Brittitutkimuksen mukaan yhä useammassa onnettomuudessa syypäänä on liian hitaasti ajava kuljettaja.
Britanniassa poliisi voi määrätä vaarallisesta alinopeudesta sadan punnan eli noin 115 euron sakon
46
58
Vastaukset
- Anonyymi
Näin se on myös meillä oikeasti. Jos ei pysty ajamaan liikennevirran tahdissa ja kerää peräänsä aina jonoa, niin pitäisi tajuta siirtyä pois ratista.
- Anonyymi
Pitääkö siis minunkin edessäsi ajaa sitä ylinopeutta, kun sinä haluat sellaista ajaa? Maksatko myös minun sakkoni silloin, kun tutkaan porhalletaan samaan tahtiin? Mitä häh?
- Anonyymi
En aja yli sallitun nopeuden, vaikka miten vinkuisit asiasta.
- Anonyymi
"Jos ei pysty ajamaan liikennevirran tahdissa ja kerää peräänsä aina jonoa,"
Ei se aina niin ole, juuri marraskuun 6 päivä eräs ohitti meidät ja 5-8 km kuluttua oli ajautunut piantareelle ja valaisintolppaan. Me veimme perheen lapset ja vaimon linja-autoasemalle.
Minusta kannatat ensin ajaa ainakin 20-30 vuotta ja vasta sitten arvostella muita, tuo kuski oli ehkä vasta 30v ja oli saanut seitsemänkympin työsuhdeauton alleen, oli ajanut silla vasta 2 vuotta ja 50 000 km, eli eipä paljoa ajokokemusta.
- Anonyymi
Liiallinen alinopeus on todella vaarallista. Peräänajossa voi köröttelijältä mennä henkikulta.
Sellainen 10-15 km/h on vielä aivan sopiva alinopeus ilman erityistä vaaraa.- Anonyymi
Alinopeus on nopeutta, joka on hitaampaa kuin paikallaan oleminen. Kyseinen nopeus on onneksi hyvin harvinainen, ottaen huomioon miten suurta pelkoa se joissain herättää.
- Anonyymi
Kohteliasta on ajaa mahdollisimman lähellä suurinta sallittua jos vain sää ja olosuhteet antavat myöden.
- Anonyymi
Britanniassa poliisi valvoo aktiivisesti muita hitaammin ajavia. He pysäyttävät tällaisen autoilijan ja selvittävät syyn. En usko, että sakkoja tulee esim. iän tai sairauden aiheuttamista hitaasta ajosta, mutta huvikseen muita haittaava saa kyllä seurauksia. Tähän pitäisi päästä Suomessakin. Valitettavasti Suomen päättäjät ja poliisi ovat sen verran munattomia, että tämä taitaa olla toiveajattelua. Erityisen vaarallisia ovat nysvärit, jotka ajavat selvästi muita hitaammin ja ohituskaistalla nostavat nopeuttaan estäen muiden turvallisen ohittamisen. Minun puolestani näiltä voisi ottaa kortin pois loppuiäksi pois ilman mitään poikkeuksia.
- Anonyymi
Suomessakin tarpeettoman hitaasti ajaminen on kielletty, ja siihen puututaan tarvittaessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessakin tarpeettoman hitaasti ajaminen on kielletty, ja siihen puututaan tarvittaessa.
Voisinko saada yhdenkin esimerkin, että asiaan olisi puututtu. Tai vielä parempi olisi, jos voisit osoittaa jonkun saaneen sakkoja tarpeettomasta hidastelusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisinko saada yhdenkin esimerkin, että asiaan olisi puututtu. Tai vielä parempi olisi, jos voisit osoittaa jonkun saaneen sakkoja tarpeettomasta hidastelusta.
Kirjoitan ketjuun ekaa kertaa.
80-luvulta oli tapaus, jossa vkl paluuliikenne vanhalla nelostiellä alkoi pahasti puuroutumaan ja liikkui selkeän hitaasti, en muista nopeutta. Helikopterilla poliisi löysi hitauden syyn ja ohjasi partioauton pysäyttämään ensimmäisen auton bussipysäkin viereen. Ajaja osoittautui iäkkääksi naiseksi, joka halusi ajella hissukseen, kun ei ollut kiire mihinkään.
Jonoa oli perässä muistaakseni ainakin 10 km. Poliisi kait alkoi suorittamaan auton hidasta katsastusta, jotta sai pidettyä naisen poissa ja jonon purettua "normietenemiseen".
Sakosta ei silloin puhuttu mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisinko saada yhdenkin esimerkin, että asiaan olisi puututtu. Tai vielä parempi olisi, jos voisit osoittaa jonkun saaneen sakkoja tarpeettomasta hidastelusta.
En ole ollut paikalla. En muuten ole ollut paikalla silloinkaan, kun joku jää kiinni rattijuoppoudesta, joten ilmeisesti kukaan ei ole koskaan jäänyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole ollut paikalla. En muuten ole ollut paikalla silloinkaan, kun joku jää kiinni rattijuoppoudesta, joten ilmeisesti kukaan ei ole koskaan jäänyt.
Ja tuskin olet ollut paikalla silloinkaan, kun joku on saanut ne ylinopeus sakot, joten kukaan koskaan ei kait ole saanut ylinopeus sakkojakaan, tai menettänyt korttiaan poliisille......
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessakin tarpeettoman hitaasti ajaminen on kielletty, ja siihen puututaan tarvittaessa.
"Suomessakin tarpeettoman hitaasti ajaminen on kielletty, ja siihen puututaan tarvittaessa."
Näin on, se tarkoittaa että moottoritiellä ei saa vakituiseen ja jatkuvasti ajaa hyvällä säällä alle 60 km/h ajonopeutta.
nimim. vähän lukenut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Suomessakin tarpeettoman hitaasti ajaminen on kielletty, ja siihen puututaan tarvittaessa."
Näin on, se tarkoittaa että moottoritiellä ei saa vakituiseen ja jatkuvasti ajaa hyvällä säällä alle 60 km/h ajonopeutta.
nimim. vähän lukenut.Lisään, laki tulee voimaan v 2020 sitten kun tulee, kai kesällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Suomessakin tarpeettoman hitaasti ajaminen on kielletty, ja siihen puututaan tarvittaessa."
Näin on, se tarkoittaa että moottoritiellä ei saa vakituiseen ja jatkuvasti ajaa hyvällä säällä alle 60 km/h ajonopeutta.
nimim. vähän lukenut.Se tarkoittaa juuri sitä, miten se on kirjoitettu. Se, onko jonkun nopeus tarpeettoman hidas liikennetilanteeseen nähden, on poliisin arviosta kiinni. Sitä ei päätä se ohitustaidoton tunari, joka rattiraivoaa alle nopeusrajoituksen ajavan takapuskurissa kiinni ja tulee tänne räyhäämään jostain alinopeudesta sekavia.
- Anonyymi
Tarvitaan linkki tuohon artikkeliin, jossa aloituksen väittämä.
googleta niin löytyy. Britanniassa poliisi voi määrätä vaarallisesta alinopeudesta sadan punnan eli noin 115 euron sakon, hiiren oikeanpuoleinen nappula click google haku termillä. sieltä löytyy, tai lontoon kielellä.
https://www.dailystar.co.uk/news/latest-news/slow-drivers-branded-dangerous-theyre-20732807- Anonyymi
Myös Iltalehtion kirjoittanut aiheesta.
Brittitutkimus: Yleistyvä liian hitaasti ajaminen aiheuttaa liikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a598230f-8ca6-4979-aa2f-b8c49859d26e - Anonyymi
miki_63 kirjoitti:
googleta niin löytyy. Britanniassa poliisi voi määrätä vaarallisesta alinopeudesta sadan punnan eli noin 115 euron sakon, hiiren oikeanpuoleinen nappula click google haku termillä. sieltä löytyy, tai lontoon kielellä.
https://www.dailystar.co.uk/news/latest-news/slow-drivers-branded-dangerous-theyre-20732807"Britanniassa poliisi voi määrätä vaarallisesta alinopeudesta sadan punnan eli noin 115 euron sakon,"
Kun maltat klikkailla lisää, löydät myös tiedon, millainen "alinopeus" katsotaan vaaralliseksi.
Minä löysin klikkailemalla luvun 30 mph alle rajoituksen.
- Anonyymi
Mikä on oikeasti syy ja mikä seuraus. Onnettomuudet aiheuttavat siis ne hosujat, joiden hermot eivät kestä ajaa vähän alle rajoitusten. Heidän on aina päästävä ajamaan ylinopeutta ja lähtevät tekemään järjettömiä ohituksia ja sitten jossain vaiheessa paukahtaa. Ylinopeusyrjöjen heikot hermot ovat siis se oikea syy.
esimerkiksi stupidolle🤔 kun ajan kuivalla kesäkelillä autopilotilla 101 tasainen vauhti, joku tulee perä edellä vastaan, sitten ohituskaistalla löytyy se kaasupoljin niin ettei pääse ohi, siten kun ohituskaista loppuu niin vauhti hiljenee,
- Anonyymi
miki_63 kirjoitti:
esimerkiksi stupidolle🤔 kun ajan kuivalla kesäkelillä autopilotilla 101 tasainen vauhti, joku tulee perä edellä vastaan, sitten ohituskaistalla löytyy se kaasupoljin niin ettei pääse ohi, siten kun ohituskaista loppuu niin vauhti hiljenee,
Ainakin kolmostiellä Tampereen pohjoispuolella on ohituskaistoja, joiden kohdalla kesänopeuksilla nopeusrajoitus muuttuu 80 --> 100 km/h ja kaistan päättyessä takaisin 100 --> 80 km/h. Ymmärrän hyvin että 80 km/h ajanut nostaa nopeuden siinä kohtaa sataseen, kun hän voi laillisesti sitä ajaa. Kaistan päättyessä laskee nopeus takaisin kahdeksaan kymppiin, kun rajoitus muuttuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin kolmostiellä Tampereen pohjoispuolella on ohituskaistoja, joiden kohdalla kesänopeuksilla nopeusrajoitus muuttuu 80 --> 100 km/h ja kaistan päättyessä takaisin 100 --> 80 km/h. Ymmärrän hyvin että 80 km/h ajanut nostaa nopeuden siinä kohtaa sataseen, kun hän voi laillisesti sitä ajaa. Kaistan päättyessä laskee nopeus takaisin kahdeksaan kymppiin, kun rajoitus muuttuu.
Tässä kiteytyykin suomalainen liikennekulttuuri täysin. Useimmissa muissa maissa jokainen ajelee omaa vauhtiaan ja hitaammat päästävät nopeammat tarvittaessa ohi. Nopeusarjoituksia ei seurata orjallisesti kuten täällä. Jopa Thaimaassa, joka on rankattu maailman vaarallisimmaksi maaksi liikenteen suhteen, oli ajaminen paljon sujuvampaa kuin täällä, kun suurin osa huomioi myös muun liikenteen. Täällä suurimman osan havainnointi rajoittuu nopeusmittariin ja noin kymmenen metrin alueeseen oman auton keulasta eteenpäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä kiteytyykin suomalainen liikennekulttuuri täysin. Useimmissa muissa maissa jokainen ajelee omaa vauhtiaan ja hitaammat päästävät nopeammat tarvittaessa ohi. Nopeusarjoituksia ei seurata orjallisesti kuten täällä. Jopa Thaimaassa, joka on rankattu maailman vaarallisimmaksi maaksi liikenteen suhteen, oli ajaminen paljon sujuvampaa kuin täällä, kun suurin osa huomioi myös muun liikenteen. Täällä suurimman osan havainnointi rajoittuu nopeusmittariin ja noin kymmenen metrin alueeseen oman auton keulasta eteenpäin.
Tietenkin sääntöjä noudatetaan. Säännöt ovat kaiken perusta liikenteessä. Yhteiset pelisäännöt ovat olemassa siksi että kaikki tietävät samat asiat ja toimivat mahdollisimman samalla tavalla. Näin ei tule yllätyksiä kenellekään. Heti tulee ongelmia ja vaaratilanteita kun lähdetään sooloilemaan. Liikenne sujuu nimenomaan siksi että kaikki tekevät samalla tavalla eikä tarvitse arvailla toisten peliliikkeitä.
- Anonyymi
Tänään kuivalla, lumettomall tiellä , täydessä päibänvalossa joku valopää körötteli 80 alueella alle 70. Perässä kymmenen auton jono. Tuloksena viisi enemmän tai vähemmän riskillä tehtyä ohitusta ennenkuin köröttelijä kääntyi sivutielle.
Muutama kysymys:
- Olisiko jonoa muodostunut, jos köröttelijä olisi ajanut esim. 85 mittarissa? Ei olisi.
- Olisiko riskiohituksia tapahtunut vähemmän? Olisi.
- Kuka oli suurimmassa vaarassa? Juuri se köröttelijä!- Anonyymi
- Olisiko yksikään ohitus ollut riskiohitus, jos ohittaja olisi osannut ohittaa? Ei olisi.
- Onko kenelläkään oikeus vaarantaa muita tekemällä riskiohitus? Ei ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
- Olisiko yksikään ohitus ollut riskiohitus, jos ohittaja olisi osannut ohittaa? Ei olisi.
- Onko kenelläkään oikeus vaarantaa muita tekemällä riskiohitus? Ei ole.- Olisiko jonoa muodostunut, jos köröttelijä olisi ajanut esim. 85 mittarissa?
Aivan varmasti olisi, nuo riskiohitukset sen todistavat. - Anonyymi
Kysyt että olisiko jonoa muodostunut. Väitän että kyllä olisi. Ylinopeusyrjöt ajavat aina ylinopeutta ja muodostavat jonon saavuttamalla laillista nopeutta ajavien peräpuskurin. Jono muodostuisi, vaikka tämä ajaisi pari km/h ylinopeutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysyt että olisiko jonoa muodostunut. Väitän että kyllä olisi. Ylinopeusyrjöt ajavat aina ylinopeutta ja muodostavat jonon saavuttamalla laillista nopeutta ajavien peräpuskurin. Jono muodostuisi, vaikka tämä ajaisi pari km/h ylinopeutta.
Yleensä sen jonon synnyttää hidastelijan perässä ajavat jonon toinen ja mahdollisesti kolmaskin auto. Kun tällainen autoilija saavuttaa hidastelijan, hän tuumaa että se nopeus riittää hänellekin, mutta jää ajamaan puskurituntumaan. Kolmannella onkin jo vaikeampaa kun pitäisi ohittaa kerralla kaksi autoa ja jää siis köröttelemään siihen perään vähän pakosta. Sitten onkin jo valmiina todella pitkä jono kun kaikki ajaa niin lähekkäin ettei takaa tulevat pääse "poimimaan" yksitellen edellä menijöitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleensä sen jonon synnyttää hidastelijan perässä ajavat jonon toinen ja mahdollisesti kolmaskin auto. Kun tällainen autoilija saavuttaa hidastelijan, hän tuumaa että se nopeus riittää hänellekin, mutta jää ajamaan puskurituntumaan. Kolmannella onkin jo vaikeampaa kun pitäisi ohittaa kerralla kaksi autoa ja jää siis köröttelemään siihen perään vähän pakosta. Sitten onkin jo valmiina todella pitkä jono kun kaikki ajaa niin lähekkäin ettei takaa tulevat pääse "poimimaan" yksitellen edellä menijöitä.
En muista olleeni koskaan tuollaisessa jonossa. Jos tuollainen jossain joskus onkin, niin se ei ole sen ensimmäisen syytä.
Anonyymi kirjoitti:
Kysyt että olisiko jonoa muodostunut. Väitän että kyllä olisi. Ylinopeusyrjöt ajavat aina ylinopeutta ja muodostavat jonon saavuttamalla laillista nopeutta ajavien peräpuskurin. Jono muodostuisi, vaikka tämä ajaisi pari km/h ylinopeutta.
nämä köröttelit kun sattumoisin olen huomannut, ajavat taajama alueella ylinopeutta ja monella kännykkä korvalla, yksi stupido ohitti hidastetöyssyn kohdalla keskellä kylää nopeusrajoitus 40 oli myöskin suojatie.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleensä sen jonon synnyttää hidastelijan perässä ajavat jonon toinen ja mahdollisesti kolmaskin auto. Kun tällainen autoilija saavuttaa hidastelijan, hän tuumaa että se nopeus riittää hänellekin, mutta jää ajamaan puskurituntumaan. Kolmannella onkin jo vaikeampaa kun pitäisi ohittaa kerralla kaksi autoa ja jää siis köröttelemään siihen perään vähän pakosta. Sitten onkin jo valmiina todella pitkä jono kun kaikki ajaa niin lähekkäin ettei takaa tulevat pääse "poimimaan" yksitellen edellä menijöitä.
Mitään jonoa ei siis syntyisi, jos edellä ajavaa ei saavutettaisi.
Täydellisessä maailmassa kaikki ajaisivat tismalleen suurinta sallittua eikä kukaan saavuttaisi ketään. Täydellisyyteen ei päästä mutta se on hyvä tavoite, jota kannattaa tavoitella.
- Anonyymi
Kuitenkin sen kalauksen aiheuttaa se nopeasti ajaja.
Jos sinulla on traktori et pääse mopoa nopeammin, mutta sitten tulee joku, jolla on kiire hautaan, ajaa ohi väärässä paikassa ja kolaroi.
Tyhmyydellä maailmaa hallitaan. - Anonyymi
Sen köröttelijän käännyttyä sivutielle jonon nopeus nousi niin, että mittarissa oli 85. Tilanne rauhoittui ja kaikki jatkoivat matkaansa normaalitahtiin.
Vaikea tehdä riskitöntä ohitusta, jos tie mutkittelee sopivasti. Ohitukset perustuivat oletukseen, että vastaan ei tule ketään. Jos vastaantulijoita olisi ohituksen aikana tullut näkyviin, olisi ohitus kyllä voitu kekeyttää, mutta pidän tällaista ohitusta silti riskinä.
Niin tai näin, köröttelijä aiheutti riskin lisääntymisen, itselleen tosin enemmän kuin muille.- Anonyymi
Se köröttelijä ei siis ohittanut ketään, eikä ajanut kenenkään takana. Ei siis päättänyt yhdestäkään riskiohituksesta, eikä turvavälin pituudesta.
Eli se köröttelijä ei aiheuttanut yhtään riskiä tai vaaraa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se köröttelijä ei siis ohittanut ketään, eikä ajanut kenenkään takana. Ei siis päättänyt yhdestäkään riskiohituksesta, eikä turvavälin pituudesta.
Eli se köröttelijä ei aiheuttanut yhtään riskiä tai vaaraa.Kuten edellä kerroin, tilanne rauhoittui ja liikenne sujui ilman ylimääräisiä aggressioita ja potutuksia sen jälkeen, kun köröttelijä oli poistunut muiden menoa häiritsemästä.
Köröttelijän herättämä potutus oli täysin ymmättettävää. Tie oli hyväkuntoinen, lumeton ja kuiva, ja vallitsi keskipäivän pilvipoutasään valaistus. Tuntuvalle nopeusrajoituksen alittamiselle ei siis ollut mitään muuta syytä kuin köröttelijän piittaamattomuus, typeryys tai kyvyttömyys ajaa nopeusrajoituksen mukaan.
Onneton pönttö ei varmasti tajunnut itselleen aiheuttamaansa riskiä.
Ihan turha inttää, että muut olivat liian kiireisiä tai aggressiivisia. Se vaan on ihmisluonto sellainen, että tarpeeton liikenteen tukkiminen turhauttaa meitä tavallisia autoilijoita. Tämän voisivat köröttelijät ottaa huomioon sen sijaan, että katsovat oikeudekseen määrätä kymmenien muiden ajoopeuden luonnottoman alhaiseksi vain oman typeryytensä tai kyvyttömyytensä vuoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten edellä kerroin, tilanne rauhoittui ja liikenne sujui ilman ylimääräisiä aggressioita ja potutuksia sen jälkeen, kun köröttelijä oli poistunut muiden menoa häiritsemästä.
Köröttelijän herättämä potutus oli täysin ymmättettävää. Tie oli hyväkuntoinen, lumeton ja kuiva, ja vallitsi keskipäivän pilvipoutasään valaistus. Tuntuvalle nopeusrajoituksen alittamiselle ei siis ollut mitään muuta syytä kuin köröttelijän piittaamattomuus, typeryys tai kyvyttömyys ajaa nopeusrajoituksen mukaan.
Onneton pönttö ei varmasti tajunnut itselleen aiheuttamaansa riskiä.
Ihan turha inttää, että muut olivat liian kiireisiä tai aggressiivisia. Se vaan on ihmisluonto sellainen, että tarpeeton liikenteen tukkiminen turhauttaa meitä tavallisia autoilijoita. Tämän voisivat köröttelijät ottaa huomioon sen sijaan, että katsovat oikeudekseen määrätä kymmenien muiden ajoopeuden luonnottoman alhaiseksi vain oman typeryytensä tai kyvyttömyytensä vuoksi.Kertomasi mukaan köröttelijä ajoi rauhallisesti ja sääntöjä noudattaen, kun taas monen muun ajoa leimasi piittaamattomuus, typeryys tai kyvyttömyys ajaa sääntöjen mukaan. Kukaan meistä ei voi päättää, miten muut reagoivat mihinkin. Jos joku ei pysty hillitsemään itseään tilanteessa, jossa joku muu ajaa hitaammin kuin itse haluaisi ajaa, vaan lähtee tekemään riskiohituksia, niin vastuu ei ole sen hitaasti ajavan. Jokainen päättää itse, missä ja miten ohittaa.
Herääkin kysymys, tulisiko itsensä hillitsemisen kanssa epäonnistuville sallia autolla ajaminen. He kun silloin tällöin hiukan tappavat sivullisia ihmisiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertomasi mukaan köröttelijä ajoi rauhallisesti ja sääntöjä noudattaen, kun taas monen muun ajoa leimasi piittaamattomuus, typeryys tai kyvyttömyys ajaa sääntöjen mukaan. Kukaan meistä ei voi päättää, miten muut reagoivat mihinkin. Jos joku ei pysty hillitsemään itseään tilanteessa, jossa joku muu ajaa hitaammin kuin itse haluaisi ajaa, vaan lähtee tekemään riskiohituksia, niin vastuu ei ole sen hitaasti ajavan. Jokainen päättää itse, missä ja miten ohittaa.
Herääkin kysymys, tulisiko itsensä hillitsemisen kanssa epäonnistuville sallia autolla ajaminen. He kun silloin tällöin hiukan tappavat sivullisia ihmisiä.Tuollainen tarpeeton hidastelu ottamatta muita huomioon ei ole mitään mutta kuin itsekkyyttä ja huonoa käytöstä. Missään muualla tällaista ei hyväksytä. Sama asia kuin menisin lounaspaikkaan syömään ja siinä noutopöydässä miettisin joka lajin kohdalla otanko vai enkö ja jos otan niin kuinka paljon, keräten ison jonon taakseni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollainen tarpeeton hidastelu ottamatta muita huomioon ei ole mitään mutta kuin itsekkyyttä ja huonoa käytöstä. Missään muualla tällaista ei hyväksytä. Sama asia kuin menisin lounaspaikkaan syömään ja siinä noutopöydässä miettisin joka lajin kohdalla otanko vai enkö ja jos otan niin kuinka paljon, keräten ison jonon taakseni.
Mistäs tiedät, että se oli tarpeetonta. Olitko kyydissä siinä autossa? Miten muualla sitten puututaan niin suuren rikokseen kuin alle suurimman sallitun nopeuden ajamiseen?
- Anonyymi
Niin, mutta tosiasia on että se "paha onnettumuus" on sittenkin tullut suuremmalla nopeudella, nykyautoilla ei juuri kuole alta 50 km/h nopeuksissa.
Kyvä esimerkki on peuratkin kolareita sattuu kai 15000 vuodessa, joka vuosi ei kuole yhtään, toki useita vammautuu, - Anonyymi
No, mene Britanniaan ajelemaan, eri maissa eri lait, varmaan Hondurasissakin on eri sääntöjä, kuin Suomessa.
- Anonyymi
Niin,roikkumaan edellä ajavien puskuriin!
- Anonyymi
Vale, emävale, tilasto. Britit ja niiden tutkimukset. Mikä on oikeasti milloinkin syy ja mikä seuraus.
Oman tutkimukseni mukaan 100% vettä juovista ihmisistä kuolee jossain vaiheessa. Vesi on tämän tutkimukseni mukaan vaarallista nauttia sisäisesti. Älä juo vettä! - Anonyymi
Uuden tieliikennelain myötä tulee muutamia uusia liikennemerkkejä. Pari niistä ovat "D10 Vähimmäisnopeus" ja "D11 Vähimmäisnopeus päättyy".
D10 Vähimmäisnopeus sanotaan esim. näin: Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon nopeuden kilometreinä tunnissa, jota ei saa alittaa, ellei liikennetilanne sitä edellytä. Merkki on voimassa merkkiin D11 saakka.
Aamulehdessä oli kirjoitus aiheesta ja siellä todetaan mm seuraavaa:
Vähimmäisnopeus-liikennemerkki kieltää hitaat ajoneuvot, mutta ei "alinopeutta". Muita hitaammin saa ajaa aina, jos siihen on hyvä syy.
Merkillä haluttiin alun perin estää mopoautolla ajaminen ei-toivotuilla reiteillä. Hyväksytyn lain mukaan sama asia hoidetaan traktorilla ajamisen estävällä merkillä. Se kieltää jatkossa myös mopoautoilun.
Toisin kuin voisi luulla, merkkiä ei kuitenkaan ole tarkoitettu rajoittamaan tai estämään paljon puhuttuja alinopeuksia. Monia ärsyttävää termiä ei edes löydy uudestakaan tieliikennelaista.
–Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen selittää.
–Liian hitaasti ei kuitenkaan saa ajaa kiusantekomielessä. Toimintaan pitää olla jokin perusteltu syy.
–Mutta milloin hidastelu muuttuu tahalliseksi haitanteoksi, se onkin poliisille jo vaikeampi kysymys.
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12661Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1481218Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491105- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206929Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13835- 72835
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk296833- 39812