Vertaistukea vailla

Anonyymi

En ole koskaan jutellut toisen kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan kanssa. Tahtoisin kovasti jakaa kokemuksia ja jutella aiheesta. Mistä muut ovat löytäneet juttukavereita oikeassa elämässä? Koska käyn töissä toimistoaikaan, en pysty edes osallistumaan mihinkään vertaistoimintaan. Iltaisin olisi aikaa jutella vaan ei ole kello jutella. ”Normi”kaverit eivät ymmärrä tätä sairautta.

76

779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä olen löytänyt sairaalan osastojaksoilta 😁. Minun mielestä on myös Facebook ryhmä. Itse en siihen kylläkään kuulu.

    • Anonyymi

      Hei vaan! Mulla sama tilanne, en tunne ketään toista kakssuuntaista. Mulla on tänä syksynä todettu, ja elämä on ollut kyllä kaoottista.. pidemmältä ajalta jo oireet, mutta nyt vasta diagnoosi. Edelleen lääkitystä haetaan.. osasta tullu sivuvaikutuksia esim ihottuma ja lopetettu. Tällä hetkellä menee ketipinor depot 300mg, ketipinor 100mg lyhyt vaikutteisena, aiemmi meni viel lamictal tai abilify jotka jouduttu lopettaan. Minkä ikäinen oot, mies vai nainen? millainen tilanne sulla sairaude kaa ja millanen lääkitys? Ite 26v.

      T: Toinen kakssuntainen

      • Anonyymi

        Moikka! Olen 35v nainen Espoosta. Diagnoosin sain vuonna 2015. Silloin oli melkoista säätämistä lääkkeiden kanssa, kun etsittiin sopivaa yhdistelmää. Tuli kirjoittamastasi hyvin mieleen sairauden alkuajat, kun tosiaan etsittiin sitä yhdistelmää, joka voisi toimia. Nyt jo onneksi löytynyt: Abilify 30 mg, Risperidon 4 mg ja Levomepromazine 75 mg. Oireet tosiaanbitsellänikin jo yli vuosikymmen takaa, mutta diagnoosi tuli vasta melko myöhään.
        Tilanteeni on se, että sairaus pysyisi aisoissa lääkityksellä, mutta tasaisessa vaiheessa saan aina päähäni, että pärjään ilman lääkkeitäkin ja sitten taas osasto kutsuu manian takia. Tämä koettu toistuvasti. Oma vika, kun en usko, että sairaus pysyy aisoissa vain lääkityksen avulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moikka! Olen 35v nainen Espoosta. Diagnoosin sain vuonna 2015. Silloin oli melkoista säätämistä lääkkeiden kanssa, kun etsittiin sopivaa yhdistelmää. Tuli kirjoittamastasi hyvin mieleen sairauden alkuajat, kun tosiaan etsittiin sitä yhdistelmää, joka voisi toimia. Nyt jo onneksi löytynyt: Abilify 30 mg, Risperidon 4 mg ja Levomepromazine 75 mg. Oireet tosiaanbitsellänikin jo yli vuosikymmen takaa, mutta diagnoosi tuli vasta melko myöhään.
        Tilanteeni on se, että sairaus pysyisi aisoissa lääkityksellä, mutta tasaisessa vaiheessa saan aina päähäni, että pärjään ilman lääkkeitäkin ja sitten taas osasto kutsuu manian takia. Tämä koettu toistuvasti. Oma vika, kun en usko, että sairaus pysyy aisoissa vain lääkityksen avulla.

        Joko nykyään syöt lääkkeitäsi säännöllisesti? Olen juurikin sitä ihmetellyt, kun näissä ketjuissa monet haluavat lopettaa lääkkeittensä syönnin uskoessaan olevansa parantuneita. Jotkut väittävät jopa lääkkeiden aiheuttavan tämän sairautensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moikka! Olen 35v nainen Espoosta. Diagnoosin sain vuonna 2015. Silloin oli melkoista säätämistä lääkkeiden kanssa, kun etsittiin sopivaa yhdistelmää. Tuli kirjoittamastasi hyvin mieleen sairauden alkuajat, kun tosiaan etsittiin sitä yhdistelmää, joka voisi toimia. Nyt jo onneksi löytynyt: Abilify 30 mg, Risperidon 4 mg ja Levomepromazine 75 mg. Oireet tosiaanbitsellänikin jo yli vuosikymmen takaa, mutta diagnoosi tuli vasta melko myöhään.
        Tilanteeni on se, että sairaus pysyisi aisoissa lääkityksellä, mutta tasaisessa vaiheessa saan aina päähäni, että pärjään ilman lääkkeitäkin ja sitten taas osasto kutsuu manian takia. Tämä koettu toistuvasti. Oma vika, kun en usko, että sairaus pysyy aisoissa vain lääkityksen avulla.

        Mulla puhkeaa sekamuotoisen jaksot vaikka lääkettä syön.. Stressi laukaisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joko nykyään syöt lääkkeitäsi säännöllisesti? Olen juurikin sitä ihmetellyt, kun näissä ketjuissa monet haluavat lopettaa lääkkeittensä syönnin uskoessaan olevansa parantuneita. Jotkut väittävät jopa lääkkeiden aiheuttavan tämän sairautensa.

        Yritän koko ajan muistaa, että ilman lääkkeitä tulee mania ja silloin voi kaikki mennä pieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla puhkeaa sekamuotoisen jaksot vaikka lääkettä syön.. Stressi laukaisee.

        Sama täällä. Maniaa pukkaa vaikka lääkkeet on. Ovatko sitten tehottomia, en tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joko nykyään syöt lääkkeitäsi säännöllisesti? Olen juurikin sitä ihmetellyt, kun näissä ketjuissa monet haluavat lopettaa lääkkeittensä syönnin uskoessaan olevansa parantuneita. Jotkut väittävät jopa lääkkeiden aiheuttavan tämän sairautensa.

        Lääkkeiden haitat ovat yksi ihan pätevä peruste harkita lääkkeiden lopetusta.

        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00033


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä. Maniaa pukkaa vaikka lääkkeet on. Ovatko sitten tehottomia, en tiedä.

        Lääkkeiden vaikutus vain 1/3, säännöllinen päivärytmi 1/3, stressitön elämä ja liikunta 1/3. Mania jos pukkaa niin lisää lääkettä.


    • Anonyymi

      Miten teillä oireet ilmenee? Mulla ainakin ajatuksen rientoa levottomuutta ja ärstyisyyttä, unen tarve vähenee huomattavasti ja sosiaalisuuttaa aktiivisuutta paljon..

      • Anonyymi

        Samat oireet. Lisäksi holtittomuus liikenteessä ja alkoholinkäytön lisääntyminen sekä seksuaalisuuden lisääntyminen.


      • Anonyymi

        Minulla ei ole ärtyisyyttä, mutta muuten nuo oireet ja lisäksi innostun jostain asiasta niin, että perehdyn siihen käyttäen rajattomasti aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole ärtyisyyttä, mutta muuten nuo oireet ja lisäksi innostun jostain asiasta niin, että perehdyn siihen käyttäen rajattomasti aikaa.

        Alkoa minä en käytä ollenkaan ja vielä en ole kokenut seksuaalista yliaktiivisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samat oireet. Lisäksi holtittomuus liikenteessä ja alkoholinkäytön lisääntyminen sekä seksuaalisuuden lisääntyminen.

        Minä kerkesin muutamassa vuodessa silittämään huomattavan omaisuuden, ennenkuin mielisairaalan suljetulta osastolta sain kaksisuuntaisen diagnoosin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kerkesin muutamassa vuodessa silittämään huomattavan omaisuuden, ennenkuin mielisairaalan suljetulta osastolta sain kaksisuuntaisen diagnoosin.

        Eli hyvä, kun pääsit psykiatriseen sairaalaan. Olisipa asia huomattu aikaisemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samat oireet. Lisäksi holtittomuus liikenteessä ja alkoholinkäytön lisääntyminen sekä seksuaalisuuden lisääntyminen.

        Mulla jäänyt tuo yliseksuaalisuus iän myötä pois. Ennen se oli ihan älytöntä.
        Muuten kaikki touhuaminen ja en saa mitään aikaiseksi kuitenkaan. Alan piirtää, askarrella,
        laulaa karaokea. Viina ei ole minun ongelmani. Tein sen alusta asti itselleni selväksi ettei se käy tämän taudin kanssa . Holtittomuus liikenteessä oli viime sairaalakeikan alkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kerkesin muutamassa vuodessa silittämään huomattavan omaisuuden, ennenkuin mielisairaalan suljetulta osastolta sain kaksisuuntaisen diagnoosin.

        Joku on ostanut koko suvulleen etelänmatkan, säveltänyt yöllä kerrostalossa. Sitten on omaiset joutuneet perumaan autokauppoja, talokauppoja jne.


    • Anonyymi

      No mä en kanskaa juo alkoa. Mulla ehkä kans tota, että jotai asiaa saattaisin tehdä mielettömästi, esim siivous ollu yks probleema. Juu tuo seksuaalinen aktiivisuus kanssa tuttua ja haastavaa ollut.. Tunteet kyllä vaihtelee helposti ihan muutamien tuntien sisälläkin aivan maasta jonneki taivaaseen. Työt alkaa tammikuus ja aiva hirvittää kuinka selviin, ehkä ihan ookoo, aika näyttää, alan tehdä osasairauspäivärahalla eli en tee täyttä työ aikaa viikossa, jos se tulis auttaas tähän sairauteen. Ei kyllä kotonakaan jaksa olla. Kuinka te muut bipot ootteko töissä/opiskeletteko? miten pärjäätte arjessa? Miten nukutte?

      t: se toinen bibo, 26.v.

      • Anonyymi

        Minulla oli psykoosi 8 vuotta sitten ja siitä ati kotona. Sen jälkeen ei ole psykoosia tullut. Olen jo 50 vuotias. Siihen asti työelämässä. Hyvin se työhön paluu sujuu.


      • Anonyymi

        Minulla ei onnistunut töihin paluu. Yritin viisi kertaa . Yhtä monta kertaa olin ollut lukkojen takana sairaalassa. Pitkien sairaslomajaksojen jälkeen huomasi töissä selvästi, miten pomot oli muuttaneet suhtautumistavan kielteiseksi minua kohtaan. Sitä ei niinkään huomannut työkavereist,että olisivat minua hylkineet, mutta hullunleiman kyllä itsestään tunsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei onnistunut töihin paluu. Yritin viisi kertaa . Yhtä monta kertaa olin ollut lukkojen takana sairaalassa. Pitkien sairaslomajaksojen jälkeen huomasi töissä selvästi, miten pomot oli muuttaneet suhtautumistavan kielteiseksi minua kohtaan. Sitä ei niinkään huomannut työkavereist,että olisivat minua hylkineet, mutta hullunleiman kyllä itsestään tunsi.

        Stressi laukaisee sairauden oireet ja siksi minua ei ole yritetty laittaa töihin, koska lääkärit yhdessä minun kanssa todenneet stressiherkäksi. Joillakin kuitenkin onnistuu työssäkäynti hyvin. Minäkin tiedän 3 kaksuuntaista.


      • Anonyymi

        Olen vakituisena hoitotyössä. Olen myös miettinyt hankkia lisäoppia päihde-ja mielenterveysosiossa, mutta se aihe taitaa tulla liian lähelle itseä. Käytän lääkkeitä ja nukun erittäin hyvin, tauti "pysyy poissa", kun elää mahdollisimman säännöllistä elämää. Minulla on ihana mies rinnallani, tosin hän ottaa alkoa, minä en ota, koska humala on niin lähellä maniaa. yritän hoitaa itseäni, metsä ja luonto sekä eläimet ovat erittäin tärkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei onnistunut töihin paluu. Yritin viisi kertaa . Yhtä monta kertaa olin ollut lukkojen takana sairaalassa. Pitkien sairaslomajaksojen jälkeen huomasi töissä selvästi, miten pomot oli muuttaneet suhtautumistavan kielteiseksi minua kohtaan. Sitä ei niinkään huomannut työkavereist,että olisivat minua hylkineet, mutta hullunleiman kyllä itsestään tunsi.

        Minä olen erittäin tarkka siitä kenelle kerron sairaudestani. Yhteiskunta kun on mitä on!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stressi laukaisee sairauden oireet ja siksi minua ei ole yritetty laittaa töihin, koska lääkärit yhdessä minun kanssa todenneet stressiherkäksi. Joillakin kuitenkin onnistuu työssäkäynti hyvin. Minäkin tiedän 3 kaksuuntaista.

        Minulla laukaisevia tekijöitä ovat stressi, suru mutta myöskin iso ilo "saattaa saada lentoon".
        Sitten jää unet pois ja se on erittäin suuri riski sairauden uusiutumiselle.


    • Anonyymi

      No ensinnäkään kyseessä ei ole oikea sairaus, joten ei varmasti ymmärrä kukaan muukaan. Se miksi elämäsi on ikävää ei johdu aivoistasi vaan elämästä itsestään. Jos vedät jotain aineita, kuten neurolepteja, varmuudella vaikuttaa siihen mitä tunnet, ajattelet ja mikä toimintakykysi ja siten elämänlaatusi on.

      Suosittelen heti kärkeen kirjaa The Drug May Be Your Problem (Cohen & Breggin). Siitä pääset arvioimaan tilannettasi tarkemmin. Toiseksi teokseksi ehdottamasti Toxic Psychiatry (Breggin, 1991), josta saat tietoa tästä kuvitelmasairaudesta nimeltä kaksisuuntainen mielialahäiriö.

      • Anonyymi

        Unohtuipa mainita, että kun olet saanet haltuun perusasiat ja ymmärrät tilannettasi paremmin, löytyy lukuisia ihmisiä joiden kanssa jakaa a) sen, että olet tullut psykiatrian k*settamaksi ja b) elämänhaasteet ja surut sekä c) saada muiden elämässä kovia koneiden tukea ja keskustella mahdollisista ratkaisuideoista sinun elämän haasteisiin liittyen.

        Kaikkea hyvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohtuipa mainita, että kun olet saanet haltuun perusasiat ja ymmärrät tilannettasi paremmin, löytyy lukuisia ihmisiä joiden kanssa jakaa a) sen, että olet tullut psykiatrian k*settamaksi ja b) elämänhaasteet ja surut sekä c) saada muiden elämässä kovia koneiden tukea ja keskustella mahdollisista ratkaisuideoista sinun elämän haasteisiin liittyen.

        Kaikkea hyvää.

        Kaksisuuntainen mielialahäiriö on sairaus. Siis aivojen välittäjäaineiden aineenvaihdunta häiriö. Vaikka kuinka kuvittelisin, että on psykiatrien kusetusta ei auta. Tietenkin aina virhediaknoseejakin tulee, mutta pääasiassa oikeita. Syön siis lääkkeeni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksisuuntainen mielialahäiriö on sairaus. Siis aivojen välittäjäaineiden aineenvaihdunta häiriö. Vaikka kuinka kuvittelisin, että on psykiatrien kusetusta ei auta. Tietenkin aina virhediaknoseejakin tulee, mutta pääasiassa oikeita. Syön siis lääkkeeni.

        "Kaksisuuntainen mielialahäiriö on sairaus. Siis aivojen välittäjäaineiden aineenvaihdunta häiriö."

        Mihin tämä väite perustuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksisuuntainen mielialahäiriö on sairaus. Siis aivojen välittäjäaineiden aineenvaihdunta häiriö. Vaikka kuinka kuvittelisin, että on psykiatrien kusetusta ei auta. Tietenkin aina virhediaknoseejakin tulee, mutta pääasiassa oikeita. Syön siis lääkkeeni.

        Ei ole sairaus. Tämä ei ole väiteltävissä oleva asia. Kaikki mielisairaudet oikeina/kirjaimellisina sairauksina ovat uskonasioita. Kuten edellä totesin, uskoa saa kukin mitä haluaa. Aivojen välittäjäaineissa ei ole mitään häiriötä. Toisekseen, jos olisi, kyseessä olisi aivosairaus, ei mielisairaus. Mielisairaus ja aivosairaus ovat eri asioita samalla tavalla kuin sielunsairaus ja keuhkosairaus ovat eri asioita. Virhediagnooseista puhuminen psykiatrisessa kontekstissa on absurdia, koska kaikki on mielipiteestä kiinni. Mielipide ei voi olla oikea tai väärä. Mielipiteet vain ovat. Ja syö toki. En missään nimessä ole sanomassa, etteikö saisi syödä mitä kukin tykkää ja kokee hyväksi. Älä siis ymmärrä minua väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaksisuuntainen mielialahäiriö on sairaus. Siis aivojen välittäjäaineiden aineenvaihdunta häiriö."

        Mihin tämä väite perustuu?

        Lääkkeethän vaikuttaa juuri välittäjäaineisiin aivoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkkeethän vaikuttaa juuri välittäjäaineisiin aivoissa.

        Ja tämä todistaa että aivojen välittäjäaine häiriö aiheuttaa kaksisuuntaisen mielialahäiriön?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole sairaus. Tämä ei ole väiteltävissä oleva asia. Kaikki mielisairaudet oikeina/kirjaimellisina sairauksina ovat uskonasioita. Kuten edellä totesin, uskoa saa kukin mitä haluaa. Aivojen välittäjäaineissa ei ole mitään häiriötä. Toisekseen, jos olisi, kyseessä olisi aivosairaus, ei mielisairaus. Mielisairaus ja aivosairaus ovat eri asioita samalla tavalla kuin sielunsairaus ja keuhkosairaus ovat eri asioita. Virhediagnooseista puhuminen psykiatrisessa kontekstissa on absurdia, koska kaikki on mielipiteestä kiinni. Mielipide ei voi olla oikea tai väärä. Mielipiteet vain ovat. Ja syö toki. En missään nimessä ole sanomassa, etteikö saisi syödä mitä kukin tykkää ja kokee hyväksi. Älä siis ymmärrä minua väärin.

        Mielisairauksien nimi onkin vanhettunut, mutta ei ole vaihdettu. Kuuluisikin olla aivosairaus, koska niistä luultavasti johtuu. En myöskään ole ikinä kuullut sielunsairaudesta. Olen kyllä kuullut sairaudentunnottomista. Mutta jokainen saa uskoa mihinkä tahtoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tämä todistaa että aivojen välittäjäaine häiriö aiheuttaa kaksisuuntaisen mielialahäiriön?

        Aiheuttaja vielä auki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielisairauksien nimi onkin vanhettunut, mutta ei ole vaihdettu. Kuuluisikin olla aivosairaus, koska niistä luultavasti johtuu. En myöskään ole ikinä kuullut sielunsairaudesta. Olen kyllä kuullut sairaudentunnottomista. Mutta jokainen saa uskoa mihinkä tahtoo.

        "Kuuluisikin olla aivosairaus, koska niistä luultavasti johtuu."

        Luulo ei riitä pitää todistaa että aivoissa on vikaa.Alzheimer on aivosairaus joka voidaan havaita mikroskoopilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielisairauksien nimi onkin vanhettunut, mutta ei ole vaihdettu. Kuuluisikin olla aivosairaus, koska niistä luultavasti johtuu. En myöskään ole ikinä kuullut sielunsairaudesta. Olen kyllä kuullut sairaudentunnottomista. Mutta jokainen saa uskoa mihinkä tahtoo.

        Mitä tarkoitat, että mielisairauksien nimi on vanhentunut? Mihin se pitäisi vaihtaa? Juurihan kerroin, että aivosairaus ja mielisairaus ovat eri asioita. Mielisairaus ei voi olla mitään fyysistä, koska mieli on immateriaalinen abstrakti käsite, kuten sielu.

        Mielensairauksia kutsuttiin aikaisemmin sielunsairauksiksi. Mielensairaus on sielunsairauden sekularisoitu pseudomedikaalinen muunnos.

        Sairaudentunnottomuus taas on neurologinen käsite, jonka psykiatria on napannut omia intressejään palvelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkkeethän vaikuttaa juuri välittäjäaineisiin aivoissa.

        Myös alkoholi vaikuttaa välittäjäaineisiin aivoissa. Se ei todista, että alkoholin käyttöä edeltänyt tila olisi sairaus vaikka olo alkoholista paranisikin. Myös suklaa, kokaiini, teaniini, LSD, kofeiini, kannabis, nikotiini ja heroiini vaikuttavat aivojen välittäjäaineisiin ja useiden ihmisten mielestä olo on parempi, kun on niiden vaikutuksen alaisena. Se ei kuitenkaan edelleenkään todista, että ainekäyttöä edeltänyt tila olisi sairaus.

        Virheesi on myös, että et ole ymmärtänyt, ettei mielisairaus voi koskaan olla mitään fyysistä. Se on mielisairauden määritelmässä. Mieli ei ole materiaa, joten siten ei ole mitään missä vika voisi olla. Mielisairaus on kielikuvallinen sairaus. Vain materia voi sairastua kirjaimellisesti. Aivosairaus on eri asia kuin mielisairaus. Jos esimerkiksi aivoista löytyisi jotain vikaa, kyseessä ei olisi enää mielisairaus vaan aivosairaus eikä asialla olisi enää mitään tekemistä psykiatrian kanssa. Samaisesta syystä psykiatrit lähettävät henkilön oikealle lääkärille, jos huomaavat tai epäilevät jotakin fyysistä vikaa. Samoin, jos oikea lääkäri toteaa, ettei potilaalla ole mitään fyysistä vikaa, lähettää lääkäri hänet psykiatrian puolelle. Psykiatria _ei_ käsittele koskaan mitään oikean lääketieteen alaisia asioita.


    • Anonyymi

      Noh kiitos vaan tiedoista. Mulla kyllä tää sairaus ei ole mikään feikki juttu. Koska oireet pahenevat jos ei ole lääkitys päällä, todettu ja tiedetty mun kohdalla, ehkä jollain toisella voi olla niin..

      • Anonyymi

        Lääkityksellä tarkoittanet huumaavia aineita. Totta kai olo on huonompi, jos pitkän käytön jälkeen jättää aineen pois. Sehän on selvä asia. Mutta se ei todista, että ainekäyttöä edeltävä tila olisi sairaus. Sekin on selvä asia.

        Monet ihmiset ovat käyttäneet alkoholia pitkään painaakseen pois elämänhuolensa. Kun he pitkän käytön jälkeen lopettavat käytön ilmaantuu useimmille yhtä sun toista oiretta ja seurausta. Tämä ei kuitenkaan todista, että alkoholin käyttöä edeltävä tila olisi sairaus tai, että ilmaantuneet oireet olisivat jonkin muun kuin vieroituksen seurausta. Tietenkin itse elämä ei mihinkään lopu viekkareiden aikanaan, joten ne reaktiot ovat siihen vielä päälle. Kysymyksessä on tismalleen sama tilanne kuin missä sinä olet suhteessa "lääkkeisiisi".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkityksellä tarkoittanet huumaavia aineita. Totta kai olo on huonompi, jos pitkän käytön jälkeen jättää aineen pois. Sehän on selvä asia. Mutta se ei todista, että ainekäyttöä edeltävä tila olisi sairaus. Sekin on selvä asia.

        Monet ihmiset ovat käyttäneet alkoholia pitkään painaakseen pois elämänhuolensa. Kun he pitkän käytön jälkeen lopettavat käytön ilmaantuu useimmille yhtä sun toista oiretta ja seurausta. Tämä ei kuitenkaan todista, että alkoholin käyttöä edeltävä tila olisi sairaus tai, että ilmaantuneet oireet olisivat jonkin muun kuin vieroituksen seurausta. Tietenkin itse elämä ei mihinkään lopu viekkareiden aikanaan, joten ne reaktiot ovat siihen vielä päälle. Kysymyksessä on tismalleen sama tilanne kuin missä sinä olet suhteessa "lääkkeisiisi".

        Olen suurimman osan elämästäni elänyt tätä sairautta ilman lääkkeitä ja oireet vain säännöllisesti pukkas päälle. Ei auttanut lääkkeettömyys. Nyt kokeilen lääkkeillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen suurimman osan elämästäni elänyt tätä sairautta ilman lääkkeitä ja oireet vain säännöllisesti pukkas päälle. Ei auttanut lääkkeettömyys. Nyt kokeilen lääkkeillä.

        Moniko täällä juo kahvia tms.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini

        Kofeiinin runsas päivittäiskäyttö voi aiheuttaa monia erilaisia psyyken oireita aikuisille. APA:n diagnostisessa käsikirjassa on jo kofeiinin aiheuttama ahdistuneisuushäiriö ja unihäiriö. Eräillä yksilöillä runsas annos (yli 500 mg) kofeiinia voi aiheuttaa hoitoa tarvitsevaa ahdistuneisuutta. Koska tämä krooninen ahdistuneisuus voi manifestoitua eri muotoisina psyyken oireiluina, kuten yleistyneenä ahdistuneisuushäiriönä, paniikkihäiriönä, pakkomielteisenä käyttäytymishäiriönä, kaksisuuntaisena mielialahäiriönä, fobioina tai jopa skitsofreniana, useat asiantuntijat esittävät, että kofeiinimyrkytyksestä kärsivät ihmiset diagnosoidaan säännönmukaisesti väärin ja lääkitään tarpeettomasti, kun kofeiinin aiheuttaman psykoosin katkaisemiseksi riittäisi kofeiinin käytön lopettaminen. Englannissa suoritetun tutkimuksen mukaan jopa 10 % valtaväestöstä saattaa kärsiä väärin diagnosoidusta kofeiinimyrkytyksestä.[34]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moniko täällä juo kahvia tms.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini

        Kofeiinin runsas päivittäiskäyttö voi aiheuttaa monia erilaisia psyyken oireita aikuisille. APA:n diagnostisessa käsikirjassa on jo kofeiinin aiheuttama ahdistuneisuushäiriö ja unihäiriö. Eräillä yksilöillä runsas annos (yli 500 mg) kofeiinia voi aiheuttaa hoitoa tarvitsevaa ahdistuneisuutta. Koska tämä krooninen ahdistuneisuus voi manifestoitua eri muotoisina psyyken oireiluina, kuten yleistyneenä ahdistuneisuushäiriönä, paniikkihäiriönä, pakkomielteisenä käyttäytymishäiriönä, kaksisuuntaisena mielialahäiriönä, fobioina tai jopa skitsofreniana, useat asiantuntijat esittävät, että kofeiinimyrkytyksestä kärsivät ihmiset diagnosoidaan säännönmukaisesti väärin ja lääkitään tarpeettomasti, kun kofeiinin aiheuttaman psykoosin katkaisemiseksi riittäisi kofeiinin käytön lopettaminen. Englannissa suoritetun tutkimuksen mukaan jopa 10 % valtaväestöstä saattaa kärsiä väärin diagnosoidusta kofeiinimyrkytyksestä.[34]

        Vääriä diagnooseja tulee aina. Minulta on ainakin kysytty tupakan, kofeiinin, huumeiden ja alkon käyttö. Mitkä useat asiantuntijat? Kuinka monta ihmistä osallistui englantilaiseen tutkimukseen ja kuka sen teki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vääriä diagnooseja tulee aina. Minulta on ainakin kysytty tupakan, kofeiinin, huumeiden ja alkon käyttö. Mitkä useat asiantuntijat? Kuinka monta ihmistä osallistui englantilaiseen tutkimukseen ja kuka sen teki?

        Vääriin diagnooseihin ei lääketieteen piirissä suhtauduta kevyesti mutta se ei ollut tämän asian ydin.Kaikki tieto mitä itselläni aiheesta on löytyy tuosta wiki artikkelista joten tutkimuksen laatu ja luotettavuus ei ole tiedossani .Tarkoitus ei ole todistaa että kofeiini aiheuttaa kaiken vaan ajatus vain on mielenkiintoinen ja kofeiinista luopuminen tuskin voi olla erityisen haitallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vääriin diagnooseihin ei lääketieteen piirissä suhtauduta kevyesti mutta se ei ollut tämän asian ydin.Kaikki tieto mitä itselläni aiheesta on löytyy tuosta wiki artikkelista joten tutkimuksen laatu ja luotettavuus ei ole tiedossani .Tarkoitus ei ole todistaa että kofeiini aiheuttaa kaiken vaan ajatus vain on mielenkiintoinen ja kofeiinista luopuminen tuskin voi olla erityisen haitallista.

        Minä juon vain aamulla mukin, koska kaksisuuntaisille suositellaan ilman kofeiinia tai vai kuppi päivässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vääriä diagnooseja tulee aina. Minulta on ainakin kysytty tupakan, kofeiinin, huumeiden ja alkon käyttö. Mitkä useat asiantuntijat? Kuinka monta ihmistä osallistui englantilaiseen tutkimukseen ja kuka sen teki?

        On tärkeää tehdä ero lääketieteellisten diagnoosien ja psykiatristen diagnoosien välille.Ensin mainitut ovat selittäviä eli ne selittävät oireiden syyn jälkimmäiset taas ovat vain oirekuvauksia eli oireilla selitetään oireet.

        http://www.benfurman.com/blog/2015/02/25/psykiatrisia-palveluja-ei-ole-tehty-asiakkaille-esipuhe-james-daviesin-kirjaan/

        Parantamalla sen aikaista onnetonta ja epäluotettavaa luokitusta ja modernisoimalla sen terminologiaa haluttiin luoda vaikutelma siitä, että psykiatria on samalla tavalla eksaktia tiedettä kuin muutkin lääketieteen erikoisalat. Uusi ja uljas DSM-III luokitus synnytti vaikutelman, että siinä listatut psykiatriset häiriönimikkeet numerokoodeineen ja kriteereineen olivat spesifejä toisistaan selkeästi erotettavissa oikeasti olemassa olevia häiriötiloja. Todellisuudessa diagnostical and statistical manual of mental disorders III oli pelkkä epätieteellinen kyhäelmä, lukemattomien äänestysten ja kädenvääntöjen tulos, professorien keskenään kasaan harsima kompromissi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tärkeää tehdä ero lääketieteellisten diagnoosien ja psykiatristen diagnoosien välille.Ensin mainitut ovat selittäviä eli ne selittävät oireiden syyn jälkimmäiset taas ovat vain oirekuvauksia eli oireilla selitetään oireet.

        http://www.benfurman.com/blog/2015/02/25/psykiatrisia-palveluja-ei-ole-tehty-asiakkaille-esipuhe-james-daviesin-kirjaan/

        Parantamalla sen aikaista onnetonta ja epäluotettavaa luokitusta ja modernisoimalla sen terminologiaa haluttiin luoda vaikutelma siitä, että psykiatria on samalla tavalla eksaktia tiedettä kuin muutkin lääketieteen erikoisalat. Uusi ja uljas DSM-III luokitus synnytti vaikutelman, että siinä listatut psykiatriset häiriönimikkeet numerokoodeineen ja kriteereineen olivat spesifejä toisistaan selkeästi erotettavissa oikeasti olemassa olevia häiriötiloja. Todellisuudessa diagnostical and statistical manual of mental disorders III oli pelkkä epätieteellinen kyhäelmä, lukemattomien äänestysten ja kädenvääntöjen tulos, professorien keskenään kasaan harsima kompromissi.

        Lääketieteellisistä, oikeista diagnooseista sanotaan, että ne ovat deskriptiivisiä, eli selittäviä, kertoen mikä henkilöllä on, kun taas psykiatriset "diagnoosit" ovat preskriptiivisiä eli ne vihjaavat mitä henkilölle halutaan tehdä. Tämä selityksen erosta on antanut psykiatrian emeritusprofessori Thomas Szasz.

        Ja vielä huomautan, että psykiatria ei ole lääketiedettä lainkaan. Se ei ole "erilainen lääketieteen ala" vaan ei ole ala lainkaan. Kommentistasi voi saada erilaisen kuvan. Psykiatria on osa lakijärjestelmää. Sen takia Suomessakin on käytössä mielenterveyslaki. Se kertoo miten Suomessa saa käyttäytyä, ajatella ja tuntea. Mielenterveysluokitus ("diagnoosi") kertoo mihin mielenterveysrikokseen henkilö on syyllistynyt. Seurauksena on usein painostusta muuttaa käytöstä, ajattelua ja tai tunteilua. Seurauksena voi olla myös vapauden menetys ja vangitsemisen psykiatriseen laitokseen, jossa henkilöä voidaan painostaa muuttumaan tiukemmin erilaisia menetelmiä käyttäen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tärkeää tehdä ero lääketieteellisten diagnoosien ja psykiatristen diagnoosien välille.Ensin mainitut ovat selittäviä eli ne selittävät oireiden syyn jälkimmäiset taas ovat vain oirekuvauksia eli oireilla selitetään oireet.

        http://www.benfurman.com/blog/2015/02/25/psykiatrisia-palveluja-ei-ole-tehty-asiakkaille-esipuhe-james-daviesin-kirjaan/

        Parantamalla sen aikaista onnetonta ja epäluotettavaa luokitusta ja modernisoimalla sen terminologiaa haluttiin luoda vaikutelma siitä, että psykiatria on samalla tavalla eksaktia tiedettä kuin muutkin lääketieteen erikoisalat. Uusi ja uljas DSM-III luokitus synnytti vaikutelman, että siinä listatut psykiatriset häiriönimikkeet numerokoodeineen ja kriteereineen olivat spesifejä toisistaan selkeästi erotettavissa oikeasti olemassa olevia häiriötiloja. Todellisuudessa diagnostical and statistical manual of mental disorders III oli pelkkä epätieteellinen kyhäelmä, lukemattomien äänestysten ja kädenvääntöjen tulos, professorien keskenään kasaan harsima kompromissi.

        Salaliittoteorioita löytyy aina.www sivun lopussa olevat numeroidut kohdat ok ja minä olen ainakin saanut myös niidenmukaistakin hoitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tärkeää tehdä ero lääketieteellisten diagnoosien ja psykiatristen diagnoosien välille.Ensin mainitut ovat selittäviä eli ne selittävät oireiden syyn jälkimmäiset taas ovat vain oirekuvauksia eli oireilla selitetään oireet.

        http://www.benfurman.com/blog/2015/02/25/psykiatrisia-palveluja-ei-ole-tehty-asiakkaille-esipuhe-james-daviesin-kirjaan/

        Parantamalla sen aikaista onnetonta ja epäluotettavaa luokitusta ja modernisoimalla sen terminologiaa haluttiin luoda vaikutelma siitä, että psykiatria on samalla tavalla eksaktia tiedettä kuin muutkin lääketieteen erikoisalat. Uusi ja uljas DSM-III luokitus synnytti vaikutelman, että siinä listatut psykiatriset häiriönimikkeet numerokoodeineen ja kriteereineen olivat spesifejä toisistaan selkeästi erotettavissa oikeasti olemassa olevia häiriötiloja. Todellisuudessa diagnostical and statistical manual of mental disorders III oli pelkkä epätieteellinen kyhäelmä, lukemattomien äänestysten ja kädenvääntöjen tulos, professorien keskenään kasaan harsima kompromissi.

        Kannattaa lukea tuo Furmanin alustus!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Salaliittoteorioita löytyy aina.www sivun lopussa olevat numeroidut kohdat ok ja minä olen ainakin saanut myös niidenmukaistakin hoitoa.

        Missä kohtaa näet salaliittoja?


      • Anonyymi

        En ole kuullut ikinä Suomessa teeskentelyhäiriöstä. Onko suomen tautiluokituksessa sellainen?


      • Anonyymi

        En ala tässä väittelemään, mutta minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja siihen lääkkeet joiden ansiosta nukun ja voin hyvin. Kiitos, että on psykiatria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kuullut ikinä Suomessa teeskentelyhäiriöstä. Onko suomen tautiluokituksessa sellainen?

        "While there Spitzer decided that hysterical psychosis was no longer of prime importance but two other diagnoses occured to him brief reactive psychosis and factitious disorder."

        Factitious disorder imposed on self, unspecified
        F68. 10 is a billable/specific ICD-10-CM code that can be used to indicate a diagnosis for reimbursement purposes.

        F68.1 Ruumiillisten tai henkisten oireiden tai vammojen
        tarkoituksellinen tuottaminen tai teeskentely
        (itseaiheutettu häiriö)
        Medveten självskada eller simulering av fysiska
        eller psykiska symtom
        Mukaan lukien
        Münchhausen-oireyhtymä
        Kiertävä potilas
        Terveydenhuoltopalvelujen
        (epätarkoituksenmukainen) suurkuluttaja
        Vammojen tarkoituksellinen tuottaminen tai
        teeskentely (itseaiheutettu häiriö)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ala tässä väittelemään, mutta minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja siihen lääkkeet joiden ansiosta nukun ja voin hyvin. Kiitos, että on psykiatria.

        Pidän enemmän keskusteluista ja faktoista kuin väittelyistä, kannatan myös oikeuttasi hyvinvointiin.Oletan että kiitollisuutesi ei koske sitä osaa psykiatriasta jossa toimenpiteet tehdään vastoin potilaiden tahtoa ihmisoikeuksista piittamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidän enemmän keskusteluista ja faktoista kuin väittelyistä, kannatan myös oikeuttasi hyvinvointiin.Oletan että kiitollisuutesi ei koske sitä osaa psykiatriasta jossa toimenpiteet tehdään vastoin potilaiden tahtoa ihmisoikeuksista piittamatta.

        Mikä siihen on syynä, ettet halua hoitoa sairauteesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siihen on syynä, ettet halua hoitoa sairauteesi?

        Oletko koskaan kuullut itsemääräämisoikeudesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut itsemääräämisoikeudesta?

        Totta kai olen kuullut. Miten se liittyy sairautesi hoitoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai olen kuullut. Miten se liittyy sairautesi hoitoon?

        Samalla tavoin kuin se liittyy oman sairautesi hoitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siihen on syynä, ettet halua hoitoa sairauteesi?

        Kaikilla tänne kirjoittavilla ei ole sairautta tai mielenterveysongelmia. Moni kirjoittajista on mielenterveysongelmaisen perheenjäsen tms. Sitten on myös niitä, joita aiheet kiinnostavat muuten vain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samalla tavoin kuin se liittyy oman sairautesi hoitoon.

        Miten sen luulet minun sairauksiini vaikuttavan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sen luulet minun sairauksiini vaikuttavan?

        Mikäli et oikeasti kykene ymmärtämään mitä itsemääräämisoikeus käytännössä tarkoittaa saattaa olla että hyötyisit edunvalvonnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moniko täällä juo kahvia tms.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini

        Kofeiinin runsas päivittäiskäyttö voi aiheuttaa monia erilaisia psyyken oireita aikuisille. APA:n diagnostisessa käsikirjassa on jo kofeiinin aiheuttama ahdistuneisuushäiriö ja unihäiriö. Eräillä yksilöillä runsas annos (yli 500 mg) kofeiinia voi aiheuttaa hoitoa tarvitsevaa ahdistuneisuutta. Koska tämä krooninen ahdistuneisuus voi manifestoitua eri muotoisina psyyken oireiluina, kuten yleistyneenä ahdistuneisuushäiriönä, paniikkihäiriönä, pakkomielteisenä käyttäytymishäiriönä, kaksisuuntaisena mielialahäiriönä, fobioina tai jopa skitsofreniana, useat asiantuntijat esittävät, että kofeiinimyrkytyksestä kärsivät ihmiset diagnosoidaan säännönmukaisesti väärin ja lääkitään tarpeettomasti, kun kofeiinin aiheuttaman psykoosin katkaisemiseksi riittäisi kofeiinin käytön lopettaminen. Englannissa suoritetun tutkimuksen mukaan jopa 10 % valtaväestöstä saattaa kärsiä väärin diagnosoidusta kofeiinimyrkytyksestä.[34]

        Olen ollut viisi kertaa suljetulla osastolla mielisairaalassa "hoidossa". Lähes kaikki asukit osastolla oli tupakoitsijoita, myös valvojat. Siellä oli tilava tupakointihuone,hyvin ilmastoitu. Kaikki ravasi tupakalla päivällä ja yöllä jatkuvasti. Aamulla kuudelta valvojat yhdisti keittiötilan virran päällä, jossa oli potilaiden kahvinkeittimet ja kahvit. Siitä alkoi koko päivän jatkunut kahvinryystäminen, joiden jälkeen käytiin aina tupakalla. En muista mihin aikaan illalla keittiön virrat katkaistiin, ja kahvittelu loppui, mutta sen muistan, että ilman kovia mömmöjä unta oli illalla turha yrittää saada. Mitäs tähän sanotte?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla tänne kirjoittavilla ei ole sairautta tai mielenterveysongelmia. Moni kirjoittajista on mielenterveysongelmaisen perheenjäsen tms. Sitten on myös niitä, joita aiheet kiinnostavat muuten vain.

        Se, että on sairaus ei oikeita päällekäymistä riippumatta päällekäymisen seuraamuksista.

        Toisekseen, psykiatrinen sairaus on kielikuva, että mielipideasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ollut viisi kertaa suljetulla osastolla mielisairaalassa "hoidossa". Lähes kaikki asukit osastolla oli tupakoitsijoita, myös valvojat. Siellä oli tilava tupakointihuone,hyvin ilmastoitu. Kaikki ravasi tupakalla päivällä ja yöllä jatkuvasti. Aamulla kuudelta valvojat yhdisti keittiötilan virran päällä, jossa oli potilaiden kahvinkeittimet ja kahvit. Siitä alkoi koko päivän jatkunut kahvinryystäminen, joiden jälkeen käytiin aina tupakalla. En muista mihin aikaan illalla keittiön virrat katkaistiin, ja kahvittelu loppui, mutta sen muistan, että ilman kovia mömmöjä unta oli illalla turha yrittää saada. Mitäs tähän sanotte?

        Itse ollessani sairaalassa nuoruudessani, ne tupakkakopit olivat parasta terapiaa minullekin, joka en edes tupakoi. Siellä kuuli ihan uskomattomia juttuja ja kaikki olivat jotenkin enemmän omia itseään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ollessani sairaalassa nuoruudessani, ne tupakkakopit olivat parasta terapiaa minullekin, joka en edes tupakoi. Siellä kuuli ihan uskomattomia juttuja ja kaikki olivat jotenkin enemmän omia itseään.

        Tosimoni mielenterveysyhdistys on saanut alkunsa tupakkakopeista, eli ei niin pahaa jos ei jotain hyvääkin. =)


    • Anonyymi

      "Psyykkisestä sairaudesta" parantuneena voin sanoa, että jokainen voi vapautua siitä. Mutta on olemassa selkeät suuntaviivat, miten se tapahtuu. Ensinnäkin tuo sitaatteihin laittamani "psyykkinen sairaus" on sitaateissa siksi, että en ollut perusihmiseltäni sairas, vaan ainoastaan suurissa elämän vaikeuksissa, jotka lähentelivät sairaustilaa. Siihen sain lääkitystä. Ja se oli virhe. Yli kymmenen vuoden lääketokkuran jälkeen aloin ymmärtää, että en ollut psyykkisesti sairas, vaan elämän suurten murheiden ja vastoinkäymisten kouriin joutunut kärsivä ihminen. Viimein sain aloitettua ohjelman lääkkeistä vierottamiseen. Siinä meni runsas pari vuotta. Nyt, noin kymmenen vuoden lääkkeettömän ajan jälkeen ole täysin terve ja työkykyinen. Tunne-elämä ehkä kaipaa vielä tasoittumista.

      Samaa asiaa on tässä ja monessa muussa aihetta käsittelevässä artikkelissa:
      https://yle.fi/uutiset/3-6173100
      Ja toinen:
      http://Jeesus-on-Herra.com/psyykesairauksiksi-luulluista-vaikeuksista-parantuminen/

      • Anonyymi

        Psyykkisen sairaus on kielikuva. Siten kaikki ovat ja samalla kukaan ei ole psyykkisesti sairas. Se on mielipideasia. Psyykkisen sairaus/mielisairaus/psykiatrinen sairaus viittaa ei-toivottuun käytökseen, ajatteluun ja tai tunteiluun. Se ei viittaa fyysiseen tai kemialliseen poikkeavuuteen kehossa, kuten monet virheellisesti kuvittelevat.

        Oikeat sairaudet, kuten keuhkokuume, diabetes, Alzheimerin tauti viittaavat poikkeavuuksiin kehossa. Vertauksena: Alzheimerin tauti on _aivo_sairaus siinä missä esimerkiksi kaksisuuntainen mielialahäiriö on _mieli_sairaus. Aivosairaudet ja mielisairaudet eivät kuulu keskenään samaan kategoriaan sen enempää kuin keuhkosairaudet ja sielunsairaudetkaan. Mielisairaus on psykiatrinen konsepti ja sielunsairaus uskonnollinen konsepti, kun taas aivosairaus ja keuhkosairaus ovat lääketieteellisiä konsepteja. Huomaa, että psykiatria ei ole lääketiedettä. Psykiatria on "tieteenä" sama lääketieteelle kuin mitä astrologia on "tieteenä" astronomialle.


      • Anonyymi

        Ei viittitä sotkea uskoa tähän sivustoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei viittitä sotkea uskoa tähän sivustoon.

        Jotkut uskovat Jeesukseen jotkut psykiatriaan Jeesukseen uskovilla on vain paremmat perusteet uskolleen.Tämä siitäkin huolimatta etten itse ole uskovainen.


    • Anonyymi

      No joo, vähän turhaa nuo uskonnot tässä kohdin..

      Mites teidän muiden bipojen arki sujuu?
      Pysyykö oireet poissa lääkkeillä?
      Käyttekö terapiassa tai jossai muussa vastaanotossa?

      • Anonyymi

        Käyn säännöllisesti Mielenterveys hoitajalla. Arki sujuu, jos pysyn rytmissä. Nukkumaan 9-10 illalla. Herätys viim. 7.30. Ulkoilu, kävelylenkki joka päivä. Ruokailu säännöllisesti. Tästä kun poikkean ei toimi arki. Oireet ei pysy täysin lääkkeillä poissa aina vaan, jos stressiä niin oireet pukkaa. Sitten lisättävä lääkettä.


      • Anonyymi

        Oireet pysyy poissa, kun on hyvä lääkitys. Käyn terapiassa, kun on tarve siihen. Minulla on sikäli upea tilanne.


    • Anonyymi

      Mulla on ollut painon kanssa ongelmia, syksylläkun alotettii olantsapin paino nousi kauhen herkku ja ruokahimon takia n. 5kg, muutenki olin 5kg painabvempi jo kuin viime talvena joten ei hyvää.... yritän nyt saada painon laskusuuntaan, ei se niin helppoa ole, mutta jos talven aikana sais ton 5kg poiski nii olisin tyytyväinen. Samoin tuo ketipinor lisää herkku / ruoka himoa.. paha lääke sillain ,mutta muuten auttaa niin käytän sitä.

      mites teillä muilla?


      t: se toinen bipo 26v

      • Anonyymi

        Mulla ennen seroquel, joka pitkävaikutteinen ketipinor, mutta lopetti tehoamisen vauhtiin ja masennukseen, jotka pukkas samaan aikaan, 7 vuoden käytön jälkeen. Se toi 7 vuodessa 10 kg, mutta olis varmaan tullut iän myötäkin, kun nyt 50 v. Nyt lito 600 mg, jonka myötä laihtunut, koska ruoka ei maita. Unta turvaamassa ketipinor 200 mg. Ei ole vaikuttanut ruokahaluun. Nämä lääkkeet nyt auttaneet, joten syön niitä.


      • Anonyymi

        Se on hyvä lääke, käytän sitä ja Orfiril-rakeita. Litium meinas tuhota mun munuaiset aikanaan ja se jätettiin pois. Minullakin meinaa paino nousta, mutta se on pienempi paha kuin sairastua taas.


    • Anonyymi

      Hei! Jos kaipaat vertaistukea, kannattaa hakea Kelan kuntoutukseen, jossa tapaa toisia bipoja. Itse olin masennuskuntoutuksessa, jonne sanottiin, että II-tyypin bipokin voi osallistua. Koin että se oli kuitenkin virhe, sillä olin huonommassa kunnossa kuin muut, vaikka olin ainoa koko ryhmästä joka kävi työssä(!). Kuvaavaa, kuinka vaikea työkyvyttömyyseläkkeelle on päästä.

      Näillä masentuneilla ei esim ollut unettomuutta lainkaan, kaikki nukkuivat pitkiä yöunia. Itse kiskoin illalla 200 mg ketipinoria ja 30 mg stilnoctia, enkä silti välttämättä nukahtanut ollenkaan koko yönä. Päivät menivät sitten horroksessa. Yritin osallistua kurssin ohjelmaan parhaani mukaan, mutta kolmen viikon tulos oli: Pärjäsi koko ajan heikosti.

      Eläkevakuutusyhtiön mielestä pärjään kuitenkin vaativassa työssäni, vaikka en pärjää kuntoutuskurssillakaan, enkä ole riittävän hyväkuntoinen esim terapiaan. Olen yrittänyt aloittaa terapian lääkärin toiveesta jo viiden vuoden ajan, mutta se on aina joko keskeytynyt pian tai psykologin arvion mukaan sairaus ei ole riittävässä hoitotasapainossa terapian aloitusta varten. Mutta hei, töissä voi silti aina käydä?!!!

      • Anonyymi

        Harmillista. Oletko ollut sairaslomilla paljon?


    • Anonyymi

      Hei, mielelläni juttelen aiheesta. Sairastuin itse teini-iässä tautiin ja minusta vertaistuki on sitä parastaa terapiaa, mitä voi saada ja antaa. Osallistuin muutama vuosi sitten sellaiselle vertaistukikurssillekin Mobilessa ja täytyy sanoa, että se oli todella hyvä.
      Minulla on takana monta sairaalajaksoa, mutta edellisestä on jo n.2 vuotta ja sitä ennen oli monta vuotta etten joutunut ollenkaan hoitoon. Olen erittäin luova ihminen ja puran tuntojani runoillen. Olen vakituisena hoitotyössä ja koen, että osaan kohdata ihmiset ihmisenä ja että minua on helppo lähestyä. Minusta tuntuu, että olen kokenut elämässäni niin ppaljon, että mikään ei minua enää hämmästytä. Juttele vaan asiasta, se auttaa ja huomaat että meitä on yllättävän monta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe