Joulusta on tehty rikkaiden juhla

Anonyymi

Joulussa unohdetaan ihmiset joilla ei ole varaa jouluun. Kaupat syytää postiluukusta kilokaupalla mainoksia osa sitä ja tätä ja maksa joulun jälkeen!!! Miten se satuttaa varattomia, sitä ei kukaan ota huomioon. Olettavat että heillä on vaan Hurstin jouluruoka ja leipäjonot, tyytykööt siihen.

Jouluhysteria on luisunut käsistä, se ei ole enää joulu se on joulua vaan kauppiaille, he tienaavat tyhjänp-iväisillä tavaroilla joita kaupitellaan jo lokakuusta lähtien.
Joulu on pelkkä ostamisen ja tuhlaamisen aika.

Itse en ole rikas ekä varaton vaan siltä väliltä. Olen tehnyt sellaisen päätöksen, että pudotin ostosten määrän jouluna kahteen- kolmeen lahjaan per naama. Siitä tuli hyvä olo. Aikuisille lapsilleni ostin yhden yhteisen lahjan puolisonsa kanssa. Lapsille ostin kolme lahjaa kullekin, tavaraa jota tarvitsee, krääsästä luovuin jo kauan sitten.

Minä hallitsen kauppiasta ei kauppias minua. Aloittin lahjojen keräämisen jo elokuussa, pikkuhiljaa, jottei tarvi jouluna tarvi stressata.

147

1438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jotain pientä ostin ja huh mitkä jonot kaupoissa ni eikeen kiehdo jonotella ens vuonna ni marraskuussa lahjat netistä.Aikas touhua kun lapset odottavat jotain 1000eur kännykkää tai reppua.

      • Anonyymi

        "Aikas touhua kun lapset odottavat jotain 1000eur kännykkää tai reppua."

        Kannattaa opettaa lapsille varhaisessa vaiheessa elämän realiteetit, että kaikkea ei voi saada ja kaikkea ei tarvitse hankkia täydellä rahalla.
        Meillä on ollut perheessä myös lapsilla toiveita joululahjojen suhteen, mutta me on tehty selväksi, että meillä ei ole suuria summia käyttää rahaa.
        Älypuhelimia ja reppuja on mekin hankittu lapsille, älypuhelimia hankittiin erään valtion viraston kaluston päivityksestä, kun niitä myytiin sieltä eurolla. Ei nyt ollut viimeistä mallia, mutta hyvin kelpasivat lapsille. Reput saatiin kampanjoista, piti vaan hieman ennakoida tilannetta ja lapsille se pieni mainoslogo repun kyljessä ei haitannut. Messuilta on hankittu myös lahjoja, nekin pitää vaan ennakoida jo hyvissä ajoin.
        Tälle joululle lapsilla ei ollut mitään erityistä toivetta, mutta pienet lahjat on varattu. Vanhimmalla tyttärellä oli aiemmin toivetta harrastukseen liittyen turvakengistä, sellaiset löytyivät pienellä etsimisellä Ahvenanmaalta, tulivat sieltä DB Schenkerin pakettina muutamalla eurolla. Kannattaa katsoa nettipalstoilta myös nuo lahjoitetaan osastot!


    • Anonyymi

      Kyllä mietin pitkään mitä ruokaa ostaisi kaupasta. Katselin muita niin kärryt oli täynnä ruokaa, itsellä 8 euroa käytössä jouluksi. Ostin sitten makarooneja ja kanaa ja maksalaatikkoa.

      • Anonyymi

        Turha valittaa, minäkään en ole saanut sairaspäivä rahaa 8viikkooon, ruokani olen hakenut kirkon jako tilaisuudessa. Lahjoja en voi yhtään ostaa, kuukauden vastike maksamatta ja sähkö. Hyvää joulua kaikille kuitenki.


      • Anonyymi

        Kaiken moisia kampanjoita on, rikkaat saisivat lahjoittaa heille jotka ovat varattomia, rahaa jouluksi niin sitten joulumieltä että voi popsia kalkkunaa hyvällä omallatunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha valittaa, minäkään en ole saanut sairaspäivä rahaa 8viikkooon, ruokani olen hakenut kirkon jako tilaisuudessa. Lahjoja en voi yhtään ostaa, kuukauden vastike maksamatta ja sähkö. Hyvää joulua kaikille kuitenki.

        Kuinka virastot voivat jättää ihmiset heitteille noin kahdeksi kuukaudeksi?
        Olen tosin ollut itse samassa tilassa kerran ja onneksi oli kesä,
        joten sain hanasta vettä ja luonnosta heinää lautaselle kuin polle.

        Jokavuotinen joulu, joka on monelle yksinäiselle masentavaa.
        Miksi ei järjestetä nyyttikutsuja lähipiirissä, jos ei voi osallistua muuhun.
        Pelastusarmeija järjestää usein kodittomille illanviettoa yhdessä.
        Minulla ei olisi varaa matkustaa niihin ties kuinka kauas.
        Siksi ajattelin, että lähistön yksinäiset voisivat kokoontua hetkeksi.
        Yhdellä keksipaketti ja toisella kahvipaketti. Mitä sattuu olemaan.
        Oma muki ja lautanen mukaan. Punainen rusetti hiuksiin tai kaulaan.
        Kerrostaloissa tapaa olla tyhjä tila kokouksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha valittaa, minäkään en ole saanut sairaspäivä rahaa 8viikkooon, ruokani olen hakenut kirkon jako tilaisuudessa. Lahjoja en voi yhtään ostaa, kuukauden vastike maksamatta ja sähkö. Hyvää joulua kaikille kuitenki.

        Elämä on valintoja täynnä. Päätin jo nuorena miehenä että tulen pärjäämään ja katso näin tapahtui!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka virastot voivat jättää ihmiset heitteille noin kahdeksi kuukaudeksi?
        Olen tosin ollut itse samassa tilassa kerran ja onneksi oli kesä,
        joten sain hanasta vettä ja luonnosta heinää lautaselle kuin polle.

        Jokavuotinen joulu, joka on monelle yksinäiselle masentavaa.
        Miksi ei järjestetä nyyttikutsuja lähipiirissä, jos ei voi osallistua muuhun.
        Pelastusarmeija järjestää usein kodittomille illanviettoa yhdessä.
        Minulla ei olisi varaa matkustaa niihin ties kuinka kauas.
        Siksi ajattelin, että lähistön yksinäiset voisivat kokoontua hetkeksi.
        Yhdellä keksipaketti ja toisella kahvipaketti. Mitä sattuu olemaan.
        Oma muki ja lautanen mukaan. Punainen rusetti hiuksiin tai kaulaan.
        Kerrostaloissa tapaa olla tyhjä tila kokouksiin.

        Niin jos todella on rahaton ja vielä noinkin pitkään, luulisi heltiävän toimeentulotukea. Tämä tietysti vaatii hakemuksen netissä tai paikan päällä ja vielä vähän lippuja ja lappuja.

        Yhdessäolon tulisi olla luontevaa, mutta kannatan sinänsä ajatusta. Luulen vaan, että moni yksinäinen vähän vierastaa noita, jos täysin ventovieraita kokoontuu, ainakin jos yksinäisyyden taustalla on sairaudet, joilla on sosiaalista merkitystä jollain tavalla. Näin se on itsellä kumminkin. Paljon on saanut kuulla miten ei muka ole näin vaan kuvitelmaa, laiskuutta yms. mutta jos olisi helposti ratkaistu niin sehän olisi tehty jo, tietysti!
        Joulu masentaa juurikin siksi, kun pidemmän aikaa ympärillä näkee miten hyvin joillain on asiat. Uskonnollisena juhlana joulu ei merkitse minulle mitään. Loppujen lopuksi se on harmaa ellei jopa musta päivä muiden joukossa.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaiken moisia kampanjoita on, rikkaat saisivat lahjoittaa heille jotka ovat varattomia, rahaa jouluksi niin sitten joulumieltä että voi popsia kalkkunaa hyvällä omallatunnolla.

        "rikkaat saisivat lahjoittaa heille jotka ovat varattomia, rahaa jouluksi "
        Miksi rahaa vain jouluksi? Joka päivä ihminen tarvitsee ruokaa, vaatteita ja asunnon, jossa voi turvallisesti nukkua. Kylmänä vuodenaikana on ostettava vielä lämpöäkin, jotta pysyy terveenä. Ei joulu ole sen kummempi päivä aikuiselle kuin mikä tahansa muukaan päivä. Riittäkö sinun mielestäsi, jos ihminen saa rahaa ja ruokaa vain jouluna. Pian loppuu elämä sinun ajatusmaailmalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka virastot voivat jättää ihmiset heitteille noin kahdeksi kuukaudeksi?
        Olen tosin ollut itse samassa tilassa kerran ja onneksi oli kesä,
        joten sain hanasta vettä ja luonnosta heinää lautaselle kuin polle.

        Jokavuotinen joulu, joka on monelle yksinäiselle masentavaa.
        Miksi ei järjestetä nyyttikutsuja lähipiirissä, jos ei voi osallistua muuhun.
        Pelastusarmeija järjestää usein kodittomille illanviettoa yhdessä.
        Minulla ei olisi varaa matkustaa niihin ties kuinka kauas.
        Siksi ajattelin, että lähistön yksinäiset voisivat kokoontua hetkeksi.
        Yhdellä keksipaketti ja toisella kahvipaketti. Mitä sattuu olemaan.
        Oma muki ja lautanen mukaan. Punainen rusetti hiuksiin tai kaulaan.
        Kerrostaloissa tapaa olla tyhjä tila kokouksiin.

        "Jokavuotinen joulu, joka on monelle yksinäiselle masentavaa."
        Harvalle aikuiselle ihmiselle ihmiselle joulu merkitsee niin paljon, että se aiheuttaisi masennusta. Jouluna on vapaapäiviä useita, voi mennä metsään kävelemään ja se, jos mikä, piristää mieltä. Jos joillakin on puutetta rahasta, asunnosta ja ruoasta tai ystävistä, se on silloin jokapäiväistä, eikä liity pelkästään jouluun. Turha niitä on koplata yhteen.


      • Anonyymi

        Perustoimeentulotuella elävällä on käytössään 8 euroa rahaa päivässä pelkästään ruokaan. Joka päivä joka kuukausi. Jos sinulla on koko jouluostoksiisi käytettävissäsi vain 8 euroa, olet valinnut käyttää rahasi muuhun kuin ruokaan.

        Ne muut, joilla on kärryt täynnä ruokaa, osaavat käyttää rahansa paremmin kuin sinä. Sinulla on nyt vuosi aikaa opetella uusille tavoilla, jos aiot pärjätä ensi jouluna paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaiken moisia kampanjoita on, rikkaat saisivat lahjoittaa heille jotka ovat varattomia, rahaa jouluksi niin sitten joulumieltä että voi popsia kalkkunaa hyvällä omallatunnolla.

        Sellainen kampanja on Suomessa ollut jo vuosisatojen ajan, että ihmiset maksavat veroja. Viimeisen 50 vuoden ajan niistä veroista on aina vain suurempi osa käytetty yhteiskunnan köyhimpien elatukseen.

        Nykyään kaikkein köyhin suomalainen saa sen verran yhteiskunnan tukia, että asumisen, terveydenhuollon yms. jälkeen hänellä on käytettävissään vielä 497,29 euroa kuussa. Tämä koskee niin työttömiä, sairaita, eläkeläisiä kuin työllisiäkin.

        Vuonna 2020 perustoimeentulotuen perusosan määrä on yksinasuvalle peräti 502,21 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka virastot voivat jättää ihmiset heitteille noin kahdeksi kuukaudeksi?
        Olen tosin ollut itse samassa tilassa kerran ja onneksi oli kesä,
        joten sain hanasta vettä ja luonnosta heinää lautaselle kuin polle.

        Jokavuotinen joulu, joka on monelle yksinäiselle masentavaa.
        Miksi ei järjestetä nyyttikutsuja lähipiirissä, jos ei voi osallistua muuhun.
        Pelastusarmeija järjestää usein kodittomille illanviettoa yhdessä.
        Minulla ei olisi varaa matkustaa niihin ties kuinka kauas.
        Siksi ajattelin, että lähistön yksinäiset voisivat kokoontua hetkeksi.
        Yhdellä keksipaketti ja toisella kahvipaketti. Mitä sattuu olemaan.
        Oma muki ja lautanen mukaan. Punainen rusetti hiuksiin tai kaulaan.
        Kerrostaloissa tapaa olla tyhjä tila kokouksiin.

        "Miksi ei järjestetä nyyttikutsuja lähipiirissä, jos ei voi osallistua muuhun."

        Mikä estää sinua järjestämästä sellaista?
        Miksi valitat asiasta täällä?
        Toimi valittamisen sijaan!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sellainen kampanja on Suomessa ollut jo vuosisatojen ajan, että ihmiset maksavat veroja. Viimeisen 50 vuoden ajan niistä veroista on aina vain suurempi osa käytetty yhteiskunnan köyhimpien elatukseen.

        Nykyään kaikkein köyhin suomalainen saa sen verran yhteiskunnan tukia, että asumisen, terveydenhuollon yms. jälkeen hänellä on käytettävissään vielä 497,29 euroa kuussa. Tämä koskee niin työttömiä, sairaita, eläkeläisiä kuin työllisiäkin.

        Vuonna 2020 perustoimeentulotuen perusosan määrä on yksinasuvalle peräti 502,21 euroa.

        mikä hemmetin uusi sana tuo työllisiä on rinnekö sen keksi ennen oli työläisiä? työssä kävijät
        – Ota varataivas (sateenvarjo) mukaan, ulkona sataa.

        – Käyn vielä eriössä (vessassa), ennen kuin lähdetään.

        – On tuo eriön lattiakaivo muuten todellinen kärkkypesäke (bakteeripesäke).

        – Pitää siivota kunnolla, kunhan lieke (sähkö) tulee takaisin.

        Vaikkapa tällaisia keskusteluita voitaisiin käydä tänä päivänä, jos kieleemme olisivat vakiintuneet eri sanat kuin nyt käytössä olevat.


      • Anonyymi
        miki_63 kirjoitti:

        mikä hemmetin uusi sana tuo työllisiä on rinnekö sen keksi ennen oli työläisiä? työssä kävijät
        – Ota varataivas (sateenvarjo) mukaan, ulkona sataa.

        – Käyn vielä eriössä (vessassa), ennen kuin lähdetään.

        – On tuo eriön lattiakaivo muuten todellinen kärkkypesäke (bakteeripesäke).

        – Pitää siivota kunnolla, kunhan lieke (sähkö) tulee takaisin.

        Vaikkapa tällaisia keskusteluita voitaisiin käydä tänä päivänä, jos kieleemme olisivat vakiintuneet eri sanat kuin nyt käytössä olevat.

        Työllinen on suomen kielen sana ja tarkoittaa työttömän vastakohtaa.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Työllinen

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Työllinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työllinen on suomen kielen sana ja tarkoittaa työttömän vastakohtaa.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Työllinen

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Työllinen

        Tarkoitit varmaankin palkansaajaa.

        Suomessa on paljon joukkoa, joka käy töissä, mutta ei saa palkkaa.

        Palkansaajista jo useampi kymmenen prossaa käy töissä, mutta ei osa-aikaisena tienaa tarpeeksi, joten joutuvat turvautumaan yhteiskunnan tukiin, palkan lisäksi.

        Arvaanko oikein, että siellä on taas kommentoimassa jokin eläkeläinen, jolla on aikaa istua kommentoimassa muiden elämää samalla, kun ilmainen raha tipahtaa tilille kuin manulle illallinen konsanaan?

        Katsohan ihan huviksesi sieltä kalenterista, mitä vuosikymmentä tässä eletään. Ei ole enää 1990-luku kyseessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Työllinen on suomen kielen sana ja tarkoittaa työttömän vastakohtaa.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Työllinen

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Työllinen

        ei ole tainna olla käytössä pitkään kun jonkun vuotta voan on aivanku tylsäläinen. ei kyllä virolainen ikuna sanona työllinen, silonpa oliiki elämän arvot toiset ku nyt, on tainna tämä X sukupolovi keksivä uutta sanastoo,


      • Anonyymi

        "Katselin muita niin kärryt oli täynnä ruokaa, itsellä 8 euroa käytössä jouluksi."
        Päätöksesi oli hyvin viisas ja järkevä. On paljon ihmisiä, jotka ovat syöneet itsensä vammaisiksi. Maha roikkuu vyötäröllä ja kävelevät kuin merisairaat. He tulevat yhteiskunnalle kalliiksi, kun rippaavat yhtenään terveyskeskuksessa ja heitä hoidetaan liikalihavuuden aiheuttamien vaivojen vuoksi keskussairaaloissa. Kaikki nivelet ovat turmeltuneet liiallisen painon vuoksi. Selkävammaisuuden vuoksi heidän työkykynsä on vähentynyt olemattomaksi. Tavallisten ihmisten on turha yrittää päästä terveyskeskukseen, koska siellä on pitkät jonot alkoholismin ja liikalihavuuden aiheuttamiin ongelmiin apua hakevia. Jonkinlainen kontrolli pitäisi saada, etteivät liikalihavat pääsisi hoitoon, ennen kuin ovat laihduttaneet itsensä normaalipainoiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sellainen kampanja on Suomessa ollut jo vuosisatojen ajan, että ihmiset maksavat veroja. Viimeisen 50 vuoden ajan niistä veroista on aina vain suurempi osa käytetty yhteiskunnan köyhimpien elatukseen.

        Nykyään kaikkein köyhin suomalainen saa sen verran yhteiskunnan tukia, että asumisen, terveydenhuollon yms. jälkeen hänellä on käytettävissään vielä 497,29 euroa kuussa. Tämä koskee niin työttömiä, sairaita, eläkeläisiä kuin työllisiäkin.

        Vuonna 2020 perustoimeentulotuen perusosan määrä on yksinasuvalle peräti 502,21 euroa.

        Ei kaikki joudu maksamaan veroja, kuten mä en. Onneks. Mut joudun kummiskin maksamaan saman summan, minkä muutkin samasta tuotteesta. Onko se siis oikein ? Ei ole .


    • Anonyymi

      Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Lahjoja ostan vähän ja edullisesti muutamille lähimmille joissa myös alaikäisiä. Joulusta on tullut täysin kaupallinen juttu ja monella se on oikeastaan ohi aattoiltana. Jouluhan merkitsee jotain lähinnä uskonnisille mitä esimerkiksi itse en ole yhtään, ihmisille ja muille se on enemmän tai vähemmän samaa vapaata kuin muutkin vapaata työstä, opiskelusta tms. eli mm hauskaa yhdessäoloa ja touhua tai sitten rähinäviinaa, harrastuksia, matkustelua.

      lajijasuris

      • Anonyymi

        "Lahjoja ostan vähän ja edullisesti muutamille lähimmille joissa myös alaikäisiä. "
        Lopeta lahjojen ostaminen jouluna. Alle kymmenvuotiaille lapsille voit ostaa jotain välttämätöntä, joka pitäisi kuitenkin ostaa. Sellaisia voivat olla vaikka kengät tai takki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lahjoja ostan vähän ja edullisesti muutamille lähimmille joissa myös alaikäisiä. "
        Lopeta lahjojen ostaminen jouluna. Alle kymmenvuotiaille lapsille voit ostaa jotain välttämätöntä, joka pitäisi kuitenkin ostaa. Sellaisia voivat olla vaikka kengät tai takki.

        Niin, itseasiassa jo porukalla vähän puhuttiin vuosia sitten ettei aikuiset ostaisi toisilleen paitsi jos joku nyt välttämättä tahtoo. Ei se vaan näin ole mennyt ja jotain pientä on tullut itsekin ostettua. Kengät ja vaatteet tosi hankala ostaa, koska lapset ei omia. Viime vuonna viimeksi oli tilanne ettei just sopivaa löytynyt kaupoista eikä netistä, joten siinä sitten ihmetteylyä mitä sitten. Luulen, että lahjojen ostelu loppuu osaltani, kun lapset vielä vähän kasvavat. Sitä on tullut mietittyä mihin ikään asti ostaa. Teini-iässä moni pitää rajaa, kun ei perheenjäsen ole kyseessä.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Mikä pakko on lähteä mukaan jouluhysteriaan! Ei siihen jouluhysteriaan rikkaatkaan lähde mukaan, niin miksi köyhän tarvitsee lähteä.
      Kerran hankitut joulukoristeet voi kaivaa esille ullakolta tms. varastoista. Jouluruoka ei paljoa maksa, koska muutenkin on syötävä. Kauneimmat joululaulut voi käydä laulamassa tai vaan kuuntelemassa lähimmässä kirkossa ihan ilmaiseksi.
      Jouluruokaa tarjoillaa monessa paikassa rikkaillekin ilmaiseksi, voi sitä köyhäkin käydä syömässä ilmaiset kinkut ja riisipuurot monessa paikkaa, maksaa vain vaivan. Minullekin tuli useampia kutsuja kännykkään tekstiviestillä ilmaisista joulupäivällisistä. Riisipuuroa kävin syömässä ilmaiseksi kahdessakin paikassa, kinkkua en viitsinyt lähteä mihinkään syömään. Toki keitän kotonakin riisipuuroa jouluna, lautasellinen maksaa muutaman sentin. Joulukinkkua varten sain 22€ lahjakortin.
      Kirjastoista saa lainaan luettavaa ja paljon muutakin, mistä on ajanvietettä jouluna. Meillä koko perhe tulee jouluksi kotiin, joten vietämme yhdessä aikaa, luetaan ja pelataan jotain seurapeliä, vaikkapa Afrikantähteä tai Monopolia, ehkä shakkia muutama erä. Ulkoillaan kelien mukaan. Saunassa käydään.
      Ei meidänkään joulussa ole mitään sellaista, mihin ei kaikkein köyhimmilläkään olisi varaa.

      • Anonyymi

        Hienoa! Köyhiä eivät ole ne, joilla on rajoitetut tulot, vaan ne,
        joilla on rajoitettu arvostus ja halu käyttää mahdollisuuksiaan.
        Minulla on aina ollut minimaaliset tulot, mutta olen ollut
        ikuinen opiskelija ja se saa minut tuntemaan olevani RIKAS!


    • Näinpä. Ihmisellä joka haluu antaa lahjoja on kokonainen vuosi aikaa kerätä rahaa lahjaan. Eikä sen tarvitse olla mikään "kummonen". Lapsuuden joulut oli ja meni suht kauan sitten. Itse haluan syödä hyvin, kuunnella ja katsella vanhoja joulujuttaja joista ehkä voi saada sen vanhan ajan "noh" joulumielen takaisin. Kohta ei saa mennä kirkkoonkaan" noh" joidenkin fundisten takia. itse tykkään perinteistä..vaikka en edes kovin vanha olekaan.

      • Anonyymi

        Onhan sinulla tietokone, varmaan TV, radio. Sieltä tulee jouluohjelmaa joka tuutin täydeltä. Pue vain paita ja kravatti ja ota hyvä kuppi kahvia sen oman Raamatun ja virsikirjan viereen.
        Pyyhkäise ne vain pölystä ja sytytä kynttilä. Laula koko rinnan halusta iloisin mielin:-)

        Minun temppelini on luonnossa, omassa puutarhassa, kalliolla järven rannalla.
        Kyllä Luoja kuulee sydämen ajatukset sieltä yhtä hyvin kuin kirkon penkiltä.
        Mutta jos se kirkko on ystävien kokoontumispaikka, niin silloin sinne täytyy päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan sinulla tietokone, varmaan TV, radio. Sieltä tulee jouluohjelmaa joka tuutin täydeltä. Pue vain paita ja kravatti ja ota hyvä kuppi kahvia sen oman Raamatun ja virsikirjan viereen.
        Pyyhkäise ne vain pölystä ja sytytä kynttilä. Laula koko rinnan halusta iloisin mielin:-)

        Minun temppelini on luonnossa, omassa puutarhassa, kalliolla järven rannalla.
        Kyllä Luoja kuulee sydämen ajatukset sieltä yhtä hyvin kuin kirkon penkiltä.
        Mutta jos se kirkko on ystävien kokoontumispaikka, niin silloin sinne täytyy päästä.

        Masennusta potevana ihmisenä en ole oikein jaksanut siivota, toki imuroi ja luutuan vähän,mutta muuten on kotoisasti hujan hajan kaikki. Odotan vaan,että joulu menee ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Masennusta potevana ihmisenä en ole oikein jaksanut siivota, toki imuroi ja luutuan vähän,mutta muuten on kotoisasti hujan hajan kaikki. Odotan vaan,että joulu menee ohi.

        Niin minullakin tavarat riipin raapin - eihän niitä muuten löydä.
        Se antaa inspiraatiota, kun näkee lelunsa.
        Kuka nyt steriilissä sellissä haluu asua?
        Olen katsonut niitä muodikkaita koteja.
        Kaikki yhtä persoonattomia: samat matot, pöydät,
        ikeasta kantikkaita kovalevy kamaa,
        sama harmaa, musta, valko skala ja
        paperikuvia lasin alla seinillä.
        Huh-huh! Ei ole minun mieleeni!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin minullakin tavarat riipin raapin - eihän niitä muuten löydä.
        Se antaa inspiraatiota, kun näkee lelunsa.
        Kuka nyt steriilissä sellissä haluu asua?
        Olen katsonut niitä muodikkaita koteja.
        Kaikki yhtä persoonattomia: samat matot, pöydät,
        ikeasta kantikkaita kovalevy kamaa,
        sama harmaa, musta, valko skala ja
        paperikuvia lasin alla seinillä.
        Huh-huh! Ei ole minun mieleeni!

        Eikä sinulla olisi varaakaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä sinulla olisi varaakaan!

        Taidat olla niitä julkkiksien kopiojia ;-D Matkit heitä apinamaisesti.
        Persoonattomia tyyppejä ilman makua ja omaa tahtoa.
        Luulevat pysyvänsä siten leikissä mukana.

        Minulla on ikivanhoja kamoja, jotka ostin ensimmäisellä palkallani 1968.
        On perittyä huonekalua ja itse ostettua sekä samaan aikaan, että myöhemmin.
        On paljon kevyttä korikalustetta. Ei mitään ikea-roinaa kuin kellarissa.
        Siellä saa tavarat järjestykseen ruotsalaisella roskalla.
        Luonnosta olen hakenut ja saanut paljon koristeeksi.
        Pikkukivet ja hiekkaa kynttilöiden kanssa kauniissa lasikulhoissa.
        Joka huoneessa isoa kirjahyllyä.
        Kummasti, vaikka olen ollut köyhä, niin aina on ollut antaa pois.
        Antaja ei koskaan köyhdy, vaan se joka pitää kätensä nyrkissä.
        Isoäidistä sen lapsena opin! :-D


    • Anonyymi

      Ai. Joulu on kyllä mulla irti yhteiskunnasta ja malleista.
      Sen voi tehdä ihan mieleisekseen, ilman rahankulutustakin.
      Eli ei pidä paikkaansa :)

    • Anonyymi

      Laita oveen lappu, ei mainoksia kiitos!

    • Anonyymi

      Joulu on ollut kaupallinen jo monta kymmentä vuotta ja rikkaat ostaneet aina enemmän joululahjoja ym kuin köyhät. Onko tässä jollekin muka jotain uutta?

      Kristiĺisyys on joulusta kaukana, eihän koulujen joulujuhliakaan saa enää pitää kirkossa ja koulujen omissa tiloissa pidetyistä joulujuhlista halutaan kaikki kristinuskoon vähäkin viittaava karsia pois. Joten mitä jää jäljelle? Disneyn punanuttuinen, lahjoja jakeleva joulupukki, ho ho ho!

      • Anonyymi

        Ja kauppiaat kiittää.


      • Anonyymi

        "Kristiĺisyys on joulusta kaukana, eihän koulujen joulujuhliakaan saa enää pitää kirkossa ja koulujen omissa tiloissa pidetyistä joulujuhlista halutaan kaikki kristinuskoon vähäkin viittaava karsia pois."

        No, te kristityt voitte sitten kokoontua niihin kirkkoihinne syömään jumalanne ruumista, juomaan sen verta ja mitä sitten mielittekin tehdä maksimaalisen kristillisyyden saavuttamiseen. Koulujen joulujuhlat taasen ovat kaikkia varten, jotta kenenkään ei tarvitse jäädä yhteisestä juhlasta pois.

        Pitkäaikatyötön


    • Anonyymi

      ei oo pakko ostaa jos ei taho, mie en taho
      Joulu on ihan turha
      ellei sitten auta lähimmäistä edes vähän
      antaa rahaa joulupataa
      ostaa köyhälle lahjan
      käy katsomassa vanhusta
      jne...

    • Anonyymi

      Ei ole pakko ostaa.Eikä lahjan jos sellaisen tahtoo antaa,ole mikään pakko on sikakallis.Tärkeintä on muistaminen.

    • Anonyymi

      Kuka unohtaa ja ketkä on unohdettu. Minulla olisi varaa ostaa vaikka ruokakassi varattomalle, mutta missä köyhät piileskelevät. Kaikki leikkivät olevansa varoissaan. En ole siitä huolimatta ostanut muuta kuin karkkia, suklaata ja vihreitä kuulia, parit sukat ja auttanut joulurahan muodossa aikuisten lasteni perheitä, joilla isoja asuntovelkoja. Ei ole yhtään ihmistä tullut vastaan, jolla olisi lappu otsassa, että olen köyhä.

      • Anonyymi

        Niin. Vain romaniroistot kehtaa kerjätä kadulla ja teeskennellä köyhiä. Toiseksi holistit ja narkkarit kehtaa sanoi "olisko euroo bussilippuun". Mutta harva "kunnollinen" kehtaa mennä kaupan eteen kerjäämään. Ystäville ja läheisille kehtaa selittää, että on 30€ kahdeksi viikoksi ja sitten saa kutsun syömään. Mutta siihen se jääkin.
        Ei kukaan jaksa vuosikausia valittaa kylmille koneihmisille. Mieluummin vaan sulkeutuu kotiinsa ja yrittää unohtaa kaikki juhlat, joista on ulkona muutenkin jo ollut vuosikymmeniä.
        Tuleehan täälläkin myötätuntoa että "onhan sulla känny ja tietokone.". Ikäänkuin sun täytyis olla vielä köyhempi jotta he muka myöntäis totuuden.
        Kyllähän perusturva riittää jos ei hanki mitään. Mutta nyky-yhteiskinnassa täytyy jotain edes olla koneita hoitaakseen velvollisuutensa. Niiden vuosien osamaksuistahan se köyhyys alkaakin.
        Mutta en luule että tämäkään ketään liikuttaa.
        Olisihan Suomi parempi yhteiskunta kaikille jos se välittäisi köyhistään.
        Mutta kirous kalvaa pian rikkaidenkin omaisuuden tyhjäksi koska ette köyhää armahtaneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Vain romaniroistot kehtaa kerjätä kadulla ja teeskennellä köyhiä. Toiseksi holistit ja narkkarit kehtaa sanoi "olisko euroo bussilippuun". Mutta harva "kunnollinen" kehtaa mennä kaupan eteen kerjäämään. Ystäville ja läheisille kehtaa selittää, että on 30€ kahdeksi viikoksi ja sitten saa kutsun syömään. Mutta siihen se jääkin.
        Ei kukaan jaksa vuosikausia valittaa kylmille koneihmisille. Mieluummin vaan sulkeutuu kotiinsa ja yrittää unohtaa kaikki juhlat, joista on ulkona muutenkin jo ollut vuosikymmeniä.
        Tuleehan täälläkin myötätuntoa että "onhan sulla känny ja tietokone.". Ikäänkuin sun täytyis olla vielä köyhempi jotta he muka myöntäis totuuden.
        Kyllähän perusturva riittää jos ei hanki mitään. Mutta nyky-yhteiskinnassa täytyy jotain edes olla koneita hoitaakseen velvollisuutensa. Niiden vuosien osamaksuistahan se köyhyys alkaakin.
        Mutta en luule että tämäkään ketään liikuttaa.
        Olisihan Suomi parempi yhteiskunta kaikille jos se välittäisi köyhistään.
        Mutta kirous kalvaa pian rikkaidenkin omaisuuden tyhjäksi koska ette köyhää armahtaneet.

        Minulla oli TV vasta 2016 samalla kun hankin ensimmäisen tietokoneen ja älypuhelimen ostin 2019. Siksi, että ne olivat niin kalliita. Omaa autoa ei ole koskaan ollut.
        Törkeää, että yhteiskunta toimii kokonaan tekniikan avulla ja osa kansasta jää ulkopuolelle.
        Kaikilla ei ole lapsia tai tuttuja, jotka opettavat sen saloja vanhuksille.
        Kaikilla ei ole mahdollisuutta matkustaa kymmeniä km kursseille ja maksaa niistä.
        Minä yritin, mutta kurssit olivat vain rahan keräystä ja opetukset olemattomat.
        Minä olen sairas ja eläkeläinen ja raskas työ vei terveyden.
        Palkaksi sain muutaman leikkauksen ja työkyvyttömyyden.
        Siksi luonto on tullut minun lohdutuksekseni näin kuolemaa odotellessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Vain romaniroistot kehtaa kerjätä kadulla ja teeskennellä köyhiä. Toiseksi holistit ja narkkarit kehtaa sanoi "olisko euroo bussilippuun". Mutta harva "kunnollinen" kehtaa mennä kaupan eteen kerjäämään. Ystäville ja läheisille kehtaa selittää, että on 30€ kahdeksi viikoksi ja sitten saa kutsun syömään. Mutta siihen se jääkin.
        Ei kukaan jaksa vuosikausia valittaa kylmille koneihmisille. Mieluummin vaan sulkeutuu kotiinsa ja yrittää unohtaa kaikki juhlat, joista on ulkona muutenkin jo ollut vuosikymmeniä.
        Tuleehan täälläkin myötätuntoa että "onhan sulla känny ja tietokone.". Ikäänkuin sun täytyis olla vielä köyhempi jotta he muka myöntäis totuuden.
        Kyllähän perusturva riittää jos ei hanki mitään. Mutta nyky-yhteiskinnassa täytyy jotain edes olla koneita hoitaakseen velvollisuutensa. Niiden vuosien osamaksuistahan se köyhyys alkaakin.
        Mutta en luule että tämäkään ketään liikuttaa.
        Olisihan Suomi parempi yhteiskunta kaikille jos se välittäisi köyhistään.
        Mutta kirous kalvaa pian rikkaidenkin omaisuuden tyhjäksi koska ette köyhää armahtaneet.

        Tämähän on pelkkien syjäytyneiden luuserien valitusvirsiä täynnä !!!!!!!!!!!


      • Anonyymi

        Voit lahjoittaa köyhälle ruokakassin tai jotain muuta seurakunnan diakonien välityksellä, jos sitä mietit. Apusi menee perille oikeaan paikkaan!
        Ei luulisi olevan kovin vaikeaa itsekin päätellä, että miten tavoittaa oikeat köyhät ja todellisessa avun tarpeessa olevat.

        Tuskin kukaan OIKEASTI köyhä alkaa kadulla kuuluttamaan julkisesti köyhyyttään, kyllä se tehdään vaitiolovelvolliselle diakonille ja kynnys diakonin puheillekin on monella aika suuri. Osa taas ei edes tiedä seurakuntien diakonien auttavan.

        Ja kyllä Suomi välittää köyhistään, vaikka monet siitäkin täällä yrittää trollata ja valittaa. Apua saa todella hyvin, jos sitä lähtee vain hakemaan, lisäksi täällä Suomessa ulkopuolinenkin saa järjestettyä apua tarvitsevalle monelta taholta mm. seurakuntien ja yhdistysten kautta.


      • Anonyymi

        Mistä sinut tavoittaa? Minä tiedän suomalaisen lapsiperheen, joilla rahat hyvin vähissä. Leipääkin leipovat itse kun kaupan leipä on jouluna liian kallista. Lapset leikki-ikäisiä, kasvoivat paljon viime talvesta ja edes toiselta pieneksi jäänyt talvihaalari ei mahtunut toiselle, niin paljon olivat kasvaneet. Vanhemmat opiskelevat ammattiin, hoitavat lapsensa ja yrittävät pysyä positiivisina. Toisella vanhemmista vakavaa fyysistä sairautta viimeiset 4 kk.
        Tiedän myös eläkeikää hipovan työttömän kantasuomalaisen, monenlaista kulumaa ja vikaa on, sairaseläkkeelle ei päästetä muttei kukaan töihinkään ota fyysisten sairauksien ja vammojen vuoksi. Säästää ruuastaan lääkkeisiin, tarvitsisi ravitsevaa ja terveellistä ruokaa ja pientä edullista asuntoakin etsii, pitkäaikaista. Aikaisempi huonokuntoinen asunto purettiin alta ja tilalle rakennettu oli liian kallis. Kunta makuuttaa asuntojonossa, asuntoja löytyy eräille ulkomailta tulleille kyllä.
        Jos sinä - tai joku muu tämän lukeva - haluat auttaa, ota yhteyttä tähän sähköpostiin:
        [email protected]
        P. S. Joulun jälkeenkin on elämää ja tarvista, eivät nämä tietämäni ole liikaa saaneet jouluksikaan.


      • Anonyymi

        Mistä sinut tavoittaa? Minä tiedän suomalaisen lapsiperheen, joilla rahat hyvin vähissä. Leipääkin leipovat itse kun kaupan leipä on jouluna liian kallista. Lapset leikki-ikäisiä, kasvoivat paljon viime talvesta ja edes toiselta pieneksi jäänyt talvihaalari ei mahtunut toiselle, niin paljon olivat kasvaneet. Vanhemmat opiskelevat ammattiin, hoitavat lapsensa ja yrittävät pysyä positiivisina. Toisella vanhemmista vakavaa fyysistä sairautta viimeiset 4 kk.
        Tiedän myös eläkeikää hipovan työttömän kantasuomalaisen, monenlaista kulumaa ja vikaa on, sairaseläkkeelle ei päästetä muttei kukaan töihinkään ota fyysisten sairauksien ja vammojen vuoksi. Säästää ruuastaan lääkkeisiin, tarvitsisi ravitsevaa ja terveellistä ruokaa ja pientä edullista asuntoakin etsii, pitkäaikaista. Aikaisempi huonokuntoinen asunto purettiin alta ja tilalle rakennettu oli liian kallis. Kunta makuuttaa asuntojonossa, asuntoja löytyy eräille ulkomailta tulleille kyllä.
        Jos sinä - tai joku muu tämän lukeva - haluat auttaa, ota yhteyttä tähän sähköpostiin:
        [email protected]
        P. S. Joulun jälkeenkin on elämää ja tarvista, eivät nämä tietämäni ole liikaa saaneet jouluksikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämähän on pelkkien syjäytyneiden luuserien valitusvirsiä täynnä !!!!!!!!!!!

        No mitä sinä sitten tässä ketjussa teet?
        Mene osastolle "rikkaus".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämähän on pelkkien syjäytyneiden luuserien valitusvirsiä täynnä !!!!!!!!!!!

        on valitusta ollu jo vaivais kodeista lähtien ja jatkuu maailman tappiin saakka.
        Vaivaistupa eli vaivaistalo on Suomessa ja Ruotsissa käytössä ollut vanhainkodin historiallinen vastine, jonne sijoitettiin pysyvästi köyhiä ja pitkäaikaissairaita ihmisiä. Niitä perustettiin varsinkin 1800-luvulla.


    • Anonyymi

      Joulu on nykyään animaatioiden punanuttuisten tonttujen karkeloa. Tyhjää täynnä.
      Kaupallsta juhlaa ilman mitään arvoa.
      Miksi istua joulupöydässä kun ainut juttu siinä on joku kokispukki.
      Kuvottava joulu.

      • Anonyymi

        Kyllä Tiku, Taku ja Pluto täytyy katsoa!


    • Anonyymi

      Meillä joulun budjetti kahdelle aikuiselle on 100 €. Ruoat ostettu, Alkoon menee tänään mitä jäi, noin 20 €. Ihan hyvä joulu on meille tulossa. Mitään lahjoja ei kenellekään osteta, kun lapsetkin ovat aikuisia.

      • Anonyymi

        Tuokin on huvittava kommentti :"kyllä Suomi köyhiä auttaa".
        Kun on perustettu joku virasto joka laskee sentilleen mitä annetaan välittämättä ihmisen velkavankeudesta niin saahan sillä "Suomi" kai ostettua itselle hyvän omantunnon joka sekin on valhetta.

        Perintätoimistojen annetaan kukoistaa ja uusia perustetaan juuri sen takia että saadaan imettyä viimeisetkin veret köyhistä. Eduskuntaa ei kiinnosta lakeja muuttaa koska itse ovat osakkaina verenimennässä. Tuo on se "Suomi" joka vain teeskentelee auttavansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuokin on huvittava kommentti :"kyllä Suomi köyhiä auttaa".
        Kun on perustettu joku virasto joka laskee sentilleen mitä annetaan välittämättä ihmisen velkavankeudesta niin saahan sillä "Suomi" kai ostettua itselle hyvän omantunnon joka sekin on valhetta.

        Perintätoimistojen annetaan kukoistaa ja uusia perustetaan juuri sen takia että saadaan imettyä viimeisetkin veret köyhistä. Eduskuntaa ei kiinnosta lakeja muuttaa koska itse ovat osakkaina verenimennässä. Tuo on se "Suomi" joka vain teeskentelee auttavansa.

        Ei auta! suomal.saa mitään kuin manulle illallinen ,kaikki voidaan evätä sinulta,et ole turvassa vaikka syöpää sairastaisit..kela on ensi askel ongelmiin


    • Anonyymi

      Joulu on mielentila, ei ostostapahtuma.
      Lapset odottelevat mutta namut jo itsessään riittävät ( pienet paketit vaan).
      Joulu ei ole lahjojen antamisen aika kun niille, jotka yrittävät ostaa sillä suositusta itselleen, mutta voin kertoa, että lahjan saannin jälkeen sinua ei muisteta.
      Lahja ja lahjukset.
      Onhan se monen kauppiaan tärkeimpiä aikoja ja verottaja odottaa tulostaan.
      Kun et osta, et myös maksa veroja hullutuksesta.
      Itse keskityn jouluun ja sen tarkoitukseen Jeesuksen syntymäjuhlana. Lahjat jää kyllä ihan minimiin. Kyse ei ole edes rahasta vaan asian sisällöstä. Minä yritän mennä kirkkoon kuuntelemaan Jouluvirsiä ja laulamaan mukana siltä osin kun osaan. Syön kevyesti ja katselen taivaalle.
      Näin voi mielestäni kaikki perheet toimia. Jos joulukirkkoon ei mene, niin kotona voi laulaa " enkeli taivaan lausui näin" yms. Se on lämminhenkistä perheen omaa hyvinvointia.
      Harmi että Joulusta on tullut niin kaupallinen.
      Minulta saisi joku tarvitsija ilmaisen käytetyn Iphonen (toimii täysin( ei ole uusin malli mutta parempi kun moni myytävä malli), ei ole rikki mistään). Mutta sekin tarvitsee puhelinliittymän tietenkin että rahaa menee sinnekin.

      • Anonyymi

        Laita viesti [email protected]
        Tiedän nuoren, jonka vanha, käytettynä ostettu puhelin veti viimeisen henkäyksensä juuri joulun alla. Tiedän, ettei heillä rahaa uuteen ja vanhempikin malli käy aivan hyvin.
        Hyvää joulua!


    • Anonyymi

      Tämä koko maailma on nykyään yhtä kulutusta.
      Osta sitä osta tätä. Me aikuiset itse luomme sitä kulutushysteriaa ja lapset kasvaa kieroon.
      Ahneus on syynä. Suurin osa ihmisistä on ahneita jotenkin. Ne jotka ei ole ahneita kasvattaa lapsensa viisaasti.

    • Anonyymi

      Elämä on epäoikeudenmukaista. Niele se.
      Tee omastasi paras mahdollinen ja lakkaa kadehtimasta. Paljon kivempaa itselle ja samalla muillekin.

    • Anonyymi

      Näin itsekin jo lokakuussa hankin lahjat.
      Ruokajonoissa on paljon hauskempaa kuin varakkailla konsaan.
      Maittaakin paremmin kun tuli samalla ulkoiltua.

    • Anonyymi

      Olen keskituloinen, rahaakin säästössä. Ei haittaa mainokset, selaan kyllä läpi ja olen iloinen, että on ihan koko kaupallinen tavaraa, jota en tarvitse. Lapsenlapsille laitoin vähän rahaa, harrastavat liikuntaa, aikuisille en, en osaa ostaa lahjoja enkä varsinkaan halua lahjoja.
      Tulin juuri kaupasta, ostin 25 eurolla loput joulupuuroruoat, tulee kymmenhenkinen sakki ennen aattohartausta. Hyvin riitti puuroaineksiin, juustoon, suolakurkkuun, joululimppuihin, graavilohi on jo pakkasessa, tein kun oli lohi 6 e/kg. Kinkun ostin aikaisemmin tarjouksesta ja siitä laitan pöytään runsaasti viipaleita. Tiikerikakun teen kohta, ainekset on, taatelikakku on jo tehty. Satasta en saa näillä aineilla rikki millään, mutta kaikki tulevan taatusti kylläisiksi. Miten niin rikkaiden joulu. Kohtuullisuudella pärjää mainiosti. Kirkon jälkeen mennään yhdelle lapsista, hän tarjoaa alkoholittoman jouluglögin. Yhdessäolo on tärkeintä. Jos säästöistäni sitten jotain jää jälkeeni, toivon että yhtä harkiten käyttävät ne kuin minäkin. Mukavaa ja järjellistä joulua kaikille.

    • Anonyymi

      Minulla on n. 100€ budjetti. Olen laittanut säästöön jo useamman kuukauden. Työkyvyttömänä ja lääkkeitä tarvitsevana sairaana ei paljon säästetä. Olen yksin ja kaksi lastani tulee joulupäivänä ja lähtevät viikonlopuksi takaisin kaupunkiin. Tällä rahalla piti ostaa matkaliput menopaluu, ruoat ja lahjat. Lapset asuvat äitinsä luona, jossa kaksi työssäkäyvää aikuista, joten saa nyt nähdä miten jaksavat viettää joulunsa köyhän isän luona. Harmi ettei lasten äiti ja uusi mies suostunut edes matkalippua kustantamaan, sekin olisi pari kymppiä auttanut.

      Ruokaan olen panostanut ja ostanut lasten suosikkiruokia ja kaikenlaisia muita herkkuja. Lahjoihin jäi todella vähän rahaa. Lapset ovat kumminkin 10- ja 13-vuotiaat, joten varmasti odottavat hienoja lahjoja.

      Olen kuitenkin todella iloinen, että lapset tulevat eikä tarvitse viettää koko joulua yksin. Huomenna menen syömään muiden köyhien kanssa jouluruokaa ja sitten tulen kotiin katsomaan kirjastosta lainaamiani elokuvia.

    • Anonyymi

      Jokainen juhlapäivä on kaupallinen. Itse olen kieltänyt mainospostin 25 vuotta sitten, vaikka olisi varaa vähän tuhlatakin. En vain tarvitse mitään ja kaikilla ympärilläni itseni mukaanlukien on kolminkertaisesti enemmän tavaraa mitä kukaan tarvitsee.

      Jos oamisuuteni sosialisoitaisiin ja jaettaisiin tasan kaikille suomalaisille kuten moni toivoo, jokainen saisi kymmenen senttiä.
      Tästä seuraisi että 15 työntekijääni menettäisivät työpaikkansa, kuten myös kolme sairaanhoitajaa, jotka maksamillani veroilla voidaan kustantaa. Työntekijöiden maksamilla veroilla menisi toiset kolme lisää.

      Osallistun hyväntekeväisyyteen, jolla muutama ihminen saa helpotusta elämäänsä, mutta mitä muuta voisin edes tehdä, kuin huolehtia itsestäni ja työntekijöistäni? Meidän meidän ja kaltaisiemme kauttamme yhteiskunnalla on mahdollisuus toimia.
      Jossain Venezuelassa on sosialismi, jota on hehkutettu enemmän tai vähemmän toistasataa vuotta, mutta missään se ei ole tuonut muuta kuin kurjuutta ja kuolemaa.

      Joulua voi kuka vaan paeta sulkemalla radion tai vaihtamalla kanavaa. Ruoat voi viikon parin ajan kaivaa pakastimesta, ettei tarvitse käydä kaupoissa ennen alennusmyyntejä.
      Minäkään en saanut lahjoja lapsena, enkä edes odottanut, koska minulle oli opetettu, että kaikkea ei saa vain pyytämällä, tai paremminkin ei mitään saa pelkästään haluamalla.
      Kestävätkö nykyajan lapset huonommin elämää? Vähän veikkaisin, että kohtuuteen opetetut pärjäävät myöhemmin elämässään paremmin.

      • Anonyymi

        Minua käy sääliksi rikkaan miehen lapset.
        He ovat kuulleet kotonaan jauhantaa, miten paljon parempia he ovat kuin toiset työtätekevät.
        Miten maan lait eivät koske heitä, koska ne on luotu rikkaiden kautta rikkaita suojelemaan.
        Heillä on varaa ostaa itsensä vapaaksi mistä tahansa rikoksesta.
        Velttoudessa eivät kehitä mitään kykyjään, vaan juhlivat ja tuhoavat elämänsä huumeilla.
        Ei mitään käsitystä elämästä ja eri arvoista.

        Köyhän miehen lapset, jotka näkevät vanhempiensa työskentelyn ja
        saavat oppia tekemisen ja tuloksien ilon, ovat paljon rikkaampi.
        Raha on nykyään illuusio ja keinuu kuin korkki laineilla joka tunti.
        Historia on näyttänyt useasti, että se ei ole minkään arvoista.
        Mutta kykyjä, taitoja, tietoa ei kukaan voi pyyhkäistä pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua käy sääliksi rikkaan miehen lapset.
        He ovat kuulleet kotonaan jauhantaa, miten paljon parempia he ovat kuin toiset työtätekevät.
        Miten maan lait eivät koske heitä, koska ne on luotu rikkaiden kautta rikkaita suojelemaan.
        Heillä on varaa ostaa itsensä vapaaksi mistä tahansa rikoksesta.
        Velttoudessa eivät kehitä mitään kykyjään, vaan juhlivat ja tuhoavat elämänsä huumeilla.
        Ei mitään käsitystä elämästä ja eri arvoista.

        Köyhän miehen lapset, jotka näkevät vanhempiensa työskentelyn ja
        saavat oppia tekemisen ja tuloksien ilon, ovat paljon rikkaampi.
        Raha on nykyään illuusio ja keinuu kuin korkki laineilla joka tunti.
        Historia on näyttänyt useasti, että se ei ole minkään arvoista.
        Mutta kykyjä, taitoja, tietoa ei kukaan voi pyyhkäistä pois.

        Jospa keskittyisit ihan omaan elämään etkä mieti muita. Mietimiten saat ruokaa lapsillesi ennemminkuin mietit miski toisten ei tarvi tehdä mitään kun on paljon rahaa!!!

        Miettiminen murheista vie paljon energiaa.

        Mieti että menisit töihin tai hakisit tt tukea jos työ ei kiinnosta. Jokaisella on oikeus elää omanlaistaan elämää oli sitten rikas tai käyhä. Tisten asiiden miettiminen ja arvosteleminen on sairasta.Kukaan meistä ei ole parempi toista jokainen voi tehdä asioilleen jotain eikä miettiä miksi toinen pärjää ja itse ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jospa keskittyisit ihan omaan elämään etkä mieti muita. Mietimiten saat ruokaa lapsillesi ennemminkuin mietit miski toisten ei tarvi tehdä mitään kun on paljon rahaa!!!

        Miettiminen murheista vie paljon energiaa.

        Mieti että menisit töihin tai hakisit tt tukea jos työ ei kiinnosta. Jokaisella on oikeus elää omanlaistaan elämää oli sitten rikas tai käyhä. Tisten asiiden miettiminen ja arvosteleminen on sairasta.Kukaan meistä ei ole parempi toista jokainen voi tehdä asioilleen jotain eikä miettiä miksi toinen pärjää ja itse ei.

        Miksi ä et toimi omien vaatimustesi mukaan?
        Mikset keskity omaan elämääsi, vaan sekaannut minun miettimisiini?
        Sattuiko kalikka omaan nilkkaasi?
        Onko tullut tuijotettua "älypuhelimeesi" jopa ruokapöydässäsi
        jättäen perheenjäsenet maailmasi ulkopuolelle vähempiarvoisina?
        Niinhän ne äidit tekevät nykyään jopa vauvaa syöttäessä.
        Isistä puhumattakaan. ennen he piiloutuivat sanomalehden taa.
        Ei tarvinnut huomioida vaimoa tai perillisiä. ;-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ä et toimi omien vaatimustesi mukaan?
        Mikset keskity omaan elämääsi, vaan sekaannut minun miettimisiini?
        Sattuiko kalikka omaan nilkkaasi?
        Onko tullut tuijotettua "älypuhelimeesi" jopa ruokapöydässäsi
        jättäen perheenjäsenet maailmasi ulkopuolelle vähempiarvoisina?
        Niinhän ne äidit tekevät nykyään jopa vauvaa syöttäessä.
        Isistä puhumattakaan. ennen he piiloutuivat sanomalehden taa.
        Ei tarvinnut huomioida vaimoa tai perillisiä. ;-D

        Tiedoksi! Minä toimin omien vaatimuksteni mukaan ja perheeni.
        Olen aina keskittynyt omaan ja perheeni elämään, en mieti muiden tekoja, keskustelen mutten kyttää enkä vaadi avautumaan heitä.
        Ei sattunut omaan nilkkaan, olen hyvin tietoinen omasta elämästäni ja perheeni.
        Minulla ei ole älypuhleinta, eikä tule. inulla on läppäri, ja näppäinkännykkä jolla hoitenen asioitani, en tarvi risoja ja toimimattomia älypuhelimia hankaloittamaan elämääni ja arkeani.

        Minulla ei ole vauvoja muuta kuin lastenlapsissani.
        meille ei tule sanomalehtiä koska kirjastot ovat olemassa ja käymme seillä usein.

        Meillä huomioidaan aina lapset ja lastenlapset, sukua ym , itsekkäitä ei olla, mutta elämme omaa elämää emme toisten. Autamme ja juttelemme mutta emme puutu heidän tapoihinsa kuin pyydettäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedoksi! Minä toimin omien vaatimuksteni mukaan ja perheeni.
        Olen aina keskittynyt omaan ja perheeni elämään, en mieti muiden tekoja, keskustelen mutten kyttää enkä vaadi avautumaan heitä.
        Ei sattunut omaan nilkkaan, olen hyvin tietoinen omasta elämästäni ja perheeni.
        Minulla ei ole älypuhleinta, eikä tule. inulla on läppäri, ja näppäinkännykkä jolla hoitenen asioitani, en tarvi risoja ja toimimattomia älypuhelimia hankaloittamaan elämääni ja arkeani.

        Minulla ei ole vauvoja muuta kuin lastenlapsissani.
        meille ei tule sanomalehtiä koska kirjastot ovat olemassa ja käymme seillä usein.

        Meillä huomioidaan aina lapset ja lastenlapset, sukua ym , itsekkäitä ei olla, mutta elämme omaa elämää emme toisten. Autamme ja juttelemme mutta emme puutu heidän tapoihinsa kuin pyydettäessä.

        Keskustelu ja omien ajatusten esiin tuominen on tämän foorumin tarkoitus.
        Millä oikeudella sinä rajoitat minun "mietiskelyäni"?
        Sen voit "mietiskelyn" rajoituksen voit keskittää omaan kotiisi.
        Siihen patriarkaaliseen henkeen, jota harjoitat:
        "Naiset vaietkoon seurakunnassa" - sanoi Puavali.
        "Vaietkoon tällä foorumillakin" - sanoo "mietiskelyn" rajoittaja.


    • Anonyymi

      Seurakunta avustaa ainoastaan pakolaisia. Mun piti mennä lääkäriin , kela ei korvaa, ei sossu eikä seurakunnasta saanut apua. 300 euroa maksan sitten pikavipillä. Myin telkkarin jostain sain 100 euroa

      • Anonyymi

        Ja höpö höpö, että seurakunta mukamas avustaa vain pakolaisia! Seurakunnat avustavat meitä kantasuomalaisia diakoniatyöllään. Jos olet sortunut pikavippeihin, niin silloin et ole kyllä osannut mennä diakonin puheille avuntarpeesi kanssa, sillä diakonit auttavat tai koordinoivat avuntarpeen oikeaan osoitteeseen. Kyllä Suomessa hommat toimii!
        Täysin rahaton työtön kantasuomalainen, joka on sössinyt asiansa, saa kyllä apua, jos vain osaa sitä hakea. Pääsee vielä muuttamaan paikkakunnalta toisaalle, sossu maksaa takuuvuokrat ja kaupunki tai kunta järjestää muuttoon kuljetuksen, apua löytyy muuttoon vapaaehtoisina yhdistyksistä. Sossu maksaa sähkölaskut ym.
        Näen tämän tilanteen päivittäin omassa toimessani!


    • Anonyymi

      "Joulussa unohdetaan ihmiset joilla ei ole varaa jouluun. Kaupat syytää postiluukusta kilokaupalla mainoksia osa sitä ja tätä ja maksa joulun jälkeen!!! Miten se satuttaa varattomia, sitä ei kukaan ota huomioon."
      Tosi lapsellisia kirjoittelet. Jokainen viettää joulua tavallaan, ei siinä mitään muistamisia tai unohtamisia tarivita. Se lähtee jokaisen sisimmästä mielestä. Alunperin joulu on uskonnollinen juhla, jossa ei lahjoja eikä rahaa tarvita. Harvemmalle enää nykyään, vaikka joilla kuilla onkin tapana käydä joulukirkossa. Minä en ole ostanut lahjoja vuosikymmeniin kenellekään enkä saanut keneltäkään. Kuitenkin jollain tavalla herkistyn jouluna. Ilmeisesti palaan alitajuisesti lapsuuteen. Varattomuus on monille jokapäiväistä, eikä liity erityisesti jouluun. On päivittäin puutetta rahasta, vaatteista, asunnosta ja ruuasta.
      Maallistuneessa elämässä joulu on lasten juhla. Heille annetaan lahjoja ja kerrotaan satuja joulupukista, joka käy kaikkien lasten luona jouluaattona ympäri maailman. Sen lisäksi aikuiset juovat alkoholia, riitelevät ja tappelevat. Heikompi osapuoli joutuu joissakin riitaisissa perheissä pakenemaan kodistaan. Varallisuudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa, aina sen verran on rahaa, että voi viinapullon ostaa. Jos joku jouluna satuttaa, se on alkoholi ja pahoinpitelyt.
      Mainitset vielä mainokset, joita tulee postiluukusta. Pane iso mainoskielto postiluukkuusi. Jos joku siitä huolimatta työntää mainoksia, varaa lasi kylmää vettä ja heitä se mainosten jakajan naamalle. Saavatpahan vähän miettimistä, kuinka tässä näin sattuikin.

    • Anonyymi

      Fiksua,tääkin lahjat ,muutama,ruokapuoli järkevää.Monella ei ole ruokaa joulunakaan.Eipä olis minullakaan sairas/työtön nyt en ole saanut päivärahaa kk.eikä tietoa saakokaan,pukkaako karenssia..Kaupat kuhisi ihmisiä.Turhaa ostamista.Tiedän monia joilla ei ruokaa ,ei tietoa mistään joulusta.Eri ikäisiä.Voin vain kuvitella millaista olla ,vettä kraanasta saa.Sitten on he jotka tulee saa kaiken tekemättä mitään ,ei mitään maksujen eväämisiä,tälläkin sairauspäivärahat evättiin kerran pitkäksi aikaa, lääkärin todistukaan ei auta.Kela on ensiaskel ongelmiin.Töissähän sitä olisi jos voisi. Aivan varmaan.Ihmisen pitäisi ihme parantua varmaan..ei koskaan kuolemaan saakka ikuinen sairaus..

      • Anonyymi

        Miten muka Suomessa voi olla, ettei ole ruokaa??? Ruokaa jaetaan ilmaiseksi JOKAISELLA paikkakunnalla vähintään EU-ruoka-apuna, lisäksi muita jakeluja mm. päiväysruokaa. Seurakuntien diakonit tuovat ruokaa kotiinkin, jos itse ei pääse hakemaan.
        Lisäksi on mahdollista saada jouluksi lahjakortteja ruokakauppaan erilaisten lahjalistojen kautta, myös yhdistykset jakavat lahjakortteja, millä voi ostaa ruokaa jouluksi.
        Tiedän monia, jotka ovat peli- ja päihdeongelmaisia, he saavat ostokortteja, millä saa ostaa vain ruokaa, niillä ei voi ostaa alkoholia tai pelejä. Oma vika jos se ruoka sitten vaihdetaan alkoholiin tai pelataan.
        Jos saa karenssin, niin kyllä rahaa saa muualta, ei työtön joudu rahattomaksi, kuin omasta saamattomuudestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten muka Suomessa voi olla, ettei ole ruokaa??? Ruokaa jaetaan ilmaiseksi JOKAISELLA paikkakunnalla vähintään EU-ruoka-apuna, lisäksi muita jakeluja mm. päiväysruokaa. Seurakuntien diakonit tuovat ruokaa kotiinkin, jos itse ei pääse hakemaan.
        Lisäksi on mahdollista saada jouluksi lahjakortteja ruokakauppaan erilaisten lahjalistojen kautta, myös yhdistykset jakavat lahjakortteja, millä voi ostaa ruokaa jouluksi.
        Tiedän monia, jotka ovat peli- ja päihdeongelmaisia, he saavat ostokortteja, millä saa ostaa vain ruokaa, niillä ei voi ostaa alkoholia tai pelejä. Oma vika jos se ruoka sitten vaihdetaan alkoholiin tai pelataan.
        Jos saa karenssin, niin kyllä rahaa saa muualta, ei työtön joudu rahattomaksi, kuin omasta saamattomuudestaan.

        No mietippä sitä!!!! Ei voi olla noin tyhmä ihminen, sinunlaisia ei ole kuin sinä joka et tiedä yhtään mitään. Sori siitä.
        Otappa asioista selvää miksi joillaan ei ole sitä ja tätä, miksi muilla on???? kannattaa syventyä asioihin ennenkuin alkaa tuollasia kirjottelemaan.

        Jos itsellä on kaikki hyvin, niin ei pidä luulla että kaikilla on.
        Siinä sulla mietittävää joulunpyhiksi ja kirjottele sitten uudelleen kun olet tietoisempi muistakin asioista kuin omasta kinkkupöydästäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten muka Suomessa voi olla, ettei ole ruokaa??? Ruokaa jaetaan ilmaiseksi JOKAISELLA paikkakunnalla vähintään EU-ruoka-apuna, lisäksi muita jakeluja mm. päiväysruokaa. Seurakuntien diakonit tuovat ruokaa kotiinkin, jos itse ei pääse hakemaan.
        Lisäksi on mahdollista saada jouluksi lahjakortteja ruokakauppaan erilaisten lahjalistojen kautta, myös yhdistykset jakavat lahjakortteja, millä voi ostaa ruokaa jouluksi.
        Tiedän monia, jotka ovat peli- ja päihdeongelmaisia, he saavat ostokortteja, millä saa ostaa vain ruokaa, niillä ei voi ostaa alkoholia tai pelejä. Oma vika jos se ruoka sitten vaihdetaan alkoholiin tai pelataan.
        Jos saa karenssin, niin kyllä rahaa saa muualta, ei työtön joudu rahattomaksi, kuin omasta saamattomuudestaan.

        Olet todella pihalla suomalaisten arkielämästä.Teen työtä ruokajakelussa ja voisin kertoa sinulle totuuden.Lueppa näitä kirjoituksia ja mieti hieman.Sen sinulle sanon että seurakuntien diakoneilta ei saa apua vaikka polvillaan rukoilisi.Eläkeläiset,sairaat,työttömät ja monet muut näkevät nälkää tänäkin Jouluna.Ettet nyt olisi näitä kunniakansalaisia joille kustannetaan kaikki mahdollinen mutta et Joulusta piittaakkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet todella pihalla suomalaisten arkielämästä.Teen työtä ruokajakelussa ja voisin kertoa sinulle totuuden.Lueppa näitä kirjoituksia ja mieti hieman.Sen sinulle sanon että seurakuntien diakoneilta ei saa apua vaikka polvillaan rukoilisi.Eläkeläiset,sairaat,työttömät ja monet muut näkevät nälkää tänäkin Jouluna.Ettet nyt olisi näitä kunniakansalaisia joille kustannetaan kaikki mahdollinen mutta et Joulusta piittaakkaan.

        Kirkon työntekijöissä olen tavannut niitä ilkeimpiä ja kovimpia ihmisiä.
        Täynnä passiivista vihaa ja omahyväistä paremmuuden tuntoa.
        Kerran toimistossa asioidessani minulle mielisteltiin ensin,
        kun yritettiin saada mukaan kirkon rientoihin, mutta kun kieltäydyin,
        niin jopa muuttui ääni kellossa! Kylmää ja kopeaa käytöstä.
        Ei edes asiallista kohtelemista.
        Se ystävällisyyden naamari putoaa nopeasti, ellei tanssi heidän pillinsä mukaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten muka Suomessa voi olla, ettei ole ruokaa??? Ruokaa jaetaan ilmaiseksi JOKAISELLA paikkakunnalla vähintään EU-ruoka-apuna, lisäksi muita jakeluja mm. päiväysruokaa. Seurakuntien diakonit tuovat ruokaa kotiinkin, jos itse ei pääse hakemaan.
        Lisäksi on mahdollista saada jouluksi lahjakortteja ruokakauppaan erilaisten lahjalistojen kautta, myös yhdistykset jakavat lahjakortteja, millä voi ostaa ruokaa jouluksi.
        Tiedän monia, jotka ovat peli- ja päihdeongelmaisia, he saavat ostokortteja, millä saa ostaa vain ruokaa, niillä ei voi ostaa alkoholia tai pelejä. Oma vika jos se ruoka sitten vaihdetaan alkoholiin tai pelataan.
        Jos saa karenssin, niin kyllä rahaa saa muualta, ei työtön joudu rahattomaksi, kuin omasta saamattomuudestaan.

        Joo, ja sitä jaetaan liian harvoin, kun sitä pitäisi jakaa kerran kuussa tai parin kk:n välein, eikä mitään hävikkiruokaa, vaan ihan kunnon tuoretta ruokaa. Ja mitä järkeä on ostaa mitään lahjakortteja ja sitten taas maksaa ostokset sillä ? Ei niin MITÄÄN.


    • Anonyymi

      Kattelin tuossa illansuusa Prisman puhelinosastolta jos semmoosen edullisen peruspuhelimen soittamiseen ja tekstiviestittelyyn.
      Olihan siinä jokunen Doro ja Nokian 40 euron ihan toimiva 216 malli. , jollaisen siitä sitten päätin ostaa itelle joululahjaksi.
      Pisti vain silmiin ja korviin sydäntäsärkevästi kun siinä pyöri siinä paremmalla hyllyllä noita tulevaisuudentoivoja varhaisteinejä vanhempiensa kanssa.
      Kielenkäyttö ja ivapilkka jos vähän huokeampaa aikuiset yrittää esittää.
      Ja ollaan sitten niin kaikentietäviä ...... huhhahhei

      • Anonyymi

        Niin, muistan kyllä, miten siinä alle 20-vuotiaana minullakin oli kaikenlaisia haluja saada kaunista ja kallista. Nykyisin lapsilla on myös kova paine ja kilpailu kouluissa.
        Täytyy olla se tietty merkki ja naapurin kanssa kilpaillaan, kuten aikuisenakin.
        Se nuorten arvostamaton puhe johtuu siitä, ettei heillä ole mitään arvoja.
        Harvalla nuorella aikuisella on päämääriä ja tavoitteita, mielekästä elämäntehtävää.
        He ovat kasvaneet siinä ympäristössä, jonka aikuiset ovat heille luoneet.
        Nuoret, jotka ovat saaneet rakkaudellista huomiota ja ohjausta toimivat toisin.


    • Anonyymi

      Sukulaislapset on teinejä. Saavat 10/naama. Miksi antaisin enemmän kun en minä niiltä mitään saa?

      Aikuisille sukulaisille ostin pieniä joulukoristeita muutamalla eurolla. Itsekin olen saanut kivoja joulukoristeita lahjaksi. Ei sitten tarvi ite shoppailla sitä krääsää. Kumminkin kiva saada jouluvalot ikkunaan yms.

      Koko jouluun käytän vain muutaman kympin. Miksi ihmeessä käyttäisin satasia? Jouluruokaa tuo koko sakki nyytäriperiaatteella. Minä olen usein tuonut kinkun ja sitten en muuta ruokaa tuokaan.

      Minä en lapsena kertaakaan saanut mitään toivomaani kallista lahjaa lelukatalogista. Silti nautin aina joulusta. Se lahjojen jako meillä vaan on aina ollut merkityksettömin osa joulua. Lapset oppivat kestämään pettymyksiä kun aikuiset antavat rakkautta lahjojen sijaan.

      Olis meillä suvussa rahaa käyttää jouluun moninkertaisesti. Mutta miksi turhaan tuhlata krääsään? Ennemmin ajetaan uusilla autoilla ja asutaan isoissa asunnoissa. Ruoka lahjat vaatteet yms. sitte halpaa ja yksinkertaista.

    • Anonyymi

      Minulla on ollut tapana lähettää vain joulukortit kaille tutuille. Tänä jouluna en saanut kuin yhden. Ensijouluna en lähetä yhtään. Niin on kylmää ja välinpitämätöntä porukkaa että olkoot hekin ilman mun korttejani.

      • Anonyymi

        ”Minulla on ollut tapana lähettää vain joulukortit kaille tutuille. Tänä jouluna en saanut kuin yhden. Ensijouluna en lähetä yhtään. Niin on kylmää ja välinpitämätöntä porukkaa että olkoot hekin ilman mun korttejani.”

        Entäs se yksi, jolta sait kortin, etkö aio hänellekään lähettää?


      • Anonyymi

        Ei tuosta kannata pahastua. Monta lähetin, vähän sain. Nyt on trendikästä olla lähettämättä joulukortteja.


    • Anonyymi

      "Joulussa unohdetaan ihmiset joilla ei ole varaa jouluun."
      Väite on ihan täyttä puppua. Joka lehdessä, telkkarissa ja netissä toitotetaan, miten köyhät ja/tai yksinäiset viettävät joulua, miten heitä voi auttaa jne.


      "Kaupat syytää postiluukusta kilokaupalla mainoksia osa sitä ja tätä ja maksa joulun jälkeen!!!"
      Tähän on varsin helppo ratkaisu. Ota kynä, paperia ja teipinpala. Tarvittaessa lainaa vaikka naapurista, jos ei itselläsi ole. Kirjoita lappuun, että EI MAINOKSIA. Teippaa lappu omaan oveesi. Ja katso, ihme tapahtuu, eikä mainoksia enää tule!

      "Miten se satuttaa varattomia, sitä ei kukaan ota huomioon. "
      Jos mainokset satuttavat, katso ratkaisu pulmaan yltä.

      "Olettavat että heillä on vaan Hurstin jouluruoka ja leipäjonot, tyytykööt siihen."
      Eihän tuosta saa edes selvää, mitä tarkoitat???

      "Jouluhysteria on luisunut käsistä, se ei ole enää joulu se on joulua vaan kauppiaille, he tienaavat tyhjänp-iväisillä tavaroilla joita kaupitellaan jo lokakuusta lähtien.
      Joulu on pelkkä ostamisen ja tuhlaamisen aika."
      Tässäkin on kyseessä vääristynyt tapa kiinnittää huomiota vain tiettyyn osaan joulua. Malka on ns. katsojan silmässä. Mainoksien lisäksi joka lehdessä, telkkarissa ja netissä toitotetaan joulun moninaisuutta.

      "Itse en ole rikas ekä varaton vaan siltä väliltä. Olen tehnyt sellaisen päätöksen, että pudotin ostosten määrän jouluna kahteen- kolmeen lahjaan per naama. Siitä tuli hyvä olo. Aikuisille lapsilleni ostin yhden yhteisen lahjan puolisonsa kanssa. Lapsille ostin kolme lahjaa kullekin, tavaraa jota tarvitsee, krääsästä luovuin jo kauan sitten."
      Ilmeisesti olet ehtinyt jo isovanhemman ikään ennen kuin hokasit tuollaisen asian. parempi myöhään kuin ei milloinkaan...

      "Minä hallitsen kauppiasta ei kauppias minua."
      Eihän tuollaiselle ajattelulle voi kuin nauraa :D

      "Aloittin lahjojen keräämisen jo elokuussa, pikkuhiljaa, jottei tarvi jouluna tarvi stressata."
      Mutta tänne kuitenkin kirjoitat aiheesta tyhmiä avauksiasi :O

      • Anonyymi

        Mikä tämäkin toisten mielipiteiden ruotija ja pilkkaaja oikein on?
        Mahtaa olla mukavat tunnelmat näin aattona siinä perheessä! ;-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tämäkin toisten mielipiteiden ruotija ja pilkkaaja oikein on?
        Mahtaa olla mukavat tunnelmat näin aattona siinä perheessä! ;-D

        Hän yrittää olla fiksu. uulee olevansa nero kun ruotii toisten mielipiteitä mukamas analyyttisesti joka lauseen erikseen. Tekee itsestään pellen.
        Paperilla vastaukset on helppo kirjottaa mutta käytäntö on toinen, asia ei ole ainan näin kuin tuo omasta mielestänero yrittää ilmaista. Sairas mieli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän yrittää olla fiksu. uulee olevansa nero kun ruotii toisten mielipiteitä mukamas analyyttisesti joka lauseen erikseen. Tekee itsestään pellen.
        Paperilla vastaukset on helppo kirjottaa mutta käytäntö on toinen, asia ei ole ainan näin kuin tuo omasta mielestänero yrittää ilmaista. Sairas mieli.

        Kerrohan miltä tuntuu vastailla itse omiin kirjoituksiinsa?


    • ei joulu ole kuin yksi päivä..jokaisella on muistot mutta syökää niitä norm ,ruokia
      että olette ns. tyytyväisiä varakkaissa on myös viisaasti ajattelevia..osta mitä vaan nyt tarvitset..ei kukaa ole katsomassa mitä syöt ok..markkina höpö höpöä olet viisas jos jätät tuon väliin ok tammikuu,,pakkasta..helmikuu..jo vähän sohjoa..maalislkuu ajatus jo kesä LOMASSA tytöt lyhyissä mekoissa ilman pikkareita..jesss..hyvää vuotta 2020...ulkopuolinen elämän muoto on jo täällä ollut miljoonia vuosia..,

    • En ole köyhä , en osta lahjoja , enkä piittaa niinkään joulusta sellaisenaan kuin se tarjoillaan nykypäivänä mutta tällä hetkellä olemme perheen kanssa saman katon alla , syömme ja nautimme toistemme seurasta. Se riittää.
      Ai niin .... ja lompakko sekä tili tyhjänä.

    • Anonyymi

      Suunnitelma taloudessa ei joulua vietetty ollenkaan, ainoastaan uutta vuotta.

      • Anonyymi

        Suunnitelmatalous on yhdyssana.


    • Anonyymi

      Ei kannata ottaa paineita siitä, että kaupat markkinoivat tuotteitaan. Ja sesonkiaikana on luonnollisesti sesonkimeininki.

      Vapaassa maailmassa tasapainoinen ihminen voi niin halutessaan sivuuttaa kaiken itselle turhan.

      rauno.talus

      • Anonyymi

        Montakohan "tasapainista ihmistä" kirjoittelee tänne?
        Ne "tasapainoiset ihmiset" alkavat olla hävinneitä yksilöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montakohan "tasapainista ihmistä" kirjoittelee tänne?
        Ne "tasapainoiset ihmiset" alkavat olla hävinneitä yksilöitä.

        Sinä et siis ole ainoastaan kirjoitustaidoton (suunnitelma talous), vaan myös lukutaidoton, kun viittaat omassa kommentissasi muka-hauskasti toisen kirjoitukseen kirjoitusvirheellä, jota siellä ei edes ole (tasapaininen).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et siis ole ainoastaan kirjoitustaidoton (suunnitelma talous), vaan myös lukutaidoton, kun viittaat omassa kommentissasi muka-hauskasti toisen kirjoitukseen kirjoitusvirheellä, jota siellä ei edes ole (tasapaininen).

        "Tasapaininta" on tänne oikein sattuva sananväännös!
        Tasaisesti ei täällä painita niiden omaa yltäkylläisyyttään esittelevien ja
        toisaalta niukkuudessaan kuvailevien kesken
        Tasapainintaa se ei ole yhteiskunnassa.


      • Anonyymi

        Henkisesti tasapainoinen ihminen ei lähde foorumille raivoamaan kuten sinä juuri teet.
        Itseäsikö tuossa lopussa kuvailit? Omia ongelmiasiko?
        aloita vaikka pään selvittämisellä alkoholista tai huumeista,
        niin muitakin vaikeuksia on helpompi ratkoa.
        Tiedä vaikka olisit vuoden kuluttua terveempi ja tasapainoisempi henkisesti. ;-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tasapaininta" on tänne oikein sattuva sananväännös!
        Tasaisesti ei täällä painita niiden omaa yltäkylläisyyttään esittelevien ja
        toisaalta niukkuudessaan kuvailevien kesken
        Tasapainintaa se ei ole yhteiskunnassa.

        Kylläpäs keksitte fiksun sanan: Tasapaininta.
        Sopiva köyhille, kuten myös suunnitelma ja talous.
        Kaikkea tasan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Henkisesti tasapainoinen ihminen ei lähde foorumille raivoamaan kuten sinä juuri teet.
        Itseäsikö tuossa lopussa kuvailit? Omia ongelmiasiko?
        aloita vaikka pään selvittämisellä alkoholista tai huumeista,
        niin muitakin vaikeuksia on helpompi ratkoa.
        Tiedä vaikka olisit vuoden kuluttua terveempi ja tasapainoisempi henkisesti. ;-D

        Oletpa vielä lukutaidoton ja ymmärryskin on nolla. Miten oletkin eksynyt tänne kun taidot ovat noin heikot joka osa alueella????

        Huomasitkos että itse olet auheuttanut tämän sotkun sanomillasi, ja nyt syytät muita raivoomisesta, tasapainottomuudesta??? Olet hoidon tarpeessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpa vielä lukutaidoton ja ymmärryskin on nolla. Miten oletkin eksynyt tänne kun taidot ovat noin heikot joka osa alueella????

        Huomasitkos että itse olet auheuttanut tämän sotkun sanomillasi, ja nyt syytät muita raivoomisesta, tasapainottomuudesta??? Olet hoidon tarpeessa.

        Riitaan tarvitaan aina kaksi! ;-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et siis ole ainoastaan kirjoitustaidoton (suunnitelma talous), vaan myös lukutaidoton, kun viittaat omassa kommentissasi muka-hauskasti toisen kirjoitukseen kirjoitusvirheellä, jota siellä ei edes ole (tasapaininen).

        Sinulla taitaa jatkua se jouluviinan naukkailu,
        kun sekoitat kaikki anonyymit samaksi henkilöksi.
        "Anonyymi" ei ole erisnimi, vaan yleisnimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riitaan tarvitaan aina kaksi! ;-D

        Miten saat aikaan riidan siitä että joku tuntematon ihminen kertoo omista ajatuksistaan ja se ei sinua miellytä????? Miksi hänen pitäisi kirjoittaa niin että sinä pitäisit siitä ajatuksesta????
        Mietippä sitä!!! Jos sinua ärsyttää jonkun ajatusmaailma, niin ei ole pakko lukea eikä ole pakko kommentoida. Se antaa tyhmän leiman, kun et voi tietää taustoja hänestä miksi hän kirjoittaa niin että hän kirjoittaa aioista joista sinä et tykkää. Halveksittavaa käytöstä maassa jossa jokaisella on oikeus omiin mielipiteisiin.


    • ei ne kaupatkaan ehkä ole rikkaita vaan saavat sen verran että selviävät.
      Miksi asunnot maksaa.
      Vene maksaa. mietin mennä saareen asunnottomana viime kesänä
      mutta ei venettä saanut. ne maksoi jotain 30 000?
      soutuvene.
      mietinmistä saisi vuokrata
      olin niioptimistinene t laitoin yhteen veneeseen Kaivopuiston rannassa pullopostin etttä saisiko vuokrata sen kesäksi että asunnottomana pääisis soutamaan saareen.

      ei kristinuskon tai sen mitä kristinuskosta kehittynyt
      new age Jeesus Raamattu buddhalaisuus hindulaisuus
      yms pidä olla tällaine
      tämämaailma ei ole mikään uskonto
      henkinen
      taivas

      Mutta päädyin koska raiskattiin että palvelen vain Jumalan lakkaamista
      ( Jumala onhyvä niin tekee sen inhimillisesti , hyvin

      itsemurhia en kannata en siedä enkä alkoholiinkuolemista
      luin lehdestä
      te ette saa tehd mti alkoholi myrkytystä
      vaik Jumala lakkaisi olemasta h'n tekee sen sittenkun on hyvä hetki
      siihen asti jaksa a elää

      kaikki mitä olen ajatellut on ollut oikein ( havaitsin )
      ( se että
      uskomattomia imbesillejä... tuossa antoi uroskoiran nuoleksia tyt koiransukupuolielimiä vaikka mitä sanoin
      Tyttö koira meni pakoon
      jos noin tyhmiä naisia on
      hyvb't nuoret jotk jonk itsemurhan harkitsisitte
      te voitte lähteä vaik Lontooseen mikä ei ole Eu
      jospa siel onkivempaa
      siel onnytkin sopiva sää telttailla!!! kunhan ei ole pakkasasteita ja onkunnollinen makuupussi
      niintyhmä akka
      niinmätä uskomaton keskiikäinehirviö
      hänel kaksi keskikokoista koiraa taluttimessa
      uro s ällöttävänä himona toisen peräpäässä

      minulla oikea tunne ( sanoinkin sen että löisin tuota himonvallass a olevaa
      löisin vaikka päänmurskaksi tuollaselta mulkulta
      mutt täti antoi vaan ahdistella tyttökoiraa
      tyttö kulki pakoon ja poika sen sukupuolielimissä kiinni kokoajan
      ei mitään tehnyt estääkseen

      jos teilläon noin kuvottavat keski ikäiset yms
      Lähtekää! niin kuin Jeesus sanoi että älä mene edes hyvästelemään niitä omaisia,

    • Anonyymi

      Oisko se niin, että kun vanhempipolvi on saanut rakennettua hyvinvointi valtion, köyhiä ei ole ollut enää vuosiin. Nälkään ja asunnottomuuteen ei ole Suomessa tarvinnut kuolla, kuin väkisin omasta tahdosta. Nuorempi polvi voi jopa viettää jouluaan pubeissa ja baareissa, rahaa näköjään siihenkin on. Keski-ikäiset on saaneet mahdollisuuden kasvattaa hyvinvointiaan rauhan aikana; kouluttautumalla. työnteollaan ja tekemällä vähemmän lapsia tai olla tekemättä kokonaan.
      Mikä on johtanut yksinäisyyteen; Hurstin ruokajonoon ja jouluateriallakin taitaa enemmistö ihmisistä olla yksinäisiä eivätkä köyhiä.

      Jos lakataan ostamasta palveluja/tavaroita miettimällä kuinka se voisi satuttaa jotain köyhää..miljardeja maailmassa. Teemme lisää niitä köyhiä, kun työpaikat lakkaisivat palvelu/tavaratuotannosta, eikä varaa olisi antaa sosiaalitukea ja kehitysmaa-apua.
      Joka joulu ihmiset antaa Suomessakin miljoonia vähäosaisten hyväksi. Kuin myös joka palkasta veroina.

    • Iltalehdessä luki eilen, että joku nukkuu metsässä
      niin eikyllä voi tehdä kuin hän sanoi tekevänsä että laitta a viltin havujen päälle ja kaksi suojapeitettä kietoo ympärilleenja talvellakinnukkunut siten
      (mietin sitä illal teltassa kokoajan ) ( enkä ymmärtänyt että mitä se sitten oli.
      Minulla on kun taitan villaviltin kolmeen osaan ja toisen viltin kahteen osaan
      viisi villa vilttiä alla

      kun vaahtomuovipatja kastui ( kaadoin virtsarasian vahingossa
      piti viedä patja kuivumaan ( ja pesin sen ) kuivaushuoneeseen kerrostalon.

      siksi meni hankalaksi nukkuminen vaikka ollut näin lämmintä.
      Ilma patjalla kaksi yötä koetin nukkua mutta en nukkunut ennen kuin aamulla
      ( ei kivaa viettää yötä valvoen ilma patjalla joka lilluu niin että ei voi sen päälol palj missään asennossa
      ( ja se tyhjeni jatkuvasti vähin erin)
      aamulla nukahdin.. ( ihana nukkua ) Heräsin paritunti anukuttuani että patja oli melko tyhjentynyt mutta en jaksanut pumpata..
      heräsin toisen kerran

      ( ja alla on myös paksu se kalliimpi, 16 e umpisolumuovi makuualusta
      ja ohuempi avaruus kangas.. missä ohut umpisolumuovi ja toisel puolella metalli
      ( jonka pitäisi heijasta a lämpöä ) ( ja huomasinkin yksi ilta kun sitä ei ollut alla, että oli paljon kylmempi makuualusta. ( että se oikeasti auttaa !) lämmitttää
      on tarpeellinen.

      niin kuntois ker heräsin ilmapatjalta aamupäivällä takapuoli oli maassa
      en ole varma oliko
      ilmeisesti viltit luistaneet alta
      että oli vain se umpisolumakuualalusta alla
      ja se tuntui koko päivän!! se takapuolen kylmettyminen.
      kuin koko sisin olisi kylmettynyt tuntui koko päivän.
      ( mutta arvelin et t jos olen tunnin verran ollut takapuol maassa tai puoli tuntia
      lämpötilassa 5 plus niin ei se vaarallista ole
      mutta En sitä toista kerta a tee
      tietenkään
      ja ostin sinäpäivänä Kampin torilta Alppivilla istuma alustan joka mahtuu just sopivasti alle
      pään selän takapuolen ( siis villasta tehty. )
      taljaa en ostanut, 39 e edullisin,
      en kestä nylkemistä , muttaoli onneksi se villasta huovutettu
      se on ehkä 2-3 viltin paksuinen ?
      joten allani on ( ja nyt on lämmin )
      3 osaan taitettu pitkä villaviltti , ja 2 osaan taitettu ,
      ja tuo ihana paksu alusta ( BOG Jumalalta. ) Puolasta Merinovillaa.
      Puolan Jumala kirjoitetaan isolla, BOG.
      ( keksin sen alustan ansiosta

      olin huolissani ostettuani
      että heillä on Bog Jumala. ( Heillä Bog sana tarkoittaa Jumalaa.
      eihäns itä voi kestää että siinä alapituus viimeisenä, että s emenee alas,
      g. Ajattelin että annan jolelkin koiralle sen makuualustaksi,
      viikon sillä nukuttuani... ( eihäns eollut kuin 40-35 e
      ( joskus joutunut maksam yhden yön nukkumisesta puolet enemmän ( 80 e )
      Mietinmiten saisin sen oikealle koiralle
      ett Bog Jumalaa en kestä.

      Mutta sitten tajusin tuon, että Puolassa JUmala kirjoitetaan isolla,
      BOG niin sitten siinä ei ole ala pituutta.

      ( olin Puolassa, Warsowass ed elämän v 33-44
      ehkä Bog on jos intim elämälle ( mitä alapituudet kuvasta amyös grafologia opettaa
      että jos he laitat aliika apåainoa silel , luulee että se on Jumalaa
      ja sitten se vie alas
      siel voi selvitä sillä että kunnioitta aJumalaa Suurena , BOG.
      ( sien perusteel että Luther ollut ihan seks
      siis joka aina jankutti ett tarvitse vaimon ja
      opetti minulle että pitää mennä etsiä ukko ja sänkyyn mennä että sitten

      ymmärrän ( olenneitsyt, ja olin raiskattu ja elän totaal selibaatissa )
      hän ei tajunnut sitä melkein millään.
      Ei hän minua ahdostellut mutta luuli että hänen pitää yllyttää
      ( ottaamaan korvista kiinni sitä "ukkoa " ja pussaamaan
      ( hänel on vähä'n sellainen rehvakas tyylikirjoittaa
      ( jos Warsowas se oliosa että ei ollut BOG Jumala vaan Bog,
      että se alapituus elämä
      ( eihän meil kai ollut sama Jumala kun hän oli juutalainen
      Olin kosciency ja olen ki n lukenut että se oli kirkollinen
      luulin et se tarkoitti hengellinen.
      arvelen että uskoin jälleensyntymään, ( 1800 luvulta asti )
      kyllä hänell oli iso Jumala BOG
      mutta jos se meni Bog siinä että olin new age
      ( koetan muista akun saisin nukkua )
      ja löytää päiväkirjani Warsowasta.

      joten allani on ( ja nyt on lämmin )
      3 osaan taitettu pitkä villaviltti , ja 2 osaan taitettu ,
      ja tuo ihana paksu alusta ( BOG Jumalalta. ) Puolasta Merinovillaa.
      ja vaahtomuovipatja
      ja lämpötila on plus 5

      maa on kylmä, en käsitä miten se setä voi nukkua viltin päällä.
      heidän pitää löytää se asunto. hänelle
      tai järjestää makuualusta.
      Hän näytti Adamin veljeltä.
      en lukiess a ajatellut kuin että hän näyttää selvinneen

      mutta illalla teltassa mietin sitä että en käsitä miten. ehkä mystillisesti sitten.

      mut jos on sellaista kuin minulla
      vaahtomuovipatja
      viisi VILLA vilttiä alla ( ei akryyli )
      paksu solumuovi makuualusta
      avaruuskangassolumuovi alusta
      eik kuuma ole laitettua sen BOG alustankin

    • eilen Jouluaattona hain sen kuivuneen patjan. Olin kai nukkunut.
      hyvin sujui kaikki...…. väh vaja a 5 h olin nukkunut... Ilmapatjalla
      ( mikä on liianvähän, tarvitsen 9 h.
      Saar Aalto omituisesti sanoi iltalehdessä että nukkuu kauhean paljon, 9 h..
      se on normaali aika minkä tarvitsee. ( ei sen vähempää voi nukkua )

      5 h onihan mahdottoman vähän. mutta heräsin jouluaattoaamuun 4. 40 nukkuneena tms. Lähdin hakemaan sitä patjaa. Olisi ihana saada nukkua sen 12 cm paksun vaahtomuovipatjan päällä. se oli kuivunut.
      Menin vahingossa ostoskeskukseen
      mis pysäkil oli ilmapalloja joiss a hymyilevä naama
      kysyn mistä noita saa
      se sopisi teltalleni et ihmiset tajuaa ett kaikk hyvin siellä
      Ja olin onnellinen kun sain sen ilmapallon!!! se liike oli vielä auki
      minne se lapsen äiti neuvoi. Sieltä sai, ja ilmaiseksi sen hymynaaman.
      Sain toisenkin pallon misäs oli joulupukinkuvia tms
      ja matkasin palloineni hakem patjaa
      ( bussein )
      Patja järjestyi hyvin teltalle mutta sitten

      uusi epäkäytännöllisyys ( et en tajun varoa jotain märkää )
      aatelinekuninakallinenkunolen ja epäkäytännöllinen
      en tajunnut että s e jätesäkki ei pdiä vettä'
      et sitä ei voi laittaa maahan
      patja oli uudestaan kastunut se rulla ala osasta minkä olin laskenut märkään maahan.
      jätin rullan siihen,. oli jouluaattoilta... Niinajattelin että menen ostamaan vessapaperia , käsipyyhkeitä millä kuivata se patja se eiollut kovinkatsunut
      Kauppa oliollut auki ( pääsin ihmeellisesti sieltä patja ni kanssa
      bussein just neljän aikaan ( en voinut kännyk ladata kun kello olikolme jo
      ehdin bussilla oli Jeesuksen luomaa varmaan ajattelin .
      Näin bussista et kauppa auki.. klo oli 17... lähden ostamana käsipyyhkeitä
      jos se vielä on auki Söin vege kinkkua Vöneriä paljon mikä oli hyvä ostos !!
      Tajusin että jaksan kävellä!! kun sitä sai syötyä tarpeeksi.
      kaup oli kiinni
      ni menin pubiin ja luin kaik iltalehdet ( kaksi mielestäni.. )
      Sielläoli siitä metsässä nukkuvasta. ym. Luin kaikki jutut.
      hämärässä.... Cocacolaa join tuopillisen.
      sain ladattua kännykän. ( se ei kylläkään ollut latautunut..
      jus t se johto oli irti
      ni piti istuskella vielä ja lukea lisää
      koetintanssiakin ja suunnittelin että tännehän me tullaan tanssimaan.
      ( sii siellä on varm suurinosa aika a tyhjillääns e tanssisali.
      Mietin ostaa teetä Sitten kävin pizzan syömässä ( ja luin yhden lehden lisää..)
      ja ( joka jutun..) siel oli kaikk Kyläkauppias… lapsineen ( hän olis ehkä Joku
      olisiko ollut Jeesuksen isä joskus??
      Nyt sanon ettei mene ohi niink Matti Nykänen kuulemma olisi ollut Joku minulle enkä tiennyt sitä
      ( oliko Jeesuksen isä vai kenen?? Alkukristitty. ja oli.... otinylös jotain nimiä...
      ( nyt kyl en ole nukkunut, viime yönä kuin 2 h. )
      Siellä oli Paula Koivuniemi 80 vuotias joka 40 vuotiaan näköien kasvoiltaan.
      ( suunnittelin sitä...… että me voitaisi tehdä rukouksia että se kollageeni tuotanto
      jatkuu ja pysyy ennallaan ( lopulta se saadaan pysymään
      niink Paula Koivuniemellä . että 80 vuotiaana on kuin 40.
      ( ja mietine ttä jotka ovat ikääntyneitä ei saa tahtoa vanhentumista niille nuoremmille ( ett seuraavas elämässä sitten hekin voi pysyä nuorina )
      ( mietin sillekin voisi tehdä rukouksen... )
      Unohdin sitten lähtiessä pari nimeä oli kaameaa....
      Muistin jotain Eevi ja Pilvi en milläänmuistanut mitk niiden kauniist sisustetun kartanon emännät olivat
      olin jo monta kilometriä melkein kävellyt käännyin takaisin
      päätin se paha henki mikä sekottaa kaiken ei saa voittaa...
      Oli ilmestynyt ovivahti ( tms ) portsari? hän päästi minut ( 3 e oli hirveästi
      siit et takin jättäisi ) pääsin selaamaan lehdet etsimään
      sitä juttua... joka sivun nopeasti koetin katsoa ei löytynyt
      Ajattelin voinkirjastosta etsiä lehdet tämänpäivän katsoa uudestaan pakkohan sen on löytyä , mutta maksoin sitten sen 3 e ja menin rauhassa etsim
      käänsin sivut n 3 kertaa alusta loppuun se "hirviö"? oli suunnitellut ? että muistin kaikki lukeneeni, paitsi 2 artikkelia , haastattelua, pari sivua, ja minusta tuntui se
      muistelemani joka nyt PUUTTUI lehdistä, vaik 3 kertaa selasi, että se oli noiden parin sivun kohdalla hetken mietin että jos tämä on unta... että siihen on vaihtunut eri jutut.
      Menin sitten etsimään olisiko ollut joku muu lehti vaik muistin vain 2 lukeneeni
      ja siellähän oli vielä kolmas lehti ( olins enkinlukenut ) ( ja pizzeriass aneljännen)
      sen olin jo käynyt tarkistamassa ) ( sen sainkin ) ainoa joululahjani..
      Oli siis jouluaatto .. se haastattelu löytyi
      ei Eevi ja Pilvi vaan ( muistanko nyt...… kun ei ole nukkunut...
      se oli Liina! tytär ja Kaisu äiti ja heill niin täydellisen kaunis sisustus. ( veisin Prinsessakoululaiseni tuonne vieraaksi. Hän ollut kuninkaallinen

    • Niin sain sen ilmapallon, kaksi lahjaksi. ( mutta, huomasin yöllä et tolin unohtanut ne jonnekin.
      Sinen kuivaushuoneeseen tai rappuun
      ( toivottavasti ne on siellä . ??

      kun lähdin raahaamaan patja rullaa en muistanut ilmapalloja mitk lis ollet hankalia
      molemmat yhdessä. ja en tiennyt meneekö busseja Pääsin kyllä ihmeellisesti.
      Just enne neljää viimeisl busseil mikäli ne ei kulkeneet neljän jälkeen
      Muttakylläkin näin sitten pubista kävellessä että siellähän kulki niitä busseja vielä.
      ( mietin oliko ne minulle järjestetttyjä
      Molemmat jotka näinoli millä olisin päässyt. eri suunnista.
      ett eikö se elämää suunnitellut tiennyt että ehdinkö ennen neljää
      vai mitä olisinvoinut tehdä
      ei mitään kyllä ollut missä aikaa olisi kulunut.
      Eli ei ne varmaan minuntakia olleet.

      mutta teltalla se patja rulla oli kastunut LISÄÄÄ seinää vasten teltan.
      teltan seinä on outoa ainetta joka kostuu sateessa mutta ei päästä vettä sisälle
      (muttaon märkä sisäpinnalta jos siihen koskee.
      eli se patja oli taas yhtä märkä kuin oli ollut ( mutt ei enää virtsasta... )
      vien sen nyt taas kuivumaan ja menen yhdeksi yöksi tuttavan luo.
      Joka ei kyll ole sopiva siihen et nukun siel
      Tarvitsen jonkun matti Nykä'nen joku menestynyt
      ( se tyt on jolla itsetunto ei riitä ei voi kun on tähän asti elänyt niin pienenä
      ( jos menee hyvin , että tuttustun johonk sopivaan jne
      hän voi edistyä paljon ( minä en ymmärrä häntä en ole sopiva
      ( en yritäkään ) ( Toivon että edistymme. Että hänen äiti ottaa pois sydämentahdistimen ( on vasta 50 ei tarvitse sitä. )
      Luin että 96-97 % kuuluu evankelis luterilaiseen Kirkkoon
      tahdon perustaa Kirkon
      ( ei hänen äidin se sydämentahdistin estäkään voi hän tanssiakin laulaa
      ( tiedän ehkä hänen parisielun.. tuli mieleen.. Hän onkyllä joka oli nero kuvatessaan kännykällä... H ekutsui häntä Neroksi... ( he oli molemmat minun ja Ismon lapsia 1800 luvulla.
      luultavasti tuo tyt on ollut kuuluisa amerikkalainen joku. siksi hänel onitsetuntoa.
      Olisiko hän ollut laulaja.

    • Hän saattaisi kunnioittaa Ismoa. Tai löytyä jotain muuta sopivaa.
      Kaisu ja Liina ? Ei ole hyvä nukkua siellä
      minun
      pidän sitäe t voi katsoa tv tä
      mut kun en ole nukkunut kuin 2 h
      se ei ole kivaa.
      Ihmisiin tutustuminenhan on ihan normaalia ja hyvä asia.

      ei muuten ilmastohätätilassa ja se et 96 % kuuluu ev lut kKirkkoon..
      aj että eronnut taas 16 000 tms...
      ja liittynyt onjonkin verran ( vuoden aikana )

      pakkohan meidän on tavata ihmisiä
      Nyt on aika jona päätetään että meneekö sielut kokemaan kuivuutta tai tulvia
      ( oli siitä tsunamista se olikyllä maanjäristyksestä
      ei ilmastomuutoksesta. )

      yksi on ne joulukuuset
      niiden hiilijalanjälki oli kuulemma kaksi kiloa
      ja niitä 160 000 ??? myytiin tänä vuonna ???

      jso meil olis yhteistä elämää se voisikorvata sen joulukuusi perinteen

      ihmiset ostaa ymmärrän sen että heillä olis lämminhyvätunnelmallinejoulu
      me voitaisi yhdessä saada aikaan et ei tarvitse niitä puita katkaista
      ( ja tukalaa niillä joulu8kuusen myyjillä olenkokenut monta vuotta
      ehkä niitä ostetaan säälistä heidän takia???
      varmaan paljonkin.
      Yksin en jaksa sellaista että saisi aikaan että 140 000 kuusta jäisi katkomatta
      minun on pakko löytää' joku ihminen
      joka tahtoo vaikka uhrautua sen eteen että ei niitä tulvia
      ( Vesa Keskinenoli ostanut sen sähköauton
      jost a olinlukenut!! ?? Luki että 700 km kulkee latauksella.

      ( ja, Australiassa 40 c lämmintä
      sellaista ei voi kestää!!! 28 astetta täällä oli sietämätön toissakesänä. Laitoin pääni jääkaappiin!
      ainoa mikäoli inhimillistä oli se kauppa Vantaalla joka antoi nukkua ihmisten siellä kylmäkaappien keskellä . ainoa missä saattoi olla.

      joku toimittaja oli kirjoittanut että 40 C tuntuu kuin olisi avatun hellanuuninluukun edessä..
      siis 28 c oli mahdoton.
      Meillä on täällä "taivas " missä¨voidaan tehdä asioita
      ( kylmähuoneita kuumiin maaihin ?
      lasten syntymisen rajoittamista

      joudun lukemaan mut ei ole ketään kenen kanssa

      esim se portsari..... kun puhuin hänelel selitin et etsin unohdin nimet lehtijutusta
      Niin kokoajan se henki naisen henki kajosi alapäähän
      Tarvitsen ihmisen johon kohdista atunteet. jos ei ole älyllistä tuntevaa fiksua ihmistä
      se henki tunkee sijalleni ja se tunteilee ( ilmeisesti se portsari oli sille nais hengelle
      mit kohtaan sillä oli jotain ja se oli se alapää
      se onminulle todelltukalaa siis enhän voinut olla siinä
      Yritin puhua vaikka se henki kokoajan yrit tehdä jonk energ yhteyden sen miehen alapäähän
      ( ja ne miehet huomaa sen heti. sen näkee ilmeestä
      siksi se on niink "kahvikuppi neuroosi " että koska pelkään sen tapahtuvan
      tai vaikka en pelkäisi ei siinä tullut mieleen niin se tapahtui.

      ( se henki pääsee kajoamaan siksi ett minulla aivojen tunne alueet lamaantuneet
      koska ei ole mitään ihmistä en tunne ketään jota rakastaisin ihailisin
      johon jatkuvuus, että kohtaisi uudestaan tai saisi yhteyden ( en ole häirikkö.. )
      tarvitsisi sellaisen joka tahtoo "uhrautua " ilmastomuutoksen takia
      pitämään yhteyttä
      tapaamaan toistuvasti että voisi tunteet kohdistua ( en ole riippuvainen en musta sukkainen
      ainoa vikani on et liian lyhyt selkä hieman
      ( tapasin tänään Turhan Haticen.. hän seurustelee ! sen pojan kanssa oli uutta.
      Hän on sellainenhyvin tanakka. ( en tosiaan ole musta sukk olisn ollut hyv rocktähden vaimo . )
      niin, ja on länkisääret sekinvoinut olla ett siksi ne tähti miehet torjui.

    • Pitää lähteä. se kuuro tyt menee nukk k 20
      Jos en ole ajoissa siellä ei hän kuule otettuaan kuulkojeen pois.
      pääsen varmaanvielä 20. 30
      ehdin sinne. Hyvää yötä.
      en ehdi vied patja akuivumaan
      ja hake a ilmapallojani.

      Olen epä käytännöllinen ihminen
      tykkäänkirjoittaa enkä rahdata ja roudata
      en olle roudareillesopiva vaan tähdille.

      en voi pyyttää et se tyt ottaisi heidä'n kuiv huoneeseen..
      ymmärrän että hän ei tiedä onko se sopivaa
      hän pitääs itä suurena asiana
      hän ei ole kaverini Sari jonk kuiv huoneeseen sen vaan veisi
      varmaankin
      jätän sen ulos
      kuivuu huomenna sitten.

    • Myö Persut tehhään ite anus tapit ja annettaan ne kakille kusijuhlana.

    • joutavija, järettömijä marinoeta!!! tehkee elämä helepoks!!! poestakee allakoestannoj j.lut kokonaa!!! siirtykee suoraaj jussim päeväv viettoo!!!

      • Ja taas pelkkää höpinää, josta ei ymmärrä mitään. Hei HALOOOOOOOOOO !!!!!!!!! Selvää suomea vain, kiitos kirjoittakaa, että kaikki ymmärtävät tekstinne sisällön !!!! Kitooooooooos.


    • Anonyymi

      Ei ole rikkaiden juhla.

    • Anonyymi

      "Joulusta on tehty rikkaiden juhla"
      Kuka on tehnyt? Oletko yksi heistä? Jokaisesta riippuu itsestään, lähteekö mukaan turhien tavaroiden ostamiseen ja sairaalloiseen ylensyömiseen. Joulu on lasten juhla. Aikuisetkin voivat osallistua joulun viettämiseen tapaamalla lähituttaviaan, kun on ylimääräisiä vapaapäiviä.

      • Anonyymi

        Sinä olet tehnyt. Haukut kaikki varattomat ja ylistät varakkaita kun heillä on varaa ostella. Miksi? Onko sinusta maininnan arvoista se että ostaa ja ostaa kun toiset ei saa edes leipä?


    • Anonyymi

      Haista home itse olet unohtanut kaiken mitä reaalimaailmassa tapahtuu tuo kommunistisen hapatuksen takia.

    • Anonyymi

      en ole rikas enkä etenkään köyhä, tulen toimeen hyvin, asun omassa ok-talossa, ei velkaa kymmeniin vuosiin mihinkään, ajan 2v Volvolla, uutena ostettu.Rahaa on pankissa sopivasti, ettei mikään stressaa.
      Silti en mitenkään erityisesti osta/ostele mitään jouluksi.Ostamme mitä haluamme ennen joulua tai joulun jälkeen alennusmyynneistä, jos tarvimme.Miksi mihinkään nimenomaiseen jouluryysikseen kaikkien pitää itsensä kiihottaa ja olla kateellinen jonkun muun ostelemisista/ tai ostelematta jättämisistä....eiköhän jatketa ihan normaalia elämää jokainen tavallamme ja tottumuksiemme mukaan.
      3kg kinkkurulla, omatekemää lanttulaatikkoa, puikulaperunat, oma valmistamaa kylmä ja kuumasavulohta ja jotain rehuja, oikeeta ruisleipää ilman hiivaa ja vehnäjauhoa.
      Omista hilloista kääretorttua ja konjakki kahvin kanssa. Mitään kummenpaa ei ole meilläkään. Normaalit kiveenhakatut joulumenu't.Hyvin on kelvannut kymmeniä vuosia.Eikä todellakaan maksa paljoa.

    • Anonyymi

      Suomalainen on jo rikas jos hänellä on omakoti, oma auto ja perheenjäsenet. Oma koti on satojen tuhansien arvoinen, auto on noin 50 000 e ja omaiset ja läheiset, niitä ei voi edes arvotella.

      Älkää unohtako mitä teillä jo nyt on. Sitä ei vaan huomaa kun pidetään itsestään selvyytenä että kaikilla on koti ja auto.

    • Kirjoitan tähän, kun kirjoitin aiemminkin. Eilen.
      meni hyvin, ehdin nukkumaan sisälle. ( siinä oli onnea just oli lähdössä bussi,
      toista joutui kyllä odottamaan 17 min, mutta ehdin määräajassa.
      patja sai kuivua kylpyhuoneessa, seinäpatteria tehokasta vasten.
      koska olin 2 h vain nukk nukahdin ja nukuin

      ja heräsinuneen missä tytt, jonka luona olin, sain majoittua , oli kirjastossa lukemassa, opiskelemassa.. sinne vei silta ja siinä oli aukkoja mistä olisi voinut pudota mereen , siis aitaa puuttui käytävän laidalta ajoittain.
      ( eli jos vesi on tunnetta tai maailmaa? kun se on kaikkialla
      maapallon ympäri.. )
      ja unessa oli vielä että voisin olla balettitanssija seuraavassa elämässä.

      tuo tytt ei olekaan niin mahdoton hän jutteli kanssani aamulla
      Hän on n 10 vuotta juossut joka päivä 1, 5 h. ( Aiemmin. nuorempana.
      ( ajattelin e ttä eikö ole liikaa pitääkö mennä äärimmäisyyksiin
      mutta Iina Puskalakin on juossut maratonin joka päivä vuoden ajan.
      ( Mietin millaisen matkan 1. 5 tunnissa juoksee. )

    • Patja oli kastunut koska laskin sen maahan kastumaan
      Pakkasinkin sen maassa inhoan sen pakkaamista tunkemista mustaan jätesäkkiin
      niin laitoin sen vaan asvaltille ja istuin sen päällä ett sai sen mahdutettua.

      jokin sanoi ett ylhäiset ei unohtaisi ilmapalloja
      ett unohdinko ne koska jouduin pakkaamaan sitä patjaa jätesäkkiin
      Olen ollut jokin hieno niissä rakkauden asioissa
      ?? nähnyt kauniina rakkauden en ole joak tunkisi patjaa jätesäkkiin

      Iina Puiskala oli sisko, puolisisko olimme herttuattaren lapsia
      ja mieheni kuulemma oli Jeesus. Louis Charles. Jeesuksen inkarnaatio.
      Suleima l jälkeen.
      jotenolin joku Sultaanien hovista että Suleima kanssani avioitui.
      Mirimahia ajattelin, tytärtään
      hän voisin kuvitella olleeni
      mutta ( Jeesus yrittii sanoa että olisinollut hänen sisko.. näin näkyä
      mutta minusta olisin ensin ollut noitavainoissa roviolla poltettu tms
      ( peukaloruuvien jäljet ovat paukalonkynsissä yhä ? mustat viirut ja keskellä painauma kynnessä.
      ( arvelen että Turkkiin
      muslimiuskontoon olisi siksi joutunut että ne Kirkot oli niin hulluja ja pahoja, antoivat noitina polttaa

      ( se alkoi 1485.... että epäillyn sai roviolla polttaa ? jonkin tutkielman mukaan.

      minun arvelu että ensin se noitavainojen elämä ( yritän muistella kun olen nukkunut)

    • Uutiset | Kotimaan uutiset

      ”Mahtavat naiset tulivat apuun” - Metsässä nukkunut tohtori Mika pääsi jouluksi lämpimään kotiin


      tiistai 24.12.2019 klo 17:02
      Mika Suojanen sai kodin, mutta haluaa muistuttaa, että on monia hänen kohtalotovereitaan.


      Mika Suojanen pääsi jouluksi kotiin.Mika Suojanen pääsi jouluksi kotiin.
      Mika Suojanen pääsi jouluksi kotiin. Roni Lehti

      Kerroimme sunnuntaina turkulaisesta, korkeasti koulutetusta Mika Suojasesta, joka on elänyt kodittomana erilaisten värikkäiden vaiheiden jälkeen. Pyörät pyörähtivät jutun jälkeen nopeasti. Suojanen on nyt päässyt jouluksi kotiin ja sai aattona Pelastusarmeijalta joululounaan.

      – Pelastusarmeijan mahtavat naiset tulivat apuun, kun heillä oli asunto vapaana, Suojanen kiittelee.

      Hän kertoo, että tunnelmat ovat hämmentyneet ja erikoiset, koska hän oli valmistautunut viettämään tämänkin talven ulkoilmassa.

      Hätiin riensi Pelastusarmeijan Turun Patas-yksikön johtaja Eija-Sinikka Rouvali.

      – Luin jutun netistä hänestä. Hetken sitä mietimme. Päätimme että on pakko yrittää auttaa, että saisimme jouluksi hänelle oman kodin. Haluan kiittää sosiaaliohjaajia Saria ja Miaa korvaamattomasta avusta tässä asiassa.

      Suojasella kävi tuuri, sillä asuntojen välivuokraus aloitettiin vasta kuukausi sitten. Kyseinen asunto otettiin ensimmäisen katsomiskerran jälkeen, vaikka asukasta ei vielä ollut tiedossa.

      – Maanantaina selvittelimme asiaa. Meillä sattui olemaan tämä yksi asunto vapaana. Olin tähän Mikaan yhteydessä, että saimme hänelle tiedon. Saimme peittoa, tyynyä ja muita lahjoituksia Pelastusarmeijan kautta, ruoka-apua ja kaikkea tällaista.

      ......

      Voisi minullekin löytyä asunto Hkin seudulta.

    • Anonyymi

      Rikkautta on jo se kun hymyilee vastaantulijalle. Se antaa aina toivoa kaikille. On hienoa nähdä iloisia ihmisiä vaikka muuten olisi köyhä. Hymy on jo rikkaus.

    • Nyt olen nukkunut Ibi Loven sohvalla
      jatkuuko menestys kenen julkkiksen luo pääsen nukkumaan?
      Tai jonkun luo ? On minulla se majani
      ikävä vain ett edessä just tammi helmi ja maaliskuu

      kun ollut siinä alastonkuvassa tunteet ovat negatiivisia ( kuten sillä
      Fishillä näytti olevan vain tuskaa
      ?? poseerauskuvissa olevat joutuvat yhteyteen huorien
      tai kehittymättömien sielujen kanssa ja heidän tunteet
      heillä ei ol etunteita ( se on enimmäkseen
      nyt oli väh neg tuntees pitelemistä kun se aspergen päästi
      sinne mis minul olis ollut koti kaikki nämä vuodet mutta ei sitä
      niin ajattele ( ei ole sellaist neg tunnetta
      kiirehdin ostamaan kahvin
      ja ciabattan ja suklaan
      Toivon vaan että majassa voi nukkua katselen säätiedotusta
      ( en tahdo sinne ketään ahdistelemaan,

      siis ei ollut hänen luona kylässä neg tunnetta
      Tunteethan ovat yllättäviä? hallitsemattomia ?
      sellainen pieni lievä nenännyrpistys tunne kun lähdin paikasta mikä ihanin mahdollinen
      ja olisin saanut asua siellä viime vuodet ja yhä
      (mutta en tehnyt vuokrasopimusta heti kun odotin isompaa huonetta.
      Olin ihan pienes huoneessa ( isossa asunnossa ) ilman vuokra sopimusta
      ja sitten se vuokranantaja olikateellinenkun kerroinolevani Jeesuksen lähisukulainen ja heitti minut ulos sieltä.

      Pitäisi viedä Idalle ruokaa mut ei ole kuin yksi 10 e seteli.
      Hän tarjosi marsipaanisuklaasydämen ja söi joululimppua
      ( mutta siel ei muuta oikein ollut. Ai siel oli sitä voita. Hänel on voita ja leipää.

      me olemme samaa mieltä että se kollageeni tuotanto ei saa lakata ihmisillä ( hän heti rukoili kaikkien ihmisten puolesta, että se ei lakkaa
      nyt olis se vaihe tutustua kaikkiin jotka edesauttaisi että tunteet olisi
      ( oli jokin tunne mutt nenännyrpistys koska on ymmärrys että ( olin tervetullut takaisin kuulemma ensi yöksikin ) mutta on vaan ymmärrystä vaikka
      ( hän sanoi minua keijukaisen näköiseksi kokoajan
      ( 15 kg ylipainoa on ) mut se ei kuulemma estänyt olemasta keijukainen
      hänkoetti perhosen näköiseksikinsanoa mutta minusta Rakel Liekki oli jollaoli perhoset, hän maalasi niitä.
      ( pääni on tainnut keventyä
      mistä kaikesta johtuen
      siitäe t ihmiset tykkä ä heikentää
      pitää löytää ne julkkikset jotka jaksaa että on pää ja auttaa että on
      ( meissä on auttamista..) jotka olemme Ismo aaAlangon tyttäret 1800 luvun preerialta Kaliforniasta
      tyttäriä Ismon kolme jotka ovat auttaneet
      ( niin minä olin puoliso joka en osannut puhua ) ?
      nykyään puhun kokoajan yksinäni kun ei ole ketä kenen kans puhua
      ( kyl me Idan kans juteltiin k 6 asti
      ( se taa sherättää neg tunnetta jostain syystä
      Osaan tu0on nuori olla että ei väliä etpääasia
      ett nyt olikiva tavata ( mutt siinä Oli pahaa henkeä yhä siis mikä esti yöunen..

      järkev'ät jkulkkikset laittavat meidät nukkumaan klo 10

    • nyt olen lukenut sotienjälkeisen suomen olosuhteista ja kokenut että
      olisi pitänyt / pitäisi rakentaa paljon rakennuksia , ja niihin saisi mennä
      nukkumaan ( siel luk mite joku tärisi ja sai pipareita ja sokerikeksejä kun oli saanut 50 m2 vuokraasunnon ( onnesta tärisi )
      ja joku muu kiitti Taivaan isää saatuaan asunnon

      nii rakentaa niitä rakennuksia!!!mihinvoi mennä! nukkumaan!

      Jos rakentaisi navetan ja sen täyteen klehmiä joku menisi lypsämääne

      (minusta kaik ihmsien elämä turhaa ko9invaan et ei olis pitänyt luoda ihmistä jos kärsimys selalinen se elämä
      ja he kertoi kärsimyksenä sen että isä oli tehnyt itsemurhan ja veli myöhemmin

      minusta lukiessa se ei ollut mitään
      miksei he voineet suht niink minä et sen luki sekunnissa ja se ei ollut niinmitään

      ei he sille mitään voineet (miksi he kärsi että joku meni tieltä?
      Tietysti ei tahdo että tekisi itsemurhan kukaan mutta jo s on tehnyt niin
      sen luke esek murto osassa
      sille ei voi enää mitään
      miksi sitä miettiä kärsiä siitä että joku meni poistieltä
      kun kaikki kokoajan kärsi toisistaan

      ja eikö kannattaisi olal tekemättä se seksi toiminat kun siitä syntyy NIIN plajon vaikeuksia
      piti vaike ahannkkia kenkiä ja vaatteita
      teki tehtaan kankaasta pojalle housuja ne kesti 3 vko teki uudet
      kauppoihintuli kankaita kun olisi ollut raha aosta aniitä
      kaik turhaa elämää!!!!!!!

      katselinkuvaa missä lapsia joukko ja naisia hoivaamassa
      ja vuode oli
      minusta se vuode vaan olis saanut olla siin'ä kuvassa
      mutt kukana kluvan ihmisistä ei sopinut siihen
      ( yksi vuode ja yksi ihminen niistä kivettyneistä naisista
      ja lapsi ei voinut olal yksinään

      hyvä olis ollut se yksi vuode kuvass a ja yksi ihminen lepäämässä.

      mätää touhua se et siitä elimen laittamisesta toisen kehon reikään syntynyt niitä
      joilel he ei voineet kellekään anta a hyvääe lämää kituutusta vain

      onnea et sai jonk 50 m2 huoneenj
      koska oli syntynyt helvettiin missä kituuttaa piti
      ei kö parempi ettei olsi syntynyt
      Miksei rakenta aniitä kojuja
      vaikka kojuja suuri osa menisi niihin nukkumaan

      hirveä asia koko heidän turhan elämän
      joak hetkisen kärsimyksen sekunnin se että ei ole yksinkertaisia seiniä laudoista ja
      vaikka savesta sitä tulisijaa nurkkaan tehty
      niit vois tehdä ensimmäiseksi


      ensin ne kaikki rakennukset niitä paljon enemmän kuinihmisiä

      ehkä he ei niissä edes tekisi sitä toimintoa että laittaa se elin toisen reikään mistä syntyy joille pitäis ostaa kenkiä
      vaatteita kankaita
      saisi rauhassa levätä yksin siinä yhdessä vuoteessa huoneessa

    • kauheasti kaikkea touhua ja kaikki se turhaa
      Kuvia lapsista pommitettujen sortuneiden raunoiden keskellä
      ja kaikkien heidän elämä on jo haihtunut pois
      heidän hetket kituutuksen ovat sanoja jotka tyhjää
      mikään ei ole mitään mitä he kertoivat

      sen vaan ymmärtää, että mikä on sietämätöntä
      esim he näki painajaisia sodassa olleet
      veljet taistelivat unissaan isä hyppi sängystä luullen että on räjähdys
      ( minunki isä teki joskus niin niin ymmärrän
      ( hän oli hermo heikko joka hyppi ilmaan raivosta tai luullen että

      ( muistan näin unta lapsena n 10 vuotiaana että vanhempani olivat kuolleet sodassa )
      ja näin unessa että pommikoneet lensivät niiden korkeiden kerrostalojen vieressä olevien yli se oli niin hirveä painajainen hirveä tuska ja kauhu
      muistan sen (ni ymmärrän että ne painajaiset ovat sietämättömiä
      ( hermo heikko tai hermo herkkä.. )

      en tarvinnut vanhempiani mihinkään..

      s eon yksi.. että mikä tulimieleen kirjasta.. että miksi he ei anna olla rauhassa toistensa ( että miksi he halua a roikkua niissä lapsissa tms
      ollariippuvaisia
      siis he tarvitsee ensin ne rakennukset joita enemmänkuin ihmisiä
      Millä kohtaa kirjaa se oli.
      että koin että miksi he ( joku äiti siell' kertoi 100 vuotiaana että
      koki syyllisyyttä että viedessään lapsia pyörän kanssa, pinein kyydissä ja kaksi vanhempa a käveli pyörän takana että hän ( oli ollut niin masentunut ja väsynyt ) että lähti polkemaan ja jätti ne veljekset kävelemään ( he huusi hirveästi äidin perään ) ja joku ihminen oli auttanut heidät kotiin sitten
      ( että äiti oliniin väsynyt

      minusta s eoli hyvä asia
      kuulosti hyvältä' vaan että hän meni lähti polkemaan
      kyllä joku toisiaan hoiti ne pennut
      tunte a siitä syyllisyyttä että ei roikkunutkokoajan jossain
      ihan älytöntä

      miksihankkia sellaista milelkokoajan pitää osta akengät
      kun jalka kasvaa
      ja kun ei raha aole
      pitäis tajuta että ei laita sitä elintä sinne reikäänkunsiitä sellainenhelvetti seuraa

      siis yhden hetken takia että koke ejonkunlimaisen ruikun
      jonkun inhottavan hengityksen naamallaan
      että se karvapesäke inhottava niinkuin Labanin kuvista näkyy kaamea musta
      karva tukko ihmisen alapäässä
      että ylivoimaista et sinne piti ruiskautta amistä syntyy kymmenien vuosien jatkuva vaiva

      nyt on ehkäisy välineet mutat kuulema maailman väkiluku nousisi kerrotaan aina

      minusta ensin pitää tehdä niitä rakennuksia enemmän kuin ihmisiä

      ( niin, oiekasti... lehde skun luki alzheimerin tauti ja söyp
      suurimat kuolem syyt siitäk ei tajua mitään
      s eonkuin sota suomi ne on asioita mitä Ei voi kestää

      ja ne ovat siksi että ihmisiä onliikaa

      ne pennut tarvitsee asunnon niiltä vanhemmilta
      on yksi asia
      kokoajan ihmiset ovat toistensa tiellä

      noi minä en tahdo sitä kidutusta että
      söyp ihmislle
      azheimer että päästään eroon heistä

      sitä s evaan on. se onpelkästään sitä
      ett ihmisiä liikaa
      he ei rakasta toisiaan

      en näe mit hyvää lapsissa

      he syntyy kaikki ihan samana taisteluun kengistä vaatteista hellahuoneesta
      siihen et vanhempien pitäis kuolal alzheimeriin
      silloin he on helppoja he ei tajua mitään
      siksi opn muistisairaudet
      että ne ylpeät ylimeliset saadaan teiltä
      siksi on söyp et onliika a ihmisiä

      he ei ole onnellisia
      he yrittää nyt olla siten että he tuhosi ylhäiset historian
      että eivät ole kateellisia

      olenjokukeijukainen perhonen aivovammaisena jonk tunne alueet aivojen lamaantuneet
      he ei ole luoneet minulle poik ystävää ei ajallaan he olisi ollet kateellisi a
      sitä kuulin vaikka millä mä¨ärin
      siis kaik ylhäiset kuuluisatkin oli kateellisia jos minulla rakkaus

      näin hyvin aggressiivisen energian
      niink Laila Kinnusen ympärilläkinoli filmeissä missä lauloi

      ei sillä varm mit väliä vaik kateellisi a
      koin Tavastian edessä kerran kun mietin mennä kun siellä joku oli sound checkiä pitämässä
      oliisn voinut kevyesti mennä ( mut ovi oli kiinni
      ja siihen tuli tyttöjä ja muistan että silloin aloin tuntea että sinne ei voi päästä
      siis he alkoi kadehtia koska olin heidän keskellä
      hekin halusi sinne he oli arvossa vielä ne tähdet

      ei sillä kateudella väliä jos pääsin suojiin niiden
      mutta he jätti minut keskelle kateutta
      ( he niink uhrasi minut lohikäärmeelle
      he ei pelastaneet prinsessa

      minusta riittäis et olin Ismon puoliso kai

      olin Mooseksen sisko olin Jeesuksen sukulainen
      mikä vain niistä riittäisi
      Synnyin herttuattaresta 1600 luvulla
      ( Maria Veitola oli siskoni ) ja ( katselinhänen koti vierailuja
      olijotain pätkiä ( tietokoneella...
      1400 olin Kuninkaan avioton lapsi

      ne riittäisi että ja olen valaistunut että olisi pitänyt tähtien huolehtia minusta.
      he ovat kaikki pelkkää turhaa ja tyhjää kuin historiankirjan raunio kuvat
      kärsimystä mennyttä
      haihtunut elämä

    • he ei tajua sitä että heidän lapsi ei ole mitään ?
      heistä heidän elämä on tärkeä eivät tajua että ihmiset ei tiedä siitä mitään
      Ismon tärkeä t lapset ei ole mitään
      20 v niiden hoitoa
      ehkä hössötystä heidän puolesta mutta kukana ei tiedä siitä mitään
      heitä ei ole edes olemassa.
      he luulee olevansa tärkeitä sellaises mitä ei ole edes olemassa.

      tärkeää oli oikeasti minun tunteet niiden jatkuvuus
      uskoin elämään rakkauteen mutt he ei piitanneet
      he luuli et heillä n jot rakkaut sellaisis hössöttäes sellaisten takia joita ei ole edes olemassa kenellekään
      heillä ei varmasti voi olla mitään kun he käveli minun yli
      minä olen krist usk perustaja kerrottiin
      kaik talot is asuneet tehhty kristusk keksintöjen voimin
      studiot missä esiintyivät
      äänilevyt radiot tv t

    • Kaikki ovat kristinuskon keksintöjä. sähkö
      tv elokuvat kovaääniset millä he musiikin kuulutti isolle joukolle
      mitä kaikkea oli
      ja oli minun rakkaus ja kaikki tunteet
      jotka he torjui kokonaan

      elementeistä rakennukset nostureilla autoilal kuorma autoilla
      he käytti kaikki keksinnöt
      ( Ismo lauloi että " vene on pieni ja vaatimaton
      vaikak varustamo on vauras"
      ymmärsin jo silloin kun hän sen lauloi sen kaiken
      ( en kaikkea mutta sen laulun sanat

      mutta hän oli se lancaster ? vai oliko York ? Toni oli Lancaster.
      kyllä ne kokemukset vaikuttaa..
      luin ruoka resepti kirjaa missä täydellisiä ruok kuvat
      paljon kauniimpi akuin ihmiset
      mutt selvästi oli kuninkalalisia jotk tehneet oli niitä kultalusikoita
      ol niin täydellistä kuin voi olla. Oli hyvä maku ymmärrys mikä on kuninkaallista.

      ja oli laitettukin historian nukke puku päällä kuva kuninkaallinen

      minun pitää nyt oikeasti mennä telttaan
      katson onko pakkasta
      on se.... jean de... mikä hänen nimioli
      se kuuluis a nainen joka miehenä Jeanne de.....
      no hän on jonka luo pääsen. Jean de Arc ?
      Hänen luona voin jonkun aikaa olla jos siellä pystyy nukkumaan.
      Toivon että se yhteiskunta ei tule minua ahdistelemana mi9hinbk'ään sosiaali turvan mihinkään
      teidän ne paikat

      nyt on että kaupunginasunnotkin vaatii luottotiedot!!!
      ( en suko siihen!
      olen varma heidän pakko antaa
      ennenoli et vähävaraisille ja köyhilel ja heikoille juuri on kaupiunginasunto

      ihmettelinkin Vantaalla et
      valmistui viereen omakotitalokellarinmis olin
      kaksi kerrostaloa
      kaupung asuntoja
      Vantaan
      ni ihmettelin että kun ne asutettiin
      ( myös Vantaalla oli säännöissäämitkä hain sosial tyoimstosta
      että Luottotiedot oltava
      ( se onrikollista

      heille EI kuulu ihmisen velat
      jotak ei ole suyntyneet asumisesta

      he ei saa vaatia varmuutat saada vuokra sen påerustella onko ihmiselle syntynyt jokin velka ihan muista asioista

      ihminen ehkä maksaa vuokran
      vaikka ei maksanut jotain 80 e sakkoa vaikka ilman lippua matkustamisesta tm,s
      hammaslääkäri käynti maksua

      ja he voi vasta sitten kun hän jos hän jättää maksamatta vuokran he voi
      häätää hänet tms

      jos on sellainenihminen
      että jättää vuokran maksamatta

      ( minä maksoin aina kaupung asuntoon vuokran kun yli 10 v asuin siellä

      Niin oli autoja!!! parkkipaikka täynnä!!! sen uudenkaupung vuokra asunnon
      ( kaksi kerrostaloa ) Ihmettelion todella! että he otti sinne rikkaita!!!
      ei hädässä olevia.
      ett otti sinne ihmisiä joilla työ ja vara a pitää autoa


      kaupungin asunnon pitää olal heikoimmillel eikö se ole selvää

      poliitikot ei varmaan ole nähneet että he on alkaneet vaatia luottotietoja!
      köyhiltä kurjilta mitkä kaupung asunnois asuu
      ( nehän on ainoita kohtuuhintaisia!
      esim 350 e vuokra
      kunmuutoin on 800 e vuokra

    • minulta meni ulos ottoon 60 e hammaslääkäristä lasku siitä että en mennyt varattuna aikana
      ( raha oli jo loppunut )
      Kävin siell kunoli rajha amaksa a hmp korjaus
      varasin sitten sen ajan 2vkoa eteenpäin
      mut silloin ei enää ollut rahaa

      ja kesällä oli että lakkasin käymästä kuntosalilla
      ja he ei havainneetkaan sitä
      ilmeisesti meni 3 kk kuukausittainen laksu n 70 e
      se meni ulosottoon.
      H eotta sittebn minulta kuukaudess a70 e niin se tulee joskus maksettua.
      ( lopulta menin sinne
      ja siinä pöydän äärssä selvitin sen että en ole käynyt 3 kuukauteen
      ja se kuntosalin omistaja näytti kiukkuiselta siellä

      ajattelin et olisinvoinut käydä saunass a sitten sen lopunkuukauden kun siitä joutuu maksamaan kerran
      vielä mutta en viitsinyt vaatia
      se kortti ei kai enää toiminut

      vuokran voi laitta amenemään automaattisesti pankkitililtä
      teen niin.
      asumistuki menee suoraan vuokrananatajalle ja
      pankiss a tehdä sopimus että menee vuokrasumma
      jos vuokra asunto löytyy teen niin.

      en ole varma Jumala saa päättää että onko se vuokra asunto vai mitä.
      tammi helmi maalis k
      pitää mennä jonnekin sisälle. Tämän vkon loppuun säätiedotuksess aoli että ei olisi pakkasta niin voi hyvin nukku a teltassa

      makuupussiss a on lämmin mittasin 23 C
      se pakkasilman hengittäminen vaan ei tuntunut
      hyv
      mut ei ole ollut pakkasta. ( oli vaan yhtenä yönä niin että koin sen.

      onhan se jonklaista seikkailua
      mut kun pitää selvitä sillä rahal mit saa kuukaudess aValtiolta eikä ole ihmisiä
      jotka auttaisi olis vieraanvaraisia
      ( se ehkä olisikiva koke a
      jos vaikka Kyläkauppias Vesa Keskinen
      Lutherkin a suu siellä päin.
      olisiko heillä yhteistyötä joskus.

      (nyt on n 10 e ( on se seteli vai rikoinko jo sen.. taisin osta sillä sen kahvin ja ciabattan ( 70 centtiä
      ( havaitsin kyllästyneeni ciabattaan
      ( se oli todel hyvää leipää muutaman kerran )
      ja yhden dubbel choklet Maraboun

      ja jotain kolikoita on Mietin Idalle voisi viedä maidon se olisi vain 1 e.
      ?? jaksanko aja apyöräl oliko siel kylmä ajaa
      vai menenkö bussil
      hakemaan ilmapallojani

      • Hei kirjoittakaa kunnolla selvää suomea, en ymmärrä tästä tekstistä sanaakaan ! Tyhmiä ootte te, jotka kirjotatte tänne ja muualle tollasta roskaa, jota kukaan normaalijärkinen ei osaa lukea . Kitoooooooooooos.


    • Niin voisitteko poliitikot luke a tai muut jotka voitte vaikutta a
      edellisen tai sitä edellisen kirjoitukseni
      siitä että kaupungin asunnot ei saa vaatia luottotietoja
      ja miksi; kerroin sen
      heidän pitää asuttaa köyhimmät ja kurjimmat

      kirjoitins en loistavasti

      • Miit kiinaa tää teksti on ? En ymmärrä sanaakaan. Opettele kirjoittamaan kaikki sanat 100 % oikein, kuka lienetkin ! Jos suomi ei suju, niin englantikin käy. Kitoooooooooooos.


    • EHkäpä. Itse olen aina joulut vanhempieni luona. Joulukoristeet ja -lahjat voi tehdä itse. Normaalista paperista, jonka voi itse maalata miten haluaa. Itse teen aina joulukortitkin itse ja kerralla paljon. Kesälläkin tulee tehtyä niitä. Nekin koristelen itse. Eipähän ole muilla samanlaisia ! Olen vähävarainen vammainen nainen. Lääkkeisiin ja vuokraan menee suurin osa vähistä rahoistani, jotka saan tukina. En saa palkkaa, kun ei ole töitäkään. Hyvä, jos ruokaan ja vaatteisiin yms jää edes vähän.

    • Yritin katsoa voisiko Ibi Loven musiikkivideoista jonkun tähän mutta
      en jaksanut selata niitä enempää … ei sieltä löydy
      Toivon että hän ottaisi kaikki videonsa pois, hän on mielisairas.
      Hän on pitänyt saman tyylin laulaa ja sekin on mielisairas.
      ( en mene enäähänen luo, päätin, ( koska en tiedä miten sanoisin sen hänelle )
      että en kestä hänen filmejä enkä laulutyyliäkään.

      Kaikki nuo filmit pois . siveettömät säären esittelykohdat ja kaikki mielisairas
      touhu niissä. Ja aloittaa uudestaan alusta.
      ( minä en ole mielisairas tuohon tyyliin )
      En voi suositella
      tuon kahelin lapsen filmejä ( hän on oikeasti lapsi ja mielisairas. )
      en tiedä miten sanoisin sen hänelle )
      että en kestä hänen filmejä enkä laulutyyliäkään, niin en mene sinne enää koskaan.
      ( En tiennyt ett hän on tuollainen joka filmissä ihan sekopää.
      En tiedä sattuuko se häneen jos lopettaa
      tahtoisin että otettaisiin pois hänenjoka ikinen mus video
      ei mitään noin outoa sairasta ole näkynyt.
      ( oletin ett hän on normaali, kun olin kylässä )

    • Toivoisin yhä että Ibi Love olisi edukseen.
      Mitä tehdä jos kokee että joku nuorempi, joka ollut lapsenie d elämässä
      pitäisi poistaa kaikki musik videonsa.

      esim Ismo voisi pitää musiikkikoulua ja henkistä myös vaatien järjellisyyttä
      ( taikuka on terve ja ( Ismonkinmus video oli kaamea en katsonut sitä, lähikuvaa kasvoista missä punainenväri ympäröi se oli hirveä, tanssi osuudet oli onnistunut,
      hyvin tanssi, nuori oli
      voiko elää ja tehdä kaikkea niinkauan kuinonnuori tarpeeksi

      ( joku oli suklaata arvostellessaan tehnyt pitkä rivinvälit klorostaen asiansa tärkeyttä. Jotka ovat olleet ylhäisiä ovat tärkeäksi itsensä kokevia
      mut eiköä me voitaisi elää yhdessä

      Ismo vaikak tehdä Idalle se kipu? että mikään hänentekemänsä ei kelpaa,
      kaikki pois. ja aloittaa alusta.
      jos minä tai tytöt on kateelisia terveestä tarvitsee tukea
      (minul ei ole ollut mitään Voi auttaa jos voin soitta a jollekulle
      ja sanon Ida laula a nyt hyvin se suuntaa sen kivun niin ett se unohtuu
      ( hänhänoli hyvin fiksun näköinen ensin Idols esiintymisessä mutta valitsi heti sen sairaan tyylin. en tiedä esittääkö hän onko hänen vaikea lakata esittämästä
      ( minusta vaikutti jo että hän oikeasti on se mitä esittää
      ( kaheli jonka videoista en voi antaa linkkiä koska hän ei ole edukseen
      vaan en kestä katsella sellaista henkistä epäkypsyyttä ,
      mielisairasta. se ei ole kivaa siinä ei ole mitään myönteistä.

    • Anonyymi

      Tänä jouluna paloi lahjoihin ja ruokaan vain 3200 euroa. Noin 30% vähemmän kuin vuosi sitten.

    • Ovat todella omituisia siinä e ttä ei sa a yhteyttä tarvitessaan.
      eivät tule vastaan kun apua tarvitaan
      on ilmastohätätila
      se ei tee vaikutusta
      kuivuus tulvat uhkaa maapallontoisella puolella
      se ei riitä syyksi että he petaisi minulle pedin juttelisi kanssani viettäisi iltaa

      pitääkö ihmiset toisistaan? vai tahtooko he tulvaan ja tai kuivuuteen työntää ihmisen
      Heilel kai tulee neg tunteita siitä että heidän yhteydessä on siveettölmiä
      ja minä olen neitsyt ja elän selibaatissa enkä siedä sitä siveettömyyttä

      etsinoikeasti suurta rakkautta todellista mutta jätettiin raiskattavaksi tyhjästä ilmasta niin elämn selibaatissa elämän loppuun ( Idallekaan se ei mennyt perille, hän meinasi vaan yht äk et jos löydän poik ystävän että se voi olla loukkaavaa että ei menisi vuoteeseen hänenkanssa
      Se on mahdoton ajatus kohdallanikunolen 20 v hetkestä toiseen kitunut ja pettynyt ( no järjelliset kunnioitta a periaatetta vaikka ei ymmärtäisi
      Hän myös luuli että tyttö joka arcadekuvass ailmensi selkeästi että ei halua esiintyä ja tuska näkyi kasvoillaan hänen mielestä se tyttö oli ihan mukana hommassa
      Sami Jaffakin sanoi että orkku matskua se heroiini...
      se on kaameaa sanoa rakkauselämästä orkku ei voi käyttää sellaista

      onko ne julkiikset sitten sellaisia
      onko Jumala luonut minulle jonkun jossa tunne parantua , johon tunne kohdistaa
      jonka kanssa viettää aikaa tavata toistuvasti
      ( elän selibaatissa en tahdo vastaansanomista siinä
      ja se tyt joka olin ei kestänyt sitä alastomana esiintymistä
      ( teinsiitä tutkielmaa eilisenkin ) että mistä s e johtui.
      ( Missien alusvaateposeeraukset v 2019 ovat juuri kuin Arcadekortit.

      teoriani on, että sellainentyttö ei ole kokenut sitä intim elämää.
      Hän ei tiedä mitä se on.
      joka poseeraa vähissä vaatteissa.
      hän voi luulla että se on samanlaista kuin tamponin laittaminen tai kakkaaminen
      ( joillain on ehkä tunto aisti sukup elimissä normaalia heikompi
      epäilen että sillä Melaniella ei ehkä ole tunto aistia siinä osassa
      mikä tiedetään.

      ( kaikenhan pitäisi toimia jos on ihan pienen pieni haav sormessa tai varpaassa se häiritsee
      siin et intim eläm on jot pitääol kaik kohdallaan
      Pieni haavauma varpaassa voi estää kävelyn ett ei pysty ajattelemaan muuta kuin kipua Heiltä voi puuttu ajokin pienikin asia
      tai suuri että he ei tiedä mitä se intim elämä on.
      jos se onniink kakkapökäleen pinnistys tai tamponin laittaminen
      jospa heillä ei ole hermostoa siel ala päässä
      tai päässään tunne alueiden

      et heillä on mittari jossa on numeroita vain kolmoseen
      ja he ei tiedä millaist on 28 ( heiltä jos puuttuu lämmöntajukin )

      Mutta kykeneväkin voi olla että ei tiedä mitä s eon jos on elänyt selibaatissa nuoruutensa ei ole kosketellut itseään
      he ovat juuri siveellisiä,
      on vaike alöytää niin ylhäinen mies jonka kanss aolisi se korkea suuri voimakastunteinen autuas tunne elämä rakkaus elämä jolloin myös
      tuska on suuri herkkyys on suuri
      pitääolla herkkyys että se rakkauselämätunne elämä olisi mitään
      intim elämä ja he jotka esiintyy poseeraten puolialasti ei ole herkkiä

      minäolin jolla näkyi tuska vain kasvoilla ei voinut esiintyä
      muttaoli kolme isoa paisetta kaulassa, kuolemanhädässä
      jostain syystä teki niin
      ehk oli oppinut nuoresta että
      oli parempi kuin yleensä naiset ja ihmiset , että oli ne voimakkaat tunteet
      en ymmärrä miksi hän siihenkuvaan meni Että sai lääkäriin rahaa?

    • Anonyymi

      Miten niin kallis ja vain rikkaiden? Ei ne jouluruuat paljoa maksa ne itse asiassa erittäin halpaa perus ruokaa!
      Se että lähtee kauppojen tykkyostoihin mukaan niin se on oma moka ja todella järjenköyhyyttä!

    • nukuin vain 2 h koska olen niin tarkka sen lämpötilan suhteen enk voinut nukaht koko yönä. Ja Idalta saamani pipo oli huono
      oma vihreä piponi hukkui heille. Ei löytynyt taskulampulla vaikka katsoin sohvan alle.
      Tyynyn alta löytyi vielä vaatteita, olin nukk miesten kalsareiden päällä.
      Idan poika ystävän Miksun. Ida sanoi että keijukaiset ovat vieneet vihreän piponi,
      Minua ei huvittanut sellainen satuilu ( eikä kalsarit tyynyn alla ) en sellaisen tapahtuess akoe että tuosta voii kirjoittaa vaan en kaipaa sellaisia
      ( siis e oli tylsää vain ett kumpikin tapaturma.
      oliikävä mutt kirjoitan vaan ylleensäkaiken

      Nukuin 2 h kun lämpötila putosi 0, nollaan. 0,0 Hiukset meni takkuun vääränlaisen pipon alla
      , otin sen pois, ( ja nukahdin ) makuupussin huppu päässä 2 h mutta herätessä oli 4, 7 vai 4, 5 C pakkasta sii s - 4,5

      menen Selimille nukkumaan. Selin ll En tiedä olinko hänen aikaan
      Hovissa. Hän on käynyt Turkissa, ja hänellä on Koraani.
      Hän kirjoitti minulle s postilla viimeksi Pusi Pusi . ( se on yhä näkyvillä siellä
      ( hä'n on vaan sille parisielulleen pusi pusi ( inhosin et siinä luke e niin )

      olenkysellytkokoajan sydämestäni et pitää löytyä älykönluo päästä
      ( Selim ei ole nyt älykkö eikä hyvä eik sopiva minulle )

      kysyin et miksi
      hissillä tuli vastaan hirvittävän yks9inkertainen mies hnklö ( olennähnyt näyn että kun hän löäjhtee sieluan hänen pää avautuu
      ymmärrän sen
      onkuti8stetussa tilassa ja avautuu ja onsitten vaikk miten fiksu (mitä hän oiekasti on )
      miksi?? joku tuo eteen / yrittää saada luo
      idioottien

      siis ei ole mitään kontaktia mikä sellainen pahuus
      hän on todella tollo
      olenloukkaav jos olen oma itseni ei hänen kanss avoi puhua en saanut mennä hänenluo )oli aiemmin iso 3 huoneen asunto niin olin asunnottomana siel nukuin olohuoneessa ( hän on taksikuski
      luoettava kunnollinen ihminen

      miksi tytönluo joka kuuro pullukka itsetunnoton/
      tai täysin tollon idiiootin luo / tai toisen idiootin luo

      miksi en pääisisijonkun älyllisen luo?????
      haloo ?? miksi annatte jonkun ääliön paksun pöljän akan tyydyttää itsetunnottomuus alemmuudentunne
      tarpeita koettaa saada idioottin luokse asunnottoman
      ( kitumaan vahingoittumaan
      se vuokr antaja päävuokralainen oli täysin mahdoton
      Se tehtiin selväksi että en voi nukkua siellä en olla
      ( ilmapiiri ja henki ja energia kävi ankeaksi
      jos hänoli vier huoneessa
      ja kerrottiin et hän aiheuttanut raiskausta (millä kidutettiin 20 v
      tyhjästä ilmasta raiskaus ) niin en voi yritt autt tms sellaista

      ja kävelin hänen kanssa silloinaalkuun kun vieraalle en kehdannut sanoa
      keskustaan kerran ja olin hyvin ahdistunut hän ei huomannut sitä
      ja kun tuli Ammantilaisuudesta
      hän olisikävellyt kanssani taas sinen asunnolle
      eli hänon liianvääränlainen jos ei ymmär vieläkään että olen ahdistunut

      ja hänenkaikkikaverit (joitakävi kylässä olivat äärimmäisen yksinkertaisia
      ihan hämmästyttävän
      niin en voisi yrittää häntä älyllistää kun hän ei voisiolla kavereidensa kanssa sitten
      jotkihan tolloja

      eli olinhyvin väärässä paikassa. he voi ihanhyvin
      pitää toisistaan heill oli ihan kivaa
      he oli jo yki 50 v viihtyneet siten
      niin mitä minä teinsiellä? kärsimässä kitumassa ääliöistä
      joiden kanssa ei voi lausettakaan puhua
      miksi minull tehdä'än sellaista??

      onko vaike a löytyä älyllistä ihmistä ja lahjakasta olenhyvinlahjakas
      teen hyvin elokuvani
      voisiko löytyä joku elokuvaohjaaja

      okei tuli vähän väärä henki
      mutta se on tosi asia etä vaihtoehtoni ovat

      pieni itsetunnoton pullukka hyvinrajoittunut epä älyllisesti suuntautunut
      siis hän voi kehittyä jos löydän ensin jonkun älyllisen
      et t meil onjotain elämää
      On Jeanne de Arc joka kertoi et kirjoittaa runoja
      Olin hiljaa
      olen varma että s eonharrastelijamaista
      että hän voisi vaikkakäydä työväenopistonrunopiirissä
      Minä totesin jo 18 vuotiaana että olennero,
      että en kuulu tänne ( kirjoitatja piiriin )
      oikeasti. Punkkari ensi ihastukseni tuli hakemaan minut ( Sirola oli siellä vetämäss kirjoittaja piiriä.
      ( olin ihminenjoka pidin itseäni todella tyhmänä ja mitättömänä
      mutta siellä oli kokemus että
      en ole harrastelija kuten he.
      Idan luo meneminen on kyseenalaista myös koska koen hänenmusik videot aivan mielisairaiksi. Mutta en voi sitä hänelle kertoa jos menen luokseen
      jos pääsen arvaamatonhan hän on. saattaa olla.
      en siis voi olla rehellinen.
      En voi keskustella hänen kanssa varmastikaan luonaan yöpyessä siitä että hänenkaikki videot pitäisi ottaa pois you tubesta koska ne on mielisairaita.

      ( mikä tahtoo niin pahaa ett kaikki on mahdotonta.
      ?? ei saa tehdä mikä vahingoittaa
      Voinko nukkua vaikka Tiisan luona kenen luona ?
      ( siis normal älyisen ( En ole älykkökään
      ei ollutkorkea älykkyysosamäärä

    • jos he ovat hyvin älykkäitä
      ismo lauloi että "äoni onnormaalia korkeampi"
      sittenhän voinkunnioitta a heitä
      Ei minun pidä nukkua siellä missä vahingoitetaan
      Olen lahjakas taiteellisesti
      On perempi olla siellä missä kunnioitan älyllistä kuin siellä missä koen kokoajan että
      en voi kunnioittaa eihän se ole hyväksi? että koen aina ett olen vahvempi
      ja että ei saa mitään kontaktia,
      ei voi lausettakaan keskustella. he ei ymmärär.
      heidän käytöskinonuskomaton,. he ei kuuntele jso heilel sanoo jotain
      käy useinniin
      he on niin eri tasolla
      Siis puhun he ei havaitse että he on epäkohteliaita voi olla että he ei kuuntele !!!
      kun sanoo jotain Vaikka sanoisi että olette epäkohteliaita he ei reagoi normaalisti
      että he havahtuisi, ( he ei reagoi !
      heillä ei ole normaalit reaktiot älylliset ja tunne elämän.
      ja he saattaa alkaa jankata jotainihan älytöntä ja epä olennaista
      he ei tajua mistä on kyse!
      minä olen normaali järkinen
      ( he ei tosiaan kuuntele, he ei katso kohti..
      he alkaa jutella keskenäänjotain alkeellista missä ovat kovin tärkeitä
      ja missä voisin heti sanoa sen mikä on olennnaista
      mutta he ei kuuntele ei katso kohti he puhuu päälle

      he on eri tasolla
      eri maailmassa.

    • la -4°-7°su
      3°3°ma
      6°1°ti
      2°-2°ke
      2°1°to
      4°4°pe
      6°1°la
      2°-1°su

      voi nukkua ulkona jos on tuon säätiedotuksen mukaista ensi vko.

      ( mutta se kaksi vilttiä alla taiteltuna on kyllä liian kapea.
      ( kädet ei mahdu. piti tehdä käsivarsille alle kankaista koroke.
      köyhyys on, että ei ole varaa nyt ostaa ( ostaisin vaik 2 villavilttiä
      että ei taitella niitä tarvitse vaan alle
      (kun makuualustan lisäsi käsivarret liian alhaalla
      ja pitäis siinä kinolla alla vilttejä.

      Mietin että jo s kylmenee ei ne viisi vilttiä ja villainen istumaalusta
      2 viltinpaksuinen tarpeeksi
      ja se onmerinovillasta jane kuulemma tarvitsee lämpöä enem kuin suomen lampaat tms ( se merinovilla ohuempaa. )
      kyllä s elämpö nyt riitti ( 23 mittasin taas makuupuss sisällä lämpö

      nyt pidin sukat ja pitkikset päällä

      se onkivakunniit ei edes huomaa yleensä ne oli niin tukalia
      mut aamulla piti potkia pois ne
      lämpötila vaihteli yön kun valvoin
      ei siit tule mit jos sellaistaon
      tähäna sti ollut kauan että kokoajan sama 5C
      nyt vaihteli

      ei ole varaa ostaa parempaa pipoa Idan keijukaiset vei yhden pipon
      ei makuupussia vielä

      onniinmiettimistäs iin rahas minkä saa
      jo s ostaa makuupussin -1 se on 190 ? kaupassa..
      internetissä oli 111 sama n merkkinen mutta en teid saako tavallisel pank kortilla
      yritinostaa luulinvoimennä pankin verkkosivuille mut ei
      se piti luottokortilal maksaa
      ja en tied onko setavllinen(minkä tilasinnyt
      tulee ehk vkonpäästä voiko sillä ostaa? jos ontilillä rahaa?

      ei ole ollut pank korttia olenpankiss akuunnellut musiikkia

      jos laitan 190 makuupussiin.
      sitten en voi mennä sinne missä voiis asua kaiketi kuukauden jos 400 e maksaa
      huoneesta. Mutt siellä olisi paras olla kännyk läppäri m,ukana
      i movie ohjelma sovellus pitäis ensin kursseil käydä opetusta hakea
      Tbletin tai ipadin tai i movien läppärin

      missä nukun ne ajat ja siellä
      maalla ei pääsisi liikkumana
      tai liikkuminne veisi kaikki rahta
      jos laittaa 400 kk asumiseen jää 300

      olenliikkunut jatkuvasti olen aina ollut paääkaupunkiseutulainen
      siel EI saa sitä kuukausi korttia jos ei ole kirjoilla
      se saatta a olla 15 e yksi matka
      eli 30 e päivässä jos tahtoo kaupunkiin
      siihenhän se 300 ei kauan riitä
      Ruokaan menen n 200 ? kun hedelmiä silmien terveenä pysyä mustikoita mehua pitää syödä omenia
      proteiinia pitää syödä
      ikääntyes voi menett ruoka halua epäilen ja siksi kintapahtuuikääntymistä
      Proteiini... soija palat suikaleet rouhe on ehkä edullisinta
      mutta se on kiinalaista ? sitä ei pelkästään kannattaisi olla
      Nyt loppui seitan vege vöner kinkku...…. sitä oli helppo syödä mutat sehän on kallista..
      vehnäproteiininakit yms

      ei Muu pyöryköissä olekaan 3 gr suola avaan 2
      kirjoitinkai väärin ( ne on herneproteiinia
      Pitää katsoa pakkauksista prot määrä
      jossainon 8 prot 100 grssa
      jossain 28 prot 100 grssa
      ( voi syödä 8 prt kin jos juo vaikka maitoa ja leipää lisäksi

      mut kaikki maksaa
      (mietin aina että riittää raha vitamiineihin hedelmiinmarjoihin tulis paha olo jos loppuisi raha eikä saisi päivittäinniit tuoreita
      Ja vihreää..... ( kuivattujakin varm voi syöd , Marja jauhetta
      hedelmiä

      miten saisin ostettua sen kännykän 250 e
      nukuttua jossain ett saan opetusta ohjausta

      joku voisi antaa ilmaiseksi nukkua luonaan isossa asunnossa rikkaana ihmisenä

    • smoothie sauvasekottimen mietin hankkia
      20 e se on
      ( mikä voi skulke amukana ) Tehosekotin oli hyvä se onparempi , 30 e se on.
      (muttaniihin ei ole ollut varaa menneiden kuukausien aikana.

      pitää nytkin päättää että pilkkoo omenan ja syö..
      kahvilla olin yhden ciabatta puolikkaan söin ja niitä vohvelisuklaa
      ( en usein ole syönyt viikkoihin enk kuukausiin mitään makeisia makeaa
      ( voi olla ett liittyy siihen et asunto tilanne on epävarma
      ( muistaisin että siihen on liittynyt

    • Anonyymi

      Teittekö ite?

      • että teittekö ite joulu lahjoja tai ruokia??


      • STMariaSalome kirjoitti:

        että teittekö ite joulu lahjoja tai ruokia??

        tuo teittekö ite viitaa että kusipäinen nainen

        mätä tyyppi koettaa saada irti siitä että ollut intim elämä yksin
        27 v sitten
        sen tarkoitus on halventaa tietysti
        ( sanomatalonkahvilassakin kun meni ohi vaalea naishnklö ja sanoi että sun takkeja maka amaassa pudonneena
        hänolikiva, kiitin
        ajattelin täällä on rikkaita pidin siitä ylimyksiä ylhäisöä
        mutta he ei ehkä olleetkaan. Mut mietinoliko hänjoku näyttelijä
        ( he 2 naista jutteli ) Luin Iltalehteä. Mutta koin sitten ett hän kiinnitti huomiota sormiin..
        tiesin ett hän ajatteli sieluna että tuollla ollut intim eläm yksin
        ( hän tahtoi halventa a minua jostain syystä ( kunluin koko lehden ?
        tai mistä oli kysymys.


    • miten oikeasti on mahdollista kunon krist uskon perustajia että
      että niin huonosti asioita
      selim ei nyt vastannut olltu aktiivinen 2 pv sitten

      en saanut auki tätä nimimerkkipostia
      ja joku puhuu pahaa tuolla ( eli taas joku alkeellinen.
      )

    • niin hyvää Joulunjatkoa.
      En teistä useimpien luo kai voi tulla nukkumaan
      niin ette siinä voi auttaa eikä teillä kai ole vapaana jotain asuntoa Hkin seudull a. ?

    • intim elämää yksin ei voi / saa / kannata tehdä
      mutta ei seminusta ole pahempa akuin jonkun ihmisen kanssa se intim elämä.
      siinä on enemmän häpeämistä minusta
      yksinoli yksityisyys 100 % oli arvelinniin kymmenet vuodet.

      ( Siitä seuraa jotain huonoa ei sitä kannata tehdä.

    • haluaisin etsiä kuka sieltä Suleiman Hovista olen

    • söin eilen yli kilon porkkanalaatikkoa ja en nyt jaksanut kävellä.
      joka askel raskas. Oli tylsää jok a hetki. ( eilen se kävi kimppuun en tied oliko se riisinviljelijä nainen ( tulkitsinko oikein ) se aiheutti närästystä

      kuljin ilmapatja akantaen eilisen, ei ollut käyttöä ( ja pumppua )
      Kävin tytönluona joka ilman kuulolaitetta kuuro hän oli jo nukkumassa soitin turhana summeria
      mut pääsin heti bussiin olinhuolissani siitä kun oli niin kylmä '
      sitten menin kahvilaan valvomaan yön
      ihmeellisää busseilla pääsi ihmeellisesti ett havaitsinolevani sile mis se alivuokra asunto ja menin lämmittelemään ja tajusin että on lauanatai saunaan saattaisi pääsät ja pääsikin mutta hylkäsin sen idean ett siel nukkuis vaikak tämänkin päivän olis siel voinut viettää ja ensi yön ilmapatjoineni j atyynyn kanssa
      tiesinse onjotain pahaa on opetettu että en saanut asua alapuolella joidenkin ihmisten enkä vierellä naapurissa

      jos olipaha et olin yläkerran alapuolella

      päätin ett ( olin hirveän väsynyt .. oli hullua sieltä lähteä valvomaan
      musitinkellariss aunen missä Krisna jokaoli Mike Monroe sanoi että et sä ole valaistunut jos asut kellarissa
      joten lähdin
      oli kylmä ja väsynyt 2 h nukuttua ja sitä ed yönä 6 h
      kahvilassa otin vain teetä ja sain sen ilmaiseksi koska otin vaan vettä ( ja maitoakin siihen vähän oli hyvä todella niin nyt on 2 e rahaa
      meinasinlaittaa viim kolikot siihen
      Laskenkohta monta kolikkoa
      Sitten luin päiv kirj amerkintöjä lämpötiloista ja tajusin
      että olin valvonut yön -1,5 C ja -1,7 sitten tuli 00,0 aamullla klo 8 niin nukuin
      ja kun heräsin 2 h päästä säikähdin 4 lämpötilaa luulin että s e onmiinusta
      Tajusin ett selvisin ihan hyvin siellä -2 lämpötilassa
      ja lähdin teltalleni
      ja 3 min päästä tuli bussikin ja veisinne asti
      ja sitten nukuinkin yön ja oli lämmintä kaikki peitot lisäsin
      hattu pysyi päässä

    • väsymyksessä on jokin tunne, olen olltu väsymys humalassa
      kun olen nukkunut koen kaiken tylsänä
      rukoilinkoko matkan et Jumala lakka aolemasta ja lakkautta kaikenluomansa
      enne sitä' raiskautta Meghanin ja kaikki naiset, äitini,
      20 vuotat niin että he ei tiedä kuka se on joka heidän sisimpäänkajoa a
      ( sitten he lakkauttavat Jumalan ja itsensä
      jos on oikeat tunteet

      en pidä sioitä ett ei ole mit yhteyttä niihin tunteisii9n.

      Muistan viimeisintä missä oli kirkkaasti kirkkaasti tunsin
      olen siitä varma se oli 10000 % joku alkoi raiskata tyhjän ilman läpi ja veitsellä siivutin sen elimen mielessäni tietysti ( ne tunteet vaan oli niin kirkkaat ja voimakkaat ja tajusin muistin tiesin että sesama tapahtunut niin monta kertaa 20 v
      ( siinä kirkkaudessa vaadin ja rukoilin että Jumala lakkauttaa itsensä
      ja luomistyönsä.
      en pidä siitä että en tavoita sitä tunnetta en sa a yhteyttä siihen
      tiedän vain kokeneeni sen tiedän mitä se oli.
      tyttäreni Margaretin aviomies on taas täällä 1400 luvun,
      Wilkensonin tyttären Anton Buckner säveltäjä

    • https://natgeo.fi/elaimet/karhukainen-on-maapallon-viimeinen-selviytyja

      tuota olen ajatellut nähtyäni tuon. Muistin sen torvieläimenä.
      että siitä yksilöstä tehdään tuollainen
      mutta sen raiskaajan olisin murskannut tuollaisenakin.

      minusta kaikista ihmisistä tehdään tuollaisia annettuaan tuhota tuhansia vuosi a kehittyneen sielun
      Minul ei koskaan voi olla sitä intim elämää
      ( Jumala tietää ne tunteet sen aikana kun raiskattiin.
      ( siinä on vaiheita miten ne tuhoutui päästä, tunteet
      koki niin paljon tuskaa että ei voinut enempää tuntea.
      lamautettiin aivojen tunne alueet 1999 syksyllä
      Tietysti pidän kiinni siitä mitä olen tuntenut voimakkaimmin ja kirkkaimmin

    • en kyl nytkään ole nukkunut täyttä aikaa.... Joku väh pelotteli yöllä meni aikaa
      sitten raiskasi joku varmaan se sama en tiedä en ole koskaan tiennyt mistä ja miten s eraiskaus syntynyt tiedän vaan että päädyin kilttinä ihmisenä vasta n 20 v kidutusta päivittäin niin päädyin siihen että kaikesta sydämestäni ja sielustani tahdoin sen henkilön sielun lakkaavan olemasta ( en tiedä miksi se oli vaikeata löytää ei sillä enää minusta ole mitään väliä
      ja arveline t minun pitää olla et jos lakkautan jonkun sielun niin se voidaan tehdä minullelkin
      ja olin valmis lakaamaan olemasta sieluna
      mut tahtoisin elää elämäni loppuun
      Jumala on hyvä
      valmistautua ja inhimillisesti luonnon keskellä tms ( en tiedä vielä
      olla valmis lakkaamaan sieluna.
      ni en ole nytkään nukkunut 9 tuntia... ehkä 7. heräsin päänsärkyyn..
      ( se oli sitä et olin jotain vahvempi ja hän olis tahtonut kutista apääni
      sitä ollut kymement vuodet en päässyt suojiin tähtien
      jolloin ne eivät olis päässeet kiduttamaan
      (muistan nimikirj tilaisuus Tonin ja sipen, sain 1 ja puoli h sen jälkeen olla rauhassa
      niiltä kiduttavilta hengiltä

      heidän seurass asaaada olla vaik 2 kk olisi pelastanut nostanut suojaan kiduttajilta
      ( tiesin sen ) ( se oli ennen kuin jouduin sen uskovaisen pojan , Selimin luo joka tahtoi vain alenta a ja tuhota minua
      ( kenkäniki9n muuttui ihan tyhjiksi
      ne muuttui energialta tyhjiksi
      hänelle sopi se elämä ett hän vana odotti kuolemaa ehkä uskovaisena
      minul oli henkeä ja oli olin suuri sielu maailmassa
      hän kadehti sitä
      ( nyt olenkuulllut että Jeesus oli kanssani ensinnä tuo Selim kadehti sitä
      ( hän oli Jeesuksen,. Suleima I; n poika )
      hän halusi että jeesus olisi HÄnen kanssaHän halusi että HÄN on suurempi kun olen hänen kodissa asunnottomana
      hän painoi ihan alas minua kuulema joka yö hän vain alensi
      Sai aik ett tuli neljä prinssiä Suomeen
      (h eoli niink hän pitkiä ja suuria
      Adaminpoikia hänkin taitaa olla Adamin poika

      hän ei välittänyt yhtään et olin siihen asti aina ollut suuress akunnjiassa
      meghan ei kai olis päässyt hoviin? jso sainnukkua
      eikä melania pres vaimoksi porno esiintyjänä
      Olin sellainen sielu jonka ollessa paikallani
      ei huorat tv ohjelmissa suihin ottajat hoviin päässeet

      ?? oliko se niin ? ( tuo uskova poika ei ymmärrä onko joku seksikäs
      Kun olise liittyy joka tehnyt pornofilmin luostarissa
      hän sanoi siihen vain aijaa, vai niin
      piitannut ei Olisi ollut aikaa viikkopari estää sen videon julkaiseminen
      ( hän ei välitä onko seksikäs joku
      minä en siedä et minulta jollaollut aina rakkaus ja ollut kykenevä rakkaus elämään
      ( niin ymmärsin ) olin ehkä niin Sylvi kekkosen et annettiin enenn joku pieni jollekin surumiehelle
      ett naiset ei kadehtineet
      nyt he antaneet huoran siveettömät eivät kadehdi
      tai miksi se Meghan päässyt johonkin
      j aeilenluki Katherinesta kuningatar
      ( hän ei kyllä ole kuninkaallinen )
      eikö hän ollut ihan tavallinen ihminen. Näin valokuvssa et heill keillään ei ollut kuninkaallinen energia. että sinne oli soluttautunut Camille, Meghanin äiti. Meghan, Katherine eik keillään ollut kuninkaallinen energia.
      Katherinesta olennähnyt kirjan jossa pelkästään hänen sääristä kuvia tökeröitäkuvia. eli hänon siveetytömyys kuningatar
      häntä jaksetaan koska hänestä hirveän rumia säärikuvia
      ja häissä oli rinnat törröllään esillä
      naiset ja ihmiset tietää et sellaisella ei ole mitään, voimakkaita tunteita .
      ( Meghan oli ed elämässä musta ihoinen afrikkalainen )
      niin sitten..
      Selim uskova olisi tahtonut että Suleima Jeesus on hänen..
      ja sitten oli seuraava kateellinen oli se uskova aspergen joka heitti tavarani ulos yhtäkkiä varoittamatta ja ilmeni viimeksi että tuo Ibi love ei sietäny5t ett jeesu olisi minun kanssa
      ja samoin se pullea kuuro
      joka Mormonikirkoss a käy he ei sietäneet ett jeesus olisi jotenk erityisesti minun
      (minä olinjoka hänet tavallisena ihmisenä niin Israelin katuvalot säveltäjämnä arvostin
      muut ei tahtonete edes tulaöl kylään sinne
      se pullukkakin meni mieluummin Mormonikirkkoon kuin Joelille kylää'n
      siksi hän oli kanssani ???
      (just laitoin hänen kuvan tuosta seinältä maahan koska ajattelin et hän on huono. ?

      5 vuotta!!!!! eilen kuulin epätoiv äänen ja tajusin ja osasin olla ssälivbä
      Hän ei ole vielä edes viittä vuotta, jA TOIVOIN ETTÄ SA AOLLA LAPSI
      on syntynyt jonnekin. En tiedä onko se Dubain hovi ja prinssiksi
      vai buddhalaiseksi ? Hänel oli se buddha naamari mus videolla.
      ( Paavin puhetta kuulin tv stä pubiss a jouluaattona ja hän sanoi "Jeesus on syntynyt köyhyyteen "
      siksi mietin jos en ole oikeassa että olisi syntynyt muslimihoviin.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3229
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1285
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe