Ajokoe 80-vuotiaalle?

Anonyymi

80v. tässä lähestyy ja tuli muistutus lääkärintodistuksen toimittamisesta viranomaisille. Kävin lääkärissä ja vähän huonosti meni. Lääkäri tiputti viivotinta ja se olisi pitänyt saada napattua kiinni mutta eihän oikein onnistunut. Sanoi että pitäisi hankkia autokoulun lausunto ajotaidosta.

Kävin tänään autokoulussa tunnin ajelulla ja opettaja kertoi että ihan hyvinhän se meni. Kävi kuitenkin ilmi että lääkäri oli ruksannut todistukseen kohdan "Ajokoe" jonka Trafi tulkitsee yksiselitteisesti inssiajoksi.

Onko moisesta kokemuksia muilla? Onko mahdollista käydä toisella lääkärillä?

114

2199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei kokemuksia moisesta, mutta lääkärin saat valita itse, yksityisellä yleensä "järkevämmät" lääkärit.

    • Anonyymi

      Kyllä se tuossa iässä kannattaa ottaa vakavaan harkintaan ajo-oikeudesta luopuminen.
      Kutenlääkärissä todettu, reakointikyky ei enää vastaa liikenteessä tarvittavaa ja näin ollen tuskin ne muutkaan kyvyt on ajo-oikeuden vaatimuksia täyttää.
      Joten jatkossa julkisten taxin käyttäjäksi, ei se niin kallista ja kamalaa ole.

      • Anonyymi

        Sormien kankeus (ei ehdi napata putoavaa viivotinta) ei osoita ajotaitoa, eikä edes reagointikykyä. Tien päällä tarvitaan aivan muunlaista reagointikykyä ja erityisesti ympäristön havainnointia. Autokouluopettaja oli vieläpä todennut että ajotaito on tallella (mahtaisiko kaikilla keski-ikäisilläkään kelvata).

        Inssiajo on monelle nuoremmallekin vaikea pala jos liikennesääntöjä ei ole tullut kerrattua jokuseen kymmeneen vuoteen. Jos tuossa lääkärin määräyksessa ajokokeesta pitää tehdä teoriakoekin, monella homma kaatuu siihen.

        Taajamien ulkopuolella asuvat tarvitsevat omaa autoa, ei siellä kulje julkisia eikä nykyään taksejakaan saa kovin helposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sormien kankeus (ei ehdi napata putoavaa viivotinta) ei osoita ajotaitoa, eikä edes reagointikykyä. Tien päällä tarvitaan aivan muunlaista reagointikykyä ja erityisesti ympäristön havainnointia. Autokouluopettaja oli vieläpä todennut että ajotaito on tallella (mahtaisiko kaikilla keski-ikäisilläkään kelvata).

        Inssiajo on monelle nuoremmallekin vaikea pala jos liikennesääntöjä ei ole tullut kerrattua jokuseen kymmeneen vuoteen. Jos tuossa lääkärin määräyksessa ajokokeesta pitää tehdä teoriakoekin, monella homma kaatuu siihen.

        Taajamien ulkopuolella asuvat tarvitsevat omaa autoa, ei siellä kulje julkisia eikä nykyään taksejakaan saa kovin helposti.

        Sormien kankeus(?) ei osoita ajotaitoa mutta viivottimen nappaamattomuus osoittaa reaktiokyvyn alenemaa tasolle jolla ajo- oikeudesta pitäisi, oma-aloitteisesti, luopua.
        reaktiokyvyn lasku heijastuu myös kaikkiin muihin tienpäällä tarvittaviin kykyihin.

        Ajokykyä tulee arvioida liikentteestä kunniaalla selviytymisen näkökulmasta, ei sen perusteella, että missä sattuu asumaan.


      • Anonyymi

        Höpö. Asiat on yksitysikohtaisia, Kaikki ei pysty kunnolla 30 vuotiaanakaan, Kokemusta on 68 vuotta liikenteessöä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö. Asiat on yksitysikohtaisia, Kaikki ei pysty kunnolla 30 vuotiaanakaan, Kokemusta on 68 vuotta liikenteessöä,

        Vaikka asiat kuinka "yksitysikohtaisia," on, niin ajokykyä on arvioitava liikenteessä selviytymisen näkökulmasta ei sen mukaan missä sattuu asumaan.
        Kun tuota kokemusta on noinkin paljon karttunut niin varmasti kannattaisi vakavasti harkita, että millä tasolla se "liikenteessöä " selviytyminen todellisuudessa on.


    • Anonyymi

      Olen katsonut Suomen surkein kuski sarjaa alusta,nyt tulevissa aikaheikoilla reflekseillä onkortteja myönnetty 20v naisilleki,men inssiin,selviät varmasti

      • Anonyymi

        Näihin koti-ja ulkomaisiin realitysarjoihin ei nyt ihan aina kannata uskoa täysin. Niissä näytetään vain ne tapahtumat jotka tekevät sarjan katsomisesta mielenkiintoisempaa ja millä saadaan ohjelmaformaattia myytyä mahdollisimman moneen maahan. Rahankipeitä ihmisiä löytyy aina, jotka sopivaa korvausta vastaan myyvät itsensä häpeälle ja tekeytyvät ajotehtävissä liioitellun huonoksi. Onhan kyseisessä sarjassa nähdyt suoritukset toisinaan karmeaa ja uskomatonta katsottavaa, mutta ihan kaikkea ei välttämättä kannata realitysarjoissa uskoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näihin koti-ja ulkomaisiin realitysarjoihin ei nyt ihan aina kannata uskoa täysin. Niissä näytetään vain ne tapahtumat jotka tekevät sarjan katsomisesta mielenkiintoisempaa ja millä saadaan ohjelmaformaattia myytyä mahdollisimman moneen maahan. Rahankipeitä ihmisiä löytyy aina, jotka sopivaa korvausta vastaan myyvät itsensä häpeälle ja tekeytyvät ajotehtävissä liioitellun huonoksi. Onhan kyseisessä sarjassa nähdyt suoritukset toisinaan karmeaa ja uskomatonta katsottavaa, mutta ihan kaikkea ei välttämättä kannata realitysarjoissa uskoa.

        Kyllä noista sarjoista kuitenkin paistaa selvästi se että monella ajokortti on tullut hankittua vain halvaksi henkkariksi (nyt ei sekään enää kelpaa). Yllättää sekin ettei autokoulussa enää opeteta perustaitoja kun kilpailijat kertovat ettei jotain vähän vaativampaa toimenpidettä ole opetettu.


    • Anonyymi

      Et halua joutua ajokokeeseen koska et usko että läpäisisit sen.
      Ajamaan pitäisi silti päästä.
      Olet yhtä vastenmielinen kuin rattijuopot ja huumepäissään ajavat.

      Sinäkään et voi olla niin tyhmä että luulet ajokykysi palaavan sillä jos löytyy joku lääkäri joka päästää sinut läpi tarkastuksesta.

      • Anonyymi

        Kyllä se olet sinä sevastenmielinen,et tunne henkilö ja ajotaitoa.Narsisti olet.


      • Anonyymi

        Kyllä nuoret "kaiken osaavat" vasta muutaman vuoden ajokortin omistaneet ovat niitä vaarallisimpia kuljettajia. Vanhemmat kuljettajat sentään ymmärtävät rajoitteensa, ajavat varoen, hiljaiseen aikaan ja usein välttää pimeällä ajamista.

        Nyt näitä kortin uusimisia tulee vain 70 ikävuodesta alkaen, mutta kohta se koskee nuorempiakin kun ajokortiin on tullut voimassaoloon takaraja. Kannattaisi nuorempien kortinhankkijoiden vilkaista sitä korttiaan että milloin se pitää uusia ensimmäisen kerran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se olet sinä sevastenmielinen,et tunne henkilö ja ajotaitoa.Narsisti olet.

        Miten niin narsisti? Pikemminkin liikenteen turvallisuudesta välittävä realisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin narsisti? Pikemminkin liikenteen turvallisuudesta välittävä realisti.

        Huolehtisit omassa ajossas liikenneturvallisuudesta,et tunne henkilöä,et potilashistoriaa.Monet synnynnäisesti jo vammaisia ja htitaat liikkeet ja saaneet ajokortin.oot yks pasxxx jauhaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huolehtisit omassa ajossas liikenneturvallisuudesta,et tunne henkilöä,et potilashistoriaa.Monet synnynnäisesti jo vammaisia ja htitaat liikkeet ja saaneet ajokortin.oot yks pasxxx jauhaja.

        Huolehdin toki ajossani liikenneturvallisuudesta. Sama olisi suotavaa, ellei jopa välttämätöntä, myös iän tuomien rajoitteiden esiin noustessa. Riittävä reaktiokyky on ajo-oikeuden saamisen edellytys, iästä vammasta tms riippumatta.
        Liikenteen turvallisuudesta välittävä ei edelleenkään ole " pasxxx" jauhaja vaan, suuttumuksestasi huolimatta, oikealla asialla oleva realisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nuoret "kaiken osaavat" vasta muutaman vuoden ajokortin omistaneet ovat niitä vaarallisimpia kuljettajia. Vanhemmat kuljettajat sentään ymmärtävät rajoitteensa, ajavat varoen, hiljaiseen aikaan ja usein välttää pimeällä ajamista.

        Nyt näitä kortin uusimisia tulee vain 70 ikävuodesta alkaen, mutta kohta se koskee nuorempiakin kun ajokortiin on tullut voimassaoloon takaraja. Kannattaisi nuorempien kortinhankkijoiden vilkaista sitä korttiaan että milloin se pitää uusia ensimmäisen kerran.

        Kyllä Trafi ilmoittaa hyvissä ajoin"puolivuotta synttärien jälkeen oltava todistus"kirjeellä,toyotapappa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huolehdin toki ajossani liikenneturvallisuudesta. Sama olisi suotavaa, ellei jopa välttämätöntä, myös iän tuomien rajoitteiden esiin noustessa. Riittävä reaktiokyky on ajo-oikeuden saamisen edellytys, iästä vammasta tms riippumatta.
        Liikenteen turvallisuudesta välittävä ei edelleenkään ole " pasxxx" jauhaja vaan, suuttumuksestasi huolimatta, oikealla asialla oleva realisti.

        Se on erittäi henkilökohtaista onko 83v ajokuntoinen,ei voi yleistää ikä perusteena,sen lääkäri tutkii ja katsoo aiheelliseksi,ei suomi24 pashanjauhajat. äitinikin ajoi 85v asti,lääkäri myönsi todistuksen,toyotapappa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on erittäi henkilökohtaista onko 83v ajokuntoinen,ei voi yleistää ikä perusteena,sen lääkäri tutkii ja katsoo aiheelliseksi,ei suomi24 pashanjauhajat. äitinikin ajoi 85v asti,lääkäri myönsi todistuksen,toyotapappa

        Aivan oikein, lääkäri tutkii ja päättää, ei todellakaan palstalla paskaa jauhava toyotapappa.
        Ikä varmuudella osaltaan vaikuttaa, kuten aloittajan tapauksessa.
        Miksi se muorisi sitten 85v lopetti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on erittäi henkilökohtaista onko 83v ajokuntoinen,ei voi yleistää ikä perusteena,sen lääkäri tutkii ja katsoo aiheelliseksi,ei suomi24 pashanjauhajat. äitinikin ajoi 85v asti,lääkäri myönsi todistuksen,toyotapappa

        Nimenomaan ajokyky on henkilökohtainen juttu läpi elämän. Ja jos ajamiseen liittyy jotain ongelmia, kuten yleensä on, korostuvat ne yleensä ikävällä tavalla ihmisen vanhetessa. Jos taas tajuaa omat puutteensa, niin paremmin menee paljon pidemmälle. Mutta omakehu näissä asioissa haisee oikeastaan koko ajan. Kaikki parhaimpina itse itseään pitävät kuskit ovat hautausmaalla kauan ennen kuin eläkeikä kutsuu.


      • Anonyymi

        Ei lääkäri aina ole se oikea henkilö päättämään ajotaidosta ja kyvystä, siihen on niin monta tekijää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lääkäri aina ole se oikea henkilö päättämään ajotaidosta ja kyvystä, siihen on niin monta tekijää

        Ajotaidosta lääkäri tuskin mitään välittää, mutta ajokyvystä on oikea instanssi päättämään.


    • Anonyymi

      Ajokorttien määrän kasvu selittyy osittain sillä, että entistä iäkkäämmät ovat terveitä ja sekä haluavat että pystyvät jatkamaan liikkumista omalla autolla. Terveet, hyväkuntoiset ja ajamaan tottuneet iäkkäät kuljettajat eivät myöskään muodosta erityistä riskiä liikenteessä.Tässä on suomalaistentutkijoiden textiä"Ikäihmiset kuskina"

      • Anonyymi

        Tuttavallekin myönnettiin ajolupa 5 vuodeksi ilman välitarkastusta ja ikään on yli 90 vuotta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuttavallekin myönnettiin ajolupa 5 vuodeksi ilman välitarkastusta ja ikään on yli 90 vuotta

        Ettet vaan kirjoittelisi "hiukan totuutta kaunistellen"?


    • Anonyymi

      Ajotaito ei ole lähtökohtaisesti lääkärin asia. Jos tämä maailma olisi edes joten kuten terve, olisi niitä inssiajoja ainakin pistokoe tyyppisesti silloin tällöin, eikä vasta 80-vuotiaana.

      • Anonyymi

        Ei lääkäri edes pyri arvioimaan ajotaitoa vaan ajokykyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lääkäri edes pyri arvioimaan ajotaitoa vaan ajokykyä.

        No aivan sama. Ei se lääkäri pysty arvoimaan ajokykyäkään, elleivät sen estävät merkit ole vahvasti olemassa. Lääkärin vastaanotto ei ole oikea paikka tällaisille arvioinneille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No aivan sama. Ei se lääkäri pysty arvoimaan ajokykyäkään, elleivät sen estävät merkit ole vahvasti olemassa. Lääkärin vastaanotto ei ole oikea paikka tällaisille arvioinneille.

        Ei se nyt aivan sama ole. Mikä tai kuka pystyisi ihmisen terveyden/ajoterveyden paremmin arvioimaan kuin usean vuoden koulutuksen asiaan saanut lääkäri?

        "elleivät sen estävät merkit ole vahvasti olemassa."
        Juuri noiden vahvasti olemassa olevien merkkien huomaamiseen lääkärin vastaanotto on tällä hetkellä se oikea paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se nyt aivan sama ole. Mikä tai kuka pystyisi ihmisen terveyden/ajoterveyden paremmin arvioimaan kuin usean vuoden koulutuksen asiaan saanut lääkäri?

        "elleivät sen estävät merkit ole vahvasti olemassa."
        Juuri noiden vahvasti olemassa olevien merkkien huomaamiseen lääkärin vastaanotto on tällä hetkellä se oikea paikka.

        Ja juuri monet vahvasti auton ratissa esiin tulevat väärät toimintamallit on helppo peittää lääkärin vastaanotolla. Jos näkö ja reaktiot ovat kunnossa, niin silloin fysiikka pelaa, mutta pää saattaa olla täynnä sumua silti. Asenneongelmat eivät yleensä iän myötä parane, vaan pahenenevat. Se johtuu puolestaan siitä, että ihminen ei ole kovinkaan älykäs otus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja juuri monet vahvasti auton ratissa esiin tulevat väärät toimintamallit on helppo peittää lääkärin vastaanotolla. Jos näkö ja reaktiot ovat kunnossa, niin silloin fysiikka pelaa, mutta pää saattaa olla täynnä sumua silti. Asenneongelmat eivät yleensä iän myötä parane, vaan pahenenevat. Se johtuu puolestaan siitä, että ihminen ei ole kovinkaan älykäs otus.

        Jos ne asenneongelmat nuorilla rotilla ,kaahareilla vielä tosta pahenee,ei liene minuniässä niillä korttia enään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja juuri monet vahvasti auton ratissa esiin tulevat väärät toimintamallit on helppo peittää lääkärin vastaanotolla. Jos näkö ja reaktiot ovat kunnossa, niin silloin fysiikka pelaa, mutta pää saattaa olla täynnä sumua silti. Asenneongelmat eivät yleensä iän myötä parane, vaan pahenenevat. Se johtuu puolestaan siitä, että ihminen ei ole kovinkaan älykäs otus.

        "Ja juuri monet vahvasti auton ratissa esiin tulevat väärät toimintamallit on helppo peittää lääkärin vastaanotolla."
        Puhutko kokemuksesta?
        Kyllä lääkäri erinäisillä kokoilla sitä "pään sumuisuuttakin" selvittää.
        Noita mainitsemiasi "ongelmia" pääsääntöisesti esiintyy vain muita paremmilla ja osaavimmilla kuskeilla, joita eittämättä edustat.

        "että ihminen ei ole kovinkaan älykäs otus."
        Miltä tähdeltä tulevaa elämänmuotoa edustat tuolla lausunnollasi?
        Joten mikä tai kuka olisi parempi tutkimaan ajoterveyttä kuin lääkäri?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja juuri monet vahvasti auton ratissa esiin tulevat väärät toimintamallit on helppo peittää lääkärin vastaanotolla."
        Puhutko kokemuksesta?
        Kyllä lääkäri erinäisillä kokoilla sitä "pään sumuisuuttakin" selvittää.
        Noita mainitsemiasi "ongelmia" pääsääntöisesti esiintyy vain muita paremmilla ja osaavimmilla kuskeilla, joita eittämättä edustat.

        "että ihminen ei ole kovinkaan älykäs otus."
        Miltä tähdeltä tulevaa elämänmuotoa edustat tuolla lausunnollasi?
        Joten mikä tai kuka olisi parempi tutkimaan ajoterveyttä kuin lääkäri?

        "Miltä tähdeltä tulevaa elämänmuotoa edustat tuolla lausunnollasi?"
        Olen ikävä kyllä kotoisin tältä aivan samalta planeetalta kuin te muutkin idiootit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miltä tähdeltä tulevaa elämänmuotoa edustat tuolla lausunnollasi?"
        Olen ikävä kyllä kotoisin tältä aivan samalta planeetalta kuin te muutkin idiootit.

        Eli olet noita mainittuja väärien toiminta mallien peittämään pystyviä ikäkuskeja?
        Hyvä, että itse idiootiksi tunnustaudut, siitä se kehittyminen alkaa.


      • Anonyymi

        Olen suorittanut ikääntyvien ajokokeen, jonka läpäisin kiitettävästi Ikäni 86 vuotta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen suorittanut ikääntyvien ajokokeen, jonka läpäisin kiitettävästi Ikäni 86 vuotta

        Pystyit siis peittämään väärien toimintamallien aiheuttamat ongelmat, hienoa....


    • Anonyymi

      Kannattais ottaa ajotunteja autokoulusta muutama että tottuu autoon,inssi lienee vaaivan auton jossa on opetuspolkimet?:valitse sellainen autokoulu jossa saman merkkinen auto kuin itselläsi.Ajat rauhallisesti niin kyllä inssi hyväksyy!.toyotapappa.

    • Anonyymi

      Japanin Okinawalla 80-vuotias luetaan vielä paikalliseen nuorisoon.

      Floridassakin autoillaan vielä 90-vuotiaana ”moolliin”. Eihän se ole ikä eikä mikään, jos ihminen on pysynyt terveenä ja on tottunut omatoimisuuteen ja aktiiviseen elämään eikä siihen, että kaikki kannetaan valmiina eteen ja syötetään vielä lusikalla suuhun.

    • Anonyymi

      Lähipiirissä on omasta mielestään ajokuntoinen vanhus.
      Mikään instanssi ei ota vakavasti omaisten antamaa palautetta arkiaskareiden heikentyneestä hoitamisesta (kuten autolla ajo).
      Lääkärissä käynneistä, mm. ambulanssilla, saa vihat niskaansa. Lääkärin tekemät testit ovat menneet tarpeeksi hyvin, vanhuksen skarppauksen ja vittumaisen luonteen takia. Hän on siis ajokuntoinen, vaikka omaiset yrittävät piipittää vastaan.

      • Anonyymi

        Lienee luonne periytyvää?


      • Anonyymi

        Juuri noin ei asia saisi olla. Siksi se ajokoe on ainoa oikea tapa arvioida asiaa. Ja sekin täytyisi tehdä niin, ettei asianomainen edes tiedä olevansa tutkinnan kohteena. Tämä on tosin hankala järjestää käytännössä.


      • Anonyymi

        Voisiko olla niin, että se omaisten vastaan piipitys, ainakin toistaiseksi, liittyy enemmänkin vanhuksen luonteenpirteisiin kuin ajokykyyn?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisiko olla niin, että se omaisten vastaan piipitys, ainakin toistaiseksi, liittyy enemmänkin vanhuksen luonteenpirteisiin kuin ajokykyyn?

        Juuri niissä asenteissa, joita kutsutaan "luonteenpiirteiksi", on monesti se ongelma paljon nuoremmillakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri niissä asenteissa, joita kutsutaan "luonteenpiirteiksi", on monesti se ongelma paljon nuoremmillakin.

        Tuossa tapauksessa se ongelma saattaa hyvinkin olla juuri noilla vastaan piipittävillä nuoremmilla omaisilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa tapauksessa se ongelma saattaa hyvinkin olla juuri noilla vastaan piipittävillä nuoremmilla omaisilla.

        Sekin on mahdollista tässä "luonteenpiirteiden" sekamelskassa.


    • Anonyymi

      Lääkäreiden kriteerit vaihtelevat. Inssi ei kuulu vaatimuksiin ainakaan vielä, tuskin koskaan, sillä iäkkäillä on eri ongelmat ja eri vahvuudet kuin nuorilla, joista tilastot puhuvat omaa kieltään. Etsi toinen lääkäri, jos luotat itse kykyihisi, en tiedä auttaako se. Itse olen suunnitellut luopuvani ko. iässä, mutta saa nähdä.

      • Anonyymi

        Lääkärin vaihto ei taida enää auttoo jos lähetti TRAFIIn suoraan todistuksen?,kysyikö lähetätkö itse ja antoi sulle muaan paperin?.toyotapappa


      • Anonyymi

        "..sillä iäkkäillä on eri ongelmat ja eri vahvuudet kuin nuorilla, joista tilastot puhuvat omaa kieltään."

        Mitä ihmeen merkitystä tällä on ajokoetta silmällä pitäen? Kaiken ikäisten liikkujien täytyy selvitä kuitenkin liikenteestä ilman, että he tuottavat siellä ongelmia "vahvuuksiensa" tai "heikkouksiensa" vuoksi.


      • Anonyymi

        Ei siellä lääkärin vastaanotolla ongelmia tai vahvuuksia, kokemukseni mukaan kyselty, ihan vaan kylmästi tarkastettin ajoterveys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "..sillä iäkkäillä on eri ongelmat ja eri vahvuudet kuin nuorilla, joista tilastot puhuvat omaa kieltään."

        Mitä ihmeen merkitystä tällä on ajokoetta silmällä pitäen? Kaiken ikäisten liikkujien täytyy selvitä kuitenkin liikenteestä ilman, että he tuottavat siellä ongelmia "vahvuuksiensa" tai "heikkouksiensa" vuoksi.

        Ikäihmiset ymmärtää sulkuviivan merkityksen ja nopeusrajoituksen ja risteysalueen ,ei siinä ohitella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikäihmiset ymmärtää sulkuviivan merkityksen ja nopeusrajoituksen ja risteysalueen ,ei siinä ohitella.

        Toki tuon kaikki ymmärtää, siis sulkuviivan ja risteysalueen, noudattaako on sitten asia erikseen.
        Mielenkiinnosta, miksi nopeusrajoitus alueella ei voi ohittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikäihmiset ymmärtää sulkuviivan merkityksen ja nopeusrajoituksen ja risteysalueen ,ei siinä ohitella.

        Niinkö? Ja muidenko ei tätä asiaa sitten tarvitse tajuta? Ei jumalauta mitä sekopäitä.


    • Anonyymi

      Lakiin pitäisi saada pakolliseksi hyväksytysti suoritettu ajokoe ajokortin säilymiseksi virallisella ajokykysimulaattorilla jossa ajo-ohjelma riittävän haastava. Nuoremmille harvemmin, vaikka 10 vuoden välein, 50- 65 vuotiaille esim. 3 v välein ja sen jälkeen vuosittain.
      Ja vielä useammin, jos on joku ajokykyyn vaikuttava etenevä sairaus todettu.

      Koe saisi lisäksi olla pakollinen aina kun on ollut osallisena liikenneonnettomuuteen, siitä riippumatta onko ollut syytön vai syyllinen osapuoli.

      Ei tarvitsisi tutun lääkärin tehdä ikäviä päätöksiä eikä lääkärin valinta vaikuttaisi, säilyykö kortti vai ei, eli raja olisi varmasti kaikille sama.

      • Anonyymi

        Olen käynyt 5v välein lääkärintarkastuksessa,niin kuin kaikki kellä ABC tai ABCE kortti.keskustelu aina eri lääkärin kanssa on selvittänyt ajokunno,ei ole käsketty piirtään "kellotaulua 10 vaille 2",ei kertaulua takaperin..Nuoret menettää korttinsa keskimäärinkerran ekana 10v ylinopeuksista.toyotapappa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen käynyt 5v välein lääkärintarkastuksessa,niin kuin kaikki kellä ABC tai ABCE kortti.keskustelu aina eri lääkärin kanssa on selvittänyt ajokunno,ei ole käsketty piirtään "kellotaulua 10 vaille 2",ei kertaulua takaperin..Nuoret menettää korttinsa keskimäärinkerran ekana 10v ylinopeuksista.toyotapappa

        Kunhan toyotapappa saavutat "mieheniän" niin laajennetussa lääkärin tarkastuksessa nuokin mainitsemasi kysymykset saattaa esiin nousta, Joten harjoittelu kannattaa aloittaa ajoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan toyotapappa saavutat "mieheniän" niin laajennetussa lääkärin tarkastuksessa nuokin mainitsemasi kysymykset saattaa esiin nousta, Joten harjoittelu kannattaa aloittaa ajoissa.

        Eiköhän jotakin kerro myös henkilön ajohistoria. Tietysti se riippuu paikkakunnastakin, mutta mitä mieltä on hallita parkkihallit, taskuparkit, Helsingissä keskustassa ajo jne, jos asuu esim. Posiolla ja tarvitsee kortin ja auton vain mutta tärkeille ostosmatkoille. Eli kyllä eläkeläisen ajotaidoksi riittää vähempi kuin tulevalle Helsingin taksikuskille. Älkää hömöilkö. niin hauska kuin ohjelma Suomen surkein kuski onkin, se antaa väärän kuvan siitä mitä pitäisi todellisuudessa hallita. Nuoret ajaa kännissä ja kortitta ja saattaa jäädä kiinni kymmeniä kertoja vuodessa ja aina jatkaa samaa holtittomuutta. Vanhukset eivät juuri aja kännissä, varasta perheen autoa, ajele tahallaan ylinopeutta jne. Mitä sitten pitäisi tehdä, on opiskella uusia liikennesääntöjä ja mahdollisesti käyttää ajosimulaattoria. Ei inssiajon tapaan, vaan mennä harjoitukset lävitse ihan rauhassa. Invaliidi saa Suomessa kortin ja puolisokea saa ajo-oikeuden, ainoa kaiketi todella tärkeä kontroloitava asia on sellaisten lääkkeiden käyttö, jotka estävät ajamisen, sekä sellainen rajoittuneisuus liikkeissä, joka estää turvallisen ajon. Tietty reaktiokyky on paikallaan testata, mutta iäkkäämmällä kokemus saattaa voittaa nuorten reaktionopeuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän jotakin kerro myös henkilön ajohistoria. Tietysti se riippuu paikkakunnastakin, mutta mitä mieltä on hallita parkkihallit, taskuparkit, Helsingissä keskustassa ajo jne, jos asuu esim. Posiolla ja tarvitsee kortin ja auton vain mutta tärkeille ostosmatkoille. Eli kyllä eläkeläisen ajotaidoksi riittää vähempi kuin tulevalle Helsingin taksikuskille. Älkää hömöilkö. niin hauska kuin ohjelma Suomen surkein kuski onkin, se antaa väärän kuvan siitä mitä pitäisi todellisuudessa hallita. Nuoret ajaa kännissä ja kortitta ja saattaa jäädä kiinni kymmeniä kertoja vuodessa ja aina jatkaa samaa holtittomuutta. Vanhukset eivät juuri aja kännissä, varasta perheen autoa, ajele tahallaan ylinopeutta jne. Mitä sitten pitäisi tehdä, on opiskella uusia liikennesääntöjä ja mahdollisesti käyttää ajosimulaattoria. Ei inssiajon tapaan, vaan mennä harjoitukset lävitse ihan rauhassa. Invaliidi saa Suomessa kortin ja puolisokea saa ajo-oikeuden, ainoa kaiketi todella tärkeä kontroloitava asia on sellaisten lääkkeiden käyttö, jotka estävät ajamisen, sekä sellainen rajoittuneisuus liikkeissä, joka estää turvallisen ajon. Tietty reaktiokyky on paikallaan testata, mutta iäkkäämmällä kokemus saattaa voittaa nuorten reaktionopeuden.

        Niin ja sitten on vielä viimeisenä oljenkorttina mopoauto, jos ei ajettavat välimatkat ole liian pitkät. Mopoautoja vielä vähemmän vaativia ovat sähköautot. Suhteellisen kalliita ne kyllä ovat.


      • Anonyymi

        Juuri näin pitäisi toimia, koska vaadittava tekniikkakin on jo olemassa. Ensin ajokoe, ja sitten vasta lääkäriin, jos sinne enää kannattaa ajokokeen jälkeen edes mennä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän jotakin kerro myös henkilön ajohistoria. Tietysti se riippuu paikkakunnastakin, mutta mitä mieltä on hallita parkkihallit, taskuparkit, Helsingissä keskustassa ajo jne, jos asuu esim. Posiolla ja tarvitsee kortin ja auton vain mutta tärkeille ostosmatkoille. Eli kyllä eläkeläisen ajotaidoksi riittää vähempi kuin tulevalle Helsingin taksikuskille. Älkää hömöilkö. niin hauska kuin ohjelma Suomen surkein kuski onkin, se antaa väärän kuvan siitä mitä pitäisi todellisuudessa hallita. Nuoret ajaa kännissä ja kortitta ja saattaa jäädä kiinni kymmeniä kertoja vuodessa ja aina jatkaa samaa holtittomuutta. Vanhukset eivät juuri aja kännissä, varasta perheen autoa, ajele tahallaan ylinopeutta jne. Mitä sitten pitäisi tehdä, on opiskella uusia liikennesääntöjä ja mahdollisesti käyttää ajosimulaattoria. Ei inssiajon tapaan, vaan mennä harjoitukset lävitse ihan rauhassa. Invaliidi saa Suomessa kortin ja puolisokea saa ajo-oikeuden, ainoa kaiketi todella tärkeä kontroloitava asia on sellaisten lääkkeiden käyttö, jotka estävät ajamisen, sekä sellainen rajoittuneisuus liikkeissä, joka estää turvallisen ajon. Tietty reaktiokyky on paikallaan testata, mutta iäkkäämmällä kokemus saattaa voittaa nuorten reaktionopeuden.

        Ajo-oikeus vaatimuksissa ei henkilön ajohistorialla sen paremmin kuin asuinpaikallakaan ole merkitystä. Kaikki iästä, kokemuksesta, asuinpikasta, kengän numerosta tai silmien väristä riippumatta ovat samalla viivalla.

        " Eli kyllä eläkeläisen ajotaidoksi riittää vähempi kuin tulevalle Helsingin taksikuskille."
        Kyllä myös eläkeläisen ajokyky, jopa Posiolla, on se määräävä tekijä, ei niinkään ajotaito.

        " mutta iäkkäämmällä kokemus saattaa voittaa nuorten reaktionopeuden."
        Tuon on se paikkansa pitämätön harha jolla moni ikäkuski ajokyvyttömyyttään yrittää puolustaa.
        Ajokyky vaatii yhtäläisen reaktionopeuden, olkoon kuski minkä ikäinen tahansa.
        Lainsäädäntö ei tunne mitään ikä, kokemus etc. erivapauksia ajo-oikeuden suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja sitten on vielä viimeisenä oljenkorttina mopoauto, jos ei ajettavat välimatkat ole liian pitkät. Mopoautoja vielä vähemmän vaativia ovat sähköautot. Suhteellisen kalliita ne kyllä ovat.

        Pahus kun se mopoautokin vaatii voimassa olevan ajo-oikeuden kuin myös sähköauto.
        Vain mopolla voi riittävän ikäinen henkilö huristella ilman minkäänlaista ajokorttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahus kun se mopoautokin vaatii voimassa olevan ajo-oikeuden kuin myös sähköauto.
        Vain mopolla voi riittävän ikäinen henkilö huristella ilman minkäänlaista ajokorttia.

        Nykyisin on myynnissä "mopoautoiksi" kutsuttuja sähköllä tai polttoaineella kulkevia
        "autoja", joilla on keskenään eri vaatimuksia. Mopoautokorttikaan ei vaadi edes nuorelta kokemattomalta kuin muutaman ajotunnin ja teoriaopiskelua. Sitten on niitä 15-45km/h ajettavia auton näköisiä menopelejä, joilla osalla voi ajaa vaikka pyörätiellä. On vastuutonta väheksyä ajokokemusta, Ajohistoriaa kysytään kyllä kaavakkeella ajokorttia uusittaessa, on tietysti omantunnon kysymys, mitä niihin vastataan. Tuskin kymmeniä kertoja vuodessa humalassa ajajan korttia uusitaan enää iäkkäänä, Meillä on liian väljät kriteerit ajokortin takaisin saamisen suhteen työikäisten osalta. On tietysti tapauksia laidasta laitaan, eläkeläinen joka ajaa autoa, mutta ei selviä edes yksinkertaisista tehtävistä kotona. Tiedän taas melko nuoren henkilön, jonka käytettävissä lääkkeissä (useita eri tarkoituksiin) oli kaikissa kolmio ja joiden sekakäyttö olisi aiheuttanut kuoleman ja joita ei silti valvota lainkaan. Henkilö ajoi sekä työtehtävissään että vapaa-aikana eikä edes tiennyt lääkkeittensä vaikutuksia, lääkäri ei valvo. Eläkeläinen Suomessa voi tarvita ajo-oikeutta selvitäkseen ostos- ym. matkoista ja eläkeläinen voi osata rajoittaa itse omaa ajo-oikeuttaan, eli ajaa hyvien ajo-olosuhteiden vallitessa, kun ei ole enää pakollisia työmatkoja. JÄRKI HOI VAATIMUKSIINKIN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajo-oikeus vaatimuksissa ei henkilön ajohistorialla sen paremmin kuin asuinpaikallakaan ole merkitystä. Kaikki iästä, kokemuksesta, asuinpikasta, kengän numerosta tai silmien väristä riippumatta ovat samalla viivalla.

        " Eli kyllä eläkeläisen ajotaidoksi riittää vähempi kuin tulevalle Helsingin taksikuskille."
        Kyllä myös eläkeläisen ajokyky, jopa Posiolla, on se määräävä tekijä, ei niinkään ajotaito.

        " mutta iäkkäämmällä kokemus saattaa voittaa nuorten reaktionopeuden."
        Tuon on se paikkansa pitämätön harha jolla moni ikäkuski ajokyvyttömyyttään yrittää puolustaa.
        Ajokyky vaatii yhtäläisen reaktionopeuden, olkoon kuski minkä ikäinen tahansa.
        Lainsäädäntö ei tunne mitään ikä, kokemus etc. erivapauksia ajo-oikeuden suhteen.

        Oletko kuullut koskaan ennakoivasta ajotaidosta? Netistä löytyy paljonkin tietoa ja kursseja. Ennakointi sujuu kokeneelta ajajalta kokematonta paremmin. Millään ennakoinnilla ei tienkään pysty korvaamaan täydellistä reagointihitautta, mutta jonkin verran korvaamaan. Kaikki alan ammatti-ihmisetkään eivät vaan ymmärrä ennakointia lainkaan, väittävät jopa virheeksi "kaukonäköisyyttä".


      • Anonyymi

        "Ja vielä useammin, jos on joku ajokykyyn vaikuttava etenevä sairaus todettu."
        Ja sen etenevän sairaudenko simulaattori toteaa?
        Joten lääkäri siihen täytyy olla, tuttu tai tuntematon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin on myynnissä "mopoautoiksi" kutsuttuja sähköllä tai polttoaineella kulkevia
        "autoja", joilla on keskenään eri vaatimuksia. Mopoautokorttikaan ei vaadi edes nuorelta kokemattomalta kuin muutaman ajotunnin ja teoriaopiskelua. Sitten on niitä 15-45km/h ajettavia auton näköisiä menopelejä, joilla osalla voi ajaa vaikka pyörätiellä. On vastuutonta väheksyä ajokokemusta, Ajohistoriaa kysytään kyllä kaavakkeella ajokorttia uusittaessa, on tietysti omantunnon kysymys, mitä niihin vastataan. Tuskin kymmeniä kertoja vuodessa humalassa ajajan korttia uusitaan enää iäkkäänä, Meillä on liian väljät kriteerit ajokortin takaisin saamisen suhteen työikäisten osalta. On tietysti tapauksia laidasta laitaan, eläkeläinen joka ajaa autoa, mutta ei selviä edes yksinkertaisista tehtävistä kotona. Tiedän taas melko nuoren henkilön, jonka käytettävissä lääkkeissä (useita eri tarkoituksiin) oli kaikissa kolmio ja joiden sekakäyttö olisi aiheuttanut kuoleman ja joita ei silti valvota lainkaan. Henkilö ajoi sekä työtehtävissään että vapaa-aikana eikä edes tiennyt lääkkeittensä vaikutuksia, lääkäri ei valvo. Eläkeläinen Suomessa voi tarvita ajo-oikeutta selvitäkseen ostos- ym. matkoista ja eläkeläinen voi osata rajoittaa itse omaa ajo-oikeuttaan, eli ajaa hyvien ajo-olosuhteiden vallitessa, kun ei ole enää pakollisia työmatkoja. JÄRKI HOI VAATIMUKSIINKIN.

        " On vastuutonta väheksyä ajokokemusta,"
        Kokemusta väheksymättä, mikään tarkastus, etc. ei "kokemusta" noteeraa tai ota "lisäpisteitä" antavana huomioon.

        "Ajohistoriaa kysytään kyllä kaavakkeella ajokorttia uusittaessa,"
        Taidat puhua vastoin parempaa tietoasi, ei kysytä.

        " Eläkeläinen Suomessa voi tarvita ajo-oikeutta selvitäkseen ostos- ym. matkoista"
        Ajo-oikeuden voimassa pysymiseen ei edelleenkään laki tunne mitään "tarveharkintaisia" perusteita, vain ajoterveys ratkaisee.

        " ja eläkeläinen voi osata rajoittaa itse omaa ajo-oikeuttaan,"
        Ajo-oikedessa ei ole mitään "itse saa päättää" ehtoja.
        Joko on kykenevä kuljettajaksi tai sitten ei. Joten vaatimuksissa on se järki mukana.
        Kerrohan miten kuvittelisit liikenteen toimivan, jos jokainen itse, esimerkkinä vaikka moneen kertaan autonsa kolhinut tai hyvällä kelillä liikenteen rytmissä pysymätön, muita kaahareiksi syyttävä ikäkuski, lääkärin näkemyksen vastaisesti saisi ajoaan "ostos ja muista matkoistaan" johtuen jatkaa.
        Entä se rattijuopumuksesta kiinni jäänyt jolla olisi välttämättömäksi osoitettavia "ostos ja muita matkoja", jolloin ajo-oikeus pitää olla.
        Joten kaikille sama nykymuotoinen vaatimus on aivan paikallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kuullut koskaan ennakoivasta ajotaidosta? Netistä löytyy paljonkin tietoa ja kursseja. Ennakointi sujuu kokeneelta ajajalta kokematonta paremmin. Millään ennakoinnilla ei tienkään pysty korvaamaan täydellistä reagointihitautta, mutta jonkin verran korvaamaan. Kaikki alan ammatti-ihmisetkään eivät vaan ymmärrä ennakointia lainkaan, väittävät jopa virheeksi "kaukonäköisyyttä".

        Ennakoiva ajotaito on toki tuttu jolla ei, kuten itsekin myönnöt, ei pystytä reakointi hitautta korvaamaan, ei edes kuvittelemaasi "jonkin verran".
        Ennakoinnilla ei ole mitään tekemistä "kaukonäköisyyden" kanssa, joten amatti-ihmiset aivan oikeutetusti moiset "näköisyydet" huuhaana ja virheenä pitävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja vielä useammin, jos on joku ajokykyyn vaikuttava etenevä sairaus todettu."
        Ja sen etenevän sairaudenko simulaattori toteaa?
        Joten lääkäri siihen täytyy olla, tuttu tai tuntematon.

        Joo, ei tässä lääkäriä ole tarkoitus kokonaan syrjäyttää, ainoastaan varmistaa että ajo-oikeuden säilymiseen on mahdollisimman tarkasti samat edellytykset.

        Ajosimulaattoriin olisi kaikkein oikeudenmukaisinta asettaa simulointi niin, että keskimäärin joka toinen 0,5 promillen humalassa oleva nuori terve aikuinen läpäisee testin, joka toinen ei.
        Silloin vaatimustaso on mahdollisimman sama kuin alkoholin vaikutuksen alaisena ajaessakin on hyväksytyksi säädetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kuullut koskaan ennakoivasta ajotaidosta? Netistä löytyy paljonkin tietoa ja kursseja. Ennakointi sujuu kokeneelta ajajalta kokematonta paremmin. Millään ennakoinnilla ei tienkään pysty korvaamaan täydellistä reagointihitautta, mutta jonkin verran korvaamaan. Kaikki alan ammatti-ihmisetkään eivät vaan ymmärrä ennakointia lainkaan, väittävät jopa virheeksi "kaukonäköisyyttä".

        Ennakointi tarkoittaa tässä yhteydessä samaa kuin "ei sieltä ennenkään ketään tullut".

        Kun tuttu risteys muuttuu liikenneympyräksi, "runko-ohjattava" pappa, jolla ei pää enää käänny, päräyttää sen läpi mitään ja ketään väistämättä. Koska luulee ajavansa etuajo-oikeutetun risteyksen läpi. Tai siitä syystä, ettei pää enää käänny, joten ei ole edes mahdollista muuta liikennettä havainnoida. Muu liikenne, etenkin jalankulkijat, väistävät jos ehtivät.

        Jos paaappa aikoo kääntyä vasemmalle, niin sitten liikenneympyräänkin ajettaessa vilkutetaan vasemmalle. Jotkut jopa ajavat varttikierroksen "vastavirtaan". Loput ajavat ympyrässä hitaasti ja pysähtyvät antamaan tietä ympyrään (kolmion takaa) tuleville, koska vasemmalle kääntyjän kuuluu näin tehdä.

        Reagointi on hidastunut. Pappa on saanut mamman tai jopa kaksi kyytiin. Heidän kanssaan kovasti haastellaan, jos vaikka pääsisi "kyydeille". Kaikki vähäinen aivokapasiteetti kuluu tähän ja liikenteen seuraaminen siinä sitten unohtuu kokonaan. Pappa pysähtyy vihreisiin valoihin ja lähtee liikkeelle punaisen valon palaessa. Tai ajaa suoraa risteyksen läpi, kun ainoastaan kääntyville palaa vihreä... näitä on nähty useita tapauksia.

        Joskus menee kaasu ja jarru sekaisin. Kun auto odottamatta kiihtyy, etenkin peruutettaessa, niin paappa ei luovuta, vaan painaa poljinta entistä lujemmin. Kyllä se vauhti viimeistään 50 m sudittelun ja parin katulampun niittaamisen jälkeen loppuu, kuten tulee eteen jämerämpi este.

        Pappojen henkselit aina paukkuu "ollaan niin osaavia ja turvallisia". No totta ihmeessä, kun papat ajavat vain 2- 5tkm vuodessa ja ainoastaan päivänvalossa ja hyvällä säällä. Papat myös köröttävät hitaasti, joten muut näkevät mitä tuleman pitää ja kerkiävät väistämään. Tämän vuoksi papat kolaroivat harvoin, vaikka töpeksivät jatkuvalla syötöllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennakointi tarkoittaa tässä yhteydessä samaa kuin "ei sieltä ennenkään ketään tullut".

        Kun tuttu risteys muuttuu liikenneympyräksi, "runko-ohjattava" pappa, jolla ei pää enää käänny, päräyttää sen läpi mitään ja ketään väistämättä. Koska luulee ajavansa etuajo-oikeutetun risteyksen läpi. Tai siitä syystä, ettei pää enää käänny, joten ei ole edes mahdollista muuta liikennettä havainnoida. Muu liikenne, etenkin jalankulkijat, väistävät jos ehtivät.

        Jos paaappa aikoo kääntyä vasemmalle, niin sitten liikenneympyräänkin ajettaessa vilkutetaan vasemmalle. Jotkut jopa ajavat varttikierroksen "vastavirtaan". Loput ajavat ympyrässä hitaasti ja pysähtyvät antamaan tietä ympyrään (kolmion takaa) tuleville, koska vasemmalle kääntyjän kuuluu näin tehdä.

        Reagointi on hidastunut. Pappa on saanut mamman tai jopa kaksi kyytiin. Heidän kanssaan kovasti haastellaan, jos vaikka pääsisi "kyydeille". Kaikki vähäinen aivokapasiteetti kuluu tähän ja liikenteen seuraaminen siinä sitten unohtuu kokonaan. Pappa pysähtyy vihreisiin valoihin ja lähtee liikkeelle punaisen valon palaessa. Tai ajaa suoraa risteyksen läpi, kun ainoastaan kääntyville palaa vihreä... näitä on nähty useita tapauksia.

        Joskus menee kaasu ja jarru sekaisin. Kun auto odottamatta kiihtyy, etenkin peruutettaessa, niin paappa ei luovuta, vaan painaa poljinta entistä lujemmin. Kyllä se vauhti viimeistään 50 m sudittelun ja parin katulampun niittaamisen jälkeen loppuu, kuten tulee eteen jämerämpi este.

        Pappojen henkselit aina paukkuu "ollaan niin osaavia ja turvallisia". No totta ihmeessä, kun papat ajavat vain 2- 5tkm vuodessa ja ainoastaan päivänvalossa ja hyvällä säällä. Papat myös köröttävät hitaasti, joten muut näkevät mitä tuleman pitää ja kerkiävät väistämään. Tämän vuoksi papat kolaroivat harvoin, vaikka töpeksivät jatkuvalla syötöllä.

        BTW, jos luulette, että liioittelen...

        Ei ole kerta eikä kaksi, kun on seniili pappa tai mamma ajellut pitkän matkaa moottoritietä vastavirtaa. Itselleni tuli Kehä I:ltä poistuvassa rampissa pappa (jolla mamma kyydissä = aivokapasiteetti käytetty seurusteluun) vastaan, mutta tämä sentään tajusi virheensä ja ryhtyi u-käännöstä veivaamaan.

        Aika paljon on ollut tapauksia, missä kaupungin keskusta-alueella kääntyvä auto ei huomioi suojatiellä olevaa jalankulkijaa ja ajaa päälle. Ruumiitakin on tullut. Tämä tuntuu olevan etenkin mammojen tyyli. Eikä pelkästään 60 ikäisten.... nuoremmilla on nimittäin kännykkä korvaan kiinni kasvaneena, minkä vuoksi ei aivokapasiteetti ja kädet enää riitä ajamiseen (muun liikenteen havainnointi, vaihteiden vaihto, vilkun käyttö... näistä 2-3 tippuu pois pelistä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " On vastuutonta väheksyä ajokokemusta,"
        Kokemusta väheksymättä, mikään tarkastus, etc. ei "kokemusta" noteeraa tai ota "lisäpisteitä" antavana huomioon.

        "Ajohistoriaa kysytään kyllä kaavakkeella ajokorttia uusittaessa,"
        Taidat puhua vastoin parempaa tietoasi, ei kysytä.

        " Eläkeläinen Suomessa voi tarvita ajo-oikeutta selvitäkseen ostos- ym. matkoista"
        Ajo-oikeuden voimassa pysymiseen ei edelleenkään laki tunne mitään "tarveharkintaisia" perusteita, vain ajoterveys ratkaisee.

        " ja eläkeläinen voi osata rajoittaa itse omaa ajo-oikeuttaan,"
        Ajo-oikedessa ei ole mitään "itse saa päättää" ehtoja.
        Joko on kykenevä kuljettajaksi tai sitten ei. Joten vaatimuksissa on se järki mukana.
        Kerrohan miten kuvittelisit liikenteen toimivan, jos jokainen itse, esimerkkinä vaikka moneen kertaan autonsa kolhinut tai hyvällä kelillä liikenteen rytmissä pysymätön, muita kaahareiksi syyttävä ikäkuski, lääkärin näkemyksen vastaisesti saisi ajoaan "ostos ja muista matkoistaan" johtuen jatkaa.
        Entä se rattijuopumuksesta kiinni jäänyt jolla olisi välttämättömäksi osoitettavia "ostos ja muita matkoja", jolloin ajo-oikeus pitää olla.
        Joten kaikille sama nykymuotoinen vaatimus on aivan paikallaan.

        "hyvällä kelillä liikenteen rytmissä pysymätön" Jokainen ikäihminen saa muodostaa oman rytminsä minkä katsoo turvalliseksi.Lundten -Tolvanen,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "hyvällä kelillä liikenteen rytmissä pysymätön" Jokainen ikäihminen saa muodostaa oman rytminsä minkä katsoo turvalliseksi.Lundten -Tolvanen,

        "Jokainen ikäihminen saa muodostaa oman rytminsä minkä katsoo turvalliseksi."

        Ja muun liikenteen on vaan sopeuduttava tähän heikoimman suoriutujan tahtiin ja töppäilyyn?

        Samalla periaatteella on ihan OK autoila 2 promillen humalassa. Ajotaito samaa luokkaa kuin kuurosokealla dementikolla, jonka pää ei käänny. Vaan ei tästä mitään haittaa ole kellekään, sopeudutaan vaan siihen heikoimpaan!


    • Anonyymi

      http://www.vsshp.fi/fi/toimipaikat/tyks/osastot-ja-poliklinikat/Documents/ajoterveyden-arviointiohjeet-laakareille-trafi.pdf

      Sivulta 15 alkaa löytyä tietoa, olet mennyt väärään paikkaan mutta sattuuhan sitä..

      "2.7.1 Ajokoe
      Ajokokeessa on käytännössä kyse vastaavasta tilanteesta kuin ns. Insinööriajossa eli
      ”inssissä”, jossa tutkinnon vastaanottaja (Ajovarma) arvioi kuljettajan liikennesääntöjen ja ajoneuvon hallintaa normaalissa liikennevirrassa (teoriakoe ei ole
      osa ajokoetta). Ajokokeen sisältö on aina vakiomuotoinen. Lääkäri voi edellyttää ajokortin uudistamisen ehtona ajokoetta esim. jos hän haluaa erityisesti varmistua henkilön turvallisesta suoriutumisesta liikenteessä. Ajokokeeseen ei tehdä erillistä lähetettä, vaan ajoterveyslomakkeeseen (F122 tai F127) merkitään Lisävaatimukset-kohtaan
      Ajokoe. Henkilö ottaa itse yhteyttä valitsemaansa Ajovarman toimipisteeseen, jos
      on kysymys hakijan ajokortin hakemisesta, uudistamisesta tai taksinkuljettajan ajoluvasta (eli lomakkeen F122 tilanteista, joissa lääkäri antaa lääkärinlausunto ajokyvystä lomakkeen asiakkaalle). Jos taas on kyse lomakkeen F122 tilanteesta, joissa
      lääkäri toimittaa lausunnon poliisille, poliisi antaa määräyksen asiakkaalle, jonka
      jälkeen asiakas voi ottaa yhteyttä valitsemaansa Ajovarman toimipisteeseen.
      Kun henkilö hakee ensimmäistä ajo-oikeuttaan, ei ajokoetta voida vaatia, koska tutkinto jo sisältää ajokokeen.
      Lääkäri ei saa palautetta ajokokeen tuloksesta, ellei hän erikseen sovi siitä tarkastettavan kanssa.
      2.7.2 Ajonäyte
      Ajonäytteen käyttö rajoittuu vain erityistilanteisiin. Poliisi määrää henkilön ajonäytteeseen lääkärin ehdotuksesta.
      Ajonäytteeseen voidaan määrätä henkilö, jolla on ajo-oikeus voimassa. Ajonäyte ei
      siis sovellu tilanteisiin, joissa henkilö hakee ensimmäistä ajokorttiaan tai jos ajooikeus ei ole muusta syystä voimassa.
      Ajonäytteen tarkoituksena on selvittää henkilön edellytykset ajoneuvon hallintalaitteiden käyttöön joko sellaisenaan tai mahdollisesti tarvittavien lisähallintalaitteiden kanssa. Tällainen ajonäyte voi tulla kyseeseen esimerkiksi silloin, kun toinen yläraaja on huonosti toimiva ja mietitään erityisten lisähallintalaitteiden tarvetta."

    • Anonyymi

      ABC ja ABCE kortin omistajat tietää,olen muistaakseni 45v ekan kerran joutunut määrä välein haken lääkärin todistuksen ,instanssille joka oli alussa ARK, nimien muuttuess nyt viimeksi TRAFI AJOVARMA?,lääkärit lähetelleet suoraan,ei ju mitään kyselleet.toyotapappa

      • Anonyymi

        Kunhan toyotapappa saavutat "mieheniän" niin laajennetussa lääkärin tarkastuksessa "ju" alkavat kaikenlaista kysellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan toyotapappa saavutat "mieheniän" niin laajennetussa lääkärin tarkastuksessa "ju" alkavat kaikenlaista kysellä.

        Älä huolehdi,muut kuin nyhveröt ei elä näin vanhaksi,"luonnollinen poistuma vie",tai menettääkorttinsa.Lue aikasi kuluksi "Tieliikennekirjaa"Lundsten-Tolvanen että opit jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä huolehdi,muut kuin nyhveröt ei elä näin vanhaksi,"luonnollinen poistuma vie",tai menettääkorttinsa.Lue aikasi kuluksi "Tieliikennekirjaa"Lundsten-Tolvanen että opit jotain.

        Kyllä ne ajokuntoiset elää ihan yhtä vanhaksi kuin mainitsemasi nyhveröt. Toki sillä erotuksella nyhveröihin, että ajoterveytensä on rittävällä tasolla.
        Tuota tieliikennekirjaa en ole lukenut/nähnyt, onhan ajoterveyteni vielä lain sallimalla tasolla.


    • Anonyymi

      Lopuksi sopii nuorena kuulemani vitsi:
      Pappa täytti 60 vuotta , hänelle ostettiin radio, hänen täyttäessään 70 vuotta oli kuulo mennyt, ostettiin televisio, kun pappa täytti 80, ihmeteltiin mitä nyt, kun Pappa ei kuule eikä näe kunnolla, no ostettiin MOPO.

      • Anonyymi

        Arvelisin että Toyotapappa on aina ollut niin "varovainen" kuski, että vaikka on D- kirjaimenkin korttiinsa hankkinut, mistään aikataulullisesta bussikuskin hommasta ei voi paljoa kokemusta olla, koska ei häntä kukaan olisi montaa viikkoa töissä pitänyt kun ei varovaisuuttaan pysy aikataulussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvelisin että Toyotapappa on aina ollut niin "varovainen" kuski, että vaikka on D- kirjaimenkin korttiinsa hankkinut, mistään aikataulullisesta bussikuskin hommasta ei voi paljoa kokemusta olla, koska ei häntä kukaan olisi montaa viikkoa töissä pitänyt kun ei varovaisuuttaan pysy aikataulussa.

        Noudatin vain TLL kun ajoin rahtia n 90km/h,kaikki pikavuorot meni heittämällä ohin vaikka sama rakenteellinen nopeus,toyotapappa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noudatin vain TLL kun ajoin rahtia n 90km/h,kaikki pikavuorot meni heittämällä ohin vaikka sama rakenteellinen nopeus,toyotapappa

        ENKÄ MUISTA SANONEENI ETTÄ OLIS OLLUT D-KORTTI VAAN ABCE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ENKÄ MUISTA SANONEENI ETTÄ OLIS OLLUT D-KORTTI VAAN ABCE

        Ok. Sinun onni. Bussikuskina et olisi pysynyt aikataulussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ENKÄ MUISTA SANONEENI ETTÄ OLIS OLLUT D-KORTTI VAAN ABCE

        Sulla oo mitään muuta kun mopokortti. Mees nyt navettaan kattoon Muurikkii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noudatin vain TLL kun ajoin rahtia n 90km/h,kaikki pikavuorot meni heittämällä ohin vaikka sama rakenteellinen nopeus,toyotapappa

        Sen verran tietoa, että linja-autojen suurin sallittu nopeus on 100km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen verran tietoa, että linja-autojen suurin sallittu nopeus on 100km/h.

        Ajoin 1970-l itse.Nykyään on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla oo mitään muuta kun mopokortti. Mees nyt navettaan kattoon Muurikkii.

        Ei oo sitä koskaan ollutkaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noudatin vain TLL kun ajoin rahtia n 90km/h,kaikki pikavuorot meni heittämällä ohin vaikka sama rakenteellinen nopeus,toyotapappa

        " Noudatin vain TLL kun ajoin rahtia n 90km/h,"
        Jos ja kun ajoit rahtia mainitsemallasi nopeudella kuorma-autoksi rekisterödyllä autolla, ajoit ylinopeutta. Millä perusteella siis katsot voivasi arvostella "pikavuoroja"?
        Joten taas papalla virheellistä tietoa. Et sitten, puuteistasi johtuen huomannut, että niillä pikavuoroilla oli takaikkunassa pyöreä lätkä, jossa keltaisella pohjalla mustat numerot 100.
        Joten niiden rakenteellinen nopeus oli 100km/h. ja sinun ylinopeutta ajavalla "rikollisella" kuskilla alla olevalla kulkineella 80km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Noudatin vain TLL kun ajoin rahtia n 90km/h,"
        Jos ja kun ajoit rahtia mainitsemallasi nopeudella kuorma-autoksi rekisterödyllä autolla, ajoit ylinopeutta. Millä perusteella siis katsot voivasi arvostella "pikavuoroja"?
        Joten taas papalla virheellistä tietoa. Et sitten, puuteistasi johtuen huomannut, että niillä pikavuoroilla oli takaikkunassa pyöreä lätkä, jossa keltaisella pohjalla mustat numerot 100.
        Joten niiden rakenteellinen nopeus oli 100km/h. ja sinun ylinopeutta ajavalla "rikollisella" kuskilla alla olevalla kulkineella 80km/h.

        Jos ja kun ajoit rahtia mainitsemallasi nopeudella kuorma-autoksi rekisterödyllä autolla, ajoit ylinopeutta. Millä perusteella siis katsot voivasi arvostella "pikavuoroja"?.Käytetään samaa oikeuta millä ylinopeudella ohittajat perustelee että se parantaa liikenneturvallisuutta ja nopeusmittarin virhe 1970-l myös sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Noudatin vain TLL kun ajoin rahtia n 90km/h,"
        Jos ja kun ajoit rahtia mainitsemallasi nopeudella kuorma-autoksi rekisterödyllä autolla, ajoit ylinopeutta. Millä perusteella siis katsot voivasi arvostella "pikavuoroja"?
        Joten taas papalla virheellistä tietoa. Et sitten, puuteistasi johtuen huomannut, että niillä pikavuoroilla oli takaikkunassa pyöreä lätkä, jossa keltaisella pohjalla mustat numerot 100.
        Joten niiden rakenteellinen nopeus oli 100km/h. ja sinun ylinopeutta ajavalla "rikollisella" kuskilla alla olevalla kulkineella 80km/h.

        Tehän olette opettanu mulle montavuotta että "se vähentää kaaharin ohitustarvetta ja siten lisää liikenneturvallusuutta jos minäkin ajan edessä ylinopeutta",mikäs ny o muuttunut.toyotapapparainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Noudatin vain TLL kun ajoin rahtia n 90km/h,"
        Jos ja kun ajoit rahtia mainitsemallasi nopeudella kuorma-autoksi rekisterödyllä autolla, ajoit ylinopeutta. Millä perusteella siis katsot voivasi arvostella "pikavuoroja"?
        Joten taas papalla virheellistä tietoa. Et sitten, puuteistasi johtuen huomannut, että niillä pikavuoroilla oli takaikkunassa pyöreä lätkä, jossa keltaisella pohjalla mustat numerot 100.
        Joten niiden rakenteellinen nopeus oli 100km/h. ja sinun ylinopeutta ajavalla "rikollisella" kuskilla alla olevalla kulkineella 80km/h.

        Kytettiin vaan samaa veruketta kun muutkin kaaharit"kun nopeuserot piennee ohitutarve vähenee,turvallisuus paranee,"painetteei menee 100km/ mit Scania vakio perävälityksellä otti


    • Anonyymi

      " mutta iäkkäämmällä kokemus saattaa voittaa nuorten reaktionopeuden."
      "Tuon on se paikkansa pitämätön harha jolla moni ikäkuski ajokyvyttömyyttään yrittää puolustaa."

      Tähän voisi todeta sen, että älykäs selviää tilanteista, joihin viisas ei edes joudu. Se sopisi muuten tähän täydellisesti, mutta kumpiakaan ei liikentteessä ole.

      Liikenteessä on vain riittävän älykkäitä, ja riittävillä reaktionopeuksilla toimivia kuljettajia. Aika moni nuorempi on ulosmitannut ne maan mainiot reaktionopeutensa. Ja ovat siksi hautausmaan pysyviä asiakkaita.

      Mikään muu ei pidä yllä, tai laske liikenneturvallisuutta paremmin kuin asenteet ja asenneviat. Jälkimmäisiä on vain lohduttoman paljon aivan jokaisessa ikäluokassa.

      • Anonyymi

        Ajelin taas viikon 60km/h kaupunkkiin kun ei oo kiire.Jos Poliisi lähettää ajokokeeseen,menen suoritan taas Yhdistelmän kulmaperuutuksen hyväksytysti.Katselin Suomen Surkeinta kuskia eilen,nuoret ei osaa henkilöautoakaan peruuttaa ilman apumiestä,toyotapappa XX


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajelin taas viikon 60km/h kaupunkkiin kun ei oo kiire.Jos Poliisi lähettää ajokokeeseen,menen suoritan taas Yhdistelmän kulmaperuutuksen hyväksytysti.Katselin Suomen Surkeinta kuskia eilen,nuoret ei osaa henkilöautoakaan peruuttaa ilman apumiestä,toyotapappa XX

        On sulla harhat jos luulet että koska television viihdeohjelmassa joku on vielä huonompi kuin sinä, olet kelpo kuski.
        Muista lääkkeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sulla harhat jos luulet että koska television viihdeohjelmassa joku on vielä huonompi kuin sinä, olet kelpo kuski.
        Muista lääkkeet.

        Yhdistelmän peruutus on vanhukselle helpompaa kuin aikanaan,peilit on paljo suurentuneet ja määräkin.Ei tarvii päätä kääntää ja kurkkia takalasista,toyotapappa


      • Anonyymi

        ", ja riittävillä reaktionopeuksilla toimivia kuljettajia."
        Tuo nyt ei vaan pidä paikkaansa. Liikenteessä on, jopa luvattoman paljon, ajo, huomio ja- reaktiokyvyltään vahvasti taantuneita ikäkuskeja, jotka ei sinne enää kuuluisi.
        Siitä olen samaa mieltä, että ikäkuskeilla esiintyvä asennevamma laskee liikenneturvallisuutta oleellisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajelin taas viikon 60km/h kaupunkkiin kun ei oo kiire.Jos Poliisi lähettää ajokokeeseen,menen suoritan taas Yhdistelmän kulmaperuutuksen hyväksytysti.Katselin Suomen Surkeinta kuskia eilen,nuoret ei osaa henkilöautoakaan peruuttaa ilman apumiestä,toyotapappa XX

        Mikä oli rajoitus tiellä/paikassa jossa ilman kiirettä sitä 60km/h ajelit?
        Mainitsemasi ohjelma perustuu viihde ohjelma formaattiin, pitäisi jokaisen täyspäisen tajuta että siinä esiintyvät kuskit on rahalla ostettuja näyttelijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdistelmän peruutus on vanhukselle helpompaa kuin aikanaan,peilit on paljo suurentuneet ja määräkin.Ei tarvii päätä kääntää ja kurkkia takalasista,toyotapappa

        Ei vanhukset yhdistelmillä aja. Ja se henkilöautollakin peruutus usein tuottaa "oho mikä siinä nyt oli" reaktion, jonka seurauksena takakontissa melkoinen lommo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä oli rajoitus tiellä/paikassa jossa ilman kiirettä sitä 60km/h ajelit?
        Mainitsemasi ohjelma perustuu viihde ohjelma formaattiin, pitäisi jokaisen täyspäisen tajuta että siinä esiintyvät kuskit on rahalla ostettuja näyttelijöitä.

        Eikuulu sulle,sanotte ylinopeuksista että"Poliisin asia valvoa"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä oli rajoitus tiellä/paikassa jossa ilman kiirettä sitä 60km/h ajelit?
        Mainitsemasi ohjelma perustuu viihde ohjelma formaattiin, pitäisi jokaisen täyspäisen tajuta että siinä esiintyvät kuskit on rahalla ostettuja näyttelijöitä.

        Ajelin tänään syömään taajama merkin vaikutusalueellea törkeää alinopeutta,mittarinopeus 40km/h,taakse tuli hetkessä kova jono ,ai että ne kärsi ja menetti millisekunteja elämästään,jokaine kilometrin ajomatkallani.jäistä hiekoittamatota tietä,toyotapappa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajelin taas viikon 60km/h kaupunkkiin kun ei oo kiire.Jos Poliisi lähettää ajokokeeseen,menen suoritan taas Yhdistelmän kulmaperuutuksen hyväksytysti.Katselin Suomen Surkeinta kuskia eilen,nuoret ei osaa henkilöautoakaan peruuttaa ilman apumiestä,toyotapappa XX

        Ne surkean kuskit ovatkin nimensä veroisia ellet sitä ole sattunut tajuamaan. Siinä ohjelmassa on kyllä erikoisia tehtäviä annettu henkilöille, joiden auton hallintataito ja ajovarmuus on lähes nollassa. Missä muka joutuu esimerkiksi peruutteleemaan siten, kuin siinä ohjelmassa tapahtuu?

        Ja sitten vielä yksi juttu, joka unohtuu ihan saatanan monesti. Autolla EI ole tarkoitus peruutella, vaan ajaa sitä mahdollisimman paljon eteen päin. Rekkakuskit joutuvat peruuttelemaan lastaus- ja purkutapahtumien vuoksi. Mutta silloinkin peruttaamista pyritään tekemään mahdollisimman vähän, eiks niin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ", ja riittävillä reaktionopeuksilla toimivia kuljettajia."
        Tuo nyt ei vaan pidä paikkaansa. Liikenteessä on, jopa luvattoman paljon, ajo, huomio ja- reaktiokyvyltään vahvasti taantuneita ikäkuskeja, jotka ei sinne enää kuuluisi.
        Siitä olen samaa mieltä, että ikäkuskeilla esiintyvä asennevamma laskee liikenneturvallisuutta oleellisesti.

        Tervetuloa iloiseen, mutta alentuneilla reaktio- yms. kyvyillä siunattuun joukkoomme. Kerrotko vielä, että miten määrittelet "ikäkuskni"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne surkean kuskit ovatkin nimensä veroisia ellet sitä ole sattunut tajuamaan. Siinä ohjelmassa on kyllä erikoisia tehtäviä annettu henkilöille, joiden auton hallintataito ja ajovarmuus on lähes nollassa. Missä muka joutuu esimerkiksi peruutteleemaan siten, kuin siinä ohjelmassa tapahtuu?

        Ja sitten vielä yksi juttu, joka unohtuu ihan saatanan monesti. Autolla EI ole tarkoitus peruutella, vaan ajaa sitä mahdollisimman paljon eteen päin. Rekkakuskit joutuvat peruuttelemaan lastaus- ja purkutapahtumien vuoksi. Mutta silloinkin peruttaamista pyritään tekemään mahdollisimman vähän, eiks niin?

        Peräkärry otetaan takaisin kiini autoon peruuttamalla aisan silmukkaan ,monta kertaa päivässä,ei ole keksitty vielä muuta keinoa.toyotapappa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tervetuloa iloiseen, mutta alentuneilla reaktio- yms. kyvyillä siunattuun joukkoomme. Kerrotko vielä, että miten määrittelet "ikäkuskni"?

        Valittaen on todettava etten "iloiseen" joukkoonne kuulu.
        Myöskään mainitsemiasi puutteita ei mitenkään "siunatuiksi" voitane mainita.

        "ikäkuskni"? käsitettä en tunne, joten en voi määritellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peräkärry otetaan takaisin kiini autoon peruuttamalla aisan silmukkaan ,monta kertaa päivässä,ei ole keksitty vielä muuta keinoa.toyotapappa

        Miksi ihmeessä monta kertaa päivässä?
        Kyllä ajokykyinen kerralla onnistuu.


    • Anonyymi

      Nyt luin toisesta chatista että Lääkäri oli määrännyt ajokokeeseen ja sille sanottu hinnaksi 400e ja ei oollut varaa (750-800e?laittaa eläkkeestä ainakaan kerralla rahaa siihen),nyt on kortti pois.

      • Anonyymi

        Jos menen yöllä PUB taxilla meiltä ,se maksaa 11e.Jos joku menee Apteekkiin tai terkkariin päivällä viereisiin rakennuksiin,KELA kyydin omavastuu 25e meno)25e ja tuloki). 400e saa autoja joilla ikaihminen ajaa vuosia.toyotapappa XXX


      • Anonyymi

        Se on hyvä, että saadaan ajokyvyttömät seniilit pois liikennettä vaarantamasta.

        Ei ajokortin pidäkään olla mikään luovuttamaton kansalaisoikeus ja velvollisuus!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on hyvä, että saadaan ajokyvyttömät seniilit pois liikennettä vaarantamasta.

        Ei ajokortin pidäkään olla mikään luovuttamaton kansalaisoikeus ja velvollisuus!

        Vain köyhät


      • Anonyymi

        Niinhän se kortti pitääkin olla pois jos/kun ajoterveys ei sen ehtoja täytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos menen yöllä PUB taxilla meiltä ,se maksaa 11e.Jos joku menee Apteekkiin tai terkkariin päivällä viereisiin rakennuksiin,KELA kyydin omavastuu 25e meno)25e ja tuloki). 400e saa autoja joilla ikaihminen ajaa vuosia.toyotapappa XXX

        Et nyt toyotapappa ymmärtänyt, että jopa siihen 400euron toyotan kuljettamisen, yleisessä liikenteessä, vaaditaan ajo-oikeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et nyt toyotapappa ymmärtänyt, että jopa siihen 400euron toyotan kuljettamisen, yleisessä liikenteessä, vaaditaan ajo-oikeus.

        Ei 400e saa toyotaa afrikkalaset ostaa vanhatkin 1500e


    • Anonyymi

      Ajokoe ehkä 80 vuotiaalle, mutta ajokortti, joka myönnetään ensimmäistä kertaa, niin vasta 30 vuotiaalle...
      Lapset ei vielä osaa nääs.....

    • Anonyymi

      En sinänsä ota asiaan kantaa, mutta joskus joku sanoi: "Ei sitä kortilla ajella".

      >>
      Ajo-oikeudetta ajosta voi selvitä 120 euron sakoilla
      Ensimmäisestä ajo-oikeudetta ajosta määrättävä yleinen rangaistus on 20 päiväsakkoa. Jos rikos toistuu vuoden sisällä, rangaistus on neljä päiväsakkoa suurempi, eli 24 sakkoa. Kolmannesta vuoden sisäisestä teosta sakkojen määrä nousee edelleen neljällä.
      Jos vuoden sisällä henkilö saadaan kiinni ajo-oikeudetta ajosta kuudesti tai tai tätä useammin, asiasta tehdään rikosilmoitus.
      Alimmillaan ajo-oikeudesta rapsahtaa kuljettajan maksettavaksi 120 euron sakko.
      >>

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kymmenettuhannet-ajavat-ilman-ajokorttia/2035838#gs.tblor8

    • Anonyymi

      Aloittajan loppulausunto ketjuun:

      Tänään oli sitten se SUURI päivä, kävin ajokokeessa ja hyvinhän se meni, ainoa huomautus tuli nopeuden vähentämisestä 80 > 60 km/h olisi voinut kuulemma nopeammassa tempossa vähentää, hyväksyi kuitenkin. Että näillä nyt mennään.

      Sen verran palaisin vielä tuohon lääkärintodistukseen, kun kolmella viivottimen tiputuksella tehdään diagnoosi ja ruksataan kohdat "Neurologinen sairaus" ja "Vaikuttaa ajokykyyn olennaisesti". En voi välttyä ajatukselta että tuollaisen testin perusteella vastaava diagnoosi tehdään naamio kasvoilla ja rumpujen päristessä.

      • Anonyymi

        Hyvä juttu.Helpottaa liikkumistasi kun linja-auto vuoroja on varmaan vähennetty


      • Anonyymi

        Joten älä siis lääkäriä soimaa, todettiinhan myös ajokokeessasi reagointi kykysi alentuneen.
        Sinut tutkineelle lääkärille voisit vaikka kukkia lähettää, aivan oikean diaknoosin tekemisestä, sinullahan on "neurologinen sairaus joka vaikuttaa ajokykyyn".

        Muistathan nyt että, reagointikykysi on vahvasti alentunut, jonka takia liikenteesä liikuessasi muodostat vakavan vaaran itsesi lisäksi kaikille muille.
        Mietippä onko omasi ja muiden hengen ja terveyden tietoinen vaarantaminen "näillä nyt mennään" asenne se oikea?


    • Anonyymi

      Mulla om syäpä kum viä kortin. Ajan siltiskin Jaguarillani. Laittakoot sähkötuoliin tai lykätkööt kortin saamista, kiitti vitusti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5148
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3367
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1333
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      938
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe