Ahdistuneisuushäiriö?

Anonyymi

Tervehdys kaikille.

Täällä kirjoittaa 16-vuotias poika ja olen ensimmäisen vuoden lukio-opiskelija.

Hieman taustoistani:

- Olen sairastanut hankalaa masennusta, josta olen kuitenkin nykyään toipunut
- Minulla on diagnosoitu Aspergerin oireyhtymä
- Suvussa esiintyy paljon alkoholismia sekä kaksisuuntaista mielialahäiriötä
- Olen ollut kaksi kertaa suljetulla psykiatrisella osastolla (v. 2015)
- Olen käynyt viikottain psykoterapiassa melkein viiden vuoden ajan

Jos joku haluaa tietää, niin ongelmani mielenterveyteni kanssa ovat aiheutuneet oman isäni vaikeista mielenterveysongelmista ja alkoholismista sekä kokemastani rankasta koulukiusaamisesta, joka jatkui vuosien ajan.

Psykoterapiassa olen keskittynyt lähinnä masennuksestani sekä traumoistani puhumiseen, mutta tästä ongelmasta en ole jostain syystä osannut tai kehdannut puhua terapeutilleni.

Olen alkanut vakavissani pohtimaan, että kärsisinkö jonkinlaisesta ahdistuneisuushäiriöstä tai jostain muusta ongelmasta.

Minulla on erikoinen itsetunto; jonain päivänä olen niin herra kukkulalla että mikään mahti maailmassa ei minua kykene estämään tai tuhoamaan, kun taas jonain toisena päivänä olen maailman huonoin ihminen, oksettava vätys ja säälittävä tapaus. Välillä minusta tuntuu että persoonani, käytökseni ja mielipiteeni ovat täysin vääriä ja olen niiden perusteella huono ja vääränlainen ihminen. Tällöin minua masentaa ja ahdistaa enkä tee mitään mukavaa.

Välillä minulle iskee kovia pelkotiloja. Peloissani minut raahataan valtion viranomaisten toimesta psykiatriseen sairaalaan, jossa minun "vääristynyttä persoonaani" ja "vääriä mielipiteitäni" muokataan "oikeanlaisiksi" aivopesun ja lääkkeiden avulla. Joissakin peloissa taas minua syrjitään ja vainotaan erilaisuuteni ja huonommuuteni johdosta.

Toisaalta kaikenlainen erilaisuus on ajan hengen mukaisesti sairautta, johon täytyy hakea apua lääkärin vastaanotolta. Tänä päivänä pinnallisuus, materialismi ja somepelleily ovat huipussaan, joten kohta varmaan minutkin lynkataan kaupungilla sillä en elä mitään edellemainituista elämäntyyleistä. Jos ajattelet asioista hiemankin eri tavalla, sinut ja sinun perheesi lynkataan (somessa tai ihan oikeassa elämässä); vainoaminen, kunnian ja yksityiselämän loukkaaminen sekä kiusaaminen ovat nykyään täysin hyväksyttyjä ja normaaleja tapoja purkaa omaa sairasta mieltään ja suojautua niinkin hirveältä ja hengenvaaralliselta sairaudelta kuin erilaisuus

Kaikista oudointa tässä on se, että minä en edes ole sen erilaisempi tai erityisempi ihminen kuin toiset; minä opiskelen, käyn harrastuksissa, vietän aikaa ystävieni kanssa, tulen ihmisten kanssa toimeen ja suunnittelen omaa tulevaisuuttani. Minulla ei ole ikinä ollut sen kummempia hankaluuksia toisten ihmisten kanssa.

Osaan ahdistua lähes mistä tahansa aiheesta, ihmisestä tai asiasta. En tiedä tarkkaan, mutta välillä taidan tietämättäni kehitellä itselleni ahdistunutta oloa ajattemalla aina kaikkein pahinta vaihtoehtoa. Jään aina helposti vatvomaan monenlaisia asioita pääni sisälle, joka vain huonontaa oloani.

Haluan kuulla teidän mielipiteitänne, kokemuksianne ja vinkkejänne tähän asiaan liittyen. Toivon, että kirjoitukseni herättäisi asiallista ja pohtivaa keskustelua.

Kiitos.

1

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kuulostaa aika rankalta kokemukselta noin nuorena. Itse koin kovan ahdistuksen pelkotiloineen ja pakko-oireineen kolmekymppisenä.

Myös jonkinlaista dissosiaatiota taisi olla, ellei kyseessä ollut kaksisuuntaisuuden masis vaihe (tätäkin kun suvusta löytyy)

Hyvä että oot terapiassa käynyt. Pelkotiloihin sanon vaan; mieti oikeasti, onko pelko aiheellinen? kuinka todennäköistä on että pelko toteutuisi? Näin minä sain niitä lievennettyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      124
      5211
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      30
      3688
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2460
    4. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1594
    5. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1588
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1560
    7. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      23
      1481
    8. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      31
      1411
    9. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1312
    10. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      29
      1293
    Aihe