Voe hyvä sylyvi toen perrään

Anonyymi

Mitähän vielä olisikaan pitänyt tulla, ennen kuin Lapinlahden koulukäytösongelmat olisivat kelvanneet vakavasti otettaviksi.
Aikoinaan vanhemmat, kouluviranomaiset, poliisi Iisalmessa - ja erityisesti silloinen koulu-ja nuorisopoliisi, aloittivat varsinaisen vainon henkilöitä kohtaan, jotka asian yrittivät esille nostaa.
No, sitä saa, mitä tilaa ja nyt huonosti tehdyn työn paska räjähtää lopultakin käsiin.
Sitä saa, mitä tilaa ! Onnea Lapinlahti !
Lue Iisalmen Sanomat, torstai 12.12.2019.
Missähän oltaisiin, jos muutama vuotta sitten oltaisiin katsottu oikeita puita siinä halonhakkuussa - koulusavotassa ?
Huonosti tehdystä työstä jäi pitkä paskavana...? Lienee valehtelulla omaisuuksia koteihin kasattu....
Toivotaan, että Jarno Kosken kaltainen kansalainen on riittävän ARVOLLINEN arvokeskustelun käynnistäjäksi.
Rasismi sai aikoinaan ylivallan ja siunauksen ! Vainoamisesta tehtiin hyve !

60

1098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä : Sillä, joka tietää olevansa oikeassa täytyy olla kärsivällisyyttä

      Lopultakin nähdään, että syyt olivat syvällä takojissa. Ei ollenkaan sysissä !
      Kaikkein vähiten vainotussa, kiusatussa ihmisessä, joka lapinlahtelais "aikuisuus vanhempien" vainoamaksi ja pieksämäksi joutui.
      Vihaa se oli yhtä ihmistä kohtaan !
      Aikuisuutta huudettiin lapsellisimmista suista ja vääristä syistä.
      Niinkin se menee - uhka on suurempi kuin vaara - kun vouhkaminen nyky malliin vanhemmilla leviää keskuudessaan kulovalkean tavoin. Väärillä perusteilla: Valehtelulla !

      Sillä, joka tietää olevansa oikeassa täytyy olla kärsivällisyyttä. Valitettavasti tällä kertaa valheella ei ollutkaan "lyhyet jäljet".
      Vanhuksien kotiin ryntääminen, kotirauhan rikkominen ja raaka pahoinpitely valehteluun perustaen; on vakava asiaa jopa kokoomusvaikuttajalle ?
      Missä oli lyömätönlinja ;D - vanhemmat !

      Lyötyä on helppo lyödä ja joukkovoiman taakse vääryys helppo kätkeä !
      Häpeällistä käytöstä !
      "aikuisuutta?"- todellako ?
      Käärmesopankeittäjä ?! ;D

      • Anonyymi

        uskovaiset, hellarit ja lestat täällä koulumaailaman pilaa.
        samaten tk:n ilmapiirin! Jumalaa ne ei ainakaan palvo, rahaa ja saatanaa kyllä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        uskovaiset, hellarit ja lestat täällä koulumaailaman pilaa.
        samaten tk:n ilmapiirin! Jumalaa ne ei ainakaan palvo, rahaa ja saatanaa kyllä

        Varmasti monille vihaperheläiselle jäi ikävä mieli, kun paha räkyttäjä ei tehnyt lopullista ratkaisuaa oman käden kautta. Vaino oli julmaa sitä kohtaan, mutta mikä pahan tappas. Ei edes vihanen isä saanut lopullisesti ratkaisuaan aikaan kotiinsa hyökätessä. Aika löytää pahimmaksikin härmälle pedon sitä vastaan. Vihaperheet saavat palkkansa korkeimmalta ja se palkka ei oleoleva pieni ohranjyviä laskettaessa. Kauheeta ! Hurmetta huutaa vihan maa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        uskovaiset, hellarit ja lestat täällä koulumaailaman pilaa.
        samaten tk:n ilmapiirin! Jumalaa ne ei ainakaan palvo, rahaa ja saatanaa kyllä

        – Kiusaaminen saa tämän aikaan, joten ole hyvä ja kerro lapsillesi, perheellesi sekä ystävillesi. Näin kiusaaminen vaikuttaa 9-vuotiaaseen poikaan, joka vain haluaisi käydä koulua, mutta joka hemmetin ikinen päivä tapahtuu jotain.
        – Toinen tapaus. Toinen kiusaaminen. Toinen lällättely.Toinen haukkumanimi. Toinen töniminen. Toinen eristämien. Siinä luetteloa jne...
        9-vuotias poika on yrittänyt tappaa itsensä kiusaamisen takia.
        – Sitä tapahtuu joka v*tun päivä ja me olemme kyllästyneitä siihen. Sinun lapsesi saattaa olla se kiusaaja, joka ajaa lapsen reunalle – ja jumala varjelkoon – menetämme jälleen yhden lapsen itsemurhalle kiusaamisen takia.
        Eikö tämä ole yhteisöllinen asia ? Turha opettajia on syyllistää ! Kaikkeen ei niiden silmät riitä, vai mitä rakastavat vanhemmat ? Toisen kunnioitus lähtee kotikasvatuksesta, se ei käy kiistäminen !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        uskovaiset, hellarit ja lestat täällä koulumaailaman pilaa.
        samaten tk:n ilmapiirin! Jumalaa ne ei ainakaan palvo, rahaa ja saatanaa kyllä

        Höpö höpö. Onko mieleen päässyt pöpö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö. Onko mieleen päässyt pöpö?

        pirulaiseksi Sauli presidentti sitä pöpöä tuttavallisesti kutsui. mukavaa kun valtiovalta huolehtii kansalaisistaan näin sydämellään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pirulaiseksi Sauli presidentti sitä pöpöä tuttavallisesti kutsui. mukavaa kun valtiovalta huolehtii kansalaisistaan näin sydämellään

        Ei mikään pöpö.. "Suvi tuuli korvissa vain taas soittaa". Hyvää kevättä ja täällä on mielenterveyspalveluja... kait etänä nekin, mutta on kuitenkin. Hakeudu pian !
        Hyvää kevättä kaikille tosi uskoville veljille ja sisarille. Aamen, Aamen !


    • Anonyymi

      Muistanpa hyvin päivän, jona kävin paikallislehti Matin ja Liisan toimituksessa; aikaa KUUSI ( 6 ) vuotta taaksepäin.
      Olin päässyt "kuuluisan" Lapinlahden Nuoret- nuorisojoukon ilkivallan kohteeksi.
      Syylliset tiedettiin, mutta korvauksia en mistään saanut !

      Otin yhteyttä Matin ja Liisan toimitukseen; ajatuksenani saada lehti yhteistyöhön, jolla nuorten vanhemmat saataisiin tiedostamaan JO SILLOINEN ongelmakäyttäytymisenmalli ja sen piiriin kuuluneet nuoret pojat ja tytöt.

      Vastaanotto toimituksessa oli JÄÄTÄVÄ ! Nuori naistoimittaja oli kuin Belsebuubin- sanasaattaja. Päätoimittaja esitteli paksua ponnariaan ja varmisti, että KELLO näkyi !
      -- Kun esitin asiani; toimittaja nainen kylmettyi vähitellen ikijäävuoreksi, joka hapaittensa välistä lopulta toivotti minut ulos toimituksesta. Edes jää kylmää kädenpuristusta ei lähtiessä herunut.

      Toimittaja, nuori rouvan, mielestä nuoret kyllä tietävät mitä tekevät !

      NO, niin on myös käynyt. Tämä, nuori rouva, toimittaja, on saanut seurata ja itsekin kirjoittaa "artikkeleita" - uutisia - samaisista nuorista, jotka ovat syyllistyneet jo useita kertoja erilaisiin ja eri asteisiin rikoksiin.

      Huomattavan vakaviin ja henkeä uhkaaviin rikoksiin !

      Olihan toimittaja toki kaukaa viisas turvatessaan työpaikkansa ja oman "tarpeellisuutensa" ?
      Mutta näiden nuorten elämänsuunta olisi ollut- voinut olla - toinen, mikäli asioiden ilmenemisen aikaan niihin OLISI PUUTUTTU VÄLITTÖMÄSTI.
      Kurilla ja rakkaudella !

      Nuori rouva, toimittajan omatkin lapsoset ovat jo koulussa, jossa häiriöitä on niin paljon, että opettajia on vaikea saada koulussa pysymään...
      Mutta onpahan toimittaja, nuori rouva, - hänellä työtä ? Tunnelin päässä ei ole valoja enää.... lamput on varastettu.

      Kauheeta piittaamattomuutta kolmannelta valtiomahdilta. Kello näkyy ja tukkakin lienee päässä- päättömällä toimittajalla

      • Anonyymi

        Hyvä että tämän paikallislehden asenteen toit ilmi. Luulisi, niin LUULISI, paikallislehdellä olevan suurempaa mielenkiintoa asukkaiden hyvinvointiin ja alueen ilmiöihin.
        Keskeisessä roolissa on paikallislehti ???
        Toimituksen asennevammaisuus heijastaa laajaa yhteisön sairautta ja kielteisyyttä ?

        Kun aloittaa rytinällä; ei lopeta kitinällä. Niin lopulta sinunkin kohdalla on käymässä.
        Totuus tulee ilmi kuin Irakin ohjuksella pudottama lentokone varmuudella alas- pari sataa vainaata
        Matti ja Liisa-lehti, jos haluatte lisää levikkiä- korjatkaapa toimittajakunnan asennetta.
        Halveksunta ketään kohtaan ei ole paras yhteistyökumppani ?
        Ponnari poikki ja töihin takaisin rakennuksille; yhteisöllisyyttä oppimaan; niskojennakkelun sijaan ?
        Keskustelua herättämään...


    • Anonyymi

      Jeeeeeeeeeh !
      Olettehan kaikki muistaneet tehä rikosilmotukset joulukorteista, jotka jaettu postilaatikoihin !
      Uhkauksia, pakanalliset ! Kauheeta ! Kohta vaalit? Roskaa riittää.

      • Anonyymi

        Rakkautta koirakorteissa !


    • Anonyymi

      Kohtuullisen hyvin asiaan pureuduttu … ?
      Mutta kannattaako nähdä vaivaa, kun näiden palstojen lukijoiden ÄO:n suuruus ei päätä pakota.
      Asiallinen linja menee aivan hukkaan.
      Yritähän vielä Mattiin ja Liisaan - ponnari on jo saattanut päätoimittajalta "löystää "

      Pottu Koirallakin on jo hiljaisempaa ?

      • Anonyymi

        Syksyllä 1984 hämmästyin niin, etten ole vieläkään toipunut siitä. Ennen sitä olin ollut koululuokassa keskivertojäsen, kotona minut oli kasvatettu arvostamaan sekä itseäni että muita, enkä tiennyt, ettei minun pitäisi missään tapauksessa näyttää minulta, kun menin uuteen kouluun seiskaluokalle.
        – Vittu mikä pelle, kovaääninen tyttö sanoi ja osoitti minua.
        Olin ollut uudessa luokassa minuutin. Muutama lähellä istuva hörähteli hyväksyvästi. En tiennyt, pitikö minunkin nauraa. Kovaäänisellä tytöllä oli koulussa laaja ystäväpiiri. Minulla ei ollut ketään. Hän keksi nokkelia kommentteja ulkonäöstäni, johon olin ollut siihen saakka ihan tyytyväinen. En ollut tiennyt, että olin viallinen.
        Kun tajusin, että minua kiusataan, hämmästyin. Olin kertakaikkisen ällistynyt.
        Muutamassa päivässä osani oli selvä kaikille muillekin. Olin se, jolle ensin naureskeltiin ja jota vähän ajan kuluttua nimiteltiin päin naamaa. Seuraava tunne oli syvä häpeä siitä, että olin kiusattu. En olisi missään olosuhteissa pystynyt kertomaan kenellekään siitä.
        Muistan edelleen, miltä tuntui kävellä aution koulupihan poikki, kun kaksi tyttöä käveli aivan kannoillani ja ilkkui.
        Jälkeenpäin tuntuu kummalliselta, että vain olin. Pääkiusaajani osoitti kaikin keinoin ja elein, että olin hänestä vastenmielinen ja ällöttävä. En koskaan uskaltanut sanoa vastaan. En koskaan mitenkään ilmaissut, miltä se tuntui. Avaimet vapauteeni olivat hänen taskussaan, eikä hänellä ollut aikomustakaan päästää minua. Toivoin vain, että kiusaaminen eräänä päivänä loppuisi. En oppinut koulussa mitään. Päässä kohisi koko ajan, ja sydän jyskytti niin, että pelkäsin jonkun huomaavan sen. Hirveintä olisi ollut, että muuta olisivat tajunneet, miten peloissani olin. Tunneilla piilottelin otsahiusteni takana ja yritin näyttää siltä, etten välitä mistään. Koko vuosi meni usvassa. Kiusaaminen oli niin avointa, että opettajien on täytynyt huomata se.
        Seuraavana vuonna en mennyt kouluun. Olin kuoleman väsynyt koko ajan ja olisin voinut nukkua vuorokaudet ympäri. Välillä vanhempani raahasivat minut kouluun, mutta kun auton perävalot katosivat näkyvistä, kävelin ovesta ulos ja bussipysäkille. Harhailin kylällä ja kuluttelin aikaa. Luokkakaverini tuskin edes huomasivat, että olin poissa. He solmivat ensimmäisiä seurustelusuhteita ja järjestivät kotibileitä sillä aikaa, kun minä harhailin yksin kylillä, ohimot jyskyttäen.
        Jäin luokalleni, enkä enää ollut hämmästynyt. Olin peloissani ja vihainen.
        En tiennyt, että muutaman vuoden päästä koulussa kohtalotoverini laittaisi pisteen omalta osaltaan koulukiusaamiselle. En tiedä, mitenkävi, mutta sen tiedän, että kiusaaminen loppui siihen. Valittavasti siihen loppui myös kiusaamisesta puhuminen, koska se likvidoinnin rinnalla niin mitätön teko, ettei sitä hyväksytä syyksi sille, että henkilö lopulta ottaa oikeuden omiin käsiinsä. Kaikille Suomen pahimpien tapahtumien yhteistä se, että tekijää kiusattu. Ja se, että pahimman jälkeen väitetään, ettei kiusaamista ollutkaan tapahtunut. Ei ainakaan paljon.


      • Anonyymi

        kultalusikka suussa syntyneitä ! parempi että et mene puuttumaan niiden riivattujen "touhuiluun". Se on sinulle itelle syyte niskassa, jos iisalamen nuorisopoliisi asiaa hoitaan.......mitens kävi papparaiselle kun pikkulikat suuttan auko ja pilikkahuutoja reväöttelivät ilmoille
        papparainen erehty kysäseen, mitä meluatta...kaks vuotta ehotonta nuorisopoliisi tarjos suoraan vanahemmat syytteen nostivat
        vanhemmat vaikutusvaltasta ja rikasta väestöö ja fasaanit kunnossa, vaekka juopottelu kotin seinien sisällä myös väkivaltaa perheissä on sisältänyt pitkään

        anneetaan onkelmien kassaantua ensin ja nythän nuot tuntuuvat kassaantunneen, kun opettajat kunnasat korkkoovat muille maelle ; D
        Kauheeta !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kultalusikka suussa syntyneitä ! parempi että et mene puuttumaan niiden riivattujen "touhuiluun". Se on sinulle itelle syyte niskassa, jos iisalamen nuorisopoliisi asiaa hoitaan.......mitens kävi papparaiselle kun pikkulikat suuttan auko ja pilikkahuutoja reväöttelivät ilmoille
        papparainen erehty kysäseen, mitä meluatta...kaks vuotta ehotonta nuorisopoliisi tarjos suoraan vanahemmat syytteen nostivat
        vanhemmat vaikutusvaltasta ja rikasta väestöö ja fasaanit kunnossa, vaekka juopottelu kotin seinien sisällä myös väkivaltaa perheissä on sisältänyt pitkään

        anneetaan onkelmien kassaantua ensin ja nythän nuot tuntuuvat kassaantunneen, kun opettajat kunnasat korkkoovat muille maelle ; D
        Kauheeta !

        Tiedoksi ja tarpeeksi !
        Näiden asioiden käsittely on kokenut muutoksen.
        Asiat menevät Kuopion pääpoliisiasemalle keskitetyksi. Siellä erillinen nuoriso-ongelmienhoitoon keskittyvä työryhmä tutkii alustavasti asian. Siellä arvioidaan asian vakavuus ja toimenpiteiden suuruusluokka ? Nyt ei "pärstäkerroin" niin pahasti pääse vaikuttamaan ratkaisuissa ja tutkintatoimien kulussa... Luottamus oli ennen poliisin tärkein työkalu; lieneekö sitä enää ? Luottamuksen palauttaminen harvoin onnistuu ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syksyllä 1984 hämmästyin niin, etten ole vieläkään toipunut siitä. Ennen sitä olin ollut koululuokassa keskivertojäsen, kotona minut oli kasvatettu arvostamaan sekä itseäni että muita, enkä tiennyt, ettei minun pitäisi missään tapauksessa näyttää minulta, kun menin uuteen kouluun seiskaluokalle.
        – Vittu mikä pelle, kovaääninen tyttö sanoi ja osoitti minua.
        Olin ollut uudessa luokassa minuutin. Muutama lähellä istuva hörähteli hyväksyvästi. En tiennyt, pitikö minunkin nauraa. Kovaäänisellä tytöllä oli koulussa laaja ystäväpiiri. Minulla ei ollut ketään. Hän keksi nokkelia kommentteja ulkonäöstäni, johon olin ollut siihen saakka ihan tyytyväinen. En ollut tiennyt, että olin viallinen.
        Kun tajusin, että minua kiusataan, hämmästyin. Olin kertakaikkisen ällistynyt.
        Muutamassa päivässä osani oli selvä kaikille muillekin. Olin se, jolle ensin naureskeltiin ja jota vähän ajan kuluttua nimiteltiin päin naamaa. Seuraava tunne oli syvä häpeä siitä, että olin kiusattu. En olisi missään olosuhteissa pystynyt kertomaan kenellekään siitä.
        Muistan edelleen, miltä tuntui kävellä aution koulupihan poikki, kun kaksi tyttöä käveli aivan kannoillani ja ilkkui.
        Jälkeenpäin tuntuu kummalliselta, että vain olin. Pääkiusaajani osoitti kaikin keinoin ja elein, että olin hänestä vastenmielinen ja ällöttävä. En koskaan uskaltanut sanoa vastaan. En koskaan mitenkään ilmaissut, miltä se tuntui. Avaimet vapauteeni olivat hänen taskussaan, eikä hänellä ollut aikomustakaan päästää minua. Toivoin vain, että kiusaaminen eräänä päivänä loppuisi. En oppinut koulussa mitään. Päässä kohisi koko ajan, ja sydän jyskytti niin, että pelkäsin jonkun huomaavan sen. Hirveintä olisi ollut, että muuta olisivat tajunneet, miten peloissani olin. Tunneilla piilottelin otsahiusteni takana ja yritin näyttää siltä, etten välitä mistään. Koko vuosi meni usvassa. Kiusaaminen oli niin avointa, että opettajien on täytynyt huomata se.
        Seuraavana vuonna en mennyt kouluun. Olin kuoleman väsynyt koko ajan ja olisin voinut nukkua vuorokaudet ympäri. Välillä vanhempani raahasivat minut kouluun, mutta kun auton perävalot katosivat näkyvistä, kävelin ovesta ulos ja bussipysäkille. Harhailin kylällä ja kuluttelin aikaa. Luokkakaverini tuskin edes huomasivat, että olin poissa. He solmivat ensimmäisiä seurustelusuhteita ja järjestivät kotibileitä sillä aikaa, kun minä harhailin yksin kylillä, ohimot jyskyttäen.
        Jäin luokalleni, enkä enää ollut hämmästynyt. Olin peloissani ja vihainen.
        En tiennyt, että muutaman vuoden päästä koulussa kohtalotoverini laittaisi pisteen omalta osaltaan koulukiusaamiselle. En tiedä, mitenkävi, mutta sen tiedän, että kiusaaminen loppui siihen. Valittavasti siihen loppui myös kiusaamisesta puhuminen, koska se likvidoinnin rinnalla niin mitätön teko, ettei sitä hyväksytä syyksi sille, että henkilö lopulta ottaa oikeuden omiin käsiinsä. Kaikille Suomen pahimpien tapahtumien yhteistä se, että tekijää kiusattu. Ja se, että pahimman jälkeen väitetään, ettei kiusaamista ollutkaan tapahtunut. Ei ainakaan paljon.

        Mitenköhän nimenkeruu netissä etenee, kun tuli tämä Corona-virusongelma.
        Jääkö hyvä asia jälleen keskeneräiseksi.
        Voi mikä harmi mielelleni ja koulukkaille !


    • Anonyymi

      - PAREMMAN TASAVERTAISUUDEN HYVÄKSI!
      - Hyvää asiaa, joka vaatii meidän kaikkien jatkuvan, herpaantumattoman huomion!

      Pukit kaalimaan vartijoina?
      Iisalmen poliisi oli toimija, jonka johdon menettelyillä oli kauas kantoisia seurauksia.
      Ja "nallit" paukkuvat edelleen - silloin tällöin, tiuhaankin!
      Vastuunkanto poliisin heikosta menettelystä kaadettiin uhrien niskaan.
      HUONOSTI HOIDETUSTA TYÖSTÄ JÄI PITKÄ PASKAVANA !
      Puuttumattomuus tapahtumiin ja asian vakavasti ottaminen ontuivat poliisilla pahan kerran!
      Poliisille osoitetut selvityspyynnöt torpedoitiin henkilökohtaisella yhteydenottokiellolla. S-postit hoidettiin poliisin puolelta "sähköpostipimennyksellä"?

      Yhteydenotonrajoittaminen on ymmärrettävää, kun on kyse häirinnästä, joka kohdistuu virkamieheen. Asiallisetkin yhteydenotot defensiivisesti torjuttaessa kertovat välttelystä, salailusta! Vastuunpakoilu kuvaa asian perustellusti.

      Priorisointiako?
      Tökerösti ja piittaamattomasti, asenteellisesti, polettiin heikompien, "erilaisten" ihmisten, oikeuksia! He eivät kuuluneet ihmisoikeussegmenttiin, poliisin luokittelussa ?
      Mielenterveysongelmien kanssa olevat ihmiset ja seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluvat, aiheuttavat hämmennystä suhtautumisessa - asenteissa. Poliisi-ihmisillä.
      Iisalmen poliisin johdon ylimielinen asenne ja piittaamattomuus nousevat mieleen päällimmäisiksi!

      Poliisi ei ole kenenkään kaveri?

      Rikostutkinnan olettaa olevan puolueetonta. Todenmukaisten tapahtumien kirjaamista syyttäjän päätettäväksi.
      Rikostutkinta EI ole tutkijan / tutkinnanjohtajan "käsitysten" tuomioiksi ajamista.
      Saati tutkittavien ihmisten miellyttämistä mihinkään suuntaan!
      Kuulustelijan velvollisuus on varmistaa, että osapuolet puhuvat totta. Osapuolet pitäytyvät kertomuksensa todellisiin tapahtumiin. Totuudessa pysymisen pitää olla kuulustelijan perusvelvollisuus. Totuus on perusodote, tutkinnan suorittamisessa.

      Poliisi voi yksityiselämässään olla kaveri niin monelle, kuin rahkeet kestävät. Poliisi-ihminen poliisina - virkamiehenä - on lain- kuuliaisuuden edustaja. Ei kenenkään prosessinosaisen "kaveri"!
      Kavereiden ja ystävien sattuessa kuulustelijan kohdalle rikostutkintaan, hänen on jäävättävä itsensä. Luonnollisesti siirettävä tutkinta puolueettomalle poliisi-ihmiselle?

      Poliisien palkka maksetaan yhteisistä verorahoista. Verorahojen käyttö edellyttää kansalaisten yhdenvertaista kohtelua! Yhdenvertainen kohtelu on myös lakiin kirjoitettu!
      Lahjusten ottaminen tutkinnassa on muuta kuin vilpitöntä toimintaa!

      Who Cares - Mitä me siitä välitetään?

      Hauskaa ! Poliisien "sikahauskaa", mutta kenen kärsimysten kustannuksella.
      Eipä keväinen tiaisten tiiperrys, naapuri paikkakunnan lehmustenoksilla kaikunut, vaan äänessä olivat tuolloin aivan muunlaiset "räähkälinnut"...

      Iisalmen poliisiaseman johto teki ylimielisyydessään pahan perusvirheen. Loi vilpillisyydellään vihankantoilmapiirin paikkakunnan asukkaiden keskuuteen.
      Poliisijohto ei "puukkoaan" uhrien haavassa kiertäessään halunnut arvioida, kuinka syvä haavasta tuli. Kuinka hitaasti haava paranee ? Jos parantuu milloinkaan!
      Haavat ovat yhä auki. "Märkää" valuu, vielä useiden vuosien jälkeen.
      Who Cares? Kaikesta huolimatta, mitäpä tuosta!
      Ei kukaan välitä OIKEASTI ! - Kaikki kuivuu jälleen kerran tapahtumien juhlapuheiden "sokerikuorrukkeeksi".

      "Kaikkia ei voi miellyttää", kirjoittaa FB-sivullaan, rikostutkija, Iisalmi!

      Onko poliisin tehtävä ensisijaisesti miellyttää?
      Mielestäni poliisin tehtävä on ensisijaisesti ehkäisevä toiminta. Valvonta.
      Rikostapauksissa ---puolueeton --- tasapuolinen - ihmisoikeuksia kunnioittava työskentely.
      Tutkintaa - ei tutkijan "käsityksien" kirjaamista.
      En osaa parempaa ilmaisua, mutta...
      Poliisien haluaa uskoa olevan ajamassa oikeita asioita. Oikealla tavalla, arkisessa työssään. Lakien ja asetusten mukaisella tavalla!

      Tärkeintä ei ole, kuka on oikeassa ?
      Tärkeintä on , mikä on oikein !

      Oikeudenmukainen kohtelu - sen toteutuminen riittää ruohojuuritason ihmiselle, oikeustoimien uskottavuuden takuuksi. Luottamus tasavertaiseen kohteluun säilyy?
      Kansalaisten luottamus ! Se oli, lieneekö enää, poliisin tärkein väline työkalupakissaan !
      Juhlahumu sammuu nopeasti. Käsissä on raaka arki, missä juhlapuheiden "hype" saa muuttua todellisuudeksi erittäin mielellään. Harvoin niin käy - elävässä elämässä.
      toim; Kurjo Vajalta

      • Anonyymi

        Hyvä, Birgit. Uskotaan, uskotaan … väärä tuomio


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, Birgit. Uskotaan, uskotaan … väärä tuomio

        – Jos alkoholistin puoliso pohtii mitä tehdä, niin neuvon aina lähtemään. Eivät he yleensä muutu, vaikka lupaavat. Alkoholistien lapsia puolestaan neuvon ottamaan etäisyyttä ja elämään omaa elämäänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, Birgit. Uskotaan, uskotaan … väärä tuomio

        Hullu koira puree. Haukkuva koira ei. Pahin on hullu akka joka haukkuu ja puree. Prkl


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, Birgit. Uskotaan, uskotaan … väärä tuomio

        Jäähyväiset Kiusaamiselle.. kyllä sen voi uhkaukseksi käsittää !
        Vainoharhoissa elävänä ? Tahallinen väärinymmärrys on muotia. Maailman muotia.


    • Anonyymi

      Surullinen kiusaamistapaus Vantaalla.
      Hieman yli kuukausi sitten 14-vuotiasta tyttöä osoiteltiin koulussa laserilla silmään ja se vaurioitui. Hoito jatkuu. Pysyvästä vammautumisesta ei ole vielä tietoa. Tytön toinen silmä on ennestään lähes sokea, joten tilanne on siksikin vakava.
      Tytön äiti on arvostellut julkisuudessa vakavasti, että hänen lastaan on vuosikaudet kiusattu. Tyttö on aina se, joka vaihtaa luokkaa tai koulua, ei kiusaajat.
      Tytön äiti on lähtökohtaisesti halunnut, että asia kohdataan koulussa asiallisesti, kiusaaja pyytää anteeksi, yhteispalaveri vanhempien kesken järjestetään. Tämä ei ole onnistunut ja äiti on hyvin pettynyt koulun toimiin.
      Nyt koulusta on tekeillä tutkintapyyntö. Edelleen on käymässä niin, että kiusattu vaihtaa paikkaa: hän joutunee yksityisopetukseen. Kiusaaja jatkaa koulunkäyntiä kuten ennenkin.

      Anteeksipyynnöt ovat tiukassa Lapinlahdellakin ja vanhemmat suojaavat ammatillisia fasadejaan - häpeällistä. Sama meno jatkuu kuin katinkullan metsästys

    • Anonyymi

      Sinulle sielultasi yksinäiselle annan tapahtuneen anteeksi sillä uskontooni ei kuulu vihan pitäminen sydämessä. Viha on mielen myrkkyä jonka ainoana tarkoituksena on tehdä ihmisestä hirviö. Vihasta puhdas mieli ja sydän kykenee näkemään asioita joita vihalla myrkytetty ei koskaan tule näkemään.

      KIITÄN eilistä päivää kun sain jälleen kerran kilvoitella tunteiden kanssa jotta olen eilistä voimakkaampi. Voimakkaampi torjumaan vihaa ja näkemään elämän kauniit värit.
      Olisi kauheaa särkeä lamppu, joka minulle on tietäni valaissut tällä hapuilevalla vaelluksella.
      Olisi kauheaa pimentää se valo, joka on valaissut minua; varjoa luomatta.
      Olisi synti olla juomatta lähteestä, jonka vesi on pessyt pois lukemattomia ahdistuksia.
      Olisi ylimielistä hylätä se, minkä Jumala antoi VOIMAKSI JA LOHDUKSI silloin, kun toivo elämästäni yritettiin särkeä ja maahan polkea.
      Eräs haukkumakirje ajoilta,jolloin valehtelu oli POP ja vaino siunattu viranomaisten taholta:
      Kuulepas nyt latvalaho sinä. minä olen korvia myöten täynnä tätä koko helkutin soppaa. minä voin vannoa että minun poika ei oo koskaan tehnyt sinulle tai sinun perheellesi pahaa. sen verran olen häntä kovistellut. ja hän olisi jo sen tunnustanut. jokainen vastaa teoistaan ja siihen olen lapsenikin opettanut. olen itse ollut aikanaan koulukiusattu sen takia kun olen ollut lastenkodin kasvatti eli kiusaaminen on viimeinen asia minkä hyväksyn. ja sitä en hyväksy lapsiltAnikaan. en äitinä siedä myös sitä että poikani kuvia levitellään pitkin kyliä ja leimataan häntä kiusaajaksi. tottakai puolustan omaa lastani silloin kun hän ei oo syyllinen. jos on syyllistynyt johonkin hän varmasti saa siitä rangaistuksen. mutta viatonta lasta en syytä.jokainen nuori varmaan tekee jossain vaiheessa typeryyksiä.niin myös minunkin.mutta tässä asiadsa sinäbhaukut väärää lasta. ja toisekseen sinä olet arvostelemassa meitä yrittäjiä että meidän pennut on pahimpia. olen ollut yksinhuoltaja ja teen helvetin pitkiä työpäiviä. leipäni eibtule helposti ja senttiäkään en ole tässä elämässä saanut ilmasta rahaabkaiken olen itse hankkinut helvetin kovalla työllä. en todellakaan ole rikas joka päivä on taistelua miten pärjään seuraavaan päivään ja miten laskuni maksan.eli ei ole minun lapset rikkaan yrittäjän huonosti kasvatettuja pentuja.parhaanibolen äitinä yrittänyt ja rakkautta olen heille antanut.ei ole rikkauksia meidän perheessä mutta rakkautta siitäkin edestä.ja lasten isä puolustaa kanssa omiansa.olemme jo kauan katsoneet tätä tilannetta ja toi kuva sai meidät kyllä tuohtumaan.reino ei ole phoinpidellyt ketään ja poliisit tietävät tästä tilanteesta.olette laittaneet alaikäisestä sopimattomia kuvia julkisesti joka ei ole oikein sekin on kiusaamista...yritin aikanaan keskustella sinun kanssa niinkuin aikuist keskustelee mutta et ollut valmis siihen mutta syyttelemään olet vamis kuitenkin.haluan lopun tälle kaikelle älyyttömyydelle.

      Vastaukseni jälleen toistamiseen:
      Olisi kauheaa pimentää se valo, joka on valaissut minua; varjoa luomatta. Olisi synti olla juomatta lähteestä, jonka vesi on pessyt pois lukemattomia ahdistuksia.Olisi ylimielistä hylätä se, minkä Jumala antoi VOIMAKSI JA LOHDUKSI silloin, kun toivo elämästäni yritettiin särkeä ja maahan polkea.

      • Anonyymi

        # leipäni eibtule helposti ja senttiäkään en ole tässä elämässä saanut ilmasta rahaabkaiken olen itse hankkinut helvetin kovalla työllä. en todellakaan ole rikas joka päivä on taistelua miten pärjään seuraavaan päivään ja miten laskuni maksan.eli ei ole minun lapset rikkaan yrittäjän huonosti kasvatettuja pentuja. #
        ;D ;D ;D .. mikä sinulla niin vaikea ymmärtää ? Jos on arvosteltu rikkaiden yrittäjien pentuja... ja.. kuten hartaasti vakuutat sinä olet # köyhä yrittäjä # NIIN silloinhan arvostelu ei ole sinua koskenut ? ;D Hengitä rauhallisesti, löysää pipoa ja jatka lapsostesi "rakastamista", jos raskaalta yrittämiseltä ehdit ? Turhaan vaahtoat ! lipiplipi hyppyjä ja happia. äly hoe ? ;D
        niitä turhan huutajia, kun ulkopinnallisuus on kolhun saanu kupariseen !
        Yleensä häiriköiksi huuvellaan " köyhie, sivistymättömien lapsia " Eipä mittää ?


      • Anonyymi

        rouva on väärässä pojastaan. voe vaenottu äeti ! se sun poikas oli todellinen manipulioja yläkoulussa. tunnistan hyvin ! sillä oli erityiskyky manipuloida muita ilkeyksiin ja yliluonnollinen kyky pelastaa oma nahkansa. aina se onnistui kiemurtelemaan itsensä vastuusta. lie masturpoinut sitten onnistumiensa palkkana ;D kuisaaja jäbäis oli se on varma ! ilikiö ! omana opetustilanaan jäbä käytti osulanpihaa. siellä levitti saastaansa muiden päähän. oli tuhanne kateellinen muuten kaikille. nyt alkkis ? aina valehtelija. palijo tuhlattu "rakkautta" siihen vuotavaan saaviin ;D


    • Anonyymi

      AIKA EI KULTAA EIKÄ POISTA VÄÄRYYTTÄ
      Yhä räikeämmin paljastuvat Iisalmen poliisin taannoiset tutkimukset "lehmänkaupoiksi" ja "kusetukseksi".
      Poliisin into ja halu suojella vihapuheita levitelleitä ovat mittaluokkaa, jota missään muissa Suomen poliisipiireissä ei ole samankaltaisten asioiden ympärillä kohdattu.
      Osapuolien tasavertaisesta kohtelusta, ei virkavastuulain tarkoittamassa merkityksessä ole ollut "hajuakaan".
      Tutkijalla on rikoksia tutkiessaan mahdollisuus "ohjailla" kantajaa, kuin myös vastajaa eli rikoksen tekijää mielivaltaisesti niin halutessaan.
      Rikostutkija toimii työssään ITSENÄISESTI.
      Ennen kuin juttu saatetaan tutkinnanjohtajalle, tutkija on voinut saada aikaan monen asteista tuhoa rikoksenuhrin kannalta.
      Kun tutkinnanjohtaja saa jutun, niin "lehmänkaupat" voivat jatkua kaikessa rauhassa, mutta nyt yhteispelillä.
      Tarkoituksellisesti kantajan asemaa voi heikentää ja vaikeuttaa, siten voi viedä rikollisenedut kantajan oikeusturvan edelle, jos tutkijan toiminta palvelee poliisinetua.
      Poliisinedulla tarkoitan pitkäkestoisten tutkintojen lopettamista tai ratkaisun ajamista kaiken oikeusturvan vastaisesti, niin että rikollisista tehdään "uhreja".
      Helpoin, mutta samalla halpamaisin temppu kantajan aseman heikentämiseksi on antaa "lipsahduslausuntoja" kantajan mielenterveydestä tai muista "uskottavuutta" heikentävistä kantajan "kyvyistä".
      Kantajan uskottavuutta murennetaan täällä "epäilyksensiemenellä" vakavasti ja tarkoituksellisesti!

      Raukkamaisella tavalla poliisin moraalin kannalta !

      Käsitystä tukee vahvasti, kun tutkii samankaltaisia rikostapauksia ja niiden pöytäkirjoja Iisalmen poliisin osalta.
      Vaarallisuusasteeltaan huomattavasti vakavampi tilanne on jätetty "kylmästi" tutkimatta tutkinnanlopettamismenettelyllä, koska asia ei ole "palvellut " Iisalmen poliisin intressejä.
      Vastaavasti on lähdetty ajamaan juttuja, joissa on ollut kyse poliisin ja tutkinnan erehdyttämisestä, valehtelemisesta.
      Kun juttu on palvellut poliisin tarvetta saattaa pitkäkestoinen tutkinta HALUTTUUN päätökseen ; kantajan vaientamiseen - vähäisiä resursseja on käytetty ilman säästöjä!
      Tukemalla toiminnallaan rikoksentekijää, tutkija ajaa lopulta juttua niin, että rikoksen tekijät saadaankin uhreiksi.
      Menettely on oikeusvaltiossa oksettava, vastenmielinen. Tutkijan "puurtaminen" palkitaan paremmalla palkalla ja paremmalla viralla! Vanhempi rikostutkija saa palkkionsa ja ns. "hankala asiakas" vaiennetaan poliisin "päättäväisyydellä".
      Piparipöytä kutsuu ja notkuu ??? ;D
      Rikoksen uhrit ----- ketä kiinnostaa, mitä heille tapahtuu?
      Lehmänkauppoja, vaikenemista, tutkinnanohjailua on Suomessa tullut julki ylimmän poliisijohdon taholta, mutta sama "kyky" haluttujen tulosten ajamiseen on vallalla oman maakuntamme poliisilaitoksessa.
      Asiaan on vaikea puuttua, sillä poliisi on varautunut tilanteeseen valitusten osalta ja valituksen tullessa poliisi tekee ITSE omasta toiminnastaan virkavelvollisuusrikkomuskantelun, jolloin tutkinta tapahtuu poliisin sisällä ja ei ole uutta tieto: Ei korppi korpin silmää noki.
      Kuka tarvitsee laitosta, jonka perusrakenteet oikeudesta ovat mädät ?
      Ja poliisien moraali löysempi kuin eräällä Anterolla; Saksassa ?

      • Anonyymi

        ; Dramaattisten vaiheiden jälkeen
        olen oppinut,
        että mitä vähemmän poliisin kanssa on tekemisissä, niin sitä
        paremmin yhteistyö sujuu. 🥴 Hyvää jatkoa työllenne ! Poliisi-ihmiset?


    • Anonyymi

      Tämä listan kerääjä; samainen mies joka osulaa johtaessaan ei oman kauppansa ongelmia saanut nuorison osalta hoidettua mihinkään malliin ! Mummut pelkäsivät ja muutkin pelkäsivät kaupan aulassa lintturoivia nuoria. Kuka milloinkin joukkion vihan kohteeksi valikoituikaan ? Tiedossa listan kerääjällä ongelma varmasti oli !
      Uskallus, kyky ja kaukonäköisyys puuttuivat tyystin. Mistä nyt herätys ryhtyä etsimään syytä ongelmaan OPETTAJISTA ?
      Kysynpä ihan muuten vaan !

    • Anonyymi

      annappa olla rutkuttamatta, kun totuus ei pala tulessakaan. katso totuutta silmiin;
      mielipiteen vapaus meillä on kaikilla, mutta pilkkamisen vapaudesta en ole tietoinen muualla kuin Lapinlahdella?
      tyhmyydestä sakotetaan; on sanottu ja hinta voi olla kova myös aikuisen kohdalla. niin oli tässäkin tapauksessa; kotirauha! pahoinpitelyt! pilkkakirveen heitot vanhemmilta! surkea viranomaistyöskentely! tyrmistyttävä poliisityö! surkea poliisin toiminta! omaisuuden särkeminen ja sotkeminen! suora valehtelu ! mitä kaikkea muuta pahuutta ?
      paljon täällä kirjoitettu siitä, miten joku voidaan "uhrata" vanhempien murhanhimon edessä; " parempien" ihmisten ilkeä, huono käytös siunataan ja hyväksytään ?
      monet lisäkseni ovat ilmaisseet tyytyväisyytensä siitä, että uhri ei aikanaan jäänyt uhriksi näiden raatelija-aikuisten käsiin, vaan rohkeni tuoda tapahtumat julkisiksi ja puolustaa oikeuksiaan ja omaa kotirauhaa.
      ei sellainen käytös ansaitse tulla palkituksi, mitä kylän sisällä esiintyi. ihmisjahtia se on! lynkkaus ilman oikeuden esille tuomista !
      säälittävää oman nokan nostoa, niiltä vanhemmilta, joiden kersat olivat touhussa mukana. ihmisjahti oli SÄÄLITTÄVÄÄ ! HÄVETTÄVÄÄ kopeutta !
      "aikuiset" ihmiset lähtevät väkivallan ja kiusaamisen tielle ei ansaitse tulla vaietuksi ja hiljaisesti hyväksytyksi.
      sellainen käytös ansaitsee tulla tuomituksi. aikuiset ihmiset ? laittaa omat lapset ilveilemään toisen ihmisen kustannuksella ja purkamaan vanhempien vihatunteita.
      ongelmahan ei ollut tässäkään tapauksessa lapset, vaan vanhemmat ja heidän asenteensa. Turha on opettajista syntipukkeja etsiä, herra kauppias
      vihasta on aika tehdä loppu.

    • Anonyymi

      Uusi keskustelu Matin ja Liisan koulun ongelmista 2020 !
      - onko koko ongelmaa ylipäätään olemassa? Minusta ei ole - taso on täällä hyvä; jopa korkea, moraalin kohdalla.
      Lapinlahden palsta on kaapattu pelkästään viranomaisten, lähinnä poliisien, haukkumiseen. Kehotan kaikkia olemaan kommentoimatta kirjoituksia. Jääköön tämä palsta keskinäiseen myrkynkylvöön
      Viestiketjun aloittaja: Onko sinulla tunne, että juuri sinun hiekkalaatikkoosi ovat käyneet juntti *askalla.
      En tunne sympatiaa sinua kohtaan; en ymmärrä, mikä oikeus juuri sinulla on kieltää muilta oikeuksia.
      Kirjoita nimellä, niin *askanhaju kirjoituksistasi laimenee huomattavasti.
      Toteaminen, omakohtaisen kokemuksen jakaminen, huonon viranomaistoiminnan arvioiminen, toiminnan kyseenalaistaminen ym. eivät ole "haukkumista"; kuten leimaat tekstejä.
      Kasva ulos hiekkalaatikkoiästä, opettele jakamaan "leluja" muiden kanssa.
      Asioiden jakamista sanotaan sosiaalisuudeksi. Kokemusten jakaminen on myös sosiaalisuutta, > yhteisöllisyyttä. Niirasavloaitikkamiettisnekkiturupitkäkauppinenhiltuis… ???
      - kirjoituksesi edustaa itsekeskeisyyttä: Naivismia!
      Luitko Iisalmen Sanomat 12.12.2019, niin ajattelitko, että vuosia sitten varoitettiin nykymallin mukaisesta "nuorisokapinoinnista".
      Silloin oli väärä ihminen nostamaan asiaa esille. Viranomaisten, niin koulu- kuin poliisin, täytyi tehdä syyttömästä !syyllinen vauhkojen vanhempien rauhoittamiseksi. Syytön sai vainoojan nimekseen? Sai vainon osakseen ja murhayrityksen palkakseen ? Siinä oikeaa käsitystä vainoajille !Samalla lapsille/nuorille viestitettiin, että "lynkkaus" on hyväksyttävä menettely.
      "Valehdella saa" ; opasti, N&K- poliisi Iisalmen poliisilaitokselta!
      * vai mitä Antti Jokikokko ja silloinen nuoriso-ja koulukonstaapeli poliisi-ihminen? Pallo oli tuolloin teillä ! Te potkaisitte sen "*askaviemäriin"; nyt keräätte typerän toimintanne tuloksia. Korjailette tuhansien eurojen ilkivallasta aiheutuneita vahinkoja.
      Poliisi ja kuntapäättäjät "huhuilevat" mahdollisten tekijöiden perään: Tarjotakseen APUA ? ongelmissa kamppaileville nuorille. Kuka kipuilee pahiten; kunnan viranomaiset, poliisi - ehkä "iloiset, reippaat, nauravat, mukavat nuoret"
      Korjauskustannukset ilkivallasta voi pidättää suoraan kouluviranomaisten palkasta. Kun on "kusitolppa" ---- se on vähintä, millä voivat NÄKÖALATTOMUUTENSA hyvittää.
      Hyvähän meillä kaikilla on olla turvallisessa yhteisössä, turvallisessa yhteiskunnassa !
      Hyvä meidän on kaikkien olla ?

    • Anonyymi

      Paksuinta oksaa etsimää ja pääsee leukakiikussa keinumaan.
      Maailman kaikkien aikojen paras vartalon venyttäjä - on se sitäkin ?
      Tuottamattomat oksat karsitaan - Raamattu ?
      Mädäntyneitä hedelmiä tuottavat oksat salvataan.
      Hyvä kaikilla hyvien ihmisen keskellä ;D kaikilla hyvä tahto !

    • Anonyymi

      TIMO !
      YSTÄVÄ ?
      ILMAN TUULTAKIN
      PURJEENI PULLISTAN...
      - JATKAN MATKAA.
      ILMAN AIROJAKIN
      VENETTÄNI SOUDAN...
      - JATKAN MATKAA.
      ILMAN RAKASTA YSTÄVÄÄ -PYSÄhDYN.

      -PURTENI TÖRMÄÄ PELON MUURIIN...

      ILMAN RAKASTA YSTÄVÄÄ MINULLA ON KYLMÄ !
      ... SYDÄMENI PYSÄHTYY...

      ILMAN RAKASTA YSTÄVÄÄ;
      YMPÄRILLÄNI KASVAA PELON MUURI.

      KULJE VIERELLÄ KAPPALEEN MATKAA - MURRA MUURIT ?

      mYÖNNÄN: EN OLE HELPPO IHMISENÄ...
      MINUA ON VAIKEA KESTÄÄ,
      MUTTA KIINTYMYKSENI ON VILPITÖNTÄ !

    • Anonyymi

      Hyvät ja rakastavat lapinlahtelaisvanhemmat !
      Kyllä kielenkäyttö, toisen kunnioitus, hyvät tavat opitaan kotoa !
      Lapsi on kuin ikkuna kodin sisälle kodin ulkopuolella liikkuessaan. Sieltä kotoa väkivallan, pilkkaamisen, kiusaamisen, häiriköinnin ABC- opitaan !
      Niitä rakkareita kaikkien pitäisi kunnioittaa ja niiden rikollisenalkujen ehdoillako yhteiskunta pitää rakentaa toimimaan. Ei koskaan, hyvät savolaiset.
      Pahuus levittyy kaduille mitättömästä vanhemmuudesta ! Rosvous ja alakulo !
      Opettajia solvaamalla ette ainakaan kuntanne mainetta piireissä kohota ! Ostakaa kotiinne ISO peili ja tutkistelkaa tekojanne ? Kauheeta !

      • Anonyymi

        Opettajat eivät ole ongelma! Vanhemmat ovat ongelma! He eivät opeta lapsilleen tapoja, kunnioitusta tai edes perustietoa siitä, millä tavalla toisten ihmisten kanssa tullaan toimeen.
        Lapset tulevat kouluun kengissä jotka maksavat enemmän kuin opettajan koko vaateparsi, mutta silti heilllä ei ole kyniä eikä paperia. Kuka ne hankkii? Opettajat saattavat hankkia ne usein omilla rahoillaan.
        Kun katsotte kouluja, jotka ovat "epäonnistuneet", katsokaa oppilaita ja vanhempia. Tulevatko vanhemmat vanhempainiltoihin? Keskustelevatko he opettajien kanssa säännöllisesti?
        Varmistavatko he, että heidän lapsensa ovat valmistautuneet kouluun hankkimalla kaikki tarvittavat välineet? Varmistavatko he, että lapset tekevät kotitehtävänsä? Onko heillä toimivia puhelinnumeroita?
        Tekevätkö oppilaat muistiinpanoja tunneilla? Tekevätkö he edes kotiläksyjään? Kuuntelevatko oppilaat tunneilla, vai ovatko he jatkuvasti häiriöksi koko luokalle?
        Kun mietitte näitä asioita, huomaatte etteivät koulut ole epäonnistuneet, vaan vanhemmat. Opettajat eivät voi tehdä sekä omaa työtään ETTÄ vanhempien työtä. Mikään ei tule muuttumaan ennen kuin vanhemmat astuvat esiin ja alkavat tehdä työnsä!"


    • Anonyymi

      Onpas asiallinen palsta !
      Miten tämä Lapinalhti palstalla on onnistunut ?
      Ei edes *p*rintti-heikki kavereineen ole sotkenut ? Kuten tavallisesti tekee kaikilla palstoilla ko. "ihminen" ?!
      Ihmettelen suuresti ?

      • Anonyymi

        Onko Lapinlahdella enää yhtään täysipäistä ihmistä? Palstan kirjoittelu on aivan kauheaa. Kuin kaikki olisivat pilalle hemmoteltu ja kakaroita.


    • Anonyymi

      No, sillä lailla ! Savolaiseen tyyliin !
      Panokset kovenee ! Kuka pääsee hengistään ?

    • Anonyymi

      Olisko kukaan voinut tietää, miten paljo hyvää koronaeristys on mukanaan antanut !
      Lapsi, jota koululla kiusattiin, nimitettiin ja tönittiin! Hän on nauttinut jokaisesta päivästä täydellä sydämellä; kiusaajia ei ole tarvinnut pelätä eikä heidän käsiin joutua. On todella levollinen ja elämä on rauhoittunut hänessä. Vatsaoireet ja ihottumat ovat parantuneet itsestään. Oppimisen into on ollut huimaa ! Tällä perusteella annan lapselleni mahdollisuuden jatkaa myöhemminkin kotikoulua ? En jää suremaan ylpeiden, ymmärtämättömien , omahyväisten vanhempien ynseitä kommentteja kuinka oma lapseni provosoi heidän lastaan ja siksi on itse syypää saamaansa kohteluun. Suhteeseen lapseen on löytynyt uusi luottamuksen taso. Sään olla kiitollinen ylpeä lapsestani. Sairaus maailmaan joka tuli toi perheeseemme ilon ?

    • Anonyymi

      Kirjoittaja antoiko totuudenmukaisen vastauksen. Mutta ovatko tekijät epäsuorasti kiireisiä toisintavoinkin ?. Maailmahan muuttuu kokojan tiedäthän sen.

      • Anonyymi

        Rankka kouluväkivalta jätti jälkensä pieneen poikaan. Etäkoulun myötä opiskelusta on tullut mukavaa. Aina lapsen paras paikka ei ole koulun penkillä.
        Viisi vuotta koulussa sujuivat. Sitten kiusaajat ottivat pojan vainoonsa.
        Poika on hallituksen asettamien koronatoimien vuoksi kotikoulussa – ja kukoistaa
        On ollut todella raastavaa seurata, miten koulu on tiputtanut pallon asiassa. Pojan kiusaamiskokemukset tuntuvat erityisen hirveiltä. Koulun ulkopuolella tapahtuvat tapaukset hoitaa poliisi !
        Kiusaaminen alkoi viidennen luokan lopussa. Kuudennella kouluväkivalta meni pahaksi, ja keväällä poika otettiin pois koulusta.
        Olisimme pitäneet pojan kotiopetuksessa koko kevään, koska koulu ei saa tilannetta kuriin.

        Pojalla alkoi olla jo vakavia ahdistus- ja masennusoireita. Ne purkautuivat itsetuhoisena käytöksenä, sisarusten välisinä ja omaan minäkuvaan kohdistuvina ongelmina. Saatiin sovittua, että hän käy koulupsykologilla. Se on koronan vuoksi jäässä.
        Pojan luokka on ollut heitteillä;
        Opettaja on vaihtunut monta kertaa: Neljä opettajaa kolmen vuoden sisään. Luokka on heitteillä, ja tilanne purkautui kiusaamiseen.
        Etäopiskelu on tarjonnut lepoa.
        Kiusaamisen vaikutukset olivat syvät.
        Etäkoulun myötä opiskelusta on tullut mukavaa.
        Joutui seuraamaan sivusta, miten koulusta pitänyt poika kutistettiin kiusaajien toimesta toisenlaiseksi. Poika on aina ollut reipas, pitänyt koulusta. Ollut aktiivinen luokassa. Opettajan mukaan hän esimerkiksi on ainoita, jotka viittaavat tunnilla. Oli todella raastavaa seurata, miten puolessa vuodessa kiusaaminen muutti psyyken niin, että poika ei halunnut mennä kouluun. Päivittäin tuli itkien kotiin, sulkeutui.

        Kaikki kääntyi meidän vastuullemme ?
        Koulu on pettänyt perheen. Koulussa on käytössä KiVa Koulu -malli: Turun yliopistossa kehitetty kiusaamisen vastainen ohjelma, jossa koulu ottaa käyttöön tietynlaisia toimenpiteitä kiusaamisen kitkemiseen.
        Koulut Suomessa eivät kuitenkaan osaa täysin hyödyntää ohjelmaa.
        – KiVa-menetelmällä rankkoja, vaikeita kiusaamistapauksia on selvitetty ja oletus oli, että kun pojan kiusaaminen yltyi henkiseksi ja sitten fyysiseksi väkivallaksi, koulu ottaisi kopin tilanteesta.
        Totuus oli toinen! Vanhempia vähäteltiin, tietoa jäi myös uupumaan. Kiusaamista ei onnistuttu kitkemään.
        – Meille ei ilmoitettu kiusaamistapauksista tarpeeksi. Poika lakkasi lopulta kertomasta kiusaamisesta, kun siitä kertoi opettajalle ja opettaja otti kiusaajat puhutteluun, kiusaaminen paheni. Poika lakkasi kertomasta meille, jotta me emme kertoisi opettajalle.

        Lapsi jaksoi kantaa asiaa sisällään parin kuukauden ajan. Sitten hän murtui.
        – Kun ilmaisin tästä huoleni kouluun, vastaus oli mielestäni todella vähättelevä. Kaikki kääntyi meidän vastuullemme. Meidän pitäisi hoitaa asiaa. Valitettavasti tiedän, että useilla koulussa on vastaavia kokemuksia.
        Kun on ollut puhetta koulun avaamisesta ja sinne menemisestä, ahdistus on tosi pinnassa ja kokemukset edelleen kipeitä.
        Ei ylipäätään ole hyötyä siitä, että kouluun palattaisiin pariksi viikoksi.
        – Miten kaoottista se opiskelu olisi tuon ajan. Yleensäkin on kaoottista pari viikkoa ennen kesälomaa! Jos koulut avataan ei siellä opiskelemaan pysty.
        – Monet lapset ovat jääneet etäkoulussa vaille kunnollista huoltoa. Päätyneet väkivaltaisten tai päihdeongelmaisten aikuisten armoille. Tällaisten lasten ja nuorten on saatava mahdollisuus kohdata turvallinen aikuinen ennen lomaa.
        – Alalla työskennelleenä sanoisin, että tässä olisi hyvä mahdollisuus pohtia käytäntöjä. Miten tehdä koulusta ja opiskelusta turvallisempaa kaikille. Kotona että koulussa. Huoleni kuitenkin on, ettei tästä oteta mitään opiksi.
        Toivoisi päättävässä asemassa olevien ymmärtävän sen, miten paljon paremmin opiskelusta kiinnostuneilla oppilailla voikaan mennä kotona. Kuinka paljon nopeammin opiskelusta kiinnostuneet oppilaat saavat mentyä eteenpäin nyt. Koulussa täytyy ymmärrettävästi mennä hitaampien mukaan. Häiriköiden hiljentämiseen ja muuhun ylimääräiseen menee hirveästi opetuksesta aikaa.
        Kiusaamista on jokaisessa koulussa.
        Harva aikuinen ymmärtää, että kiusaamista on jokaisessa suomalaisessa koulussa jokaisella luokka-asteella jossakin muodossa.
        Ajatellaan, että kun kiusaaminen on esimerkiksi KiVa Koulu -mallin avulla vähentynyt. Kiusaamisen henkiset ja pahimmillaan fyysiset seuraukset, väkivaltana ja itsemurhina, ovat sellaisia, mistä yhteiskunta kalliisti maksaa. Koulu ei ole vain aineiden opiskelua. Nuorelle se on sosiaalinen ympäristö, josta pitää tehdä turvallinen jokaiselle. Pitää velvoittaa, että kiusaamistapauksia hoidetaan, ja että koulussa on erillinen, sosiaalisen ympäristöön erikoistunut asiantuntija, joka hoitaa asiaa. Tähän voidaan vaikuttaa sillä, että kiusaamisesta alettaan puhua oikealla nimellä: KOULUVÄKIVALTANA.
        Väkivalta on aina rikos !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rankka kouluväkivalta jätti jälkensä pieneen poikaan. Etäkoulun myötä opiskelusta on tullut mukavaa. Aina lapsen paras paikka ei ole koulun penkillä.
        Viisi vuotta koulussa sujuivat. Sitten kiusaajat ottivat pojan vainoonsa.
        Poika on hallituksen asettamien koronatoimien vuoksi kotikoulussa – ja kukoistaa
        On ollut todella raastavaa seurata, miten koulu on tiputtanut pallon asiassa. Pojan kiusaamiskokemukset tuntuvat erityisen hirveiltä. Koulun ulkopuolella tapahtuvat tapaukset hoitaa poliisi !
        Kiusaaminen alkoi viidennen luokan lopussa. Kuudennella kouluväkivalta meni pahaksi, ja keväällä poika otettiin pois koulusta.
        Olisimme pitäneet pojan kotiopetuksessa koko kevään, koska koulu ei saa tilannetta kuriin.

        Pojalla alkoi olla jo vakavia ahdistus- ja masennusoireita. Ne purkautuivat itsetuhoisena käytöksenä, sisarusten välisinä ja omaan minäkuvaan kohdistuvina ongelmina. Saatiin sovittua, että hän käy koulupsykologilla. Se on koronan vuoksi jäässä.
        Pojan luokka on ollut heitteillä;
        Opettaja on vaihtunut monta kertaa: Neljä opettajaa kolmen vuoden sisään. Luokka on heitteillä, ja tilanne purkautui kiusaamiseen.
        Etäopiskelu on tarjonnut lepoa.
        Kiusaamisen vaikutukset olivat syvät.
        Etäkoulun myötä opiskelusta on tullut mukavaa.
        Joutui seuraamaan sivusta, miten koulusta pitänyt poika kutistettiin kiusaajien toimesta toisenlaiseksi. Poika on aina ollut reipas, pitänyt koulusta. Ollut aktiivinen luokassa. Opettajan mukaan hän esimerkiksi on ainoita, jotka viittaavat tunnilla. Oli todella raastavaa seurata, miten puolessa vuodessa kiusaaminen muutti psyyken niin, että poika ei halunnut mennä kouluun. Päivittäin tuli itkien kotiin, sulkeutui.

        Kaikki kääntyi meidän vastuullemme ?
        Koulu on pettänyt perheen. Koulussa on käytössä KiVa Koulu -malli: Turun yliopistossa kehitetty kiusaamisen vastainen ohjelma, jossa koulu ottaa käyttöön tietynlaisia toimenpiteitä kiusaamisen kitkemiseen.
        Koulut Suomessa eivät kuitenkaan osaa täysin hyödyntää ohjelmaa.
        – KiVa-menetelmällä rankkoja, vaikeita kiusaamistapauksia on selvitetty ja oletus oli, että kun pojan kiusaaminen yltyi henkiseksi ja sitten fyysiseksi väkivallaksi, koulu ottaisi kopin tilanteesta.
        Totuus oli toinen! Vanhempia vähäteltiin, tietoa jäi myös uupumaan. Kiusaamista ei onnistuttu kitkemään.
        – Meille ei ilmoitettu kiusaamistapauksista tarpeeksi. Poika lakkasi lopulta kertomasta kiusaamisesta, kun siitä kertoi opettajalle ja opettaja otti kiusaajat puhutteluun, kiusaaminen paheni. Poika lakkasi kertomasta meille, jotta me emme kertoisi opettajalle.

        Lapsi jaksoi kantaa asiaa sisällään parin kuukauden ajan. Sitten hän murtui.
        – Kun ilmaisin tästä huoleni kouluun, vastaus oli mielestäni todella vähättelevä. Kaikki kääntyi meidän vastuullemme. Meidän pitäisi hoitaa asiaa. Valitettavasti tiedän, että useilla koulussa on vastaavia kokemuksia.
        Kun on ollut puhetta koulun avaamisesta ja sinne menemisestä, ahdistus on tosi pinnassa ja kokemukset edelleen kipeitä.
        Ei ylipäätään ole hyötyä siitä, että kouluun palattaisiin pariksi viikoksi.
        – Miten kaoottista se opiskelu olisi tuon ajan. Yleensäkin on kaoottista pari viikkoa ennen kesälomaa! Jos koulut avataan ei siellä opiskelemaan pysty.
        – Monet lapset ovat jääneet etäkoulussa vaille kunnollista huoltoa. Päätyneet väkivaltaisten tai päihdeongelmaisten aikuisten armoille. Tällaisten lasten ja nuorten on saatava mahdollisuus kohdata turvallinen aikuinen ennen lomaa.
        – Alalla työskennelleenä sanoisin, että tässä olisi hyvä mahdollisuus pohtia käytäntöjä. Miten tehdä koulusta ja opiskelusta turvallisempaa kaikille. Kotona että koulussa. Huoleni kuitenkin on, ettei tästä oteta mitään opiksi.
        Toivoisi päättävässä asemassa olevien ymmärtävän sen, miten paljon paremmin opiskelusta kiinnostuneilla oppilailla voikaan mennä kotona. Kuinka paljon nopeammin opiskelusta kiinnostuneet oppilaat saavat mentyä eteenpäin nyt. Koulussa täytyy ymmärrettävästi mennä hitaampien mukaan. Häiriköiden hiljentämiseen ja muuhun ylimääräiseen menee hirveästi opetuksesta aikaa.
        Kiusaamista on jokaisessa koulussa.
        Harva aikuinen ymmärtää, että kiusaamista on jokaisessa suomalaisessa koulussa jokaisella luokka-asteella jossakin muodossa.
        Ajatellaan, että kun kiusaaminen on esimerkiksi KiVa Koulu -mallin avulla vähentynyt. Kiusaamisen henkiset ja pahimmillaan fyysiset seuraukset, väkivaltana ja itsemurhina, ovat sellaisia, mistä yhteiskunta kalliisti maksaa. Koulu ei ole vain aineiden opiskelua. Nuorelle se on sosiaalinen ympäristö, josta pitää tehdä turvallinen jokaiselle. Pitää velvoittaa, että kiusaamistapauksia hoidetaan, ja että koulussa on erillinen, sosiaalisen ympäristöön erikoistunut asiantuntija, joka hoitaa asiaa. Tähän voidaan vaikuttaa sillä, että kiusaamisesta alettaan puhua oikealla nimellä: KOULUVÄKIVALTANA.
        Väkivalta on aina rikos !

        ... asiantuntevasta kirjoituksesta
        kouluväkivalta jättää ihmiseen pysyvät jäljet
        kiusaajien elämä ei ole onnistuneempaa, vaan kiusaajat (usein) koristavat rikostilastoja, kuten paikallisesti täällä on selvät esimerkit !
        halvempi hoitaa orastava ongelma kuin puuttua myöhemmin häiriö- ja väkivalta-asteelle mennyttä kohellusta kaitsien
        pahoja tapauksia silotellaan maton alle, kun ei uskalleta vanhempien huudon ja uhkailun takia hoitaa asiallisesti
        röyhkeys ja tyhmyys , ne ovat turmiollinen aisapari
        noituminen ja kiroilu alkaa yleensä silloin, kun järki ei käsittelyyn riitä ( asennevammat)
        jaksamista perheelle vaikean, raskaan asian kanssa - kaikki myötätunto !


      • Anonyymi

        Asioita voi velloa ja käännellä mielensä mukaiseksi valehtelulla ja vääristelyllä. Ihan miten tahtoo. Ihminen uskoo kaiken, minkä hän toistaa itselleen riittävän usein, olipa toteamus oikea tai väärä...
        Mutta lopulta totuuskortti on kuitenkin käännettävä. Sitten on jäljellä haavojen ompelu ja pöydän puhtaaksi pesu.
        Siihen väliin mahtuu valtaisa määrä turhaa inhimillistä kärsimystä yksilö- ja yhteisötasolla !
        Panehan toimeksi liittokenraali? Muita syyttelemällä asiat eivät edisty. Älä turhaan sepustele ?
        Harvoin haukkumisella on pysyviä tuloksia saatu ! Asian esille nostamine on aivan muuta kuin rääpimistä.
        Joku sen on jo oivaltanut vaikka maineensa ja kunniansa saa hävyttömien peleille alttiiksi siinä laittaakin ?
        Totuus voittaa, liittokenraali, usko pois !


    • Anonyymi

      Sinäpä sen sanoit, röyhkeys ja tyhmyys...

      • Anonyymi

        vaarallisinta, kun edellä mainitut ominaisuudet samassa "paketissa" 🚑


    • Anonyymi

      johan on

    • Anonyymi

      ei tääl ossoo kukaa käättäätyä

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe