haluan mölysammakon!!!

sammakkofani

Olen kasvattanut kynsisammakoita ja kiinankellosammakoita, mutta olen kyllästynyt noihin lajeihin ja myin omani eteenpäin.
Haluan Mölysammakon, Rana ridibunda, mulla olisi jo valmiina 100 litran terra sisustuksineen.
Mistä niitä saa, yksinkertaisesti ja nopeasti?
Asun Hesassa, mutta edes täällä ei ole terraharrastajalle kuin mitättömiä lajeja tarjolla.
Ja minulle ei kelpaa kuin se laji, joka hakusessa on.

5

525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niina

      Onnea etsinnöille... Tietääkseni kyseitä lajia ei ole Suomessa muilla kuin meillä. Meidänkin yksilö on ns. rescue eläin. "Kermit" saapui Saksasta autolautalla Suomeen josta se pelastettiin ensin HESY:n tiloihin ja sieltä sitten meille viettämään loppuelämäänsä.

      Rana ridibunda on Euroopassa rauhoitettu laji joten sitä ei lemmikkieläinmarkkinoilla tulla kovin usein näkymään. Ja hyvä niin koska jopa yli 10cm kasvava sammakko tarvitsee milten pienen lammikon jotta sille saisi oikeanlaisen elinympäristön.

      Pohjois-Amerikkalaisi sammakkolajeja olen joskus nähnyt eläinkauppojen tukkulistoilla...

      Ainahan mölysammakon saatavuutta voi kysellä eläinkaupoista mutta pelkään pahoin etä jos semmoisen kaupan kautta sattuu saamaan kyseessä on luonnosta pyydystetty eläin. Tähän ei kenenkään pitäisi ryhtyä vain siksi että on pakko saada joku tietty laji.

      Niina
      www.sammakkolampi.net

    • sammakkofani

      Kun en halua konnaa, sarvisammakoita, lehtisammakoita, tomaattisammakkoa, kynsisammakkoa tms vedenalla elävää, enkä nuolimyrkkysammakkoa, mitä jää jäljelle?
      Miksei ns. perustyylisiä sammakoita ole kaupan?
      Kriteerini: noin 6-10 cm, hyppivä ja vilkas muttei kiipeilevä, ei paksuruumiinen ja jähmeä vaan solakka, uiva muttei koko aikaa eikä suurinta osaa ajastaan vedessä elävä.
      Voiko kellosammakon totuttaa olemaan maalla yhtä runsaasti kuin tavallisen suomalaisen sammakon?
      Ja miksi lajivalikoima on niin SURKEA kaupoissa?

      • joku7

        entäs jos kyllästyt taas???
        ei eläimiä hankita hetken mielijohteesta.
        kasva vastuuntuntoiseksi aikuiseksi.


      • ruusu-rinsessa
        joku7 kirjoitti:

        entäs jos kyllästyt taas???
        ei eläimiä hankita hetken mielijohteesta.
        kasva vastuuntuntoiseksi aikuiseksi.

        Kyllä ihminen joka kasvattaa niinkin eksoottisia eläimiä, kuin sammakot, niin voi haluta uusia haasteita! Ja jos edelliset sampit on saanut hyvän kodin niin miksi ei uusien haasteiden kimppuun? En tosin noista mölysammakoista tiedä mitään, mutta tässä un mielipide.


      • Niina

        Rajasit listasi ulkopuolelle melkein kaikki yleisesti terraarioissa pidettävät sammakkolajit. En hätäseltään keksi mitään terraariossa pidettävää lajia joka täyttäisi nuo antamasi kriteerit.

        Se miksi aitosammakoinden edustajia ei lemmikkieläinmarkkonilla juurikaan ole on se tosia että esim. Euroopan kaikki Rana- suvun lajit ovat rauhoitettuja. Ja kuten edellisessä viestissäni totesin ei aitosammakko oikein edes sovellu terraarioeläjäksi. Pahaa tekee edes ajatella että suomalaisen sammakon ottaisi terraarioon asumaan...

        Manitsemasi nuolimyrkkysammakot täyttävät kriteerisi muuten paitsi koonsa puolesta. Suurimmat Dendrobatidae- heimon sammakot ovat kooltaan n.6 cm. Saatavuuskin alkaa (toivottavasti) lähivuosina paranemaan kun suomalaiset nuolimyrkkyharrastajat saavat sammakkonsa lisääntymään.

        Mitä taas tulee kellosammakoiden maalle totuttamiseen se tuskin tulee onnistumaan. Meidän yksinäinen naaras kiinankellosammakko ei käy juuri koskaan vedessä. Piilottelee kiven alla tai vedenrajassa ruukun sisällä. Se on yksilöstä kiinni.

        Toivon ettei sinulla ole harhakäsitystä siitä miten aktiivisia mm. mölysammakot ovat. Meidän "Kermit" möllöttää hyvin usein paikoillaan vedessä kasvien seasta tuijottaen. Se ei juuri loiki, koska tilaa edes takaiseen loikkimiseen ei ole, ei olisi myöskään mainitsemassasi 100 litran akvaariossa. Tällähetkellä "Kermitillä" on enemmän tilaan kuin tuo 100 litraa. Unelmana meillä on rakentaa joskus katettu sammakkolampi johon mm. "Kermitille" voisi laittaa suuren maa-alueen jossa toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistään. Noh, se jos tulevaisuudessa...

        Lajivalikoima on "surkea" jos on vain eläinkauppojen tukkulistojen varassa. Tosin niiltäkin on helmiä löytynyt. On vain AINA se vaara että tukkujen kautta tulevat eläimet ovat luonnostapyydettyjä. Terraarioissa kasvatettujen sammakkoeläinten lajimäärän on kuitenkin aika monikirjava kun alkaa tutkimaan kansainvälisten herpetologisien myyntimessujen antimia. Näitä messuja tutkimalla ja niissä käymällä saattaa löytää vaikki mitä kivaa ;)

        En pysty suosittelemaan sinulle mitään sammakkoa joka suoraan täyttäisi vaatimuksesi. Kannattaa joko höllentää kriteerejä taikka siirtyä kokonaan toiseen eläinlajiin.

        Niina
        www.sammakkolampi.net


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      410
      1676
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1338
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1287
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1265
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      926
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      861
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      860
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      856
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      106
      804
    Aihe