Kertokaa ny kaikkea keinoja miten traktoriin voi saada lisää maantienopeutta?
Kuinka voi lisätä/virittää traktorin maantienopeutta
44
2236
Vastaukset
- Anonyymi
Isommilla renkailla kuin vakiokoko, niin kulkee noin 5 km/h hiukan lujempaa, mutta lyhyellä matkalla ajansäästö on muutenkin olematon, ja niitä matkan hidastuksia tulee muustakin kuin ajonopeudesta vastaan automaattisesti.
- Anonyymi
Välityksiä vaihtamalla harvemmaksi, joka tietenkin voi maksaa paljon tai joissakin harvoissa tapauksissa vähemmän.
Vanhempia takaveto Massikoita 590, 690, 1080, 595...sai liikahtamaan , kun vaihtoi banjot pienemmästä mallista...esim. 575-4...675-4 ...50R malleista.
Kierroksia lisäämällä moottoriin, mutta se tapahtuu polttoaineen kulutuksen kustannuksella.
Rengas kokoon viitattiin aiemmassa...sekin vain käy kannattavammin takavedon osalta. - Anonyymi
Jaahas, sielä pikkumukula kyselöö, notta kuinka saarahan Valtsu kulukemahan. Mees ny vielä äitees kikille kasvamahan niin kauaksi aikaa, notta korvantaukset kuivaa. Kun ne on kuivanu, niin kattos silloon on se järkikin kasuvanu senverran, nottei tarvitte kysellä noloja ja munata ittiänsä lapsukaasten kysymyksillä. :-)
- Anonyymi
Juuri noin, sama tosin ilmaistuna.... Jos vanha traktori ei kulje, niin siihen on syynsä, jarrujen teho, ajo-ominaisuudet, takaveto jarruttaa vain takapyörillä jne. Jos sen vanhan saisi jollakin kulkemaan kovempaa, meno muuttuu todennäköisesti vaarallisen pomppivaksi, mahdottomaksi ajaa, ja miksi traktorin pitäisi kovempaa kulkea, ei sitä ole maantielle tarkoitettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin, sama tosin ilmaistuna.... Jos vanha traktori ei kulje, niin siihen on syynsä, jarrujen teho, ajo-ominaisuudet, takaveto jarruttaa vain takapyörillä jne. Jos sen vanhan saisi jollakin kulkemaan kovempaa, meno muuttuu todennäköisesti vaarallisen pomppivaksi, mahdottomaksi ajaa, ja miksi traktorin pitäisi kovempaa kulkea, ei sitä ole maantielle tarkoitettu.
Itelle jo ajoittainen nopeuden lisäys teki hyvää, kun oli sileetä kaistaa edessä. Ja ei sitä aina ollutkaan tarkoitus talla pohjassa ajaa...vaan melko paljon sillei pinta kaasulla...1500-1700 r/min...matka taittui pienemmällä kulutuksella. MF 595 on pitkä akselivälinen...ei helposti ala hyppimään. Pysäyttäminen on tietty pieni ongelma, kun vain taka-akselilla on jarrut.
- Anonyymi
Vaihda alue suuremmalle ja lappu lattiaan.
- Anonyymi
Aikoinaa ajoin talla pohjassa sheriffien tullessa vastaan...olin varma, jotta nyt tulee muistilappua. Jäljessä tullut maija teki u-käännöksen edessäni ja pysäytti levikkeelle. Virkavalta oli melko tyytyväinen, kun valolaitteet toimi. Kuorman lievästä ylityksestä tuli pientä muistutusta. Alue aina high pykälässä...Multi-Powerin kera.
- Anonyymi
Mun Massikkani alkaa pomppimaan maantiellä levottomasti, kun on täydet nopeudet päällä, vaikka on neliveto ja painoa lähemmäs 4000 kg. Jos laittaa perälevyn perään niin pomppiminen loppuu, olisiko väärät ilmanpaineet takarenkaissa, lisätä vai vähentää.
- Anonyymi
Kerroppa vähän Massikan tyypistä ? ...mikä on akseliväli ja nopeus km/h. Mutta jo summassa heittäisin, jotta levypyörät heittää, jos on pulttiliitos...rauta pitää niissä olla rautaa vasten...jos on väliä, se pitää täyttää....tavalla tai toisella.
- Anonyymi
Sama ongelma itsellä, ei ole massikka, mutta kulku muuttuu pomppivaksi, joten tiellä paras matkavauhti on n.35 km/h vaikka kovempaa kulkisi. Ei auta edes perälevy ja eri paineitakin kokeiltu mahdollisuuksien rajoissa.
Kaikkea ei voi saada samassa paketissa, lyhyt akseliväli = ketterä ja pieni kääntösäde, isot läskit renkaat, hyvä pehmeällä maapohjalla....nämä sitten kostautuu maantieajossa. - Anonyymi
Sama ongelma itsellä, ei ole massikka, mutta kulku muuttuu pomppivaksi, joten tiellä paras matkavauhti on n.35 km/h vaikka kovempaa kulkisi. Ei auta edes perälevy ja eri paineitakin kokeiltu mahdollisuuksien rajoissa.
Kaikkea ei voi saada samassa paketissa, lyhyt akseliväli = ketterä ja pieni kääntösäde, isot läskit renkaat, hyvä pehmeällä maapohjalla....nämä sitten kostautuu maantieajossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama ongelma itsellä, ei ole massikka, mutta kulku muuttuu pomppivaksi, joten tiellä paras matkavauhti on n.35 km/h vaikka kovempaa kulkisi. Ei auta edes perälevy ja eri paineitakin kokeiltu mahdollisuuksien rajoissa.
Kaikkea ei voi saada samassa paketissa, lyhyt akseliväli = ketterä ja pieni kääntösäde, isot läskit renkaat, hyvä pehmeällä maapohjalla....nämä sitten kostautuu maantieajossa.Tunkkaa rengas kerrallaan ilmaan...pyöritellen sitä varmistuisi ainakin renkaiden pyöreys levypyörien ohella, jos on hitsatut. Mutta näin talvella se voi vain onnistua tuntuvan ajon jälkeen. Kylmässä paikoillaan seissyt rattori...renkaista löytyy heittoja varmasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama ongelma itsellä, ei ole massikka, mutta kulku muuttuu pomppivaksi, joten tiellä paras matkavauhti on n.35 km/h vaikka kovempaa kulkisi. Ei auta edes perälevy ja eri paineitakin kokeiltu mahdollisuuksien rajoissa.
Kaikkea ei voi saada samassa paketissa, lyhyt akseliväli = ketterä ja pieni kääntösäde, isot läskit renkaat, hyvä pehmeällä maapohjalla....nämä sitten kostautuu maantieajossa.Saattaa olla, että renkaisiin tulee heittoa, jonkinlaista kulmikkuutta, kun se seisoo pitkään käyttämättömänä. Traktorin renkaassa on pienet paineet, joka ei välttämättä riitä oikomaan muodonmuutoksia. Heiton ei tarvitse olla iso, kun pompottava liike alkaa kertaantumaan kovemmilla nopeuksilla. En oikein muuta syytä keksi, jos traktori on muuten kaikinpuolin kunnossa, omaan traktoriin kun on alkanut tuota oiretta ilmestymään ja harvakseltaan sitä käytetään.
Jollakin voisi olla tästä kokemusta, onko asia korjaantunut renkaan vaihdolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saattaa olla, että renkaisiin tulee heittoa, jonkinlaista kulmikkuutta, kun se seisoo pitkään käyttämättömänä. Traktorin renkaassa on pienet paineet, joka ei välttämättä riitä oikomaan muodonmuutoksia. Heiton ei tarvitse olla iso, kun pompottava liike alkaa kertaantumaan kovemmilla nopeuksilla. En oikein muuta syytä keksi, jos traktori on muuten kaikinpuolin kunnossa, omaan traktoriin kun on alkanut tuota oiretta ilmestymään ja harvakseltaan sitä käytetään.
Jollakin voisi olla tästä kokemusta, onko asia korjaantunut renkaan vaihdolla.Ei oikein mene läpi talonpoikaisjärjellä ajateltuna. Sellaisen kyllä olen huomioinut, kun syksy viileillä peräkärri...lietevaunu on kuorma päällä seisonut yön yli...sitten aamulla se tyhjennnetään ja lähdetään maantielle...kärry tahtoo pomppia, kun renkaat ei ole pyöreät, tällöin kyse oli rättisenkaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei oikein mene läpi talonpoikaisjärjellä ajateltuna. Sellaisen kyllä olen huomioinut, kun syksy viileillä peräkärri...lietevaunu on kuorma päällä seisonut yön yli...sitten aamulla se tyhjennnetään ja lähdetään maantielle...kärry tahtoo pomppia, kun renkaat ei ole pyöreät, tällöin kyse oli rättisenkaista.
Vaihtoehtoja ei kovin paljoa ole, jos ilmiö alkaa itsestään kehittymään. On se jotenkin järkeenkäypää, että varsinkin kesäkuumalla traktorin seistessä pitkään paikallaan, voi pientä pysyvämpääkin muodonmuutosta tulla. Jotkut rengasseokset voi olla aika muovipitoisia nykyään ja se aine on sellainen, joka muokkaantuu lämmössä, varsinkin suorassa auringonpaisteessa. Tietysti samanlainen rengas myös pakkasessa kovettuu, mutta muokkausprosessi on silloin hieman erilainen.
Lyhytaikaisempikin kantikkuus voi muuttua pysyväksi, pompottava traktorin rengas saattaa asfaltilla kulua nopeasti epätasaisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaihtoehtoja ei kovin paljoa ole, jos ilmiö alkaa itsestään kehittymään. On se jotenkin järkeenkäypää, että varsinkin kesäkuumalla traktorin seistessä pitkään paikallaan, voi pientä pysyvämpääkin muodonmuutosta tulla. Jotkut rengasseokset voi olla aika muovipitoisia nykyään ja se aine on sellainen, joka muokkaantuu lämmössä, varsinkin suorassa auringonpaisteessa. Tietysti samanlainen rengas myös pakkasessa kovettuu, mutta muokkausprosessi on silloin hieman erilainen.
Lyhytaikaisempikin kantikkuus voi muuttua pysyväksi, pompottava traktorin rengas saattaa asfaltilla kulua nopeasti epätasaisesti.Jos lie nämä nyky renkaat sellaisia...ittellä on viimeksi otetut renkaat - 07 Firestonet ja on taatusti pyöreät. Lukkojarrutukset asfaltilla kyllä tekee renkaista mutterit. Muovipitoiset renkaat taitaa olla talvella melko liukkaan oloiset...sellaista olen kuullut.
- Anonyymi
Osta uusi ja pyydä tehdasta poistamaan rajoittimen ja vaihtamaan välityssuhdetta kulkevampaan, ei maksa tukiaisineen paljoakaan, sitten voit nakkikioskilla kertoilla kavereilles, että kyllä tää kulkee ja ihan tehtaalta tullut=paras mitä kylältä löytyy.
- Anonyymi
Mene itte kioskille, parhaimmassa tapauksessa saat juoppospurgulta---huumehörhöltä neniin. !
- Anonyymi
Ruuvaa hytinkulmaan michelinukko niin kyllä lähtee.
- Anonyymi
Sun kannattaas kysyä asiaa pullinkia harrastavilta miehiltä. Pullinki traktorien takapyörien kehänopeus on toista sataa km/tunti. Eiköhän sieltälohkee tietoa. Ei tältä palstalta irtoa tällaiseen infoa. Mee vaikka Perän Mikin puheille, sillähän oli tämä MP-lift, pullinki traktori. Mikki on nämä pullinki leikit sopivasti jättänyt, niin sieltä voi irrota sopivia jippoja.
- Anonyymi
Hommaa jostain sellainen vanha "eversti" (majori). Sellainen missä on joku ihmeen keskipakosäädin, sellaisesta kun nappasi ilmaputsarin hatun pois, johan kulki kuin aropupu. Vielä kun laitat sellaiseen vähintään 38" tuuman takapyörät, tai mieluusti suuremmat. Niin kyllä puhelinpaalut alkoi vilistää, niin ettei laskuissa pysy. Toki jarrut pitää olla kunnossa, eikä ohjauksessa klappia, turvahyttikin olisi hyvä olla, jos kuskista tuleekin matkustaja.
- Anonyymi
Ilmanpuhdistimen hatun poistolla ei saa kuin ääntä vähän lisää,ei vaikuta kierroksiin,älkääkä väittäkö vastaan, asia vain on niin,imuputken irrotus ilmanpuhdistajasta sekoittaa alipainesäätäjän toimintaa,ja voi nostaa jonkinverran huippukierroksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmanpuhdistimen hatun poistolla ei saa kuin ääntä vähän lisää,ei vaikuta kierroksiin,älkääkä väittäkö vastaan, asia vain on niin,imuputken irrotus ilmanpuhdistajasta sekoittaa alipainesäätäjän toimintaa,ja voi nostaa jonkinverran huippukierroksia.
Vain Suomen armeija käyttää valmettia maantieajossa, vaikka on pellolle suunniteltu?
- Anonyymi
Juuri näin, taakse isommat pyörät niin on aina alamäki ja vauhti kasvaa.
- Anonyymi
Jos traktorin nopeutta nostaa keinotekoisesti mukaan saattaa tulla tuo pomppimisilmiö ja kokemuksesta tiedän, että ajaminen on yhtä tuskaa, kun kuski ei pysy paikoillansa, vaan heiluu kuin märkä rätti edes takaisin.
- Anonyymi
Tuo koskee lyhyt akselivälisiä...ja jos vielä istutaan korkealla. Tietty renkaiden ja levypyörien täytyy olla kunnossa...ohjausta unohtamatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo koskee lyhyt akselivälisiä...ja jos vielä istutaan korkealla. Tietty renkaiden ja levypyörien täytyy olla kunnossa...ohjausta unohtamatta.
Ottaa se sen pompon myös näillä nykyisin huonosti hoidetuilla teilläkin, vaikka kuinka olisi renkaat ja vanteet kondiksessa. Kuorma-auton renkaissa on vähempi ilmaa, ja rengaspaineet moninkertaiset sekä pikä akseliväli, niin siksi kuorma-auto ei pompota. Kun taas nämä nykytraktoreiden (mammutti/millisarjalaiset) renkaat, joissa paine on alta parin kilon ja iso ilmatila, niin pomppii se traktori kuin traktori. Iso ilmatila ja matala paine nykyteiden heittojen kanssa saa joka traktorin pompottamaan, tosin traktorin pitempi akseliväli edesauttaa , ettei olla välttämättä sentään kengurun selässä. Yhtenä talvena täällä tie aurattiin liikennetraktorilla, jossa oli talvirenkaat (ei ripakuvioiset), vauhtia oli aurauksessa, mutta tie oli kuin tonavan aallot aurauksen jäljeltä. Niinpä urakoitsija on nykyään käyttänyt kuorma-autoa auraukseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ottaa se sen pompon myös näillä nykyisin huonosti hoidetuilla teilläkin, vaikka kuinka olisi renkaat ja vanteet kondiksessa. Kuorma-auton renkaissa on vähempi ilmaa, ja rengaspaineet moninkertaiset sekä pikä akseliväli, niin siksi kuorma-auto ei pompota. Kun taas nämä nykytraktoreiden (mammutti/millisarjalaiset) renkaat, joissa paine on alta parin kilon ja iso ilmatila, niin pomppii se traktori kuin traktori. Iso ilmatila ja matala paine nykyteiden heittojen kanssa saa joka traktorin pompottamaan, tosin traktorin pitempi akseliväli edesauttaa , ettei olla välttämättä sentään kengurun selässä. Yhtenä talvena täällä tie aurattiin liikennetraktorilla, jossa oli talvirenkaat (ei ripakuvioiset), vauhtia oli aurauksessa, mutta tie oli kuin tonavan aallot aurauksen jäljeltä. Niinpä urakoitsija on nykyään käyttänyt kuorma-autoa auraukseen.
Joku vanha takatuuppari, jossa on pienet etuset ja takanakin rengastyyppi, jossa pieni ilmatilavuus, voi kulkea pomppimatta kovempaakin. Silloin puhutaan yleensä kuitenkin jo puolivuosisataa vanhasta kalustosta, jota ei ole koskaan katsastettu, kulumaan on ohjauksessa ja jarrut heikkotehoiset kahdella pyörällä jarruttavat. Näillä yli 30km/h alkaa olemaan vaarallista ja epämiellyttävää sompailua, ohjauksessa on usein 1/4 - 1/2 kierrosta klappia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku vanha takatuuppari, jossa on pienet etuset ja takanakin rengastyyppi, jossa pieni ilmatilavuus, voi kulkea pomppimatta kovempaakin. Silloin puhutaan yleensä kuitenkin jo puolivuosisataa vanhasta kalustosta, jota ei ole koskaan katsastettu, kulumaan on ohjauksessa ja jarrut heikkotehoiset kahdella pyörällä jarruttavat. Näillä yli 30km/h alkaa olemaan vaarallista ja epämiellyttävää sompailua, ohjauksessa on usein 1/4 - 1/2 kierrosta klappia.
Vähempikin klappi jo haittaa ohjauksessa 35-40 km/h vauhdissa, johon tuonaikainen kalusto parhaimmillaan ylsi.
- Anonyymi
osta peräkärry vedolla ja kytke vapaa traktoriin ja voiman ulostuloon vetopäälle muista pysyä tolppien välissä on meinaan kokeiltu
- Anonyymi
Joskus jos renkaat pompottaa häiritsevästi, niin ne voi voi sorvata, jolloin niistä saadaan pyöreät ja pompottaminen loppumaan. Tätä ei voi tehdä itse vaan rengasliike, kannattaa kysellä euromasterin liikkeistä, mistä löytyy paikka tuon tekemiseen.
- Anonyymi
Hölmöläisten touhua...kyllä renkaiden pitäisi nykypäivänä olla pyöreät ! Sitten, jos ne on jarrutuksilla mutteriksi saatu...se on sitten eri asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hölmöläisten touhua...kyllä renkaiden pitäisi nykypäivänä olla pyöreät ! Sitten, jos ne on jarrutuksilla mutteriksi saatu...se on sitten eri asia.
Pitäis ja pitäis, mutta kun eivät ole pyöreitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäis ja pitäis, mutta kun eivät ole pyöreitä.
Kyllä pyörä varmaan kannattaisi keksiä uudestaan, jos se vaikka olisi sitten pyöreä.
- Anonyymi
Pomppivista traktoreista muistuu mieleen villi 1970-luku, traktoreissa oli järeitä kaivureita reilulla takaylityksellä, Vammas-Kersantteja ja muita, eikä etukuormaajaa ollenkaan, niillä muun liikenteen joukossa ajelivat, välillä otti pomppuja ja eturenkaat oli ilmassa pitkiä matkoja.
- Anonyymi
Lisää nopeutta traktoriin saa kun lähtee liikenteeseen vähän aikaisemmin, niin on nopeammin perillä ja jättää tupakit vetämättä.
- Anonyymi
Helvetin pomppulaudalla ny ajella sataatuhatta ei se pysy kaistalla!
- Anonyymi
Yksinkertaisin tapa on mennä pankkiin, ottaa laina ja vaihtaa nykyinen traktori liikennetraktoriin. Sitten kulkee.
- Anonyymi
Kulkee jos on kulkeakseen...vähintään epävarmoja ovat. Pitkään aikaan ei ole nykyajan kalusto miellyttänyt. Ennen ajan MB- Track olisi peli...niitä vain harvakseltaan tarjolla.
- Anonyymi
Nosta kuorma auton kyytiin ja annat traktorille vaikka 120 km/h kyydit.
- Anonyymi
Tekee kuorma-auton alustasta kärryn ja siihen vetoa traktorin voiman siirrosta, aikoinaan sellaisella ajettu 70-80 km/h...kyseinen yrittäjä ajeli sellaisella ennen kuin sai ajoilleen kuorma-auton jota kylän poliisit suosittelivat...
- Anonyymi
Ei ole kovin vaikeaa saada traktoria kulkemaan mutta saada siihen nopeutta vastaavat ajo-ominaisuudet on. Kannattaa unohtaa lasten leikit ettei joku loukkaa. Varsinkin joku ulkopuolinen.
- Anonyymi
Vaihdat henkilöauton moottorin tai jonkin muun jossa huipputehon kierrosluku paljon isompi kuin traktorissa. Eli jos traktorin alkuperäisen moottorin huipputehon kierrosluku on 2000 kierrosta minuutissa ja laitat henkilöauton bensamoottorin jossa huipputehon kierrosluku 5200 kierrosta minuutissa Jos traktori kulki alunperin 25 km/h kulkee se 5200 kierrosta minuutissa moottorilla 65 km/h
- Anonyymi
Helpompi laittaa tonninen gigseri sukisuki ilman etupyörää nostolaitteisiin kiinni. Etäohjaus hytistä. Laskee vaan takapyörän maahan kun tarvii spiidiä.
Laittaa vielä sähköisen kytkennän niin voi tiputtaa todistusaineiston vaikka jokeen jos ajaa tutkaan kahtasataa. Siinäpä poliisit ihmeissään
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1256510Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631604112Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503366Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4902924Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2831916Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde341606- 871436
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja141413Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1741399Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151386