Kärsin vakavista pelkotiloista ja ahdistushäiriöistä, joiden syytä ei tiedetä tai ainakaan ei ole mitään diagnoosia.
Olen todella suuren perheen keskimmäinen ja uskomassa tänäkin päivänä.
Haluan saada pelkotilat ja ahdistushäiriön hallintaan, jotta voisin elää jotakuinkin normaalia elämää. Häiriöni vaikeuttavat keskittymistäni todella paljon. En kykene työelämään. Työkokeilujen kautta kokeillut vaikka ja mitä. Aina sama lopputulema. Uuvun väsyn ja käyn lähellä pimahduspistettä!
Olen käynyt elämäni aikana useilla psykoterapeuteilla eri aikoina. Joka kerta psykoterapeutit hämmästyvät, kun kuulevat kuinka valtavan suuresta perheestä olen. Tökeröimmät lausahdukset ovat olleet:
”Voi Herran Jumala teitä on paljon. Ei ihmekkään että sinä et voi hyvin”.
”Kuuluvatko vanhempasi ahdasmieliseen uskonlahkoon?” Tai
Puistellut päätä ja huulilta on voinut lukea, että ”ei vittu”.
Asiallisemmatkaan kommentit eivät olleet rohkaisevia.
On saatettu sanoa:
”kuuluvatko vanhempasi uskonnolliseen liikkeeseen. Oireesi voivat johtua vanhempien riitttämättömyydestä”
”Uskonnollisissa piireissä on yleensä masennusta” tai
”miksi teidän vanhemmat ovat halunneet noin valtavasti lapsia”
Yksikään psykoterapeutti ei ole osannut kohdata minua oikein. Aina keskustelu on mennyt perheeni ja uskontoni ympärille. On alettu kaivaa vikoja taustoistani. Kun kerron, että haluan yhä olla vanhoillislestadiolainen ja nämä asiat eivät ole minulle ongelma, on sanottu, ”oletkos ajatellut, että ahdistuksesi tms saattavat silti johtua näistä......”
Haluaisin psykoterapeutin, joka ei jää monttu auki ihmettelemään taustojani. Jolle ei tarvi puolustella omaa uskoa jne. Toisekseen, mitä se hyödyttää, että aletaan kattoa vikoja kristillisyydestämme tai suurperhetaustastani. En minä sillä tavalla kuntoudu ja pääse eroon näistä häiriöistäni!
Psykoterapeutit eivät osaa kohdata minua suurperheessä kasvanutta
41
187
Vastaukset
- Anonyymi
Itse olen kohdannut hyviä terapeutteja, joiden kanssa olen voinut käydä läpi lapsuuteni traumoja.
Kun sairastuin ja jouduin psykiatrin juttusille, kerroin hänelle vl-taustastani, niin hän sanoi, että sehän on hyin autoritaarinen uskonto. Menin ihan hämilleni ja halusin kieltää kaiken, sitten mietin kotona asiaa ja tulin itsekin siihen tulokseen, että vl-usko on autoritaarinen usko.
Päätin niin, että käännän kaikki kivet, ettei ole semmoista asiaa, jota en voi epäillä ja arvioida uudestaan, matka on ollut pitkä ja monivaiheinen, enkä kadu sitä, että lähdin kääntämään kaiken, se on ollut sen arvoista.- Anonyymi
Minullekin on heitetty tuo väite, että vanhoillislestadiolaisuus olisi erittäin autoritäärinen uskonto ja ettei sen opetukset perustuisi evankelisluterilaisen kirkon oppeihin ollenkaan.
Väittävät, että tämä liike olisi tiukasti säädelty liike, jonka oikeaa tulkintaa valvotaan tarkkaan ja ”avainten valta” olisi vain keskushenkilöiden hallussa.
Itse en allekirjoita näitä väitteitä. Ensinnäkään vanhoillislestadiolaisuus ei ole usko, eikä SRK johda sen toimintaa. Psykoterapeutit väittävät, että nämä kaikki on ovelasti kätketty rakenteisiin, jota me rivijäsenet emme huomaa. Että olemme vain osa isoa systeemiä, jossa muutamat sanelevat ja eliitti rikastuu alempien ansiosta.
Ihmetyttää, että mikä ihmeen eliitti? Puhujat ja johtokuntako on rikkaita?
Psykoterapeuttini sanoi, ettei liikkeessä valtaa käyttäviä aina näe päällepäin. Esimerkiksi puhuja voi olla menestysyritysjohtajan alainen. Hän sanoi, että osa puhujista on systeemin huipulla ja osa on vain työrukkasia. Valtaa käyttävät olisivat pääosin He hänen mukaansa esimerkiksi rakennus- ja remonttifirmojen johtopaikoilla, joilla on todella paljon valtaa myös vanhoillislestadiolaisuudessa. He pystyvät ostamaan kuulemma oikeuksia liikkeessämme ja osaavat ohjata ”alaisiaan” omien etujen mukaisesti. Rikkaat rikastuisi ja köyhät pysyisivät köyhinä. Näin kuulemma niin kutsuttu hyväveliverkosto hänen mukaansa toimisi.
Mulla menee uskottavuus tällaiseen psykoterapeuttiin, joka puhuu ihan hölynpölyä ja vetoaa näkemyksensä joihinkin ihme tutkimuksiin, joilla ei ole tieteellistä pohjaa ollenkaan.
- Anonyymi
Oireesi viittaavat traumaperäiseen stressihäiriöön, joka oireilee pääsääntöisesti noin.
Hyvin monesti oireet tulkitaan virheellisesti paniikkihäiriöksi ja hoito menee vikaan sen myötä.
Vl-Uskon kokemusasiantuntijana voin sanoa että vl-usko traumatisoi pahasti monia kannattajiaan lapsena,.- Anonyymi
Itse vl-usko ei ole traumatisoinut minua, vaan sylin vähyys lapsena. Lapsi tarvitsee paljon syliä ja erityisherkkä lapsi vieläkin enemmän. Vanhoillislestadiolaisissa perheissä itkevät vauvat viedään helposti pois kuuloetäisyydeltä, kun ei jakseta kuunnella jatkuvaa märinää. Näin erityisherkkä kokee olonsa turvattomaksi ja monet pienetkin asiat saattavat traumatisoida häntä.
Kaikissa vl-perheissä ei kuitenkaan kiukkulapsia heitetä peräkomeroon pillittämään vaan annetaan sitäkin enemmän syliä. Tosin silloin on tukalat paikat, jos kaikki lapset ovat erityisherkkiä. Tällöin äiti voi väsyä ja menettää lopullisesti mielenterveyden. Näitäkin esimerkkejä valitettavasti on.
Vl-usko ei siis traumatisoi, vaan sylin vähyys ja äidin mahdolliset riittämättömyyden tunteet. Ja näihin täytyy saada apua psykoterapeuteilta ilman, että he leimaavat vl-uskon sairaaksi lahkoksi!
- Anonyymi
Kannattaa rohkeasti käydä läpi omaa lapsuutta, sieltä ne ongelmat nousevat.
Luultavasti et ole saanut riittävästi äitisi ja isäsi huomiota, niin paljon kuin olisit tarvinnut.
Aikuisen ikävä lapsena, on voinut saada sinuun pelkotiloja ja ahdistuneisuutta, ettet pysty kohtaamaan aikuisia ihmisiä työelämässä.- Anonyymi
Vl-suurperheessä kasvaneen tiedän että sisarusten kesken vallitsee viidakon lait ja missään ei joudu niin sorretuksi ja kiusatuksi kuin siellä. Muistakin vastaista suurperheessä olen havainnut saman ilmiön mutta ei kaikista.
Suurperheen kasvatus vaatii aivan erityisen paljon vanhemmilta viisautta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vl-suurperheessä kasvaneen tiedän että sisarusten kesken vallitsee viidakon lait ja missään ei joudu niin sorretuksi ja kiusatuksi kuin siellä. Muistakin vastaista suurperheessä olen havainnut saman ilmiön mutta ei kaikista.
Suurperheen kasvatus vaatii aivan erityisen paljon vanhemmilta viisautta.Niin vaatii, viisautta.
Mutta lapsimäärään vaikuttaa puhujien puheet, - järki vangiksi ottakaatte??
Jokainen tietää, mitä seuraa, jos siitin ja aivot seisoo samaan aikaan.
Valitan.
r - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurperheen kasvatus vaatii aivan erityisen paljon vanhemmilta viisautta.Juuri näin. Meilläkin vallitsi kotona viidakon lait. Röyhkeimmät ja ovelimmat jyrivät herkimmät alleen. Isä paukutti töitä aamusta iltaan ja jos oli vapaalla, niin hän lähti juoksee tai hiihtää. Äiti 24/7 lasten kanssa, mutta sekin aika meni pääosin leipomisessa, pyykkäämisessä ja ruoanlaitossa. Lapset tappelivat, löivät ja hallitsivat toisia. Vahvimmat määritteli säännöt, joita heikompien oli toteltava.
Ja nämä vahvimmat menestyvät todella hyvin nyt myös liike-elämässä, kun me elämän murjomat olemme taas ihan ihmisraunioita. Terapiasta terapiaan, emmekä ikinä eheydy. Äitikin on tietojeni mukaan käynyt säännöllisesti ”lataamossa” uupumuksen vuoksi, jolloin meillä on ollut kodinhoitajia.
Ihmetyttää, miten nykyajan äidit jaksaa, kun kodinhoitajiakaan ei enää ole. Meidän äiti pysy sivistymättömänä ja kouluttamattomana ja monien sairausten uuvuttamana hän on nyt todella heikossa kunnossa. Äidin jatkuva stressi on puhkaissut äitissä monenlaisia sairauksia, joista osa on vaikuttanut liikuntakykyynin niin, ettei äitini voi ikäistensä tavoin liikkua enää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin vaatii, viisautta.
Mutta lapsimäärään vaikuttaa puhujien puheet, - järki vangiksi ottakaatte??
Jokainen tietää, mitä seuraa, jos siitin ja aivot seisoo samaan aikaan.
Valitan.
rTyypillinen vapaitten suuntien kondomin ja ehkäisypillereitten käyttäjien kommentti.
Sulla polla tanaa ja alakerrassa lerppaa.
- Anonyymi
Viisauden voisi aloittaa siitä mikä se vaatii perustamaan sen suurperheen, kun mikään terve Jumalasuhde sitä EI ainakaan vaadi!
- Anonyymi
Seurakunnan ääni vaatii sitä, kun kysymyksessä on lisääntymiskultti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seurakunnan ääni vaatii sitä, kun kysymyksessä on lisääntymiskultti
SRKssa on keksitty ainutlaatuinen pakkopano- ja synnytysoppi autuudenehtona.
Sekin kertoo että SRKvaltakunta on ainoa oikea poppoo. Silloinhan voi halveksia kaikkia muita ja kasvattaa jo pienet lapset huutelemaan ja tuomitsemaan kaikki muut h.elvettiin kuten saa vieläkin kuulla noitten lasten suusta. - Anonyymi
Psykoterapeutti kysyi multa, miksi vanhempasi synnytti niin monta lasta, jos heidän syli ei riittänyt. Sanoin, että he ovat vanhoillislestadiolaisia. Siihen hän: mutta kuka heidät käski synnyttää niin paljon, johtohenkilötkö. Käy siinä sitten rakentavaa keskustelua tällaisen psykoterapeutin kanssa. Masennun ja ahdistun vain lisää hänen vastaanotoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Psykoterapeutti kysyi multa, miksi vanhempasi synnytti niin monta lasta, jos heidän syli ei riittänyt. Sanoin, että he ovat vanhoillislestadiolaisia. Siihen hän: mutta kuka heidät käski synnyttää niin paljon, johtohenkilötkö. Käy siinä sitten rakentavaa keskustelua tällaisen psykoterapeutin kanssa. Masennun ja ahdistun vain lisää hänen vastaanotoilla.
Kyllä siinä oma usko joutuu kriisiin, kun on pakko katsoa totuutta silmiin, miksi vanhempani synnyttivät niin monta lasta, etteivät pystyneet hoitamaan heitä kunnolla.
Minun terapeutti käski kysymään vanhemmilta itseltään, heillähän se vastuu on ollut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä siinä oma usko joutuu kriisiin, kun on pakko katsoa totuutta silmiin, miksi vanhempani synnyttivät niin monta lasta, etteivät pystyneet hoitamaan heitä kunnolla.
Minun terapeutti käski kysymään vanhemmilta itseltään, heillähän se vastuu on ollut.Olisi voinut toimia vähän sensitiivisemmin. Menin lukkoon ja mua alkoi niin valtavasti hävettämään, että loppupäivä oli ihan pilalla. Hän kyseenalaisti noin vain minulle tärkeintä asiaa. Jos se romahduttaa minut uskon tiellä, niin sitten vasta tarvitaankin paljon hoitoa, jotta minut saadaan takaisin ehjäksi!
jumalanterve! jumalanvaltakunnan hoitokokkouksissa hoijetaan kaikki. jumalanrauhaa.
- Anonyymi
Tiedän useampia suurissa vl-perheissä kasvaneita, joille on hyvin vaikeaa keskustella aikuisten ihmisten kanssa, siihenkin opitaan lapsena, kommunikoimaan aikuisten kanssa.
Miten tärkeää se olisi, että vanhemmat huomioisivat jokaista lasta erityisesti.- Anonyymi
Isoissa perheissä lapset yleensä vaimennetaan risulla, koska vanhempien korvat eivät millään riitä kuulemaan kaikkia. Täytyy olla superihminen, että jaksaa huomioida jokaisen tarpeet. Tai sitten järkyttävän hyvä tuuri, jos kaikista lapsista syntyy ns. Heleppoja lapsia, jotka ovat täysin samasta puusta veistetyitä ja jossa vallitsisi automaattisesti ihana harmonia ja yhteishenki.
Useimmiten suurperheen meiningit ovat kuitenkin melkoista hullunmyllyä, jossa vahvemmat lapset hakkaavat mennen tullen heikompia ja vanhemmat ovat täysin kädettömiä asian edessä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isoissa perheissä lapset yleensä vaimennetaan risulla, koska vanhempien korvat eivät millään riitä kuulemaan kaikkia. Täytyy olla superihminen, että jaksaa huomioida jokaisen tarpeet. Tai sitten järkyttävän hyvä tuuri, jos kaikista lapsista syntyy ns. Heleppoja lapsia, jotka ovat täysin samasta puusta veistetyitä ja jossa vallitsisi automaattisesti ihana harmonia ja yhteishenki.
Useimmiten suurperheen meiningit ovat kuitenkin melkoista hullunmyllyä, jossa vahvemmat lapset hakkaavat mennen tullen heikompia ja vanhemmat ovat täysin kädettömiä asian edessä!Juurikin noin. Nykyajan villi-ihmiset tulevat suurperheistä.
- Anonyymi
Psykoterapia on koukuttavaa toimintaa. Yleensä siitä ei ole juuri hyötyä kuin terapeutille ja silloinkin vain taloudellisesti. En tiedä yhtään terapoitua, joka olisi saanut apua hoidosta. Hetken se saattaa tuntua kivalta käydä itkemässä ja pärjää seuraavaan istuntoon. Paremmin pärjäisi tavallisella keskuteluavulla kokeneen ystävän seurassa. Terapeutit ovat rakentaneet kultin, jossa terapoitavat tulevat riippuvaiseksi istunnoista. Samalla terapeutit pyrkivät erottamaan terapoitavan ystävistää, perheestään ja uskostaan. Kultti toimii juuri näin, kuten olemme huomanneet erään teatteriskandaalin yhteydessä. Kultin vetäjä erottaa seuraajansa ystävistään ja perheestään.
Eri asia on psykiatrian erikoislääkärin hoitama terapia. Niitä ei voi verratakkaan kirjekurssin kautta opiskelleihin ns. psykoterapeutteihin. - Anonyymi
Lueskelin näitä eri kommentteja ja ajattelen, että liian usein etsitään syytä lapsuudeta, uskonnosta, isosta perheestä ja "sylin vajeesta". Syitähän löytyy, kun niitä "kaivellaan", ja vielä ns. ammatti-ihmiset ! Ihmismieli voi "niksahtaa raiteiltaan" monen tapahtuman vuoksi ja meitä on "varustettu" monilla lahjoilla ja heikkouksilla. Joku porskuttaa elämänsä ihan "normaalina", vaikka olisi lapsuudessa jäänyt liian vähälle huomiolle. Silti vanhetessa voi "eheytyä" ja saada huomiota muulla tavoin, jos käy hyvin ja löytää oman onnensa, mm. hyvän aviopuolison. Ison perheen keskellä voi saada, parhaassa tapauksessa monia eväitä elämään, oppii jakamaan asioita ja odottamaan vuoroaan, kun kaikki ei tule eteen nyt ja heti. Ihmisen luonteet ovat niin erilaisia. Iso perhe ja vanhemmat menneet naimisiin nuorina; "keskeneräisinä", se ei aina ole hyvä yhtälö. Toisen puolisoista toivoisi olevan se "järkevä ja viisas vanhempi", mutta se ei aina mene niin ! Esim. 10 lasta, vanhin 15 v., siinä kaikki yhtä "viisaita", 1-2 "murkkuikäistä, leikki-ikäisiä ja nuorin ihan vauva. Onhan se "yhtälö", joka vaatisi "järki vanhemmat" ja "kiltit lapset", eipä useinkaan onnistu. Mutta elämä on kyllä "täyttä". Siihen vielä tavan lasten sairaudet, koulun "pippalot" ja harrastukset yms. menot, niin aikataulutettavaa riittää. Usein perheenpää on vielä "poikanen", niinkuin "pojat ovat aina poikija", se perheen "pää" on usein tuo äiti !?! Se "vähälle jäänyt" lapsi, kasvaa joskus aikuiseksi ja voi ihan vapaasti tehdä elämästään itsensä näköisen elon ! Omasta perheestä voi ottaa ne hyvät asiat matkaansa ja yrittää luoda elämästään niin mallikkaan kuin vain kykenee. Elämän taakkaa voi keventää vaikka siellä terapioissa, mutta jos siellä on asenne, että kaikki johtuu lapsuudesta, niin eipä siinä paljon saa tukea. Olisi hyvä myös purkaa tuntemuksiaan niiden omien vanhempien kanssa. Siinäkin otettava huomioon mitkä eväät elämään HE ovat aikanaan saaneet ennen oman liittonsa perustamista. Useimmissa perheissä kumminkin ne vanhemmat yrittävät tehdä parhaansa niillä voimilla joita heillä on. Sisarusten kanssa olisi hyvä myös purkaa tuntojaan, kun hekin ovat jo aikuisia. Elämä on kumminkin jokaisella omanlaisensa, sitten aikuisena. Ihmisen luonteesta osin johtuu miten kestää tätä arkeaan. Onnellinen se ihminen joka kestää elämän karikot ja vastoinkäymiset, mutta kaikille ei ole suotu samanlaisia voimavaroja. Helppo syyllistää vanhempiaan ja uskonyhteisöä, mutta on siellä paljon hyvääkin, jos löytää hyvän ja uskollisen ystävän jolle purkaa tuntojaan, se voi olla paras terapeutti. !?! Suu on sydämen tulkki ja usein juuri puhumalla asioita selviää ja ratkaisuja löytyy. Elämä on kumminkin lahjaa ja vanhempiaan ja sukuaan ei voi valita, mutta ystävät voi ! Usko on kallis lahja ja auttaa monissa vaikeuksissa. Aina on toivoa, "Sillä Jumalan lapsella ei ole toivotonta tilannetta"! Kaikella on tarkoitus tässä elämässä, niillä huonoillakin asioilla, kun ne joskus muuttuu parhain päin. Onnellista elämää aloittajallekin, vielä se päivä paistaa !! Tv. Itse monessa "liemessä" keitetty. Tälleen jo voi( saa ?) kirjoitella vanhempi äiti-ihminen !?!
- Anonyymi
Äiti ihmiselle en tohdi räkyttää vastaan,:-) tosin en ole aloittajakaan. Lapsuudesta syiden hakeminen ei ole tyhjänpäiväistä mutta yhtä vaikeasti hallittava asia kuin piereskelyllä ripulin hoito.
Jopa ammatti-ihmiset onnistuvat lapsuuden syitä etsiessään herättämään parantumisprosessin sijaan -kaunan-. Silloin on paranemisen sijasta saatana päästetty sydämeen ja peli on iäksi menetetty. Tästäkin minulla on läheltä nähty surullinen esimerkki.
Syyttely ja syntipukin etsiminen ei johda kuin pahaan. Lapsuuden kokemusten ymmärtäminen antaa mahdollisuuden anteeksiantoon ja suruprosessiin joka tuo eheytymisen.
Korostan etten ole vl, kirjoitan yleensä palstan ärhäkimmät vl-kritiikit. - Anonyymi
Elä laita joka sanaan lainausmerkkiä. Tuo on vaikeaa tekstiä luettavaksi. Ei millään pahalla, kiva kirjoitus ja mukava, kun kirjoittelet.
- Anonyymi
Mukava kirjoitus, jatka äiti-ihminen täällä kommentointia. Kirjoituksiasi on kuitenkin vaikea lukea, ellet laita väliin kappalejakoa. Myös lainausmerkkien käyttö on aivan liiallista, ei niitä joka lauseessa tarvita :)
- Anonyymi
Täällä Suomi24 psykoterapiassa voit vapautua tuosta suurperheen taakasta. Kuuntele sydäntäsi.
- Anonyymi
Huumorin kukka, kaunis kukka. Rykylläkö muka paremmin paranee?
- Anonyymi
"Kärsin vakavista pelkotiloista ja ahdistushäiriöistä, joiden syytä ei tiedetä tai ainakaan ei ole mitään diagnoosia."
Oon aina ollu yksinäinen ja eroperheestä ja asunu ties missäki mutta oon aina kärsinyt noista samoista oireista, varsinkin silloin ku asuin oulussa jossa ihmiset ovat vihamielisiä.- Anonyymi
Enpä muuttaisi Ouluun, p.a.s.k.a kaupunni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enpä muuttaisi Ouluun, p.a.s.k.a kaupunni.
On muuten hyvä, ettet muuta. Pysy vaan siellä, missä olet. Se on parempi kaikille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On muuten hyvä, ettet muuta. Pysy vaan siellä, missä olet. Se on parempi kaikille.
En todellakaan muuta ja hyvä näin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En todellakaan muuta ja hyvä näin!
Samaa mielta, elä missään tapauksessa muuta. Pysy vaan siellä, missä olet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa mielta, elä missään tapauksessa muuta. Pysy vaan siellä, missä olet.
No, en muuta, en missään tapauksessa.
- Anonyymi
Uusisuomen blogista lainattua: " Terapeutit ovat taitavia koukuttamaan asiakkaansa: hoitosuhde aloitetaan nuorena, jolloin ihmisellä ei ole arvostelukyky kehittynyt, ja sitä jatketaan puhumalla "aivan välttämättömästä" hoidosta jotta "sairaus" paranisi ja "opiskelukyky" kohenisi. Lopulta voi käydä niin, ettei juuri ole oikeita ystäviä, tai oikeat ystävät muuttuvat terapian jatkuessa etäisiksi. Mielenterveysyhdistysten olemassaolosta terapeutit eivät tietenkään kerro mitään, vaikka niitä on ollut maassamme jo 1970-luvulta saakka. "
- Anonyymi
Aloittaja, etkö löydä paikkakunnaltasi vanhoillislestadiolaista terapeuttia? Kyllä heitä on, ota selvää! Maksat turhaan terapeutille, joka ei ole ammattitaitoinen ja aiheuttaa vain lisää ahdistusta syyllistämällä lapsuutesi perhettä ja uskoasi. On selvä merkki terapeutin ammattitaidon puutteesta, jos hän alkaa puuttumaan terapiaa hakevan uskoon.
- Anonyymi
Minun psykoterapeuttini lähti hakemaan vikoja taustoistani. Sen tuloksena katkeroiduin ja ratkesin juomaan. Viinaa kului todella hurjasti ja herjasin uskovaisia minkä ehdin. Töherryksenkin kävin tekemässä Rauhanyhdistyksen toimitalon kivijalkaan. Viinaa kului ihan tolkuttomasti. Kun menin eka kertaa psykoterapeutille, en ollut alkoholijuomiin koskenut lainkaan. Nykyisin olen päihdekuntoutuksessa ja tehnyt myös parannuksen. Katkeruus silti nostaa aika ajoin päätään ja tällöin aina lankean lopulta juomaan.
- Anonyymi
Liian monet vl-perheissä kasvaneet ovat katkeroituneet, koska eivät ole voineet elää normaalia elämään, vaan ovat olleet vl-uskon vankeja.
Minäkin menetin lapseni vl-uskon takia ja olen katkera siitä.
- Anonyymi
Ehkeivät terapeutit ole olleetkaan epäonnistuneita, vaan sinä et ole valmis kohtaamaan itseäsi , lapsuuttasi ja pelkojasi.
Niin kauan, kun vastustelet omilla aivoilla ajattelua, itseesi tutustumista ja omien tunteidesi kohtaamista, et voi saada apua.
Ei pelkotilat ja ahdistus häviä taikatempuilla tai vastuun sysäämisellä itsen ulkopuolelle. Ne ovat sinussa, koska sinulle on tapahtunut traumaattisia asioita, jotka olet sulkenut ulkopuolelle.
Tottakai haluaisit, että joku terapeutti ottaisi sinulle aiheutuneen kivun pois ja saisit jatkaa kuin mitään traumaattista ei olisikaan tapahtunut, mutta se ei tule koskaan onnistumaan. Sinun on hyväksyttävä se, että olet kohdannut ikäviä asioita, joita et voi muuttaa, mutta jotka voit käsitellä.
Aidosti vastuu nyt itsestä ja tervehdi ihmistä, joka olet, ei sitä, joka sinulle on syötetty. - Anonyymi
Kovin vähän puhutaan asian ytimestä eli siitä, miksi niitä lapsia on niin paljon joillakin?
tuleeko niitä tuulen mukana ties mistä vai kuka niitä hommaa, eikö sitä voisi laittaa jarru apäälle sitten kun on kolmas vaubuissa, viimeistään silloin!
Vähemmän olisi tuskittelua kaikilla!- Anonyymi
Miten asia sinun elämääsi liittyy? Et taida kasvattaa yhtäkään lasta. Parempi olla jakamatta ilmaisia neuvoja, Ne pakkaavat olemaan hintansa väärtejä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten asia sinun elämääsi liittyy? Et taida kasvattaa yhtäkään lasta. Parempi olla jakamatta ilmaisia neuvoja, Ne pakkaavat olemaan hintansa väärtejä.
Eli asian ytimestä ei saa kysyä, miksiköhän, kerrotko sen?
minulla on kohtuullinen määrä lapsia, kaikille on jotain riitänyt ja pärjäävät hyvin mailmalla.
- Anonyymi
Ei nuo koskaan minulta kysyneet perheen koosta, silloin kun kärsin masennuksesta. Ehkä tuollaiset pelkotilat ovat yleisempiä sitten suurperheissä ja se liittyy jotenkin diagnoosiin? Ehkä masennus on vastaavasti pienempien 1-4 lapsen perheissä yleisempää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3648203Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1592572- 73905
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60853- 55823
- 25816
- 64812
- 12790
- 46776
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss68713