Kuusi, kinkku ja jouluhauki

ja paljon muutakin hyvää saivat presidentti ja rouva Jenni Haukio joulutervehdyksenä yhdistyksiltä ja laitoksilta; katselen juuri suoraa lähetystä Ilta-Sanomissa. Oikeestaan tosi sööttiä ja perinteistä. Jossain muualla presidentti on eilen laitettu virkarikossyytteeseen. Häntä ei tulla toki erottamaan, koska senaatti on republikaaneja ja he ovat lojaaleja puolueelleen ja presidentilleen. Hyvässä ja pahassa. (Yes, he's a son of a bitch, but he's OUR son of of a bitch).
Ilahduttaa katsella Suomen presidenttiparin hyvää suhdetta kansalaisiinsa, hallitukseen ja mediaan.

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos vertaa muuhun maailmaan, niin pieniä ovat kähinät täällä, vaikkakin kielenkäyttö on kovantunut.
      Ei täällä eduskunnassakaan hulinoida. Onneksi vielä löytyy hyviä käytöstapoja.
      Väliin kyllä menee liikaa päällehuuteluksi.
      Itse ostin pienen kinkun tänään, kuusen käyn nappaamassa omalta maalta ja hauen pyydystin syyskesällä.

    • Anonyymi

      Nojaa, suhde hallitukseen ei taida olla niinkään hyvä. Haavisto huseerannut omin päin isisterroristien tuomisessa ja kiero lausunto sallii myös aikuisterroristien hakemisen. Niinistö on ollut aikuisten isis-terroristien tuomista vastaan. Miten voi olla lapsen etu, että kasvaa terroristivanhemman vaikutuspiirissä sen enempää leirillä kuin Suomessa ?

      • 2 orpolastahan on nyt parast´aikaa tulossa Suomeen.
        Josko ne vielä pelastettavissa olisi.
        Presidenttimme osaa mielestani hyvin harkiten asetella sanansa.
        No Jennihän sai sen ´´lehmäkohun´´ aikaan, jokuhan kieltäyty sen vuoksi linnanjuhlien kutsusta.


    • Puumalan saimaan juomakelpoisessa vedessa kasvanut kirjolohi odottaa valmistamista.

      Kumma kun Haaviston päälle hyökätään jatkuvasti, Haavisto jatkaa ulkoministerinä kaikista huolimatta, Haavisto saattaa olla seuraava presitentti ja sen ratkaisee kansa, jos näin käy joutuu Halla-aho herrottelemaan Haavistoa sekö häntä kaivelee.

      • Lisään.
        Oli aika herkullista seurata Sanna Marini sanavalmiutta eduskunnan kyselytunilla, Välikysymyksen käsittelyssä Marin kuohautti kokoomusta sanomalla " ettekö yhtään häpeä " ensin kuului salissa huomattava kohahdus, sen jälkeen päälle hirveä pulina kokoomuksen parissa.
        Tänään Orpo otti esille miten pääministeri selitää välikysymyksessä esittämänne ettekö yhtään häpeä, he Sanna Marin näpäytti taas oikein kunnolla kokoomusta tietyin seurauksin.

        Eduskunta työ sai mielenkiintoista seurattavaa näppärien sanavalmiitten viiden naispuolueen johtajan työskentelystä.


      • Pertikki kirjoitti:

        Lisään.
        Oli aika herkullista seurata Sanna Marini sanavalmiutta eduskunnan kyselytunilla, Välikysymyksen käsittelyssä Marin kuohautti kokoomusta sanomalla " ettekö yhtään häpeä " ensin kuului salissa huomattava kohahdus, sen jälkeen päälle hirveä pulina kokoomuksen parissa.
        Tänään Orpo otti esille miten pääministeri selitää välikysymyksessä esittämänne ettekö yhtään häpeä, he Sanna Marin näpäytti taas oikein kunnolla kokoomusta tietyin seurauksin.

        Eduskunta työ sai mielenkiintoista seurattavaa näppärien sanavalmiitten viiden naispuolueen johtajan työskentelystä.

        Tuosta "näpäyttämisestä" näkyy tulleen nykyisin jonkunlainen hyve ja peräti ylpeilyn aihe.

        Riippuen tietysti siitä, kuka näpäyttää ja ketä.
        Jotkut näpäyttäjät ollaan valmiita lynkkaamaan, kun taas jonkun toisen tekemää näpäyttämistä kehutaan ja ylistellään.

        Oikeistoahan tietysti saa näpäytellä olan takaa, mutta menepä näpäyttämään vihervasemmistoa, niin se on maalittamista, solvaamista, vihapuhetta ...


      • Tellukka kirjoitti:

        Tuosta "näpäyttämisestä" näkyy tulleen nykyisin jonkunlainen hyve ja peräti ylpeilyn aihe.

        Riippuen tietysti siitä, kuka näpäyttää ja ketä.
        Jotkut näpäyttäjät ollaan valmiita lynkkaamaan, kun taas jonkun toisen tekemää näpäyttämistä kehutaan ja ylistellään.

        Oikeistoahan tietysti saa näpäytellä olan takaa, mutta menepä näpäyttämään vihervasemmistoa, niin se on maalittamista, solvaamista, vihapuhetta ...

        No minä vaan seuraan sivusta kuin nais-viisikko pärjää, hyvä kun Sanna Marin tyrmää oitis opposition hyökkäykset, kun näin on oppositio ei hevin ala haastamaan Marinia.

        Sanna Marin on ylpeä hallituksestaan ja asemastaan pääministerinä, tänäänkin sanoi " Tämä on minun hallitukseni " aika itsemarmasti sanottu.


      • Pertikki kirjoitti:

        No minä vaan seuraan sivusta kuin nais-viisikko pärjää, hyvä kun Sanna Marin tyrmää oitis opposition hyökkäykset, kun näin on oppositio ei hevin ala haastamaan Marinia.

        Sanna Marin on ylpeä hallituksestaan ja asemastaan pääministerinä, tänäänkin sanoi " Tämä on minun hallitukseni " aika itsemarmasti sanottu.

        Onhan se itsevarmasti sanottu, kun ottaa huomioon, että hän on vasta tullut pääministeriksi ja se "hänen" hallitusohjelmansa oli jo valmiina ennen hänen virkaan astumistaan.


      • Pertikki kirjoitti:

        No minä vaan seuraan sivusta kuin nais-viisikko pärjää, hyvä kun Sanna Marin tyrmää oitis opposition hyökkäykset, kun näin on oppositio ei hevin ala haastamaan Marinia.

        Sanna Marin on ylpeä hallituksestaan ja asemastaan pääministerinä, tänäänkin sanoi " Tämä on minun hallitukseni " aika itsemarmasti sanottu.

        En usko opposition alkavan ryömimään Marinin edessä ja nuolemaan hänen varpaitaan vaikka hän olisi kuinka nokkavaa.
        Voi olla niinkin, että oppositio näkee hänessä haasteen ja alkaa pommittamaan häntä vain enemmän.


      • Tellukka kirjoitti:

        Onhan se itsevarmasti sanottu, kun ottaa huomioon, että hän on vasta tullut pääministeriksi ja se "hänen" hallitusohjelmansa oli jo valmiina ennen hänen virkaan astumistaan.

        Punaiset läikät poskilla ja katse meni useasti sivuun, ei kuvastanut minun mielestäni itsevarmuutta.
        Kunnei nyt vaan pääministeriys nousisi ns. päähän.


      • Tellukka kirjoitti:

        Onhan se itsevarmasti sanottu, kun ottaa huomioon, että hän on vasta tullut pääministeriksi ja se "hänen" hallitusohjelmansa oli jo valmiina ennen hänen virkaan astumistaan.

        Punaiset läikät poskilla ja katse siirtyy usein sivuun, ei näyttänyt minun silmiini itsevarmalta.
        En myöskään näe, että oli kovin korrektia käytöstä pääministeriltä tämä ´´ettekö häpeä.´´
        Kun nyt ei vaan menisi pääministeriys ns. päähän.


      • Eliaana kirjoitti:

        Punaiset läikät poskilla ja katse siirtyy usein sivuun, ei näyttänyt minun silmiini itsevarmalta.
        En myöskään näe, että oli kovin korrektia käytöstä pääministeriltä tämä ´´ettekö häpeä.´´
        Kun nyt ei vaan menisi pääministeriys ns. päähän.

        Jaa tuli siktikin kaks kertaa, vaiikka yhteys katkes välillä ja näytti ettei lähtenyt.


      • Tellukka kirjoitti:

        Tuosta "näpäyttämisestä" näkyy tulleen nykyisin jonkunlainen hyve ja peräti ylpeilyn aihe.

        Riippuen tietysti siitä, kuka näpäyttää ja ketä.
        Jotkut näpäyttäjät ollaan valmiita lynkkaamaan, kun taas jonkun toisen tekemää näpäyttämistä kehutaan ja ylistellään.

        Oikeistoahan tietysti saa näpäytellä olan takaa, mutta menepä näpäyttämään vihervasemmistoa, niin se on maalittamista, solvaamista, vihapuhetta ...

        Juuri näin asiat minullekin näkyvät, Tellukka.
        Sujuvuus ja näyttävyys ja niiden avulla saavutettu asema antavat oikeuden "näpäyttää" ja kansa huutaa hurraata. Ainakin toistaiseksi.
        Yksi virheellinen sanavalinta voi kuitenkin muuttaa kaiken, kuten kävi Jenni Haukiolle. Julkikuva naarmuuntui, ainakin hetkeksi.

        "Kansa" on nyt liikkeellä ja äänestää jaloillaan, usein hetken mielijohteesta, oman turhautumisensa seurauksena. Tämmöistä se nyt vain on, demokratia.


      • Eliaana kirjoitti:

        Punaiset läikät poskilla ja katse siirtyy usein sivuun, ei näyttänyt minun silmiini itsevarmalta.
        En myöskään näe, että oli kovin korrektia käytöstä pääministeriltä tämä ´´ettekö häpeä.´´
        Kun nyt ei vaan menisi pääministeriys ns. päähän.

        Tuota epäilee moni muukin. Eliaana. että valta on noussut Marinilla päähän jo tässä vaiheessa.
        Ehkä hänkään ei osannut aavistaa millaisen suurennuslasin alla julkisuudessa ollaan.
        Jokainen katse, jokainen ele, jokainen äänensävy kirjataan ja kukin tulkitsee niitä oman viiteryhmänsä mukaisesti.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Tuota epäilee moni muukin. Eliaana. että valta on noussut Marinilla päähän jo tässä vaiheessa.
        Ehkä hänkään ei osannut aavistaa millaisen suurennuslasin alla julkisuudessa ollaan.
        Jokainen katse, jokainen ele, jokainen äänensävy kirjataan ja kukin tulkitsee niitä oman viiteryhmänsä mukaisesti.

        Siinä nyt ei paljon tulkintaa tarvita, kun se ylimielinen kova ja kylmä nainen laukoo loukkauksia ja puhkuu vihaa maalittamalla jopa kokoomusta. Ei kauan kekkuloi vallan kahvassa tuollainen. MIMUN HALLITUKSENI, Marin sanoo. Onkohan edes hallitus hänen takanaan, tuskin vaan. Kulmuni on ihan pihalla kaikesta. niissä ilmeissä olisi myös lukemista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siinä nyt ei paljon tulkintaa tarvita, kun se ylimielinen kova ja kylmä nainen laukoo loukkauksia ja puhkuu vihaa maalittamalla jopa kokoomusta. Ei kauan kekkuloi vallan kahvassa tuollainen. MIMUN HALLITUKSENI, Marin sanoo. Onkohan edes hallitus hänen takanaan, tuskin vaan. Kulmuni on ihan pihalla kaikesta. niissä ilmeissä olisi myös lukemista.

        Kulumnia tulee kyllä melkein sääli. Niin herttainen tyttö, joka hymyillen vakuutti miten he "Sannan" kanssa tulevat hyvin juttuun. Siis vähän aikaa sitten...

        Kuten on todettu, tämä hallitus ei ole "kansan" valitsema ja ministerivalinnat tehtiin arvatenkin kiireessä ja ehkä muiden kuin perinteisten kriteerien pohjalta.
        Mutta otsikoihin päästiin, ympäri maailmaa ja tyttöjä kuvattiin...


      • demeter1 kirjoitti:

        Kulumnia tulee kyllä melkein sääli. Niin herttainen tyttö, joka hymyillen vakuutti miten he "Sannan" kanssa tulevat hyvin juttuun. Siis vähän aikaa sitten...

        Kuten on todettu, tämä hallitus ei ole "kansan" valitsema ja ministerivalinnat tehtiin arvatenkin kiireessä ja ehkä muiden kuin perinteisten kriteerien pohjalta.
        Mutta otsikoihin päästiin, ympäri maailmaa ja tyttöjä kuvattiin...

        Oletan kommenttisi perusteella että nämä "tytöt" eivät ole sinun valitsemisia, mutta kansa ne on nyt kuitenkin jollain tapaa valinnut, koska ovat noinkin pitkälle päässeet poliittisella urallaan. Kulumnin ja Marinin "ei-verbaalinen kieli" videoilla viestittää sanojen lisäksi siitä että jännitteitä ei ole henkilötasolla, vaikka ehkä poliittisesti niitä löytyy aivan riittävästi. Hymyilevät naiset vierekkäin videolla vaikuttavat viihtyvän toistensa seurassa, kuten he ovat itsekin todenneet.
        Minä kyllä sallisin näille naisille työrauhan nyt ja oppositio voisi julistaa vaikka pienen aselevon ja antaa hallituksen tehdä työtään ja katsotaan sitten mikä on mennyt väärin ja mitä voi korjata. Kokemustahan Marinilta puuttuu, mutta sen hän tietää itsekin ja olen ymmärtänyt hänen olevan nopeasti oppivaa sorttia ja tarpeeksi älykäs ottamaan opiksi.
        ***
        Ja nyt kun olen puuttunut asioihin joita en ole juuri seurannut ja muutenkin vajavaisesti ymmärrän, niin mitä mieltä Deme olet Haaviston jahtaamisesta? Olen kuunnellut ja katsellut Haaviston selvitykset siitä mistä häntä syytetään ja järkevästi ajateltuna ei niissä ole moitteen sijaa. Mutta tietyt tahot haluavat näköjään savustaa hänet ulos vaahtoamalla otsasuonet pullistuneina pimittämisestä ja valehtelemisesta. Minne ihmeessä on ihmisten terve maalaisjärki ja harkinta kadonnut?


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Oletan kommenttisi perusteella että nämä "tytöt" eivät ole sinun valitsemisia, mutta kansa ne on nyt kuitenkin jollain tapaa valinnut, koska ovat noinkin pitkälle päässeet poliittisella urallaan. Kulumnin ja Marinin "ei-verbaalinen kieli" videoilla viestittää sanojen lisäksi siitä että jännitteitä ei ole henkilötasolla, vaikka ehkä poliittisesti niitä löytyy aivan riittävästi. Hymyilevät naiset vierekkäin videolla vaikuttavat viihtyvän toistensa seurassa, kuten he ovat itsekin todenneet.
        Minä kyllä sallisin näille naisille työrauhan nyt ja oppositio voisi julistaa vaikka pienen aselevon ja antaa hallituksen tehdä työtään ja katsotaan sitten mikä on mennyt väärin ja mitä voi korjata. Kokemustahan Marinilta puuttuu, mutta sen hän tietää itsekin ja olen ymmärtänyt hänen olevan nopeasti oppivaa sorttia ja tarpeeksi älykäs ottamaan opiksi.
        ***
        Ja nyt kun olen puuttunut asioihin joita en ole juuri seurannut ja muutenkin vajavaisesti ymmärrän, niin mitä mieltä Deme olet Haaviston jahtaamisesta? Olen kuunnellut ja katsellut Haaviston selvitykset siitä mistä häntä syytetään ja järkevästi ajateltuna ei niissä ole moitteen sijaa. Mutta tietyt tahot haluavat näköjään savustaa hänet ulos vaahtoamalla otsasuonet pullistuneina pimittämisestä ja valehtelemisesta. Minne ihmeessä on ihmisten terve maalaisjärki ja harkinta kadonnut?

        Demarit vaaleissa voittivat niukalla osuudella ja nyt jo on kannatus pohjamudissa. (Marin)
        Keskusta oli vaalien häviäjä. (Kulmuni) Että kyllä ne jollain tavalla ovat valitut.
        Opposito ottaa kaiken irti, välikysymykset ovat ihan hyväksyttyä oppositiopolitiikkaa.
        Ei ollut fiksua käytöstä Marinilta ´´ettekö häpeä´´-kommentti kokoomukselle, minun mielestäni.
        Haaviston kohdalla tilanne on niin tällä hetkellä, että 10 kansanedustajaa on pyytänyt perustuslakivalioikuntaa tutkimaan, Haaviston toimet al-Holin tapauksessa suomalaisiin liittyen.
        Useat tutkintaa pyytäneet ovat perustuslakivaliokunnan jäseniä.
        Valiokunnan puh.joht. mukaan, heidän ei tarvitse jäävätä itseään, asiasta on selvä oikeusohje. (Tiedot Yle)


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Oletan kommenttisi perusteella että nämä "tytöt" eivät ole sinun valitsemisia, mutta kansa ne on nyt kuitenkin jollain tapaa valinnut, koska ovat noinkin pitkälle päässeet poliittisella urallaan. Kulumnin ja Marinin "ei-verbaalinen kieli" videoilla viestittää sanojen lisäksi siitä että jännitteitä ei ole henkilötasolla, vaikka ehkä poliittisesti niitä löytyy aivan riittävästi. Hymyilevät naiset vierekkäin videolla vaikuttavat viihtyvän toistensa seurassa, kuten he ovat itsekin todenneet.
        Minä kyllä sallisin näille naisille työrauhan nyt ja oppositio voisi julistaa vaikka pienen aselevon ja antaa hallituksen tehdä työtään ja katsotaan sitten mikä on mennyt väärin ja mitä voi korjata. Kokemustahan Marinilta puuttuu, mutta sen hän tietää itsekin ja olen ymmärtänyt hänen olevan nopeasti oppivaa sorttia ja tarpeeksi älykäs ottamaan opiksi.
        ***
        Ja nyt kun olen puuttunut asioihin joita en ole juuri seurannut ja muutenkin vajavaisesti ymmärrän, niin mitä mieltä Deme olet Haaviston jahtaamisesta? Olen kuunnellut ja katsellut Haaviston selvitykset siitä mistä häntä syytetään ja järkevästi ajateltuna ei niissä ole moitteen sijaa. Mutta tietyt tahot haluavat näköjään savustaa hänet ulos vaahtoamalla otsasuonet pullistuneina pimittämisestä ja valehtelemisesta. Minne ihmeessä on ihmisten terve maalaisjärki ja harkinta kadonnut?

        Uskon, että osasyy siihen, miksi en kovasti hehkuta tätä tyttöhallitusta johtuu ihan äidillisestä suojelunhalusta, Paloma. En tahtoisi että kukaan noin nuorena joutuu sellaiseen myllytykseen, mitä politiikka pahimmillaan tarjoaa.
        Toinen syy on sitten tämä moderni retotiikka, jota nuoret ministerit mielellään näyttävät viljelevän: "ihmisoikeudet", "oikeusvaltio" . Kukapa niitä nyt voisi vastustaa ?
        Etenkin jos se maksa itselle mitään, päinvastoin tukee ja antaa lisäarvoa omalle statukselle.
        Kalliiksi ne kuitenkin tulevat meille kaikille, myös Al-Holin palautusten kohdalla, mutta rahasta puhuminen nyt ei tietenkään kuulu "sivistykseen".

        Talousajattelua, reaalipolitiikkaa, tämä hallitus kuitenkin kaipaisi ja oppositio on mielestäni oikeassa muistuttaessaan siitä.

        Kysyit Haaviston tapauksesta. Olen ollut sitä mieltä, että jo se ensimmäinen selvitys, minkä Haavisto antoi, olisi riittänyt. Jälkipyykki olisi saanut jäädä tekemättä, mutta ilmeisesti oppositio tahtoi nyt edetä voimansa tunnossa ja antaa jonkinlaisen näytön ärhäkkyydestään. Tuttu poliittinen kuviohan tuossa toistui: yritettiin saada Haavisto nalkkiin jonkin muotoseikan vuoksi ja nähtiin nähtiin samalla otollinen tilaisuus tuoda esiin omia intressejä, omia painotuksia. Mutta yhtä tarpeettomana minäkin tuon jahtaamisen näen ellei nyt sitten katsota, että päätöksenteko vauhdittui, asiasta saatiin poliittinen päätös aikaiseksi.

        Ai jaa. Tahtoisit, että tytöille annettaisiin työrauha..)) Et kai nyt odota, että heidän pitäisi saada erityiskohtelua oman tyttöytensä vuoksi ? No. Leikki leikkinä.
        Sitähän minäkin toivon, mutta pelkään, että he eivät sitä saa.


    • Anonyymi

      Kyylää sinä vain niitä Ruotsin isoleukaisia ja yhteiskunnan varoilla loisivia kuninkaallisia.
      Turha tänne tulla suoltamaan Trumpin vastaista propagandaa.

    • Paloman kanssa samaa mieltä.

      Halla-ahon ja persujen tuska katkeruus Haavistoa kohtaan, ei vain Haavistoa myös Ohisaloa kohtaan on mennyt ajojahdiksi, se heitä tekee mielisairaan oloisiksi kun eivät saa heitä savustetuksi ulos, eivät saa ei löydy perusteita.
      Tajuan mistä loppujen lopuksi kyse, tulevat nielemään katkeran kalkin muutaman vuoden sisällä.

    • Anonyymi

      Hallituksen vaihtuessa uus/vanhaan Halla-aho totesi jälkeenpäin, olisi pitänyt järjestää uudet vaali.
      Ei Halla-aho olisi uskaltnut alkaa pääministeri puolueeksi, ensin ovat liian avuttomia siihen osaamattomuuden takia.
      Toiden syy, eivät olisi yksin pystyneet, ei kukaan suostu heidän hallitukseen.

      Kolmanneksi minkälainen hallitus olisi muodostunut, veikkaan kokoomus, keskusta, vihreät ja RKP, ehkä SDP, ei ketään muita.

      Eiköhän katsota Marini hallituksen taival, mietitään sitten jos tarve, tamä on kansan valisema väittkööt mitä tahtovat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      13
      2204
    2. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      129
      2166
    3. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      117
      1413
    4. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      80
      1398
    5. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1327
    6. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      92
      1142
    7. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1108
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      66
      1053
    9. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      1013
    10. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      58
      1004
    Aihe