Ateismin synonyymit

Anonyymi

Mitkäköhän seuraavista olisivat hyviä luonnehdintoja itselleni maailmankatsomukseeni liittyen. Kaikki nämä kai tarkoittavat pitkälti samaa, vaikka vivahde-eroja löytyy.

"Olen ateisti." = En usko jumaliin.

"Olen skeptikko." = En usko jumaliin enkä muihinkaan hömpötyksiin.

"Olen agnostikko." = En usko jumaliin, vaikka en pysty jumalien olemattomuuttakaan todistamaan.

"Uskon Spinozan Jumalaan." = En usko persoonalliseen Jumalaan enkä mihinkään yliluonnolliseen, mutta pidän universumia sen verran hienona juttuna, että olen valmis kutsumaan sitä jumalaksi.

21

240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Evankelista= valtakunnan ykköspelle

• Anonyymi

Teemu Laajasalo saa takatukka-ajatollah tittelin .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Teemu Laajasalo saa takatukka-ajatollah tittelin .

Miksei vaikka kaksikin.

• Anonyymi

Kyllä ateismi on jumalattomuutta.

• Niin. Mikäköhän seuraavista on kauneinta:
        1. Jumalattoman kaunis.
        2. Jumalallisen kaunis.
        3. Ateistisen kaunis.

• Anonyymi

Se on jumalaton onni jos ateistiksi ryhtyy.

• Anonyymi
        Järkisyitä kirjoitti:

Niin. Mikäköhän seuraavista on kauneinta:
        1. Jumalattoman kaunis.
        2. Jumalallisen kaunis.
        3. Ateistisen kaunis.

Kauneus ei ole korkein arvo. Saatanakin on ylen kaunis.

Jos taas miettii sitä, onko taivaallinen parempi kuin helvetillinen, ja sitä, onko täydellinen hyvyys parempi kuin täydellinen pahuus, siis onko jumalallinen parempi kuin jumalaton, voi alkaa kello raksuttaa.

• Anonyymi
        Järkisyitä kirjoitti:

Niin. Mikäköhän seuraavista on kauneinta:
        1. Jumalattoman kaunis.
        2. Jumalallisen kaunis.
        3. Ateistisen kaunis.

Järki vs. järjettömyys

Jumalattomalla ei ole jumalaa, jumalaisella taas on.

Järkikin sanoo kumpi parempi. Järjettömyys taas sitä ei hoksaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Järki vs. järjettömyys

Jumalattomalla ei ole jumalaa, jumalaisella taas on.

Järkikin sanoo kumpi parempi. Järjettömyys taas sitä ei hoksaa.

Jumalaton on parempi, mutta vain siksi että jumalallisen keskivertoa vetää alaspäin kaikenlaiset sekoilijat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jumalaton on parempi, mutta vain siksi että jumalallisen keskivertoa vetää alaspäin kaikenlaiset sekoilijat.

Jumala on täydellinen kaikissa ominaisuuksissaan. Totuus. Hyvä. Oikea. Ja kaikki ne muukin.

Vain järjetön voi ajatella, että olisi jotain parempaa kuin täydellinen hyvä. Mutta sen ajattelu on toki mahdollista. Niinhän se ensimmäinen synti menee.

• Anonyymi

🤔"Uskon Spinozan Jumalaan." = En usko persoonalliseen Jumalaan enkä mihinkään yliluonnolliseen, mutta pidän universumia sen verran hienona juttuna, että olen valmis kutsumaan sitä jumalaksi.🤔

Olemassaolon arvoituksellisuuteen havahtuminen lienee yksi ihmisen arvokkaista kokemuksista (ja kyvyistä?). Kun kosmoksen tai kaikkeuden laaja ja syvä ymmärtäminen on kaiketi ihmiselle mahdotonta, niin universumin ihmettely ja ihailu spinozalaisessa hengessä on hieno elämän sisältö. Ehkä Albert Einsteinkin ihaili universumia tällä tavalla spinozalaisittain.

• Muutama lisää:
      ”Olen vapaa-ajattelija” = kannatan uskonnoista vapaata ajattelua
      ”Olen anti-teisti” = vastustan uskontoja
      ”Olen naturalisti” = en usko yliluonnolliseen
      ”Olen materialisti” = uskon kaiken koostuvan pohjimmiltaan materiasta
      ”Olen fysikalisti” = uskon kaiken olevan pohjimmiltaan fysiikalla selitettävää
      ”Olen sekulaarihumanisti” = kannatan ihmisyyteen perustuvaa moraalia
      ”Olen buddhalainen” = ... ööö...

• Mietin edellisten ja aloittajan esittämien termien vivahde-eroja ja tulin siihen tulokseen, että naturalisti ja vapaa-ajattelija kuvastavat parhaiten omaa maailmankatsomustani.

• Anonyymi

Istisyyksien kautta ajattelu ei ole vapaata ajattelua. Ihmisten itsemäärittelyt sillä pohjalla, mitä ismejä he kumartavat, on yleisesti ottaen itsepetosta. Sinäkin ajattelet olevasi hyvä ihminen, kun keräät ismejä itseesi.

Kannattamalla "hyviä ismejä" ihminen luulee olevansa hyvä. Itsensä leimaaminen ismeillä on kuitenkin osoitus henkisestä vankeudesta, mikä ei millään tavoin olennaisesti eroa uskonnollisen seurakunnan vastaavasta me vs. muut -ajattelutavasta.

• Anonyymi kirjoitti:

Istisyyksien kautta ajattelu ei ole vapaata ajattelua. Ihmisten itsemäärittelyt sillä pohjalla, mitä ismejä he kumartavat, on yleisesti ottaen itsepetosta. Sinäkin ajattelet olevasi hyvä ihminen, kun keräät ismejä itseesi.

Kannattamalla "hyviä ismejä" ihminen luulee olevansa hyvä. Itsensä leimaaminen ismeillä on kuitenkin osoitus henkisestä vankeudesta, mikä ei millään tavoin olennaisesti eroa uskonnollisen seurakunnan vastaavasta me vs. muut -ajattelutavasta.

Jokaisella on maailmankuva ja monet käsitteitä kuvaavat vain sitä miten ajattelet maailmaa. Jokainen on joko ateisti tai teisti, agnostinen tai gnostinen.

• Anonyymi
        Järkisyitä kirjoitti:

Jokaisella on maailmankuva ja monet käsitteitä kuvaavat vain sitä miten ajattelet maailmaa. Jokainen on joko ateisti tai teisti, agnostinen tai gnostinen.

"Jokainen on joko ateisti tai teisti, agnostinen tai gnostinen."

Jos noin ajattelet, niin mitä järkeä on olla agnostinen ateisti siis tietämätön ja jumalaton?

• Anonyymi kirjoitti:

"Jokainen on joko ateisti tai teisti, agnostinen tai gnostinen."

Jos noin ajattelet, niin mitä järkeä on olla agnostinen ateisti siis tietämätön ja jumalaton?

Agnostinen ateisti on ihminen, joka ei usko jumaliin, muttei väitä tietävänsä, ettei jumalia voisi olla olemassa. Tämä on nähdäkseni ainut järkevä kanta jumaliin. Aina voi kuvitella jumalan, joka olisi jopa teoreettisesti mahdollinen (!), mutta jonka olemassa olosta ei voi todistaa mitään suuntaan tai toiseen. Toki Occamin partaveitsi heiluu, jolloin tuollaisiin ei kannata lähtökohtaisesti uskoa.

• Anonyymi
        Järkisyitä kirjoitti:

Agnostinen ateisti on ihminen, joka ei usko jumaliin, muttei väitä tietävänsä, ettei jumalia voisi olla olemassa. Tämä on nähdäkseni ainut järkevä kanta jumaliin. Aina voi kuvitella jumalan, joka olisi jopa teoreettisesti mahdollinen (!), mutta jonka olemassa olosta ei voi todistaa mitään suuntaan tai toiseen. Toki Occamin partaveitsi heiluu, jolloin tuollaisiin ei kannata lähtökohtaisesti uskoa.

Kuvitelmat eivät auta totuuden löytämisessä. Myöskään tietämättömyys ja tiedostamattomuus eivät siinä auta. Eikä totuuden kieltäminenkään auta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuvitelmat eivät auta totuuden löytämisessä. Myöskään tietämättömyys ja tiedostamattomuus eivät siinä auta. Eikä totuuden kieltäminenkään auta.

Siksi on fiksua olla ateisti, koska selvästikään kukaan teistikään ei tiedä jumalten olevan olemassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siksi on fiksua olla ateisti, koska selvästikään kukaan teistikään ei tiedä jumalten olevan olemassa.

Kyllä me tiedetään ja universaalisti tiedetään. Ihmiskunta on aina tiennyt Jumalan olevan olemassa.

Onko fiksuakin olla sellainen, joka ei tiedä.

• Anonyymi

Talentti, posse, leiviskä, putous.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6927
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4441
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3846
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3518
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      189
      3465
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2969
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2674
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      47
      2507
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13