Veneeni on9m pitkä puoliliukuva. Koneena 100hv leyland suora kutonen. Täydellä kierroksilla nopeus n. 12 solmua ja haluaisi nousta liukuun, mutta ei riitä. Matkavauhti mukavin nyt 7.5 solmua ja kierrokset n. 1350. Potkurissa lukee 18RH16 kaksilapainen. Lapa kestäisi olla 5cm pitempi sopii vielä pyörimään. Kone ottaa heti täydet kierrokset ja mitään lämpöongelmia ei ole. Tuntuu että potkuri sakkaa kovemmilla kierroksilla? Mistä kannattaa kysellä tietoa potkureita ja sopivuudesta?Haluaisin saavuttaa liukunopeuden.
Potkurin valinta kalastajamalliseen
24
801
Vastaukset
- Anonyymi
Kättelyssä voisi sanoa, että halkaisijaa pienemmäksi ja kolmelapainen tilalle. Nousu pitää laskea ja joku muu saa sen tehdä.
Kerro ainakin vaihteen alennus, muuten ei voi laskea. - Anonyymi
Tiedätkö tuon moottorisi max kierrokset, jonka valmistaja suunnitellut, se on lähtökohta näissä potkuri valinnoissa?
Kun tiedät nuo kierrokset voit alkaa miettiä potkurin vaihtoa, jos vene on suunniteltu puoliliukuvaksi voi olla turvallisuus riski nousta liukuun, kun venettä ei siihen suunniteltu saattaa varsinkin myötä aallossa leikata aaltoon ja kaataa veneesi. - Anonyymi
Voipi olla, että potkurin vaihdolla ei vielä nouse liukuun, siinä on vielä sen verran pykälää edessä. Puoliliukuva on nääs puoliliukuva vaikka voissa paistaisi.
- Anonyymi
Ehkä tarkoittikin juuri tuota, että menisi sitä puoliliukua. Jotenkin tuntuu, että siinä on ihan täysin väärä potkuri.
- Anonyymi
Niin, kyllä olen onnistunut saamaan oman melko raskaan puoliliukuvan liukuun avomerellä isossa noin 2-3 metrisessä myötä aallokossa.
Veneen matka nopeus oli 15kn ja yht äkkiä vauhti kiihtyi surffatessa aaltoja kaasuun koskematta 21-22 kn ja ajattelin, että vau.
Ilo lopui äkisti veneen leikkasi aaltoon alamäessä ja kallistui melko ikävästi yli 45 astetta lorottaen vielä vettä ilmanotto aukosta kone huoneeseen, onneksi ei kaatunut on sen verran loppujäykkä malli ja toden näköisesti auttoi myös, että samalla, kuin alkoi kallistaa sain vedettyä kaasun sisään ehkä jopa vapaalle, tilanne oli nopea ja hueman sekava hämmästyksestä johtuen.
Otin opikseni ja himmasin kaasua jatkossa ja en päästänyt vauhtia enää nousemaan yli 18kn, joka on max nopeus sileillä vesillä pienellä lastilla.
Että se siitä voilla paistamisesta, puoliliukuvan suhteen ja ehkä jollekkin jatkossa opiksi.
- Anonyymi
Kertoisit nyt koneen kierrokset kaasu pohjassa, ilmoitettu maksimitehon kierrokset, kierrosrajoittimen kierrosluku (maksimikierrokset vapaalla), vaihteiston välitys, veneen runkomuoto ja paino. Sitten voisi edes yrittää arvioida nykyisen potkurin sopivuutta.
- Anonyymi
Aloittaja haluaisi ns. puoliliukuvan veneensä täysin liukuvaksi. Mitä tässä oikeastaan ollaankaan haluamassa? Jos puoliliukuva kalastajamallinen vene jollain kumman voimalla tulisi liukuvaksi, missä sen potkuri silloin sijaitsisi? Aivan totta, ilmassa, veden pinnan yläpuolella.
Piirrä paperille perinteisen uppoumarunkoisen veneen sivuprofiili ja kuvittele mielessäsi se liukumassa kokonaan veden päällä, miten onnistuu, miten potkuri tavoittelee vettä kun koko vene on liu`ussa?
Suomen nopeimmaksi fiskariksi mainostettu vene toki on nopea, mutta sekään ei ole puhdas liukuvarunkoinen vene. Nopeus saavutetaan erilaisia siivekkeitä ja ulkonemia ja erityisesti suurta konetehoa ( yli 400 kW ) käyttäen.
Niin ja jotta aloittajalle voisi hieman tarkemmin vastata, hänen tulisi kertoa millaisesta veneestä tarkkaan ottaen on kyse. On mahdollista että potkuria mulkkaamalla huippunopeutta olisi mahdollista kohentaa. Perinteiset eteläisen suomen saariston ns. fiskarimalliset veneet ovat liikkuneet 40- 60 hv (25- 50 kW) tehoilla 12- 14 solmua, jotkut hieman enemmänkin.- Anonyymi
Uppoumarunkoiset fiskarit ei juuri kulje runkonopeuttaan kovempaa. Poikkeuksiakin on ja ennenvahaan oli muuan luotsivene, joka meni meidän keskimoottoripaatista ohi aika vauhdilla, vaikka painoin kaasun pohjaan. Vene oli n. 10-11m pitkä puurunkoinen ja kapea malliltaan. Keula heitti vettä komeassa kaaressa ja jyrinä oli melkoinen. Nopeutta vaikea arvioida, mutta tuntui uskomattomalta siihen puikkariin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uppoumarunkoiset fiskarit ei juuri kulje runkonopeuttaan kovempaa. Poikkeuksiakin on ja ennenvahaan oli muuan luotsivene, joka meni meidän keskimoottoripaatista ohi aika vauhdilla, vaikka painoin kaasun pohjaan. Vene oli n. 10-11m pitkä puurunkoinen ja kapea malliltaan. Keula heitti vettä komeassa kaaressa ja jyrinä oli melkoinen. Nopeutta vaikea arvioida, mutta tuntui uskomattomalta siihen puikkariin.
Esim. ns Pellinkiläisillä ja ko. saaristoalueen fiskareilla nopeudet ovet siinä 12- 20 solmua. Suomen nopeimmaksi itseään tituleeraava kalastajamallinen vene toki kulkee vähän nopeammin, 35- 40 solmua!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim. ns Pellinkiläisillä ja ko. saaristoalueen fiskareilla nopeudet ovet siinä 12- 20 solmua. Suomen nopeimmaksi itseään tituleeraava kalastajamallinen vene toki kulkee vähän nopeammin, 35- 40 solmua!
Tosin niissä trimmatuissa "fiskareissa" on lisäevistä kyhätty V-pohja perässä. Maailmalla tehdään moniakin venemalleja, joissa pinnan yläpuolinen osa näyttää vanhanaikaiselta suippoperäiseltä, mutta pohja on moderni V-runko ja nopeudet yli 30 solmua. Halutaan nostalgiaa, mutta ei kuitenkaan malteta puksutella uppoumanopeuksia.
Kerran näin Snappertunassa tuommoisen super-fiskarin kulussa kovan jytinän säestämänä. Paatti kulki niin keula pystyssä, että keulassa oli tähystäjä huutelemassa ruorimiehelle minne pitää ohjata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosin niissä trimmatuissa "fiskareissa" on lisäevistä kyhätty V-pohja perässä. Maailmalla tehdään moniakin venemalleja, joissa pinnan yläpuolinen osa näyttää vanhanaikaiselta suippoperäiseltä, mutta pohja on moderni V-runko ja nopeudet yli 30 solmua. Halutaan nostalgiaa, mutta ei kuitenkaan malteta puksutella uppoumanopeuksia.
Kerran näin Snappertunassa tuommoisen super-fiskarin kulussa kovan jytinän säestämänä. Paatti kulki niin keula pystyssä, että keulassa oli tähystäjä huutelemassa ruorimiehelle minne pitää ohjata.Keula pystyssä kulkeva ei lujaa voi kulkea, oltiin Snappertunassa tai Sollentunassa tms. Etsipä Youtubista videota vaikka Fanny- veneestä, ei se keula kovin pystyssä törrötä kun mennään 30- 40 solmun vauhtia...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keula pystyssä kulkeva ei lujaa voi kulkea, oltiin Snappertunassa tai Sollentunassa tms. Etsipä Youtubista videota vaikka Fanny- veneestä, ei se keula kovin pystyssä törrötä kun mennään 30- 40 solmun vauhtia...
Ilmeisesti se ei sitten ollut se Fanny, kun kiisi niin pystyssä että perästä käsin ei voinut nähdä keulan yli.
Ja lujjaa se meni, 10 km/t rajoitusalueella. Ainaski 30 solmua, vähintäänkin, mutta meteli oli kuin torpeedoveneestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti se ei sitten ollut se Fanny, kun kiisi niin pystyssä että perästä käsin ei voinut nähdä keulan yli.
Ja lujjaa se meni, 10 km/t rajoitusalueella. Ainaski 30 solmua, vähintäänkin, mutta meteli oli kuin torpeedoveneestä.Se Fanny menee yli 50 kn, mutta siihen on tehty uusi pohja lasikuidusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se Fanny menee yli 50 kn, mutta siihen on tehty uusi pohja lasikuidusta.
https://www.youtube.com/watch?v=d6Xv1Jw9-5g
Harva menee ohi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosin niissä trimmatuissa "fiskareissa" on lisäevistä kyhätty V-pohja perässä. Maailmalla tehdään moniakin venemalleja, joissa pinnan yläpuolinen osa näyttää vanhanaikaiselta suippoperäiseltä, mutta pohja on moderni V-runko ja nopeudet yli 30 solmua. Halutaan nostalgiaa, mutta ei kuitenkaan malteta puksutella uppoumanopeuksia.
Kerran näin Snappertunassa tuommoisen super-fiskarin kulussa kovan jytinän säestämänä. Paatti kulki niin keula pystyssä, että keulassa oli tähystäjä huutelemassa ruorimiehelle minne pitää ohjata.Noita v-runkoja on ollut jo ainakin 40 vuotta, onko ne nyt niin moderneja?
- Anonyymi
Kyllähän noi pellinkiläiset puoliliukuvat ovat ihan kuuluisia ja hyvämaineisia vehkeitä. Tuollainen 12-18 solmua ei ole mikään ihme noissa ja 100 hv. pitäisi riittää kyllä tuohon hyvinkin. Runkonopeuteen eli 7-8s. riittää jo alle 20hv. Pellinkiläiset puoliliukuvat ovat kevytrakenteisempia ja kapeampia kuin esimerkiksi summalaiset. Ja myös kiikkerämpiä. En pidä noita aloittajan antamia lukemia yhtään outoina.
Kaksilapaiset potkurit alkavat olla nykyään ”museoharvinaisuuksia” fiskareissa. Nykyään laitetaan usein nelilapainen. Täristää vähemmänkuin kolmilapainen. Kytkimen välitykselläkin on merkitystä. Usein noissa on 1:1. eli ei alennusta.
Sipoon Veneakselisto on paikka josta kannattaa kysellä. Heillä on kaavat, joissa otetaan huomioon paino, vesilinjan pituus, leveys, teho ja kierrokset. Noilla tiedoilla osaavat laskea ja myydä sinulle uuden potkurin.- Anonyymi
Terveisin Vene- Akseliston edustaja, jookos?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Terveisin Vene- Akseliston edustaja, jookos?
Kerro nyt muillekkin, mistä löytyy parenpi kaveri tekemään homman. En ole ko. firman kanssa missään tekemisissä, mutta voisin sitä kans suositella. Olet takuulla kantasuomalainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Terveisin Vene- Akseliston edustaja, jookos?
Kuulehan nyt anonyymi ”jookos”. Mikä tuossa postauksessa vaivasi niin paljon, että piti tulla siihen puuttumaan?
Tuskin tuon firman tarvitsee tulla tänne itseänsä mainostamaan.
Se minkä verran olen heidän palveluitaan käyttänyt, niin päällimmäisenä on jäänyt mieleen, että heillä näyttää työt riittävän.
Bootmann - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulehan nyt anonyymi ”jookos”. Mikä tuossa postauksessa vaivasi niin paljon, että piti tulla siihen puuttumaan?
Tuskin tuon firman tarvitsee tulla tänne itseänsä mainostamaan.
Se minkä verran olen heidän palveluitaan käyttänyt, niin päällimmäisenä on jäänyt mieleen, että heillä näyttää työt riittävän.
BootmannMainonta jatkuu...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Terveisin Vene- Akseliston edustaja, jookos?
Minä kirjoitin tuon kommentin noista pellinkiläisistä ja suosittelin Sipoon veneakselistoa. En todellakaan ole firman edustaja. Sain aikanaan itse sieltä hyvää palvelua ja siksi suosittelen sitä.
Jos sinulla ei ole mitään kommentoitavaa varsinaiseen potkuriasiaan, kanattaa olla kirjoittamatta tänne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mainonta jatkuu...
Asiasta poiketen. Miksi huippu asesepät eivät mainosta palveluitaan missään?
- Anonyymi
Tuota laskiessani pääsin tulokseen 19X19 kolmilapaisena 1:1 välityksellä. 1350 rpm matka kierroksilla nopeus n.13solmua ja luistoksi 40%.
- Anonyymi
Asian vierestä mutta mistä olet Leylandin koneeseen löytänyt varaosia, itsellä Leylandin 1.8 marine ja kannen tiiviste uupuu? Vastauksia [email protected]
Kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi942410Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap212300Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen191898Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771532- 1061497
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1611258Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571062- 70981
- 78929
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174903