Mä haluisin tietoa, että onko äidin odotusajan tupakoinnilla ja kätkyt kuolemalla jokin yheys? Synnytysvalmennuksessa sanottiin näin ja nyt sitten alko pelottamaan kovasti, kun tyhmyydekseni olen polttanut odotusaikana =(! En ala mitenkään tekojani puolustelemaan, mutta haluisin tästä vähän lisä tietoja jos joku ystävällisesti osais kertoa?
tupakointi ja kätkyt kuolema
14
1711
Vastaukset
- gitta69
Tottakai kannattaa lopettaa, jos haluat ja pystyt. Mutta olen itse vetänyt max 5 tupakkaa odotus aikana ja kaikki neljä on ollut 3600-4200g,,liian käryttäminen on haitaksi. Tosi asia,mutta ota nikorette purkkaa ,suositellaan-voi ottaa odotus aikana. Mutta jos käyt polttaa muutaman, ei vaikuta mihinkään, minun mielestä.
- terkkari
"polttaa muutaman ei vaikuta mihinkään".. ja kyllähän se vaikuttaa, se ei koskaan hyvää aiheuta siitä on aina jotaki haittaa oli se sitten pientä tai suurta...SE on ihan tutkittu että jokainen tupakka aiheuttaa haittaa, se voi olla pientä, mutta haittaa kuitenkin!!!! tietenkin esim. 5 tupakkaa voi aiheuttaa vähemmän haittaa kuin esim.20 tupakkaa.. koskaanhan me emme voi tietää mitä mikäki tupakka on aiheuttanu...
- kätkytkuolemaan
ei ole löydetty syytä! Luin kerran artikkelin jossa epäiltiin, että vauvat jotka kuolevat kätkytkuolemaan sairastaisivat uniapneaa. Eli hengityskatkoksia tulee unen aikana, sitä sairastavat myös aikuiset. Mielestäni se voisi hyvinkin olla yksi syy kätkytkuolemaan. Onhan tupakoinnilla epäilty olevan jotain yhteyttä, mutta tupakkahan yhdistetään aina kaikkeen. Mutta elä "pilaa" vauva aikaa miettimällä tätä asiaa liikaa! Hyvää odotuksen jatkoa ja aurinkoista kevättä! :)
- anya
Kyllä tupakointia pidetään yhtenä kätkytkuoleman syynä. Lue esim. seuraavat linkit: http://www.ktl.fi/portal/suomi/osiot/tietoa_terveydesta/elintavat/tupakointi/tupakka_ja_sairaudet/tupakan_merkittavimmat_terveyshaitat/
http://www.kapy.fi/tukipaketit/tukipaketti1.html
Varmasti paljon enemmänkin aiheesta tietoa löytyy. Jos haluaa minimoida kätkytkuoleman riskit, olisi viisainta lopettaa tupakointi. - Syyllinen
Sama on itse tunnustettava,että tupakkaa olen poltellut koko raskausajan askin päivässä.Minulla on monta tuttua jotka ovat polttaneet raskautensa ajan eikä näillä vauvoilla/lapsilla ole mitään sairauksia ainakaan vielä todettu.Kätkytkuolemaa en ole osannut edes tupakointiin yhdistää,joten nyt sain kamalan huononomantunnon! Parempi varmaan olla murehtimatta tuota asiaa etukäteen tai muuten on koko loppuraskausaika pilalla... aika näyttää mitä tuo tullessaan ja onhan niitä tupakoimattomillakin sairaita lapsia ja varmasti myös kätkytkuolema tapauksia!
Aurinkoista loppuraskautta sinulle ja muista ettei murehtimalla etukäteen voi mihinkään vaikuttaa!!- sanonpa vaan..
ASKIN??!! se on aika helkatin paljon se... voi vauva parkaa kun ei sa kunnolla henkeä kun sinä vain naukkailet tupakka... etkä tiedä että kun poltat tupakan vauva ei saa kunolla henkeä pariin kymmeneen minuttiin... kokeileppas itelles samaa, onko hyvä olla???TUSKIN!!!
- Milla.M
sanonpa vaan.. kirjoitti:
ASKIN??!! se on aika helkatin paljon se... voi vauva parkaa kun ei sa kunnolla henkeä kun sinä vain naukkailet tupakka... etkä tiedä että kun poltat tupakan vauva ei saa kunolla henkeä pariin kymmeneen minuttiin... kokeileppas itelles samaa, onko hyvä olla???TUSKIN!!!
mistä lähtien se vaavi on vetänyt henkeä/hengittänyt siellä masussa??Minun tietääkseni istukka ja napanuora kuljettavat sitä happea vauvalle... Se kyllä on tosiasia että tupakointi heikentää hapenkuljetuskykyä.
Mitä tuohon tupakoinnin ja kätkytkuoleman yhteyteen tulee, ei ole saatu selvitettyä mikä kätkytkuoleman aiheutta, on olemassa vain pelkkiä olettamuksia. Tottakai tupakointi on syyllisten listalla.
- niilan
KYllä tupakoinnilla ja kätkyt kuolemilla on todettu olevan yhteys ja tupakointi lisää kätkyt kuoleman vaaraa!!
- gitta69
vaikuttaako se,että äiti polttaa? Totta kai, mutta jos on polttanut vähän.Moni äiti on polttanut raskauden alkuaikana, ja turhaa syylistää. JA LOPETA IHMEESSÄ ,JOS VOIT.Mutta jos oot polttanut muutaman ,et voi tuntee syyllisyyttä siitä. Mennyttä, mutta apua löytyy.
- olla
polttamatta!!! En varsinaisesti tiedä onko yhteyttä kätkytkuolemaan,mutta ei ainakaan pienennä riskiä . Olethan tietoinen myös muista asioista mitä se vauvallesi tekee !! Löytyy esim. lapsuus iän syöpää, astmaa .. lista lukematon. netistä löytyy paljon tioetoa mitä ainesosia tupakki sisältää:syanidi on yksi , mutta ei lievin. JÄRKYTTÄVÄÄ TIETOA!
- Nelli
Kyllä raskaudenaikaisella tupakoinnilla on todettu olevan yhteyttä kätkytkuoleman yleisyyteen, valitettavasti. On arveltu että tupakointi vahingoittaa sikiön jotain aivoreseptoreja, jotka taas ovat yhteydessä vauvan hengityksen kontrollointiin. Raskauden aikana tupakoineiden äitien lapsilla on noin viisinkertainen todennäköisyys kuolla kätkytkuolema.
Myös vauvan altistuminen tupakansavulle syntymän jälkeen (myös jos äiti on tupakoinut ulkona ja sitten hengittää vauvaan päin) lisää tätä riskiä.- kessu
"myös jos äiti on tupakoinut ulkona ja sitten hengittää vauvaan päin)"-jaa...siis että ei hengittele siinä välissä ulos lainkaan?voi jessus....
- käsittämään
,että jotkut todellakin ovat niin välinpitämättömiä lapsiaan kohtaan,että vähät välittävät riskeistä ja vaaroista vaan elävät raskausaikansakkin niin kuin ei mitään ihmeellistä ja ainutlaatiusta olisi heidän sisällään kasvamassa!Sydämetöntä,ei voi muuta sanoa!
Ja sellaiset ihmiset jotka vielä puolustavat näitä tupakoitsijoita ym. saavat minut todellakin ymmälleen!Mitä sellaisten ihmmisten päässä liikkuu????? Ja mites sitten puolustaudutaan,jos vauvalla todetaan syntyessään taikka vanhempana jokin vamma tai sairaus jolla on todellinen yhteys äidin tupakointiin raskaudenaikana? silloin varmaan unohdetaan,että olisi ikinä polttanutkaan ja syytä etsitään ihan muualta.
Siis ihmiset olkaa jo raskautenne aikana viisaita ja välittäkää vauvastanne/sikiöstänne niin kuin se olisi jo teidän elävä lapsenne,niin säästytte tahallaan aiheutetuista harmeista ja murheista sekä omantunnontuskista sitten myöhemmin!!- Rv 23+2
Tupakointi raskauden aikana saa tosiaan monen mielen kiehumaan.. Ite poltin puol askii päiväs mut lopetin samantien ku tulin raskaaksi, huonoa omaatuntoa poden jo siitä, jos joudun oleen passiivisessa savussa... Sehän on miltei sama kuin polttaisi itte.. Esim baaris ilta kolme-neljä tuntii.. Huh huh... Ketäänhän ei voi syyllistää mut kyllä mua ihmetyttää kieltämättä tupruttelevat äitit. Polttajat monesti itse kehittävät tekstiä, että ei se nyt voi vaikuttaa... Sillä ja silläki terve laps vaikka polttanu askin päiväs.. Mutta kun ne haitat voi tulla vaikka vasta kouluiällä... Keskittymishäiriöitä tai hidasoppisuutta tms.. Onkai niitä kaikkia.. Toivon mukaan äiteet ajattelisivat sen 9kuukauden aijan myös sitä sisällä kasvavaa taaperoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4463839Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181652- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891444Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991378Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591336- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441049
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047