Minulla on ollut muutama kuukausi epämääräisiä vatsavaivoja ensin navan seutuvilla, molemmilla puolilla ja nyt vasemmalla alhaalla eri paikoissa pistelyä, kipuilua, säteilyä, Jomotusta, muttei koko aikaa. Joskus oikealla puolellakin pientä kipuilua. Istuessa tuntuu enemmän juuri tuolla vasemmalla alhaalla kipua ja kun on vaikka farkut jotka painaa niin tulee kipua.
Minulla todettiin helicobakteeri ja söin yhden häätökuurin, ei auttanut yhtään. Lisäksi minulla on kova väsymys, ja välillä ruuan jälkeen ” heikko olo” ja välillä taas tuntuu että ruokailu auttaa.
En osaa sanoa tekeekö mikään tietty ruoka- aine oireita.
Onko kellään kokemusta samanlaisista oireista? Liittyykö Helikoon?
Vasemman puolen alavatsan pistelyä, jomotusta.
16
495
Vastaukset
- Anonyymi
Testattiinko sinut, että helico lähti ?
- Anonyymi
Ei ole testattu, kuukauden päästä on testi. Voisiko olla että ei ole lähtenyt ja oireet johtuvat siitä?
- Anonyymi
Kaikkiin ei tehoa samat helico-lääkkeet.
- Anonyymi
Voiko heliko vaivata alavatsallakin tai suolistossakin?
Olen jostain lukenut että vaivaisi ylävatsaa enempi. - Anonyymi
Bakteerit liikkuvat suolistossa, eivät ne siellä yhdessä kohdassa pysy.
Helicoon ei auta välttämättä yksi lääkekuuri, joskus voi olla hankalakin häätää ja vaatii aikaa.
Itselläni on vatsavaivoja ollut jo monta vuotta, tosin ei johdu helicosta.
Olen huomannut sen että kireitä housuja tai muita kireitä vaatteita ei ole hyvä käyttää koska kipu tuntuu enemmän silloin kun jokin puristaa.- Anonyymi
Onkohan tämä väsymystila myös mahdollisesti helicon aiheuttamaa?
Onko jollain kokemusta asiasta tai ylipäätänsä vatsavaivojen aiheuttamasta väsymyksestä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onkohan tämä väsymystila myös mahdollisesti helicon aiheuttamaa?
Onko jollain kokemusta asiasta tai ylipäätänsä vatsavaivojen aiheuttamasta väsymyksestä?Aivan hyvin voi väsyttää kun suolisto reistaa. Suolisto vaikuttaa laajasti koko elimistöön sekä myös kehoon.
On ollut julkaisuja aiheesta että suolisto olisi toiset aivot. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Ajatellaanpa vaikka että on suoli täynnä ulostetta eli kova hätä, voiko joku sanoa että siitä ei tulisi lainkaan tukalaa oloa ihan yleisesti. Etenkin jos kärsii ummetuksesta niin tukala olotila on hyvinkin tuttua luultavasti jokaiselle joka vaivasta kärsii.
Ja kyllä, vatsavaivat voivat aiheuttaa myös väsymystä. - Anonyymi
Millaisia vaivoja sinulla on ollut ja liittyykö niihin väsymystä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millaisia vaivoja sinulla on ollut ja liittyykö niihin väsymystä?
Kyselit mun vaivoista, on vaikeaa sanoa omalla kohdallani mikä johtuu mistäkin kun mulla on useampaa erilaista vaivaa. Eli mulla on väsymykselle useampi tekijä.
Alun alkaen mulla oli tosin vain tuo vatsan/suolen vaiva. Kun multa poistettiin puolet paksusuolesta niin ensin oli 7 vuotta krooninen ripuli, ei tahtonut helpottaa millään. Onnekseni oli sen verran aamu-/aamupäiväpainotteinen että pääsin jonkin verran liikkumaan kodinkin ulkopuolella.
Vatsa on leikattu moneen kertaan ja mulla on riskinä että voi tulla herkästi suolitukos eli pitää vähän katsoa mitä syön.
Lääkäreistäkin osa suosittelee kuituja ja osa kehottaa välttämään kuituja, mutta itse sen huomaa parhaiten mitä voi syödä ja mitä ei.
Nykyään mulla on suolen toiminta ihan mitä sattuu, välillä ummella, välillä ihan luirulla ja kaikkea siltä väliltä.
Epäilen myös että ihan kaikki ravintoaineetkaan eivät välttämättä imeydy niin hyvin kuin pitäisi. Ja se on ainakin yksi väsymyksen aiheuttaja.
Aika ajoin vatsa on hyvinkin kipeä ja silloin on vaikeaa saada nukuttua sikeitä, pitkiä unia ja sekin tekee väsyneemmäksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyselit mun vaivoista, on vaikeaa sanoa omalla kohdallani mikä johtuu mistäkin kun mulla on useampaa erilaista vaivaa. Eli mulla on väsymykselle useampi tekijä.
Alun alkaen mulla oli tosin vain tuo vatsan/suolen vaiva. Kun multa poistettiin puolet paksusuolesta niin ensin oli 7 vuotta krooninen ripuli, ei tahtonut helpottaa millään. Onnekseni oli sen verran aamu-/aamupäiväpainotteinen että pääsin jonkin verran liikkumaan kodinkin ulkopuolella.
Vatsa on leikattu moneen kertaan ja mulla on riskinä että voi tulla herkästi suolitukos eli pitää vähän katsoa mitä syön.
Lääkäreistäkin osa suosittelee kuituja ja osa kehottaa välttämään kuituja, mutta itse sen huomaa parhaiten mitä voi syödä ja mitä ei.
Nykyään mulla on suolen toiminta ihan mitä sattuu, välillä ummella, välillä ihan luirulla ja kaikkea siltä väliltä.
Epäilen myös että ihan kaikki ravintoaineetkaan eivät välttämättä imeydy niin hyvin kuin pitäisi. Ja se on ainakin yksi väsymyksen aiheuttaja.
Aika ajoin vatsa on hyvinkin kipeä ja silloin on vaikeaa saada nukuttua sikeitä, pitkiä unia ja sekin tekee väsyneemmäksi.Hienoa kun vastaatte minulle, se on kyllä upeaa että on ihmisiä jotka jakavat ajatuksia ja omia kokemuksia, se on kyllä minulle erittäin tärkeää.
- Anonyymi
Onko kellään kokemuksia mitä kaikkia oireita tuo helico saattaa aiheuttaa ?
- Anonyymi
Minullakin alkoi vähitellen lisääntyvä kipu alavatsan tienoilla, vasemmalla.
Varasin ajan terveyskeskukseen. Lääkäri suoritti ultrakuvauksen. Sanoi että kuvassa näkyy tyränmuodostusta. Ilahduin kybällä; ei siis syöpää.
En pyytänyt vaivaan mitään lääkettä. Ajoin kotiin. Puolen tunnin päästä aloitin "omalääkkeen" annostelun.
Menin pitkälleen olohuoneen matolle; työnsin jalat sohvan alle. Kädet sivuilla punnersin itseni makuulta istuma-asentoon. Kipu oli pyörryttävän vahva.
Jaksoin punnertaa neljä suoritusta pitäen jalat suorina. Tiesin, että on pakko pitää aina yksi välipäivä harjoituksen välissä. Tyrämuodostuksen syy; veltostuneet vatsalihakset. Myös parannuskeinon, treenauksen.
Nyt kymmenen vuotta myöhemminkään en ole päästänyt vatsalihaksia/kudoksia löystymään.
... trank työmies. - Anonyymi
Minulla oli Helico ehkä ainakin parikymmentä vuotta.
Helico-bakteeri tunnistettiin vasta 90-luvun puolivälin paikkeilla
jonka jälkeen siihen keksittiin hoitokeino.
Ajoittain en voinut syödä juuri mitään.
Helposti sulavakin pienen pieni ruoka-annos tuntui mahassa
kuin olisi syönyt pieniä teräviä kiviä.
Tuntui lähes aina, että sekä mahalaukku että suolisto on kipeä
ja tulehtunut.
Se oli hirveää aikaa.
Kun olin syönyt helico-häätökuurin, oireet alkoivat nopeasti hellittää, alta viikon.
Gastroskopiaa-näytteeseen oli testattu etukäteen lääkkeet.
Minulla oli resistenssi yhteen lääkkeeseen, joka korvattiin toisella.
(Harmittelen kun en lääkkeen nimeä muista enää,
olisi hyvä tietää, mikä lääke ei minuun tehoa)
Luultavasti pitkään muhineen helicobakteerin-takia minulle kehittyi
lievä gastriitti eli mahahaava eli vaikeuksia on vieläkin,
mutta happolääkkeet auttavat jonkun verran.
Helico-bakteeri oli siis tulehduttanut mahani limakalvoja "rikki".
Helico voi joskus harvoin aiheuttaa syöpää, olen lukenut.
Olenkin maha- ja suolisto-oireiden takia ja itseäni rauhoittaakseni
käynyt myöhemmin gastroskopiassa
pari kertaa ja kerran kolonoskopiassa.
Ei helico lähde aina yhdellä kuurilla,
mutta kun se on saatu häädettyä pois,
sen ei pitäisi tulla enää uudestaan.- Anonyymi
Kiitos kommentista, oliko sinulla väsymystä oireina.
- Anonyymi
Lisään vielä edelliseen, etten saanut syödyksi oikein mitään kun oli helico,
aina sama lopputulos, mutta maha oli kipeä tyhjänäkin ja
"raskaampi" ruoka olisi tehnyt olon vielä vaikeammaksi
sekä esim. etikkakurkut, etikkapunajuuret, appelsiini ym. kaikki hapan tai hapahko,
mutta en ole varma liittyikö happamet ruoat helicoon,
minullahan oli tietämättäni mahalaukun limakalvon tulehduskin
ja sitä kyllä polttaa kaikki ja erikoisesti mahan omat suolahapot !
Käy testissä onko sinulla vielä helico vai ei,
kun se on niin helppoa nykyään.
Nykyään sen voi testata hengityksestäkin kuulemma,
minun helico aikanani piti tehdä gastroskopia
eli mahalaukun tähystys ja ottaa näytepalat.
- Anonyymi
Helico- bakteerin testaus on helppoa, myös itse tehtynä. Esimerkiksi Yliopiston Apteekkista saa testipakkauksen, jolla voit itse testata, onko sinulla helico vai ei. Testi otetaan sormenpään veri näytteestä ja hetken kuluttua näet, onko sinulla helico vai ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3257718Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662186- 1771866
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161412- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j591202Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411091Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029