Minulla oli vauvana bilirubiinia kun synnyin keskosena nyt olen 19v ja mietin, että voiko siitä tulla vielä tulevaisuudessa jotain haittaa kun minulla on ollut bilirubiinia vauvana
Vauvana bilirubiinia
2
74
Vastaukset
- Anonyymi
Mä oon kuullut muitakin vastaavia bilirubiini-vauva tapauksia. Parilla kaverillanikin on ollut vauvana sama juttu. Ei sen pitäisi vaikuttaa aikuisena enää mitenkään. Jos jotain vaivoja iän myötä tulee niin johtuvat varmaan muista syistä.
- Anonyymi
Eli mietit, onko raskauden tai synnytyksen aikaiset tekijät aiheuttaneet sinulle kehitysviivästymää. Kysy, milloin opit kävelemään ja puhumaan. Kehityksessä kannattaa huomioida se, milloin olisi ollut todellinen syntymäaika, jos olisi syntynyt täysiaikaisena. Puheen ja kävelyn kehitys mittaavat varsin hyvin menestystä koulussa ja sitä kautta menestystä elämässä.
Eli seuraavaksi mieti, miten olet pärjännyt koulussa ja kuinka pitkälle kykenet opiskelemaan. Osa oppimishäiriöistä diagnosoidaan oikeasti vasta todella myöhään aikuisena. Tosin varmaksi voi olla vaikeaa sanoa, mistä mahdollinen häiriö johtuu.
Synnytyksen yhteydessä katsotaan Apgarpisteet (en ehkä kirjoittanut sitä täysin oikein). Täydet pisteet on 10, useimmat saavat 9 (väristä menetetään yleensä 1 piste). Harva vauva on syntyessään vaalea, vaaleus voi jopa olla merkki sydänviasta. Eli 9 pistettä on normaali. Pisteytys toistetaan tietyn aikataulun mukaan, ja siinäkään ensimmäiset pisteet eivät ole niin ratkaisevat, vaikka muutaman pisteen menettäisi, jos seuraavat ovat kunnossa. Itse olen 7 pisteen vauva, perätilassa syntynyt.
Sikiö saa happea äidin verenkierron kautta, joten sikiön hemoglobiini on korkeampi kuin vauvalla myöhemmin, kun hän hengittää itse ilmaa. Ylimääräinen hemoglobiini hajoaa, ja siitä syntyy bilirubiini. Bilirubiini näkyy keltaisuutena. Sitä osataan hoitaa, muistaakseni valohoidolla.
Tuskin sinulla on kovin pahoja kehitysviivästymiä, jos olet viettänyt normaalin vauvaiän, kehittynyt normaalisti ja käynyt koulusi normaalisti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3257758Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662186- 1771876
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161422- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91271Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701241RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601210Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411091Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029