kehoitettu kokoamaan näitä veren pisaroita.

        17. Mutta te, rakkaat veljet, muistakaa niitä sanoja, joita ennen meidän Herran Jeesuksen Kristuksen apostoleilta sanottiin:
        18. Että viimeisellä ajalla tulevat pilkkaajat, jotka jumalattomissa himoissansa vaeltavat.
        19. Nämä ovat ne, jotka eriseurat tekevät, lihalliset, joilla ei henkeä ole.
        20. Mutta te, minun rakkaani! rakentakaa itseänne teidän kaikkein pyhimmän uskonne päälle, Pyhän Hengen kautta, ja rukoilkaa, pitäin teitänne keskenänne Jumalan rakkaudessa,

        18. Mutta jos te Hengeltä hallitaan, niin ette ole lain alla.
        19. Mutta lihan työt ovat julkiset, kuin on huoruus, salavuoteus, saastaisuus, haureus,
        20. Epäjumalain palvelus, noituus, vaino, riita, kateus, viha, torat, eripuraisuus, eriseura,
        21. Pahansuomus, murha, juopumus, ylen syöminen ja muut senkaltaiset, joista minä teille edellä sanon, niin kuin minä ennenkin sanonut olen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ei pidä Jumalan valtakuntaa perimän.

        Siinä on syntiluetteloa. Eriseuralla ei ole hyvää odotettavissa.

        Äiti seurakunnassa? On se aikamoista, että tämän sinun mainitsemasi eri seuran yhdistä tuohon paikkaan Raamatussa. Osoitat sormella meitä:"te olette pilkkaajia, teillä ei ole henkeä jne."
        Oletpas sinä aikamoinen saarnaaja ja uskovien pilkkaa eriseuraisiksi!


      • Anonyymi
        tielläkenvaeltaa kirjoitti:

        No eihän ole! Täällä haukutaan eriseuraisiksi heitä, jotka ovat olleet ja ovat edelleen Tiellä, seuraamassa Jeesusta ja Hänen opetuksiaan.

        Pyhä Henki ei lähde mihinkään heidän seurastaan, jotka ovat Sanan äärellä, saarnaavat Raamatun kirjoitusten pohjalta, ja jossa tutkitaan Sanaa.

        Tuo sinun eriseura-selvityksesi oli hyvin epämääräinen; et tiedä mitä on eriseura (tai siis se on sinun oma tulkinta), ja että ovat "lähteneet tekemään jotain itselle sopivaa...).
        Se joukko, eriseura sinun mielestä ja ja ymmärryksestä, on kuitenkin sellainen joukko, joka haluaa pitäytyä siinä, mistä liike on lähtöisin, missä lait mukaan toimitaan ja missä mikään ei ole muuttunut sen jälkeen, kun lähdimme muuttujista.

        Enhän minä nimennyt mitään joukkoa, vaan kerroin vain millä tavalla se eriseura rakentuu, olkoot nimi paikka jaa ika mikä j a missä tahansa, mailma hengellisyys ei näet rakennu minkäänimisen lestadiolaisuuden ympärille, Raamatussa ei ole yhtään lestalaista, ota se huomioon kun intoilet milloin mistäkin.

        Jos Apostoleista kuka tahansa olisi alkanut vetää jotain omaa linjaa ja kerännyt ympärilleen samaamieltä olevia, silloin olisi kyseesä eriseura ja lahko !

        jos vaikkapa Tuomas olisi alkanut sanoa yhä useimmin, että ei saa kahta huivia kaulassa, vaan on oltava vain yhksi ja sekin kamelinharmaa eikä olisi luopunut jankutuksestaan, vaan yhä tiukemmin siitä jauhanut, siinä olisi ollut eriseuran siemenetjo hyvällä idulla.

        jne..


    • Anonyymi

      Kukaan ei ole koskaan pelastunut helvetistä lain kautta tai ihmiskäskyjen kautta, ei siveän elämänsä kautta, ei parannustensa kautta, ei itkujensa kautta, ei katumistensa kautta, etc.

      Nämä ovat kuitenkin joillekin heidän uskonsa pääasiallinen sisältö ja Jeesuksessa Kristuksessa uskon kautta vanhurskautettujen tumitseminen on tällaisten ryhmien "parannussaarnaa"

      Sille ei voi mitään niin kauan, kun ihmisellä on yksikin muu peruste pelastukselleen, kun uskolla vastaan otettu Jeesuksen Kristuksen vanhurskaus. Raamatusta ei muuta tietä löydy, kun usko Kristukseen. Ja tämä tie on se ihana tie, se rauhan tie, se on tie iankaikkiseen elämään. Jeesus Kristus Jumalan Poika Vapahtaja.

    • Anonyymi

      Avaajan kommentista pätkä: "Jos seurakunnan keskuuteen juurrutetaan ajatus, että mikään ei saa muuttua, niin silloin sidotaan Pyhä Henki ja estetään kasvu uskossa ja Kristuksen tuntemisessa."

      Näin Raamattu kuitenkin opettaa, Jeesus ei tuonut maailmaan muovailuvahaa, josta pitäisi muovata itse kullekkin sopiva pelastustuie. Mitää ei siis kristinuskossa saa ihminen muuttaa, mikä alkuperäisessä ilmoituksessa Raamatussa on kirjoitettu.

      Mutta nyt avauksessa ilmeisesti puhutaan esikoislestadiolaisten vakuutteluista ettei mikään saa muuttua?

      Jos näin olisi menetelty, ettei mitään olisi muutettu, ei liike olisi hajaantunut. Mutta ruotsissa oleva uusi johto muutti lähes kaiken liikkeen siihenastisesta opetuksesta ja valtasuhteista.

      He julistivat, että he, lähinnä Gunnar Persäter ja Odd Minde ovat liikkeen erehtymätön johto, jota koko liikkeen laajuudella on kritiikittömästi toteltava. Ja liike muutetaan kaikissa maissa itsenäiseksi kirkoksi sakramentteineen.

      Näin ei esikoislestadiolaisuudessa ole koskaan opetettu eikä menetelty. Tämä johti vääjäämättä hajaannukseen. Maailmassa ei ole muita Herroja kuin Jeesus Kristus. Eikä seurakunta ole velvoitettu kenenkään maaiilisen henkilön alamaisuuteen, toimimaan jonkun henkilöryhmän johdolla vastoin Jumalan sanaa. Seurakunta valitsee puhujat ja johtajat ja tarvittaessa erottaa, jos valitussa alkaa näkymään "herran merkkejä". Sii alamaisuus seurakunnan tahdolle alkaa puuttumaan.

    • Anonyymi

      "Meistä lähteneet," tällä ei ole mitään tekemistä esikoislestadiolaisuuden kanssa.
      Heikompilahjaisenkin tulisi tämä käsittää, mikä joukko esikoislestadiolaiset on.
      Sokea ei ikävä kyllä näe mitään, eikä kuuro kuule mitään. Kun he eivät ole alamaisina Kristuksen evankeliumille, he ovat pystyttäneet läpitunkematton omanvanhurskauden muurin liikkeensä ympärille.

      Totisia kristittyjäkin on paljon joukossa. Johto tätä omavanhurskautta lietsoo, joka sunnuntai puheissaan, kun ihmistä kehutaan, se puree lihaan loistavasti.

      Kukapa ei haluaisi olla maailman jalostuneinta sakkia, ainoat pelastetut maan päällä. - Valhe on niin kovin makeaa ihmislihalle. Sillä esikoislestadiolaisuudessakin niin paljon rakastetaan valhetta. Raamattu ei kiinnosta, vain nämä omaan korvasyyhyyn selitetyt ja vääristellyt, muutamat kirjoitukset Raamatusta. Ja perään valtava kavalkaadi ihmisopin sotkua.

      • Anonyymi

        Tässä sinulle, joka täällä kirjoittelet, että tämä oli hyvä kirjoitus. Tai aamenta päälle. Tässä ihan aikuisten oikeasti on hyvä kirjoitus, jota voisit ajatella, siis sitä tietoa, mitä se pitää sisällään.


    • Anonyymi

      Ankkuri on Apostolien teoissa,kirjoituksissa ja opissa, ei se ole missään leevin tai lutterin saarnakartoissa.

      Teillä jotka intoielette että mikään ei ole muuttunut, niin jos ankkuripiste on Raamatussa, niin missään lestahaarassa ei ole juuri mitään joka ei olisi muuttunut ja paljon, toisilla enempi ja toisilla vähempi.

      Jos lyö maahan rautakangen ja sanoo että siinä mailman keskipiste ja mittaa siitä kaikki matkat, silloin on hyvä uskotella että mikään ei ole muiden mitoissa oikein.

    • Anonyymi

      Mitään Raamatullisuudessa pysymistä ei ilmene siinäkään, että joka paikassa siteerataan tuota erittäin huonolla suomenkielellä luettavaa vanhaa bibliaa.

      Mitä erinomaista siinä mukamas on että kaikki termit ja käsitteet on ilmaistu niin ettei nuorempi väki ymmärrä niistä juuri mitään, melkein kuin latinaksi luettaisiin kuin aikoinaan kun ei haluttukkaan ettö kirkon penkissö istujat olisvat totuuden tuntemiseen tulleen, vaan että papisto halusi jostain korkealta tiputella sanoja ja olla erinomaisia kun vain he ymmärsivät niistä jotain !

      kyllä sitä on kaikenlaista hulluutta ollut tämän kristillisen asian historiassa ja on edelleen.

      minulla on kaiketi kolmekymmentä eri käännöstä sekä se paljon puhuttu alkukielinen ja katson niistä muutamista jos jokin asia vaikuttaa käsittämättömältä, sehän ei ole Raamatun tarkoitus olla mahdollisimman käsittämätön ja mystinen, vaan selvästi ymmärrettävä ja luettava.

      • Anonyymi

        Luuletko ihan oikeasti olevasi lestadiolaisia perempi? Ylimielisyytesi ja pilkallisuutesi paljataa ettet tunne kristinuskoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko ihan oikeasti olevasi lestadiolaisia perempi? Ylimielisyytesi ja pilkallisuutesi paljataa ettet tunne kristinuskoa.

        Niin mitä halusit sanoa j a miksi alat puhua tuollaista joka ei kuulu mihinkään aiheessa.

        En minä ole täällä arpomassa kuka on ketäkin parempi, täällä keskustellaan hengellisistä asioista ja niihin liittyvistä ongelmista, mutta ongelma on siinä että mikään lestahaara ei halua niistä kuulla vaan haluaa lytätä niistä kyselevän.

        Minun mielestäni on ihmisen suuri etuoikeus korjata vaellustaan joka päivä jonkin verran, eikä betonoida itseään ja elämäänsä mihinkään muuhun kuin Raamatun oppiin ja Jeesukseen Kristukseen.

        Berean Juutalaisista Raamattu kertoo näin mm; " ja he olivat muita uskovia jalompia, kun tutkivat joka päivä kirjoituksista oliko niin, kuin oli puhuttu (seuroissa) ".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko ihan oikeasti olevasi lestadiolaisia perempi? Ylimielisyytesi ja pilkallisuutesi paljataa ettet tunne kristinuskoa.

        "Luuletko ihan oikeasti olevasi lestadiolaisia perempi?"

        Tuskin tuo kirjoittaja luulee olevansa yhtään toista parempi, vaan tuo esiin erilaisuuksia opissa. Näitä olisi esikoislestadiolaistenkin hyvä tutkia ilman ennakkokäsityksiä. Hänellä on selkeä näkemys Kristinopista ja kommenttien kautta vastaavasti myös "tästä kristillisyydestå," jonka kautta esikoislestadiolaiset puhuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Luuletko ihan oikeasti olevasi lestadiolaisia perempi?"

        Tuskin tuo kirjoittaja luulee olevansa yhtään toista parempi, vaan tuo esiin erilaisuuksia opissa. Näitä olisi esikoislestadiolaistenkin hyvä tutkia ilman ennakkokäsityksiä. Hänellä on selkeä näkemys Kristinopista ja kommenttien kautta vastaavasti myös "tästä kristillisyydestå," jonka kautta esikoislestadiolaiset puhuvat.

        Ei ole kristitty, eikä tunne kristinuskoa. Kristinuskoon ei kuulu kenekään ihmisen pilkkaaminen tai ylenkatse.

        Luuk. 10:27 Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        Luuk. 10:28 Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko ihan oikeasti olevasi lestadiolaisia perempi? Ylimielisyytesi ja pilkallisuutesi paljataa ettet tunne kristinuskoa.

        Mitä sinä luulet kirjoitellessasi tuollaista ylimielistä pilkallista tekstiä erittäin asialliseen kirjoitukseen, joka koskee uskontoasi? Uskotko todella tuntevasi kristinuskoa muutoin kuin esikoislestadiolaisten saarnojen kautta? Ja pitäisi kyllä sinunkin herätä unestasi.

        Vielä ei ole myöhäistä.


    • Anonyymi

      17 Sellaiset ovat vedettömiä lähteitä ja myrskytuulen ajamia hattaroita, ja pimeyden synkeys on heille varattu.
      18 Sillä he puhuvat pöyhkeitä turhuuden sanoja ja viekoittelevat lihan himoissa irstauksilla niitä, jotka tuskin ovat päässeet eksyksissä vaeltavia pakoon,
      19 ja lupaavat heille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia; sillä kenen voittama joku on, sen orja hän on.
      20 Sillä jos he meidän Herramme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen tuntemisen kautta ovat päässeetkin maailman saastutuksia pakoon, mutta niihin taas kietoutuvat ja tulevat voitetuiksi, niin on viimeinen tullut heille ensimmäistä pahemmaksi.
      21 Parempi olisi heille ollut, etteivät olisi tulleet tuntemaan vanhurskauden tietä, kuin että sen tunnettuaan kääntyvät pois heille annetusta pyhästä käskystä.
      22 Heille on tapahtunut, mitä tosi sananlasku sanoo: "Koira palaa oksennukselleen", ja: "Pesty sika rypee rapakossa".

      Esikoiset mainostavat kovasti vapautta, mutta kaikesta huomaa, että monella on paha olo, että täytyy syyttää Esikoislestadiolaisia kaikesta. Samoin on niidenkin laita, jotka ovat menneet muualle. Oma paha olo johtuu muka siitä, mitä on joutunut kokemaan tässä seurakunnassa. Maailmaan menneistä suurin osa pitää kristillisyyden oikeana, mutta itsensä heikkona ja tietävät mistä avun saavat, sitten kun saavat siihen voimaa. Esikoisten houkutukset eivät heitä kiinnosta.

      • Anonyymi

        Jep, jep


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, jep

        Lue noita aiempia kirjoituksia, ja mitenmihin hullutuksiin kirjoittelet "jep jep" viestejäsi. Tämä kannattamasi kirjoittajahan on täysin eskoislestadiolaisessa "hurmassa", ymmärtämättä itse lainkaan missä suossa hän räpiköi.

        Esimerkiksi hän kirjoittaa harhaisesti, että esikoiset syyttävät esikoisia kaikesta. Etkö ymmärrä että esikoislestadiolaiset syyttävät koko muuta Kristikuntaa "kaikesta"? Vain esikoislestadiolaiset ovat oikeassa. etkö todella ymmärrä noin yksinkertaista asiaa?


      • Anonyymi

        Jos uskot esikoislestadiolaisten olevan viattomia tapahtuneeseen hajaannukseen, olet väärässä. Mitä jos koittaisit otta selvää mitä kukakin on kokenut, pelkän syyttelyn sijaan. Tiedän jotain tapahtuneista asioista ja jos jostain haluat saada selkoa, niin kysy ihmeessä. Vastaan jos pystyn. Ihme jos ketään ei oikeasti kiinnosta mikä tai mitkä asiat olivat liikaa ja miksi.


      • Anonyymi

        "Esikoiset mainostavat kovasti vapautta, mutta kaikesta huomaa, että monella on paha olo, että täytyy syyttää Esikoislestadiolaisia kaikesta. Samoin on niidenkin laita, jotka ovat menneet muualle. Oma paha olo johtuu muka siitä, mitä on joutunut kokemaan tässä seurakunnassa. Maailmaan menneistä suurin osa pitää kristillisyyden oikeana, mutta itsensä heikkona ja tietävät mistä avun saavat, sitten kun saavat siihen voimaa. Esikoisten houkutukset eivät heitä kiinnosta."

        Siinä herra isoherra esikoislestadiolainen pudottelee avoimesti toiveitaan. Jokainen jolla on usko Kristukseen syntiensä sovittajana on vapaa. Tämä vapaus vallitsee Esikoiset ry:n joukossa. Tervetuloa tutustumaan niin ei tavitse netissä valehdella muista uskovista.

        "Paha olla". Kukapa tuota esikoilestadiolaisten eksytystä ja ihmisoppien moskaa ruokanaan syövää kansaa voisi iloiten seurata.

        Ei kakaan jolla Jeesuksen Kristuksen henki ja mieli on, voi iloiten katsella ihmisoppien ojuudessa kamppailevia, hengellisesti sokeita ihmisiä.

        Jeesus on kaiken teidänkin jokaisen puolesta jo tehnyt ja tarjoaa vanhurskauttaan ihan ilmaiseksi. Miksi tämä lahja ei kelpaa esikoislestadiolaisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Esikoiset mainostavat kovasti vapautta, mutta kaikesta huomaa, että monella on paha olo, että täytyy syyttää Esikoislestadiolaisia kaikesta. Samoin on niidenkin laita, jotka ovat menneet muualle. Oma paha olo johtuu muka siitä, mitä on joutunut kokemaan tässä seurakunnassa. Maailmaan menneistä suurin osa pitää kristillisyyden oikeana, mutta itsensä heikkona ja tietävät mistä avun saavat, sitten kun saavat siihen voimaa. Esikoisten houkutukset eivät heitä kiinnosta."

        Siinä herra isoherra esikoislestadiolainen pudottelee avoimesti toiveitaan. Jokainen jolla on usko Kristukseen syntiensä sovittajana on vapaa. Tämä vapaus vallitsee Esikoiset ry:n joukossa. Tervetuloa tutustumaan niin ei tavitse netissä valehdella muista uskovista.

        "Paha olla". Kukapa tuota esikoilestadiolaisten eksytystä ja ihmisoppien moskaa ruokanaan syövää kansaa voisi iloiten seurata.

        Ei kakaan jolla Jeesuksen Kristuksen henki ja mieli on, voi iloiten katsella ihmisoppien ojuudessa kamppailevia, hengellisesti sokeita ihmisiä.

        Jeesus on kaiken teidänkin jokaisen puolesta jo tehnyt ja tarjoaa vanhurskauttaan ihan ilmaiseksi. Miksi tämä lahja ei kelpaa esikoislestadiolaisille.

        Noin se on. Mutta kitaraa varmaan joku sinua yllyttää soittamaan. Tai sitten sanoo niin, että he olivat meistä lähteneitä. Tai etttä eriseuraa karta. Niin yksinkertaista on esikoislestadiolainen usko. Ainoa oikea tämän maapallon päällä. Eikä heitä yhtään epäilytä nyt Jellinkään seuroissa jouluna, kun "Lapin vanhimmat" huutavat sitä oikeassaolemistaan, tai ainakin se yksi pahin pukari siis huutaa, luullen sillä tekevänsä, ja tekeekin noille sokeille, itsensä uskottavammaksi. Eiköpä näin ole?


    • Anonyymi

      kokeilin ravistaa kitaraa...kyllä siellä jokin rapisi sisällä, eli synti s eoli joka rapisi, mikä muu se voisi olla häh!?

      synti kaipaa hämärää olinpaikka,e is evoi kiiltävissä kielissä istuskella eikä lakatulla pinnalla, kitaran sisushämärään se kaipaa ja sieltä tekee tuhojaan viattomassa näppäilijässä, yllyttäen yhä hurjempaan rämpytykseen ja kas, usko mennyttä !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4456
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2499
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1637
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      26
      1394
    5. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1197
    6. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      115
      951
    7. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      19
      944
    8. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      932
    9. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      20
      931
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      914
    Aihe